Logga in

Visa fullständig version : Har smarta telefoner förblindat oss?

Kalimera
2014-07-17, 12:17
Under mina tre veckor i Kykladerna i juni förvånades jag av att så otroligt många tagit med sig sina internetvanor på semestern. Jag har aldrig tidigare sett så många som blängde på sina telefoner i stället för att se verkligheten. Jag antar att man vill ha stenkoll på vad vännerna hemma gör, och självklart lägger man ut bilder på vad man själv gör, och måste så klart kolla hur många likes och kommentarer man får. Visst har jag sett detta under tidigare resor, men aldrig som nu. Det var precis som om folk levde sina liva genom telefonerna. Precis som hemma.

När jag en dag satt på min balkong och tittade ut över poolen satt nästan alla och tittade i sina telefoner, i stället för att bada, eller prata med varandra, eller titta ut över havet, eller läsa en bok. På restauranger såg jag många som glodde i telefonerna i stället för runtomkring sig. Jag såg par som var ute och åt som inte pratade med varandra, de satt med sina telefoner.

http://www.kalimera.se/bilder/antiparos_pool.jpg

En hotellägare jag pratade med berättade att när han får gäster brukar han alltid ta fram en karta över ön och berätta vad som finns att se och göra. Det har alltid uppskattats. Nu brukar gästerna stå med telefonen i handen, utan att titta upp, och säga: tack, men jag ville bara veta koden till internet.

Jag minns när jag kom till Koufonissi första gången, det var 1997. När jag kom till den strand som jag sedermera döpte till Kalimera beach såg jag en grek som pratade i en mobiltelefon. Herregud, sa jag till Camilla, inte ens på Koufonissi kommer man undan mobilerna. Mycket har hänt sedan dess. :o

Hur gjorde jag under senaste resan då? Jo, tack, jag satt ofta och blängde i min telefon. Till mitt försvar är att jag reste själv, och då var telefonen ett ”trevligt” sällskap när jag var ute och åt. ;)

Hur gör ni? Lever ni lika mycket med era smarta telefoner på semestern som när ni är hemma?

Riitta
2014-07-17, 12:22
Har ingen smarttelefon och tänker inte skaffa heller:) Tycker det är skönt och vara "internetoberoende" på semester och njuta av stunden och omgivningen:)

Riittabye_bye

karinafp
2014-07-17, 12:22
Jag har ingen smart telefon. Vill inte ha någon heller. Använde Freds dator mycket sparsamt när vi var på Karpathos. Kände inget behov av det alls. Sitter hellre och tittar på folklivet eller samtalar med folk i närheten. Om jag sitter ensam någonstans, halar jag hellre upp ett sudoku ur handväskan. Det är lättare att slita sig ifrån när någon vill prata. :)

Karin

kimmen
2014-07-17, 12:50
Jag har heller ingen smartphone.

För egen del tycker jag att det som du beskriver Janne är en skrämmande utveckling. Man ser det hela tiden, människor stirrar på sina telefoner och blir helt osociala. Det är nästan skrattretande, men är ju egentligen sorgligt...

I mitt jobb sitter jag framför datorn i stort sett hela dagarna, så när jag åker på semester försöker jag undvika datorer och internet så mycket som möjligt.

En spårvagnsförare jag pratade med här i Göteborg beskriver sin arbetssituation runt Brunnsparken som ännu jobbigare nu när människor kliver rätt ut i gatan utan att se sig för eftersom de är helt uppslukade av sina telefoner. Det är bara en tidsfråga innan någon blir påkörd på grund av detta - om det inte redan har hänt...

/kimmen

Sunny12
2014-07-17, 14:14
Jag tycker också att det är en skrämmande utveckling.. även om jag gillar att "glo" i min smartphone..MEN.. som du skriver människor umgås INTE och pratar lika mycket numera!!

Märks väl på mitt jobb.. när vi har fikarast..ALLA tar fram sin smartphone och surfar mm...vi pratar mindre, ja det ÄR trist!!

Försöker begränsa mitt användande av mobilen när jag reser, MEN visst är det ett litet sällskap när man reser ensam.. och sitter själv på en taverna.. OM.. det just för tillfället inte finns någon att prata med!

Det är en farlig "drog" man blir så lätt beroende...

Sunnybye_bye

para poli
2014-07-17, 14:35
Första tanken är ju naturligtvis att man förfäras. En lite djupare tanke är ju att var tid har sina vanor. Vi lite äldre tycker kanske det är konstigt. Men om ett tag tycker vi ju är hur naturligt som helst.
Har sett en bild från en busshållplats 2013; alla hukade över mobben, en annan bild från en busshållplats på 40-50talet, alla hukade över dagbladet. Vad är skillnaden? Mer en att vi når längre ut i världen nu...

Malina
2014-07-17, 15:38
Vi hade med våra smartphones till Paris.Det var första gången jag provade det här med Wifi.Förut har jag bett Tele2 låsa mobilen under utlandsvistelsen(ni vet- skyhöga räkningar osv).
Jo,vi fotade en del och förde över till FB,men annars tyckte jag nog att vi umgicks och samtalade som vanligt.
Nu när vi reser till Grekland i september,ska vi ha våra mobiler med,men jag tror inte att det är någon fara att våra samtal upphör,eller att vi sitter med smatrfönerna på restaurang.
Annars tycker jag som några föregående talare,att det onaturligt utbredda användandet av smartphones är en styggelse.Inte kul

Lissi
2014-07-17, 15:57
Jag har också smartphone med , liksom maken. Jag håller med om att om det finns WiFI där man bor så blir det mer användande.
Nikoleta var utan WiFi på Tinos ända till förra sommaren, då hon kände sig tvungen då alla efterfrågar detta och väljer bort hennes boende i stor grad utan.
Det var i trädgården endast man kunde surfa, men detta har ju tyvärr inneburit att istället för att prata med varandra gäster emellan så sitter ju de flesta med sina mobiler. Nikoleta var helt förundrad över detta för det blev en sån kontrast mot förr....men visst har man kontakt ändå.
Nu ska WiFi även bli installerat på alla rum. Det är nog en "överlevarfråga" för många pensionat tyvärr.

MEN, inte kan vi skylla på telefonerna, det är ju vår egen "diciplin" som avgör.

Jag hörde någon berätta , att serveringstiderna på krogar i bla Sverige har blivit så mycket längre numer och kunder har börjat klaga, men det beror enligt servitörerna på att först, innan ens menyn efterfrågas så ska alla ha sin uppkoppling och måste få lösenord. Detta tar tid.

Det vänder, om några år vill alla bo på ställen utan WiFi!:D:D

Själva har vi för första gången laddat ner en stadsguide på androiden att ha med på vandringen i Warsawa om några veckor. Men jag garderar mig med en "riktig" guidebok också!

...och fanns inte WiFi tillgängligt där vi bor skulle jag aldrig få gubben med på resor....han måste kolla fotbollsresultat mm.

Lissi - som är mycket mer utan uppkoppling när jag reser själv.

inkfish
2014-07-17, 17:00
Under min senaste resa fick jag mängder av kontakter som jag inte skulle ha fått om jag inte varit flitig med uppdateringar om resan på Facebook. Kontakterna var med både öbor och turister som läste vad jag skrev och kommenterade det när jag mötte dem och de kände igen mig.

Så det går nog att vara både asocial och social med smartphone och platta. :)

simetra
2014-07-17, 19:22
En spårvagnsförare jag pratade med här i Göteborg beskriver sin arbetssituation runt Brunnsparken som ännu jobbigare nu när människor kliver rätt ut i gatan utan att se sig för eftersom de är helt uppslukade av sina telefoner. Det är bara en tidsfråga innan någon blir påkörd på grund av detta - om det inte redan har hänt...

...och nästan ännu värre med spårvagnsförare som sitter uppslukade av sina smartphones istället för att koncentrera sig på att köra spårvagn. Har varit med om detta ett par gånger i de "nya" vagnarna där man har ganska god insyn vad förarna har för sig om man sitter långt fram i vagnen. Det är skrämmande tycker jag :eek:! / Simetra ( ganska beroende smartphoneägare)

kimmen
2014-07-17, 20:16
Under min senaste resa fick jag mängder av kontakter som jag inte skulle ha fått om jag inte varit flitig med uppdateringar om resan på Facebook.

Apropå Facebook; Nu för tiden är det ju tyvärr knappast någon som skickar "riktiga" vykort från sina semesterresor.:( Men det tråkiga är att man inte heller längre ens får en enkel sms- eller mms-hälsning, utan man förväntas ständigt vara uppkopplad och följa allt på Facebook...

/kimmen

inkfish
2014-07-17, 20:22
Ja, jag gillar inte heller när man förutsätts ta reda på allt just via fb. Fast för mig har det nog inte inneburit att skickat färre sms än vanligt (mms däremot har jag slutat med sedan jag skaffade iphone, jag stänger av dataroamingen). Men jag når fler med fb än jag tidigare gjorde med sms. Så jag använder båda delarna.

Och pappersvykort skickar jag ju via postens app som avhandlades här nyligen.

Netwolf
2014-07-18, 08:12
Och det kryper allt längre ned i åldrarna... :D

http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/c8/32/72/c832722924ae025030526016dd7b6c17.jpg

Monica P
2014-07-18, 09:22
Jag har ingen smartfon. Sonen har givit oss en, men jag tror den blir liggande. I övrigt håller jag med alla ovan, och tror som Lissi att det blir omodernt snart...

Eva L
2014-07-18, 10:08
Jag har ingen smartfon. Sonen har givit oss en, men jag tror den blir liggande. I övrigt håller jag med alla ovan, och tror som Lissi att det blir omodernt snart...

Snarare är det den fasta telefonin som går i graven. I nyare hus har vi enbart IP telefoni numera i Sverige. Går att ansluta den vanliga telefonen med rätt kabel. Förutsätter givetvis nyare modeller. Jag har tefefonin i min månadsavgift till bostadsrättdföreningen. Nästan alla jag känner som inte har det så har tagit bort den fasta telefonen och snart försvinner våra riktnr.

Eva

kari
2014-07-18, 10:12
Och det kryper allt längre ned i åldrarna... :D

:D

eller....kanskje heller : snyft_drop

AGGE
2014-07-18, 10:48
Jag säger bara: Våga Vägra Asociala medier! Umgås öga mot öga i stället.

Visst är det mycket trevligare att låta blicken svepa över hav och öar i stället för att glo i en telefon. Närvaro i stunden börjar bli utrotningshotad. Trist trist trist.
Ang_elx

JohnS
2014-07-18, 12:58
Jeg har smart-telefon, men har den selvsagt ikke framme når jeg er ute og spiser på en taverna. Da ligger den gjerne igjen på hotellrommet, og hvis jeg har den med, kobler jeg ut all lyd og legger den lengst ned i en lomme. Hverken min eller andres verden går under om jeg ikke er tilgjengelig for andre enn dem jeg møter ansikt til ansikt i noen timer. Hvordan skal man fullt ut kunne nyte det greske hvis man ikke er i stand til fullstendig å gi slipp på sin verden der hjemme for en kveld eller en dag, men hele tiden må ha et øye på hva som skjer der hjemme?

Jeg hørte nylig en som sa at når man er ute og reiser, er det ikke lengre det viktigste å oppleve noe, men å fortelle andre hva man opplever........

Mahava
2014-07-18, 13:23
Jag har med mig min smartphone på semestrarna, den är så mycket mer än telefon, den tjänstgör även som GPS Navigator, Karta, MP3 Spelare, Ljudbokspelare, Reseguide, Transportstatus (grymt tex när man väntar på färjan o kunna knappa in på marine traffic o se vart den håller hus) Kamera, och ett utmärkt sätt att kunna hålla vänner o bekanta som är intresserade uppdaterade, förr fick de på sin höjd ett vykort nu kan de få det dagligen, i form av foton jag själv tagit.

Dessutom brukar jag köpa ett kontantkort lokalt så jag har nät i mobilen på semestern. Och jag har även en powerbank med mig i väskan så jag kan ladda den när batteriet inte räcker hela dan på språng.

Men sen är det ju självklart så att jag inte alltid sitter och använder telefonen, tex på resturang gör jag inte det, annat än som kamera då, och läser gärna en fysisk bok på stranden.

kize
2014-07-18, 15:46
Min mobil stannar hemma på semestern. Jag är alltid tillgänglig, dygnet runt i mitt arbete, så semestern är den tid när jag vill vara ledig och framförallt inte tillgänglig! . Maken har sin mobil på o den öppnar vi kanske varannan dag, mest för att våra barn kan skicka meddelanden om det är något särskilt de vill oss eller något har hänt. Kollar lite, någon enstaka gång före hemresan på hotellets utlåningsdator, för att kolla vindarna så båtarna går som de skall.
Minns förra sommaren när vi såg flera med plattor, mitt i värmen på stranden. Plåtade och surfade. För oss är det inte semester, vi avstår så mkt det går. Det är avkoppling mot vardagen för oss. Att vara närvarande i nuet och uppleva så mycket som möjligt.

Riitta
2014-07-18, 17:51
Kommer ihåg när man fick hitta någon telefonkiosk för att kunna ringa hem och meddela att man hade kommit fram:) Det var inte så viktigt och hålla reda på allt möjligt utan man kunde njuta av semestern och alla nya upplevelser och skicka vackra vykort till släkt och vänner;):)

Riittabye_bye

Monica C
2014-07-18, 18:39
Kommer ihåg när man fick hitta någon telefonkiosk för att kunna ringa hem och meddela att man hade kommit fram:) Det var inte så viktigt och hålla reda på allt möjligt utan man kunde njuta av semestern och alla nya upplevelser och skicka vackra vykort till släkt och vänner;):)

Riittabye_bye

Ja det var tider det.......:)Vykorten kom när vi varit hemma ett bra tag,~3 mån är nog rekordet och det var från Karpathos,la hela bunten på lådan utanför postkontoret i Pigadia:D:D Monica:)

kimmen
2014-07-18, 19:00
Jag säger bara: Våga Vägra Asociala medier! Umgås öga mot öga i stället.

Visst är det mycket trevligare att låta blicken svepa över hav och öar i stället för att glo i en telefon. Närvaro i stunden börjar bli utrotningshotad. Trist trist trist.
klapp_klapfb_gilla
AGGE for President! :D

Sunny12
2014-07-18, 19:07
Fast vilka glor i en mobil konstant!!
De går väl att kombinera, njuta av utsikt och umgås/mobilsurfa!

En del flyr ju från verkligheten genom att fördjupa sig i en bok.. vad är skillnaden!..:confused:

Sunny(som lever i nuet och surfar med måtta)

JohnS
2014-07-18, 19:38
En del flyr ju från verkligheten genom att fördjupa sig i en bok.. vad är skillnaden!..:confused:
Sunny(som lever i nuet och surfar med måtta)

Man flyr ikke fra virkeligheten ved å surfe på sosiale medier, sende bilder til alle man kjenner osv. Tvert imot, man holder jo krampaktig fast i den samme virkeligheten man er en del av der hjemme, i stedet for å nyte en helt annen virkelighet i ferien, og tillate seg å glemme hverdagen.

kimmen
2014-07-18, 19:55
Fast vilka glor i en mobil konstant!!
Svar: Många!! :eek:

Några färska och skrämmande exempel:

- Ofta när jag går till jobbet på morgonen kommer det från en port i grannhuset ut en kvinna i 30-årsåldern med en dotter i 5-årsåldern samt ett barn i sulky. Medan de går tittar mamman konstant på telefonen och svarar bara med ett frånvarande hummande på dotterns alla frågor om blommor, fåglar, sniglar etc. etc. ...

- På min promenad till jobbet passerar jag en spårvagnshållplats. En dag för några veckor sedan kliver tre personer av spårvagnen samtidigt och börjar gå efter varandra åt samma håll på trottoaren, alla tre med blicken koncentrerat fäst på sina telefoner. Plötsligt tvärstannar person nummer ett för att det är något verkligt intressant(?) på telefonen - person nummer två går då rätt in i ryggen på person nummer ett och tappar sin telefon på trottoaren. Person nummer tre kan inte riktigt hålla rak kurs utan snubblar över trottoarkanten och faller handlöst ned på spårvagnsspåret framför spårvagnen. Som tur är har vagnen inte börjat köra ännu...

- På ett hotell i Almuñécar (södra Spanien) för runt 1½ vecka sedan: Ett ungt par kommer ned till frukost. Varje dag från det att de stiger ur hissen och sedan genom hela frukosten - med undantag för några få sekunder när de beställer vad de vill ha till frukost - och till de kliver in i hissen igen (sedan ser jag dem inte längre) har killen blicken konstant fäst på telefonen. Hans flickvän sitter helt tyst med tom blick och ser sig håglöst omkring...

- På ett hotell i Málaga (södra Spanien) för några dagar sedan: En kvinna kommer in i frukostrummet med blicken fäst på den påslagna telefonen i vänster hand. Hon stannar upp och ser sig omkring innan blicken vandrar tillbaka till telefonen och hon går fram till kaffemaskinen. Med en kaffekopp i höger hand och blicken på telefonen i vänster går hon till ett bord och sätter sig. Hon dricker upp kaffet och lämnar sedan frukostrummet utan att någon gång släppa telefonen med blicken...

- Och varje gång man flyger så hinner planet inte mer än ta mark innan många snabbt som ögat måste sätta igång sina telefoner. Vad är man så rädd att missa...?:confused:

Sådana här exempel ser man ofta - men inte med människor som läser böcker...:)

/kimmen

Malina
2014-07-18, 20:21
True true

Tom
2014-07-18, 20:49
- Och varje gång man flyger så hinner planet inte mer än ta mark innan många snabbt som ögat måste sätta igång sina telefoner. Vad är man så rädd att missa...?:confused:

Sådana här exempel ser man ofta - men inte med människor som läser böcker...:)

/kimmen

Så bra skrivet !
/ Tom

Sunny12
2014-07-18, 21:46
Man flyr ikke fra virkeligheten ved å surfe på sosiale medier, sende bilder til alle man kjenner osv. Tvert imot, man holder jo krampaktig fast i den samme virkeligheten man er en del av der hjemme, i stedet for å nyte en helt annen virkelighet i ferien, og tillate seg å glemme hverdagen.

Men nu tycker jag att det låter lite överdrivet.. jag kan iaf njuta av min semester samtidigt som jag håller kontakt med släkt och vänner..dock INTE varje dag...MEN.. de uppskattar att jag hör av mig och skickar en bild eller två.. :)..då jag oftast är borta i flera veckor och dessutom reser ensam...

Vi är ju ALLA olika och som tur är så får man göra precis som man vill i sin vardag och även under sin semester!!

Håller förstås med om att det i många fall går till överdrift.. om man tex som beskrivs här.. måste ha mobilen framför ögonen så fort man går utanför dörren hemma...

Sunnybye_bye

Pela
2014-07-18, 21:57
Det håller på att bli överdrivet med dessa telefoner. Det som Janne var in på i början av denna tråd,folk som sitter och glor på sina telefoner jämt och överallt på sin semester...
Glo på omgivningen istället,den hittar du inte hemma. Telefonen ser dock likadan ut var du än glor...

Sen är det jättebra att ta kort med den och dela med sig på Kalimera,som Sunny12 med flera.. fb_gilla

Sunny12
2014-07-18, 21:58
Det håller på att bli överdrivet med dessa telefoner. Det som Janne var in på i början av denna tråd,folk som sitter och glor på sina telefoner jämt och överallt på sin semester...
Glo på omgivningen istället,den hittar du inte hemma. Telefonen ser dock likadan ut var du än glor...

Sen är det jättebra att ta kort med den och dela med sig på Kalimera,Sunny12 med flera.. fb_gilla

TACK, för det!!..:Dfb_gilla

Masse
2014-07-18, 22:24
Känner igen alla de exempel på "surf-sjuka" som beskrivs ovan. Har t o m suttit kring middagsbord i sällskap där man haft lust att ta upp mobilen och messa till vissa kring bordet att "Så kul att ses! Hoppas att maten smakade bra!". Det tycks numera vara det vedertagna sättet att kommunicera kring matbordet också.

När vi var på Tilos satt vi en kväll i lyktornas sken vid uteserveringen på torget. Vid bordet intill satt två kvinnor i yngre medelåldern. Under de 1,5 timmar som vi satt där yttrade de inte ett ord till varann. Satt bara där med sina ansikten belysta av smartphonens blågröna ljus. Men vem vet, de kanske kommunicerade med varann via nätet.

Självklart är den här tekniken till mycket nytta och glädje. Men som med så mycket annat så kan det bli för mycket. Jag är övertygad om att vi inom kort, eller kanske redan nu, kommer att ha folk som kommer att behöva hjälp och behandling för "surfberoende".

Att en stund då och då under sina resor kunna koppla upp sig för en och annan hälsning till nära och kära, eller lite kontakt på Kalimera :), boka boende eller biljetter etc, det är väl jättebra. Men när man under varje vaken timma på dygnet har en mobil eller surfplatta uppkopplad, oavsett var man befinner sig, då har man problem och behöver hjälp. Det är en sjukdom. Och jag är övertygad om att vi bara har sett början ännu.

:) Masse

Hasse
2014-07-18, 23:06
Jag skrev 15 vykort till Sverige under senaste resan (Syros). Jag har en gammaldags mobiltelefon och den användes till att skicka skryt-SMS om en bra resa till vänner.

Smart-phone - NEJ, jag hoppas jag slipper bli tvungen att köpa en. Jag har INGA BEHOV att ha de finesser den antagligen har.

Till er som påstår att ni behöver "hålla kontakt" till höger och vänster - man KAN FAKTISKT strunta i Sverige (eller andra platser, beroende varifrån ni härstammar) under tiden man är i Grekland. Okej, jag skickade som jag skrev ovan, några SMS men det var inte många, andra veckan av två blev det inga alls.

Det lär redan finnas plats i sjukvården för de barn som ganska snart behöver komma in för vård för de skador de kommer att få för deras användande av smart-phones. Det verkar dessvärre vara sjukdomstillstånd som vi får se mycket av i framtiden.

Jag har funderat på att ta med en liten lap-top på resorna, jag brukar skriva dagbok men bestämde mig nyligen för att ALDRIG göra detta. Jag använder penna och papper. På min arbetsplats finns det en person jag pratat med av anledningen att jag inte förstod ett meddelande han skrev på en notislapp. Han berättade då att han "slutat använda penna och papper tack vare all ny teknik". Det var en signal till mig som sade - "han har övergått till digitalt tillstånd" och kommer antagligen att inom några år att få svårt att uttrycka sig på annat sätt än via en skärm av något slag.

Jag har en mobiltelefon i min anställning, den är fortfarande att betrakta som "antik" men det väljer JAG. Hela företaget har smart-phones, inte ALLA men väldigt många. Jag kommer att TOTALVÄGRA att bli tvingad att acceptera en smart-phone så länge jag kan. Jag kommer att ifrågasätta varje patetiskt försök att bli påtvingad en, jag vill veta anledningen till varför JUST JAG måste bli tvungen att "göra som alla andra utan motivering". Man ser nämligen inte den lilla människan där jag jobbar, ALLA MÅSTE GÖRA LIKADANT, ledarskapet är värre än uselt.

Detta om detta.......jag blir OFTA anklagad för att "inte vilja ta emot ny teknik, förändra mig". Det är 100 gånger av 100, anklagelser från personer som är ungefär lika förblindade på samma sätt som alla de exempel på förfärliga exempel från alla er andra i denna tråd. Det känns jävligt skönt att kunna veta att det är lika roligt varje gång att kunna konstatera att kritiken är lika mycket värd som det katten gör i sin låda.

2015 tänker jag skriva vykort till samma 15 familjer som nyss. Jag tänker använda samma mobil då som nu. Jag tänker vara lika skönt avslappnad då som jag var under nyss avslutad resa och jag tänker fortsätta att strunta i att Sverige över huvudtaget finns under den tid jag är bortrest. Jag är inte OINTRESSERAD av att förändra, förnya mig men det sker strikt på MINA VILLKOR!

Tack för ordet.

/ Hasse :cool:

kimmen
2014-07-18, 23:19
Det var bra uttryckt! flabb_flab klapp_klap

/kimmen

para poli
2014-07-19, 06:38
Oj oj, vad mycket negativt det skrivs.
aja, så har det varit med alla nymodigheter, teve, video, rockmusik, världen är rund, you name it.
Med all säkerhet satt det grottmänniskor och gnällde på att folk satt och glodde in i den nyuppfunna elden istället för att jaga...
Allt kan missbrukas, men människor är specialister på att utnyttja sina uppfinningar så att dom kommer till vår fördel och för arten framåt!
naff said / Anders som sitter och pillar med sin platta, nånstans i SO-Asien. bye_bye

Netwolf
2014-07-19, 09:46
Jag har INGA BEHOV att ha de finesser den antagligen har.

Jorå, det har du. Du vet bara inte om det än... :D;)

/Wolfen

Netwolf
2014-07-19, 09:51
aja, så har det varit med alla nymodigheter, teve, video, rockmusik, världen är rund, you name it.
Med all säkerhet satt det grottmänniskor och gnällde på att folk satt och glodde in i den nyuppfunna elden istället för att jaga...

Haha, precis. Jag ger mig tusan på att han som uppfann hjulet, säkert fick nån sur kommentar typ "Vad ska vi med det där till?"

Nä, utvecklingen går framåt hela tiden. Sen får man tycka vad man vill om det, men det är OMÖJLIGT att stoppa. Sen kan man hävda att man t ex vill betala räkningar över disk på posten, men det är ju ingen som jobbar där längre...:D

/Netwolf

Kalimera
2014-07-19, 15:16
Oj oj, vad mycket negativt det skrivs. aja, så har det varit med alla nymodigheter, teve, video, rockmusik, världen är rund, you name it.Så är det förstås, men det jag menade med mitt första inlägg är att många inte har "semester", att man håller på med mobilerna hemma hela tiden förstår jag, men inte under semestern.

para poli
2014-07-19, 17:13
han som uppfann hjulet,
Hen som..., eller är du säker? :D

Lissi
2014-07-19, 20:53
Jag njuter enormt av alla semestrar och hoppas att alla gör det avsett om man är uppkopplad eller nedkopplad. Avkopplade är vi alla på vår fason.

Lissi

Monica C
2014-07-19, 21:25
Allt kan missbrukas, men människor är specialister på att utnyttja sina uppfinningar så att dom kommer till vår fördel och för arten framåt!
naff said / Anders som sitter och pillar med sin platta, nånstans i SO-Asien. bye_bye

fb_gilla

Sunny12
2014-07-19, 21:35
Jag njuter enormt av alla semestrar och hoppas att alla gör det avsett om man är uppkopplad eller nedkopplad. Avkopplade är vi alla på vår fason.

Lissi

fb_gilla

Sunny - som har både smartphone och surfplattan med på semestern och njuter fullt ut....:D

Pela
2014-07-19, 21:50
Fast det är ju inte användandet av ny teknik som är fel,det är ju ¨överanvändandet¨... ( nytt ord ? )

Kolla lite mail,nyheter,sport på hotellet är väl suveränt att kunna göra.
Däremot,att fortsätta göra det överallt,poolen,stranden,fiket och t o m på restaurangen i sällskap med andra,då börjar det spåra ur...

Masse
2014-07-19, 22:54
..................

Nä, utvecklingen går framåt hela tiden. Sen får man tycka vad man vill om det, men det är OMÖJLIGT att stoppa. Sen kan man hävda att man t ex vill betala räkningar över disk på posten, men det är ju ingen som jobbar där längre...:D

/Netwolf

Det är väl bra att utvecklingen går framåt och tekniken blir bättre. Jag tillhör inte dem som tycker att den borde stoppas. Men om man nu får tycka vad man vill, och det får man ju ......., så tycker jag det är lite trist om mitt middagssällskap sitter och glor i och pillar på en mobil under hela middagen. Men då kan man ju å andra sidan byta sällskap. flabb_flab

Lissi
2014-07-19, 22:57
fb_gilla

Sunny - som har både smartphone och surfplattan med på semestern och njuter fullt ut....:D
fb_gilla

Lissi

kimmen
2014-07-19, 23:24
Jag tycker att det är tråkigt att man av en del människor inte längre får några semesterhälsningar om man inte har smartphone och Facebookkonto...:(

/kimmen

lugnagatan
2014-07-21, 12:57
Idag kan man få se att människor som verkar väldigt upptagna av sina mobiler i själva verket använder spegelfunktionen och tittar på sig själva !

Klick
2014-07-21, 13:53
Jag har smartphone men jag använder den bara för att lyssna på musiken eftersom jag har laddat ner vissa låtlistor i spotify i devicen och har spotify på offline-läge. Sanningen ska fram att jag gjorde tappra försök till att koppla upp mig på wifi men jag är helt enkelt för dum och sanningen ska också fram att jag har inte saknat det! Det går bra ändå. Jag är bara i beroende av musiken :o

22 dagar kvar till Koukounaries_B-anana

Skåne Pia
2014-07-21, 14:58
Ja det är toppen att kunna lyssna på musik, både på stranden och på morgonpromenaden. Sen läser jag faktiskt gärna lite nyheter på morgonen. Använder bara Wifi på boendet. Skulle aldrig drömma om att använda den vi exv måltider. Dessutom tar de väldigt bra kort :) Så det finns många bra fördelar, så det handlar om använda den med förnuft tänker jag.

Lissi
2014-07-21, 17:29
...SÅ GLAD jag blev idag när vi kom hem från Öland och Byxelkrok med god grekisk lunch med Mythos på Terazzen hos Zanet och Zissios och så ligger det ett RIKTIGT handskrivet vykort från Tinos med pelikanen Markos på i brevlådan!! :D:D:D Pricken över i på denna grekiska dag! TACK Zakka med fam.

Lissi

zakka
2014-07-21, 17:34
...SÅ GLAD jag blev idag när vi kom hem från Öland och Byxelkrok med god grekisk lunch med Mythos på Terazzen hos Zanet och Zissios och så ligger det ett RIKTIGT handskrivet vykort från Tinos med pelikanen Markos på i brevlådan!! :D:D:D Pricken över i på denna grekiska dag! TACK Zakka med fam.

Lissi

:) så roligt att det kom fram!!! :) De allra MINSTA jag kan göra efter alla tips och trix du har bidragit med för att se till att vi kom till härliga Tinos! klapp_klap Ha det fortsatt gott!

kram zakka

kimmen
2014-07-21, 18:56
Idag kan man få se att människor som verkar väldigt upptagna av sina mobiler i själva verket använder spegelfunktionen och tittar på sig själva !
flabb_flab:Dfb_gilla

/kimmen

Sunny12
2014-07-21, 19:34

AHA..nu har vi kommit på dom minsann.... :eek:flabb_flab

simetra
2014-07-21, 19:57

Aha..."Smartphone, smartphone i handen där säg vem som snyggast på semestern är...", eller vadå :cool:?

Sunny12
2014-07-21, 20:00
Aha..."Smartphone, smartphone i handen där säg vem som snyggast på semestern är...", eller vadå :cool:?

:D:D..flabb_flab..

kimmen
2014-07-31, 18:33
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1401&pictureid=14157

:D:D:D

/kimmen

Masse
2014-07-31, 22:24
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1355&pictureid=14136

Smarta telefoner i Appolonia på Sifnos i juni 2014. :D

xenos
2014-08-01, 05:39
Hur gör ni? Lever ni lika mycket med era smarta telefoner på semestern som när ni är hemma?

Grekland eller hemma: Jag är beredd att tro att smarta telefoner fördummar och sociala medier isolerar. I mitt resesällskap blev jag i ibland ensam när de andra var "sociala".
Galinis hund Lisa var mer social ibland.

Funderar allvarligt på att återgå till knapptelefon.

Rolf
2014-08-01, 13:44
Våga vägra Facebook och andra sociala medier!
Det finns många bra appar som jag använder då jag reser som är ett bra komplement och hjälpmedel. Men sitta och vara osocial NÄ...
Rolf

Monica P
2014-08-19, 15:31
AHA! NU fattar jag finessen med telefon på restaurang!
Vi var bjudna på barndop och middag i söndags. Ett hundratal personer som glatt kacklade + oerhört högljudd musik + havsbrus alldeles utanför + bilar som körde förbi och åter i sökande efter parkering + barn som surrade runt och var jätteglada.... Där satt jag och maken och två vänner mitt i smeten, och fick prata teckenspråk, ungefär. Hade vi haft telefonerna med oss hade vi kunnat umgås som folk...

Rolf
2014-08-19, 15:57
Tänkvärt, tänkvärt kanske jag har missat värdet av att ha telefon och vara uppkopplad!
Men jag uppskattar hällde att den är stängd och kvar på rummet, för att kunna vara social!
Rolf

lugnagatan
2014-08-19, 20:56
AHA! NU fattar jag finessen med telefon på restaurang!
Vi var bjudna på barndop och middag i söndags. Ett hundratal personer som glatt kacklade + oerhört högljudd musik + havsbrus alldeles utanför + bilar som körde förbi och åter i sökande efter parkering + barn som surrade runt och var jätteglada.... Där satt jag och maken och två vänner mitt i smeten, och fick prata teckenspråk, ungefär. Hade vi haft telefonerna med oss hade vi kunnat umgås som folk...

Om jag var inbjuden till ett grekiskt bröllop hade jag förstås varit överlycklig om jag åtminstone kunde tala med de andra med händer och fötter , för jag kan inte så bra flytande grekiska, allra minst skulle jag drömma om att min mobil - detta elektroniska under - skulle vara det minsta till hjälp. ..:eek:

Netwolf
2014-08-20, 07:57
Galinis hund Lisa var mer social ibland.

flabb_flabflabb_flabflabb_flab Nä, visst kan man sitta i sin lilla bubbla och snöa in i bland. :)

Fast helt fel är inte våra smarta telefoner. De är just smarta (till skillnad från dumbphones). För att ta ett exempel. Google translate, hjälper mig att kommunicera. Var härförleden i Brasilien. Inte ett ord portugisiska kan jag och det är ett STORT minus i Brasilien, då i princip ingen pratar nåt annat. Jag använde då mig av Google Translate. Talade in min fras på svenska och iPhonen läste upp den på portugisiska. Bad sedan brassen att tala på portugisiska och vips lästes det upp på svenska. Nästintill klockrent, dessutom. Kan lova att han var mäkta förvånad.

/Netwolf

Sunny12
2014-08-20, 09:43
Jag använde då mig av Google Translate. Talade in min fras på svenska och iPhonen läste upp den på portugisiska. Bad sedan brassen att tala på portugisiska och vips lästes det upp på svenska. Nästintill klockrent, dessutom. Kan lova att han var mäkta förvånad.

/Netwolf

SMART.. fb_gilla:D

Netwolf
2014-08-22, 12:39
Dagens bästa! flabb_flab
http://imgi.se/image.php?di=9GA2

Malina
2014-08-22, 13:15
Japp,den var bra!

Sunny12
2014-08-22, 13:20
flabb_flab..den var bra "Wolfen"...fb_gilla

Netwolf
2014-08-22, 17:27
"Man ska inte tro man är Tarzan". Haha, den hade jag glömt. Måste nog se om filmen :)

simetra
2014-09-05, 10:10
Kom att tänka på "reservmobilen" jag köpte för ett par år sedan. Det var en sådan där löjligt billig vikbar SAMSUNG GT-E 1150 (99 kr) som av misstag fick föja med i tvättmaskinen på ett 40 graders tvättprogram! Med tanke på den lilla summa jag betalat var det ju inte så mycket att sörja över men ändå, för skojs skull, la jag den på tork över en tid. Döm av min förvåning när den sedan gick att använda igen utan några som helst problem och jag har den forfarande som reservmobil på mina resor. Vilken smarphone skulle klarat det, tro?

Simetra :) (även en smartphoneägare)

kimmen
2014-09-07, 20:06
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1401&pictureid=14344

/kimmen

Sunny12
2014-09-07, 20:21
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1401&pictureid=14344

/kimmen

:D:D....