Visa fullständig version : Reser ensam denna gången...
Mooncandle
2014-06-23, 12:08
Har rest ensam förr och det är ok. Tycker till och med det kan ha sina fördelar. Men, jag var yngre och starkare då. Lite, lite orolig för om jag ska orka med... Har varit på Karpathos 2 gånger förut så det är inte helt nytt. Vågar jag mig på hyra bil och ta mig till t ex Finiki där jag inte varit än? Upp i någon bergsby? Känns det bekvämt gå ensam på restaurang? Tips från andra som reser ensamma? Jag är snart 53 och vill ha en lugn och vilsam resa. Gå själv till Pelagos - känner man sig ensam? Lite tankar som snurrar. men, jag Längtar! :rolleyes:
Nu har jag inte varit på Karpathos på några år men - tidigare var jag där flera gånger, alltid ensam.
Klart att du vågar hyra bil! Jag har kuskat runt på moppe när jag varit där. Nu vet jag inte när du åker men när jag åkt - maj/juni och september - har det knappt varit någon trafik alls på vägarna. T ex idylliska Finiki är väl värt en utflykt.
Om det känns obekvämt att gå på restaurang, ta med en bok eller något att surfa på. Då ser man inte lika ensam ut.
På Karpathos - och Pelagos - är det ju dessutom mycket svenskar så du får säkert någon att prata med om du vill det.
Jag tror att du kommer att få det jättebra. :)
Mooncandle
2014-06-23, 16:44
Tack för svar - och tips :) Tar med läsplattan ;) Jag åker 28 aug så då är det nog lugnt på vägarna får vi tro flabb_flab
Ensamresor är helt underbara och jag var 58 år när jag gjorde min första!
Det blir HELT andra resor än när man reser i sällskap och man blir så väl emottagen på tavernor /caféer och boenden som ensamresenär. Man kommer i kontakt med många andra ensamresenärer och det är MÅNGA som reser själva!
Sen måste man ju givetvis GILLA att resa själv och gilla att hitta på saker själv, men det ligger ju i sakens natur när man väljer denna form av resa.;)
Jag kommer i framtiden att gör flera LÄNGRE ensamresor än hittills. Mina har varit mellan 7-13 dagar, men nu vill maken inte längre vara borta mer än 14 dagar så jag får så gärna åka själv, eller som i höst stanna kvar när han åker hem från den gemensamma resan i oktober. Så åker jag själv igen i november.
En längre ensamresa till Tilos nästa år planeras.....Jag ska försöka hitta billig flygstol från Gbg eller Malmö ELLER Kalmar om jag har is i magen och tur och det går flyg till Rhodos även nästa vår.
Du får alldeles säkert en helt UNDERBAR resa!!
Lissi
karinafp
2014-06-23, 16:55
Du har inget att oroa dig för. Jag känner flera kvinnor, från många olika länder, som brukar åka ensamma till Karpathos. Klart du ska hyra bil! Vägarna är bra och inte ens under högsäsong är det mycket trafik så snart du har kommit ut ur Pigadia. Jag har inget problem med att äta ensam på restaurang någonstans, så självklart går det bra även på Karpathos. Tipset om surfplatta är bra, själv halar jag upp ett sudoku ur handväskan när jag t ex har slagit mig ned på Acropolis eller Agnanti med en frappé och bara vill fördriva tiden. ;) Och på Pelagos är alla som en enda stor familj. Det är bara att le mot någon så får du kontakt.flabb_flab Opa!
Karin
direkt från ett varmt Pigadia _B-anana
Ja, vägarna på Karpathos är nog faktiskt de bästa jag haft på någon ö, slår det mig.
Mooncandle
2014-06-23, 21:23
Tack för era svar :p Känner mig lugnad och ännu mer motiverad. Ska bli roligt bye_bye
Marianne
2014-06-26, 13:34
Har rest ensam förr och det är ok. Tycker till och med det kan ha sina fördelar. Men, jag var yngre och starkare då. Lite, lite orolig för om jag ska orka med... Känns det bekvämt gå ensam på restaurang?
Jag har, som du, rest ensam förr, när jag var ung.
Men till Grekland har vi alltid rest tillsammans, maken och jag. Lite lockande var det dock att läsa om alla som reste på ensamresor till bl.a. Tilos, och nu senast Sunnys resa till Amorgos var ju verkligen fascinerande, men att gå ut och äta ensam, det var en främmande tanke.
Sen blev det inte bättre än att jag fick ta resan till dottern på andra sidan klotet ensam i vintras, och sedan kändes det som en baggis att åka ensam till Grekland. Sedan hade jag sådan tur att min första ensamresa sammanföll med Lissis väninnesemester, så jag fick mycket "stöd" där också. Tänkte på det med att ta med en bok till tavernan, men det blev aldrig nödvändigt, det var inga problem att äta ensam med allt som det finns att följa med i och samtal man aldrig skulle fått om man varit två.
Det var till och med så att jag var glad att det inte var strandväder mer än hälften av semestern, för då fick jag upplevelser jag inte hade fått annars, så det är viktigt att man hittar alternativ och kommer ut och får upplevelser.
Jag satsar absolut på fler ensamresor och jag är säker på att du kommer att få en härlig semester!
Marianne - t.o.m. mycket äldre! ;)
Mooncandle
2014-07-01, 22:46
Har någon ett aktuellt pris på hyrbil? Fick ett förslag på 120 för 3 dagar.
Jag tycker det låter lite dyrt.... 30 euro per dag vid tre dagar brukar vi få på Tinos i alla fall. På Kreta förra våren gav vi 25 euro per dag och på Andros 70 euro för tre dagar om jag minns rätt.
Fast priserna kanske gått upp....
Lissi
Mooncandle
2014-07-01, 23:25
Jag tyckte också det lät lite mycket. TINOS var ligger det?
Som jag uppfattat det när jag hyrt bil i Grekland, så stiger priserna under högsäsong dvs i juli-augusti!
Nu har jag inte hyrt bil på Karpathos, men nu senast på Amorgos när jag hyrde bil i maj och juni så kostade det 25 euro per dygn och fick veta att i juli -augusti stiger priset upp till 35-40 euro!
Fast priserna är säkert olika på öarna, du kan ju alltid fråga på något annat ställe och jämföra priser!
Sunnybye_bye
Jag tyckte också det lät lite mycket. TINOS var ligger det?
Tinos ligger i norra Kykladerna, mellan Andros och Mykonos.
Lissi
Vi betalade 120 euro för tre dagar sista veckan i augusti för två år sen men då var bilen nästan helt ny och vi hade barnbilstol. Jag tror också att priset är lägre i lågsäsong. Eva
Kollade runt lite på nätet och där ligger de som ger direktsvar på 120€ och uppåt( ex) autoeurope som ger svar från de större hyrbilsfirmorna), Apollo ger följande prisinfo på sin hemsida: 800:-/920:- för 3 dagars bilhyra minsta bilklass, det senare för högsäsong=1/7--31/8.
Trevlig resa!
Urban
Glömde skriva att min prisuppgift var från Skopelos. Eva
karinafp
2014-07-03, 19:49
Jag har just gett 136 för 4 dagar. En liten höjning jämfört med tidigare år.
Karin
just hemkommen till hotellet efter en dags bilkörande
Mooncandle
2014-07-04, 10:43
Tackar för era svar! :)
karinafp
2014-07-04, 18:46
Jag har just gett 136 för 4 dagar. En liten höjning jämfört med tidigare år.
Å andra sidan har jag betalat det tidigare, lägre, priset i fem år, så det var nog dags med en liten höjning. ;)
Karin
Mooncandle
2014-07-05, 14:16
=) 120 för 3 dgr kanske är helt ok då.
Jeg har reist alene i ca. 3 uker de siste 3-4 årene og trives godt med det ;-)
Men man må jo trives i sitt eget selskap... Ønsker man kontakt med andre har jeg følt at det har vært enkelt og komme med noen fraser og så er samtalen i gang...
Jeg leier alltid bil 1-2 dager og går turer....
Det som er vanskligst er å gå ut om kvelden og spise alene.
Noen ganger velger jeg en sen lunsj... I 17-tiden da jeg synes å spise lunsj alene er "enklere" enn middag hvor man gjerne pynter seg litt og møter "mange" par..
Da sitter jeg heller på balkongen med et glass vin, litt snacks og boka mi og tar tidlig kvelden :)
Ellers så er mitt beste tips å alltid ha med deg boka di el. en ipad ( de fleste tavernaer og barer har fri wifi) når du går ut og spiser. Når du har bestilt det du skal ha så er det bare å dra opp boka el. lese mail, kalimera, avis ect. Og er liksom opptatt med det til maten kommer :)
Lykke tilog god tur!
Mooncandle
2014-07-05, 22:39
Tack för tips! Äta vid 17-tiiden o sedan mys på balkongen var en bra idé om man inte vill ut varje kväll =)
Vi är allt olika vi ensamresenärer. Om jag skulle äta vid 17-tiden DÅ skulle jag verkligen känna mig ensam för då är det ju väldigt tomt på tavernorna. Nä, äter jag middag ute på kvällen, då går jag ut senare och känner mig aldrig ensam som middagsgäst. Då finns ju mycket att se på. Har jag ätit långlunch och inte vill äta middag också då går jag gärna och sätter mig med ett glas vin ute på cafe på kvällen och ser på folklivet.
Lissi
Instämmer med dig Lissi.. skulle kännas väldigt trist om man skulle sitta på balkongen varje kväll, då missar man mycket.. tex det trevliga grekiska folklivet!
Jag äter oftast sen lunch, runt 15.00-16.00..då kan jag tycka det är mysigt att gå ut senare och ta något att dricka bara... nu senast på Amorgos träffade jag flera som reste ensamma och det har inte varit svårt att få kontakt, är man öppen för det så löser det sig alltid!
Fast jag är en person som inte har problem med att vara ensam, tvärtom så njuter jag av min ensamtid periodvis, speciellt under mina vandringar!
Sunny(som rest många gånger "solo")..bye_bye
PS. Säger som Karin..bara le mot någon så får du kontakt... :D..
Kl 17 är ju nästan sen lunch i Grekland då skulle jag känna mig ensam. Bra middagstid är först några timmar senare. Eva
Tack för tips! Äta vid 17-tiiden o sedan mys på balkongen var en bra idé om man inte vill ut varje kväll =)
Det vill du, du är ju ensam ;)
En variant om det känns ensamt att äta ute är att gå tillbaka till en taverna där man ätit tidigare. Om den inte är fullpackad eller för dåligt bemannad så kan man oftast slå sig i slang med servitörerna/servitriserna och lära känna dem lite.
Det vill du, du är ju ensam ;)
En variant om det känns ensamt att äta ute är att gå tillbaka till en taverna där man ätit tidigare. Om den inte är fullpackad eller för dåligt bemannad så kan man oftast slå sig i slang med servitörerna/servitriserna och lära känna dem lite.
Exakt, bra tips!
De som äger eller serverar på tavernan lär man ju känna om man besöker samma taverna flera ggr och de känner ju även igen dig, då blir det ju naturligt och man pratar mer!
Sunny (som längtar ner)
Ja, dels blir man nog igenkänd just för att man är ensam, dels verkar många greker som jobbar med turismen ha ett grymt minne för utseenden! Man kan liksom komma tillbaka efter fyra år och få ett "hej, är du här igen". :D
Med tanke på hur många som passerar dem under en säsong är det där så imponerande flabb_flab
Jag reser gärna själv just i Grekland för alla är så vänliga. Brukar få kontakter med andra resenärer under dagarna som jag sen bestämmer träff med till kvällen. ;)
Det kan vara att vi möts på stranden eller gjort en gemensam utflykt eller träffats i en matbutik eller en taverna. Säg att du reser själv och att du tänkt testa en ny restaurang och att du gärna kan tänka dig sällskap om de vill hänga med dit vid tillfälle. De flesta blir jätte glada då alla är intresserade av varandra och att få nya kontakter.
Eftersom du redan har varit på Karpathos känner du till stället och det ökar din säkerhet.
Att ha någon sysselsättning med sig i handväskan som du fått flera tips om är heller inte dumt. Varför inte plugga lite grekiska glosor medan du väntar på maten och sen fråga personalen om uttalet är okej.
Håller tummarna att du finner nya bekantskaper !
/Marja :)
:DJa, dels blir man nog igenkänd just för att man är ensam, dels verkar många greker som jobbar med turismen ha ett grymt minne för utseenden! Man kan liksom komma tillbaka efter fyra år och få ett "hej, är du här igen". :D
Med tanke på hur många som passerar dem under en säsong är det där så imponerande flabb_flab
:D..Ja, det är verkligen fantastiskt!!
Det var som när jag flyttade till Aegiali från Katapola och bodde där i två veckor.. när jag sen återvände till Katapola och besökte de tavernor jag brukade gå till.. sa de.. MEN.. vart tog du vägen..kul att se dig igen!!.. :D..
Sådana ord värmer!!.. :)
Ja, precis så är det ju :)
(Baksidan av det är ju att en del också verkar lägga motsatsen på minnet, dvs att man inte ätit hos dem, och man märker det på deras uppförande mot en. På öar med hård konkurrens om turisterna kan det tyvärr bli så.)
Ja, precis så är det ju :)
(Baksidan av det är ju att en del också verkar lägga motsatsen på minnet, dvs att man inte ätit hos dem, och man märker det på deras uppförande mot en. På öar med hård konkurrens om turisterna kan det tyvärr bli så.)
På Amorgos märke jag inte av detta!!
Men kanske på mindre öar då?!
Det beror nog på hur hård konkurrensen är, tror jag.
Jag har t ex varit med om tavernaägare som efter ett tag börjat vända ryggen mot mig när jag går förbi, väldigt demonstrativt, för att slippa hälsa. De kan ha börjat med att hälsa översvallande men efter ett tag helt sluta, för att jag bara hälsat tillbaka och inte gått in på tavernan.
I ett fall hörde jag hur ägaren diskuterade mig, han hade nog glömt att jag förstår en del grekiska. "Nu har hon varit här x antal veckor och bara ätit här en enda gång!"
Då år det bättre med tavernaägare som frågar Men varför äter du aldrig hos mig? Eller som i ett fall, då jag nästan varje kväll åt på ett och samma ställe. Då vädjade ägaren till granntavernan en kväll: Snälla, du kan väl äta här en enda gång åtminstone. (Då åt jag där två gånger, ena gången en fisksoppa som inte var riktigt uppvärmd med fisk som var nålbrev i, andra gången en soutsoukakia som var så dränkta i kanel att smaklökarna gick i strejk. Men ägaren var så rar och ville så väl att jag försäkrade att det var jättegott).
Det lät trist tycker jag!!
Jag försöker att gå på de flesta tavernorna i den byn jag bor i, men absolut INTE alla!
Klart man vill gynna så många som möjligt och inte enbart gå efter andras tips, oftast blir man ju positivt överraskad om man går till en ny taverna, givetvis kan man även bli rejält besviken!
Det borde väl tavernaägare förstå att man kanske inte kan gå till alla...för den sakens skull ska de väl inte behöva vända en ryggen.. har inte hänt mig än iaf!!
Ja, det kan vara trist. Man får bita ihop bara och tänka på att det människor inte alltid är på sitt bästa när ekonomin är skral och kampen om turisterna hård. Även bra tavernor kan ju se tomma och ödsliga ut, då går jag ibland dit för att det oftast drar dit fler gäster om någon sitter där än om det är helt tomt.
På Amorgos märke jag inte av detta!!
Men kanske på mindre öar då?!
Snarare bättre på små platser än stora. Värsta skitsnacket om turisterna som gör si och så har jag hört på Kreta och det var före krisens dagar. Eva
Eftersom vi/jag nästan uteslutande åker till Tinos off-season så finns inte så många ställen att äta på så man kan nästan hinna med alla. Senaste gången jag var där ensam i april så var ju inte Malamatenia öppet så jag fick höra på ett ställe jag var på att de kände igen mig som den som nästan alltid äter på Malamatenia ;)....och när jag senare i Supermarket mötte Pavlos som höll på att förbereda säsongsöppningen just på Malamatenia så frågade han om maten varit god på det stället jag lunchat...Den kyparen hade berättat för honom att jag varit där och berättat vad jag ätit!:D Dessutom frågade flera tavernaägare var min make var...:eek: Så är det ju att åker man när det är få turister så minns ju tavernaägarna en lättare för då har de ju hunnit prata mycket med en...
I november när jag återkommer ensam igen blir det ännu mer spännande för då är ju ALLA säsongsställen stängda...
Att resa ensam ÄR ett härligt äventyr!
Lissi
Håller med Lissi.."att resa ensam är ett härligt äventyr"...:D
Instämmer med dig Lissi.. skulle kännas väldigt trist om man skulle sitta på balkongen varje kväll, ..
Det var jo ikke snakk om hver kveld.... jeg sa noen kvelder... ;)
Men det er som du sier, vi er alle forskjellige... Enkelte kvelder synes jeg det er deilig å ikke gå ut om kvelden, bare sitte å slappe av på balkongen, men dette er jo noen kvelder i løpet av en treukers-periode... da spiser jeg sen lunsj... og har aldri følt meg ensom eller alene verken til lunsj eller middag... det er heller det at jeg lett føler meg ukomfertabel om jeg føler at folk iakttar meg... :o
Jeg er normalt ganske sjenert av meg, så ting som er "bare-bare" for noen trenger ikke å være "bare-bare" for andre ... men det hindrer meg heldigvis ikke i å reise alene :)
Å skrive kort er også en fin syssel når man sitter og venter på maten ;)
karinafp
2014-07-06, 18:08
=) 120 för 3 dgr kanske är helt ok då.
Det beror på. När ska du åka? Var ska du bo? Vänta med att boka bil tills du kommer ner, tycker jag. Dels kan priserna sjunka om du går runt till olika uthyrare, dels har vissa hotell specialavtal med uthyrare, så du kan få rabatt om du bokar via hotellet. Våra rumsgrannar fick ett betydligt lägre pris när Evelina i receptionen ringde och bokade bil än när de själva hade gått runt och frågat. :)
Karin
som hade en fantastisk eftermiddag på stranden Aghios Nikolaos vid Arkasa igår. Och lunchen på taverna Glaros!!! flabb_flab
Det var jo ikke snakk om hver kveld.... jeg sa noen kvelder... ;)
Men det er som du sier, vi er alle forskjellige... Enkelte kvelder synes jeg det er deilig å ikke gå ut om kvelden, bare sitte å slappe av på balkongen, men dette er jo noen kvelder i løpet av en treukers-periode... da spiser jeg sen lunsj... og har aldri følt meg ensom eller alene verken til lunsj eller middag... det er heller det at jeg lett føler meg ukomfertabel om jeg føler at folk iakttar meg... :o
Jeg er normalt ganske sjenert av meg, så ting som er "bare-bare" for noen trenger ikke å være "bare-bare" for andre ... men det hindrer meg heldigvis ikke i å reise alene :)
Å skrive kort er også en fin syssel når man sitter og venter på maten ;)
Sorry, jag läste lite slarvigt ..jag kan också sitta på balkongen enstaka kvällar under mina semesterveckor, särskilt då jag varit ut på någon lång vandring..då orkar jag inte gå ut sent på kvällen..då blir det en sen lunch och lite gott vin på balkongen...det är njutning det också!!
Men försöker vara så social som möjligt när jag känner för det...det är ju också en alldeles speciell stämning när man går ut lite senare om kvällarna!
Sunnybye_bye
Jag var på en "ensamresa" till Karpathos för några veckor sedan:) Brukar göra det då och då:)
Den här gången gick jag till kyrkogården den första morgonen och nä jag skulle därifrån så mötte jag en ung tjej vid grinden. Hon hade sett bilder från kyrkogården och ville se den med egna ögon. Detta var hennes första tur till både Grekland och Karpathos förstås:rolleyes::) Jag frågade ifall hon visste något om Grekiska begravningar osv. och hon visste inget, så jag berättade det lilla jag vet:) Sedan följdes vi till stan och fikade och det blev lite så att jag blev hennes "personliga guide" på ön:D Hon följde med mig till "mina" ställen och fick nya vänner:) Testade massa Grekisk mat som hon gillade:p Ouzo tyckte hon inte om, men Retsina gick bra:p Musik och dans gillades också, så nu har Karpathos fått en återvändare till_B-ananaLite tack av mig;):)
Jag talade om för henne att on inte behöver hänga med en pensionär, men det ville hon och vi hade hur kul som helst:)
Så summan av detta: Våga ta kontakt med folk om du vill ha sällskap, det kan bli riktigt bra:)
Riittabye_bye
Mooncandle
2014-07-08, 19:06
bye_bye Tack för din berättelse Riitta! klapp_klap
Rätt så, Ambassadör Samuelsson !!!
Fint å bussigt att du tog hand om tjejen och visade runt...:)
Tar för givet att du också berättade om den trevliga,svenska hemsidan K*****A oxo :)
Mikke
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.