handdator

Visa fullständig version : Lättläst bok på nygrekiska


fehrman
2006-03-18, 13:18
Äntligen! -Jag har under några år utan större framgång försökt läsa grekisk 1900-tals litteratur. Det är ju en hobby, som egentligen kräver oceaner av tid. Men - kors i taket - jag har hittat en förvånansvärt LÄTTLÄST bok. (Jag borde kanske tala om att jag inte har pluggat grekiska annat än helt privat, och min talade grekiska är en katastrof) Det är en historisk roman, som handlar om en märklig grekisk kvinnas livsöde. Hon var ung i början av 1900-talet och befann sig då bl a i Paris. Hon var modell åt Picasso, hon hade en kort relation med Hemingway, hon träffade många av sin tids storheter i Europa, och en del kända greker fladdrar förbi. Också Melina Merkouri skymtar fram både som liten flicka - fotograferad tillsammans med sin farfar (morfar?), borgmästare i Athen - och i slutet av romanen som vuxen där det visar sig att hon knde huvudpersonen. Vem var denna kvinna i verkligheten? I romanen har hon ett namn, men hennes riktiga identitet får man aldrig veta.

Hur mycket som är sant av allt som beskrivs vet jag inte, men man förstår att författaren arbetat länge för att komma nära sanningen.

Det är i vart fall svårt att lägga boken ifrån sig när man väl börjat läsa.

Boken heter Tereza (Τερέζα). Författaren heter Freddy Germanos (Φρέδυ Γερμανός) och ISBN numret är 960-03-1803-4.

yvonne
2006-03-18, 14:13
Var har du hittat den boken?

Yvonne

fehrman
2006-03-19, 10:13
I en bokhandel i Athen, och det var en ren slump att jag hittade den. Annars, när jag vet vad jag vill ha, brukar jag köpa böcker på "www.books-in-greek.gr"