handdator

Visa fullständig version : Var är värmen?

Monica P
2014-05-09, 17:43
Snart har halva maj gått och fortfarande har vi ingen värme att klaga på. Sover med stängda fönster mot nordanvinden som kommer svepande från Ryssland nånstans, använder täcke fortfarande, kan inte gå barfota på stengolven.

Men endera dan kommer den väl. Maken duschade i uteduschen och vattenledningsvattnet var riktigt varmt, sa han. Folk badar i viken, jo, några tappra har jag sett, min lilla grannfru till exempel. Hon badar förstås inte för nöjes skull, utan för att doktorn har sagt att hon ska göra det...

Turisterna är ju här igen, det är ju ett riktigt sommartecken, inte bara klättrarna, de finns här året om, nej, turbåtsturisterna från Kos och återvändarturisterna som föredrar den här tiden på året. Många skära axlar och vader vandrar förbi mig där jag sitter på kafeneion i ylletröja och jacka.

För mig är det inte riktig sommar förrän jag hört cikadorna spela fiol. Inte förrän man kan ha öppna fönster på natten och höra nattljuden. Inte förrän jag kan vara barfota. Inte förrän tvätten torkar snabbare än man kan hänga upp den...

Idag planterade vi fyra stora vinrankor som ersättare för dem som getterna åt upp i höstas. De rankor som överlevde har massor av pyttesmå blommor som kommer att bli jättegoda vindruvor vad det lider. Fikonplantorna som likaledes blev nertuggade har repat sig rätt bra. Granatäppleträden har mängder av orangeröda blommor. Snart kommer värmen, då ska jag vattna och vattna och klaga till min granne över staketet om hur varmt det är...

Men idag letar jag fram ullsockar till mina kalla fötter .

malou
2014-05-09, 19:03
För mig är det inte riktig sommar förrän jag hört cikadorna spela fiol. Inte förrän man kan ha öppna fönster på natten och höra nattljuden. Inte förrän jag kan vara barfota. Inte förrän tvätten torkar snabbare än man kan hänga upp den...

Ennå en gang en vakker beretning fra deg. Dette med forventningen og ventingen på den 'riktige' sommeren er god. Sikadene og nattlydene, gå barføtt, gjerne i vått gress tidlig på morgenen. Visst betyr det en ny årstid. Her i nord er vi nok et stykke unna, men trærne er grønne. Selv om det er kaldt og regntungt.

Lissi
2014-05-09, 19:18
Du skriver så otroligt fint om livet på Kalymnos. Du kan verklgen se vardagens små pärlor och göra poesi av dem. Vi vet ju dock att det liv ni lever inte är en dans på rosor, men vi får känna doften!
Kram och trevlig helg.

Lissi

Annki
2014-05-09, 19:32
För ett ögonblick fick du mig att befinna mig på Kalymnos... Tack Monica!

Ann-Kristin bye_bye

UlfWiman
2014-05-09, 20:13
Samma skit här uppe i Öjebyn!
Tog en tripp till vårdcentralen i f.m i fullt solsken och klädd för det. Kom åter 3 timmar senare i+3° och full nordanvind. Så nu har min förkylning fått ännu bättre grogrund. Men tack ändå Monica för du skriver på ett så fint sätt med en mycket beskrivande terminologi. Man skulle kunna tro att du varit svenskalärare

/Ulf

Ylva A
2014-05-09, 20:59
Men Ulf, Monica är ju svensklärare för kalimerianerna!
En tröst för dig Monica, det är svalt även längst ner i södra Europa, dvs. Ierapetra. Men vi sover för öppna fönster!
/ Jannis

Kalimera
2014-05-10, 13:49
Snart har halva maj gått och fortfarande har vi ingen värme att klaga på.flabb_flab

Sunny12
2014-05-10, 14:11
Monica, jag skulle också behöva ullsockor och en varm mössa här på Amorgos.. flabb_flab..

Var in i en butik och handlade idag och då sa butiksägaren att förra året vid den här tiden var det 28 grader varmt och man badade, visst finns de en del som badar, såg en här i Katapola för några dagar sedan, samt i går i Agia Anna var det ett par som simmade!!

Det är säkert skönt i havet, MEN jag vill ha sol och värme när jag kommer upp efter en simtur!!!
Idag molnigt och lite småkyligt, men tack och lov så har den starka vinden avtagit!!

Sunnybye_bye

Monica P
2014-05-10, 21:53
Ja, det är lite segt i år, men det har vi säkert sagt andra år också. Mannaminnet är kort..

lugnagatan
2014-05-10, 23:42
Nej, du Monica, vinterkylan håller i sig i år. Det var en väldigt varm höst, men nu är det maj , och luften är fortfarande vinterkall, och det har blåst kraftigt före första maj och därefter.
Vi kan bara konstatera att det inte är samma från år till år. Går vi mot kallare eller varmare klimat ??!
Vi får bara hoppas att juli och augusti bjuder på samma sköna sommarvärme som det alltid har gjort ;-)

Admirala
2014-05-11, 07:27
Så fin fortelling, Monica klapp_klap

27 grader i Nafplio i dag, 30 meldt i morgen, du får komme hit og varme deg ;)

Eva i Aten
2014-05-11, 23:01
Idag har det varit ganska varmt här i Glyfada, men nog satte jag på mig jacka då jag var ute med hunden klockan 20, så visst är värmen lite sen i år. Inte har jag plockat fram sommarskorna ännu heller, men det kanske är dags nu...!
Sover förresten fortfarande med duntäcke...haha, lite väl acklimatiserade har vi kanske blivit...:)
Kram, kram ☼

Monica P
2014-05-12, 07:44
Duntäcke...det är ju så skönt...
Jag köpte snygga sandaler ett tag sen , kände mig så vårfin. Städade garderoberna, både min och gubbens, och lämnade tre stora säckar till kyrkans insamling. Har nu rymliga garderober och inget som ligger oanvänt.

På tal om det-den här insamlingen som några driftiga kvinnor administrerar har delat ut kläder och filtar till över tusen familjer inklusive båtflyktingar. Värt att stödja, om inte med kläder kan man ju donera några euro.

Eva, nån gång ska jag väl åka till Aten utan ärenden...