handdator

Visa fullständig version : frågor inför sommarens resa


Eva L
2006-03-17, 15:22
Har lite frågor inför sommarens resa. Merparten av tiden kommer jag troligen att tillbringa på Fourni men början och slutet blir på Samos. Ingen av öarna har jag besökt förut. Undrar lite om det finns bra organiserade utflykter på Samos samt om bussförbindelserna är ok? Kör numera bil väldigt sällan här hemma och därför är det inte ett tänkbart alt att hyra bil eller moped. Cykel kan jag däremot tänka mig att färdas på. Kör mycket spinning här hemma och har en Mountainbike så det känns hemtamt.

Har sen någon tips om trevlig taverna med god grekisk mat i Pythagorion får ni gärna tipsa mig.

Eva

Kalimera
2006-03-17, 15:36
Undrar lite om det finns bra organiserade utflykter på Samos samt om bussförbindelserna är ok? Bussförbindelserna är bra, förbindelse finns med i stort sett hela ön. Taxi funkar också bra. Organiserade utflykter på ön känner jag inte till så bra, jag vet att man kan åka till Agathonissi över dagen med en segelbåt. Hinner du kan jag varmt rekommendera en dagsutflykt till Efesos i Turkiet. Det är en fantastisk utflykt. Biljetter säljs på resebyråer i Pythagorion.

Tom
2006-03-17, 15:58
Har sen någon tips om trevlig taverna med god grekisk mat i Pythagorion får ni gärna tipsa mig.

Eva[/QUOTE]


Hej !

En Taverna som vi blev förtjusta i, (har glömt namnet) ligger längst ut till höger vid hamnpromenaden, om man står med näsan riktad ut mot sjön!
Deras "Mix-grilled" går inte att glömma....mums! Mycket prisvärt !

Någon som vet namnet???

/Tom

Titti
2006-03-17, 17:24
Jag kan rekommendera taverna "Symposium" i Pythagorion. Man sitter och äter i en trädgård, god mat, inte dyrt.

Titti

Leena
2006-03-17, 17:40
Längst ut till höger ligger Varka, tycker oxå det är en mkt trevlig taverna.

xenos
2006-03-17, 19:22
Har sen någon tips om trevlig taverna med god grekisk mat i Pythagorion får ni gärna tipsa mig.
Eva

Och längst ut åt andra hållet ligger Faros. I somras var det mycket bra.

Lefteris

Ivi
2006-03-17, 19:42
Dagsutflykten till Patmos rekommenderar jag! Vi åkte dit år 2001 från Pythagorion med utflyktsbåten "Samos Star" vid frukosttid. Efter ca 2,5 timmar var vi framme. Pratade med en mycket trevlig taxi-chaufför i hamnen i Skala, att vi var intresserade av att besöka klostret och uppenbarelsegrottan. Kom överens om priset (6000 drachmer för fyra pers. då), och han körde oss upp till klostret, hämtade oss för vidare färd till grottan samt avhämtning därifrån. Hur bekvämt som helst!
Vi hann också med en sen lunch i Skala + ett litet dopp vid stranden närmast byn (ingen höjdare dock) innan det var dags att ta båten hem igen. Hemma i Pythagorion var vi till kvällen.
Så här i efterhand så ångrar jag lite att vi inte övernattade på Patmos. Även om vi tyckte att det var verkligen värt pengarna med besöket i klostret med den hänförande utsikten, och uppenbarelsegrottan var också intressant, så skulle det ha varit härligt att få mer tid att strosa i Chora nedanför klostret, eller att ta sig till någon trevlig strand på Patmos.

Ivi

Eva L
2006-03-17, 20:53
Tack för alla fina tips. Låter verkligen intressant. Har funderat på både Turkiet och Patmos. Om det passar med båten till Fourni och det inte känns stressigt tänker jag stanna ett par nätter på Patmos och leta mig fram till hotellet som flera av mina vänner besökt. Lär vara väldigt läckert med fin trädgård och vacker design samt trevlig värdpar. Bra tavernatips är guld värda när tiden kanske inte räcker till så mycket letande.

Eva

Athanasia
2006-03-18, 08:17
Minns en taverna längs strandpromenaden i Pythagorion,det står ett träd mitt i restaurangen,mitt i trädet har de ställt vinflaskor.Trevlig personal och god mat och underbar utsikt.

kirtor
2006-03-20, 10:12
Minns en taverna längs strandpromenaden i Pythagorion,det står ett träd mitt i restaurangen,mitt i trädet har de ställt vinflaskor.Trevlig personal och god mat och underbar utsikt.

Da mener du nok El Coral

Tassetroll
2006-03-20, 11:53
Jag tyckte att restaurang Afrodite var mycket trevlig och bra. Du minns den säkert från dokumentären om "kamakis" för några år sedan. De hade nog taggat ner lite då jag var där -03 :)
God mat, trevligt läge.
//tass tass..

Eva L
2006-03-20, 17:02
Tack för alla tips. Det blir nog inte så många dagar på Samos men Afrodite måste defintivt få ett besök.;) Såg den både tragiska och roliga dokumentären om herrarnas framfart.

Eva

Celbe
2006-03-20, 19:43
Du kommer att ha fullt upp med alla tips som kommit in här. Jag tycker dock att Samos stad är väl värt ett besök också en kväll om det finns tid över. Den har genomgått en rejäl uppfräschning längs strandpromenaden och det finns gott om trevliga matställen och typiska grekiska affärer. Lite mindre turist-tingel-tangel än i Pythagorion (obs, min högst personliga åsikt;)). Finns även en skivaffär längs gångstråket som, enligt vad jag kunde bedöma i somras, hade ett någorlunda gott utval av grekisk musik.

Celbe