handdator

Visa fullständig version : Fest i byn - Gözleme i Skala Mistegnon

Claes på Lesvos
2014-07-08, 08:38
Vi firar Gözleme traditionsenligt söndagen den 3 augusti. Festen börjar kl 21.00 och vi håller på hela natten. Vi bjuder på Gözleme, sång och dans och du kan köpa souvlaki, öl och läsk för en billig peng.
Vi fyller våra Gözleme med hackade nötter, hackad mandel och socker och inte som i Mindre Asien där dom oftare fylls med kött, grönsaker, rotfrukter eller ost.
Det här är en traditionell byfest, men utan religiösa inslag. Behöver du ett rum för natten har vi pensionat och rum att hyra. Priser från € 20 för ett dubbelrum utan frukost. Vi har 2 tavernor och 2 kaféer med mat vid festplatsen om du vill ha något annat att äta eller dricka.
VÄLKOMMEN!

Alala
2014-07-08, 16:13
Låter fint Claes! Hoppas ni får en härlig fest, grekerna brukar ju vara bra på detta! _B-anana

/ Anne :)

Kalimera
2014-07-10, 16:52
Är det någon speciell anledning till att ni firar Gözleme? Det är väl turkiskt?

larstommy
2014-07-10, 18:00
"Gözleme is a fine example of culinary traditions crossover in the Mediterranean basin. It is the typical street food in Turkey. Its name is as divine as its taste. “Göz al-melek”, the root of the word, means the eye of an angel and it is probably given by its eye shape, in combination with its ambrosial taste. The origin on this delicacy makes circles around the Aegean Sea, from Ancient Greece to the Byzantine kitchens and the great chefs of Ottoman Topkapi Palace, and then back to the islands of the North Aegean. On the culinary world map, the gözleme is considered a typical Turkish dish. However, the Mytilenians, residents of the Greek island of Lesvos, take tremendous pride in their gözleme. It is featured in the menu in the majority of the local restaurants. Plus, every summer, there is the Gözleme festival on the bay of Mystegna, a small fisherman village, where the local ladies cook a vast amount of these pastries to treat the visitors." http://phyllo-sophy.blogspot.se/2013/09/normal-0-false-false-false-en-us-x-none.html

För Mat å dryck gäller inga nationsgränser :) Det låter frestande, synd att man inte kan vara med, ha en härlig fiesta bye_bye

Claes på Lesvos
2014-07-19, 12:35
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/l/t1.0-9/934758_10203661840402772_5297677285218522354_n.jpg

Observera att vi i år har festen LÖRDAGEN DEN 2 AUGUSTI och inte söndagen den 3 augusti som jag skrev tidigare.