handdator

Visa fullständig version : Blåsväder


Pyttan
2014-07-04, 14:23
Idag är det rejält blåsigt (eller värsta blåsigt
som mina elever säger) 😃 i Katapola!
Måste vara många sekundmeter!

Spännande att se om Skopan kommer ikväll???

Pyttan
2014-07-04, 17:11
Skopan kommer inte till Katapola, ligger kvar i Naxos 😳

Ja jisses vad det blåser!

para poli
2014-07-04, 17:21
Såg det på marintraffic nu! Blue Star verkar gå som vanligt. Ska med BS till Aten från Naxos imon bitti. Har ett flyg att passa, ska man bli orolig? / shiiit vare blåser

para poli
2014-07-04, 17:32
Såg det på marintraffic nu! Blue Star verkar gå som vanligt. Ska med BS till Aten från Naxos imon bitti. Har ett flyg att passa, ska man bli orolig? / shiiit vare blåser

Pyttan
2014-07-04, 21:00
Ja jag vet inte.
Ska själv med båten från Katapola till Iraklia
men har inget ju flyg att passa...
Gubbarna i hamnen sa att Blue Star går.
Hoppas det mojnar i natt! 😀

inkfish
2014-07-04, 21:06
Enligt Amorgos friends på fb ska det ha blåst 8 BF i dag. Motsvarar 17-20 sekundmeter, om wikipedia har rätt. Vid 8 stoppar inte Blue Star om jag kommer ihåg rätt, däremot tror jag, utan att vara säker, att katamaraner gör det.

Sunny12
2014-07-04, 21:20
Håller tummarna och hoppas ni kommer iväg dit ni ska imorgon!

Sunny(som gärna hade velat vara i Katapola nu, trots blåsväder) ;)

Pyttan
2014-07-05, 07:46
Blue Star avseglade från Katapola kl 6.00
och nu sitter vi på Iraklia o väntar
på vårt rum medan byn långsamt vaknar.

Men det gungade rejält på havet och BS hade mycket svårt
att lägga till på Schinoussa! 😀

SteffTee
2014-07-06, 16:31
Åkte BS igår (lördag kl 1045) från Paros till Pireus. Rejäl blåst (upp mot 8 Beaufort) men kaptenen hanterade det hela galant. La sig på direk nordlig kurs mot Syros isf den normala VNV mot Kythnos/Kea. Strax innan Syros blev det i praktiken västlig kurs mot nämnda öar och mellan Serifos och Kythnos. Sista två timmarna avtog både vind & sjö. Helt OK resa mao.

I sammanhanget kan nämnas att FlyingCat4 som går RAF-TIN-MYK-PAR-NAX-SCH-IKL, och retur samma väg, var mer än 5 timmar försenad i fredags när den på returen skulle åka från Paros till Mykonos. Hur mkt den förseningen slutade på i Rafina har jag ingen aning inte heller hur turen i lördags gick. Den avgick ivf från Rafina på hyfsad tid (08.12)

para poli
2014-07-06, 17:49
Då var vi på samma båt SteffTee!
Gick ju galant, inte så gungit, blev blött omm fötterna dock, vatten for fram och tillbax på övre däck vid helikopterplattan.
Kaptenen vet nog vad han gör, men det var en mycket märklig manöver när vi avseglade från Naxos.
SAS-flygningen kl 20,30 var mkt behaglig.
Som vanligt kommer strulet när man har landat i Sverige. SL-pendeln var sen så missade sista tåget till Gävle!!

SteffTee
2014-07-06, 18:59
SAS-flygningen kl 20,30 var mkt behaglig.


Och på samma flyg bye_bye Sen tog jag bilen hem från terminalparkeringen, 14 km, det tog 12 min _B-anana

Katitzi
2014-07-06, 19:00
Ja det gäller nog att ha lite marginaler när man ska åka tillbaka till fastlandet. Tänkte åka med tidiga färjan till Andros från Tinos i morgon bitti. Men när vi skulle köpa biljetter igår kväll fick vi besked om att den båten har fått mekaniska problem och är inställd tillsvidare. Nåja för oss är det ju bara att ta en senare båt, men inte så kul för dem som ska in till Rafina och vidare till flygplatsen. Enligt vår hyresvärdinna hade båtarna slagit ihop i stormen i Rafinas hamn och en båt fått skador av ett ankare. Så säker kan man aldrig vara ens med de stora färjorna!:eek:

Katitzi:)

SteffTee
2014-07-06, 19:10
Ja det gäller nog att ha lite marginaler när man ska åka tillbaka till fastlandet. Tänkte åka med tidiga färjan till Andros från Tinos i morgon bitti. Men när vi skulle köpa biljetter igår kväll fick vi besked om att den båten har fått mekaniska problem och är inställd tillsvidare. Nåja för oss är det ju bara att ta en senare båt, men inte så kul för dem som ska in till Rafina och vidare till flygplatsen. Enligt vår hyresvärdinna hade båtarna slagit ihop i stormen i Rafinas hamn och en båt fått skador av ett ankare. Så säker kan man aldrig vara ens med de stora färjorna!:eek:

Katitzi:)

Är själv inte speciellt orolig men vi var faktiskt först bokade med FlyingCat4 från Paros till Rafina i lördags. Då hade vi haft 3 timmar på oss innan flyget skulle gå. Eftersom vi redan på fredagen insåg att denna marginal bokstavligen skulle blåsa bort bokade vi om till BS och då blev marginalen 5,5 timme.
Mindre sovmorgon men en pålitligare resa. Mer marginal än så behövs inte för mig :cool:

para poli
2014-07-06, 21:52
Och på samma flyg bye_bye Sen tog jag bilen hem från terminalparkeringen, 14 km, det tog 12 min _B-anana
Haha! Ja, Kalimeravärlden är liten... :)
Vilken rad satt du/ni på?
Lyckades med nödutgången på rad 11, sååå fiinfiin resa :D! bye_bye

Katitzi
2014-07-07, 07:23
Är själv inte speciellt orolig men vi var faktiskt först bokade med FlyingCat4 från Paros till Rafina i lördags. Då hade vi haft 3 timmar på oss innan flyget skulle gå. Eftersom vi redan på fredagen insåg att denna marginal bokstavligen skulle blåsa bort bokade vi om till BS och då blev marginalen 5,5 timme.
Mindre sovmorgon men en pålitligare resa. Mer marginal än så behövs inte för mig :cool:

En liten undran bara. Kan man byta in en biljett som man redan köpt? Eller måste man köpa en ny?

Katitzi:)

SteffTee
2014-07-07, 11:00
En liten undran bara. Kan man byta in en biljett som man redan köpt? Eller måste man köpa en ny?

Katitzi:)

Du måste boka av en resa och sedan köpa ny bilj. Detta gäller ivf om det är olika båtbolag. Vet annars inte exakta avb/omb-regler men efter 27 år på Antiparos har jag tydligen gjort ngt gott för det blev bara en marginell merkostnad på € 40 (tot 3 bilj) flabb_flab