handdator

Visa fullständig version : David Gilmour


pinulk
2006-03-19, 19:31
Vet någon om det är grekiska Kastellorizo som David Gilmour sjunger om på sin nya skiva On An Island i låten Castellorizon?

Resten av låtarna då? Är de bara om öar sådär generellt eller om speciella öar?

Tom
2006-03-19, 20:32
Vet någon om det är grekiska Kastellorizo som David Gilmour sjunger om på sin nya skiva On An Island i låten Castellorizon?

Resten av låtarna då? Är de bara om öar sådär generellt eller om speciella öar?

Hej !
Du är inte helt ute och "resor" (ursäkta vits)
/Tom

"Castellorizon" is also the name of a song from David Gilmour's album On an Island, based on a night he spent on Kastellórizo. ...

Tom
2006-03-19, 21:36
Vet någon om det är grekiska Kastellorizo som David Gilmour sjunger om på sin nya skiva On An Island i låten Castellorizon?

Resten av låtarna då? Är de bara om öar sådär generellt eller om speciella öar?


Hej !

Här kan du kolla och lyssna på inspelningen av Castellorizon. (Godkänd länk ?)

/Tom (som är en Gilmour/P Floyd-fan)

http://forum.neptunepinkfloyd.co.uk/viewtopic.php?t=11414

Kalimera
2006-03-20, 09:26
I senaste numret av världens näst bästa musiktidning MOJO finns en lång intervju med David Gilmour. Intervjun handlar delvis om nya skivan. Jag lusläste den igår kväll, men tyvärr inte ett ord om Kasteloriso. Det hade varit kul att få veta hur han tänkte när han skrev låten.

Off topic: I samma tidning finns intervjuer med Van Morrison och Morrisey för den som är intresserad. (Världen bästa musiktidning är för övrigt UNCUT.)

Tom
2006-03-20, 15:25
[QUOTE=Kalimera]I senaste numret av världens näst bästa musiktidning MOJO finns en lång intervju med David Gilmour. Intervjun handlar delvis om nya skivan. Jag lusläste den igår kväll, men tyvärr inte ett ord om Kasteloriso. Det hade varit kul att få veta hur han tänkte när han skrev låten.

Hej Janne !
Här har du en annan lång intervju med David.
Där förklarar han att "On an Island" kom till efter en natt tillsammans med vänner i Kastelorizo .

http://www.brain-damage.co.uk/news/0602061.html
Man kan bara ana vilken stämning det var.

/Tom

Hasse
2006-03-20, 16:23
Verkligen "my cup pf tea" att ni skriver lite om en av de allra bästa gitarristerna av vår tid, David Gilmour.

Jag har spelat igenom On An Island bara en gång men det var verkligen en positiv stund. Man känner verkligen igen hans gnistrande spel och många många små riff kommer tillbaka från gamla låtar med Pink Floyd och lite av soloalstren genom åren.

Innan detta blir alltför mycket off-topic så kan jag rekommendera att ni lyssnar på en i mitt tycke, Gilmour-höjdare då han medverkar på Supertramp´s utsökta platta "Brother Where You Bound". Titelspåret på den bjuder på en kaskad av riff och solon från David som snudd på saknar motstycke.

"Got a little carried away here......." flabb_flab :p



Hasse :cool: