handdator

Visa fullständig version : Bok om Sfakia


lenapg
2014-05-15, 11:37
Förra sommaren, 2013, när vi var i Sfakia, så köpte jag en bok som rätt och slätt heter In Sfakiá, skriven av en engelsman som heter Peter Trudgill. Boken finns både på engelska, tyska och franska(?). Den var inte speciellt dyr. Man kan köpa den på nätet, men då är den ganska dyr.
Boken handlar om dagens och gårdagens Sfakiá, ur alla synvinklar. Jag lärde mig så mycket.
När vi nu återvände i påskas, så kände jag igen så mycket som jag läst om. Inte nog med det, när vi satt och drack våra sista koppar mountaintea hos Despina, så tyckte jag att det var något bekant över mannen och kvinnan, som satt bredvid. Det visade sig vara Peter Trudgill, med fru. Vi fick en pratstund med dem och det visade sig att han pratade flytande norska, förstod svenska och var enormt trevlig.
Om någon är som vi och älskar Sfakiá, så kan jag verkligen rekommendera boken.
fb_gilla
Vi återvänder i slutet av september så jag hinner läsa boken en gång till!
Hälsar Lena PG :)

LenaochJanis
2014-05-15, 14:53
Det finns nästan inget bättre än boktips, så tack för det. Den här boken blir ett måste.
Lena

Kalimera
2014-05-15, 16:45
Tack för tips! klapp_klap

Den ska inhandlas nästa gång jag är där, och jag ska läsa den på plats.

Ylva A
2014-06-04, 17:09
Vi beställde boken på en bokhandel i Ierapetra. Boken fanns bara på grekiska, blev svaret och vi fick se den. Även om vi läser grekiska, är det alltför jobbigt att klara av den från pärm till pärm. Vi får göra vidare efterforskningar, kanske i Sverige!?
/ Jannis

lenapg
2014-06-05, 10:40
Hej!
När jag skrev mitt inlägg så kollade jag om den fanns på Adlibris, och det gjorde den. Men nu fanns den bara på tyska.
Vi köpte vårt ex i en liten affär bredvid restaurangen Lefka Ori. Har bara öppet då och då. Där har vi även köpt deras speciella T-shirt, svart med texten Chora Sfakion i vitt, men bokstäverna ra-ki, i blått!
Hoppas ni får tag i boken, den är verkligen läsvärd!
Hälsningar
Lena PG

Fysimera
2014-06-05, 17:48
Direkt från Loutro
Jag sitter inbåst i Loutro med 250kg bagage 17 stora resväskor.
Skall vidare till Roumeli i kväll hoppas jag.
Jag gick runt i de tre market affärerna här och den som ligger närmast hamnen har två ex av boken på tyska, ingen annan här i loutro.
Skall titta mer i A Roumeli o förhoppningsvis i Horasfakia under veckan.

Här på sydsidan har vi haft oväder men vi har kunnat vandra varie dag. Taxibåtarna kan ej läggatill i agi.Roumeli beroende på för stora vågor men Neptun skall klara det i kväll tror man....

Olle

Fysimera
2014-06-07, 11:33
Nu har jag tittat runt i Sfakia.
I Lotro finns två ex på Tyska.
Nu i HORASFAKIA här finns 7ex på engelska till 16euro.

Jag lämnar Horasfakia i dag kl.13 grek tid. Om någon vill att jag köper så sänd ett sms till min mobil. 0030 6947257430 så kan jag sända vidare.
Eller mail olle@fysimera.com jag bekräfter om när jag köpt.

Olle

LenaochJanis
2014-06-09, 15:08
Hej Lenapg
och alla andra bokälskare!
Har just varit inne i Chania och i en bokhandel vid Venetianska hamnen köpt In Sfakia av P. Trudgill (på engelska).Hunnit bläddra lite och den verkar vara väldigt intressant. Tack ännu en gång för tipset.
Lena