Logga in

Visa fullständig version : Dålig mat i Grekland?

ErOg
2014-07-23, 16:19
Det förefaller som de flesta, likt mej, är väldigt förtjusta i den grekiska maten och att den ofta är bland det viktigaste på greklandsresan!
Dock undrar jag hur det ser ut "i andra änden" av skalan: Var har ni fått sämst mat i Grekland? Både generellt när det gäller vissa öar, städer och byar, men också "varningar" för enskilda tavernor som inte håller måttet när det gäller kvalité, pris eller service.

Arne
2014-07-23, 16:57
För cirka fyra år sedan tog vi oss en tur ut till Ag Marina från Chania. Efter ett par timmars bad och poolsittning vid Okeanis Poolbar stegade vi in till huvudgatan att spisa lunch. Birgitta valde en omelett medan jag fann tycke för en portion Kretensisk korv. Omeletten var helt ok, men korven... Densamma hade intet med de goda kretensiska kryddiga korvarna att göra.

De korvar jag fick ledde osökt tanken till de av sojamjöl tillverkade usla korvar vilka saluföres på svenska bensinstationer. En rent vedervärdig maträtt. Jag gick med korvfatet in till kocken att lämna åter de oätliga korvarna.
När notan kom hade tavernan strukit korvarna från slutpriset.

Arne

hasa
2014-07-23, 17:26
Mastichari på Kos. För några år sedan tog vi färjan över från Kalymnos och bodde här några nätter eftersom vi skulle lämna dotterns kompis på flygplatsen. Byn kändes som en filmkuliss byggd bara för turister vid den fina stranden med höga vågor. Våra tre barn hade aldrig sett denna sidan av Grekland och var förvånade över denna sida också fanns i "deras" Grekland. När vi beställde mat fanns inte det vi var vana vid. Dock hittade vi en restaurang som hade förrätter som liknade grekisk mat som vi beställde flera av som huvudrätt. Servitören såg förvånat på oss och undrade varför vi åt på grekiskt vis flabb_flab

zvempa
2014-07-23, 21:31
Vi åker runt med mc varhelst i Grekland vi hamnar och testar gärna lite udda ställen. Ibland sitter man rätt nära himlen men sen finns det några få botten napp. Var på Rhodos två veckor i juni och måste tyvärr påstå att det var svårare att hitta riktigt god mat än klart medelmåttig sådan. Som lök på laxen var det högre prisnivå än på andra öar vi besökt.. Nja vi åker inte dit igen utan väljer nog Karpathos nästa gång. Igen / Z

Mahava
2014-07-24, 06:18
Jag har nog alldrig fått in mat som varit sådär riktigt dålig att man får gå o klaga, men det är skillnad mellan öar, har tex alldrig fåt så god mat genomgående som på Lesvos, där var det kanon nästan vart man än gick och åt, och har alldrig fått genomgående så medelmåttig mat som på Kreta; där var den iofs kanon i de små byarna, specielt i Zaros, men när vi bodde i Kato Stalos blev vi besvikna på flera ställen, liksom vi blev på de flesta andra "turistorter" vi besökte, vist fanns bra resturanger, men det var fler medelmåttiga än bra.

Eva L
2014-07-24, 08:15
Håller helt med dig Mahava. Genomgående bästa maten har jag ätit på Lesvos men även många ställen på Folegandros höll hög klass.

Sämsta maten får man på tavernor som till största delen vänder sig till turister och ligger på massturismorter. Ingen nämnd ingen glömd.

Eva

Netwolf
2014-07-24, 08:36
Först och främst vill jag säga att maten är oftast mycket bra i Grekland. Men rent generellt. så är maten i Kykladerna rätt trist och smaklös. Då avser jag främst turistställen, som t ex Agios Prokopios på Naxos. Bergsbyar har ofta mycket högre standard.
En ort jag blev besviken på var Faros på Sifnos. Maten där gick att äta, men det var inga kulinariska höjdare direkt.

/Netwolf

Claes på Lesvos
2014-07-24, 08:39
Jag har ju ganska lång erfarenhet av att åta ute på Lesvos (17 år) och jag kan inte påminna mig att fått något dåligt någon gång. Det har hänt någon enstaka gång att personalen har uppfört sig dåligt men aldrig maten. Någon gång har priserna varit för höga. Om vi åter lunch ute blir det ofta Ouzo med meze. Priset bör ligga runt €10 för fem små tallrikar och 20 cl Ouzo. På favorit lunchstället Bobiras i Mytelini tar vi in tre små rätter (du blir mätt) och 20 cl Ouzo för €15
På kvällarna brukar notan sluta på €20-25 för oss båda och vi beställer fortfarande 5 tallrikar att delar på tillsammans med vin (hustrun) Ouzo (jag)
Det enda stället i Grekland där jag fått dålig mat är på en taverna i Plaka i Aten. Sjuhöga priser och riktigt dålig mat. Nästa dag hittade vi en liten taverna på en bakgata som hade grillade lamm kortletter som specialitet. Det blev vår Atentaverna. Har inte varit där på ett par år men vi gör ett övernatten stopp i Aten i oktober och hoppas krogen finns kvar.

Klick
2014-07-24, 09:31
Klart det finns dålig mat i Grekland... För ett par år sedan besökte vi Agistri... Den veckan är så starkt förknippad med dålig upplevelse (men det är en annan tråd). På en taverna beställde jag in en souvlaki. Inte mycket till kött utan mest brosk och fett. På samma tallrik fick jag lite pommes men inga grönsaker... På samma resa besökte vi en annan taverna och beställde in någon grillad köttbit. När jag fick in maten uppmärksammade jag att lukten var unken. Smaken var ännu värre. De lovade att detta var ett dagsfärskt kött men jag betvivlade detta. Jag klagade på detta och fick vänta på att få ny mat. Under tiden hinner mitt middagssällskap äta upp och de hinner tom få in sin dessert... Vi tröttnar på att vänta så jag säger att jag vill inte ha maten och sedan uppstod en dispyt om huruvida jag borde betala eller inte? Jag betalade naturligtvis inte.

Ett par år senare åker jag och mamma till Skiathos. Vi testar taverna Nikos som ligger mitt på Papadiamantis... Rena rama turistfällan. Mamma beställer in Moussaka som de lovade att den var gjord samma dag. Den var smaklös och full av äggstanning att hon hade svårt att dela maten. Den tavernan äter vi inte på fler gånger...

Men oftast har det varit bra mat på de tavernor vi besökt!

seaside
2014-07-24, 19:42
Bland den godaste maten vi har ätit har varit på Karpathos. Sedan hittar man sin favoriter på det olika öarna.
I år hittade vi ett riktigt bra taverna på KOS. Greker äter där och även prästen med en stor köttstuvning och en redigt stor flaska med raki.
Man blir riktigt glad när man finner dessa matställen (och mätt). Maten är en stor del av resan och tavernerna i sig.
Snart bär det iväg till Samos och återuppleva en del för oss mycket bra matställen. Även så blir det en del nya.
Seaside

Ylva A
2014-07-24, 20:05
Ett grundtips: Kolla om möjligt: var går grekerna och äter (gärna en söndagkväll, då många familjer är ute)? Undvik att sätta dig på de tavernor, där turisterna trängs. Vackraste utsikten betyder inte bästa maten. Försök hellre på någon bakgata. Utsikten kan du uppleva vid annat tillfälle. Läs gärna i Jannes Kalimeraguider angående mat och dryck.
Dålig grekisk mat, som man blir sjuk av, är ovanlig enligt mina erfarenheter. På Kreta ska du gärna söka dig till bergsbyarna.
/ Jannis

JohnS
2014-07-24, 22:02
På Kreta har vi for det meste opplevd at maten er mye bedre på syd-siden enn på nordkysten.

yannis
2014-07-25, 04:32
På Kreta har vi for det meste opplevd at maten er mye bedre på syd-siden enn på nordkysten.

Bättre OCH billigare.
Birgitta.

Mahava
2014-07-25, 08:43
Bättre OCH billigare.
Birgitta.

Håller helt med , ta bara Zaros tex, både Vegara o Sinsinistri, sagoligt god mat på båda, billigare än på norra sidan,

Håller också med dig Jannis, sjuka har vi aldrig blivit någon i familjen när vi varit i Grekland efter nu 35 års resande i olika generationer :) tycker det är en av de stora fördelarna med att åka till Grekland, man kan äta utan o vara mer orolig än vad man är hemma för att bli dålig, det är ganska fantastiskt att man kan äta i de små byarna på det sätt som det går, försöker man göra på samma sätt i en del andra länder som ligger nära riskerar man ju att bli ganska sjuk

Ante
2014-07-25, 10:57
Där åt vi resans smaklösaste och sämsta mat (kan vara sämsta jag ätit i Grekland totalt sett under alla resor)
Vi beställde Souvlaki och två stycken Mousakka och ingen var nöjd.

Det var även ett skällande och skrikande på varandra på detta ställe så jag undrar om hela familjen hade en dålig dag och därmed blev även maten lidande?

Utsikten från restaurangen var dock fenomenal men de behöver hjälp med att få smak på maten, hoppas de förbättrar maten för då kommer det bli kanon.

Resans bästa mat fick vi serverat på Mitsos i Agia Marina och Agrea i Platanias.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1399&pictureid=14149
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1399&pictureid=14150

gunsan52
2014-07-27, 17:08
Godaste maten har jag fått i Parga förra året. Har varit i Grekland många gånger, men där var bästa maten på alla restauranger - återvänder gärna dit. flabb_flab

KarinL
2014-07-28, 14:00
Förra året var vi på Lefkas. Om vi hade tur eller att maten är god vet jag inte. Vi åt bara jättegod mat hela veckan.

Kalimera
2014-07-30, 10:01
Var har ni fått sämst mat i Grekland? Både generellt när det gäller vissa öar, städer och byar, men också "varningar" för enskilda tavernor som inte håller måttet när det gäller kvalité, pris eller service.Jag tycker att maten har blivit allt bättre med åren. Dock var det lite si och så under 1980-talet. Då reste jag mestadels i Kykladerna. Kan inte påminna mig om att jag blivit riktigt besviken under senare år, visst har jag fått inte mat som inte varit så god som jag hoppats på, men inte som förr. Två öar som jag i princip alltid äter extremt god mat är Leros och Kreta.

Eva L
2014-07-30, 10:24
En ö som också fötjänar att nämnas där jag ätit mycket gott är Paros och då speciellt i Parikia. På ett väldigt enkelt ställe ganska nära hamnen åt jag en väldigt kaninrätt med citronmarinerade kikärter.

Eva

kari
2014-07-30, 11:50
Jag tycker att maten har blivit allt bättre med åren. Dock var det lite si och så under 1980-talet. Då reste jag mestadels i Kykladerna. Kan inte påminna mig om att jag blivit riktigt besviken under senare år, visst har jag fått inte mat som inte varit så god som jag hoppats på, men inte som förr. Två öar som jag i princip alltid äter extremt god mat är Leros och Kreta.

Det stemmer med min/vår erfaring og at vi spiser bedre mat i Hellas, uansett hvor vi er , enn vi gjorde rundt 80 - 90 tallet :)
Det k a n også være fordi vi selv er blitt mye mer bevisst på h v o r og h v or d a n vi skal spise med årene :D
I hvertfall er det sikkert at vi bruker å få riktig velsmakende mat fb_gilla

Jeg husker ikke siste måltid med "dårlig" mat :confused: - men en liten variasjon i kvaliteten ( - og prisen) opplever vi jo, noe annet ville være "unaturlig", vi oppholder oss etterhvert mange uker i året i Hellas :)

Siden Mastihari fikk veldig hard kritikk tidligere i tråden, både maten o g stedet, føler jeg for å si at vi spiste virkelig godt, på f l e r e tavernaer der :p

At man spiser "generelt "dårligere" på "turiststedene" i Kykladene", stemmer absolutt ikke med vår erfaring fra Naoussa nå i juli!
Vi spiste kjempegod mat, var 9 pers til lunsj og middag hver dag i en uke :) ALT vi fikk var lekkert, og smakte deilig :p - ikke var det dyrere enn andre steder heller, der vi spiste :D

S å er det såvidt jeg tør nevne...( som å banne i kjerka h e r i forumet) at det siste stedet vi har besøkt, og vært l i t t misfornøyde med endel av maten var på TILOS :o ;) - nå i mai.
Vi fikk ikke "dårlig" mat der heller! - men jeg husker ikke sist vi fikk så lite fristende/ "stusselig" Kalamari som vi gjorde, spesielt på NIKOS. - noen tynne lyse gul/gråe ringer, som bar lite preg av å være fritert ( men det var de, såvidt) - resten av det vi spiste hos Nikos var veldig godt :)
Kanskje Kalamari ikke e r det man skal spise på Tilos, for på ARMENON var den vi fikk heller ikke s å god som vi er vant til å få Kalamari "overalt" ellers.
Ellers var alt vi spiste på Armenon veldig godt:)
- men vi syntes porsjonene var mindre der, og på Nikos, enn de er de fleste steder i øyverdenen:) = litt "dyrere"
Den beste matopplevelsen på Tilos hadde vi på FAROS, rimelig og veldig god trad gresk mat der :)
- og på OMONIA:) - etter å ha vært misfornøyd der ved tidligere besøk, tok vi "sjansen", spiste den siste lunsjen vår der:) - og maten var kjempegod :p denne gangen:)

Lissi
2014-07-30, 17:08
Jag kan absolut hålla med om att portionerna på Nikos (Tilos) är små, men det är gott allt vi äter där....

Omonia är INTE min favorit efter tre försök på lika många resor.:o

Men Tilos är en liten ort med massor av turister och jag tror att maten blir lite anpassad efter detta.
Jag, som inte äter kött blir aldrig missnöjd på maten i Grekland. Det är ett eldorado av grönsaksrätter att utforska och alla är olika.

På Portes i Chania åt jag dessa läckerheter i maj.
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/sallad_zps6fcbbe61.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Zucchiniblommorfyllda_zps4e4a589f.jpg

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Ugnsbakadfeta_zps903efb08.jpg

På Tanam bla detta:
http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/Tanam_zps3dd3116e.jpg

I Saluhallen detta :

http://i104.photobucket.com/albums/m170/Lissi_04/saluhallen_zps012df72d.jpg

Riktigt god mat äter man på Kreta tycker jag!

Lissi

larvih
2014-07-30, 19:43
Den "dårligste" madoplevelse jeg har haft i nyere tid, var for fjorten dage siden i Paleochora.

Maden var fantastisk, men portionerne var så små, at vi måtte gå på en anden restaurant bagefter...

Deia
2014-07-30, 22:16
Som nybliven vegetarian ser jag fram emot vår resa till Grekland i år! Grekisk sallad, chorta, "stuffade" grönsaker, dolmades, bönor i alla dess former och med ett gott bröd att doppa i tzatsiki så kommer jag att bli nöjd. Bara jag slipper pommes frites med finskuren salladskål, riven morot och majs.....:D

kari
2014-07-31, 11:52
Jag kan absolut hålla med om att portionerna på Nikos (Tilos) är små, men det är gott allt vi äter där....

Omonia är INTE min favorit efter tre försök på lika många resor.:o

Men Tilos är en liten ort med massor av turister och jag tror att maten blir lite anpassad efter detta.
Jag, som inte äter kött blir aldrig missnöjd på maten i Grekland. Det är ett eldorado av grönsaksrätter att utforska och alla är olika.

Riktigt god mat äter man på Kreta tycker jag!

Lissi

Mange lekre bilder med vegetar retter, Lissi :p
Vi spiser også m y e av det, men spiser også kjøtt, og alt bruker, i de aller fleste tilfeller,
å være "poli nostimo":D
Jeg synes også vi spiser veldig godt på Kreta, men faktisk/heldigvis like godt på mange andre steder/øyer :)

Til Tilos reiste vi med høye forventninger, maten på Tilos blir jo "rost opp i skyene" av de som elsker øya ;)
Vi ble litt skuffet, det du skriver om Tilos og maten( uthevet) er "interessant":)
Det er første gang jeg leser / har hørt noen av dere som elsker Tilos har skrevet noe generelt "negativt" om maten der!
Bortsett i fra at du tidligere og har skrevet om din skuffelse over Omonia, den delte vi, helt til vi fikk en god opplevelse der i år :)

Når vi er på Tilos neste gang ( verre var ikke maten ;):rolleyes:) skal vi gi "Oasis" flere sjanser! Jeg hadde ikke merket meg stedet på forhånd, vi spiste kun en omelett der, men gikk forbi, og "snuste" inn deilige matdufter, på vei til og fra "anbefalte" steder bye_bye

Malina
2014-07-31, 13:11
Av de öar jag har besökt tycker jag utan tvekan att Kreta har bäst mat!

Ios "förr i världen" hade rätt trist mat,utom på "Neonhaket"vid torget.

Eva L
2014-07-31, 13:31
Maten är jätteviktig på mina resor så nu har Tilos ramlat ner lite på listan över öar jag vill resa till även om den ligger fortsatt högt upp. Turistanpassad mat kan jag gärna avstå. Bra med ärliga synpunkter.

Eva

Lissi
2014-07-31, 13:47
Det er første gang jeg leser / har hørt noen av dere som elsker Tilos har skrevet noe generelt "negativt" om maten der!
Bortsett i fra at du tidligere og har skrevet om din skuffelse over Omonia, den delte vi, helt til vi fikk en god opplevelse der i år :)

Jag menar inte alls att maten på Tilos på något sätt är dålig, flera ställen är superbra,men visst finns där bättre och sämre matupplevelser även där! Precis som på andra ställen också.

Men jag tycker att vi åt minst lika gott eller godare på Kreta och Rhodos.

På Tilos ligger ju alla krogar nästan på en enda rad, så det blir ju väldigt tydligt var turisterna sitter! Där det sitter få, sätter sig ju inte nästa och det kan ju bli lite fel det också!;)

Det är f ö riktigt många år sedan jag åt dåligt i Grekland.

Lissi

kari
2014-07-31, 14:04
Jag menar inte alls att maten på Tilos på något sätt är dålig,
Det är f ö riktigt många år sedan jag åt dåligt i Grekland.

Lissi

Jeg mener heller ikke at maten på Tilos var dårlig :)
- og er helt enig, jeg husker faktisk ikke sist vi fikk servert noe dårlig i Hellas :)

Marianne
2014-07-31, 14:22
... nu har Tilos ramlat ner lite på listan över öar jag vill resa till ...

Men Eva, inte trodde jag att du var så lätt att påverka. ;) ;) ;)
Själv bildar jag mig min egen uppfattning och jag är säker på att jag kommer att bli både mätt och nöjd med maten på Tilos även om maten också är vigtig på min semester.
Men till skillnad från andra, så vill jag inte ha stora portioner. Skulle det vara mindre portioner, så är det säkert bara ganska lagom.
Larvih! var har du fått "fantastisk mat" men för små portioner i Paleochora? Kanske det var för att maten var så god (och rimlig i pris) att ni gärna ville äta mer? Då är det ju lätt att beställa en rätt till, eller hur? Som vi brukar säga, när vi beställer maten: "Vi börjar med det, så kan vi alltid beställa mer, om vi vill."

Marianne - som fortfarande tror att jag hamnar på Tilos någon gång och hittar mina egna favoriter utan att gå efter andras

Eva L
2014-07-31, 14:32
Nog påverkas jag alltid av det som skrivs. Det gör nog de flesta av oss. Man skapar sin egen inre bild av en plats. Det är så många ställen jag vill resa till och varken semesterdagar eller reskassa räcker till dom alla så prioriteringen för min del blir hård. Sedan får Tilos kanske ändå ett besök.

Länge sen jag fick riktigt dålig mat i Grekland men lite smaklös, allt för oljig och intetsägande har jag tyckt att det varit ibland. Dock inget sådant på den sista resan till Lesvos.

Eva

Lissi
2014-07-31, 14:56
Nog påverkas jag alltid av det som skrivs. Det gör nog de flesta av oss. Man skapar sin egen inre bild av en plats. Det är så många ställen jag vill resa till och varken semesterdagar eller reskassa räcker till dom alla så prioriteringen för min del blir hård. Sedan får Tilos kanske ändå ett besök.

Länge sen jag fick riktigt dålig mat i Grekland men lite smaklös, allt för oljig och intetsägande har jag tyckt att det varit ibland. Dock inget sådant på den sista resan till Lesvos.

Eva
Men Eva, det DU säkert menar med turistanpassad mat FINNS inte på Tilos. Du har nog lätt för att missförstå och hade Du varit med på FB skulle Du sett MASSOR av rätter jag åt som Du skulle älska!. Jag vill verkligen inte "sänka" Tilos som en ö som inte skulle ha god mat, men precis som på alla andra ställen kan det variera från ställe till ställe.
Jag tycker att Du själv ska ta Dig till Tilos och proväta på alla ställen så kommer Du att älska ön för allt den har även utanför maten.
Att jag sen inte fallit för Omonias mat skulle aldrig inverka på mitt resande till Tilos.
Jag skulle aldrig låta bli att åka till en ö för att någon annan tycker något. Jag vill alltid kolla själv!..och vad säger att en ö som alla säger har kanongod mat sen har mat som just du tycker om! Kockar byts ut stup i kvarten och ett toppenställe ena året kan vara katastrof nästa!

Lissi

Eva L
2014-07-31, 15:49
Kari skrev att hon blev lite skuffet och du Lissi skrev att de anpassat maten lite efter turisterna om det är det jag menar med turistanpassad mat eller inte är svårt att säga. Eftersom jag oftast är nöjd med maten i Grekland så är jag nog inte så kräsen men visst letar jag efter den lite speciella matupplevelsen som man sen bär med sig alla resor igenom. Ett litet guldkorn att plocka fram ur minnet när det behövs. Det har ju blivit ett antal genom åren och en taverna kan för mig gärna servera bara två rätter om de är tillagade med bra råvaror, kunnande och lite kärlek till det grekiska köket. Då kan det bli hur bra som helst.

Eva

Sunny12
2014-07-31, 16:24
Mat och mat... tänk att jag bryr mig inte ett dugg... jag bara njuter när jag är i Grekland..av människorna och miljön är viktigare för mig än maten, inget jag fokuserar på!

Har väl inte heller haft någon riktigt dålig matupplevelse..

Sunny (som inte i första hand reser till Grekland för matens skull)

Spizeman
2014-07-31, 16:24
När vi kommer till nya platser brukar vi först handla i någon butik o sedan fråga var grekerna äter, på restaurangen ber vi om en grekisk meny, eftersom de grekiska priserna ibland är lägre än i de engelska

karinafp
2014-07-31, 18:50
på restaurangen ber vi om en grekisk meny, eftersom de grekiska priserna ibland är lägre än i de engelska

Det är olagligt sedan flera år tillbaka. Upptäcker ni något sådant ska det anmälas. Ett sådant ställe skulle jag aldrig äta på.

Karin

naxoss
2014-07-31, 21:03
Har sällan ätit så god mat som på Tilos när vi var där i år och då inte turistanpassad på något sätt. Jag älskar kött men äter väldigt mycket/nästan bara vegetariskt när jag är i Grekland för att det är så gott.
Om man tycker om lever och get så är ju Tilos ett himmelrike. Alla tavernor serverar detta dagligen och det är väldigt, väldigt gott och bra tillagat. En favorittaverna för oss blev Gorgona. Så god mat och trevligt bemötande :)

Lena

elisabethk
2014-07-31, 21:29
Den goda maten är en av föra anledningar till att jag reser till Tilos gång på gång. Helt underbar mat, har endast blivit lite besviken en gång och det var inte på en taverna i Livadia. Det som är jobbigt är att bestämma sig för vilken taverna man ska gå på eftersom det är god mat överallt. Sen är det befolkningen, vandringarna, lugnet och det där speciella som inte går att beskriva som gör att Tilos är nummer 1.

4 veckor kvar till andra besöket i år!
ElisabethK

Eva L
2014-07-31, 21:44
Mat och mat... tänk att jag bryr mig inte ett dugg... jag bara njuter när jag är i Grekland..av människorna och miljön är viktigare för mig än maten, inget jag fokuserar på!

Alla är ju olika och tur är väl det. För många greker är maten och samvaron vid måltiderna mycket viktig och så är det även för mig och många andra som reser dit. Det är också ett sätt att lära känna en del av ett lands kultur att äta deras mat och förstå hur olika kryddor och smaker kombineras. En bit lokalproducerad ost, ungslagad Killing eller en kaneldoftande stiffado kan få mig att känna verklig glädje. Eva

Sunny12
2014-07-31, 22:35
Eva..jag älskar grekisk mat och då jag är vegetarian så är det ett paradis för mig där.. då det ju finns så mycket att välja på och även färsk fisk som jag gillar!

Nu känns det som du misstolkade mitt tidigare inlägg...tycker bara att det så ofta pratas om maten i Grekland här på forumet..om den är bra eller dålig på vissa ställen..jag åker inte till Grekland enbart för att få äta riktigt gott.. för det gör jag hemma också, lagar riktigt god mat själv faktiskt!!
Om jag nu får skryta lite!!.. :)

Sen det här med den grekiska kulturen, den är väl känd för mig.. som du säger vi är alla olika och jag får väl tycka vad jag vill!!.. :rolleyes:

Sunny

kari
2014-07-31, 22:42
När vi kommer till nya platser brukar vi först handla i någon butik o sedan fråga var grekerna äter

Om de du spør/frågar i butikken(e) er i slekt med noen som har en Taverna/Restaurant vil du garantert bli anbefalt den ;)
Uansett, men den k a n jo være god :)

Eva L
2014-08-01, 06:37
Sunny naturligtvis får du tycka vad du vill och vi andra får också diskutera grekisk mat hur mycket vi vill. Jag äter också mycket vegetariskt både i Grekland och här hemma. Har även blivit erbjuden att hålla en kvällskurs i grekisk mat men har inte tagit mig tid till det. Jag går gärna till tavernor som någon rekommenderat om den personen beskrivit den mat som man gillar. Har hittar många guldkorn på det viset. Har skrivit ut Karins tavernatips till några nybörjare på Grekland som åker till Karpathos nästa vecka. Eva

inkfish
2014-08-01, 09:33
Hur Tiloskär jag än är - ön är på min topp 3 - så förstår jag Karis och Lissis erfarenheter. Min erfarenhet, jämfört med andra öar jag varit på - är att kvalitén på maten på Tilos är väldigt ojämn. Där finns ingen taverna där jag enbart ätit bra - men heller ingen där jag enbart ätit dåligt. Vissa rätter kan vara superbra på ett ställe medan andra är mycket sämre.

Den där kvalitetsskillnaden på ett och samma ställe har jag inte stött på på så många öar. Men på Tilos har jag verkligen upplevt det så. Till exempel åt jag i våras två supersmakliga geträtter på en taverna där jag tidigare har tyckt att standarden varit låg.

Sifnos har den jämnaste och högsta standarden bland öar jag varit på. Och ett ställe som Rakadiko i Pireus skulle jag önska fanns i ö-världen.

På Fourni finns en av de bästa tavernor jag ätit på: Nikos taverna. Där åt jag nästan varje kväll, alltid fenomenalt gott. Var det ingen av dagens nylagade rätter som föll en på läppen inne i köket gick att det alltid att välja en fräsch god fisk, som grillades perfekt.

Kan någon tipsa om var på Tilos man äter bäst fisk? Jag är kräsen med fisk eftersom den är så dyr, då vill jag att den ska vara bra. På Tilos har jag inte vågat chansa på fisk mer än en enda gång så jag tar gärna emot tips. (Annan fisk än kalamari, kanske jag skulle säga, den äter jag på flera ställen).

Marianne
2014-08-01, 10:19
Har sällan ätit så god mat som på Tilos...

Den goda maten är en av flera anledningar till att jag reser till Tilos gång på gång. Helt underbar mat...

Här var det flera positiva kommentarer om maten. :)
Jag tror säkert att man kan hitta sina favoriter någonstans, men det behöver ju inte vara den allra bästa maträtt jag någonsin fått i Grekland för att vara bra nog! Riktigt bra!
Ofta är det helheten, omgivningarna, upplevelsen som är med till att göra måltiden till något att minnas.

inkfish
2014-08-01, 11:11
Ofta är det helheten, omgivningarna, upplevelsen som är med till att göra måltiden till något att minnas.

Det där håller jag med om i allra högsta grad! Just på Tilos finns ett par ställen dit jag går för att bemötandet är så vänligt och skapar så fin stämning, men där maten oftast inte är någon höjdare. Men jag trivs så jättebra där ändå.

Och en av de bästa tavernorna jag ätit på på Sifnos lämnade till slut en lite bitter eftersmak. Jag insåg att jag vid ett par tillfällen fått sämre service och bemötande än andra som var där just då, förmodligen för att jag var ensamgäst. Det hade jag nästan aldrig råkat ut för i Grekland tidigare och det gör att jag nog inte kommer att gå dit så ofta nästa gång, trots att maten är jättebra.

greklandsgalen
2014-08-01, 11:42

fb_gilla

inkfish
2014-08-01, 11:58
För mig har det under åren funnits två bra vägar in i grekisk kultur: maten och musiken. Maten är ett så trevligt sätt att lära känna ett land, oavsett vilket land det är.

Om jag var ute efter supergastronimi skulle jag förmodligen få leta på lyxrestauranger i Frankrike, men det är inte det jag vill. Jag vill börja lära känna ett land genom dess matkultur. Så mina resor blir lite av matresor, maten är en av höjdpunkterna, oavsett var det är.

Sunny12
2014-08-01, 12:11
Sunny naturligtvis får du tycka vad du vill och vi andra får också diskutera grekisk mat hur mycket vi vill.
. Jag går gärna till tavernor som någon rekommenderat om den personen beskrivit den mat som man gillar. Har hittar många guldkorn på det viset. . Eva

Oja.. ni får diskutera hur mkt ni vill om mat..har inte påstått något annat!
För mig är det tvärtom dvs att jag har funnit många guldkorn genom att improvisera, alltså att inte gå så mkt efter andras taverna-rekommendationer på både gott och ont, många gånger så är miljön runt omkring viktigare än själva maten för mig vid en tavernasittning!

Sen är ju smaken som baken, svårt att råda andra var det ska gå och äta då upplevelsen kan bli en helt annan.

Sunny

Eva L
2014-08-01, 13:29
För mig har det under åren funnits två bra vägar in i grekisk kultur: maten och musiken. Maten är ett så trevligt sätt att lära känna ett land, oavsett vilket land det är.

Så är det för mig också. Oj vad mycket grekisk musik jag har lyssnat på speciellt under de första åren som jag började åka till Grekland. Någon amatörpoet skrev en gång att ett lands själ syns i dess konst, smakas i deras mat och avnjuts via deras musik.

Eva

inkfish
2014-08-01, 13:35
Så är det för mig också. Oj vad mycket grekisk musik jag har lyssnat på speciellt under de första åren som jag började åka till Grekland. Någon amatörpoet skrev en gång att ett lands själ syns i dess konst, smakas i deras mat och avnjuts via deras musik.

Eva

Jamen precis! Väl uttryckt av amatörpoeten klapp_klap

Att fråga om mat, att vara lite nyfiken och att visa sin uppskattning av den är också ett fint sätt att få kontakt med folk. Och så är det ju med musiken också. Många gånger när jag kommenterat en sång som spelas just då så har det lett till längre samtal, många greker verkar förvånade - och glada - över att en utlänning tycker om deras musik.

Lisen48
2014-08-01, 13:49
Gällande mat i Grekland så måste jag säga att Skopelos är min favorit...där är jag aldrig missnöjd med maten, tror jag endast en enda gång tyckt att det inte höll någon bra nivå, men annars har de fantastiskt god mat samma sak med Poros stad, där åt vi också mycket god mat :-)
Kreta har jag också fått både bra och dåligt...turiststråken efter Chania, dvs Kato Stalos, Platanias, Agia Marina osv...där finns ganska många bottennapp, men tar man sig tiden att gå lite upp i "bergen" ovanför turistråken så hittar man ofta bra små tavernor. Kefalonia hittade vi också några pärlor, men också ett par mindre bra ställen.

Kalimera
2014-08-01, 14:53
Kan någon tipsa om var på Tilos man äter bäst fisk? Jag är kräsen med fisk eftersom den är så dyr, då vill jag att den ska vara bra. På Tilos har jag inte vågat chansa på fisk mer än en enda gång så jag tar gärna emot tips.Jag har aldrig ätit fisk på Tilos trots många besök. Känns inte som en "fisk-ö" och därför har det aldrig blivit av. Är också extremt kräsen när det gäller fisk, och har nästan helt slutat att beställa in det efter många besvikelser. Det är väldigt sällan fisk är prisvärt. Tyvärr, för jag älskar fisk.

inkfish
2014-08-01, 15:49
Jag har aldrig ätit fisk på Tilos trots många besök. Känns inte som en "fisk-ö" och därför har det aldrig blivit av. Är också extremt kräsen när det gäller fisk, och har nästan helt slutat att beställa in det efter många besvikelser. Det är väldigt sällan fisk är prisvärt. Tyvärr, för jag älskar fisk.

Nej, bannemej, det har du rätt i! Tilos är faktiskt ingen fiskö. Tavernorna skyltar inte med fisken, man kan inte själv peka ut vilken fisk man vill ha. Undantaget möjligen Taverna Delfini i Agios Antonis, där är det mannen själv som fiskar, där kanske fisken är bra. Fast jag har bara ätit luncher där och då vill jag sällan ha fisk.

Bästa fisken jag fått på Tilos är vid Stelios båtturer.

Har du ätit fisk hos Nikos och Jenny på Fourni? Det är supergott!

Eva L
2014-08-01, 16:05
Med risk för att verka tjatig men på Lesvos är fisken god.

Eva

Kalimera
2014-08-01, 16:37
Har du ätit fisk hos Nikos och Jenny på Fourni? Det är supergott!På Fourni äter jag gärna fisk, och helst hos Nikos och Jenny. Har ätit fisk på Miltos också, och där är fisken också god, men stämningen hos Nikos är svårslagen, så vi äter nästan alltid där.

Jag skrev ett fiskblogginlägg därifrån för många år sedan. Finns att läsa här (http://www.kalimera.se/grekland/fourni_03.html).

Jag skrev ett annat blogginlägg därifrån under samma resa. Finns att läsa här (http://www.kalimera.se/grekland/fourni_03.html). :o

Annars är det få ställen jag äter fisk numer. Mochlos på Kreta är bra, och självklart på Santorini när Paris fiskat fisken och Julia har tillagat den. Minns inte var vi var när vi bestämde oss för att sluta äta fisk i Grekland. Dock minns jag att jag gick ut i köket och valde några fiskar, och när de kom in blev vi inte glada, och när notan kom in blev vi ännu mindre glada.

Däremot frossar jag i fisk där jag bor idag. Gott, och billigt. :p

inkfish
2014-08-01, 17:28
Länkarna går till samma inlägg ... Men jag undrar om inte den ena var tänkt att gå till ett inlägg vars innehåll jag förtvivlat försökte förtränga när jag började äta hos Nikos och Jenny, det som handlade om vådan av att säga Ναι ;)flabb_flab

To Limanaki i Faros har bra fisk också. Och tavernan bredvid krukmakaren i Cheronissos, också på Sifnos. Men förutom där och på Fourni äter inte heller jag fisk längre. Får se hur det verkar på Amorgos i höst. Om Psaropoula finns kvar så prövar jag nog fisk där.

maji
2014-08-01, 17:36
När vi var på Tilos för ett antal år sedan åt vi jättegod grillad fisk på Faros. Det var också där vi åt Simi-shrimps för första gången och vi har aldrig ätit godare efter det.
Annars äter inte vi heller fisk lika ofta längre i Grekland

//majibye_bye

Ylva A
2014-08-01, 17:51
Varför ska jag göra ett inlägg om tycke och smak?? Det spretar åt olika håll på tråden. Fisk ska ätas i Grekland! Välj de arter, som är fångade i Grekland och som tavernaägaren eller hans familj tog upp på morgonen. Dessutom kan du väl se om havet är nära, eller om tavernan ligger uppe i bergen. Vi brukar testa om tavernan klarar av att laga fisksoppa. Vid det bästa tillfället hade vi många timmar kvar innan våra gäster skulle anlända till Heraklion strax efter lunchtid. Vi satt vid en taverna snett ovanför borgen i hamnen. "Ingen soppa före kvällen, var svaret. "Men gå ut i köket, välj ut en fisk om du har tid att vänta". Vi fick den mest fantastiska fisksoppa, vi någonsin ätit. Dyr fisk, javisst, men man lever bara en gång! Grekerna själva äter mest kötträtter och naturligtvis de fantastiska grönsakerna.
/ Jannis

inkfish
2014-08-01, 17:57
När vi var på Tilos för ett antal år sedan åt vi jättegod grillad fisk på Faros. Det var också där vi åt Simi-shrimps för första gången och vi har aldrig ätit godare efter det.
Annars äter inte vi heller fisk lika ofta längre i Grekland

//majibye_bye

Faros, det ska jag komma ihåg. Tack bye_bye

Kalimera
2014-08-01, 18:39
Men jag undrar om inte den ena var tänkt att gå till ett inlägg vars innehåll jag förtvivlat försökte förtränga när jag började äta hos Nikos och Jenny, det som handlade om vådan av att säga ΝαιStämmer bra det, men händelsen har ju inget med restaurangen att göra, utan om en gäst, som inte var jag, fast vissa trodde det. :o Här är rätt länk (http://www.kalimera.se/grekland/fourni.html).

Fisk ska ätas i Grekland!Håller inte med alls. Fisk är i Grekland är inte prisvärd, inte på något sätt. Den kan vara god, men prisvärd är den inte, och det har inte med att livet är kort att göra. Där jag bor köper jag färsk fisk direkt från fiskebåtarna, och den smakar mycket bättre än fisk i Grekland, och den kostar en bråkdel mot fisk i Grekland. Dock håller jag -förstås - med dig om grönsakerna, som är mycket bättre i Grekland (Kreta) än här hemma.

inkfish
2014-08-01, 18:59
Stämmer bra det, men händelsen har ju inget med restaurangen att göra, utan om en gäst, som inte var jag, fast vissa trodde det. :o Här är rätt länk (http://www.kalimera.se/grekland/fourni.html).

Jag vet, men det tog tid innan jag kunde äta där utan att börja fnissa åt den där historien. Det är bara lite jobbigt att äta samtidigt som man tänker på den flabb_flab

inkfish
2014-08-01, 19:08
Något jag nästan aldrig äter längre är inlagd bläckfisk, ochtapodi ksidato. Det är så gott - men en liten assiett kostar 8-8.50! Det är ju rena lyxvaran.

Visserligen är det bra om priserna hålls uppe om fisken kommer från Medelhavet, som jag gissar är rätt utfiskat. Men ändå ... När jag äter ensam kan jag bara inte betala så mycket för en liten assiett med mat.

Claes på Lesvos
2014-08-01, 19:20
Jag äter gärna fisk på tavernorna vid havet på Lesvos. Jag köper dessutom fisk två gånger i veckan från vår fiskbil. I början (2010) hade jag ingen aning om vad jag köpte, numera har jag lärt mig vilka vi tycker bäst om. Vår favorit är Galeos, som jag panerar och steker och äter med Skordalia. Vi äter också mycket småfisk. Jag marinerar gärna Gavros eller äter andra mindre stekta fiskar med händerna. Jag tycker dessutom inte att fisk är dyrt på Lesvos oavsett om jag äter den på ett kafenion eller hemma på balkongen!

Claes på Lesvos
2014-08-01, 19:22
fb_gillaMed risk för att verka tjatig men på Lesvos är fisken god.

Eva

Lissi
2014-08-01, 19:27
Den absolut godaste Kalamari jag ätit åt jag på Eros i Rhodos gamla stad nu i juni. Kolgrillad och djävulskt god. Jag kommer nog aldrig våga beställa det nån annanstans mer för då blir jag besviken.... ;)

..och musik! SÅ många trevliga samtal med tavernaägare man fått just för att man kan de flesta artister som spelas. När man känner till Vassilis Saleas när man hör honom på något galleri spelat som bakgrund, eller en tidig Giannis Parios på nåt café, eller en Xainides på Kreta. DET väcker förvåning!

För mig är det absolut TOTALUPPLEVELSEN av Grekland som gäller. Jag kan bo lite sämre om maten, orten och allt annat är bra och jag kan tåla sämre mat på något ställe eller två,( fler blir det aldrig) om allt annat är bra. Så mycket gott man ändå får i sig och så många trevliga saker man alltid upplever.

Lissi - som just ska betala slutavgiften till tre veckor på Kreta!

Claes på Lesvos
2014-08-01, 19:40
[quote=Lissi;339503]
För mig är det absolut TOTALUPPLEVELSEN av Grekland som gäller. Jag kan bo lite sämre om maten, orten och allt annat är bra och jag kan tåla sämre mat på något ställe eller två,( fler blir det aldrig) om allt annat är bra. Så mycket gott man ändå får i sig och så många trevliga saker man alltid upplever.

fb_gilla

inkfish
2014-08-01, 19:47
Lissi - jag kommer ihåg den grillade bläckfisken, om det var den du hade på bild ... Men det var väl inte kalamari, utan åttaarmad bläckfisk? Jag vill minnas ett par tjocka armar (om det nu är rätt bild jag har i minnet).

Lissi
2014-08-01, 21:39
Inkfish du kanske har rätt...jag är inte så bevandrad på de där bläckfiskarna, men det var så gott så snålvattnet rinner bara jag tänker på det...men det var nog nån av armarna. jag åt.......En sån som finns på Din avatar!

Lissi

inkfish
2014-08-01, 21:49
Då är det åttaarmad bläckfisk :)

Kalamari ser ut så här:

http://alexpop7.weebly.com/uploads/3/6/7/7/3677036/6032791_orig.jpg

(De där ringarna du äter friterade är kroppen skuren rakt över med kniv. Sedan brukar det ju finnas med en liten trasslig härva av något också, det är armarna)

Lissi
2014-08-01, 21:54
Då är det åttaarmad bläckfisk :)

Kalamari ser ut så här:

http://alexpop7.weebly.com/uploads/3/6/7/7/3677036/6032791_orig.jpg

(De där ringarna du äter friterade är kroppen skuren rakt över med kniv. Sedan brukar det ju finnas med en liten trasslig härva av något också, det är armarna)

Nä, det var nån arm jag åt!

Lissi

inkfish
2014-08-01, 22:03
Ja, av åttaarmad bläckfisk. Det är ju det jag menar. La in en bild av en kalamari för att visa skillnaden :)

Lissi
2014-08-01, 22:10
Men hur kan det komma sig att jag fick en sån utan att veta vad jag beställde.....?? Kanske för att vi fick en del "på huset" :D

Lissi

Ylva A
2014-08-01, 22:27
Den kolgrillade bläckfisken är oxtopodi!
/ Jannis

kari
2014-08-02, 00:19
To Limanaki i Faros har bra fisk också.

Den fantastisk gode grillede sverdfiskfileten vi spiste der i sept 2000, sitter fortsatt sterkt i minnet fb_gilla

kari
2014-08-02, 00:21

Lissi

HELT ENIG fb_gilla

inkfish
2014-08-02, 07:52
Men hur kan det komma sig att jag fick en sån utan att veta vad jag beställde.....?? Kanske för att vi fick en del "på huset" :D

Lissi

Det vet jag inte, Lissi flabb_flab

inkfish
2014-08-02, 07:54
Den fantastisk gode grillede sverdfiskfileten vi spiste der i sept 2000, sitter fortsatt sterkt i minnet fb_gilla

På To Limanaki i Faros på Sifnos? Den restaurangen har bara några år på nacken. Jag tänker att du kanske tog det som Faros restaurang på Tilos? :)

kari
2014-08-02, 08:39
På To Limanaki i Faros på Sifnos? Den restaurangen har bara några år på nacken. Jag tänker att du kanske tog det som Faros restaurang på Tilos? :)

Nei, det var i Faros på Sifnos, vi bodde der:)
Da var det en annen Taverna der, mente den het Limanaki:o
- jeg får ta en titt i albumet derfra :)

inkfish
2014-08-02, 12:31
Nei, det var i Faros på Sifnos, vi bodde der:)
Da var det en annen Taverna der, mente den het Limanaki:o
- jeg får ta en titt i albumet derfra :)

Aha, då var du på rätt ställe! Då kan det nog vara samma fiskarfamilj ändå för om jag kommer ihåg rätt så var det faktiskt någon som sa att de haft en taverna för längesedan också! Och den kanske hade samma namn.

Jag tror att den nuvarande öppnade -12.

Låt "din" på samma plats, i hörnet just där bussen vänder?

kari
2014-08-02, 13:41
Aha, då var du på rätt ställe! Då kan det nog vara samma fiskarfamilj ändå för om jag kommer ihåg rätt så var det faktiskt någon som sa att de haft en taverna för längesedan också! Och den kanske hade samma namn.

Jag tror att den nuvarande öppnade -12.

Låt "din" på samma plats, i hörnet just där bussen vänder?

Jeg burde bare på navnet Liman a k i fortstått at jeg husket feil :rolleyes:
- siden det vel er en liten taverna?

Den deilige fisken spiste vi på Ouzeri "O Faros":)

Athanasia
2014-08-02, 14:39
Handlar tråden om bra mat eller dålig mat....:p

Lissi
2014-08-02, 15:43
....om båda Athanasia, för det som är bra mat för en del är dålig för andra:D:D

(Min man t ex tycker att den goda fisk jag äter är heläcklig för han äter inte fisk eller bläckfisk eller de små sardinerna som är så jäkla goda!)

Lissi

Monica C
2014-08-02, 16:07

;) fb_gilla
Monica:)

Nolltrefem
2014-08-02, 17:05

fb_gilla:D

inkfish
2014-08-02, 18:02
Jeg burde bare på navnet Liman a k i fortstått at jeg husket feil :rolleyes:
- siden det vel er en liten taverna?

Den deilige fisken spiste vi på Ouzeri "O Faros":)

Ja, To Limanaki är en liten taverna.

På Ouzeri O Faros åt jag väldigt många gånger första gången jag bodde i Faros, men nu senast åt jag där inte en enda gång. Det bara blev inte av, för jag åt så gott på andra ställen. :)

Kalimera
2014-08-02, 18:19
Två av de mest kända grekiska rätterna är souvlaki och moussaka, de finns i princip på alla menyer, och många äter det, dock inte jag. Souvlaki beställer jag aldrig in eftersom jag har blivit besviken alldeles för många gånger, moussaka beställer jag bara in om jag vet att den är tillagad från grunden. Säkra kort är Julias moussaka på Hooneymoon och Annas moussaka på Annas Fish Tavern i Nas på Ikaria. Jag är även väldigt kinkig när det gäller kalamari, det beställer jag bara om jag vet att den är god, jag chansar aldrig.

inkfish
2014-08-02, 18:24
Apropå moussaka, får man den inte ofta i identiska bruna runda skålar på olika öar? Konstig slump i så fall att de där skålarna finns på så många öar. :cool:

Kalimera
2014-08-02, 18:49
Apropå moussaka, får man den inte ofta i identiska bruna runda skålar på olika öar?:Typ denna?

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/moussaka.jpg

inkfish
2014-08-02, 19:03
Ja, precis!

karinafp
2014-08-02, 19:16
Apropå moussaka, får man den inte ofta i identiska bruna runda skålar på olika öar? Konstig slump i så fall att de där skålarna finns på så många öar. :cool:

Inte då. De finns att köpa i de butiker där man inhandlar köksattiraljer till restauranger. Jag har flera stycken här hemma. Mycket praktiska och lagom stora.

Fast de på Mike's står det "Mike's" på... ;)

Karin

inkfish
2014-08-02, 19:42
Inte då. De finns att köpa i de butiker där man inhandlar köksattiraljer till restauranger. Jag har flera stycken här hemma. Mycket praktiska och lagom stora.

Fast de på Mike's står det "Mike's" på... ;)

Karin

Är du säker på att moussakan görs från grunden i dem då? Det är det jag brukar fundera över när jag ser dem.

Hasse
2014-08-02, 20:11
Jag har i regel ganska dåligt tålamod när en tråd drar iväg upp emot 100 inlägg, även om detta är ännu ett intressant och tankeväckande ämne. Jag har inte läst varje inlägg här.

Vad ÄR egentligen dålig mat i Grekland?

Det kan vara klassiska rätter man ätit dussintals gånger som man ställer höga krav på men som misslyckas eller kanske bara inte är lika bra som den "borde" vara?

De s.k. klassiska rätterna (finns MÅNGA, både kalla och varma) kanske helt enkelt skiljer sig lite från ö till ö, plats till plats?

Det finns säkerligen tavernor och restauranger som misslyckas med det mesta, men jag undrar om sådana verkligen existerar och hur de i så fall kan överleva? Så småningom byter de väl kock?

Det känns mycket som om det lätt kommer upp exempel på många sätt, där det naturligtvis finns fog för att matställen SKA kritiseras, rätter SKA bytas ut, kompensation SKA ges och ibland SKA betalning inte behövas göras då mat ibland är så undermålig.

MEN.......som jag skrev ovan, det finns väl knappast tavernor/restauranger som är GENOMGÅENDE så dåliga att de skulle betraktas som hälsovådliga?

Jag är av den åsikten att man aldrig ska kritisera ett matställe så till den milda grad att den hängs ut offentligt "bara för att" någon blev besviken på EN maträtt, EN middag eller dylikt!

Varje besök på en taverna/restaurang KAN INTE vara en höjdarupplevelse, jag tror man får vara ödmjuk mot t.ex sig själv och sitt sällskap och inse att det många gånger kan vara "bra" mat, "helt okej", "ganska bra". Det är ungefär så här VI tänker och därför kan ett och samma matställe vara toppen första gången men bara ganska okej nästa gång en vecka senare.

Svårt ämne egentligen, jag kan bara utgå från egna erfarenheter men jag har tyckt mig höra många gånger under åren att kraven på tavernor/restauranger i Grekland tenderar att bli skyhöga. Både under diskussioner här i forumet, tankeutbyten i bekantskapskretsen och andra svenskar vi har träffat under våra resor.

Kan även nämna - jag har inte ätit souvlaki på många år i Grekland och ALDRIG moussaka!! Det finns MASSOR av annat intressant som jag hellre testar. Eller för den delen, jag beställer ofta s.k. klassiker för att se hur de verkligen skiljer sig från tidigare resor.

/Hasse:cool:

Eva L
2014-08-02, 21:09
Tummen upp för den här tråden. fb_gillaLånge sedan något var så intressant på Kalimera._B-anana

Eva

Eva L
2014-08-02, 21:12
Många år sedan jag köpte moussaka i Grekland. Konstaterade en gång att jag gör det bättre själv sen aldrig mer. Min har både potatis och kanel vilket de som lagade den sista jag åt i Grekland glömt.:cool:

Eva

elisabethk
2014-08-02, 22:13
Eva L, kan fundera med dig av det receptet, vore mycket tacksam.
Mvh ElisabethK (som ofta äter Moussaka)

maji
2014-08-03, 00:06
Många år sedan jag köpte moussaka i Grekland. Konstaterade en gång att jag gör det bättre själv sen aldrig mer. Min har både potatis och kanel vilket de som lagade den sista jag åt i Grekland glömt.:cool:

Eva

Självklart, tycker jag som du Eva, skall det vara både potatis och kanel i en moussaka! Vad jag inte riktigt kan förstå är att ni inte får en god moussaka längre.:confused: På alla de ställen där ni äter den goda maten ni beskriver så måste dom väl kunna laga god moussaka!!? Den skall självklart vara så nygjord som möjligt och det kollar man ju genom att titta in i köket, vilket de flesta ju uppskattar.
Jag lyckas iaf fortfarande hitta ställen som kan. Däremot beställer jag sällan souvlaki men det har jag alltid tyckt varit överskattat. Förra året åt jag dock en underbar kycklingsouvlaki på Daphne beach på Zakynthos. Kycklingbitarna på spettet var inlindade i bacon och till det serverades en hemgjord tomatsalsa som var supergod.

//majibye_bye som tillhör dom som tycker maten är viktig och ett bra sätt att lära känna det land man besöker;)

karinafp
2014-08-03, 00:35
Är du säker på att moussakan görs från grunden i dem då? Det är det jag brukar fundera över när jag ser dem.

På Mike's gör de dem från grunden på förmiddagen, på Elea likaså. Det har nog inte så mycket med formen att göra utan mer med tavernans policy. Sätter man en ära i den mat man serverar gör man naturligtvis allt från grunden. Sen hjälper inte det alltid heller; även om man gör allting själv är det ingen garanti för att resultatet blir lyckat. ;)

Karin

kari
2014-08-03, 01:08

Lenge siden jeg har sett de brune skålene nå.
De stedene vi har bestilt moussaka har de laget den i en stor panne og serverer stykker av den på asjett/tallerken

Eva

Kanel er godt i Moussaka, jeg lager det sjelden, men når jeg gjør det bruker jeg kanel :)
Jeg liker best aubergin i moussaka, men det er ok med et lag potet og :)
- men ikke f o r mye poteter på bekostning av aubergin :)

F.t synes jeg det er en "tendens" i Hellas at det brukes mer poteter i moussakaen enn jeg har vært vant til.

Eva L
2014-08-03, 07:12
Elisabet du ska få mitt recept när jag sitter vid datorn skriver på smartphonen nu. Maji jag har inte ens letar efter moussaka längre. Säkert är den god på kvinnokoperativet om de lagar den. Souvlaki har jag bara ätit ett par gånger under alla resor. Finns så mycket annat. Tzatziki som jag vet att många älskar äter jag också väldigt sällan. Kari det ska vara bra balans mellan potatis och aubergine och det blir ju lite efter var och ens tycke och smak. Eva

inkfish
2014-08-03, 09:33
På Mike's gör de dem från grunden på förmiddagen, på Elea likaså. Det har nog inte så mycket med formen att göra utan mer med tavernans policy. Sätter man en ära i den mat man serverar gör man naturligtvis allt från grunden. Sen hjälper inte det alltid heller; även om man gör allting själv är det ingen garanti för att resultatet blir lyckat. ;)

Självklart är det så ;)

Lenge siden jeg har sett de brune skålene nå.
De stedene vi har bestilt moussaka har de laget den i en stor panne og serverer stykker av den på asjett/tallerken

Jag åt i en sådan skål senast förra året. Jag kom sent och det mesta i köket var slut, därför fick det bli moussaka som jag mycket sällan annars beställer, det är ofta lite för mäktigt för min smak.

Och lagren av aubergine, köttfärssås och sås var mycket mer "perfekta" än de brukat vara när jag ätit moussaka ur bleck/långpanna. Så jag undrar om restauranger kan använda någon form av halvfabrikat. Som Janne säger - att han bara vill ha moussaka som är lagad från grunden. Då verkar det ju även finnas moussaka som inte är det.

Jeg liker best aubergin i moussaka, men det er ok med et lag potet og :)
- men ikke f o r mye poteter på bekostning av aubergin :)

F.t synes jeg det er en "tendens" i Hellas at det brukes mer poteter i moussakaen enn jeg har vært vant til.

Jag vill också hellre ha aubergine än potatis. Helst beställer jag papoutsaki om jag vill ha köttfärs och aubergine, då blir man inte riktigt lika proppmätt som på moussaka.

Lissi
2014-08-03, 10:46
Säkert är den god på kvinnokoperativet om de lagar den.
Det kan man ju inte veta innan man provat ;) Är det en garanti för god mat att den lagas på ett kvinnokooperativ?

Lissi - som ofta lagar vegetarisk papoutsakia och ofta beställer...

kari
2014-08-03, 10:49
Jag vill också hellre ha aubergine än potatis. Helst beställer jag papoutsaki om jag vill ha köttfärs och aubergine, då blir man inte riktigt lika proppmätt som på moussaka.

Jeg velger også ofte papoutsaki, evt imam:)
Arne liker også det, men er veldig glad i moussaka,
derfor blir det moussaka på meg og, vi bruker å dele:)

inkfish
2014-08-03, 10:52
Jeg velger også ofte papoutsaki, evt imam:)
Arne liker også det, men er veldig glad i moussaka,
derfor blir det moussaka på meg og, vi bruker å dele:)

Ja, att dela de mäktigaste rätterna brukar ju vara perfekt. Men jag äter oftast ensam och det brukar märkas på vågen när jag kommer hem också :o

Eva L
2014-08-03, 11:07
Det kan man ju inte veta innan man provat ;) Är det en garanti för god mat att den lagas på .. Ja Lissi det tror jag. Det här stället är av riktiga proffs klassat som ett av Greklands bästa. Allt jag smakat har varit av hög klass. En av mina måltider där bjöd en Kalimeravän mig, sin dotter och en annan kalimeravän på en fantastisk måltid. Vi delade på ett tjugotal rätter och allt var perfekt.

Svårt att citera med mobilen ser att kvinnokoperativet föll bort i texten. Eva

inkfish
2014-08-03, 11:15
Det kan man ju inte veta innan man provat ;) Är det en garanti för god mat att den lagas på ett kvinnokooperativ?

Inte just ett kvinnokooperativ, utan det kvinnokooperativet, förstår du väl ;)

Athanasia
2014-08-03, 11:17
Jag har ätit fantastisk mat på många platser.....i Paleokastro på Kreta åt jag kyckling...min man åt en gudomlig svärdfisk våra vänner åt lammkotletter(tror dock att den som lagade maten var en man:))

Eva L
2014-08-03, 11:28
Inte just ett kvinnokooperativ, utan det kvinnokooperativet, förstår du väl ;)

Precis som Inkfish skriver pratar jag inte om kvinnokoperativ i allmänhet utan den här tavernan som heter kvinnokoperativet och ligger i Petra på Lesvos. För att det här inte ska bli en fråga om gender så det jobbar även män där.

Några jag pratat med har tagit fel och ätit på tavernan i markplan det är ett helt annat ställe. Till kvinnokoperativet tar man trappan upp på sidan av huset. I högsäsong kan det vara nödvändigt att boka bord innan. Särskilt om man vill ha en fin plats med utsikt över havet.

Naturligtvis finns det god mat på många andra ställen i Grekland också.

Eva

Marja
2014-08-03, 12:15
Dålig mat i Grekland? :rolleyes: :D

Jag har väldigt sällan fått dålig mat i Grekland. Ibland extra bra och mycket god mat och för det mesta okej med alla de bra inhemska råvaror som finns.
Håller med om att god miljö och sällskapet spelar en viktig roll för hur upplevelsen blir. :)

Vid ett tillfälle blev jag bjuden på kokt "fårskalle" κεφάλι - πρόβατο av en grekisk familj på ön Evia i byn Amarynthos. De ville verkligen ge mig något extra gott och för dem en delikat rätt. Det doftade så gott av vin, lök och kött i ca två timmar från deras enkla kök. När jag lyfte på locket höll jag på att svimma och fick kräk reflexer. :eek:
Fårets kokta ögon och huvudet glömmer jag aldrig. :( snyft_drop :(

Det blev en tur till Amarinthos "gatukök" vid hamnen för att snabbt ta en gyros och sen tillbaka till värdfamiljen för att sen säga att jag är inte var hungrig just då. Men vi delade ett glas vin och jag höll masken för jag ville inte såra dem genom att tacka nej. Åt lite av salladen och fårosten men nej inget fårhuvud för mig den gången trots trevligt sällskap. :D

/Marja

inkfish
2014-08-03, 12:22
Vad gäller råvaror verkar nötköttet vara stötestenen, enligt min erfarenhet. Jag har fått kött med brosk och/eller senor. Det är lite svårsmält, liksom när man får långkokt kött där oturen gjorde att de flesta bitarna på tallriken mest bestod av fett. Fettet måste ju vara med - men på de bitar jag äter bör det inte vara majoriteten.

Sedan kan ju kött vara ovanligt bra också, som när man får lokalt fläskkött.

Grekisk potatis har jag alltid betraktat som supergod - men vid några tillfällen har jag fått pulvermos! Jag hade inte valt de rätterna om jag vetat det.

Annwi
2014-08-03, 12:54
Sämsta och absolut mest smaklösa maten i Grekland fick jag på 80-talet på Rhodos och Ios. På båda dessa öar har vi blivit magsjuka också. Glömmer tyvärr aldrig en Spaghetti Carbonara på Ios, sönderkokt pasta med en burk konserverade ärtor och morötter inblandat!

Bästa maten har vi fått på Leros, Tinos och Schinoussa, men allra bästa matminnet är en lammstek i Korfu stad 1978, så fantastiskt gott!

Fisk i Grekland är gott men fisk (och skaldjur) ska ätas här hemma på västkusten eller möjligen i min ungdoms stad Karlskrona!

Anne

kari
2014-08-03, 18:44
Kari det ska vara bra balans mellan potatis och aubergine och det blir ju lite efter var och ens tycke och smak. Eva

Her er en Moussaka vi fikk i Galissas for noen år siden.
- jeg husker med glede, kanskje l i t t mye saus? - men siden sausen og var så
g o d var det helt greit :) :

http://i47.photobucket.com/albums/f152/sigrunn/P1030952_zps422ce7d7.jpg

kari
2014-08-03, 19:12
S å skal jeg holde meg til trådens tema, "dårlig mat";)

Jeg kom på en lunsj vi fikk våren 2011, det var i Rethymnon, vi var der på kort besøk fra Georgioupoli, vi har ikke bodd i Rethymnon på 15 år faktisk.

Dette var på en taverna som er framhevet av flere her på Kalimera ;)
(jeg nevner ikke navn på stedet, har lest Hasse's innlegg og kan være enig)
Men - vi lette, fant :) - og ble skuffet over maten!
Beliggenheten var sjarmerende og damen var hyggelig, så derfor klaget vi ikke:) - det beste vi fikk var "noe" på huset etter måltidet ;)

Det var ingen stor lunsj vi spiste der, ostegratinerte hvitløksbrød + en liten pikilia. De to gratinerte brødskivene s å lekre ut, de ble fotografert ;)
- men de var ikke gode, de var seige og "mye å tygge på" - gamle og varmet på nytt kanskje :confused:
- vet ikke, men da vi fikk pikiliaen ble det ikke noe bilde av den!

Stusselige greier, et par gode små paier husker jeg, noen pølsebiter ( ikke choriatiko) - men mest de h a r dkokte eggene, den grønne ringen rundt plommen frister aldri ;)
Dette kunne være et uhell, for jeg tror ikke så mange tar helt feil :)

Marja
2014-08-03, 19:14
Sen jag själv lagade Moussaka sen tidigt - 70 och 80 -talet har jag blivit lite kräsen om hur den skall vara. Därför beställer jag aldrig det i Grekland mer. Men det tog ungefär 2 timmar vill jag minnas att tillaga om man gör den rätt.

Eva L. hur gör du din? Jag har glömt receptet nämligen. Aubergine och potatis varvat med köttfärsen.

Karis moussaka såg riktigt god ut på bilden tycker jag!

/Marja :)

Lissi
2014-08-04, 11:21
Låter himmelskt....jag hoppar över köttfärsen och gör mer av riktigt smakrik tomatsås . Riktig buffelmozarella eller fetaost smular jag i....Kanske inte "rumsrent" men gott!
TACK Eva!

Lissi

kari
2014-08-04, 12:02
Låter himmelskt....jag hoppar över köttfärsen och gör mer av riktigt smakrik tomatsås . Riktig buffelmozarella eller fetaost smular jag i....Kanske inte "rumsrent" men gott!
TACK Eva!

Lissi

Takk fra meg og, Eva, jeg er sikker på at din Moussaka smaker kjempegodt :)
- men det tar t i d å lage den - det gjør det med den jeg bruker å lage og, derfor går det lang tid mellom hver gang;)

- og Lissi, om jeg ikke har en graviera eller kefalotiri med mye smak å ha i sausen, bruker jeg og litt fetaost i tillegg :)

ErOg
2014-08-04, 13:26
Det verkar som om det är ytterst få som verkligen blivit magsjuka av mat i grekland, vilket säger en hel del om "grundkvalitén" på maten. Man tycker ju att några tavernor ibland borde "tabba sig"..?

Vi har endast vid ett fåtal tillfällen blivit besvikna/onöjda på maten i grekland och den gemensamma nämnaren har i alla fall varit läget:

Thassos-Potos vid stranden
Samos-Pythagorion utmed hamnpromenaden
Amorgos-Katapola nära färjekajen
Lefkas-Nidri lite trist rent generellt...

Dock tycker vi att det räcker med att bara gå något enstaka kvarter bort från turiststråken för att hitta de riktiga pärlorna!

Som kommentar till Hasse (hur dåliga tavernor kan överleva) så är det väl så att det inte behövs ett bra rykte (eller bra mat) för att få gäster om läget är riktigt bra och genomströmningen är god..?

Marja
2014-08-04, 19:53
Tycker också att karis ser fin ut. Min moussaka gör jag ungefär så här.

Jag skalar auberginen lite med osthyveln men lämnar kvar en del av skalet. Skär den i långa skivor och saltar den lätt. Lägg gärna en tallrik över som press. Sedan hackar jag 1-2 gula lökar som jag steker i smör och olivolja. Steker sedan köttfärs som jag kryddar efter behag. Ca 1 tsk salt till 5 hg, kryddar med lite svartpeppar, paprikapulver, chilipulver,1 tsk senap eller två, några stänk soya, ca 1/2 kryddmått kryddpeppar och kanel. Kryddpepparen får inte dominera utan ska bara anas under kanelsmaken. Smaka av för bra resultat. Sedan värmer jag en burk krossade tomater som jag även lägger färska pärltomater i samt en vitlöksklyfta, 1 tsk råsocker och lite torkad basilika från Grekland. Kokar tomasåsen ett par minuter innan jag blandar den med köttfärsen och löken. Häller på 1 dl rött vin och låter såsen sakta koka ihop(reducerar). Den får puttra minst en halvtimme. Under tiden vänder jag auberginen som dragits ur på lite vätska i lätt vispad äggvita och steker den i smör och olivolja. Skalar sedan potatis som jag skivar saltar och steker lätt. Värmer en vitlöksklyfta i smöret som jag steker potatisen i men tar upp vitlöksklyftan innan jag lägger ner potatisen. Varvar sedan potatis, aubergin och köttfärs i en ungssäker smord form. Toppar med en mjölredd sås på knappt 3 dl mjölk och 2 msk vetemjöl. Smälter smöret innan jag rör ner mjölet och mjölken och låter såsen koka några minuter. Har lite riven muskot i såsen. Vispar ner 2 äggulor sedan såsen kokat klart. River sedan 2 dl Västerbottensost om jag inte har kefalotiri vilket jag nästan aldrig har. Gräddar sedan i ca 200 gr ungsvärme beroende på ugn minst en halvtimme. Oftast lite längre. Känn med provsticka.
Hoppas jag inte glömt något nu.

Eva

Tack snälla Eva L. för ditt moussaka recept! :)

Skall testa och det blir kanske en moussaka kväll snart i goda vänners lag. :p Hade glömt muskoten men inte kanelen. flabb_flab

/Marja

Ylva A
2014-08-05, 08:49
Det borde nog vara en ny tråd om maträtten Moussaká! Men... jag lagade moussaká redan på 70-talet med inspiration av Carl Butlers Kokbok. Han hade ingen potatis i rätten, saltade inte auberginerna och stekte dem i olivolja. När jag stekte skivorna gick det åt massor av olivolja, för att få dem så gyllenbruna, som han fått till.
Nu saltar jag skivorna över ett durkslag under några timmar, torkar av dem och steker dem med mycket lite olivolja i en mycket het panna. I Butlers nyare grekiska kokbok, hittar man den kryddsättning som är perfekt. Béchamelsåsen bör också innehålla muskot och 2 uppvispade ägg för att göra den fastare. Köttfärssåsen är den traditionella men bäst smak blir det med lammfärs.
På Kreta gör jag halva formen med potatis i botten, eftersom våra grekvänner vill ha det så. I Sverige blir det utan potatis. I lördags hade vi fest tillsammans med f.d. arbetskamrater. Mezé till förrätt och moussaká som huvudrätt och inlagd kvitten, persika och vindruvor tillsammans med en klick youghurt-
/ Jannis

Riitta
2014-08-05, 09:13
Carl Butlers kokböcker har alltid varit mina favoriter ocksåklapp_klap Lätt att laga efter hans anvisningar och gott blir det:p

Riittabye_bye

Eva L
2014-08-05, 09:19
Jannis det är på Kreta jag lärt mig tycka om Moussaka så det är nog därför jag vill ha potatis i den. Den godaste har jag också ätit där. Jag har som du ser också ägg och muskot i såsen men då bara äggulor eftersom jag använder vitan till auberginerna. Jag gillar också att göra den på lammfärs men då får man vara ändå försiktigare med fettet eftersom lammköttet är fetare. Om man nu inte vill ha den lite oljig. Jag har personligen lite mer svårt för det nu på äldre dagar än när jag var yngre.

Vill man inte steka potatisskivorna kan man koka potatisen några minuter istället och sen skiva den. Momentet går då kanske lite snabbare. Det här med kryddning är ju också alltid lite individuellt men vinet lyfter såsen till en annan dimension så det bör man inte hoppa över.

Det är länge sen jag lagade moussaka men det brukar bli några ggr speciellt under höstkvällarna. Jag vet att receptet låter lite omständigt men det går egentligen ganska snabbt att göra den ändå. Bra mat får ta tid.

Eva

kari
2014-08-05, 09:33
Carl Butlers kokböcker har alltid varit mina favoriter ocksåklapp_klap Lätt att laga efter hans anvisningar och gott blir det:p

Riittabye_bye

Carl Butler får en ekstra klapp_klap fra meg, hans keftedes er glutenfrie fb_gilla

Eva L
2014-08-05, 10:36
Carl Butler får en ekstra klapp_klap fra meg, hans keftedes er glutenfrie fb_gilla

Han är en riktig guru på området.

Eva

Kalimera
2014-08-05, 11:22
Starta gärna egna trådar om kokböcker, mousaka och annat som inte har med ämnet att göra.

Monica C
2014-08-05, 13:59
Starta gärna egna trådar om kokböcker, mousaka och annat som inte har med ämnet att göra.

fb_gilla

Monica:)

Ylvan
2014-08-05, 18:54
Vågar man säga det här, det är inte maten utan bemötandet som ger mig favoritställen. Har inte en enda matbild från mina resor (dock en frukostbild). Har aldrig fått något jag tyckt varit direkt dåligt och aldrig blivit magsjuk så maten är OK men inte så viktig för att resan till favorit landet skall kännas lyckad.

Eva L
2014-08-05, 19:21
För mig är det både mat och bemötande. Tror dessutom att de går hand i hand. Jag är passionerat förtjust i grekisk mat och skulle klara mig mycket länge på den. Eva

Sunny12
2014-08-05, 22:53
Vågar man säga det här, det är inte maten utan bemötandet som ger mig favoritställen. Har inte en enda matbild från mina resor (dock en frukostbild). Har aldrig fått något jag tyckt varit direkt dåligt och aldrig blivit magsjuk så maten är OK men inte så viktig för att resan till favorit landet skall kännas lyckad.

fb_gilla

Eva L
2014-08-06, 05:50

När jag på en taverna i Pythagorion för några år sedan frågade efter några traditionella rätter svarade ägaren. De flesta turister bryr sig inte och kan inget om vår mat med lite sorg i rösten. De vill bara ha öl och pizza. Sen frågade han vad jag ville ha nästa dag och gjorde världens godaste ungskyckling med örtdoftande potatis och fava till mig. Min hyresvärdinna åt middag med mig den dagen och hon blev glatt överraskad. Eva

ciakoohler
2014-08-06, 11:50
Underbart att få ett sånt bemötande !!

Lissi
2014-08-06, 12:47
Ska man dra en slutsats av denna tråd då med rubriken "Dålig mat i Grekland" så upplever vi Kalimeravänner inte egentligen att vi får det...Vi äter bevisligen på rätt ställen :D:D Eller har jag läst inläggen slarvigt?

Lissi

inkfish
2014-08-06, 16:50
För min del har jag då fått dålig mat ibland ... Men jag lägger den nog inte på minnet, jag letar upp något bättre istället och minns hellre det :) Eller, förresten, jag går tillbaka ändå för att jag trivs med läget, atmosfären, bemötandet eller något annat.

Dessutom skulle jag inte vilja peka ut en enskild taverna, den ska i princip ha fått ägnat sig åt systematiskt bondfångeri för att jag skulle vilja göra det. Genomslagskraften på internet är så stor, jag vill ha ordentligt på fötterna för att varna för en taverna/ett pensionat m m.

kize
2014-08-06, 17:40
Tack Eva för receptet på moussaka, det ska testas till höstens greklandskväll.

Kalimera
2014-08-06, 18:29
Dessutom skulle jag inte vilja peka ut en enskild taverna, den ska i princip ha fått ägnat sig åt systematiskt bondfångeri för att jag skulle vilja göra det. Genomslagskraften på internet är så stor, jag vill ha ordentligt på fötterna för att varna för en taverna/ett pensionat m m.Samma här. Har blivit blåst några gånger, men har inte gjort någon affär av det. Det enda som händer är att jag inte går dit igen.

Lissi
2014-08-06, 18:33
Det är väl bara En Plo i Chania vad jag vet som blivit "uthängd" här. Säkert med rätta.

Lissi