handdator

Visa fullständig version : En underbar studio, tips i Koufonissi


anafi4ever
2014-07-05, 08:48
Vill gärna tipsa er om:

1) små fina hus mellan byn/hamnen och Finikas stranden, som hyrs ut av Maria Skopelitou, tel +30 22 85071437 eller mobil +30 6978085105, email skopeliti01@hotmail.com -
De är tre till antalet, ligger i radhusformat bredvid varanda, har varsin mellanstor skuggad veranda och ligger precis intill kapellet på vägen till FInikas, strax utanför byn.

2) Maria har också en ljuvlig studio precis intill strandpromenaden i byn, pardörrar öppnas mot havet, den är ett fristående annex till huset där familjen bor. Inredd med en dubbelsäng av god kvalité, ett litet badrum, ett klädskåp, en vacker liten soffa med ett runt bord och pentry samt en uteplats med utsikt över hamnen och strandpromenaden; ett stenbord med bänkar på gårdsidan, innanför grinden. UNDERBART! I alla fall en 40 kvm, dvs. trivsamt stort.

Bästa boendet alla kategorier i Koufonissi, tycker jag, om man vill ha nära till byn, hamnen, restaurangerna och allt i stort sett men samtidigt vakna till vågornas ljud och sitta kvällarna och titta ut mot hamnen och stjärnorna på himlen. Folk går förbi, ja,men de tittar bara avundsjukt på den som lagt beslag på detta ställe.

Kostade 60 euro natten i början på juli. Prata med dottern Joanna, som talar engelska. Helt superrekommenderad. Var ledig nu till den 16 juli, men kan ju ha bli bokat de senaste två dagarna. Värt att kolla! Den 17 startar den stora festivalen i byn och då är väl allt bokat.

Marias familj är mycket trevliga, också! Familjen har en stor hund, snäll. Lätt att hitta; huset efter Sofia Soultanis Glarosrooms. Gå in via den blå porten och fråga om det är ledigt. Goda chanser fortfarande! En sk. Hidden Gem...

mariamia61
2014-07-07, 21:21
Det låter väldigt härligt, ska kanske till Koufonissi i september, ska maila och kolla om det är ledigt då.
Jag har helt missat detta boende tidigare trots att jag måste ha bott alldeles bredvid flera gånger, hos både Sofia Soultani och hos hennes syster bredvid (Octavia, Oscaria eller nåt i den stilen). Kanske Maria Skopelitou också är syster till Sofia, eller svägerska. Jag tror de är sju syskon, tre systrar och fyra bröder (?). Syskonen äger det mesta av boendena och restaurangerna i närheten.
Har de små fina husen mellan hamnstranden och Finikas utsikt?
Var det mycket folk på Koufonissi nu?

Tack för tipset klapp_klap!

Mia

anafi4ever
2014-07-08, 08:35
hej, Maria är syster till Sofia Soultani och Marias dotter Joanna är den man talar med ang. de små husen som alla har utsikt mot havet på rätt sida av vägen mot Finikas, dvs. på havssidan. Markterrasserna är ostörda, inga hus framför, och det finns växtlighet så man störs nog inte av grannen i sidled heller. En dubbelsäng, en köksdel och dusch och toa, matbord, utemöbler mm. Det ligger ju väldigt nära byn, egentligen, och en ny restaurant finns mittemot på baksidan av husen så att säga på andra sidan vägen. Den ser man inte eftersom studion vetter mot havet.

Den lilla studion i annexet till Marias hus intill strandpromenaden är rena drömmen och lycklig var den gentlemannen från Barcelona som tog över efter oss. han övergav sitt hotel för att få bo en endaste natt innan han åkte hem, på detta " one and only" stället intill havet, där satt på trottoaren utanför pardörren vid ett bord som han lyft ut och där läste han sin bok. Jag hade precis lämnat studion men hade kunnat bo där hela sommaren. Och den sockerkakan jag fick av Maria som gåva förgyllde hela båtresan från Koufonissi. Men det är nog inget som ingår i hennes koncept, den bara kom fram eftersom hon kände för det.

Annwi
2014-07-08, 19:27
Där vill jag också bo! Tack för att du delar med dig!

Anne