Visa fullständig version : Hilsen fra Kastellorizo!
E n d e l i g er vi her:D - på vakre, VAKRE Kastellorizo :D
- og det er jo enda finere enn vi trodde, og d e t sier ikke lite etter alle vakre bilder vi har sett fb_gilla
Vi kom til Rhodos mandag kveld, tok taxi den korte turen til vårt bookede Ap/Studios Filoxenia, der ble vi møtt av det som må være et av øyverdenens vennligste vertpar!!! - etter en overnatting(og deilig frokost) var det klart for taxi tilbake til flyplassen og den korte flyturen hit til KZO:)
- og " fy skam dere" som har skremt meg:eek::rolleyes:
- det var en 100% behagelig/positiv opplevelse :)
Her på KZO trives vi utmerket i vårt studio på Palameria,
vakre omgivelser/utsikt :)
Det var det snyft_drop:o:mad: - resten av innlegget, "stemningsrapporten", ganske lang, forsvant ...fordi jeg hadde brukt for lang tid.... Var UTLOGGET....
Men, kan jo ikke la d e t ødelegge humøret :D
- og ikke skrive det om igjen heller ....nå!
Ha det godt alle som leser bye_bye
F
Så härligt det låter Kariklapp_klap
Kastellorizo är en ö som jag har velat åka till i många år men det har aldrig blivit av.
Hoppas du berättar mer om vistelsen där för jag är verkligen nyfiken.
Ha det så bra!
//majibye_bye
Är också en önskeö för mig så berätta gärna så mycket du kan och hinner.
Eva
Ja, Kastellorizo vill vi gärna ha ett fotoresebrev ifrån :D:D Nu när vi har flyg till Rhodos från Kalmar förhoppningsvis även nästa år så finns ju möjlighet att ta sig dit!
Ha en fin tur Kari! Pass på bara med alla trappor så Du inte vrickar fötter . På Symi klev jag fel i en lång trappa för jag skulle fotografera samtidigt:(
Lissi
Vad härligt att höra att ni kommit fram till KZO.
Och att ni verkar uppskatta ön. :)
Första gången vi kom till ön bad vi öns taxichauffören att ta en rundtur på dom fåtaliga vägarna i en timma. Då hade man en uppskattning om ön och kunde själv ta vandringsturer.
Birgitta.
Ha det så ljuvligt på Kastellorizo. Det är ju inte så många som besöker den ön så det skulle vara trevligt att höra mera om er vistelse.
/ Anne :)
Härligt njuuut, det gör jag!!!... :)
Kalimera
2014-05-07, 18:52
- og ikke skrive det om igjen heller ....nå!Hoppas att du skriver igen kari!
Välkommen till paradisön! bye_bye
Jag undrar så hur det är på en sådan liten ö så här års. :)
Är restauranger och någon mataffär öppen?
Takk for alle positive innlegg / response :)
Det e r virkelig en Paradisøy, Janne, så vakkert at man ikke får sett seg mett :D - og jeg skal skrive litt til, så kanskje det kommer noen bilder senere.
- jeg kan ikke og legge inn bilder direkte fra IPhone, som er den eneste elektroniske "dingsen" vi har med oss :) - dessuten tar jeg fortsatt de fleste bildene med min Lumix.
Jeg vil virkelig anbefale alle som har ønsket seg hit til Kzo og gjøre alvor av planene, en perle av ei øy som "kun"mangler strender, dvs vi har badet i Mandraki, men Strand er vel ikke navnet på stedet vi fant;)
Det er fine muligheter til bading i havet inne i byen, mange stiger ned i vannet, men noen som har badet har vi ikke sett enda, kanskje fordi det er v e l d i g få turister her.
V i har heller ikke prøvd, utover å stikke foten nedi... det var kaldt!
Men her på KZO kan man ha det veldig bra uten å bade:)
Med den deilige utsikten vi har tar jo frokosten l a n g tid, koselig å følge med på fiskebåtene som tøffer inn, utfluktsbåten fra Kas kommer hver formiddag, den er ikke overfylt på denne tiden den heller.
De fleste kafeer og Rest/tavernaer her har åpnet for sesongen, men ikke "Mikro Parisi" ( de vi leier av) og heller ikke "Sydney" som jeg mener å huske var Janne's favoritter! Vi har spist godt på "Alexandra" og "Lazarakis", men kanskje aller best, og billigst hos "Billy" på andre siden av havna :-) Vi har spist mest fisk hittil, en del småretter, men "Billy" griller også deilig kjøtt!
Det er veldig trivelig å sitte blant grekere om kvelden, det er hos Billy, og på kafeene på den siden av havna, grekerne er :) - det er overraskende fullt, livlig og trivelig stemning! Vi synes folk er spesielt vennlige her :)
Det er plass til mange, men nå ligger det bare et par seilbåter: inne om dagen, så kommer det inn 4- 5 til kvelden, det blir noen " middagsselskaper" på restaurantene midt i havna!
OG, Selvsagt sitter vi ikke på balkongen hele dagen;)
- vi sitter jo på kafeer og :D
Røre på oss vil vi jo og :) - selv om vi ikke foretar de store vandringene, liker vi godt å gå!
Vi har gått i "alle kroker og kriker" og sett oss rundt, det er flere trange fine grender enn man skulle tro bak havnepromenaden :)
Og, alle veier fører til Rom heter det, h e r fører de til Mandraki:) - vi har funnet "mange" veier dit og til Chorafia.
Selvsagt har vi også vært i høyden for å få fine oversikts/utsiktsbilder:)
- det har blitt a l t f o r mange bilder, d e t er uunngåelig i s å spesielle og vakre omgivelser :rolleyes::D
Sist, men selvsagt inne minst vi har hatt s å deilig vær, s o l og helt vindstille :D
- helt til i dag..., det er fortsatt lite vind, men det har skyet over, og nå s m å regner det, og vi har nok mer ustabilt vær i vente her, d e t tar vi som det kommer, koser oss gjør vi uansett bye_bye
Jeg vil virkelig anbefale alle som har ønsket seg hit til Kzo og gjøre alvor av planene,
Sist, men selvsagt inne minst vi har hatt s å deilig vær, s o l og helt vindstille :D
- helt til i dag..., det er fortsatt lite vind, men det har skyet over, og nå s m å regner det, og vi har nok mer ustabilt vær i vente her, d e t tar vi som det kommer, koser oss gjør vi uansett bye_bye
Åh så härligt det låter Kari! Riktigt nyfiken blir jag på KZO!
Såg att Apollo hade flygstolar för 899 kr t o r från Malmö till Rhodos 10-17 maj.
Jag får hia mig till den 29 maj till Kreta.;)
Visst är det härligt när man kommit i den åldern att vädret inte har någon betydelse för om en resa blir bra eller inte....eller förresten det är kanske mer läggning än ålder som spelar in:eek:
Ha det fortsatt fint och tack för att vi får följa med på resan! Hälsa Arne!
Lissi
Kalimera
2014-05-08, 17:33
Det e r virkelig en Paradisøy, Janne, så vakkert at man ikke får sett seg mettPrecis så är det! Tycker att det är SÅ kul att ni åkte dit. Hoppas verkligen att fler gör så.
Synd att Paris och Sydney inte har öppnat ännu. Men det finns så mycket annat som är bra. Ser fram emot bilder oavsett när det kommer. :)
Har ni sett om det är någon utställning i moskén?
Åh så kul det är med alla uppdateringar vi får från Grekland nu. Man vill ju bara ha fler fler och fler! klapp_klap
Tack Kari för din fina beskrivning av Kastellorizo. En ö jag vet väldigt lite om. Men nu blev jag nyfiken. Fortsätt gärna uppdatera om du har tid. Härligt att läsa!
Ha en fortsatt fin resa.
bye_bye
Kalimera
2014-05-08, 19:28
Tack Kari för din fina beskrivning av Kastellorizo. En ö jag vet väldigt lite om. Men nu blev jag nyfiken.Du kan läsa om denna underbara ö här (http://www.kalimera.se/oar/dodekan/kastellorizo.html).
Och här (http://www.kalimera.se/oar/dodekan/kastelorizo-blogg.html) kan du läsa om vår resa till Kastelorizo.
Du kan läsa om denna underbara ö här (http://www.kalimera.se/oar/dodekan/kastellorizo.html).
Och här (http://www.kalimera.se/oar/dodekan/kastelorizo-blogg.html) kan du läsa om vår resa till Kastelorizo.
Anbefales :D fb_gilla
Precis så är det! Tycker att det är SÅ kul att ni åkte dit. Hoppas verkligen att fler gör så.
Synd att Paris och Sydney inte har öppnat ännu. Men det finns så mycket annat som är bra. Ser fram emot bilder oavsett när det kommer. :)
Har ni sett om det är någon utställning i moskén?
Jeg håper også at flere reiser hit, vi vil tilbake, da og i lavsesong:)
Det VAKRE forsterkes av stillheten/freden som råder her synes jeg, spesielt i området der vi bor, det er så deilig :)
- samtidig synes vi det er fint at det er livlig i andre deler av havna:D
Det er fortsatt utstilling i Moskeen,
Vi tenkte se den i morgen, vi " rakk" det ikke i dag;)
de stenger kl15:)
Det skal nok bli noen bilder etterhvert, men dine er jo suverent fine, så d e
matcher jeg ikke :)
Og, når det gjelder bilder, så fikk vi en spesiell opplevelse her første dagen:D
Dermed var mitt bidrag til "Rolig"bildekategorien i boks ;)
Åh så kul det är med alla uppdateringar vi får från Grekland nu. Man vill ju bara ha fler fler och fler! klapp_klap
Tack Kari för din fina beskrivning av Kastellorizo. En ö jag vet väldigt lite om. Men nu blev jag nyfiken. Fortsätt gärna uppdatera om du har tid. Härligt att läsa!
Ha en fortsatt fin resa
bye_bye
fb_gilla - og Takk, Thira :)
Vad spännande och ha det en fortsatt bra tid! ;)
Marja :)
Åh så härligt det låter Kari! Riktigt nyfiken blir jag på KZO!
Såg att Apollo hade flygstolar för 899 kr t o r från Malmö till Rhodos 10-17 maj.
Jag får hia mig till den 29 maj till Kreta.;)
Visst är det härligt när man kommit i den åldern att vädret inte har någon betydelse för om en resa blir bra eller inte....eller förresten det är kanske mer läggning än ålder som spelar in:eek:
Ha det fortsatt fint och tack för att vi får följa med på resan! Hälsa Arne!
Lissi
Takk, Lissi:)
- og Kzo e r vakker, men kanskje liten for deg? - et miniSym :)
Det er stadig gode tilbud for oss reiseglade/gale;):rolleyes: - det går nok fint å vente til 29.mai :D
Når det gjelder APOLLO, så har de tidenes tilbud fra Norge nå :eek:
K U N 98!!! kr t/r til flere greske reisemål :confused:
Det er jo fantastisk å kunne utnytte et s å godt tilbud, m e n et hån mot de somhar betalt de høye prisene de opprinnelig hadde... synes jeg!
Når det gjelder min/vår tålmodighet i fht regn/ dårlig vær i ferien t r o r jeg det mest skyldes muligheten vi har til å reise oftere/ være her lenger nå enn vi hadde før:o - og fortsatt v i l vi helst ha sol :D
Klart man vill ha sol och värme när man har genomlidit den låååånga, kalla och mörka vintern i Sverige... det är väl helt normalt att känna så..:confused:..iaf för mig!!. ;)
Sunny(som trots blåsväder på Amorgos njuuuuter till 100 %....:D)
Så härligt Kari!
Kastelorizo är en av mina absoluta favoritöar.
Njut vidare!
//
KR
Klart man vill ha sol och värme när man har genomlidit den låååånga, kalla och mörka vintern i Sverige... det är väl helt normalt att känna så..:confused:..iaf för mig!!. ;)
Sunny(som trots blåsväder på Amorgos njuuuuter till 100 %....:D)
Absolut det är ju en av anledningarna till att många av oss reser söderut.:) Jag gillar inte värmen mindre nu än när jag var ung snarare så mår min kropp bättre när det är 20-30 grader och inte så mycket blåst. Lederna blir mjukare och fötterna njuter av sand mellan tårna. Jag älskar att åka till Koh Lanta i januari när vi har som kallast och mörkast där jag garanterat får min sol och värme.
Visst trivs jag i Grekland också med någon mulen dag eller två men en hel resa skulle nog göra mig lite för besviken.
Tack Kari för att du delar med dig av era erfarenheter. Kzo låter som en ö i min smak och dessutom lagom stor.
Eva
Kalimera
2014-05-09, 10:00
Det er fortsatt utstilling i Moskeen,
Vi tenkte se den i morgen, vi " rakk" det ikke i dag;)de stenger kl15:)Berätta gärna när ni har varit där.
Og, når det gjelder bilder, så fikk vi en spesiell opplevelse her første dagen:D
Dermed var mitt bidrag til "Rolig"bildekategorien i boks ;)klapp_klap
Bara för att det inte ska bli missförstånd så gör jag ett förtydligande angående min kommentar till Kari om väder på semestern.
Jag menar ju givetvis inte att jag på något sätt är gladare vid dåligt väder och tycker semestern är bättre då , utan bara att vädret inte har samma betydelse längre. Eftersom jag har förmånen att åka så ofta till Grekland så hänger inte resan på sol eller inte sol. Jag vandrar hellre i lite mulet och blåsigt väder än i stekande sol och jag sitter lika gärna ute en mulen dag under ett träd och läser som en solig. Att sitta under tak och uppleva ett grekiskt regnväder är ett nöje för mig.
Men förr, på 80-90-talet, då var det ju näst på katastrof om det var regn i Grekland.....Missade soldagar på stranden var det värsta som kunde hända. Men då var det också mer ovanligt med ostadigt väder i juni-sept tycker jag.
Nu väljer jag ju också tider på året för resor då jag får räkna med dåligt väder emellanåt så därför blir jag inte frustrerad av det.
Jag menade mest till Kari att de ju också reser på lågsäsongstider då vädret kan vara ostadigt.
Jag förstår till fullo att man blir besviken om man åker i mer eller mindre högsäsong på efterlängtad solsemester och det då blir dåligt väder.
Lissi - som hade bättre väder än väntat i början av april.
Bara för att det inte ska bli missförstånd så gör jag ett förtydligande angående min kommentar till Kari om väder på semestern.
Jag menar ju givetvis inte att jag på något sätt är gladare vid dåligt väder och tycker semestern är bättre då , utan bara att vädret inte har samma betydelse längre. Eftersom jag har förmånen att åka så ofta till Grekland så hänger inte resan på sol eller inte sol. Jag vandrar hellre i lite mulet och blåsigt väder än i stekande sol och jag sitter lika gärna ute en mulen dag under ett träd och läser som en solig. Att sitta under tak och uppleva ett grekiskt regnväder är ett nöje för mig.
Men förr, på 80-90-talet, då var det ju näst på katastrof om det var regn i Grekland.....Missade soldagar på stranden var det värsta som kunde hända. Men då var det också mer ovanligt med ostadigt väder i juni-sept tycker jag.
Nu väljer jag ju också tider på året för resor då jag får räkna med dåligt väder emellanåt så därför blir jag inte frustrerad av det.
Jag menade mest till Kari att de ju också reser på lågsäsongstider då vädret kan vara ostadigt.
Jag förstår till fullo att man blir besviken om man åker i mer eller mindre högsäsong på efterlängtad solsemester och det då blir dåligt väder.
Lissi - som hade bättre väder än väntat i början av april.
Precis så har vi upplevt genom åren.
Birgitta och Arne.
Det är nog en del som har blivit intresserade av KZO. Och det med rätta. Vi har åkt dit fyra gånger och fascinerats av ön.
Kalimera har lite bilder på "Kalimera reser till KZO" så där får man lite uppfattning av ön.
Monica Damien, som bor på ön har en hemsida, den enda officiella tror jag:
http://kastellorizi.de
Nu finns även en webkamera installerad på ön:
http://www.kastellorizo.de/camera1:html
Här finns också info och bilder på ön.
KZO - våra drömmars ö!
Birgitta (som just tryckt på musknappen för vinternas resa till Paleochora flabb_flab).
Kalimera
2014-05-15, 15:14
Hur har ni det? :)
Hur har ni det? :)
:o - er det o s s du tenker på ?:o
Så er svaret så BRA man k a n ha det, Janne :D
- men jeg h a r litt dårlig samvittighet ...:o - leser litt i blant på Kalimera,
men synes det er så "knotete" å skrive på IPhone!
- det får heller bli en rapport når vi er kommet hjem:)
KORT:
Siden "sist" har vi hatt deilige dager på Tilos :)
- og n å enda deiligere på Chalki :D
Vi reiser herfra søndag ettermiddag, og hjem fra Rhodos mandag kveld bye_bye
Kalimera
2014-05-15, 18:20
- er det o s s du tenker på ?Ja, det var er. :)
Och ni verkar ha det bra Kari. klapp_klap
Ser fram emot att höra mer när ni kommer hem. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.