handdator

Visa fullständig version : Sommarvärme! Hur mår ni i det?


Marja
2014-07-21, 21:40
Hur har ni det i värmen? Var ni än befinner er? Nyfiken! :)

Ja för nu är det mycket varmt i hela Sverige! :)
Gott tycker många kanske och lite jobbigt tycker andra, vad vet jag?

Själv måste jag arbeta ett bra tag till under sommaren. Sköna "goa" mornar och kvällar tycker jag mig njuta bäst av denna veckan. Lite salta bad på västkusten hinns med också.

/Marja

Masse
2014-07-21, 23:31
Kan ju inte vara bättre!

Nästan lika bra som när man är i Grekland.

Och en och annan kväll kan man ju hälla upp en skvätt iskall retsina och/eller ouzo, sätta fram lite bröd, tzatziki och kanske ett par grillade lammkotletter ..... och sen är himmelriket nära!

Men din fråga är ju befogad. Jag vet inget land där man gnäller så mycket om vädret som här i Sverige. På hösten är det för regnigt, på vintern för kallt, på våren ostadigt aprilväder, och på sommaren endera något av det eller så är det för varmt.

Jag tycker det är toppen nu. Nästan "Masse-väder":D

:) Masse

Mikke
2014-07-22, 07:29
Härligt,härligt, fast jag jobbar framåt början av september ( Karpathos), njuter jag förstås av det fina vädret, även om jag mestadels är inne.Efter jobbet tar jag gärna en tur i träsnipan Hedvig, som ligger ca 100 meter från min bostad,vilket gör det hele enkelt....Kul att puttra ut utan nåt direkt mål, som man gjorde när man var en liten grabb,ta me en bok,lite mask,kameran och kanske ibland en kompis...:)
Mikke

Eva L
2014-07-22, 08:03
Klart vi njuter ingen som klagar här. Själv har jag lyckats få ett par extra semesterdagar och njuter av svensk sommar när den som bäst med goda vänner på en ö i solen. Gårdagen var helt magiskt och havet är varmt. Eva

Netwolf
2014-07-22, 09:21
Njuter för fulla muggar, med lata semesterdagar i den svenska högsommaren!

Mollybus
2014-07-22, 09:44
Tack, här mås det bra. bye_bye Här i Stockholms skärgård är det varmt och skönt. Jag njuter av sommaren. Det är härligt när man kan sitta i skuggan och njuta av det. Härligt med ljumma kvällar med få mygg. Jag kommer ta tillvara på dessa härliga varma dagar.

Önskar alla er andra en härlig fortsättning på sommaren.

Katitzi
2014-07-22, 10:03
Tackar som frågar. Det är bara bra förstås, nästan som i Grekland!:D Har fortfarande semester och ligger mest vid Norrtäljevikens strand, solar, badar och kollar in alla båtar. Lyssnar på Sommar i hörlurarna och läser pocketböcker. Några trevliga middagar väntar i slutet av veckan, så man kan verkligen inte klaga.:p

Katitzi:)

Lissi
2014-07-22, 10:07
Njuter i fulla drag! Jobbar inte och kan ta dagarna som det passar..Kalmar har hur mycket underhållning som helst och i förrgår satt vi på vår balkong och gratislyssnade på Weeping Willows och Lars Winnerbäck som hade konsert straxt intill på Fredriksskans. Ljudnivån var perfekt på 150 m avstånd och man kunde sjunga med också! I kväll sjunger Tommy Nilsson på torget nästan nedanför.

I går åkte vi vår årliga Ölandsrunda med vår cab. Vi stannade i Byxelkrok och åt en grekisk lunch hos vännerna Jeanette och Zissios på deras taverna Terazzen.. En riktigt grekisk lunch då kocken är från Tessaloniki. En kall Mythos till det satt fint samtidigt som vi njöt av båtlivet och utsikten över Kalmarsund.

Vi badar i Kallbadhuset eller vid något av Kalmars 4 fina bad i centrum och idag blir det namnsdagskalas för barn och barnbarn på Öland. Inte ens Grekland kan vara mera perfekt just nu!:D:D

Lissi - som gärna väntar med Grekland till mitten av september. Fast det är fint hemma då med.;)

Alala
2014-07-22, 17:26
Kan ju inte vara bättre!

Men din fråga är ju befogad. Jag vet inget land där man gnäller så mycket om vädret som här i Sverige. På hösten är det för regnigt, på vintern för kallt, på våren ostadigt aprilväder, och på sommaren endera något av det eller så är det för varmt.

Jag tycker det är toppen nu. Nästan "Masse-väder":D

:) Masse

Jo jag vet ett land där man alltid klagar på vädret: Finland! flabb_flab Men jag gör det inte nu. Det är härligt! _B-anana Kan inte få nog av solen, vill bara vara ute ute och ta tillvara varje stråle jag kan få tag på. Då klarar jag nog av vintern bättre hoppas jag. :) Idag har vi tagit en tur med båten, med oss hade vi varsin Mythos som hade fått följa med oss hem från vår resa till Lesvos i maj. Detta är toppen! :p

/ Anne bye_bye

Sunny12
2014-07-22, 17:54
Själv måste jag arbeta ett bra tag till under sommaren. Sköna "goa" mornar och kvällar tycker jag mig njuta bäst av denna veckan. Lite salta bad på västkusten hinns med också.

/Marja

Mmmm..lät härligt med bad på västkusten... :p..lite avis är jag.. ett dopp i Mälaren känns inte lika lockande.. ;)..jobbar också hela sommaren, men det gör inget när jag ju har en Greklandsresa framför mig!!

Sunny(som njuter av värmen trots jobb)

Marja
2014-07-22, 20:01
Vad härligt och ljuvligt vi alla har det på våra olika sätt!

Jag kan nästan se allas sommarbilder framför mig fastän man inte träffats. Sköna tider och njutfulla. :)

Imorgon bär det av till södra skärgården för mig och en grupp från jobbet. Vi tar skärgårdsbåten Silvertärnanfrån Saltholmen och skall unna oss bad och picknick på Styrsö på arbetstid. Det skall bli så "gött! :D

30 grader imorn på västkusten. Onsdag förmiddag: Ostlig vind 2 till 6 m/s. God sikt!

Glad sommar och glöm inte att Le! :)
Ha det fortsatt gott!

/Marja

Athanasia
2014-07-22, 20:37
Stockholm är också varmt och fint..härliga dagar på jobbet för mig.:)De gamla som jag jobbar för lider av värmen..snyft_drop

Mollybus
2014-07-22, 21:05
Stockholm är också varmt och fint..härliga dagar på jobbet för mig.:)De gamla som jag jobbar för lider av värmen..snyft_drop

Ja det är svårt för många äldre nu när det är så varmt. Jag ringde min gamla mamma idag och påminde henne om att dricka innan hon blir törstig. (De sa det på radion i morse att det var bra om fler äldre gör så.)

Marja
2014-07-22, 21:32
Helt sant att värmen kan vara besvärande och också riskfull för sjuka och äldre. Många lider säkert var dag. !!! snyft_drop

Bra att hålla extra kontakt med dem man känner och ge tips och lite uppmuntran till att dricka mer. Att ha persienner ner under dagen eller rullgardin och med stängda fönster. Sen att bara vädra tidig morgon eller sen kväll säger jag till min egen mamma. Ha gärna fläkten på för lättare luft!

/Marja

Malina
2014-07-22, 21:47
Jag älskar värmen och solen.Vi är i Stockholms innerstad, men gör utflykter nästan varje dag.
Imorgon åker vi till Björnö naturresrevat( 1 timme med buss fr. Slussen mot Björkviks brygga på Ingarö).Det är underbart där.Bara hav och klippor!
MEN,jag skulle önska en smula regn...

Lindiz
2014-07-22, 22:02
kan inte få nog av värmen.. vi åkte iväg i månadskiftet juni/juli och då var det kallt och jävligt in Norrbotten. När vi varit borta ca en vecka började dom få bättre väder - och lagom tills vi kom hem, för drygt en och en halv vecka sedan kom högsommaren.

Så underbart. från en svettig sol till en annan.

Idag har vi haft 33 grader varmt... och jag njuter...

simetra
2014-07-22, 22:05
Ja, gamla och sjuka har det nog inte så lätt i denna långvariga värme och på många sjukhus/hem finns det ju inte heller luftkonditionering vilket gör det jobbigt både för patienter och personal :(


Annars är det härligt nu på "Bästkusten" ;) och för några timmar sen knalla det till och det kom ett kortvarigt regn som rensade upp lite. Här är det alltid nära till havet och att lägga sig på en klippa en ledig dag är inte helt fel även om havet kunde var lite mer turkost och inte med fullt så mycket tång och annat snyft_drop... men man kan inte få allt man önskar och jag klagar absolut inte!


Simetra bye_bye

Eva L
2014-07-23, 07:15
Jag tror att Umeå leder solligan och Älvsbyn hade varmast i landet igår. På Holmön var det underbart och många badade i havet men nu är jag tillbaka till vardagen och nu är det dags att cykla till jobbet. Eva

Klick
2014-07-23, 07:54
Ljuvligt väder... Jag jobbar fortfarande men kvällarna är fortfarande ljusa och fina och då blir det promenader. Denna sommaren har vi spenderat massor av tid på Gröningen i Helsingborg. Haft pick-nick samt bara njutit av sällskapet och av solen. Visst när man sitter i Kärnan-parken och lyssnar på Kul-i-juli med pick-nick korg och man avstår att sitta kvar för att avnjuta ett kallt rosé för att man måste upp och jobba då är det synd att man fortfarande jobbar!

7 morgnar kvar att arbeta. 21 dagar och 22 timmar till Skiathosklapp_klap

Arne
2014-07-23, 09:07
Nja, värmen i nuläget tenderar emellertid att vara ett par grader för hög enligt mitt förmenande. Just nu klockan nio avläser jag 29,9 grader här vid stugan på Skäret. Det ska visst bliva ännu varmare under dagen. Vi väntar nu på den livgivande havsbrisen som brukar infinna sig vid tiotiden.

Igår kväll när jag somnat öppnade Hustru Birgitta dörren till sovstugan för att lite kvällssvalka erhålla. Svalkan infann sig, dessvärre tillsammans med ett antal myggor. Jag vaknade vid midnatt av kliande bett på kroppen. Under förtäckt hot om avstängande av Hustruns lufttillförsel medelst strypgrepp stängde hon dörren och friden sig ånyo lägrade i stugan.

I afton blir det Jumbokräftor samt källarsval mörköl och dryckjom för småglas.

Arne

Wardakis
2014-07-23, 10:15
Vi (jag och min grekiska vovve) gillar inte alls den här värmen så vi liiiiiider nu!

Lissi
2014-07-23, 13:51
Vi (jag och min grekiska vovve) gillar inte alls den här värmen så vi liiiiiider nu!

Men hur klarade Du av att bo på Kreta så länge??

Lissi

Kalimera
2014-07-24, 10:27
Hur har ni det i värmen? Var ni än befinner er?Är i Stockholm, och här är det grymt hett. Kan inte säga att jag gillar det. Ta bort 10 grader så blir jag en lyckligare människa. :)

Thira
2014-07-24, 10:52
Nyss hemkommen från Väddö måste jag säga att värmen är betydligt mer uthärdlig när man är nära havet och på en ö.
Tillbaks i Uppsala igen så kan jag endast se den som en uppvärmning i dubbel bemärkelse inför Greklandsresan.

Marianne
2014-07-24, 11:07
Væddø i førrgår, Trosa i går, Stockholm idag, Norrtælje i morgon - fantastiska dagar!
Jag vill inte klaga øver gott væder, men tycker att det var underbart att hoppa i havet på Singø. Underbart skønt! Många år sedan jag badade i Sverige. I Trosa var det alldeles før mycket folk till ett bad, inte som i gamla dagar nær vi alltid skulle doppa oss i pingsthelgen før att få en glass nær vi var barn - det var kallt i vattnet då!
Ha det skønt och njut så længe det varar, det gør jag!

Marja
2014-07-24, 19:41
I den här sommarvärmen känner jag en slags overklighetskänsla av att typ är detta sant? Ovanligt med dessa temperaturer i Sverige.
Jag växlar i mitt tyckande om hur jag mår under dagen. Lite ambivalent....känsla!

Tidigt på morgonen strax innan sjutiden tycker min kropp om att gå en morgonpromenad. Den bästa tiden faktiskt då fåglarna småkvittrar och luften är så fräsch. :)

Under dagen går det ganska bra att arbeta under förmiddagen. Bara att ta av skorna stundtals och sätta de lite svullna fötterna på det svala golvet. Spola handlederna under kallt vatten ibland.

Sen när jag skall ta mig hem från Göteborgs stad känns det inte kul alls. :(
Värmen slår hårt i asfalten som reflekterar den mot en. Sen ett par 4 hållplatser med den svettiga spårvagnen då luften står still. Det är då jag kippar efter andan. :rolleyes:

Väl ombord på vår bästa buss/dubbeldäckaren till norra skärgården med iskall AC känns allt lätt igen. Med bilfärjan över till öarna möts jag av den härliga havsbrisen och det går fint att andas igen.

Så egentligen lider jag inte alls länge och kan inte klaga men föredrar ett par grader lägre i temperatur!

/Marja :)

lugnagatan
2014-07-26, 14:56
Här i lilla Sverige V om Chania vänjer man sig aldrig vid värmen , man glömmer lättare saker och det är svårare att tänka , läsa och planera. Äntligen har jag skaffat en fläkt den hjälper verkligen, förr vande man sig vid att allt var plaskvått.
Ett bad om dagen gör gott - nytt för i år !
Luftkonditionerade bussar och varuhus är jättebra ställen att uppehålla sig på !

ingegerd46
2014-07-26, 21:33
Underbart här i karlstad! Har badat i Vänern hela dagen och nu är det 24 gr här på altanen!

sjöborren
2014-07-26, 21:55
Några dagar på en fäbod i Dalarna. En kort bilresa ner till södra Sverige - med en dag i Helsingör. Efter några dagar hemma i Mälardalen blir det i morgon - tillsammans med goda vänner - en tur ner till Lysekil.

21.30 ... Just nu är temperaturen som mest behaglig. I sällskap med ett glas Retsina ska jag nu ta en runda i vår lilla trädgård för att se att vi inte fått oväntat besök. Och så fort jag ser konturerna av någon slemmig spanjor :eek: ropar jag på min man ... SKYNDA DIG!

Wardakis
2014-07-27, 10:01
Men hur klarade Du av att bo på Kreta så länge??

Lissi

Där hade jag tillgång till ett skönt hav när det var som varmast, i sommar jag jag inte badat en enda gång här i Sverige. Gillar inte sjövatten och havet är för kallt. I Parga blev det bara ett snabbt dopp, för kallt där också! Jodå, jag vet att jag är petig!

Lissi
2014-07-27, 11:56
Jo, men man måste ju inte gilla att bada som vi gör :D Varje morgon och kväll en tur till Kallbadhuset med helt underbart lagom vatten 20 grader. I Grekland denna tid är vattnet alldeles för varmt tycker vi. Det har förhoppningsvis blivit svalare i sept, okt och nov när jag är där...( i 2 omgångar)

Inte måste man gilla att bada i svalt vatten....;)
Njut ändå av den underbara sommaren!!!

Lissi

Eva L
2014-07-27, 15:16
Här vid Norrlandskusten är det 23-24 grader i havet och 26 i Nydalasjön. Eva

Kalimera
2014-07-29, 15:26
Sitter och väntar på att det äntligen ska komma regn. _B-anana

Katitzi
2014-07-29, 16:21
I dag har vi 31 gr här i Norrtälje igen! :cool: Kom just hem från stranden, där var det 24 i vattnet. Igår var det 26, det var nästan för jolmigt. Igår kväll satt vi ute och tog ett glas vin med grannarna, det var fortfarande över 20 gr kl tolv på natten. Satt i linne hela kvällen. Snart behöver man inte åka till Grekland längre!( skämt åsido:p).

Katitzi:)

Eva L
2014-07-29, 16:29
Sitter och väntar på att det äntligen ska komma regn. _B-anana

Det gör jag också. Det kom en liten skur igår efter veckor av torka men nu är det åter 25 grader i skuggan. Faktiskt mycket skönare än de 30 och däröver som vi haft en tid här vid norrlandskusten.

Eva

Birgitta63
2014-07-31, 21:02
Fick perfekt sommarsemester efter 4 långa år utan sem. Njuter av härliga långa bad ,älskar att simma nere i Kämpingebukten . Tur min mamma bor kvar i Höllviken . Sommar är sommar när man kan ligga i samt aldrig vill gå upp från havet.:)Sommarkläderna åker fram samt undebara sköna utekvällar!! Låt det aldrig ta slut med vår sommarvärme .När man ej kunde få resa till Grekland i år så får man passa på hemma.

Birgitta som saknar Grekland

Marja
2014-08-03, 13:05
Strax väntas regn och åska vid västkusten och det kommer bli garanterat mer regn inatt och imorgon bitti. Sen får vi svalare vill man tro men inte kallt utan cirka 22 - 25 grader.

Kom ner till kusten om ni känner för det!
Trivs som fisken i vattnet! Även regn är nu välkommet.

/Marja :)

Lissi
2014-08-03, 13:27
Fortfarande en helvetisk värme. 28,4 grader i skuggan i Kalmar.
Alger i vattnet så det går inte att bada... Vi blir lovade regn varje dag nästan, men det uteblir så gott som helt. Någon enstaka droppe kom igår men den skuren blev inte långvarig.

Straxt cykeltur till Guldfågeln Arena för att I SKUGGA se KFF möta Brommapojkarna.

Värmen ska fortsätta flera dagar till så man ska ju inte klaga!!

Lissi

Kalimera
2014-08-03, 15:18
Fortfarande en helvetisk värme. 28,4 grader i skuggan i Kalmar. Alger i vattnet så det går inte att bada... Vi blir lovade regn varje dag nästan, men det uteblir så gott som helt. Någon enstaka droppe kom igår men den skuren blev inte långvarig.Samma här, värmen fortsätter och det utlovade regnet uteblir. Fick precis som ni några droppar igår. Lite alger har vi i innerskärgården, men en bit utanför finns inga, så där var vi och badade idag. :)

Eva L
2014-08-03, 15:31
Mycket varmt här vid Norrlandskusten också 26 grader och torrt i skog och mark. Ska bli ännu varmare imorgon. Eva

kari
2014-08-03, 16:04
Her har vi fått en pause fra varmen, i dag er det grått og tungt, og det regner:)
Akkurat nå sitter jeg i godstolen og nyter en herlig LIVEkonsert på DVD_B-anana
GRESK selvsagt ;) - med KOTSIRAS :D

Lissi
2014-08-03, 17:54
Akkurat nå sitter jeg i godstolen og nyter en herlig LIVEkonsert på DVD_B-anana
GRESK selvsagt ;) - med KOTSIRAS :D

Det är ingen dålig underhållning det!:D

Lissi

ciakoohler
2014-08-03, 17:56
fb_gillaflabb_flabflabb_flab

kari
2014-08-03, 18:12
fb_gillaflabb_flabflabb_flab
- synd det var så fint vær da dere var her :rolleyes:
Dvd'n har stått i spilleren, "halvspilt", siden da, cia :)

kari
2014-08-03, 18:27
Det är ingen dålig underhållning det!:D
Lissi

Nei, absolutt ikke fb_gilla

Jeg har en liten samling livekonserter med favorittene mine, de har jeg hatt, og har, s t o r glede av :D

Lissi
2014-08-03, 18:56
Vi älskar också våra DVD, med Dalaras,Alexiou, Parios, Kotsiras, Stamatis Spanoudakis mfl, mfl. Vi har nog 15 st olika grekiska konserter, men det är alltid 4-5 samma man spelar :-)

Lissi

Marja
2014-08-03, 19:28
Underbart med grekisk musik!
:):):)

fb_gilla

Marja

Claes på Lesvos
2014-08-04, 00:57
Jag fattar ingenting!
Alla ni som gnäller över värmen njut nu, snart blir det snö och kallt och mörkt igen. Jag njuter i fulla drag här i Skala Mistegnon av 30 grader dygnet runt och dessutom 30 i havet. Kan stanna i havet i timmar och bara guppa omkring. När jag kommer upp sitter jag där i min brassestol och njuter av en öl eller två och utsikten mot Turkiet till dess solen nästan har gått ner vid halv nio tiden. Vid tiotiden blir det middag på balkongen eller på någon taverna och sedan en nattfösare på kaféet.
På nätterna blåser brisen genom lägenheten genom myggdörrarna så nattsömnen är det inget fel på.
Detta måste vara en försmak av paradiset!!
_B-ananaklapp_klap:cool:

Eva L
2014-08-04, 05:46
Värmen är härlig men många av våra arbetsplatser är inte anpassade för den. Sjukhuset har varit stekhett och mitt kontorsrum olidligt men visst är det skönt när man är ledig. Fast när vi hade 33 var det inte bara kul. Stekhett hemma i stan men de dagar jag var hos vänner på Holmön var underbara med de fläktande vindar från havet och myggnät i alla fönster som man kan ha på landet men inte där jag bor allt för nära en stor väg. Gräsmattorna är bruna och knastertorra även om det inte är vattningsförbud där jag bor blir det bara rabatter och krukor som får det som de behöver. Eva

Lissi
2014-08-04, 07:33
Claes, under de förutsättningar Du beskriver skulle nog ingen klaga, förutsatt att man tål hög värme. Alla gör inte det. ;)

Lissi

sjöborren
2014-08-04, 09:43
Antingen är det för varmt eller för kallt. För regnigt eller för torrt. Nätter för ljusa, dagar för mörka. Tänk om det kunde vara lite lagom? ;)

Sjöborren / som gillar att vi har fyra årstider. :D

Lissi
2014-08-04, 10:24
Antingen är det för varmt eller för kallt. För regnigt eller för torrt. Nätter för ljusa, dagar för mörka. Tänk om det kunde vara lite lagom? ;)

Sjöborren / som gillar att vi har fyra årstider. :D

:D:D Visst är det märkligt! Vi i Sverige, som sällan tycker att något ÄR lagom, är de enda vad jag hört , som har ordet LAGOM som ETT ord i vårt språk.;)

Själv tycker jag att det skulle vara lagom med TRE årstider - vår - sommar -höst. Vintern kan jag vara utan. Jag får se om jag lurar den känslan i år genom att resa mer på hösten Kommer hem från Kreta 9 oktober efter tre veckor där och åker till Tinos 9 dagar i början av november och sen till Teneriffa första halvan av januari. Det kanske är lättare att överleva mörkret här hemma då. Vem vet?

Lissi

kari
2014-08-04, 11:01
:D:D Visst är det märkligt! Vi i Sverige, som sällan tycker att något ÄR lagom, är de enda vad jag hört , som har ordet LAGOM som ETT ord i vårt språk.;)

Själv tycker jag att det skulle vara lagom med TRE årstider - vår - sommar -höst. Vintern kan jag vara utan. Jag får se om jag lurar den känslan i år genom att resa mer på hösten Kommer hem från Kreta 9 oktober efter tre veckor där och åker till Tinos 9 dagar i början av november och sen till Teneriffa första halvan av januari. Det kanske är lättare att överleva mörkret här hemma då. Vem vet?

Lissi

Det blir i alle fall f æ r r e mørke dager å "overleve" :rolleyes::D

Vi har nok det felles i Norge og Sverige, at det enten er for..., eller for... ;)
= sjelden PASSE ( akkurat slik vi ønsker det) / LAGOM ;)

Sunny12
2014-08-04, 11:30
Säger bara.. njuuut ALLA.. Ni som är lediga... då hade jag inte klagat ett dugg.. det går ju att svalka sig i hav och sjöar!

Min arbetsplats är inte heller anpassad efter denna värmen... våra arbetskläder är gjorda av ett material som inte andas.. svetten rinner.. inte särskilt hälsosamt!!

Men bra bantningskläder...brukar vi skoja om..:D

Sunny(som längtar efter regn som aldrig kommer)

Marianne
2014-08-04, 12:41
Jag fattar ingenting!
Alla ni som gnäller över värmen njut nu, snart blir det snö och kallt och mörkt igen. Jag njuter i fulla drag här i Skala Mistegnon av 30 grader dygnet runt och dessutom 30 i havet. Kan stanna i havet i timmar och bara guppa omkring. När jag kommer upp sitter jag där i min brassestol och njuter av en öl eller två och utsikten mot Turkiet till dess solen nästan har gått ner vid halv nio tiden. Vid tiotiden blir det middag på balkongen eller på någon taverna och sedan en nattfösare på kaféet.
På nätterna blåser brisen genom lägenheten genom myggdörrarna så nattsömnen är det inget fel på.
Detta måste vara en försmak av paradiset!!
_B-ananaklapp_klap:cool:


Claes, det låter hur skönt som helst, 30 graders torr värme, havet intill och en stilla havsbris så där lagom, all tid i världen att bara njuta av livet och friheten och gemenskapen, god mat och en kall öl, ouzo eller retsina, tja, det är bara med att njuta så länge det varar, det forstår jag. Lesvos är en fin ö! klapp_klap

Själv vill jag inte klaga över de fina dagar vi har här hemma. Extra skönt om/när man har möjlighet för ett svalkande dopp! _B-anana
Skillnaden på 30-32 grader i Grekland och här uppe i norr (i alla fall i dessa dagar där jag bor) är att fuktigheten är otroligt hög när det ligger regnväder i länderna runt omkring oss. Det är sällan (eller aldrig) jag har upplevt så belastande fuktighet i Grekland. Vi har inte heller A/C här hemma!
Men jag vill inte klaga, för det är sant, att snart är sommaren över och det kommer kalla och regniga dagar, så jag tror vi är många som njuter solen och värmen här när vi äntligen har den! :)

Marja
2014-08-04, 20:06
Bra svarat Marianne! ;)

fb_gilla

/Marja

piam
2014-08-04, 22:21
Idag har vi haft 95% luftfuktighet och det är inte trivsamt tycker en svettig Pia

Pela
2014-08-04, 23:01
Kan det inte bara få vara 25C...:mad:


Läser varje dag i tidningarna om Extremvädret med åska och skyfall,här har det inte regnat på en månad snart,två åsksmällar har jag hört under sommaren.


Gillar inte 30-gradersvärmen,34,0 idag,men det går över,om tre månader undrar man om det verkligen var så varmt.


Hoppas bara att skogsbrandsområdet i Västmanland kan få ett rejält skyfall,verkar vara enda sättet att få stopp på branden..

Sunny12
2014-08-05, 12:27
Kan det inte bara få vara 25C...:mad:


Hoppas bara att skogsbrandsområdet i Västmanland kan få ett rejält skyfall,verkar vara enda sättet att få stopp på branden..

Ja, hoppas verkligen det kommer ett rejält skyfall snart.. det var sååå otäckt att vakna upp idag och känna den starka brandlukten så nära här i Västerås.. branden pågår ju bara några fåtal mil härifrån... stackars människor som har fått lämna sina hus i de brandhärjade området... det var ju en man i 30-års åldern som hade förolyckats..hörde jag nu senast på nyheterna.

Netwolf
2014-08-05, 12:44
Ja det är fruktansvärt. Och nu planerar de att evakuera hela Norberg! :eek:
Elden sprider sig 20 m på en kvart, pga vindarna...

/Netwolf

Sunny12
2014-08-05, 12:49
Ja det är fruktansvärt. Och nu planerar de att evakuera hela Norberg! :eek:
Elden sprider sig 20 m på en kvart, pga vindarna...

/Netwolf

Ja, det är riktigt otäckt... den värsta branden i modern tid!
Stackars människor som bor där omkring!!

Eva L
2014-08-05, 13:26
Oerhört tragiskt. Vilken sorg och oro för alla som drabbas. Idag får dom hjälp av italienskt flyg med att vattenbomba och imorgon kommer det plan från Frankrike.

Eva

Sunny12
2014-08-05, 13:29
Ja, det är ju fantastiskt bra med detta samarbete med andra länder... klapp_klap

Hoppas det hjälper!!

nekjam
2014-08-05, 13:30
Oerhört tragiskt. Vilken sorg och oro för alla som drabbas. Idag får dom hjälp av italienskt flyg med att vattenbomba och imorgon kommer det plan från Frankrike.

Eva
Planen från Italien skulle landa kl 12 idag och planen från Frankrike kl 18 ikväll.

nekjam
2014-08-05, 13:33
Vi är så priviligerade så vår stuga står 5 meter från havet. Bara att trippa ner från altanen så doppar man fötterna. Men jag förstår att många som inte har den möjligheten lider i denna hetta.bye_bye

Kalimera
2014-08-05, 17:01
Vädret är orättvist. Här regnar det sedan några timmar, och ska regna hela natten säger SMHI, och det är just nu 15 grader ute. Det vädret skulle behövas i Västmanland. Stackars alla som bor nära branden. :mad:

Kalimera
2014-08-05, 18:34
Planen från Italien skulle landa kl 12 idag.De är tydligen kvar i Italien, skriver DN. :o

Lissi
2014-08-05, 18:54
Ja, även om jag och många med mig njuter av regnet så är det ju inte HÄR det ska vara!!!!:mad: Det är ju värsta fasan med skogsbränder....Vet man hur den började??

Lissi

Titti
2014-08-05, 19:12
Vet man hur den började??

Lissi

Det var troligen en skogsmaskin, som startade branden.

kari
2014-08-05, 20:54
Skogbranner ute av kontroll er så forferdelig!!!
- jeg føler med de som er evakuerte/ berørte og alle som jobber på spreng med å få kontroll og slukke brannen!!!
- måtte det bare komme KRAFTIG regn over dette området SNART!!!

Sunny12
2014-08-05, 21:04
Tyvärr har det bara småduggat här i Västerås ikväll.. det har varit världens smogg..stark röklukt, väldigt otäckt!
Vi alla som bor här har uppmanats att ha fönster och ventilation stängda då är det ändå flera mil från Västerås..hur ska det då vara i det drabbade området... :eek:..stackars folk!
Nu har det visst kommit plan från Spanien för att hjälpa till också!

Marja
2014-08-05, 21:17
Förfärligt och hemskt otäckt att det inte går att få bukt på storbranden! :mad:
Otur att regnet inte nått detta landområde! :mad:

Märkligt att det inte lyckats ordna hjälp tidigare från olika håll i Sverige eller utomlands när det är så omfattande brand.:confused:

Efter ett extrainsatt krismöte under tisdagen går Västmanland nu ut med en officiell förfrågan till samtliga 21 länsstyrelser för att få hjälp med branden läste jag nyss i svt!

/Marja