handdator

Visa fullständig version : Tips om nidri😊


Anemli
2014-07-12, 15:55
Vi ska åka till Nidri om en vecka och skulle vilja ha lite tips om vad som ska upplevas:) Tänkte också fråga hur bussförbindelser är på ön? Kan man ta bussen till stränderna på andra sidan? Eller går det båttaxi?:)

Deia
2014-07-12, 16:56
Bussförbindelserna till Lefkas stad norrut och till Vasiliki söderut är bra. Men västerut mot stränderna är det dåligt :mad:. Det är ganska små smala vägar så bussar kan inte mötas där. Båttaxi vet jag inget om - men det finns utflyktsbåtar (som dock tar ett par timmar). Bästa sättet att ta sig dit är att hyra bil eller ta en taxi.

Anemli
2014-07-13, 10:10
Tack för svar😊
Då vet vi att de är hyra bil som gäller. Men att man kan ta buss till Lefkas stad:)
Jag såg att de va lite olika båtutflykter så vi får se vad vi prövar är mer en person som vill utforska själv:)
Ska bli spännande att se vad denna stad har att erbjuda:)

Göran
2014-07-13, 10:18
Hej, så trevligt - då kanske vi ses:)


Vi åker den 21:a med Ving till Avra beach hotel i Nidri.


Med vänlig hälsning
Göran&Carina

Nirac
2014-07-13, 13:51
Vi var i Nidri för en vecka sedan, och är mycket positivt överraskad. klapp_klap
Bodde på Avra som är enkelt men ett fantastiskt läge på stranden.

Ni måste åka över till västkusten, magiskt vackert! Missa inte Egremni Beach, något av det vackraste jag sett.

Mellan 1 juli till 31 augusti går det buss via Lefkada till Katshima Beach. Första turen kl. 10 och hem därifrån kl. 1630 eller 18. Ett alternativ är att gå av i den lilla byn Aghios Nikitas och ta badbåten till Milos Beach.

I Nidri rekommenderar jag er att ta en taxi till Dimitris taverna, vidunderlig utsikt och riktigt bra grillat kött. Bästa fisk och skaldjuren finns på Minas taverna, också en kort taxitur bort.

Gå in på Borsalino Travel i hamnen, de hjälper er med alla era frågor.
Ett annat tips är att hyra egen liten båt och ta sig runt på östsidan.

Ha en fantastisk semester!

/Carin

Göran
2014-07-13, 21:10
Ha en fantastisk semester!

/Carin

Tack Carin för dina tips!
/Göran

Kalimera
2014-07-14, 13:27
Vi ska åka till Nidri om en vecka och skulle vilja ha lite tips om vad som ska upplevasEn båttur med M/S Kristina kan jag varmt rekommendera. Finns lite att läsa i denna tråd (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=33943).

Maggy
2014-07-14, 19:09
En båttur med M/S Kristina kan jag varmt rekommendera. Finns lite att läsa i denna tråd (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=33943).


...det kan jag verkligen också rekommendera... flabb_flab ...en helt underbar tur!! :o
...här kommer några bilder från min tur i juni 2013...

...nähä...hur infogar jag bilder nu då? :rolleyes:

...här kommer en länk till lite bilder från min M/S Kristina-tur... http://www.kalimera.nu/forums/album.php?albumid=1397

bye_bye Maggy

Nirac
2014-07-14, 20:59
Åkte inte med Christina som är en av Vings utflykter.


Valde istället Osysseia flabb_flab som ser ut som ett grekiskt vikingaskepp.
Kapten Gerasimos är verkligen speciell! Fantastisk människa med stor kännedom, berättar många historier även från antiken.


Vi besökte Cave Papanikolis för bad, Meganissi för promenad till byn och olivpresseri eller tavernan på stranden för bad. Därefter till en underbart vacker strand där det bjöds på lunch och vin och mera bad. Innan dess hade det serverats ouzo och grekisk dans ombord.


På vägen hem blev det badstopp på Onassis ö Scorpios, och tur runt ön med guidning. Sista biten till Nidri hissades segel som de gamla grekerna seglade.


Kolla deras hemsida www.odysseia-lefkada.eu (http://www.odysseia-lefkada.eu/)


Är att rekommendera om man är öppen för lite "äventyr", vill man bara ha en vanlig tur är kanske Christina bra.

Irene53
2014-07-15, 11:33
Rekommenderar utflykt med Kristina. Nu är det några år sedan vi var där. Men vi hade en jättefin utflykt. fb_gilla

Kalimera
2014-07-16, 10:19
Men vi hade en jättefin utflykt.Samma här! Det jag gillade mest var att man fick besöka två andra öar: Kalamos och Kastos, samt den fantastiska lunchen ombord. :p

Maggy
2014-07-16, 18:07
Samma här! Det jag gillade mest var att man fick besöka två andra öar: Kalamos och Kastos, samt den fantastiska lunchen ombord. :p

...verkligen en fantastiskt trevlig tur... :o ...stillheten när vi gick iland på Kalamos och kastos...Ja, Janne, den fantastiskt goda lunchen ombord...flabb_flab ...när vi fick simma iland i pyttesmå vikar...det klara ljusgröna vattnet... :o vi var en del som somnade den sista halvtimmen på tillbakavägen, på de superbekväma madrasserna ombord... flabb_flab Rekommenderar verkligen varmt den här njutningsfulla turen... _B-anana


bye_bye Maggy