handdator

Visa fullständig version : Var ligger Cypern?


Titti
2006-03-16, 17:06
:confused: Ja, inte vet jag, om det är i Europa eller Asien. I Afrika kan det ju inte ligga, eller hur? Jag väljer nu att skriva under Asien, så får den som vet bättre rätta mig.

På måndag ska jag åka till Ayia Napa! Har aldrig varit på Cypern, däremot i "riktiga" Grekland några gånger. Det ska bli roligt att komma dit den här årstiden, när det är vår och naturen är fräsch. Jag hoppas kunna ta mig ut och titta på växter och fåglar. Jag vill gärna få tips om lämpliga platser, helst i närheten av Ayia Napa.

Gärna också rekommendationer på taverna och kanske någon maträtt man inte bör missa.

Tack på förhand, Titti.bye_bye

Arne
2006-03-16, 17:37
Cypern är beläget långt i sydost. Cirka sex landmil från den Turkiska kusten vid
Adana!! Är man i Alanya och far upp på berget och Rest "Snowdrop" kunna man i siktigt väder se norra delen av Cypern.

Jag besökte Cypern under 1965-66. Vi mellanlandade på den Brittiska flygbasen "Kyrenia" var tredje vecka med tungt fraktflyg från Gaza i dåvarande Egypten på vår väg till Pisa i Italien. (UNEF-Gaza)

Cypern är vackert ehuru politiskt omtvistat. Den Grekiska delen av Cypern är numera medlem i EU, medan den norra delen är annekterad av Turkiet sedan dryga 20 år tillbaka.

Cypern har nog allt en frusen turist från Norden kunna begära, och mer därtill. Vackra byar, underbara sandstränder samt höga berg med snö långt in i Juni.

Arne

sakis
2006-03-16, 19:54
cypern ligger i europa

Peter
2006-03-16, 21:01
Asien :confused: :eek: flabb_flab Phuuu! Grekiska delen av Cypern är med i EU! Vilket kan vara bra att veta med tanke på sjukvård osv...

Nu ska jag försöka att inte vara glädjedödare och förstöra din resa. Men jag hamnade i A. N. i början av Maj för ca 7 – 8 år sedan. Jag hade vunnit en resa dit på jobbet. Men det blev inte kärlek vid första ögonkastet… A. N. är uppbyggt kring, och för, turister och är väldigt lite Grekiskt. Det finns massor med Engelska Pubbar, Pizzerior, Mac D osv… Långt ifrån allt var öppet då och jag misstänker att det är ännu mindre nu i Mars. Och det lär inte vara mycket turister heller ännu.

För att få ut det mesta av resan skulle jag rekommendera att hyra bil större delen av tiden för att kunna göra utflykter runt om A. N. och kanske till Larnaca. Jag tror det tar ca 1 tim dit med bil. Jag träffade en engelsman som bodde på Cypern när jag skulle åka hem, och han sade att hela sydkusten är väldigt vacker. Det går en stor väg (motorväg?) från Larnaca och västerut som kanske kan vara värd en dagsutflykt.

Jag har inga tips om Tavernor eller utflyktsmål, men fråga på hotellet. De vet säkert vilka Tavernor som är öppna och vad som är värt att besöka. Bara naturen i sig själv är säkert en upplevelse så här års.

Normaltemperaturen nu ligger på ca 18 – 20 grader dagtid, men kvällarna kan vara kyliga. Räkna med någon eller några skurar under dagen. Fast de brukar gå över rätt fort. Har du tur har ni mycket solsken.

Cypern är inte Grekland. Så här års är det inte mycket folk ute på kvällarna. En kväll vid 12-tiden, när jag skulle gå hem (ensam och det var folktomt), fick jag några tonårsslynglar efter mig som jag helt klart uppfattade som att de inte ha goda avsikter. Det var rätt obehagligt men jag lyckades slinka undan. Jag uppfattade det som ett tänkt rånförsök, så var försiktig om du går hem ensam på kvällen. Ta taxi. Tyvärr har A. N. en del sådana problem.

Men jag är helt övertygad om att man även i A. N. kan se och uppleva många fina saker om man disponerar sin vistelse där rätt.

Och som någon sade: Cypern är ett Grekland som faktiskt fungerar… :D

Ha en trevlig resa

Peter

Eva L
2006-03-16, 21:09
Om du hyr bil är en tur upp till Trodosbergen inte så dumt. Pafhos med omgivningar är också ok. Nu är det mycket länge sedan jag var där men kunggravarna utanför staden och andra arkeologiska sevärdheter lär vara ofärändrade. Ayia Napa besökte jag 1980 och det var då en ganska charmig liten by som är totalt förändrad idag. Paralimni var ett fint utflyktsmål och Fig Tree bay precis vad det låter som några vackra vikar och stränder med ett par tavernor. Numera en stor turistort.

Eva

Evidonia
2006-03-16, 22:26
Jag var i Ayia Napia i september 2004 och blev glatt överraskad. Värsta turiststormen var över, jag upplevde A.N. som ett vanligt turistställe (dvs såg inte alls några party-glada ungdomar). Förmodligen är vårsäsongen också ganska lugn i Ayia Napa.

Det finns flera spännande internationella restauranger där, bl.a. Fiji-restaurang, om man vill testa nåt nytt.

Jag åt på en taverna som låg lite avlägset på en bakgata från huvudgatan, Nissi ave. Tavernan drivs av svensk-cypriotiskt par, och hade bra priser och grekisk mat - heter Paulas restaurant. En annan restaurang (grekisk) som var bra med trevlig personal ligger i korsningen huvudgatan Makarios III ave och Kryou Nerou ave (mittemot hotell Eligonia), där man kan sitta på takterassen och njuta av maten.

Nej, Ayia Napa kändes inte särskilt grekiskt, utan mer internationellt. Jag trivdes bra ändå :) men det var mer grekisk känsla i Larnaca och Nicosia.

I närheten av Ayia Napa ligger Cape Greco - ett kustområde med klippor och grottor, och aningen "kärv" natur. Jag tog bussen dit, ca 10 min, i tro att man kan kunde gå sista biten, men det hade säkert tagit över 30 min promenad, och det var skymning. Som tur var fick jag lift från busshållplatsen av en grekisk (grek-cypriotisk) familj som var på väg för att titta på grottorna.

För att komma närmare till naturupplevelser runt Ayia Napa och övriga Cypern är man nog nödgad att hyra bil.

nilam
2006-03-16, 22:59
cypern ligger i europa

Jag vill påstå att Cypern ligger i Asien om man enbart tittar på geografiskt läge men brukar räknas till europa av kulturella och politiska skäl.

Hur som helst vill jag rekomendera dig att besöka Larnaca och även Paphos. Vid vackert väder, ta en sväng till Nissi Beach... helt underbar strand! (dock ej under högsäsong)
Maten på Cypern är ganska lik den grekiska med lite mer influenser från "arabländerna". Halloumi är ett måste att äta här förstås:D

Malin

martinifk
2006-03-17, 14:31
Cypern tillhör Asien oavsett om man menar den "grekiska" delen eller den "turkiska" delen.Till er som skrivit Europa så är det fel!
Även om Grekdelen är medlem i EU så kan ju inte Cypern byta världsdel heller!!! Turkiet hör till stora delar också till Asien liksom Israel så jag undrar varför de är med i EM i fotboll och Eurovision Song Contest egentligen???Det räcker att titta i en kartbok så tillhör både Cypern och Turkiet Asien så är det bara.....

Ha en trevlig resabye_bye

Martinifk

inkfish
2006-03-17, 14:39
Fast jag tror inte att ni behöver fördjupa er i geografin, Titti skrev nog så där för att hon var osäker på under vilket forum hon skulle placera sin tråd.;)

ciakoohler
2006-03-17, 14:58
Fast jag tror inte att ni behöver fördjupa er i geografin, Titti skrev nog så där för att hon var osäker på under vilket forum hon skulle placera sin tråd.;)

Nä just det ,men nog måste väl ett land som är med i EU ligga i Europa.

nilam
2006-03-17, 15:20
Fast jag tror inte att ni behöver fördjupa er i geografin, Titti skrev nog så där för att hon var osäker på under vilket forum hon skulle placera sin tråd.;)

Men hon bad också om att bli rättad om hon hade fel... vilket hon också blev fast hon hade rätt!!!;)

martinifk
2006-03-17, 15:35
Men hon bad också om att bli rättad om hon hade fel... vilket hon också blev fast hon hade rätt!!!;)


flabb_flab :D flabb_flab

Martinifk

inkfish
2006-03-17, 16:41
Men hon bad också om att bli rättad om hon hade fel... vilket hon också blev fast hon hade rätt!!!;)

Hur man än vänder sig har man ändan på Cypern, helt klartflabb_flab

nilam
2006-03-17, 17:33
Hur man än vänder sig har man ändan på Cypern, helt klartflabb_flab

flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Titti
2006-03-18, 10:08
Tack för era inlägg alla som svarat! Lite klokare blev jag nog. Nu börjar det kännas pirrigt i magen. I övermorgon bär det iväg till VÅREN!

Titti - mitt i packningen. _B-anana

Alex89
2006-03-28, 17:20
eh? Cypern ligger i Europa inget annat. Turkiet ligger i Asien , Grekland ligger i Europa. Grek-Cypriotiska delen är medlem i EU . Då kan vi ju välkommna Nigeria och Syd-Afrika i EU om Turkiet ligger i Asien och blir medlem i EU , Välkommen!
Pratade med Titos från Limassol på msn idag och jag frågade fast på grekiska :


Alexander säger :

Is Cyprus in asia or europe?



SuchSilence säger:
europe :)

Elisabet
2006-03-28, 18:08
Den här frågan kan man tydligen diskutera fram och tillbaka hur mycket som helst :) Fast jag tror ju som någon sa innan att det egentligen inte var det som var meningen med första inlägget.

Europa är inte är ett enhetligt begrepp. Det finns ett geografiskt Europa och ett politiskt/kulturellt Europa. Dessutom finns EU.

Inte ens de geografiska gränserna är självklara - på flera delar av gränsen mellan Europa och Asien råder ovisshet/oengihet om var den egentligen går.

Förutom de 38 länder som geografiskt helt ligger i Europa, ligger inte mindre än nio länder delvis i Europa: Azerbajdzjan, Danmark, Frankrike, Georgien, Kazakstan, Portugal, Ryssland, Spanien och Turkiet.

Armeninen och Cypern brukar räknas kulturellt och politiskt till Europa. Geografiskt hör de till Asien.

EU har bara 25 medlemsländer bland de närmare 50 tänkbara och är alltså ingen måttstock på Europa.

Peter
2006-03-29, 15:59
Eftersom det fortfarande är liv i den här diskusionen tog jag fram Libers Världsatlas från 2003. Där framgår att Cypern även geografiskt räknas till Europa, och tydligen har gjort så sedan före 500-talet, enligt en historisk karta. Sid 56 - 57.

Det finns 46 flaggor för de Europeiska länderna och vissa av länderna är delade med Asien som Elisabet säger. På uppslaget 86 - 87, ASIEN, norra (!), framgår tydligt att Cypern inte räknas till Asien. Man får väl förutsätta att Liber har hyfsad koll på vad som tillhör vilken världsdel!

Man kan inte bara slänga ur sig att en ö tillhör en viss världsdel, eller land för den delen, enbart pga av dess geografiska läge. Då skulle man ju kunna ifrågasätta vissa Grekiska öar som ligger nära den Turkiska kusten... (Oj, vad jag hukar djupt nu...) Eller varför tillhör inte Bornholm Sverige eftersom ön ligger väl avskiljd från Danmark och betydligt närmare Sverige. Det finns mängder med sådana geografiska märkligheter. Så en titt i kartboken kanske kan vara bra ibland...

Titti! Hur gick det? Trivdes du och vad gjorde du? Skulle vara kul att höra bara lite kort.

Peter

Ingerp
2006-03-29, 18:09
Kollade Europa innan jag gick till Asien för att hitta något om Cypern!

Jag är precis som Peter nyfiken på hur du haft det Titti, själv åker jag med delar familjen till A N den 10 april. Blir en helt ny upplevelse för mig också. Var bodde du, vilket bolag reste du med och inte minst, finns det några bra restauranger att hitta under lågsäsong, går det att bada utan att skallra tänder osv, osv...

Inger

Titti
2006-03-29, 21:05
Hej! Ja, nu är jag tillbaka i verkligheten igen. Vi åkte med Always och bodde på Panthea Garden i Ayia Napa. (Varför stavas det Ayia i st. f. Agia?) Nåväl, vi är jättenöjda med både researrangör och hotell. Klimatet är just nu som svensk försommar, ca 20 grader i både luft och vatten. Blommande mimosa(-skogar) utmed vägarna, överhuvudtaget fräscht och grönt. Jag hade med mig en medelhavsflora och kunde identifiera en del växter t.ex. sprutgurka, iris, en sorts gul lyckoklöver, lampborste ...

Det är full aktivitet nu inför den kommande säsongen. Överallt såg man hur det putsades, fejades och målades. Fortfarande var mycket stängt och ganska få turister, men vi upplevde det inte som dött och trist för det, utan njöt av friden.

Våra grannar intill på hotellet var långliggare, hade kommit vid årsskiftet och åkte hem samma dag som vi, i måndags. Vi bad dem om lite tips. Ett ska jag genast vidarebefordra, Tonys taverna! Jättegod kleftiko, eget vin, kul innehavare, liknar Zeus med stort vitt skägg. Sen fick vi också tipset att ta bussen några km till Paralimni, där det finns två större supermarkets med bättre priser, Orphanides heter den ena, namnet på den andra har jag tyvärr redan glömt.

Höjdpunkten var en dagstur till Paphos, gissar att det är runt 20 mil dit. I närheten besökte vi stranden där Afrodite sägs ha fötts ur havets skum. Ännu mer fantastisk var Dionysos villa. Endast mosaikgolven är bevarade, mer än 2000 år gamla, otroligt vackra med färger mönster och bilder ur den grekiska mytologin och fullt läsbara inskriptioner! Pyramus och Thisbe kunde jag t.ex. se att det stod.

Vi är verkligen nöjda med vår vecka på Cypern. Jätteskönt att få en paus från kyla och snöslask. Titti.

Elisabet
2006-03-29, 22:09
Det finns 46 flaggor för de Europeiska länderna och vissa av länderna är delade med Asien som Elisabet säger. På uppslaget 86 - 87, ASIEN, norra (!), framgår tydligt att Cypern inte räknas till Asien. Man får väl förutsätta att Liber har hyfsad koll på vad som tillhör vilken världsdel!
Ja visst har Liber koll och det är just därför de har placerat Cypern i Europa när det handlar om flaggor. Flaggan är ju en kulturell/politisk (även religiös) symbol för landet och eftersom Cypern räknas till Europa ur den synpunkten så vore det missvisande att göra på annat sätt.

Om man däremot kollar en uppräkning av länder som geografiskt hör till Asien respektive Europa så finns Cypern med bland Asiens länder såväl i till exempel Nationalencyklopedin som Wikipedia.

Alex89
2006-03-30, 16:56
Europa är ingen kvadrat , det måste inte vara en fyrkant...:)

Ingerp
2006-04-02, 10:22
Det låter härligt!

Åtta långa dagar kvar till vi åker, och ser verkligen fram emot resan.

Just nu vräker snön ner här i Stockholmstrakten igen, så lite försommar-känsla blir kanon!

Vi valde bort (kanske dumt) Panthea G för det stod nåt om ett nöjesfält som kunde vara störande och kommer att bo på ett hotell som heter Aktea (Ving).

Vi tackar för tipset om Tonys taverna och planerar in ett besök där, men en liten fråga: Var ligger det på ett ungefär? Paralimni får nog också ett besök.

Inger

Titti
2006-04-02, 11:05
:) Hej Inger!

Tonys taverna ligger på Nissi avenue, den stora huvudgatan där också Panthea garden ligger. Om ni utgår från P.G. och går mot höger (öster?), så har ni tavernan på vänster sida ett par hundra meter bort. Den ligger i ett gammalt hus och ser rätt oansenlig ut, så det är lätt att gå förbi.

I närheten av P.G. ligger också skandinaviska kyrkan. Gå gärna in där och läs svenska tidningar och ta en fika.

Lycka till och ha en SKÖN semester önskar Titti!

Ingerp
2006-04-04, 17:53
Tack för det Titti!

Just nu hoppas jag bara på att komma iväg! På jobbet sjuknar barnen in en efter en :eek: , så håll alla tummar för att jag står på benen och kan komma i väg på en hett efterlängtad semester!

Om det går vägen kommer en rapport efter påsk!

Inger

Ingerp
2006-04-18, 16:47
Vi kom iväg!

Vilket tips Tonys Taverna var, inte mindre än tre besök blev det under veckan. Första dagen var vi tidigt ute och hade inga problem med att få plats, andra gången var det bara att ge upp och boka bord till dagen därpå, tredje gången likaså. Har aldrig tidigare behövt boka bord på en resturang i en turistort, men med den vällagade mat som Tony serverade så...

Hotellet som vi bodde på låg ca 2 km utanför Ayia Napa så motion fick vi också. Den anlagda gångvägen längs vattnet både vacker och lång åt båda hållen. Naturen var karg men så här års med mycket blommande växter.

Jag hade nog en och annan förutfattad mening om orten innan jag kom dit, men för oss vart det om inte kärlek vid första ögonkastet så iallafall stor förtjusning. Vi kommer nog aldrig att åka dit under högsäsong, men vår och höst blir det nog fler gånger!

Vi gjorde inte några utflykter denna gång men så trötta som vi var, och med vänstertrafiken som man är ovan vid, tror jag det var lugnast så!

Inger - som fryser och önskar att semestern varat minst en vecka till!

Titti
2006-04-18, 22:00
Inger! Kul att ni hittade Tonys och att ni också gillade den tavernan! Badade ni i havet? Vi doppade oss en gång, men det var inte så varmt att man ville ligga i och njuta precis, kanske 18-19 grader. Blommade mimosan fortfarande? Det är inte utan att jag längtar tillbaka nu.

Titti.

Ingerp
2006-04-21, 14:24
Havet var hyggligt varmt. När det inte blåste för mycket kunde man ligga i minst 5-10 minuter. Hörde att en "strand-granne" sa att det var 20 grader, och såg dessutom termometern han hade i handen, så det stämde nog.

Mimosan var i det närmaste överblommad så där fick vi tänka oss hur tjusigt det var tidigare. Vi fick nöja oss med de mer lågvuxna blommorna, men det var fint det med. Det mest fascinerande i växtväg som blommade var Lampborsten. En buske/träd med röda flaskborslika blomklasar.

Som sagt, det är inte utan man börjar längta tillbaka!

Inger