Logga in

Visa fullständig version : Hälsning från Kreta!

Lissi
2014-06-01, 06:19
En solig , men lite blåsig hälsning från Kreta/Chania. Vi har det så bra och njuter för fullt både av Chania och av hotellets poolområde för bad och vila mellan promenaderna. Tyvärr är det kyligare och blåsigare än yr:s prognos så bad i havet har vi bara gjort en gång ännu pga höga vågor och framför allt för att sanden yr så på stranden. Men vår pool vid hotellet är så fin och stor,säkert 25 m så vi trivs där.
Vi har ätit gott inne i Chania,både på Portes och på Kalderimi och så här i början av säsongen är allt på topp! Maten vi ätit är bla succhiniblommor fyllda med ris och kryddor, champignoner fyllda med soltorkade tomater och feta, ugnsbakad kefalotiri,succhiniballs och nästan det godaste, Portes blandade sallad medrostade hasselnötter,rostade sesamfrön och tranbär med god balsamico på.
Hotell Kedrissos är en stor positiv överraskning. Stora välskötta moderna rum medstora balkonger. Vi ser både berg och havet och har eftermiddags och kvällssol. Frukostbuffen har ALLT.
Idag ska vi till busstationen för att kolla tider till Rethymno i morgon . Chania kommer att få hela dagen. Nar vi reste från Växjö var Polebosse med på planet och i går kväll kan det ha varit Monica C jag visade vägen. Tänkte inte på att fråga ;)

Jag säger som Arne , att livet leker!

yannis
2014-06-01, 07:38
Ja livet leker även här på Amorgos!
Birgitta.

Alala
2014-06-01, 07:55
Låter härligt, Lissi! Önskar er god fortsatt njutning och värme och sol trots den hårda vinden! :p :)

/ Anne bye_bye

kassiopeja
2014-06-01, 07:59
Fortsatt härlig semester tillönskas! Hoppas det kommer bättre chanser till dopp i havet, skönt att ni har tillgång till pool om havet inte visar sig från sin bästa sida men det är ju rakt inte samma sak. (Tycker jag. Min snart-nioåring är av annan åsikt.)

sjöborren
2014-06-01, 08:01
Livet leker även här i Mälardalen. Min man har just bokat tre veckor i september. Gissa vilken ö? :cool:

Lissi! Vi hade tur med vädret under våra två veckor på Kreta - Chaniakusten. Lite blåsigt men varmt. Och inga höga vågor, förutom i barnpoolen. Ha en fortsatt härlig vistelse på Kreta. Och simma lugnt! ;)

Sjöborren.

kari
2014-06-01, 09:02
Hei:)- takk for fin skildring av ferien hittil, håper det blir mindre vind/bølger framover, og deilige bad i havet :D
- og du fikk meg virkelig til å minnes Kalderimis herlige gratinerte Champignions :p
N Y T videre bye_bye

ricky
2014-06-01, 09:19
:) Ha de gott Lissi!

Sunny12
2014-06-01, 15:52
Ha, det fint Lisa!
Jag njuter för fullt på Amorgos, men det vet du ju redan!.. ;)

Kram

maji
2014-06-01, 18:14
Fortsatt trevlig semester önskar jag dej och din väninna. Visst är det kul att resa tillsammans med en vän som man känner väl;)

//majibye_bye

Lissi
2014-06-01, 19:36
Ännu en pärla till dag . Vi har så trevligt och har ett ständigt pågående samtal om livet och alla glädjeämnen och sorger och om alla gemensama minnen. En resa i nutid och dåtid. Hotellet fortsätter att överraska och hotellägarfamiljenmed mor och far och söner och svärdöttrar som alla arbetar här är bland de trevligaste jag mött i Grekland i hotellsammanhang. Vi har tillbringat större delen av dageni Chania och även på andra sidan bortom hamnen. Så har vi mött Monica C igen. Det var hon som frågade om vägeni går.;) Hon bad mig hälsa till alla! Hon är utan WiFi.
Vi åt supergott på Tamam dag. I morgonRethymno där vi ska träffa Yanna bla. Trevligt!

Lissi

Yanna
2014-06-01, 22:07
I morgonRethymno där vi ska träffa Yanna bla. Trevligt!

Lissi

Ja det ska bli kul att träffa dig Lissi! bye_bye

Yanna

Kalimera
2014-06-02, 09:04
Vi har ätit gott inne i Chania,både på Portes och på Kalderimi Mina favoriter. :p

Njut av livet Lissi! bye_bye

Lissi
2014-06-03, 18:25
Två molniga och delvis regniga dagar har gått sen sist. Det påverkar oss inte nämnvärt då vi har massor att se...och att man träffar trevliga vänner här förgyller dagarna. Vi har varit i Rethymno och ätit långlunch på dryga 4 tim med Yanna och vi fick oväntat trevligt sällskap av en annan väninna. Idag var vi bortre delen av Chania och vi åt också på Portes igen. Det stället gillar vi...Sen åkte vi direkt till Platanias och var där några timmar. Oj vad Platanias förändrats...inte alls trevligt längre tycker jag. Men vi hälsade.
på Kickie i affären. Nu sitter vi på balkongen och väntar på det utlovade åskvädret. Solen lär vi inte se mer på denna resan men det är varmt i alla fall...

Vi njuter....och pratar....och pratar:D.

Lissi

Marja
2014-06-03, 18:47
Underbart att höra att du eller ni är där på Kreta som jag känner SÅ mycket för! :)
Jag vet exakt var du befinner dig då jag bott på det hotellet.
Njut väl och låt livet leka! :p

Prata på! Jag skall lyssna!

Marja som nyss kom hem från Parga!

Kalimera
2014-06-03, 19:16
Solen lär vi inte se mer på denna resan men det är varmt i alla fall...Hoppas att den kommer tillbaka innan jag reser. :)

Vi njuter....och pratar....och pratar:Precis som det ska vara. klapp_klap

Ska ni till Paleo?

Lissi
2014-06-03, 20:12
Janne, vi skippar Paleochora. Är inte vädret på topp så blir det ett fjärde dags- besök som kanske inte ger P några plus. Jag åker ju ändå dit i oktober. Vi slappar i morgon och går på impuls:D.

Lissi

Kalimera
2014-06-03, 20:19
Vi slappar i morgon och går på impulsKlokt beslut. :)

KR
2014-06-03, 20:36
Härligt!
Fortsätt njuta av livet.
//
KR

Monica C
2014-06-03, 21:00
Hej Lissi,jag är fortfarande förundrad över att det blev just dig jag frågade om vägen och att du sedan fick tanken att det kanske var just jag.Kalimera är verkligen ett underbart forum som får oss Greklands anhängare att hitta varandra.Det är ett klokt beslut att inte komma till Paleochora,här har det stormat,vågorna går höga och dånar fullkomligen in långt upp på gatan vid havet,även en del regn har kommit under em..Jag var tvungen att hålla fast mina örhängen för de dansade hej vilt i blåsten och våra glasögon var alldeles vitprickiga av salt när vi kom "hem"till Soulas som är mycket rent och fräscht och vi har verkligen havsutsikt,kan ligga i sängen och kolla på havet.Nu hoppas vi på att detta spännande vädrer bedarrar,vi längtar efter sol o bad och att upptäcka Paleochora.Hälsa din vän Anna,det var verkligen trevligt att träffa på er! Monica:)

Lissi
2014-06-04, 06:38
Monica, vi säger det samma, att det var så kul att ses. Kalimera är härligt på det sättet. Vädret är verkligen inget att yvas över. Det sämsta jag haft på Kreta så har sent på våren. Lika igenmulet och blåsigt som hemma, men Chania finns ju nära. Idag blir det mer strosa där, med saluhallen och affärerna runtom. Att åka till Paleochora lockar inte... Jag och Anna får dryfta detta stora spörsmål till frukost. :-) Jag har ju nedräk aren till Tilos på 7 dagar så jag mer tycker synd om Anna över vädret..
Lissi

Bea
2014-06-04, 08:21
Trist med vädret. När vi var på Kreta förra juni (1-8 juni) hade vi mulet och regn ett par dagar också. Tur att ni kan njuta av allt annat ändå!

Och ha så kul på Tilos!

Bea

kari
2014-06-04, 10:50
Monica, vi säger det samma, att det var så kul att ses. Kalimera är härligt på det sättet. Vädret är verkligen inget att yvas över. Det sämsta jag haft på Kreta så har sent på våren. Lika igenmulet och blåsigt som hemma, men Chania finns ju nära. Idag blir det mer strosa där, med saluhallen och affärerna runtom. Att åka till Paleochora lockar inte... Jag och Anna får dryfta detta stora spörsmål till frukost. :-) Jag har ju nedräk aren till Tilos på 7 dagar så jag mer tycker synd om Anna över vädret..
Lissi

Synd, Lissi! - og spesielt for din venninne, siden du reiser så ofte !
Dette er virkelig en bekreftelse på at været er blitt enda mer uforutsigbart, også i Hellas!

Men at dere likevel nyter Kreta og tiden dere har sammen, har jeg forstått fb_gilla

- med det samme ønsker jeg deg og Claes en kjempefin tur til Tilos bye_bye

Yanna
2014-06-04, 20:33
Vi har varit i Rethymno och ätit långlunch på dryga 4 tim med Yanna och vi fick oväntat trevligt sällskap av en annan väninna.
Lissi

Ja, vilka otroligt trevliga 4 timmar det blev med er....och tänk att vi ses redan till hösten igen, Lissi! :)

Himla konstigt väder har det varit, synd om alla som åkte ner nu för att bada och sola. Grekerna säger att dom aldrig varit med om så här konstigt väder den här tiden på året!

Hoppas ni fick ett fint avslut på er vecka och att ni får en trevlig resa hem! :)

Yanna

Katitzi
2014-06-04, 21:39
Det sämsta vädret jag varit med om i Grekland var också i månadsskiftet maj/juni. Det var på Korfu för ett tiotal år sedan. Kanske ingen bra vecka att åka?:confused:

Katitzi:)

Lissi
2014-06-05, 07:45
Nu sista dagen och strålande sol. Härligt! Vi blir vid poolen nu på förmiddagen och går till stranden i eftermiddag. Vi får ha rummet till 20.30 då bussen hämtar. En toppenvecka har vi haft och det är länge sen jag skrattade så mycket. Pappas sjukdom, död och begravning har ju varit tung nu i vår. Veckan kunde upplevelsemässigt absolut inte varit bättre oavsett väder. Jag är ju inte nån solpressare.... käner redan nu efter 30 min vid poolen att snart får det bli skugga :D...
Trevliga Kalimerianer har vi också träffat och nu har andra ev. resplaner för min ensamvecka börjat gro...ska börja grunna efter Tilosresan om 6 dagar. Kretabilder kommer efter att Janne kommit åter...
Lissi

Marianne
2014-06-05, 21:30
Sitter på min balkong och ser ert plan lyfta mot norr. Snart ær ni hemma, men vilken vecka!
Tack før puffen till min førsta ensamvecka i Grekland, Lisa!
Jag hade nog aldrig førestællt mig att jag kunde hæmta så många nya krafter på så kort tid, men Grekland ær den bæsta medicin man kan få! En fantastisk vecka! Nu ska jag njuta ænnu ett par dagar i paradiset.
Kram till dig och Anna.

Yanna
2014-06-05, 21:42
Sitter på min balkong och ser ert plan lyfta mot norr. Snart ær ni hemma, men vilken vecka!
Tack før puffen till min førsta ensamvecka i Grekland, Lisa!
Jag hade nog aldrig førestællt mig att jag kunde hæmta så många nya krafter på så kort tid, men Grekland ær den bæsta medicin man kan få! En fantastisk vecka! Nu ska jag njuta ænnu ett par dagar i paradiset.
Kram till dig och Anna.

fb_gilla

Det var verkligen kul att träffa dig, Marianne! Fler gånger kommer förhoppningsvis! :)

Yanna

Marianne
2014-06-06, 06:23
Tack det samma, Yanna. Det var verkligen en riktig 'snackelunch' och så trevligt att vi rundade av nere på hamnen. Så fint att træffas, en hærlig eftermiddag! Det får absolut bli fler gånger, hoppas jag.

Lissi
2014-06-06, 13:40
JA, vilken vecka! Så nöjda vi är både Anna och jag och avslutningen i går eftermiddag på stranden i Kalmaki med Dig Marianne och tavernabesöket var SÅ härlig!

Resan hem gick verkligen smidigt. Bussen hämtade före tid och incheckningen var gjord på 20 min från vi klivit av bussen. Sen lyfte planet 20 min före avgångstid och i Växjö landade vi 30 före utsatt tid. Europa var gudomligt vackert från ovan. Inga moln man såg alla lysen från städer och byar och det var magiskt.
Vi kom till Kalmar straxt efter kl 3 i morse och jag vilade mellan kl 4 och kl 9. Nu har jag varit och klippt mig och gjort slingor i håret och barnbarnet Tilde har ringt att Claes och jag i ska få rabarberpaj och glass på Öland.Härligt!
Hoppas de små volangtröjorna jag köpte på Zara passar tjejerna och att kepsen passar lillgrabben!

Denna resa med bästa väninnan var bara SÅ härlig. Vi hade de sista påbörjade och fortfarande oavslutade samtalen i bilen hem!!

Jag kan f ö varmt rekommendera Hotell Kedrissos i Kato Daratso 20 min promenad från Nea Chora om man går i "prattakt"! Där finns både charterrum, "vanliga" uthyrningsrum samt lägenheter för långhyra! SÅ RENT OCH SNYGGT OCH VILKEN HÄRLIG PERSONAL!

Bortsett från en gruvlig tandvärk som smugit sig på idag ( har en provisorisk lagning i avvaktan på en stifttand) så är allt på topp. Får söka akuttid på måndag....åker ju igen på onsdag!

Så än en gång alla härliga tjejer som vi träffat på denna resa; Marianne, Yanna, Kikckie (om än kort) samt Monica C TACK!

Lisa

Kalimera
2014-06-06, 16:27
Denna resa med bästa väninnan var bara SÅ härlig. Vi hade de sista påbörjade och fortfarande oavslutade samtalen i bilen hem!! Härligt Lissi! klapp_klap

yannis
2014-06-07, 08:03
Härligt Lissi! klapp_klap

Håller med Kalimera.
Birgitta.