handdator

Visa fullständig version : Båtluffning


Marie & Thore Marmin
2005-03-29, 13:32
Hej

Vi är ett par 50 plus som planerar en resa till Cykladerna avresa Gbg24/9 till Santorini.Hem från Athen 9/10.Vi vill gärna uppleva Grekerna och deras kultur.Finns det någon som har några bra tips ? Vad ska man beräkna för kostnader för hyra per natt 2 måltider per dag samt båtkostader mellan öarna?

Vi blir glada för alla svar

Hälsningar

Marie och Thore

ps. Finns det någon som vet vilken ö som beskrevs i tv som en speciell kattö?

mailadress till Marie

mariemarm@hotmail.com

caro
2005-04-12, 20:12
Vi har aldrig rest så sent på säsongen som ni utan mest i högsäsong vilket nog betyder att det blir billigare för er. Vi brukar försöka att inte betala mer än 25-30 euro för ett rum/natt. Vad gäller mat beror det ju på vad man äter men c:a 25 euro för två inklusive en varsin öl för en middag. Öar finns det ju många att välja på men Amorgos är ju en favorit med det fantastiska klostret mitt i berget. Sifnos är också en härlig ö. Här på Kalimera finns det ju också en hel del att läsa om alla öar. Kostnader för båtresor är också beroende på hur långt man åker. Tycker inte det är speciellt dyrt med färjepriser. En långresa mellan Santorini - Aten kostar c:a 22 euro, kortare resor mindre. Tänk på att båtarna inte går lika ofta i lågsäsong. Ni kan kolla båttidtabell på Kalimeras hemsida. Förra året hade jag kollat båttiderna på nätet hemifrån och gjort en färdrutt som gick att följa, alla båtarna följde tidschemat. Hoppas ni får en härlig semester.

Stina
2005-04-13, 08:30
Tips på några trevliga "greköar" kommer här:
Syros, Sifnos och Amorgos kan jag rekommendera.
Sikinos sägs vara en riktigt genuin ö med få turister, men den har jag inte besökt än...
Ni åker ju ganska sent på säsongen så om ni inte vill komma till en ö där det mesta stängt så tror jag att Syros är ett mycket bra val med en vacker stad som lever året om.
Mvh. Stina