Logga in

Visa fullständig version : Tilos

gracia
2014-06-29, 21:27
Er det noen som vet om det går ferje fra Rhodos til Tilos på lørdager i juli. Jeg har sjekket endel, men kan ikke se at det gjør det. Dere "Tilos entusiaster" vet kanskje :) så at noen har skrevet om mye mygge og fluer på Tilos... Det høres ikke bra ut... Er det vanlig?

Lissi
2014-06-29, 22:11
Det var jag som for illa av alla mygg....men de är nog mätta i juli :D.

Lissi

Bluesea
2014-06-30, 07:05
Enligt Stefanakis Travel går det en på lördagar. Men de visar bara turerna den närmaste veckan.

SATURDAY19.00 DODEKANISOS EXPRESS CATAMARAN SIMI 16.00€ TILOS 24.50.00€ ......28/06/14

inkfish
2014-06-30, 07:08
Fast det är den 30 idag ;)

Gracias: jag skulle säga att det inte är mer mygg på Tilos än på andra öar som jag varit på. Det var oturligt många i början av juni, bara.

gracia
2014-06-30, 07:42
Takk, så snille dere er som svarer :) Vi antar å komme til Rhodos grytidlig lørdag 5.6 - da er det altså mulig å ta ferje til Tilos på kvelden - så bra!! Vi har vurdert så mye frem og tilbake nå - Tilos, Chalki eller folegandros.... Flybilletter må bestilles straks, så vi må ta en beslutning. Jeg ble litt skeptisk når jeg leste om alle mygg, fluer og kryp på Tilos. Får håpe det er som du sier, Lissi - ikke verre enn andre øyer :)

Lissi
2014-06-30, 08:14
Jag tror det var extremt många mygg i år i juni. Alla som åkte hem samtidigt som oss den 18 juni var mer eller mindre sönderbitna och pratade om myggen. Ingen av oss hade upplevt det tidigare på Tilos. Sen är jag väldigt mottaglig och populär hos de ilskna insekterna. Jag har visst "rätt" blodgrupp. (Fel, skulle jag säga :mad:)
Låt er inte avskräckas! Tilos är en jättefin ö, men den är ju rätt "grön" och då finns ju alltid myggen där.
Ha en fin semester!

Lissi

inkfish
2014-06-30, 08:22
gracias Det är nog lite datumförvirring nu. Menar du 5/7?

Det som bluesea citerade gällde alltså, som du ser, till 28/6, i lördags. Men: det ser ut som om Stefanakis håller på att uppdatera sin tidtabell as we speak. Han har lagt in en tur med Sea star söndagar kl 9 - och det ser även ut att vara något på gång på lördag, även om inte klockslaget är ute än.

Så kika in här under dagen: http://www.tilos-travel.com/tilos_ferry_schedules.php

gracia
2014-06-30, 09:33
Du har rett, inkfish - jeg mener 5.7. Takk for link- skal følge med. Men hva er "majbaggarna"? - høres også riktig så ekkelt ut - usj!

inkfish
2014-06-30, 09:56
Som du hör på namnet så har du dem bara i maj :)

Det är små skalbaggar som är helt harmlösa. Men i juli kommer du inte att stöta på dem.

Skulle du inte komma över till Tilos på lördagen så går ju i alla fall Sea star kl 9 på söndag morgon, enligt Stefanakis tidtabell.

Annki
2014-07-01, 14:44
I dag börjar Sea Star gå igen, och som det ser ut nu kommer ni förhoppningsvis att kunna ta den från Rhodos 19.00 på lördagen. Håll utkik i tidtabellen nedan, som ni fick länk till tidigare, den uppdateras varje vecka.
http://www.tilos-travel.com/tilos_ferry_schedules.php
Och ni behöver inte vara mer oroliga för myggor och flugor på Tilos än på någon annan ö.

Ann-Kristin bye_bye

gracia
2014-07-01, 21:53
Takk, Annki :)

Willy013
2014-07-02, 03:55
Det gick alldeles utmärkt att åka hit lördag kl 19 för två veckor sedan, men nu när vi ska hem är det värre. Flyger från Rodos på lördag vid kl 14 och får åka härifrån 06 på fredag morgon, missar en hel dag :(

Lissi
2014-07-02, 09:43
Känns alltid trist att lämna Tilos, men jag har lärt mig att uppskatta de extra dagar man får i Rhodos stad.
Gå och ät på EROS, som ligger på ett av torgen i centrala gamla stan. Bättre mat får ni inte i gamla staden. Gå sen in några kvarter bortom stråken och njut av lugnet i gränderna där. En helt annan värld....Fast det där kan ni ju redan!
Lilla SYMI i gamla saluhallsorådet är också fint för en öl, fika eller ouzo...

Trevlig blogg ni har förresten!! TACK!
Annas har vi också bott på och njutit!

Lissi

inkfish
2014-07-02, 11:05
Det gick alldeles utmärkt att åka hit lördag kl 19 för två veckor sedan, men nu när vi ska hem är det värre. Flyger från Rodos på lördag vid kl 14 och får åka härifrån 06 på fredag morgon, missar en hel dag :(

Georges place inne i agoran i Mandraki har ovanligt välfyllda och goda gyros!

gracia
2014-07-06, 22:35
Kjøper man billetter til sea star ved havnen i Rhodos? Vi skal ta den som går kl 0900 lørdag morgen.

Annki
2014-07-06, 23:27
Ni köper biljetten på kajen alldeles vid Sea Star, strax innan avgång.

gracia
2014-07-07, 07:25
Så bra! Takk Annki :)