Visa fullständig version : Vad längtar du till?
När du ser fram mot årets Greklandsresa - exakt vad är det du längtar till just nu?
Det jag främst föreställer mig just nu är hur jag går nerför trappan från Elias och köper en gyro och en Mythos på Tis Erasmias i hörnet nedanför taxistationen i Pigadia, Karpathos.
Längtar till junisnyft_drop
Jag läntar efter att sitta på Naxos, ag. georgios, på trata och dricka en öl och kolla på solnedgången. Och självklart att träffa alla underbara människor där på ön igen. Äta på Yialos, på Kostas och dansa till Gyllene Tider på Prime (trots att jag hatar "sommartider" efter förra sommaren...)
Jag längtar efter att känna luften, och gå på strandpromenaden.
Jag längtar så mycket och till så mycket :)
Förhoppningsvis går det fort de här sista månaderna hehe :)
//Elsa
Vi hava viss längtan till att den 27 Maj få anlända till Chania/Kreta!! Att taga taxi till Rethymnon och där i kvällens sena timme få träffa Calle och Git!! De ha bokat oss in på det Hotell/pensionat de bo på. Vi medbringa nyupptagna rötter med rabarber att planteras i Grekjord!!!
Så skola vi tisdagen taga inrikesflyget från Chania till Athen via Aegean Airlines. Å eftermidagen avgå så färjan Blue Star till Syros där gioannis väntar för transport till Argo Studios/Kini!!!
Arne
Jag längtar till kvällen den 12/7 och kliva in genom porten till Pelagos:)
Och där kommer Karin med familj sitta och vänta på oss(hoppas jag;) )
Xroni och hela gänget sätter i gång och spelar.:D
Nej,nu får jag sluta och tänka,blir alldeles hispig av väntan:o :)
Riittabye_bye
Elisabet
2006-03-17, 17:01
Mina bästa ögonblick i Grekland brukar vara när jag efter en stunds vandring plötsligt ser en vacker strand en bit framför och nedanför mig. Då tar jag några djupa andetag och bara njuter. Den känslan längtar jag till :)
Längtan är ett så vackert ord... ett av de vackraste vi har i det svenska språket...
Jag längtar efter att snorkla och sola i flera timmar... äta en meze med olika fiskrätter på Tassos beach taverna i Kalithea på Rhodos...
Därefter åka hem, sova siesta ett par timmar. Vakna och dricka en kopp kaffe. Sedan iväg på en löptur i solnedgången utmed strandpromenaden. Avsluta med ett svalkande dopp i havet.
Hem och duscha, svida om, och sedan ut på en bra restaurang i stan och äta nyfångad tsipoura med ett gott vitt vin (grekiskt förstås!!).
Därefter avrundar jag gärna kvällen med en Irish Coffee på Christos garden.
Är det fest bär det av till Krona bar... och sedan på bouzouki...
Nu fick Grektarmen nästan tarmvred... Och det maskformade bihanget gick i strejk... :(
Tänk att sitta på Omonia på Tilos och spela lite Tavli med en Amstel bredvid. En stilla kväll på Torget i Mandraki på Nissyros där man ofta är enda turisten. Under träden på torget i Katapola på Amorgos smakar en Amstel alldeles förträffligt... Lika gott smakar den på Taverna Drossia i byn Ktikados på Tinos. För att inte tala om... Men det ska jag inte... :D
Peter - typisk torgsittare men fortfarande obokad... snyft_drop snyft_drop
Längtar mest efter den goda maten och framförallt grekisk sallad, så goa tomater har vi inte här dom va underbara....mmmmm...
Längtar oxå efter sol o bad såklart och att "bara vara" med övriga familjen.
Nedräkningen är på 75 dagar kvar...Samos here we comes...
Att bara vara flabb_flab flabb_flab längtar jag efter!
Camilla
Elisabet
2006-03-17, 18:53
- typisk torgsittare men fortfarande obokad... snyft_drop snyft_dropMed risk för urspårning: Du borde komma på våra fester i LULE! Vi har en fenomenal matchmaker i ivi!! ;)
Med risk för urspårning: Du borde komma på våra fester i LULE! Vi har en fenomenal matchmaker i ivi!! ;)
:D Vet inte om jag har lyckats så bra med det...än!
Men för att återgå till ämnet:
Jag längtar just nu till gränderna i Chania, att få träffa Calle och Git i Rethymnon, att få lukta på vårblommorna, att få besöka Argiroupoli och Amari-dalen för första gången, att få äta åtminstone en middag på taverna Marcos i närheten av Kato Stalos, att få handla olivolja och honung i saluhallen i Chania och att få välja musik att ta hem i någon av musikaffärerna i Chania. Allt detta ska jag försöka hinna göra om en månad! :)
Ivi
Förutom den underbara maten längtar jag till att när jag är ute och vandrar så luktar det så underbart med alla örter runt benen.
Åsså nybakta dounuts, grekerna vet minsann att göra rejäla storlekar på sina dounuts! _B-anana
Usch det blev en jobbig tråd det här... Till och med anoulas löptur låter ju lockande:o
Jag längtar till den sammetslena sensommar natten och den intensiva doften från blommande jasmin samt ljuden från alla små cikador. varmt ska det vara och gärna nästan vindstilla.
Eva
Masouraki
2006-03-17, 20:37
Att vandra runt i Skiathos stad.Att sitta på en restaurang vid hamnen och äta kalimares.Att sitta ute och dricka kaffe med Dimitris,Makis och de andra.....
Det är mycket jag längtar till och jag får väl längta i drygt 2 månader till:(
... och jag längtar efter att vakna första (barnlediga;) )morgonen i Kato Stalos då sambon kommer med färskt bröd från bageriet. Duka upp på balkongen och blicka ut över havet, endast 20m bort, innan alla turister invaderat stranden och solen är så där lagom varm:)
Men innan dess ska jag på "barnsemester" i Rethymnon, där jag aldrig bott tidigare,...första greklandsresan för sonen så då längtar jag efter att få njuta av grekland med båda barnen för första gången!
Åh.. jag längtar efter att bara "få vara".. ta dagen som den kommer, promenera, äta god mat, dricka gott vin, ha det mysigt helt enkelt. Sen längtar jag efter att få höra min son, i dag 2½, till sommaren nästan 3, längta efter att få bada mera och att få gå på restaurang. Förra sommaren var han som tokig i bada - mera bada! messade han om mest hela tiden. Och så ÄLSKAR han att gå på restaurang... så kvällar på grekisk taverna passar honom perfekt!
Åhhhh.. jag längtar såååååå!!!!
http://www.kalimera.se/grekland/till/juli/stor/haggstrom.html
:)
Elisabet
2006-03-17, 21:54
http://www.kalimera.se/grekland/till/juli/stor/haggstrom.htmlSåååå söt klapp_klap
Men hey, är ni kalixboor (hördes det hur långsamt jag sa det ;) )
Ni har väl läst tråden http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=3613
Det är ju en riktig entusiast från eran håla som har börjat den tråden bye_bye
(ps min håla är hålare ;) )
Härlig bild Lindiz:)
Grekland är ett suveränt barnanpassat land i och med att ungar alltid är välkomna klapp_klap
Jag längtar efter att få peppa mej och maken med lyxen på hotell Royal Myconian Hotel & Thalasso Center på Mykonos. Ligga och dricka ett gott vin i Jacuzzin på balkongen dom ljumma kvällarna och knådas lite efter långa simpass och promenader ;) God mat nere på resturangen runt poolen och bara njuuuuuta.....................:)
längtan att få ställa ner min väska och sparka av mig skorna,öppna altan dörrarna åt båda sidor och känna fläkten av kreta luft strömma runt mig i min lägenhet.byta kläder och gå ner till stranden och bada mina trötta fötter i vågorna,sträcka ut mina armar mot solen och låta mig helas till kropp och själ och sen njuta av de veckor jag har framför mig,varenda minut,varenda sekund.....
myssa.....
martinifk
2006-03-18, 00:35
Att sätta sig på flyget , färdas igenom Europa och sedan komma fram är en härlig känsla bara det, men när man ska gå ur flyget och känner den varma blåsten mot sig och sedan hämtas man av en buss och får förmodligen stå upp, vilket inte gör ett dugg!!!Det känner jag dagligen en längtan till, eftersom då vet man att hela semestern står inför ens fötter.
Och som Myssa säger:"längtan att få ställa ner min väska och sparka av mig skorna,öppna altan dörrarna åt båda sidor och känna fläkten av kreta luft strömma runt mig i min lägenhet" Är inte en känsla och en längtan jag någonsin kommer kunna beskriva.....
Martinifk som längtar enormt till Kretasnyft_drop flabb_flab
Athanasia
2006-03-18, 07:13
Åhh,längtar efter att få sätta ner fötterna i Medelhavet,och som Martin sa känna den varma fuktiga luften när man kliver av planet.Och Arne och Birgitta,om det blir som vi tänkt oss är vi också i Rethymnon den 27:e maj.
Men hey, är ni kalixboor (hördes det hur långsamt jag sa det ;) )
Ni har väl läst tråden http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=3613 Det är ju en riktig entusiast från eran håla som har börjat den tråden
Jepp. Äkta Kalixbor här! Och, ja! Jag har läst tråden.... ;) Men jag visste inte att hon var härifrån!
Grekland är ett suveränt barnanpassat land i och med att ungar alltid är välkomna
Ja det måste man då hålla med om... Vi har hunnit med två resor till Grekland med unge herrn och snacka om att bli poppis hos alla.... Första resan var han 9 mån och började precis knalla runt på stappliga ben. Alla skulle klappa honom (han är ju blond) och ville veta vad han hette och så... Tavernor gav oss gratis ägg och lammjölk som vi kunde ge "to the baby" och den gamla damen som ägde lägenheten vi hyrde bakade bröd åt oss och kom jämt förbi med färska kokta grönsaker "to the baby!"
I fjol var han nästan två när vi åkte... och fortsatte charma alla. Och dessutom blev dom väldigt förtjusta i hans namn (Johnny) som dom raskt gjorde om till Jannis. HAn gjorde också stor succe när han var tokig i oliver, vräkte i sig moussaka och slukade soutsokakian.
Nästa resa är han alltså snart tre, och det ska bli spännande och se hur han och grekerna kommer överens denna gång!:)
Hjalta99
2006-03-18, 09:46
När du ser fram mot årets Greklandsresa - exakt vad är det du längtar till just nu?
Känslan när jag kliver ut ur planet - oavsett var i Grekland - är oslagbar!
De första stegen, dieselångorna, hettan, röran..... veta att nu är det bara lata, härliga dagar framför mig då jag ska njuta av sol, värme, god mat, bada i havet. Lägga ALLT hemma på "hyllan" och bara njuta!
Eva
Min längtan är snart över, om 16 dagar är jag ju där!!! Men, jag längtar efter att stiga upp tidigt på morgonen öppna dörren till verandan och gå ut och sätta mig där med en kopp nykokt grekisk kaffe och bara njuta över utsikten och näktergalens sång, känna dofterna av alla vackra vårblommor och örter. Sedan efter att alla morgonsysslor är gjorda, gå ner till byns café och sammanträffa med släkt och vänner och bara sitta där och njuta av samvaron. Efter en måltid blir det en stunds siesta på verandan med en bra bok, och kanske en liten tupplur med de 2 katterna brevid. När så eftermiddagsvilan är avslutad, blir det en tur upp i bergen för att plocka maskrosblad, spenat och andra bladgrönsaker att göra en härlig god hortásallad på och kanske också en paj. Sedan på kvällen när det mörknat ute och himlen täckts av stjärnor, blir det en tur ner till caféet igen för en kvällsdrink och trevliga samtal med vännerna.
Det bästa med allt är att vi sällan använder någon klocka, utan solen och känslan styr över våra liv.
Yvonne
HAn gjorde också stor succe när han var tokig i oliver, vräkte i sig moussaka och slukade soutsokakian.
Det förstår man att det gick hemflabb_flab
Yvonne: Det där var riktigt vackert skrivet! Det märks att du längtar och man förstår verkligen varför:)
Och Arne och Birgitta,om det blir som vi tänkt oss är vi också i Rethymnon den 27:e maj.
...och vi med_B-anana
Det förstår man att det gick hemflabb_flab
Yvonne: Det där var riktigt vackert skrivet! Det märks att du längtar och man förstår verkligen varför:)
Tack! Det bästa är också att jag får uppleva 3 årstider där i år eftersom jag stannar till mitten av november.
Yvonne
Jag vet inte om jag ska till Grekland i år. Men jag längtar efter att stiga ur planet på en liten flygplats någonstans i övärlden, känna hur värmen slår emot ansiktet... att sedan vänta på väskorna, och känna en otroliga förväntan jag alltid känner när väskorna kommit och det är dags att åter uppleva Grekland... första doppet, första promenaden längs stranden, första tavernaletningen, första middagen, första promenaden till bageriet på morgonen... första minimarketinhandlingen, första sightseeingen på det nya stället...
...och för all del: andra, tredje, fjärde, femte.... osv. middagen, tavernaletningen, frukostinhandlandet.....
Gu va jag vill åka till Grekland =)
..längtar som så många andra till att "BARA VARA":cool: ..att ta dan som den kommer vilket vi ju verkligen ska göra i sommar då vi med ryggsäckar på ryggen lämnar flygplatesen i Aten 12 juli och det enda vi vet säkert är att vi ska vara på plats där igen den 1 aug igen! Men vilken rutten än blir ..(jo vi HAR en färdrutt, fast den säkert spricker omgående), så vet vi att DOFTERNA...MATEN,...BADEN I HAVET, DE GOA MÄNNISKORNA MAN MÖTER..ger precis samma glädje som alla andra år!:D
Lissi
Jag längtar till som flera av er andra skrivit, att bara vara!
En solig dag som denna gör att Greklandsvibbarna vaknar ännu mera, bara 91 dagar kvar.
Under 17 dagar så kopplar jag bort allt som rör vardagen hemma (även mobilen!) och bara är med familjen.
Längtar just nu mest efter första doppet och att få sträcka ut i "det stora blå", se ner i det kristallklara vattnet o bara njuta!
Maken hojtar att jag inte får glömma den första kalla Mythosen i det kalla glaset. Det blir alldeles immigt och rinner ner på pappersduken.
Då är det semester!
Kicki
Jag har en innerlig längtan till Kreta. Att få återse våra vänner på sydkusten, att känna dofterna, höra pinglandet från fårens skällor, äta Marias mat som maken Kosta serverar, se solen glittra i havets krusning.........
Att besöka platser som vi ännu ej besökt, att träffa alla dessa vänliga människor som är så hjälpsamma.........
Det finns hur mycket som helst att läängta till:) och om drygt 2 månader är vi därflabb_flab:D
Birgitta
Å eftermidagen avgå så färjan Blue Star till Syros där gioannis väntar för transport till Argo Studios/Kini!!!
Arne
Det längtar verkligen jag också till! Han stod där med sin skylt "Kini", när vi kom av båten, och tog oss till vårt bästa boende förra sommaren. Dessutom blev besöket på ön alldeles för kort (semestern tog slut...), det finns mycket kvar att se, och jag bor gärna i Kini/Argo Studios igen.
Dessutom längtar jag till första måltiden/Amsteln när landningen, transporten till hamnen är avklarad och båtbiljetter inköpta. En helt underbar känsla av förväntan!
/Abi
http://www.kalimera.nu/grekland/till/juni/stor/ab.html
http://www.kalimera.nu/grekland/till/juni/stor/lotta.html
Håller med Er alla föregående talare. Det finns så mycket att längta till. Jag och Moa min dotter på 7 år längtar mest i familjen. Hon vari på Samos förra året och tyckte mycket om det. Så hon vet vad som väntar.
God mat, bada och vara med familjen. Det är härligt.
Känslan på flygplatsen, förväntan, fjärilar i magen och LÄNGTAN!!flabb_flab
Undra vad Maja (1 år och 6 mån) kommer att tycka?
Lotta:p som åker i Juni!!!
Först sitter vi i en trång buss från hemorten till flygplatsen. Sedan sitter vi i ett trångt plan. Därefter sitter vi i en trång taxi. Men SEDAN! När vi har lämpat av bagaget på rummet (trångt) och vandrat ner till första bästa taverna. När vi sitter där i det sammetsmjuka mörkret och sippar på en iskall retsina och lyssnar på katter, fåglar och greker. Och känner doften av örter (i bästa fall) eller avgaser (i vanliga fall). Då, banne mig, är minnet av den svenska vintern avlägset och pirret i magen på vad som ska hända de närmaste veckorna är högst påtagligt. Det där pirret är så välkommet, så välkommet.
Bluesea
Apelsina
2006-03-27, 12:08
Jag längtar efter att sitta på en mysig taverna med god mat i magen och en sval drink i handen och titta ut över havet och solnedgången första kvällen på resan. Att veta att vi har två underbara veckor fulla av sol, semester och... ja, helt enkelt Grekland, framför oss!
Att ta sitt pick o pack och brassestol, ner till Kamari beach. Lägga sej där och bara koppla av och njuta och ta några dopp i havet ;) .
På kvällen att sitta på balkongen, med tänd ljuslykta och ta någon drink :p .
34 dagar kvar _B-anana
Barbro
...pick o pack och brassestol...
Brassestol!!
Var det någon som sade brassestol.
Jag visste väl att det fanns förnuftiga människor där ute.
Babsan! Du och jag borde träffas och prata om brassestolar någon gång.
/pawik
Brassestol!!
Här sitter en oförnuftig människa och undrar vad en brassestol är :confused:
Brassestol!!
/pawik
Jag tog med brassestol i höstas när jag åkte till Santorini.
Kom på att det blir ju jättedyrt att nästan alltid hyra solsäng :mad: . Hotellägaren tar hand om den + en massa andra saker jag släpat med mej under åren. Bl a kaffebryggare, hårblås, kudde, kylväska,tunn filt och annat krafs.
Barbro bye_bye
Här sitter en oförnuftig människa och undrar vad en brassestol är :confused:
En hopfällbar strandstol. Låg. Med två lägen, sittande eller liggande. Ställer in det med armstöden ;) .
Barbro :)
Babsan har iofs svarat men jag kommer med lite mer info!
En brassestol är en stol med en brassegigolo i!
Visste du inte det??
Skämt åsido.
En brassestol är en enkel, hopfällbar strandstol
som säljs i Sverige (på bensinmackar bl. a.) när
det drar ihop sig till sommar.
Priset brukar vara ca 70 SEK.
Jag brukar spänna fast brassestolen på ryggan och
jag har förgäves, i alla år, här på forumet havdat
att det är en oumbärlig detalj i packningen på
öluffen.
/pawik
Brassestol!!
/pawik
Pawik, ta det lugnt. Jag känner Babsan! Inte mycket sömn där inte när brassestolarna kommer fram!
Yeasou_B-anana
Jag blir nästan tårögd av att läsa vad alla ni längtar till. Jag längtar också något otroligt, vill åka NU! Nu är det "bara" 41 dagar kvar... snyft_drop
Jag längtar till att få sätta mig på en taverna så fort jag kommer fram, och beställa in en god horiatiki och en flaska retsina, luta mig tillbaka och känna lugnet. Känslan av att på kvällen sitta på balkongen, dricka vin, lyssna på cikadorna och bara njuta är inte heller att förglömma.
Sen så ser jag förstås fram emot att få visa upp mitt favoritland för pojkvännen, som aldrig varit i Grekland(!).
Veronica_B-anana
Jag längtar efter att få kliva av transferbussen utanför vårt hotell i Parga. Få känna luften, atmosfären, värmen och att få känna "Nu har jag en hel vecka här, och jag kommer att insupa varje sekund!" Jag kommer att bli gråtfärdig, för det blir jag varje gång! När jag har lämnat mina väskor på rummet, att få gå till närmaste taverna/bar, köpa mig lite Retzina och kolla in folklivet....det längtar jag efter nu.
Lodenskan
2006-05-04, 10:48
Det bästa är väl ändå... oavsett ö... när man stiger av flygplanet (o ha överlevt:) ), den varma speciella luften som slår emot en... Grekland o heeeeela semestern ligger framför en....
Eller när man sätter foten i medelhavet för första gången....
Mmmmmmmmmmmmmmmmmm
Jag längtar till den speciella känsla som infinner sig i hela familjen!
Alla tar ett djupt andetag och bara puuustar uuuut.... och bara är!
Stina
klaritza
2006-05-04, 12:38
hejsan! första inlägget för mig, dethär!
jag har precis kommit hem från påskfirandet i Atén. min kärlek är Aténare och vi har nu bestämt oss för att flytta dit. jag längtar så jag kippar efter andan! jag vill ta en kall mythos på DR.Feelgood i Εξαρχια, rocka loss på Mo Better och vakna på morgonen och dricka en frappè på MIN balkong!!!
härligt att läsa allas längtan, och jag håller med om att längtan är det vackraste ordet som finns i svenskan!
Jag längtar efter en iskall Mythos på en restaurang vid havet! Till ölen årets första tzatziki och souvlaki! Undrar varför Mythos inte smakar bra i Sverige :confused:
Jag tog med brassestol i höstas när jag åkte till Santorini.
Kom på att det blir ju jättedyrt att nästan alltid hyra solsäng :mad: . Hotellägaren tar hand om den + en massa andra saker jag släpat med mej under åren. Bl a kaffebryggare, hårblås, kudde, kylväska,tunn filt och annat krafs.
Barbro bye_bye
Undrar:confused:
Kan det möjligen finnas att köpa på Rhodos? istället för att släpa på en från Visby:confused: Det blir ju ganska dyrt med stolar på stranden..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.