Visa fullständig version : Växla på Forex?
elisabethk
2014-05-23, 20:29
Hej!
Åker till Tilos på söndag. Bankomaten är stängd där, ska jag växla på Arlanda eller ta ut i bankomat på Rhodos? Förlorar jag mycket på att växla på Forex?
Mvh
ElisabethK
Svar JA!
Du tjänar alltid på att ta ut direkt ur bankomat i Grekland, växla för guds skull inte till dig euro på Forex!
På arlanda kan du också ta ut euro från bankomat men inte lika bra kurs som i Grekland dock!
Jag tog bara ut lite euro på Arlanda så jag hade till bussbiljetten och lite fickpengar.
Trevlig resa sen till fina TILOS.
Sunny (som njuter på Amorgos) bye_bye
Det finns säkert bankomat på Rhodos flygplats, så ta ut euro där.
Om du får frågan om du vill bli "fakturerad" i EUR eller i SEK, ska du alltid välja EUR.
/kimmen
para poli
2014-05-23, 23:18
Det finns säkert bankomat på Rhodos flygplats, så ta ut euro där.
Om du får frågan om du vill bli "fakturerad" i EUR eller i SEK, ska du alltid välja EUR.
/kimmen
ABSOLUT ta ut €uros på plats!
Men Kimmen, jag har fått lära mig att när man handlar och betalar med kort ska man alltid uppge kronor som valuta?
MickeKöping
2014-05-24, 01:17
ABSOLUT ta ut €uros på plats!
Men Kimmen, jag har fått lära mig att när man handlar och betalar med kort ska man alltid uppge kronor som valuta?
FOREX kommer jag aldrig att handla valuta hos, någonsin.
Deras bankomat-hets här om året om att det inte fanns Euros nog i Grekland för att förse oss med pengar avgjorde det hela. Bondfångeri..................
Vid utlandsköp väljer jag alltid lokal valuta för det inbillar jag mig ger bästa kurs. Undantaget är Finlandsbåtar och Ålandsbåtar där det erbjuds en skamlig kurs för Euro.
Man ska ALDRIG uppge kronor som valuta utomlands. Alltid lokal valuta. Uppger du kronor får du i princip alltid en skräp kurs där banken gör god affär på vinsten. Gäller både när man handlar och tar ut pengar.
Håller med övriga om att ta ut i bankomat på plats och alltid välja €uro. Växlar jag något hemma, så gör jag det på min egen bank (Handelsbanken), som ALLTID har en bättre kurs än Forex.
/Netwolf
para poli
2014-05-24, 09:50
Man ska ALDRIG uppge kronor som valuta utomlands. Alltid lokal valuta. Uppger du kronor får du i princip alltid en skräp kurs där banken gör god affär på vinsten. Gäller både när man handlar och tar ut pengar.
Självklart! Tar mej själv för pannan! Jag har helt klart för mig att man ska välja lokal valuta!
Vad fel det kan bli när man är övertygad om en sak. :o
Första gången jag fick frågan, tror det var på flygplatsen i Budapest, tyckte jag det var lite roligt att få det i kronor. Sedan läste jag någonstans att det är en förlustaffär.
Det går även att tjäna betydande summor pengar redan innan Greklandsresan. Det finns nämligen förmånlig växlingskurs i bankomater som ger Euro i Sverige. Man måste dock vara noga med att ta reda på vilket kort som verkligen gäller eftersom alla kortföretag inte har avtal med bankomat.se som äger i stort sett alla bankomater i Sverige.
Exempelsvis kan jag inte använda mitt ICA MasterCard för eurouttag inom Sverige då ICA inte har tecknat avtal med bankomat.se
Däremot gav mitt Eurocard växlingskursen 9.29 när Forex dito var 9.45 den dagen. Varför Eurocards kundtjänst upplyste mig om 9.06 var någonting jag borde ha konfronterat dem med en självklar upplysning om felaktighet. Det läggs hur som helst på någon enstaka procent i avgift för varje uttag så det må vara hänt.
Jag hakade inte på den förra tråden i samma ämne, jag har dock valt att vända Forex ryggen denna gång. På sidan bankomat.se får man svar via sökning på karta var någonstans det finns bankomater som ger Euro.
Tilläggas ska kanske att den enda valören eurosedlar man får ut i Sverige (ur bankomaterna) är 20 (detta fick jag som svar via telefonsamtal med bankomat.se´s kundtjänst).
/ Hasse :cool:
karinafp
2014-05-24, 11:43
Tilläggas ska kanske att den enda valören eurosedlar man får ut i Sverige (ur bankomaterna) är 20 (detta fick jag som svar via telefonsamtal med bankomat.se´s kundtjänst).
Det måste vara nytt. Jag har alltid fått ut 50-eurosedlar ur bankomaten vid Swedbank här hemma.
Karin
Vi gör aldrig om vårt misstag. Växlade till 1000 Euro på Forex innan vi åkte iväg i april. Vi förlorade 500 Skr på den affären.
Hur kan man vara så dum?
Birgitta, som nu tar bussen in till chora i Naxos för att uppsöka bankomat.
Vi har så gott som alltid euro kvar när vi kommer hem från en resa. Då behöver vi inte leta upp en bankomat det allra första vi gör.
Men om man ändå måste det, finns det ju nästan alltid en sådan på ankomstflygplatsen.
/kimmen
Stenkowich
2014-05-24, 14:10
Vi åkte till Kreta i månadsskiftet april/maj. Innan tog jag ut lite €uro i svensk bankomat till kursen 9,37. Väl nere i Paleochora tog vi ut i bankomaten och det till väldigt dålig kurs (9,86; 9,92; 9,84). Däremot, när vi betalade direkt med kortet, blev kursen mellan 9,19 och 9,24.
Vi har haft den uppfattningen att det skall vara billigare att ta ut på plats, men nu blir man osäker.
FOREX kommer jag aldrig att handla valuta hos, någonsin.
Deras bankomat-hets här om året om att det inte fanns Euros nog i Grekland för att förse oss med pengar avgjorde det hela. Bondfångeri..................
Instämmer HELT!!! klapp_klap
MVH zakka
I Spanien får man först en högre kurs som korrigeras när man kollar kontot. Är det inte så i Grekland. Det kan ha betydelse vilket kort man har.:confused:
para poli
2014-05-24, 14:50
Vi har så gott som alltid euro kvar när vi kommer hem från en resa. Då behöver vi inte leta upp en bankomat det allra första vi gör.
Men om man ändå måste det, finns det ju nästan alltid en sådan på ankomstflygplatsen.
/kimmen
Gick till byrålådan för att räkna mina €urosar, skramlade ihop 64€ och 30 cent. Alltid lika trevlig överraskning när man ska iväg... _B-anana
Det måste vara nytt. Jag har alltid fått ut 50-eurosedlar ur bankomaten vid Swedbank här hemma.
Karin
Ring bankomat.se´s kundtjänst och använd den information jag fick gentemot det du faktiskt har fått ut ur bankomaterna på ditt håll.
Personligen tycker jag dock att sedlar i valör 20 är mer användbara särskilt i livsmedelsaffärer då vi sällan kommer upp i totalsummor i exempelvis 25-30 euro för vårat självhushåll när vi handlar för frukostar osv.
MEN......är man vaksam och kikar ner i affärernas växelkassor så dräller det faktiskt ofta av både sedlar och mynt så varför gnäller de i utgångskassan över sedlar större än 20 undrar jag då???
50 Euro-sedlar använder vi med fördel på tavernor, då får vi mer växelpengar tillbaka och tavernor anser vi vara verkliga "växlingsställen".
karinafp
2014-05-24, 21:13
Ring bankomat.se´s kundtjänst och använd den information jag fick gentemot det du faktiskt har fått ut ur bankomaterna på ditt håll.
Finns ingen anledning. Jag gillar femtiolappar och hoppas att jag kommer att kunna ta ut dylika även i fortsättningen. ;)
Karin
MickeKöping
2014-05-24, 22:35
Personligen tycker jag dock att sedlar i valör 20 är mer användbara särskilt i livsmedelsaffärer då vi sällan kommer upp i totalsummor i exempelvis 25-30 euro för vårat självhushåll när vi handlar för frukostar osv.
MEN......är man vaksam och kikar ner i affärernas växelkassor så dräller det faktiskt ofta av både sedlar och mynt så varför gnäller de i utgångskassan över sedlar större än 20 undrar jag då???
50 Euro-sedlar använder vi med fördel på tavernor, då får vi mer växelpengar tillbaka och tavernor anser vi vara verkliga "växlingsställen".
Ja, det är märkligt att växeln är så viktig trots att det ligger buntar med sedlar och myntfacken har råge så önskas det jämna pengar eller mindre sedlar. Det kan till och med stå plastpåsar med mynt. Detta har jag undrat över många gånger.
I vårt resesällskap tog en person ut EURO 200 och valde kursen i SEK två dagar senare tog en annan ut 200 och valde kurs i EURO skillnaden på bank utdraget var SEK 150, till EURO:s fördel. Det är inget annat än ocker från bankens sida.
Tobbe
Claes på Lesvos
2014-05-29, 08:20
Stenkowich. När du betalade med kortet la din bank på 2% i växlingspåslag. Växlingspåslag lägger de flesta svenska banker på uttag utomlands. Kursen du har fått i bankomaten tyder på att du antingen valt att få uttaget avräknat i svenska kronor och inte i Euro eller att din svenska bank tar ut en avgift för uttag utomlands. Växlingspåslag på 9% har jag aldrig sett.Det finns kreditkort på svenska banker där man inte tar ut växlingspåslag utan du får betala ränta på uttaget från uttagsdagen. Har du din internetbank med dig kan du ju alltid fylla på kreditkortet så du slipper betala mer än en dags ränta.
När det gäller sedelstorleken i bankomater försöker allt fler banker att få kunden att välja till exempel €180 istället för €200 eller att betala ut minst €200 i 20-lappar. €50 är mycket pengar i Grekland idag. Många arbetar för €5 i timmen så det tar mer än en dag att få ihop €50.
Funderar på att inte växla till mig euro i Sverige. Anländer Chania på tisdag för vidarebefordran till Paleochora. Är det säkert att det finns bankomater där. Har för mig att jag gjort uttag i Paleachora tidigare.
Förresten, är det nån som har koll på den senaste busstidtabellen mellan Chania och Paleachora
ciakoohler
2014-05-29, 09:04
Finns minst två bankomater i Pal.
http://bus-service-crete.com/timetabledet.php?line=3&lg=2
här har du tidtabellerna Hoppas den är uppdaterad.Det vet jag förstås inte.
I vårt resesällskap tog en person ut EURO 200 och valde kursen i SEK två dagar senare tog en annan ut 200 och valde kurs i EURO skillnaden på bank utdraget var SEK 150, till EURO:s fördel. Det är inget annat än ocker från bankens sida.
Om man vid uttag eller köp utomlands väljer SEK får man den lokala bankens växlingskurs.
Väljer man istället EUR får man sin egen svenska banks kurs - och den är så gott som alltid bättre än den utländska. Så det är inte din egen bank som bedriver "ocker".
/kimmen
Färsk växling till euro på en ATM på Kos i Mastihari.
300€ till ett reserverat belopp på 2718,02. Det gör 9,06007.
Forex tar idag 9,62 (140530)
Det ger en skillnad på 168 kronor. Det kan vi spendera på kvällens middag.:D:D
/pawik
Ett annat alternativ som vi använder är att ha ett valutakonto på en svensk bank.Här växlar vi från sek till euro till en gynnsam kurs och för sen över pengar till vårt grekiska bankkonto.
Idag tömde jag sparbössan, där jag samlar alla mynt jag har i fickorna. När den är full brukar det vara mellan 5-10 000 kronor. En bekant som har peningräkningsmaskin på arbete räknade dem och gav mig sedlar.
Traskade därefter till Forex, som vår bank (Danske Bank) anlitar för sin kontanthantering..
Jag frågde vad det kostar om Forex räknade mynten, vilket skulle kosta 15%, detta skulle innebära mellan 750-1500 kr.
Detta förstärker min tidigare uppfattning om det ocker Forex ägnar sig åt.__D
Tobbe
Jag avskyr Forex sedan de ljög om bankomatproblem i Grekland bara för att tjäna pengar. Jag behöver dock alltid växla lite innan jag åker, för att ha tills jag är på plats. Dessvärre har bankomaterna på Landvetter slutat med euro, så nu är man tvingad att växla. Och att bojkotta Forex genom att gå till X-change istället är det ingen nytta med, för X-change ägs av ... Just det, Forex :(
Jag behöver dock alltid växla lite innan jag åker, för att ha tills jag är på plats. Dessvärre har bankomaterna på Landvetter slutat med euro, så nu är man tvingad att växla(
Finns det inga bankomater i centrala Gbg där du kan ta ut euro? Vi har det i Västerås på Handelsbanken.
Alltså om du vill bojkotta FOREX så kan du ju köpa euro på din egna bank, gjorde det något år för längesen på Nordea och de hade t.o.m bättre kurs än på FOREX.
Men numera tar jag ut euro på plats i Grekland(vilket ALLTID ger bäst kurs) sen har jag också börjat med att ta ut lite fickpengar som jag sparar till nästa resa (så det räcker till båt, en övernattning och mat),
så slipper man bekymra sig över det, iaf första dygnet i Grekland.
Sunny :)
Vi tar också med oss pengar hem till nästa resa. Vi brukar ha ca 200-300 € med hem...Då känns ju de första dagarna nästan gratis och så är det lite kul att se om man tjänade eller förlorade på det vad gäller kursen.:D
Lissi
Vi tar också med oss pengar hem till nästa resa.
Lissi
En toppenidé tycker jag!.. :)
Vet att du har berättat om det tidigare i något annat inlägg, lät så smart så nu har jag börjat med det också!.. :D
Fast vissa resor har det ändå blivit över en 10 euro utan att jag ens tänkt att jag ska spara och ta med hem, det är ju bra!
Finns det inga bankomater i centrala Gbg där du kan ta ut euro? Vi har det i Västerås på Handelsbanken.
Alltså om du vill bojkotta FOREX så kan du ju köpa euro på din egna bank, gjorde det något år för längesen på Nordea och de hade t.o.m bättre kurs än på FOREX.
Men numera tar jag ut euro på plats i Grekland(vilket ALLTID ger bäst kurs) sen har jag också börjat med att ta ut lite fickpengar som jag sparar till nästa resa (så det räcker till båt, en övernattning och mat),
så slipper man bekymra sig över det, iaf första dygnet i Grekland.
Jodå, jag vet att det är smidigt att spara från förra resan, men jag lyckas aldrig planera det när jag ska åka hem.
Jag ska kolla om det inte går att ta ut i stan, bra idé. Det var ju bra med Landvetter innan, man behövde aldrig tänka på euro innan man var där. Och naturligtvis tar jag ut merparten av reskassan på plats, jag vill bara ha pengar i plånboken när jag kommer fram så att jag slipper tänka på det.
Men på banken - det trodde jag var ännu sämre kurs än Forex. Intressant.
Jag avskyr Forex sedan de ljög om bankomatproblem i Grekland bara för att tjäna pengar. Jag behöver dock alltid växla lite innan jag åker, för att ha tills jag är på plats. Dessvärre har bankomaterna på Landvetter slutat med euro, så nu är man tvingad att växla. Och att bojkotta Forex genom att gå till X-change istället är det ingen nytta med, för X-change ägs av ... Just det, Forex :(
På denna sidan (http://bankomat.se/privat-2/hitta-automater/) kan du till höger välja "Uttag euro" och sedan hitta närmaste bankomat för detta, det finns många i Göteborg...
/kimmen
Tack Kimmen! fb_gilla
Birgitta, som ser att vi har 2 stycken i Umeå.
Ser man på. Jag har två stycken på gångavstånd. :) Den ena kommer jag att passera om en stund när jag tar min promenad. Jag kanske skulle ta ut några euro för att få drömma lite :D
Tack kimmen, mycket bra! klapp_klap
Ser man på. Jag har två stycken på gångavstånd
Ja, tänk vad lite man vet om sin egna stad ibland.. :rolleyes:..jag blev själv tipsad av en Kalimera-vän att det finns en bankomat i Västerås för euro-uttag på Handelsbanken.
Vilket jag aldrig tänkt på, men det beror också mycket på att jag sällan tar ut pengar från bankomat här i Sverige,.
Tja, KALIMERA är bra till mycket!!.. klapp_klap
telefonplan
2014-12-03, 11:18
Du ska absolut växla på plats och i Euro. Se till att bankomaten tillhör en riktig bank och inte något växlingskontor, det skiljer åtskilligt i växelkurs. Alpha Bank, Piraeus Bank och National Bank of Greece är de största. Har du ett ICA-bankkort slipper du uttagsavgiften.
Wardakis
2014-12-12, 17:34
Jag har växlat några gånger på Forex i år och inte uppmärksammat att när jag gjort det och betalat med mitt Mastercard från Icabanken så får jag betala 35 kr till Ica. Alltså, om man nödvändigtvis ska växla på Forex så betala inte med Icakortet, ta ut pengarna i bankomat först.
Gunilla -som tänker köra Lissis metod i fortsättningen
Vi kör alltid med "Lissi-metoden"
Just nu har vi 224 Euro hemma för resan på måndag. Tryggt.
Birgitta.
Vi kör alltid med "Lissi-metoden"
Just nu har vi 224 Euro hemma för resan på måndag. Tryggt.
Birgitta.
fb_gilla..:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.