handdator

Visa fullständig version : köra moped i skopolos?


luffarlurken
2006-03-20, 12:38
Hej alla Greklandsälskare och längtare!
Jag och min pojkvän ska till Grekland, Skiathos och Skopolos, 5-19 juni. Han är tokig i Grekland så det är väl tänkt att det ska börja smitta av sig på mig. (jag har aldirg varit på någon grekisk ö)

Funderar lite på detta med moped.. jag är ingen van körare på nåt sätt och det verkar vara många som tipsar mycket om just detta med att hyra en för att kunna se så mycket som möjligt. Vill såklart just det, se så mycket som möjligt men frågan är då den; Bör man ha kört moped innan?

Hoppas någon kan svara på min fråga..
Ha det så bra i år på semestern! bye_bye
//Linda

Kalimera
2006-03-20, 12:49
Bör man ha kört moped innan?
Mopederna är väldigt enkla att köra, du behöver inte växla, det är bara att gasa. Och bromsa ibland. :) Det är alltså inte svårt att köra, kan du köra bil kan du köra moped. Men det kan vara bra om du övar lite först, känna dig för hur du svänger, blinkar, hur bromsarna fungerar (handbroms oftast) osv. Be att uthyraren visar dig, eller att din pojkvän visar. Börja på en liten väg som inte är så trafikerad. Helst på Skopelos där trafiken inte är lika intensiv som på Skiathos. På Skopelos finns ett flertal uthyrare i bortre bukten i hamnen, om du hyr där kan du öva på vägen som går upp mot klostren, där är det lite trafik. Du lär dig ganska fort. Sedan är det bara att börja upptäcka. Det är skitkul!

Lycka till!

Masouraki
2006-03-20, 14:16
[quote=Kalimera]kan du köra bil kan du köra moped.

Det där tror jag inte ett dugg på.Jag har kör bil men kan inte köra moppe:o .Moppen väger ju hur mycket som helst:( men som du sa så måste man träna lite och det är vad jag görnär jag är i Grekland.Men jag tror inte att jag kommer och kunna köra moppe den här sommaren hellersnyft_drop

Peter
2006-03-20, 14:53
Har man cyklat, och det har väl de flesta, har man grundkänslan för balansen av en tvåhjuling. Har man erfarenhet av att köra bil så har man trafiköverblick och kan planera sin körning.

Men det finns en sak att tänka på: Bromsa ner farten INNAN kurvan och gasa ut ur den. Det går inte att bromsa en moped / Vespa / MC i en kurva, som man kan göra med en bil. Då är risken mycket stor att det går åt H - e...

Och i Grekland ska man försöka undvika alla oljefläckar som är på vägarna. De kan vara rena isgatan. Men efter 30 min övning klarar de flesta att köra moped / Vespa.

Peter

Celbe
2006-03-20, 19:34
Visst går det att lära sig att köra moped i Grekland! Jag har aldrig kört här hemma men kör med stort nöje varje sommar (förutom när jag vurpar på Ikaria kanske...:mad:). Man behöver ju inte hyra världens värstingmoppe
heller, jag och sambon brukar nöja oss med var sin 50-kubikare. Det kan man puttra långt på och när man inte ska sitta två st på moppen räcker det bra. Börja med att köra lite fram och tillbaka på en lugn gata och känn på gasen och bromsen, träna lite på att vända osv. Det är verkligen ett superbt sätt att ta sig fram på och riktigt varma dagar ett bra sätt att få lite svalkande vind på köpet!

Om man är alldeles ovan ska man kanske dock undvika att köra riktigt blåsiga dagar eftersom det kan kännas obehagligt när vinden tar tag i både moppen och en själv. En av sambons favorithistorier är från en gång när vi körde på Amorgos och passerade det mest blåsiga partiet "C både gasade och bromsade i uppförsbacke...".

Celbe

inkfish
2006-03-20, 22:36
men som du sa så måste man träna lite och det är vad jag görnär jag är i Grekland.Men jag tror inte att jag kommer och kunna köra moppe den här sommaren hellersnyft_drop

Kom igen nu Masouraki! Klart du kan. Jag kan inte heller köra ordentligt men i höstas fick jag några lektioner på Karpathos av Mikke. I vår ska jag låna en moppe här hemma några timmar och färska upp kunskaperna - för i sommar SKA jag köra i Grekland. Och det ska du med!_B-anana

Masouraki
2006-03-20, 22:43
inkfish:jag har försökt så många ggr men det har inte gått vidare bra.Vespan är för tung för mig.Men den här sommaren SKA jag klara av det klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Elisabet
2006-03-20, 23:04
Vespan är för tung för mig. Men den här sommaren SKA jag klara av det klapp_klap klapp_klap klapp_klapSå klart klarar du det! Men kan du inte prova en lättare? Om den är så tung, så är den kanske onödigt stor?

Jayo
2006-03-21, 05:38
Att köra moped är ett härligt sätt att ta sig runt öar som Skopelos och Skiathos. Men jag har under årens lopp också sett en del ordentliga olyckor med mopeder och motorcyklar inblandade på Skiathos. På Skiathos Medical Centre får man in två stora grupper av fall, solbrännskador och motorcykelolyckor. Tyvärr är det ju så att många bilister kör med alkohol i kroppen på den här typen av semesterorter, och dom har ju mopedisten ingen kontroll över. Mitt råd är: hyr moped, kör på dagen men undvik körning på kvällar och nätter.

Moeller
2006-03-21, 07:08
Tänk på att vara försiktig med frambromsen, en bakhjulssladd är mycket enklare att reda upp!! Kör inte som alla andra, kör försiktigt istället.:cool:
Peter

Peter
2006-03-21, 16:18
Tänk på att vara försiktig med frambromsen, en bakhjulssladd är mycket enklare att reda upp!! Kör inte som alla andra, kör försiktigt istället.:cool:
Peter

Nä Namne, det där vill jag nog protestera allvarligt mot. Ditt råd kan t o m vara farligt. ALLA fordon skall bromsas på framhjulet /en! Men ev hjälp av bakhjulet. Bilar såväl som tvåhjulingar. I bilar fördelas bromskraften ung. 60% fram, 40% bak. En kraftig inbromsning där kraften ligger på bakhjulet / en leder ofrånkomligen till att bakdelen sticker åt höger.

Men visst går det att häva en bakhjulssladd om man har tur och vet vad man gör. Fast i en Grekisk oljefläck kan det gå förfärande fort... :( Men man ska ha väldig otur för att råka ut för det. Och som du säger: kör man försiktigt behöver man inte tänka på detta.

En annan

Peter

stenake
2006-03-23, 14:25
Nä Namne, det där vill jag nog protestera allvarligt mot. Ditt råd kan t o m vara farligt. ALLA fordon skall bromsas på framhjulet /en! Men ev hjälp av bakhjulet. Bilar såväl som tvåhjulingar. I bilar fördelas bromskraften ung. 60% fram, 40% bak. En kraftig inbromsning där kraften ligger på bakhjulet / en leder ofrånkomligen till att bakdelen sticker åt höger.

Peter
Nja, en för kraftig framhjulsbroms kan leda till precis det jag skrivit om längst ner på http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=3617&page=2
Men det är härligt att åka moppe. Vi har åkt massor med moppe i Grelkand, bl.a. på Skopelos och vi hyr alltid bara en och hustrun sitter alltid bakpå. På det viset råkar vi ut för samma olyckor :D
Skopelos är för övrigt en perfekt ö för moppe eftersom avstånden inte är så stora.
Sten-Åke

Moeller
2006-03-29, 15:18
Jag skrev att man ska vara försiktig med frambromsen! I Sverige kan du bromsa upp en moppe på framhjulet utan problem, men på den Grekiska asfalten är det näst intill omöjligt. Eftersom farten gör att bromsverkan flyttas till framhjulet och i kombination av dålig asfalt står jag fast vid: Använd frambromsen med försiktighet!!
/ Peter, mopedist & motorcyklist i både Sverige och Grekland

Peter
2006-03-29, 18:48
Jag besvarar detta, precis som jag besvarat Sten-Åkes inlägg på Caféet.

Peter