Logga in

Visa fullständig version : Fel generation...

Monica P
2014-05-14, 18:33
Oj, lite nervöst.

Maken ska åka till Sverige och träffa barn och vänner. Förr, jag menar före datortiden, var det så enkelt att fixa biljetter: man pratade med nån på en resebyrå och fick direkt en riktig biljett i handen mot kontanta medel.

Numera måste jag ju pilla på datorn, i mitt fall förvirrat -och sen raskt överlämna problemet till sonen i Sverige som är rätt generation...han ordnade alltihop och jag känner mig verkligen som fel generation! Jag har inte fixat boardingkortet än, NÅT ska jag väl klara av??? Har några dar på mig.

Ska det bli så här , värre och värre? Signalerna finns, jag har läst om att man knappt har slantar i Sverige länge....i så fall vill jag inte vara med, jag hoppar av datortåget.

Det kändes skönt att komma till Grekland för elva år sen. Knappast någon hade dator, och absolut inte pensionerade tanter som jag. Man hämtade ut lön och pension kontant från banken . Ingen kölapp, ibland blev det bråk. Betalade räkningar på olika ställen, inte per giro utan personligen. Då tyckte jag att det var lite gammaldags och rätt behagligt, inte hade jag bråttom heller. Ingen stressad lunchrast att nyttja till såna ärenden, hade tid att sitta och kolla folk.

Men den nya tiden har kommit hit, obevekligen, och kolliderar just nu med den gamla tiden.

Exempel: Pension, sjukpenning och bidrag fås numera per konto på bank, alla har kort till ATM. Många äldre människor gillar inte alls det där, högst misstänksamma.

Åtskilliga yngre använder sig av elektronisk betalning av räkningar.

Kölappar finns på de uppsnyggade, ihopfösta bankerna.

Deklarera gör man på datorn.

Personnummer (AMKA) infördes några år sen

Idag finns det datorer i snart sagt alla hem, i synnerhet om det finns barn och ungdomar där.

Men motsträvigt betalar de flesta (här på landet) fortfarande med riktiga pengar trots alla annonser om bonus hit och fördelar dit med kort.

Ja, ja, jag SKA klara av att skriva ut boardingkortet... Jag väntar bara tills sonen ringer och ger mig stöd...

Masse
2014-05-14, 22:55
flabb_flab Du är helskön Monica!

:) Masse

xenos
2014-05-15, 05:15
"Utvecklingen" har sprungit ifrån oss och banker och de som säljer en vara eller tjänst har delegerat arbetet till kunden och avskedat folk. Alltså är vi också en lurad generation utöver oavlönad.
Framtiden fanns aldrig.

maji
2014-05-15, 06:50
flabb_flab Du är helskön Monica!

fb_gilla

//majibye_bye

KR
2014-05-15, 07:58
Det har verkligen förändats så visst är det bra att kunna få hjälp av barnen ibland.
Lycka till med utskriften.
//
KR

Netwolf
2014-05-15, 08:07
Haha, jag tycker du verkar klara dig rätt bra, Monica :)

När vi härförleden checkade in på ett hotell på Canaries, så halade portiern upp två internetinloggningar till min fru och mig. Stolt proklamerade han att man måste ha en inloggning per enhet och han trodde att vi säkert ville ha detta.
Vi tittade på varann, jag min fru och min dotter och förtäljde att vi i så fall behövde sex inloggningar.
Han började frenetiskt skriva ut fler koder, samtidigt som han mumlade nåt om "new generation".. :D

/Wolfen

Monica C
2014-05-15, 10:24
När vi härförleden checkade in på ett hotell på Canaries, så halade portiern upp två internetinloggningar till min fru och mig. Stolt proklamerade han att man måste ha en inloggning per enhet och han trodde att vi säkert ville ha detta.
Vi tittade på varann, jag min fru och min dotter och förtäljde att vi i så fall behövde sex inloggningar.
Han började frenetiskt skriva ut fler koder, samtidigt som han mumlade nåt om "new generation".. :D

/Wolfen

:D:D:D
Monica:)

Masse
2014-05-15, 10:43

/Wolfen

flabb_flab

Ylva A
2014-05-15, 11:50
Du har ingen chans att ångra dig! Du kan bara vara tacksam över, att du fick vara med om den! Att ungarna våra får hjälpa oss, får vi tåla. Någonting mer än oss, kan dom ju få kunna. Resten har ju vi lärt dom!
/ Jannis

Lissi
2014-05-15, 12:02
Ja, det är förunderligt med all denna teknik.
Mitt treåriga barnbarn höll på att bryta ihop häromveckan , när hon stod och drog med handen över TV-skärmen från höger till vänster och det inte blev en ny bild:D:D

Jag är så glad att jag ialla fall kan så mycket att jag kan boka resor över internet!

Tack Monica för härlig läsning! Du är verkligen en av dem som gör Kalimera till ett gott inslag i vardagen!

Irene53
2014-05-15, 12:04
bye_byefb_gilla

ciakoohler
2014-05-15, 13:28
fb_gilla

Katitzi
2014-05-15, 15:09
Ni som redan gått i pension kan i alla fall pusta ut lite! Vi som har några år kvar känner oss väldigt stressade och pressade att försöka hinna med allt nytt på arbetsplatserna. Nu ska man fixa olika appar på iPad och nyss fick vi en ny skrivare på jobbet med konstiga inloggningar och koder för att kunna skriva ut....:eek: Suck, ibland känner man sig gammal och förbrukad!:(

Katitzi:)

Monica P
2014-05-15, 17:13
Katitzi, jag tröstar mig just med det...

kirtor
2014-05-15, 18:23
:) :) :) :confused: :confused: :confused:

Afantou
2014-05-18, 18:12
Jag tycker det är bekvämt och enkelt att man kan fixa allt på datorn, kan inte förstå varför grekerna så gärna står i kö för att uträtta ärenden som man snabbt klarar av på datorn. Naturligtvis förstår jag att många inte har dator, men även vår 81:årige granne i Afandou, har dator :-)
Min syster som är 83 fixar det mesta på sin läsplatta, och hon tycker det är fantastiskt bra.
Jag skulle nog bli galen utan min dator, och jag är en "tant"

Kalimera
2014-05-19, 16:18
Min syster som är 83 fixar det mesta på sin läsplatta, och hon tycker det är fantastiskt bra.Min mamma är 85 och har både laptop och surfplatta. Men hon betalar inte räkningar på nätet, det vågar hon inte. Hon vågar inte ta ut i bankomat heller, på grund av rånrisken, så det får jag göra. :)

Monica P
2014-05-19, 19:08
Jag är inte emot datorer, absolut inte. Jag är emot min egen tröghet att lära mig mer och mer...

Helt fantastiskt med allt man kan uträtta, uppleva, upptäcka, alla nya vänner man får och gamla man återfår...

Även de nya telefonerna har samma obegränsade möjligheter för elektronikupptäcktsresande.

Bara det inte blir som i Eros Ramazzottis video/sång , den där Parla con me . ( Se där, jag vet inte hur jag ska länka till den) där alla bara glor på sina telefoner och ingen umgås "på riktigt". Det har ju gjorts många liknande , lite oroväckande sketcher.

Och ja då, boardingcard fixat- med hlälp av sonen...

Lissi
2014-05-19, 19:36
fb_gilla.

Lissi

Netwolf
2014-05-19, 20:50
...där alla bara glor på sina telefoner och ingen umgås "på riktigt".

Åja, jag vet inte om det var så mycket bättre förr. Titta bara på denna bild, tagen i slutet av 20-talet. Så mycket umgicks man då. :D

http://forumbilder.se/DCQIH/paper.jpg

Min frus farfar, trea från höger, var en av dom som glodde i sina medier.

/Netwolf

Monica P
2014-05-20, 06:51
Underbart kort! Söndagsklädda, säkert...

Kalimera
2014-05-20, 15:08
http://forumbilder.se/DCQIH/paper.jpg
Fantastisk bild Netwolf! Galet bra. klapp_klap

karinafp
2014-05-20, 16:02
Här är den, Monica. Du bara kopierar länkadressen och klistrar in den. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=TxDRUKBR3X0

Karin
som vägrar smartphone Ang_elx

Thomas P
2014-05-23, 12:32
Här är den, Monica. Du bara kopierar länkadressen och klistrar in den. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=TxDRUKBR3X0

Karin
som vägrar smartphone Ang_elx

En HÄRLIG video. Just så här ser samhället ut idag. Se er omkring.
Önskar det var som slutet, "prata med varandra öga mot öga"

Den här länken kommer jag att skicka till mina barn :)

Claes på Lesvos
2014-05-23, 15:57
Hej Greklandsvänner.
Finns det inga datavänner bland oss. Jag är en i alla fall så kanske tillhör jag, född 48, fel generation. Just nu är jag på Lesvos och hustrun i Sverige. Med hjälp av datorn eller telefonen kan vi skicka gratis besked till varandra via Whats App eller Skype. Vi kan prata med varandra, utan att det kostar ett öre, så länge vi vill. Vi behöver bara vara i närheten av någon som har WiFi (de flesta barer och kafeer har det här på Lesvos och vi har det naturligtvis i både vårt svenska och grekiska hem). Jag bokar alla våra resor både flyg och färjor via internet och vi sköter det mesta av våra liv via internet och får massor av tid till annat.
Häromdagen skulle jag boka hustruns hemresa i början av oktober. Jag upptäckte snabbt att om hon skulle flyga Lesvos-Athen-Köpenhamn och använda SAS från Athen skulle biljetten den 1/10 kostar runt €250 enkel. Istället bestämde vi oss för att jag reser med henne till Athen och hon reser med Aegean den 2/10 vidare till Köpenhamn. (Tyvärr finns det inget tidigt flyg från ön som ansluter till det tidiga Aegeanflyget) Jag bokade hotell för en natt och en enkel biljett till mig tillbaka till Lesvos den 2/10. Priset för en enkel resa den 2/10 med Aegean Athen-Köpenhamn kostade utan bagage €60 (med €90) enkel. Jag tar bagaget i bilen senare i oktober, när jag kör hem för vintern. Hustrun fick en billigare hemresa och vi ett mini besök i Athen och dessutom ett par hundralappar över att dricka Ouzo för.
Jag undrar, tillhör jag fel generation?

Lissi
2014-05-23, 19:41
Så klart vi alla nästan uppskattar IT!!!
Det stjäl ju tid , men oj så många vänner och trevliga resor man får tack vare detta. Resandet har ju mångdubblats sen jag började boka på nätet... Jag gillar tekniken , men håller mig till bokningar, e-brev, facebook och greklandssidor. Läser aldrig tidningar eller böcker på nätet, skypar inte och använder inte spotify.... Är nog lite lagom ....Var 50 fyllda när jag köpte första mobiltelefonen, skaffade android vid 62, har ingen iPad.....Men jag har bara internetbank, betalar alla räkningar på nätet. Problemet blir väl när man tappar minnet hur man ska göra då med alla lösenord:eek::eek::eek:. Jo, jag har dem sparade på datorn....men det krävs lösenord för att komma in där:D

Lissi

Katitzi
2014-05-23, 21:55
Jag uppskattar också att surfa på nätet, vissa sociala medier, Skype osv. Det jag menade med mitt tidigare inlägg är att det är tufft på arbetsplatserna med nya system och program som installeras hela tiden. Så fort man har lärt sig ett program någorlunda så ska det bytas ut! Där sitter man med dokumentationer, projektbeskrivningar och bilder som ska sammanfogas till något begripligt...:( inte helt lätt!

Katitzi:)

Netwolf
2014-05-24, 07:09
Så fort man har lärt sig ett program någorlunda så ska det bytas ut! Där sitter man med dokumentationer, projektbeskrivningar och bilder som ska sammanfogas till något begripligt...)
Fast då är det inget bra system. Program som kräver en massa manualer, som beskriver hur man ska agera, när man använder det, är helt enkelt feltänkt från början. En bra manual ska vara av Ikea-typ.

/Netwolf

Monica P
2014-05-24, 07:18
Det händer så mycket, samtidigt, inte kan väl någon hålla reda på alltihop...jag undrar ibland vad dom gör idag, några grabbar jag och min kompis Berit träffade 1964 eller var det 1965. De jobbade på IBM i Stockholm och kunde inte prata om något annat än datorer. Jag och Berit var föga intresserade, så det blev ett kortvarigt möte, vi fnissade flera kvarter när vi gick. Kanske dessa nördar nu sitter i nån topporganisation, kanske vi missade en svensk Bill Gates och den där andre, vad-han-nu-heter...