Visa fullständig version : Hjälp oss med första resan till Grekland.
Hagalund24
2014-07-15, 07:48
Hej alla Grekland älskare,
Jag är ny här på forumet. Hittade hit under mina fruktlösa försök att hitta en resa till Grekland under september, vecka 38,39. När jag väl hittat hit till Kalimera forumet tänkte jag med ert medgivande att göra livet lätt för mig och be er alla om hjälp.
Jag och min oäkta fru är ganska pigga 65-åringar som tycker om natur och promenader. Den som står för matlagningen hemma är jag. Har varit mat och vin intresserad i fyrtio år, min fru däremot är väldigt duktig på att äta och på att dricka goda viner. Hon är också en riktig soldyrkare och ”badanka”. Jag däremot blir bränd efter 15 minuter i solen även om jag skyddar mig med solkräm med skyddsfaktor 50. Tillgång till parasoll eller skugga är ett måste. Vi är inte några lyxsökare utan mer än väl nöjer oss med rena lakan och handdukar och med tillgång till egen dusch och toa. Kristallkronor och marmor klarar vi oss utan. Tacksam om ni hjälper oss att hitta förslag på lämpligt plats och boende. Det är första gången på 30 år som vi tänkte åka till Grekland och vill gärna att det blir något utöver det vanliga. Vi är för övrigt ganska vana resenärer dock inte till Grekland.
Tack på förhand.
Skopelos stad eller Molyvos på Lesvos är mina förslag om ni åker charter. Åker ni på egen hand är Chora på Folegandros ett mycket bra alternativ.
Själv bodde jag på Voulas i Molyvos för några veckor sedan och var mycket nöjd med boendet. Enkelt men fint stenhus högt upp i staden i ett vanligt grekiskt bostadskvarter.
Eva
Hagalund24
2014-07-15, 08:31
Hej och tack för ditt svar.
Med tanke på fruns enorma passion för badandet har jag tänkt mig strandnära hotell.
Mvh
Tilos! Flyg till Rhodos, därefter ca 1.5 timmes båtresa. Väljer ni charter ordnar de med båttransfern, annars är det enkelt att själv fixa det.
Ving och Apollo har Tilos.
Ön är liten, lugn och vacker, med stigar för både längre och kortare vandringar. Strandnära hotell är t ex Eleni Beach Hotel, Livadia Beach hotel och Dream Island. Bilfritt längs strandpromenaden och gott om tavernor.
Den vackra stranden i Livadiabukten är klappersten så man måste tycka om det. De flesta har badskor. Sandstrandsälskare har inte mycket att hämta på Tilos.
Monica C
2014-07-15, 10:47
Hej och välkommen till detta fantastiska forum om Grekland!Eftersom jag o maken nyss kommit hem från Kreta så känns det naturligt att tipsa om den ön som har allt.Bor man i Kato Stalos så ligger det boenden alldeles vid stranden eller på andra sidan gatan ett "stenkast"från stranden,bra strandtavernor skänker skugga till den som är känslig mot solen.Närhet till Chania,bara att ta bussen!går ofta och taxi är billigt.Till höger på kalimeras startsida hittar du snabbval resmål,där finns mängder av info om greköar,och möjlighet att beställa E-guider till ett facilt pris.Åh så roligt att ha detta planerande framför er och här kommer du nog få massor av förslag på resmål. Monica:)
...och om inte Tilos passar så föreslår jag Tinos. Lätt att åka till med buss från flygplatsen i Aten till Rafina fvb ut till Tinos. Många mindre pensionat, få stora hotell och en sandstrand på var sida om Chora, samt flera andra runt om på ön. Ag Fokas är den bästa vid Choran med två bra strandtavernor och riktiga tavernor i anslutning och gratis solstolar parasoll om man beställer något från baren eller tavernan. Hur många fina boenden som helst och en fin Chora att promenera i på kvällarna med många bra tavernor. En riktigt GENUIN grekisk ö med den fantastiska kyrkan Panagia Evangelistra högt belägen.
Gå in och läs mer om Tinos eller andra öar här bredvid. Då får Du också tillgång till alla resebrev som finns från de olika öarna och de kan ju inspirera till rätt val.
...och kom ihåg: Ingen ö eller plats är "fel":D De är bara lite olika!
Lycka till!
Lissi - Tinosåtervändare år efter år.... 11 gången i nov sen 2008 ;)
Kul det här, alla kör med sina favoritöar! Så gör även jag och inte helt otippat så rekommenderar jag då Naxos. Du skriver att hustrun är en badanka o här får hon sitt lystmäte. Stränderna söder om Naxos stad med början i Agios Prokopios är bland de bästa i hela Grekland. Finns mycket att se o göra på ön om man inte hela tiden vill vara vid stranden, se andra inlägg här på forumet. Charter går att åka till Naxos med Apollo iallafall. Väljer ni Naxos blir ni inte besvikna!
Kul det här, alla kör med sina favoritöar! Så gör även jag och inte helt otippat så rekommenderar jag då Naxos. Du skriver att hustrun är en badanka o här får hon sitt lystmäte. Stränderna söder om Naxos stad med början i Agios Prokopios är bland de bästa i hela Grekland. Finns mycket att se o göra på ön om man inte hela tiden vill vara vid stranden, se andra inlägg här på forumet. Charter går att åka till Naxos med Apollo iallafall. Väljer ni Naxos blir ni inte besvikna!
Jag håller med dig! På Naxos finns det mesta. Åker man dessutom i september då är det kanonfint där. Många bra tavernor och fina stränder. En mysig chora att gå vilse i och man finner både folkliv men också lugnet.
Naxos är en såå fin ö!
//majibye_bye
Molivos på Lesvos är fortfarande ett bra alternativ. Direktflyg med Ving, boende på strandnära Delfinia med närhet till den fina sandstranden i Molivos.
Dessutom en verkligt genuin plats och restauranger med god mat.
Själv åker vi till Skopelos på vår nästa resa i augusti, inte dumt det heller.
(Vi är i ungefär samma ålder som ni)
Carina
Monica C
2014-07-15, 20:56
fb_gilla. Kan bara hålla med angående Naxos,vi har bott i just Agios Prokopios vid ett flertal tillfällen och haft det såååååå bra:). Monica:)
Molivos på Lesvos är fortfarande ett bra alternativ. Direktflyg med Ving, boende på strandnära Delfinia med närhet till den fina sandstranden i Molivos.
Dessutom en verkligt genuin plats och restauranger med god mat.
Själv åker vi till Skopelos på vår nästa resa i augusti, inte dumt det heller.
(Vi är i ungefär samma ålder som ni)
Carina
Håller helt med. Staden är mycket vacker och de smala gränderna och de fina välbevarade gamla husen är fantastiska. Jag är också i er ålder och för den som vill besöka en riktigt fin plats och som jag gärna som Carina kallar genuin är det ett mycket bra val.
Eva
Naxos
Säger jag med.. trots att jag INTE varit dit än.. men ska dit i september!
Tänker på de fina stränderna jag läst om och sett på bilder!
Slå till med NAXOS.. vet ja!!... bye_bye
Hagalund24
2014-07-16, 22:23
Tack alla för era fina förslag, försöker få tag på en resa till något ställe ni tipsade om men det mesta är redan bokad. Jag verkar vara sent ute.:mad:
Monica C
2014-07-16, 23:01
Men näe,nog måste det finnas plats på något flyg för er!!!Hade ni tänkt er en charterresa eller en flygstol och sen fixa resten själv?Lycka till!Monica:)
Hagalund24
2014-07-17, 16:51
Alkyoni Beach hotel på Naxos är det någon av er som känner till den?
Undrar även vad det brukar kosta att hyra stolar och parasoll på stranden.
Tack på förhand för era svar.
Tack alla för era fina förslag, försöker få tag på en resa till något ställe ni tipsade om men det mesta är redan bokad. Jag verkar vara sent ute.:mad:
Så synd! Jag som tänkte att Tilos skulle passa era önskemål så bra.
Men de där veckorna är lite av "en andra högsäsong" i Grekland. Så många, inte minst skandinaver, har upptäckt hur fint där är då.
Hagalund24
2014-07-17, 17:25
Nu har jag äntligen hittat en resa till Tilos med boende på Eleni Beach hotell.
Undrar om du känner till den.:rolleyes:
Har inte bott där men de har en bergfast kundkrets, folk som bor där älskar det.
Det ligger på (klapperstens)stranden med bara strandpromenaden emellan och med gratis solstolar och parasoll.
Tror inte att ni behöver bli besvikna om ni väljer det. Dock: det är rum, inte studios med pentry, så ni kan inte t ex laga egen frukost.
Hagalund24
2014-07-17, 17:33
Frukost ingår i priset så det det är lugnt.
Hoppas här dyker upp någon som faktiskt bott där, t ex Maggy.
Bara ni gillar det där med klappersten så kan din fru ligga och sola medan du softar under ett parasoll på stranden, i hotellets snackbar eller på er balkong. Det tar henne liksom ett par meter om hon vill säga dig något :)
Längs strandpromenaden och inne i byns hjärta finns fler tavernor än ni hinner med på en vecka.
Jag tror det är ett mycket bra val.....
Har själv inte bott där, men ätit lunch må nga ggr när jag solat nedanför. Mycket trevlig personal och huvudsakligen nordiska och engelska gäster.
Själva bor vi högre upp över Livadia när vi är där.
Lissi
Jag bodde på Eleni Beach i Livadia 3 v förra sommaren.
Jättenöjd! Boka det.
Hagalund24
2014-07-17, 19:49
Nu är det klappat och klart vi flyger 21/9 till Tilos och bor på Eleni. Lite orolig för vädret under den tiden.
Hur är frukosten på hotellet?
Skulle behöva lite tips på bra ställen att äta lunch och middag.
Grattis, så roligt!
Vädret är inte lika säkert som tidigare på säsongen men ofta är det ändå jättefint. Och havet är ljuvligt.
Tavernor som jag personligen gillar är Nikos taverna, To Armenon och Nautilos. Dessutom Omonia för den fina, autentiska atmosfären. Kyriakos för pita gyro, en "minikebab", vanlig grekisk snabbmat. Oasis för grekiskt eller pizza och Gorgona med en härlig takterrass.
Kul Hagalund! Då kommer vi att ses! Vi ska bo på Eleni Beach 14-28/9. Vi har inte bott där tidigare. För tre år sedan bodde vi i Eristos, vilket var fint men lite off. Tavernatipsen tar vi till oss, tack för dem Inkfish!
Hagalund24
2014-07-17, 20:31
Tack, vi kommer att söka upp ställen du rekommenderar.:D:D
Förresten - ett sätt att lära känna ön lite innan ni kommer dit är ju att skaffa Kalimeras e-guide om Tilos. Länkar finns på sajtens förstasida :)
Titti ni kommer garanterat att trivas i Livadia också! :)
Hagalund24
2014-07-17, 21:20
Har precis fått guiden, skall läsa den ikväll och imorgon.
Vi har varit på Tilos 3 ggr, sammanlagt 5 veckor, vilket är LITE i det här gänget!:D
Första gången 2 veckor 2004 och då bodde vi vid Eristos Bay och trivdes alldeles förträffligt! 2011 blev det 2 veckor på Annas i Livadia och vi trivdes lika bra där. I juni i år blev det bara en vecka men det var lika fint det! Fast myggen var elaka...
Vad jag har läst mig till så är frukosten väldigt bra på Elenis. Ni kommer att stortrivas och gillar ni att vandra så är ön PERFEKT! Ni kommer att äta gott på de ställen som rekommenderas. Jag kan lägga till Sofias också!
Lissi - som är på Kreta när ni är på Tilos:D Ännu en höjdarö!
Hoppas här dyker upp någon som faktiskt bott där, t ex Maggy.
Halloy _B-anana ...javissst har jag bott på Eleni några gånger, senast nu i juni... flabb_flab ...har en tår i varje ögonvrå när jag behöver lämna...snyft_drop ...och det säger väl en del... :o Michalis, hans bror Costas, deras mor och övrig personal på Eleni gör allt för att gästerna ska trivas... :o ..."oh Ann how are you" ...hör jag flera gånger om dagen... :) ...Michalis eller Costas möter upp i hamnen när färjan kommer in och transporterar bagaget och ibland gästerna, beroende på hur många som kommer samtidigt. Rummen är fina och mycket välstädade. Det står och väntar en 6-pack vatten i rummet som ingår i priset...I alla fall om ni reser med Apollo :) Frukosten är alldeles utomordentligt bra, tycker jag! Nybakta frallor, ost, skinka , marmelad och youghurt eller andra alternativ som omelett eller kokt ägg...kaffe och te...och juice...Det är så trevligt att sitta där på deras uteveranda och äta frukost, alldeles intill havet...Jag var där andra veckan i oktober förra året, med helt fantastiskt väder, 20-25 grader, och varmt och skönt i vattnet flabb_flab ...sådär 10-15 meter till stranden...soluppgångarna är magiska :o Jag reser till Tilos och Eleni igen 31 aug för två veckor... För övrigt håller jag helt med de förslag som har kommit upp här på tavernor :) Min favorit är To Armenon...men ni får supergod mat och vänligt och trevligt bemötande överallt! Helt underbart är precis vad det är... :o ...vågar chansa på att säga att ni också kommer att bli förälskade i den lilla underbara ön :o ...förresten...badskor rekommenderas... flabb_flab
bye_bye / Maggy
Hagalund24
2014-07-19, 01:38
Tack Maggy,
Jag är glad att du skriver så fint om Eleni. Det är alltid en risk med boende på för en okända platser. Resebyråer är inte att lita på avseende beskrivningar av hotellen. Men nu vet jag att det blir fint.
Vem vet, vi kanske ses någon gång på Eleni.;)
Tack Maggy,
Jag är glad att du skriver så fint om Eleni. Det är alltid en risk med boende på för en okända platser. Resebyråer är inte att lita på avseende beskrivningar av hotellen. Men nu vet jag att det blir fint.
Vem vet, vi kanske ses någon gång på Eleni.;)
:) ja Eleni är helt underbart. Ni har helt klart gjort ett bra val :o Reser ni med Apollo? Om du är med på Fb så har hotellet en egen sida där. Ett annat tips är att gå med i Tilos-gruppen på fb...där kan du få många tips om Tilos och få se helt underbara bilder... flabb_flab Ytterligare ett tips är att skicka ett meddelande till Michalis och göra en förfrågan om boende i den nyare delen...där är fina duschkabiner, i huvudbyggnaden är duscharna "öppna" :) jag har alltid rum nr 27, första våningen i den nya delen...är som att komma "hem" för mig :o
Ja vem vet _B-anana vi kan väl hoppas på det att ses på Eleni någon gång... flabb_flab Jag ska boka igen inför 2015 så fort bokning är möjlig... ;)
bye_bye / Maggy
Hagalund24
2014-07-19, 11:25
Hej igen Maggy,bye_bye
Jag har redan skickat förfrågan till Michalis avseende boende i den nya delen, han lovade att göra sitt bästa. Från det ena till det andra, vi brukar tycka om att dricka lite vin till maten men mina kunskaper om grekiska viner är mycket begränsade. Vilka viner skall man dricka på Tilos tycker du och ni andra?
Hej igen Maggy,bye_bye
Jag har redan skickat förfrågan till Michalis avseende boende i den nya delen, han lovade att göra sitt bästa. Från det ena till det andra, vi brukar tycka om att dricka lite vin till maten men mina kunskaper om grekiska viner är mycket begränsade. Vilka viner skall man dricka på Tilos tycker du och ni andra?
Jag är INGEN vinkännare. Så jag älskar Retsina, vilket vinkännare sällan brukar göra.;) Dock: känner ni inte till Retsina och vill pröva så kan ni - i mitt tycke - inte göra det på någon bättre ön än Tilos och de andra öarna kring Rhodos.
Där säljs nämligen huvudsakligen retsina från vinproducenten CAIR på Rhodos. Den heter just bara så: CAIR Retsina. Den är - i mitt tycke - den bästa Retsina jag fått. Smakar som en sommaräng.
Även Kourtaki Retsina säljs på Tilos (och på Systembolaget i Sverige) men har en opersonlig smak, tycker jag, och kan inte mäta sig med CAIR.
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Mobile%20Uploads/F5F34E6D-E3D8-47D7-9C83-5A13D3AC1E81_zpsc3musjhw.jpg (http://s17.photobucket.com/user/mandalaki/media/Mobile%20Uploads/F5F34E6D-E3D8-47D7-9C83-5A13D3AC1E81_zpsc3musjhw.jpg.html)
Såhär ser den ut. Vågar dock inte lova att ni har en lika praktisk kombinerad stekspade och flasköppnare som jag hade på rummet ;)
Men fan... Jag ber om ursäkt! Om någon vet hur man numera förminskar bilder på photobucket får ni gärna tala om det, jag hittar det inte! :(
Hej igen Maggy,bye_bye
Hej bye_bye
Vad bra att du har varit i kontakt med Michalis... :) Han gör säkert sitt bästa för att fixa det... :)
Retzinan, på bilden ovan, tycker jag riktigt mycket om flabb_flab Jag har alltid några sådana flaskor i kylen, ljuvligt att dricka på kvällen på balkongen...ett glas på lunchen är inte heller fel :o För övrigt finns andra viner också, men för mig är det som att gå in på systemet här hemma...Fråga i butiken, de kan rekommendera. Jag har druckit mycket goda röda viner på Tilos, men minns inte namnen...Många av vinerna kommer från Rhodos.
...Metaxa tycker jag är en riktig höjdare... :D ...testa det... flabb_flab
bye_bye / Maggy
Ska man vara helt ärlig är väl inte de grekiska vinerna några riktiga höjdare om man är en "riktig" vinkännare..? Däremot passar de för de flesta och största upplevelsen är väl miljön de avnjuts i eller förknippas med?
Hagalund24
2014-07-19, 15:13
Ska man vara helt ärlig är väl inte de grekiska vinerna några riktiga höjdare om man är en "riktig" vinkännare..? Däremot passar de för de flesta och största upplevelsen är väl miljön de avnjuts i eller förknippas med?
Visst är det så men "sommarängen" måste avsmakas.
Föresten medan jag har er på tråden. Är rummen på Eleni fösedda med hårtork och vattenkokare?
Kalimera
2014-07-19, 15:25
Smakar som en sommaräng. Vilken underbar beskrivning! klapp_klap
Här är mer sommaräng (http://www.picturesfromgreece.com/tilos_retsina.html) som jag fotat i en affär på Tilos. :p
Det finns inte hårtork och vattenkokare på rummet. Men vattenkokare och kopp får man låna bara att fråga Michalis, skulle inte förvåna mig om han kan trolla fram en hårtork åt dig☺ ! I mina resebrev från Tilos under 2013 så finns en del bilder på Eleni. Det finns många resebrev från Tilos så läs och börja längta! Bra val av ö, du blir säkert lika förälskad i den som många av oss här på forumet ☺
Här är mer sommaräng (http://www.picturesfromgreece.com/tilos_retsina.html) som jag fotat i en affär på Tilos. :p[/QUOTE]
Underbart _B-anana
flabb_flab /Maggy
Vilken underbar beskrivning! klapp_klap
Här är mer sommaräng (http://www.picturesfromgreece.com/tilos_retsina.html) som jag fotat i en affär på Tilos. :p
Tack, bättre bild än min fototapet :o
Men visst smakar den så? Vet ingen retsina som doftar och smakar blommigare än den. När jag återvände till Doddarna efter att ha häckat i Kykladerna och Nordöstra Egeiska i flera år grät jag nästan av lycka över att få CAIR igen :o
Kalimera
2014-07-24, 09:29
Men visst smakar den så?Har inte tänkt på just sommaräng, men jag ska göra det nästa gång jag smakar. :)
Hur som helst så är det otroligt god. :p
Hur som helst så är det otroligt god. :p[/QUOTE]
...visst är den god... flabb_flab ...har alltid några väl kylda flaskor "sommaräng" i mitt kylskåp på Eleni... :p ...underbart att sitta med, på balkongen, sena kvällen med endast ljudet av "havskluck"... :o
bye_bye Maggy
Hagalund24
2014-08-04, 13:26
Hej igen,
Från "sommaräng" till sommarväg, någon som vet vad det kastar att hyra en bil i Livadia för en dag.
Hyra bil i Grekland är relativt dyrt, räkna med runt 22- 27 euro per dag i September, det brukar det kosta i princip överalt så nog samma på Tilos :)
Hagalund24
2014-08-05, 13:05
Tack för hjälpen.:cool:
Ha en liten beredskap för att det kanske är dyrare också. Har aldrig hyrt bil på Tilos, avstånden är så korta - men jag hyr moppe där och då är Tilos dyrare än andra öar jag varit på. För en 50 cc får jag betala 15€ på Tilos och 10-12€ på andra öar.
Hagalund24
2014-08-10, 20:23
Hej,
En liten fråga till.
Funkar det att ut pengarna i bankomaten på Tilos med MasterCard?
Läste att det kan bli problem med MasterCard på små öar.
Mastercard funkade klockrent i juni i alla fall.
Lissi
Kalimera
2014-08-10, 20:40
Funkar det att ut pengarna i bankomaten på Tilos med MasterCard? Läste att det kan bli problem med MasterCard på små öar.Den infon stämmer inte längre, jag ska ta bort det från Kalimera.
Hagalund24
2014-08-10, 20:41
Tack, då är det lugnt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.