handdator

Visa fullständig version : Pireus-Amorgos

Sidor : [1] 2 3

Sunny12
2014-05-04, 12:04
Hej, vaknade upp efter en god natts sömn, sängarna på Phidias hotell är inte som grekiska sängar brukar vara, alltså hårda!.. :)..kändes mer som att sova hemma!
Jag gick ut i folkvimlet i Pireus runt lunchtid, snacka om folk.. :eek:..märks att grekerna är lediga idag!
Mitt hotell ligger nära den lilla marinan i Pireus.. väldigt trevligt att sitta på en taverna och kolla på folk, en kall öl och en god sallad och sen en Frappe, så är jag mer än nöjd!.. :D
Det är väldigt varmt idag, strålande solsken, härligt!!
Får sen skjuss in till stora hamnen där Bluestar avgår, nu börjar det pirra i magen.. på ett skönt sätt!!
Bävar bara över den långa båtresan 8 timmar eller mer tar det visst!
Får väl försöka sova lite och surfa så går väl tiden!
Snart AMORGOS så kommer jag!!

Sunny

Ankan
2014-05-04, 13:52
Ha det så himla skönt!!!
Stockholm just nu: snö,regn och blåsigt. Brrr...
Njut!
bye_bye

Anki

para poli
2014-05-04, 14:37
Får väl försöka sova lite och surfa så går väl tiden!

Är det fri Wi-Fi på blueStar? eller kör du grekiskt kontantkort?

Pyttan
2014-05-04, 14:50
Förra sommaren var det inte fri wifi på Blue Star men man kunde köpa wifi för vad jag minns en ok penning. För 8 timmar blir det nog ganska mycket om man behöver tillgång hela tiden.
Tror det var typ 3 euro timmen, men mitt minne är himla risigt! :)

Lissi
2014-05-04, 14:57
Ja nu är Du väl på båten redan....Ha det så härligt!

Lissi

Kalimera
2014-05-04, 15:04
Snart AMORGOS så kommer jag!! Underbart! klapp_klap

Ska bli spännande att läsa om din resa. :)

Tror det var typ 3 euro timmen, men mitt minne är himla risigt!Tror också att det är 3 € i timmen.

Sunny12
2014-05-04, 16:55
Hej, på Er!

Nu är jag äntligen ombord på BLUESTAR sen en timma, avgick exakt 17.30 lokal tid från Pireus hamn,
Gate E7.
Måste ge PHIDIAS Hotel 11 stjärnor av 10 möjliga... Vilken service, killen som körde mig till hamnen, såg till att jag blev avlämnad vid rätt gate och att det fanns biljetter kvar att köpa till båten, vilken service!.. klapp_klap

Ni som undrade över wifi ombord, så kostar det 3 euro för tre timmars surf.

Nu kommer jag ju att få se fler öar på väg till Amorgos som är sista ön på denna rutt, härligt att sitta ute på däck i solen.
Jag köpte airseat men det finns en del platser lediga, det är mycket folk men inte fullsatt.

En hel del fransmän som har semester nu, några svenska turister har jag inte råkat på, men det finns säkert! Det finns ju iaf en!!.. flabb_flab

Ja, gud så härligt att vara på väg.. när jag kommer fram till Katapola, kommer Maria från Pension Amorgos och möter mig vid denna okristliga tid på dygnet klockan lär ju vara strax före 03.00...:eek:
Har haft intensiv mejlkontakt med Marias dotter så det känns som om vi redan känner varandra!.. :D

Nu ska jag luta mig tillbaka och bara njuta.. vi hörs snart igen!!

Sunnybye_bye

Lissi
2014-05-04, 17:16
Jag blir alldeles varm i hjärtat! Du är så tuff, som ger Dig iväg själv på denna lite bökiga resa transportmässigt. Ha det nu så härligt resten av dagen!

Lissi

kari
2014-05-04, 17:24
Hej, på Er!

Nu är jag äntligen ombord på BLUESTAR sen en timma, avgick exakt 17.30 lokal tid från Pireus hamn,
Gate E7.
Måste ge PHIDIAS Hotel 11 stjärnor av 10 möjliga... Vilken service, killen som körde mig till hamnen, såg till att jag blev avlämnad vid rätt gate och att det fanns biljetter kvar att köpa till båten, vilken service!.. klapp_klap

Ni som undrade över wifi ombord, så kostar det 3 euro för tre timmars surf.

Nu kommer jag ju att få se fler öar på väg till Amorgos som är sista ön på denna rutt, härligt att sitta ute på däck i solen.
Jag köpte airseat men det finns en del platser lediga, det är mycket folk men inte fullsatt.

En hel del fransmän som har semester nu, några svenska turister har jag inte råkat på, men det finns säkert! Det finns ju iaf en!!.. flabb_flab

Ja, gud så härligt att vara på väg.. när jag kommer fram till Katapola, kommer Maria från Pension Amorgos och möter mig vid denna okristliga tid på dygnet klockan lär ju vara strax före 03.00...:eek:
Har haft intensiv mejlkontakt med Marias dotter så det känns som om vi redan känner varandra!.. :D

Nu ska jag luta mig tillbaka och bara njuta.. vi hörs snart igen!!

Sunnybye_bye

Noen timer på Blue Star med korte "besøk" på øyer underveis til m å l e t er også en
f i n del av ferien :D - synes i alle fall jeg fb_gilla

Du kommer sikkert til å trives som "plommen i egget" på Amorgos, Sunny12 _B-anana
N YYY Tog ha det H E R L I G :D

Jeg får også GRESK JORD under føttene i morgen:D
G l e d e r meg enormt :D - spesielt til endelig å få oppleve Kastellorizo :D
- men ikke m y e mindre til å komme tilbake til Chalki :D
Tiden m e l l o m dem skal tilbringes på Tilos ;) - d e t er vel heller ikke det " verste" stedet å være :rolleyes: flabb_flab

Sunny12
2014-05-04, 17:28
Jag blir alldeles varm i hjärtat! Du är så tuff, som ger Dig iväg själv på denna lite bökiga resa transportmässigt. Ha det nu så härligt resten av dagen!

Lissi

Ja, Lissi något bökigt har det varit, men så känns det oftast första gången, nästa gång om jag åker samma rutt kommer jag nästan att känna mig som hemma!!.. :D

MEN nästa gång jag ska resa till Amorgos, ska jag försöka ta mig till Santorini istället och båt vidare därifrån!
PIREUS är väldigt stökigt, skönt att ha lämnat det bakom mig nu, vilken kontrast det ska bli i jämförelse med lilla Amorgos, ska bli så skönt att komma dit!

Sunnybye_bye

Riitta
2014-05-04, 17:32
Så härligt Sunny:) Längtar till Amorgos och pension Amorgos och Maria:)
Där sitter du på första parkett över hamnen och kommer och ha "Skopan" nästan i rummet:D Njut av din vistelse på Amorgos:)

Riittabye_bye

Sunny12
2014-05-04, 17:39
Tack Riitta, Kari, Ankan, Janne mfl för snälla kommentarer....ALLT kommer att bli finfint!!..:D

Lissi
2014-05-04, 17:56
[C

Tiden m e l l o m dem skal tilbringes på Tilos ;) - d e t er vel heller ikke det " verste" stedet å være :rolleyes: flabb_flab[/COLOR]

När är ni på Tilos?

Lissi

semlan
2014-05-04, 18:55
Jag hoppas att du får en alldeles underbar resa :)

Anna

Sunny12
2014-05-04, 19:22
Jag hoppas att du får en alldeles underbar resa :)

Anna

TACK!!..:)

Nu är vi framme på SYROS.. jösses vilken tid det tog.. Fyra timmar och detta är första stopp på denna rutt... många som går av här!
Det är en låååång resa för mig, men så spännande!!

Wow!!!...Syros var mäktigt!! Mörkt nu men vackert i kvällsbelysningen!!

Nejdå, jag ska INTE kommentera varje ö vi gör ett stopp på.. flabb_flab..snart ska jag sova lite om det går... :rolleyes:

Thira
2014-05-04, 19:54

Nu är vi framme på SYROS.. jösses vilken tid det tog.. Fyra timmar och detta är första stopp på denna rutt... många som går av här!
Det är en låååång resa för mig, men så spännande!!

fb_gilla

larvih
2014-05-04, 20:44

... Nejdå, jag ska INTE kommentera varje ö vi gör ett stopp på..

Så er det godt at vi selv kan følge med (http://www.naxosisland.eu/live_ship_data.html)... :)

Velkommen til Paros og fortsat god sejltur.

Marja
2014-05-04, 21:00
Jätte kul att "följa med på resan" fast hemifrån. :D

Sov så gott du kan det har du igen imorgon. ;)

Marja :)

Sunny12
2014-05-04, 21:38
Jätte kul att "följa med på resan" fast hemifrån. :D

Sov så gott du kan det har du igen imorgon. ;)

Marja :)

Sova kan jag göra när jag kommer hem till Sverige igen... flabb_flab...gör inget om jag är lite trött får sova mer nästa natt!
Sov länge idag, så jag är fortfarande vaken!!..Ang_elx

Vi har lämnat Paros för en halvtimme sedan eller lite mer... bye_bye

Sunny12
2014-05-04, 21:39
Så er det godt at vi selv kan følge med (http://www.naxosisland.eu/live_ship_data.html)... :)

Velkommen til Paros og fortsat god sejltur.

Sunny12
2014-05-04, 22:19
Precis lämnat NAXOS..... Mmmm...så mysigt det såg ut där.... närmare och närmare AMORGOS nu....:)

Mindre och mindre folk på båten..är det bara jag som ska till Amorgos tro... :D..;)

Masse
2014-05-04, 22:32
........................

Nejdå, jag ska INTE kommentera varje ö vi gör ett stopp på..

JODÅ, för min del får du gärna göra det.

:) Masse, som älskar havet och önskar att jag vore med där ombord!

zakka
2014-05-04, 22:32
Precis lämnat NAXOS..... Mmmm...så mysigt det såg ut där.... närmare och närmare AMORGOS nu....:)

Mindre och mindre folk på båten..är det bara jag som ska till Amorgos tro... :D..;)

Det ÄR himla mysigt på Naxos!!! Någon gång får du allt gå iland där också... klapp_klap Undrar om du ska inom Iraklia, Schinoussa och Koufonissi innan du kommer fram till Amorgos? Kan tänka mig att du börjar bli "mör" efter en evighet på båten... Har själv gjort samma resa flera gånger, dock bara till Koufonissi så jag känner med dig! Fast å andra sidan hade jag GÄÄÄÄRNA bytt plats med dig... Ang_elx Ha det riktigt gott på din resa. Det ska bli jättetrevligt att få "följa med"!!!

MVH zakka

Sunny12
2014-05-04, 22:39
JODÅ, för min del får du gärna göra det.

:) Masse, som älskar havet och önskar att jag vore med där ombord!

Ja, jag älskar också havet och vara på båtar, men det hade ju varit trevligare om det var ljust så man såg något ute, men hemresan kommer nog att bli tidig morgon och då kommer jag att se alla öar i dagsljus, fast det vill jag inte tänka på nu.. alltså hemresan!!!.. :D

Det ÄR himla mysigt på Naxos!!! Någon gång får du allt gå iland där också... klapp_klap Undrar om du ska inom Iraklia, Schinoussa och Koufonissi innan du kommer fram till Amorgos? Kan tänka mig att du börjar bli "mör" efter en evighet på båten... Har själv gjort samma resa flera gånger, dock bara till Koufonissi så jag känner med dig! Fast å andra sidan hade jag GÄÄÄÄRNA bytt plats med dig... Ang_elx Ha det riktigt gott på din resa. Det ska bli jättetrevligt att få "följa med"!!!

MVH zakka

Ja, ett par öar till ska vi stanna vid... Puh..och här sitter jag och surfar.. Ang_elx...kan ju inte somna och missa avgången på Amorgos..:D

LaRose
2014-05-04, 22:44
Va roligt att du rapporterar hela tiden, Sunny!
Jag tyckte också Syros såg så mäktigt och spännande ut. Där vill jag gå av nån gång.

Sunny12
2014-05-04, 22:49
Va roligt att du rapporterar hela tiden, Sunny!
Jag tyckte också Syros såg så mäktigt och spännande ut. Där vill jag gå av nån gång.

Ja, både Syros och Naxos måste jag nog besöka!.. :)

yannis
2014-05-05, 04:35
Kontrasten kommer att bli stor vill jag lova! Nu när du vaknar upp gör du det inte till STÖKIGA Pireus utan till LUGNA Katapola.
God morgon!
Birgitta.

Thira
2014-05-05, 06:10
Det är så kul att du uppdaterar kontinuerligt. Jag blev så nostalgisk igår kväll då jag läste om din båttur (jag åkte samma rutt på natten med Blue Star, fast klev på på Naxos). Mindes precis känslan av att vara på väg till Amorgos första gången. Och första steget (skuttet snarare) av från båten i hamn.
Ha en härlig första dag på Amorgos. Den är något väldigt speciellt ;)

Sunny12
2014-05-05, 11:38
Yassas!!

Jag har gått i hamn i Katapola, i natt vid exakt 03.00.
Maria från Pension Amorgos stog och väntade på mig som planerat, vilken gullig gumma!!.. :D

Fick ta ett tillfälligt rum för första natten, de var gäster som skulle åka hem idag, så hon ville erbjuda mig ett bättre rum!
Idag vaknade jag och blev alldeles tårögd när jag tittade ut över hamnen från mitt rum på Pension Amorgos, tappade nästan andan... såååå vackert!!
Ett paradis på jorden verkligen, här ska fotas i massor, om jag lyckas att visa några här på Kalimera får vi se, men det ska nog gå!!
wi-fi fungerar perfekt här på Pension Amorgos... klapp_klap

Har sovit länge idag förstås, sov inget på båten, svårt när man reser ensam och ska ha koll på allting!
Har hunnit handla lite i supermarketen alldeles bredvid hotellet!

Vatten finns att hämta utanför hotellet, på ett tappa ställe, det smakar utmärkt, frågade Maria och det är bra vatten, det har kontrollerats noga!

Så skönt att slippa släpa hem vatten från affären, sen är det ju gratis också!!.. :)

Så tänk på det ni som ska till Amorgos!!.. ;)

Om cirka 10 minuter anländer Yanna från Naxos, ska bli så kul att träffa henne!!

Vi ska väl ut och äta en god lunch vid cirka 15.00...nu är jag hungrig har inte ätit frukost!
Men jag har smakat på den goda Amorgoslikören som jag fick vid ankomst inatt... mumma..:p...Får nog köpa med mig hem sen!!

Nu ska jag fortsätta och packa upp i mitt fina rum med litet kök och stor balkong "on topfloor!!"

Hör av mig snart igen!!

Sunnybye_bye

PS.Angående vädret så är det inte så varmt, lite blåsigt men sol, imorgon ska det bli bättre säger Maria. MEN var gör det när man är på Amorgos, det får vara vilket väder som helst!

TACK, för alla trevliga hälsningar!!.. klapp_klap

Malina
2014-05-05, 12:49
Så UNDERBART! Ha det fint nu och krama Amorgos!

Eva L
2014-05-05, 12:54
Låter helt underbart. Bättre kan man nog inte ha det. Synd bara att vägen dit är så lång.

Eva

Monica C
2014-05-05, 12:59
fb_gilla
Monica:)

ellada
2014-05-05, 13:21
Oj vad härligt det låter kommer att lusläsa allt du skriver
Ha det bästbye_bye

yannis
2014-05-05, 13:42
Krama både vackra Amorgos och Yvonne från oss!
Du måste vara lycklig nu. Man blir ju riktigt sjuk,men om drygt 3 veckor är vi där.
Sköt om dig i paradiset önskar
Birgitta. (Just nu snöar det här i Umeå).

Eva L
2014-05-05, 13:44
Fast det är tack och lov 6 plusgrader så inget stannar kvar.

Eva

Lissi
2014-05-05, 16:27
Härligt , härligt!! Allt låter underbart och resan är mödan värd heter det ju;)
Verkar stämma precis!
Kram

Lissi

LaRose
2014-05-05, 17:38
Åååh, va roligt... var du på Nicos' supermarket, bredvid Kapetan Dimos? Där som jag sa att dom har bästa likören? Och visst blir man tårögd lite överallt på Amorgos!

KR
2014-05-05, 18:22
Låter underbart, njut vidare! Hälsa Yvonne med en stor kram från mig.
KR
Katarina

Kalimera
2014-05-05, 18:26
Idag vaknade jag och blev alldeles tårögd när jag tittade ut över hamnen från mitt rum på Pension Amorgos, tappade nästan andan... såååå vackert!!Underbart! klapp_klap

Så där känner jag varje morgon jag vaknar på Amorgos, fast jag har varit så massor med gånger.

Sunny12
2014-05-05, 18:52
Tack allihopa för trevliga hälsningar!!..:)

Jag och Yanna har bekantat oss med varann och käkat lunch ihop, delat på lite smårätter, mums!!
Även varit med till hennes hotell Titika, väldigt mysigt där, vilken idyll!!
Fast jag trivs väldigt bra på Pension Amorgos, Maria är en underbar värdinna!!

Strosat längs hamnen, så underbart vackert och rofyllt!
Vi passade på att gå in på baren Le Grand Bleu, för att fråga om de visar filmen THE BIG BLUE??
Nej, sa killen som jobbar där, det har vi slutat med från och med i år... han såg faktiskt illamående ut när vi frågade om filmen.. flabb_flab..kan förstå det, tänk att jobba där och se den filmen om och om igen varje kväll över hela säsongen, år ut och år in..puh..han sa att de har visat den i typ 32 år, kan det stämma??

Det var synd ändå, för att det hade varit mysigt att se den på plats!!

Något annat som var lite trist är att lokalbussarna har inte börjat gå än, vi hade tänkt att åka till Chora imorgon, får väl bli taxi.. jag skulle ju lätt kunna gå dit, men det är värre för Yanna så vi får se hur vi gör!
Har ju tänkt att hyra bil senare, men inte första veckan!

Alla är så vänliga här, mysigt att vara här så tidigt på säsongen, knappt några turister känns som att ha hela Amorgos för sig själv!
Det är väldigt grönt och fint uppe i bergen, hoppas också på att få se många fina blommor på mina vandringar sen.

Ikväll blir det tidigt i säng, är väldigt trött efter den långa båtresan igår, har inte riktigt landat här än.

Det kommer mera......

Sunnybye_bye

PS.Jag ska framföra era hälsningar till Yanna.

Yanna
2014-05-05, 19:10
PS.Jag ska framföra era hälsningar till Yanna.

Tack för hälsningarna, kära vänner! bye_bye

Tillbaka på Amorgos efter 7 år och jag är fortfarande lika förälskad i denna ö, underbara Amorgos!

Yanna

Netwolf
2014-05-05, 19:13
Vi passade på att gå in på baren Le Grand Bleu, för att fråga om de visar filmen THE BIG BLUE??
Nej, sa killen som jobbar där, det har vi slutat med från och med i år... han såg faktiskt illamående ut när vi frågade om filmen.. flabb_flab..kan förstå det, tänk att jobba där och se den filmen om och om igen varje kväll över hela säsongen, år ut och år in..puh..han sa att de har visat den i typ 32 år, kan det stämma??

What!?? Det var ju en institution! Varje gång jag varit på Amo har jag släntrat bort till LGB för att spana lite på filmen, men jag har faktiskt aldrig sett hela just där.

/Netwolf

Thira
2014-05-05, 19:14
Jag har bestämt för mig att jag hört/ läst någonstans att när lokalbussarna inte går kan man åka med de bussar som skjutsar skolbarnen till Chora. Om detta stämmer eller inte vet jag inte. Men det kan vara värt att kolla upp kanske?

Sunny12
2014-05-05, 19:18
Jag har bestämt för mig att jag hört/ läst någonstans att när lokalbussarna inte går kan man åka med de bussar som skjutsar skolbarnen till Chora. Om detta stämmer eller inte vet jag inte. Men det kan vara värt att kolla upp kanske?

Bra tips Thira, ska kolla upp det!.. fb_gilla

Yanna
2014-05-05, 19:21

Måste kollas upp!
Tack Thira!
fb_gilla

Yanna

Thira
2014-05-05, 19:32
Detta borde ju i så fall gälla från alla byar med skolbarn.I så fall kan ni kanske kajka runt hela ön med skolbussen :)

Ankan
2014-05-05, 20:08
Åh, vad härligt allting låter!
Njut av allt så mycket ni bara orkar.
Anki bye_bye

Sunny12
2014-05-05, 20:18
Åååh, va roligt... var du på Nicos' supermarket, bredvid Kapetan Dimos? Där som jag sa att dom har bästa likören? Och visst blir man tårögd lite överallt på Amorgos!

Ja, där var jag, ligger ju granne med mitt hotell!!.. fb_gilla
Likör ska absolut inhandlas mer av, men just nu njuter jag av likören jag fick av Maria igår!!.. :p

Marja
2014-05-05, 22:19
Hej Sunny och Yanna! :)

Ni två kommer nog att få en bra och kul tid ihop låter det som. ;) Önskar er allt gott och bara njut i fulla drag! Er vänskap ristas i stenarna.

Amorgos i mitt hjärta för många år sedan men mitt minne sviker mig aldrig.

Jag var kär i en grek en passion i mitt liv. Det var i Amorgos jag kände att vi hörde ihop. Glömmer aldrig de dagarna vi tillbringade där. Det väcker minnen som är så sköna.

Vet att jag nu är för privat men jag känner för att berätta detta.

Ha en underbar semester!

Marja Ang_elx

yannis
2014-05-06, 04:18
Vi kallar likören
AMORGOS RÖDA GULD.
Fastnade för den redan år 1999.
Birgitta.

Sunny12
2014-05-06, 14:40
Nu har jag fixat skjuss till Chora imorgon, snälla Maria på Pension Amorgos tar oss dit då hon ändå ska till sin dotter som har ett hotell där!!.. klapp_klap

Tänkte jag skulle passa på och höra om rum där några nätter till nästa vecka!
Yanna och jag ska sedan gå tillbaka till Katapola från Chora på vandringsleden, ser verkligen fram emot det!.. :)

Chora ska ju dessutom vara så otroligt vackert, en lunch där och sen en vandring tillbaks till Katapola, perfekt!!

Sen tänkte vi hyra bil ett par dagar och utforska hela ön, 25 Euro per dygn tar de på Thomas auto-moto rental i Katapola med full försäkring.

Livet leker, vädret är soligt men blåsigt, inget badväder, men jag får väl möjlighet att bada senare, ska ju vara här i en hel månad!! _B-anana

Vi hörs mer senare!!

Många kramar från Amorgos

Sunnybye_bye

Athanasia
2014-05-06, 14:42
Låter härligt...hälsa Yanna!:)

Lissi
2014-05-06, 16:33
Härligt, härligt härligt!
Här i Sverige är kallt som attan och det blåser här med! Njut ni båda!

Lissi

Sunny12
2014-05-06, 17:04
Här kommer några färska bilder från Katapola, titta och njut.... http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13020

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13019

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13018

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13017

Fler bilder kommer.... bye_bye

Kalimera
2014-05-06, 18:14
Här kommer några färska bilder från Katapola, titta och njut.... Tack! Välbekanta ljuvliga vyer! klapp_klap

Tycker inte att det ser ut att blåsa så mycket.

Angående filmen så kom den 1988, så 33 år sedan var det inte. :) Jag förstår om de slutar att visa den. Katapola har extremt många återvändare, och alla har väl sett den. Till slut är det ingen som går till baren. De får säkert fler kunder nu när den slutar visas. Kan tänka mig att de som jobbar där var ganska less också. Vem skulle inte bli det.

Trevlig tur till Chora du och Yanna!

Jättekul att ni skriver och berättar. klapp_klap

Sunny12
2014-05-06, 18:35
Janne, bilderna är tagna igår, då blåste det inte så mycket, däremot ikväll, vi sitter och huttrar på tavernan The Corner!..:-)

Sunnybye_bye

Thira
2014-05-06, 18:52
Åhhh!!! Vad jag längtar nu. Bara två och en halv månad kvar tills jag är tillbaks på Amorgos.
Tack för fina foton Sunny. Och angående Chora jaaa! Den är sååå vacker! Underbar att gå vilse i så liten den nu är.
bye_bye

Kalimera
2014-05-06, 19:14
vi sitter och huttrar på tavernan The Corner!.. Där har vi suttit och huttrat många gånger, men sämre ställen finns att huttra på, inte sant. :)

Ankan
2014-05-06, 19:57
Där har vi suttit och huttrat många gånger, men sämre ställen finns att huttra på, inte sant. :)

flabb_flab Så sant!

Sunny12
2014-05-06, 20:33
Där har vi suttit och huttrat många gånger, men sämre ställen finns att huttra på, inte sant. :)

Eller hur, god mat och bra service!!
Kan rekommenderas, samt Tavernan Mythos, lika bra där, fler lär jag hinna besöka. ;)...Säkert inte sämre där!!!.. :)

Sunny12
2014-05-06, 21:19
[QUOTE=Marja;331827]Hej Sunny och Yanna! :)

Ni två kommer nog att få en bra och kul tid ihop låter det som. ;) Önskar er allt gott och bara njut i fulla drag! Er vänskap ristas i stenarna.

Amorgos i mitt hjärta för många år sedan men mitt minne sviker mig aldrig.

Jag var kär i en grek en passion i mitt liv. Det var i Amorgos jag kände att vi hörde ihop. Glömmer aldrig de dagarna vi tillbringade där. Det väcker minnen som är så sköna.

Vet att jag nu är för privat men jag känner för att berätta detta.

Ha en underbar semester!

Marja Ang_elx[/QUOTE

Mmmm....skulle inte vara helt fel att vara på Amorgos och vara förälskad i en grek... ;)...en mer romantisk plats finns nog inte!.. :)
Kan känna igen den känslan du beskriver, men jag upplevde den på Kreta för ett visst antal år sedan... :D

Sunnybye_bye

Sunny12
2014-05-06, 21:35
En fin solnedgång och ett något stormigt hav ikväll den 6 maj..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13021

Masse
2014-05-06, 23:29
Tack för trevliga bilder Sunny! Hoppas att vädret gosar till sig för dig. På en hel månad lär det säkert hinna bli varmt och gott.

För mig låter det som att du har fått till ett väldigt bra pris för bilen. Kul!
Hälsa så gott till Yanna från mig. Vi har aldrig träffats men haft en del kontakt här på Kalimera.

Hoppas att ni får fina dagar tillsammans där på Amorgos som är en av mina önske-öar!

:) Masse

Sunny12
2014-05-07, 07:20
Tack för trevliga bilder Sunny! Hoppas att vädret gosar till sig för dig. På en hel månad lär det säkert hinna bli varmt och gott.

För mig låter det som att du har fått till ett väldigt bra pris för bilen. Kul!
Hälsa så gott till Yanna från mig. Vi har aldrig träffats men haft en del kontakt här på Kalimera.

Hoppas att ni får fina dagar tillsammans där på Amorgos som är en av mina önske-öar!

TACK, Masse!

Ja, till Amorgos måste du/ni åka!
Ett paradis på jorden verkligen!!

Om ett par timmar ska vi iväg till Chora, härligt!!

Sunnybye_bye

kari
2014-05-07, 08:00
TACK, Masse!

Ja, till Amorgos måste du/ni åka!
Ett paradis på jorden verkligen!!

Om ett par timmar ska vi iväg till Chora, härligt!!

Sunnybye_bye

Hei Sunny12 og Yanna:)
- så fint dere høres ut til å ha det i sammen på
på herlige Amorgos :) G L E D dere til Chora:D

bye_bye Kari - som akkurat n å IKKE lengter til Amorgos;)

Sunny12
2014-05-07, 08:07
Hei Sunny12 og Yanna:)
- så fint dere høres ut til å ha det i sammen på
på herlige Amorgos :) G L E D dere til Chora:D

bye_bye Kari - som akkurat n å IKKE lengter til Amorgos;)

fb_gilla..

Alala
2014-05-07, 18:02
Livet leker, vädret är soligt men blåsigt, inget badväder, men jag får väl möjlighet att bada senare, ska ju vara här i en hel månad!! _B-anana

Sunnybye_bye

Å en hel månad! Då hinner du med mycket. Och tänk så trevligt det är med Kalimera, likasinnade människor kan träffa varandra och få resesällskap. klapp_klap

Njut nu för fullt, Sunny och Yanna!

/ Anne :)

Sunny12
2014-05-07, 18:06
Onsdag 7 maj

Vid 11.00 kom Maria och sa att nu kan vi åka till Chora, vi åkte i Pension Amorgos egen minibuss, upp för den långa, slingriga och branta vägen mot Chora.

Men så vackert att se Katapola långt där nere i dalen!
Chora var otroligt mysigt, så trånga gränder och mysiga små tavernor och små butiker, tyvärr hade inte Tavernan To Xyma öppnat för säsongen, men det fanns fler att välja på, vi fann snart en mysig som passade oss bra efter vår promenad runt i alla gränder.

Passade på att hälsa på Marias dotter Eyaggelia på hennes hotell EMPROSTIDA, vilket fint ställe, en idyll verkligen, kan bli några nätter där senare.

Bild på hotellet och trädgården kommer här,

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13022

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13023

Den mysiga Tavernan (som jag tyvärr inte kom ihåg namnet på),

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13035

Fler bilder från Chora,

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13032

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13033

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13031

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13024

Det bästa med denna dagen var vandringen tillbaka till Katapola, det var full storm uppe i Chora, men när vi påbörjade vandringen gav bergen oss vindskydd och då kändes det riktigt skönt att gå! Innan kändes det som om man skulle blåsa omkull!!.. flabb_flab
Jag avskyr blåsväder, blir både stressad och på dåligt humör, hoppas verkligen det blir dagar utan blåst!!
Det stog på vandringsskylten när vi startade att det var 5,5 km, men så upplevdes det INTE mer som 3 km, det tog 1 timme och 10 minuter och då gick vi sakta och stannade och fotade flera gånger.
Lätt vandring, som jag kommer att göra om ensam sen, men då både dit och hem igen!
Här kommer en bild när vi kom ner från vandringsleden, fler bilder har jag i min digitalkamera, som jag inte kan ladda ner förrän jag kommer hem..(alla bilder kanske man inte vill visa heller..;)..)

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13034

Nöjd idag, imorgon väntar nya äventyr....

Sunnybye_bye

larvih
2014-05-07, 18:51
Skønne billeder. :)

Her kan du se vejrprognosen for de kommende dage (http://www.meteo.gr/meteoplus/cf-En.cfm?city_id=83)...

Kalimera
2014-05-07, 18:54
Tack för underbara bilder Sunny! klapp_klap

Synd att To Xyma inte öppnat ännu, men du har ju gott om tid på dig.

Lissi
2014-05-07, 18:57
Härligt Birgitta! Fortsätt njut!

Lissi

Sunny12
2014-05-07, 19:03
Skønne billeder. :)

Her kan du se vejrprognosen for de kommende dage (http://www.meteo.gr/meteoplus/cf-En.cfm?city_id=83)...

TACK!!.. :)

Tyvärr såg det ju inget vidare bra ut på den väderprognosen, molnigt vill jag inte ha!

Tack för underbara bilder Sunny! klapp_klap

Synd att To Xyma inte öppnat ännu, men du har ju gott om tid på dig.

Ja, det var synd MEN de öppnar säkert inom kort!...:)(tid har jag att göra flera återbesök, som sagt!)

Sunny12
2014-05-07, 19:13
Måste bara få visa min utsikt från den stora altanen där jag bor på Pension Amorgos,(inte världens bästa skärpa i kvällsljus och med en mobilkamera, men håll tillgodo... :D...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13041

Sunny12
2014-05-07, 19:17
Å en hel månad! Då hinner du med mycket. Och tänk så trevligt det är med Kalimera, likasinnade människor kan träffa varandra och få resesällskap. klapp_klap

Njut nu för fullt, Sunny och Yanna!

Tack, Anne!

Ja, KALIMERA är bra till mycket.. :)...det bästa forum som finns!!!
Yanna åker hem om några dagar, sen bli jag solo igen... då får jag ragga nytt sällskap, fast igentligen räcker det att AMORGOS håller mig sällskap, jag är mer än nöjd med det!!.. ;)

Sunny12
2014-05-07, 20:38
Kolla in min störtsköna säng...här sover jag som prinsessan på ärten...kan jag lova... flabb_flab...vid fotändan finns ett litet fönster så jag kan se havet utanför när jag vaknar!

Sunny, som snart ska sova... trött efter alla nya intryck, på ett skönt sätt!!.. :D

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13042

Kalimera
2014-05-07, 20:46
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13042

klapp_klap

Malina
2014-05-07, 21:15
Allt låter unerbart - men jag kan inte se några bilder..

RAN
2014-05-07, 21:42
Jag ser bilderna först efter att jag loggat in. Fina bilder och sängen ser ju verkligen skön ut

RAN bye_bye

LaRose
2014-05-07, 22:11
Guuud, va fint... vilken säng! Jag försöker räkna ut vilket hus du bor i. Det måste nästan vara i samma som supermarketen? För utsikten du visade var väl över "torget" där MYTHOS ligger? Varmt tack för dagens rapport och vackra bilder!

Monica C
2014-05-08, 01:16
Och jag ser inga bilder alls oavsett om jag är inloggad eller ejsnyft_drop

Thira
2014-05-08, 05:37
Så fint Sunny.
Kan tro att du sover gott i den sängen (ser faktiskt ut som en näst intill kunglig säng) efter en hel dag full med Amorgosäventyr.
Hoppas ni får en lika fin dag idag fast med lite mindre blåst.
Hälsa Yanna.

bye_bye

Sunny12
2014-05-08, 07:14
Guuud, va fint... vilken säng! Jag försöker räkna ut vilket hus du bor i. Det måste nästan vara i samma som supermarketen? För utsikten du visade var väl över "torget" där MYTHOS ligger? Varmt tack för dagens rapport och vackra bilder!

Det är i huset bredvid supermarketen, ja utsikten är över torget där Mythos ligger, underbar taverna!

TACK, för övriga hälsningar!.. fb_gilla
Trist dock att problemet kvarstår dvs att inte ALLA kan se mina bilder.. :confused:...har ni provat med webläsaren Google??
Bilderna finns också nerladdade på min profilsida, kan ni inte se dem där heller????

Sunny, direkt från Amorgos bye_bye

PS.Dock fortfarande kraftig vind!

Netwolf
2014-05-08, 08:00
Tack för fina rapporter. Min slumrande längtan efter Amo väcks åter till liv! snyft_drop

/NW

maji
2014-05-08, 08:59
Åh! Min favorittaverna i chora besökte ni också! Den ligger bara några meter från trädet som finns på min avatar.;)
Här kan ni se namnet på tavernan:)

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=793&pictureid=13044

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=793&pictureid=13043

Ha en fortsatt trevlig vistelse båda två!

//majibye_bye

Sunny12
2014-05-08, 09:09
Tack, Maji för bilderna och absolut en taverna att lägga på minnet, trevlig tavernaägare som precis hade öppnat för säsongen igår!!.. :)

Eva L
2014-05-08, 10:05
Vilka härliga bilder. Där vill jag bo. Jag älskade Chora och upplevde också vandringen som kortare än angivet. Underbart att du delar med dig av så fina bilder. Känns som att jag nog måste resa dit igen. Har varit lite kluven eftersom jag upplevde ön som ganska blåsig trots att det var första halvan av en junimånad som jag var där. Jag hade ett favoritfik i Chora när det inte var dags för lunch som var helt ljuvligt med bord på båda sider om gränden. Vackra växter och lite modern touch på stället. Har ingen aning om det finns kvar. Hembakta bakverk med frukt och supertrevlig personal.

Eva

Monica C
2014-05-08, 10:09
Sunny jag kom på hur jag löste det förra gången;jag går in under din profil och då hittar jag bilderna.Bra!!

Sunny12
2014-05-08, 11:49
Sunny jag kom på hur jag löste det förra gången;jag går in under din profil och då hittar jag bilderna.Bra!!

fb_gilla..:)

Sunny12
2014-05-08, 11:54
L;332087]Vilka härliga bilder. Där vill jag bo. Jag älskade Chora och upplevde också vandringen som kortare än angivet. Underbart att du delar med dig av så fina bilder. Känns som att jag nog måste resa dit igen. Har varit lite kluven eftersom jag upplevde ön som ganska blåsig trots att det var första halvan av en junimånad som jag var där. Jag hade ett favoritfik i Chora när det inte var dags för lunch som var helt ljuvligt med bord på båda sider om gränden. Vackra växter och lite modern touch på stället. Har ingen aning om det finns kvar. Hembakta bakverk med frukt och supertrevlig personal.

Eva[/QUOTE]

Tack, ja Chora är verkligen en liten pärla, det kommer att finnas mer tid att utforska där uppe under veckorna som går..;)...blåsigt ja man blåser nästan omkull..flabb_flab..idag är det värre än igår... MEN... Ska inte klaga jag är på Amorgos, Mina drömmars ö!!.._B-anana

Sunnybye_bye

Malina
2014-05-08, 12:04
Nu kunde jag se dina fina bilder!!!!

Lissi
2014-05-08, 12:07
Blåst ÄR jobbigt när det blåser dag efter dag!
Första gången på Tinos hade vi blåst 6 dagar i sträck vid ankomsten och det var jättejobbigt även om det var soligt och varmt. Frukostbröden flög iväg över balkongräcket en frukost och att vara på stranden fanns inte på kartan.
Sån blåst har vi aldrig senare upplevt.
Men är inte Amorgos, Ikaria, Karpathos och Tinos och Andros kända för att vara "blåsiga" ?

Hoppas det lägger sig och att den riktiga värmen kommer!

Lissi - från ett soligt och blåsigt Kalmar.

Sunny12
2014-05-08, 13:45
Nu kunde jag se dina fina bilder!!!!

fb_gilla

Blåst ÄR jobbigt när det blåser dag efter dag!
Första gången på Tinos hade vi blåst 6 dagar i sträck vid ankomsten och det var jättejobbigt även om det var soligt och varmt. Frukostbröden flög iväg över balkongräcket en frukost och att vara på stranden fanns inte på kartan.
Sån blåst har vi aldrig senare upplevt.
Men är inte Amorgos, Ikaria, Karpathos och Tinos och Andros kända för att vara "blåsiga" ?

Hoppas det lägger sig och att den riktiga värmen kommer!

Lissi - från ett soligt och blåsigt Kalmar.

Ja, Lisa det har blåst sen jag ankom Amorgos den 5 maj, det går just nu inte att sitta ute på balkongen, då får man ha yllemössa och dunjacka på sig!!!..flabb_flab (fast några sådana klädesplagg har jag ju förstås inte tagit med mig).. ;)

Sunnybye_bye

Sunny12
2014-05-08, 14:40
Torsdag 8 maj

Mitt behov av ensamtid finns...idag känns som en sådan dag... stark vind idag MEN.. måste ju ändå ut och göra något vettigt!
Beslöt därför att gå en "lätt" vandring upp i bergen bakom Katapola, till Ancient MINOA..

Här kommer några bilder från vandringen upp dit, cirka 2 km brant uppför, men så vackert när jag kom upp dit!! (mulet idag så bilderna ser lite gråa ut)...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13047

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13046

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13052

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13049

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13050

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13048

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13045

Avslutar med lite blomsterprakt...när jag kom ner till Katapola igen...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13051

Sunnybye_bye

Eva L
2014-05-08, 15:13
Härligt att vi får följa dig. Jag gillar också att vandra och när man går ensam så tänker man så bra eller inte tänker och rensar hjärnan på oväsentligheter.
Amorgos är för mig en så storslagen ö och den känslan kommer igen när jag ser dina bilder. Hoppas vinden bedarrar och att det blir sol och lite varmare. Själv åker jag till norra Grekland i slutet av maj så jag hoppas innerligt att solen värmt upp allt lite innan dess.

Eva

Thira
2014-05-08, 16:52
Tack snälla Sunny för att du delar med dig och håller oss uppdaterade. Det betyder så mycket att få se "direktbilder" och få läsa om dagsfärsk info från Amorgos.
Nu är vi många som längtar tillbaks.
//Erica

Kalimera
2014-05-08, 17:30
Men är inte Amorgos, Ikaria, Karpathos och Tinos och Andros kända för att vara "blåsiga" ?Amorgos för mig är att det antingen blåser eller inte blåser alls. Det verkar inte finnas något mittemellan. Jag gillar Amorgos i alla väder. :)

Här kommer några bilder från vandringen upp dit, cirka 2 km brant uppför, men så vackert när jag kom upp dit!! Visst det är vackert därifrån. Tack för bilderna! klapp_klap

Sunny12
2014-05-08, 20:29
Den bästa pastan på länge, har jag ätit ikväll på Tavernan Captain Dimos, med Mozzarella, små tomater, zucchini, lök....mmmmm....så gott!!..:p

Delat på en halva krus vitt med Yanna, efter maten blev vi först bjudna på en bakelse och efter det Amorgoslikören...vilket välkommande!..klapp_klap

Tavernaägaren en mycket vänlig och rolig man som satt och sjöng med till den grekiska musiken som spelades i högtalaren, den bästa stämningen hittills på en taverna!

Han kommer att få måååånga fler besök av mig, kan rekommenderas!!!!

Imorgon blir det hyrbil för att utforska mer av ön, men om det blir regn ställer vi in dom planerna!!

Sunny(direkt från Katapola).. bye_bye

LaRose
2014-05-08, 23:10
"Vad var det jag sa", Sunny? Härligt att ni landat på Kapetan Dimos! Där hängde vi för det mesta. Och blev allt rundare. Och så emellanåt på Mythos, förstås.

Sunny12
2014-05-09, 06:48
"Vad var det jag sa", Sunny? Härligt att ni landat på Kapetan Dimos! Där hängde vi för det mesta. Och blev allt rundare. Och så emellanåt på Mythos, förstås.

Rund lär nog inte jag bli, eftersom jag är väldigt aktiv och ska vandra en hel del, sen när jag blir ensam här!!.. :)

Däremot var tavernaägaren väldigt "rund"...flabb_flab...MEN... vad gör det bara han mår gott!!
SO WHAT!!!.. :cool:

Eva L
2014-05-09, 08:12
Kapetan Dimos är det ställer där en av servitörerna alltid serverade barfota förr i världen. Tränade karate om jag minns rätt. Någon som vet?

Eva

Yanna
2014-05-09, 08:31
Alla tavernor/restauranger vi har varit på har varit riktigt bra!
Jag kan tänka mig att konkurrensen på en sådan liten ort som Katapola gör att alla är bra och till och med försöker överträffa varandra, annars skulle de inte överleva! ;)

Yanna - redo för bilutflykt idag klapp_klap

Sunny12
2014-05-09, 08:38
Alla tavernor/restauranger vi har varit på har varit riktigt bra!
Jag kan tänka mig att konkurrensen på en sådan liten ort som Katapola gör att alla är bra och till och med försöker överträffa varandra, annars skulle de inte överleva! ;)

Yanna - redo för bilutflykt idag klapp_klap

Ja, ALLA vi varit på har varit BRA, MEN stämningen på CAPTAIN DIMOS har för MIG varit den bästa hiittills!!

Sunny....som SNART ska sätta sig bakom ratten och dra iväg på äventyr... bye_bye

ouzakia
2014-05-09, 08:40
Tusen tack för Amorgos "live", en ö till som står på önskelistan. Blås inte bort för vi vill följa med dig vidare på din drömmars ö ....

Sunny12
2014-05-09, 08:43
Tusen tack för Amorgos "live", en ö till som står på önskelistan. Blås inte bort för vi vill följa med dig vidare på din drömmars ö ....

TACK...fb_gilla

Yanna
2014-05-09, 08:59
Ja, ALLA vi varit på har varit BRA, MEN stämningen på CAPTAIN DIMOS har för MIG varit den bästa hiittills!!

Sunny....som SNART ska sätta sig bakom ratten och dra iväg på äventyr... bye_bye

Ja det håller jag med om, Sunny! fb_gilla

Äventyr är kul, ska bli såååå kul att få se mer av Amorgos!
Vilken tur att jag träffade dig Sunny, annars hade jag inte kommit ut på dessa bilturer! fb_gilla

Yanna

Sunny12
2014-05-09, 21:15
Fredag 9 maj

Oj, oj vilken underbar dag vi haft, vi drog iväg på fm med hyrbil, hyrd på THOMAS AUTO-MOTO RENTAL i Katapola.
25 euro per dygn med försäkring inkluderad, bra pris och en helt ny bil.

Vi drog söderut, målet var att åka så långt tills Amorgos tar slut, ner mot Kalofaritissa.
Stannade flera gånger söderut för att foto, det var sååå vackert så vi nästan tappade andan!!!

Jag ville ju se det gamla vraket av lastbåten OLYMPIA, parkerade bilen och tog mig ner genom en ravin, puh...vilken besvärlig väg ner, stora stenar och väldigt ojämnt, men envis som jag är så skulle jag förstås ända ner till vraket, (Yanna valde att avstå från att gå ner),
Det var mödan värd, en nästan spöklik känsla kom genast över mig när jag kom ner och såg fartyget på nära håll, nästan som någon från besättningen skulle visa sig... här kommer bilder på fartyget...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13057

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13056

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13055

Sen kämpade jag mig tillbaka upp igen, svettigt kan jag lova!!

Åkte sen vidare dit Amorgos tar slut, så mysigt här med fiskebåtarna,

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13063

Vi körde även ner till Paradiso beach och Mouros beach, också här fantastiskt vackert!

Nu börjarvi bli hungriga och körde därför tillbaka till Arkesini för en sen lunch, hittade en jättemysig taverna som är lätt att hitta nära vägen, la inte tavernans namn på minnet, men underbar mat, stora portioner och bra priser.

Mätta och belåtna beslöt vi oss för att åka till Agia Anna, men så vackert, det vackraste jag någonsin sett,

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13058

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13059

Vi var ju nu nära PANAGIA CHOSOVIOTISSA(klostret), jag körde dit och kände spänningen stiga, så vackert, tänk att bygga ett kloster på en sådant ställe.. :eek:..vi gick aldrig upp till klostret, något trötta efter dagens alla äventyr, får bli att jag åker dit igen senare...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13060

Fick ingen bra bild på klostret, får ta flera senare... bilden ovan är från utsikten däromkring.

Underbart att köra bil på Amorgos, ingen trafik förutom en massa getter som vi mötte både dit och när vi åkte tillbaka.. flabb_flab

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13054

Vi avslutar vår dag i CHORA, klockan börjar närma sig 19.00 och vi hittar ett jättemysigt Café /bar som heterJazmine, där blir det en frappe med glass..mums!!
Supertrevlig kille som jobbar där, men de är ju så trevliga och vänliga överallt hittills...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13064

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13065

Avslutar denna dag med ännu en vacker utsiktsbild...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13062

Imorgon tar vi det lugnt, på söndag tänkte vi hyra bil igen och dra norröver till Egiali och besöka byarna Thoralia, Langada.
Samt tänkte jag besöka en del hotell för att kolla in vart jag vill bo min sista vecka på Amorgos, som jag tänkte avsluta där... MEN.. det är ju lååångt kvar tills det bli aktuellt att åka hem, kanske jag stannar kvar forever..;)

Tack för idag AMORGOS, I LOVE YOU!!!

Sunnybye_bye

Yanna
2014-05-09, 21:43
Fredag 9 maj

Tack för idag AMORGOS, I LOVE YOU!!!

Sunnybye_bye

Ja,så är det!:p Amorgos, I love you! Och dessa underbara greker som är så vänliga och generösa!

Yanna

Pela
2014-05-09, 22:13
Liten uppdatering från Västerås:
Tredje dygnet med regn,imorgon dock bättre väder:
Mulet och ca 10 grader..:eek:

Har aldrig haft Amorgos som ett tänkt resmål,men för varje inlägg och varje bild så ändras den tanken. Fortsätt rapportera så kanske Amorgos Fanclub utökas med en medlem klapp_klap

Sunny12
2014-05-09, 22:20
Liten uppdatering från Västerås:
Tredje dygnet med regn,imorgon dock bättre väder:
Mulet och ca 10 grader..:eek:

Har aldrig haft Amorgos som ett tänkt resmål,men för varje inlägg och varje bild så ändras den tanken. Fortsätt rapportera så kanske Amorgos Fanclub utökas med en medlem klapp_klap

Tack för det!!
Samt väder-rapporten från Västerås...:D...dit längtar jag inte till nu precis... Imorgon ska det även bli bättre väder här på Amorgos, svagare vind och varmare.. ser framemot det nu efter detta kraftiga blåsväder som pågått i 5 dagar nu, inte kul att gå omkring och frysa när man är i Grekland.

Netwolf
2014-05-09, 22:21
Va kul att se vraket igen. Å denna gång knäckt på mitten. Nog inte många år innan hon är borta för gott.

/Netwolf

Marja
2014-05-09, 22:28
Tack för senaste nytt! Bilderna och vad ni gjort! Äventyr på vägarna... och era upplevelser. :)

Marja ;)

Masse
2014-05-09, 23:42
Va kul att se vraket igen. Å denna gång knäckt på mitten. Nog inte många år innan hon är borta för gott.

/Netwolf

Tack också från mig för bilderna av vraket.

För mig är dock inte "kul" det rätta ordet. Tycker att det värker lite i hjärtat att se det. Hur och varför har det hamnat där? Jag som älskar hav och fartyg tycker att de ska segla ute på öppet vatten och inte ligga och skrota i en vik.

Sunny12
2014-05-10, 07:34
Tack också från mig för bilderna av vraket.

För mig är dock inte "kul" det rätta ordet. Tycker att det värker lite i hjärtat att se det. Hur och varför har det hamnat där? Jag som älskar hav och fartyg tycker att de ska segla ute på öppet vatten och inte ligga och skrota i en vik.

Jag har också ett stort intresse av båtar, skulle också vilja veta mer om historien om detta fartyg? Kanske någon vet???
Eller också kan man ju googla och söka där!..

Sunny, direkt från Katapola. bye_bye

Netwolf
2014-05-10, 08:02
Vrak har den fördelen att de finns kvar, åtminstone en tid. Fartyg som inte blir vrak, huggs upp och försvinner för gott.

/Netwolf

Netwolf
2014-05-10, 08:09
Jag har också ett stort intresse av båtar, skulle också vilja veta mer om historien om detta fartyg? Kanske någon vet???
Eller också kan man ju googla och söka där!..

Sunny, direkt från Katapola. bye_bye

Byggd 1950 som M/S Inland (http://7seasvessels.com/?p=96742) åt Svenska Orientlinjen. Vrak sen 1980.

/Netwolf

Yanna
2014-05-10, 08:11
Byggd 1950 som M/S Inland (http://7seasvessels.com/?p=96742) åt Svenska Orientlinjen. Vrak sen 1980.

/Netwolf

....och mer:
http://guli.lt/2011/09/olympia-shipwreck-amorgos/

Sunny12
2014-05-10, 08:56
Tack för info, intressant!!.. klapp_klap

Nästan lika snygga bilder som mina på fartyget Yanna!!!.. ;)

Yanna
2014-05-10, 08:57
Tack för info, intressant!!.. klapp_klap

Nästan lika snygga bilder som mina på fartyget Yanna!!!.. ;)

Precis vad jag tänkte också, Sunny! Dina bilder är verkligen fina! fb_gilla

Yanna

Masse
2014-05-10, 12:15

/Netwolf

Oj då, vilken överraskning! Då är hon ju systerfartyg till två båtar som jag har seglat i. De vackra MS Tundraland och MS Trojaland, även de i Svenska Orientlinjen. Intressant. Även hon har således en gång varit en skönhet liksom hennes systrar.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=435&pictureid=13066
MS Trojaland

Kalimera
2014-05-10, 13:44
Va kul att se vraket igen. Å denna gång knäckt på mitten. Nog inte många år innan hon är borta för gott.Så här såg hon ut 2010 när jag var där.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/amorgos_olympia.jpg

Tack för härliga bilder Sunny! klapp_klap

Alala
2014-05-10, 15:03
Så härligt att få följa med på resan och intressant blev det när många hjälpte till med historien om vraket.

Dina fina rapporter och bilder får säkert många att lyfta Amorgos uppåt på sin önskelista. På min lista har Amorgos funnits redan länge, men eftersom jag bara kan göra korta resor så är ön inte aktuell inom de närmaste åren. Så det är extra härligt att få hänga med på din resa!

Hoppas vädret blir bättre så att du slipper dunjackan! :D

Sunny12
2014-05-10, 15:15
Så härligt att få följa med på resan och intressant blev det när många hjälpte till med historien om vraket.

Dina fina rapporter och bilder får säkert många att lyfta Amorgos uppåt på sin önskelista. På min lista har Amorgos funnits redan länge, men eftersom jag bara kan göra korta resor så är ön inte aktuell inom de närmaste åren. Så det är extra härligt att få hänga med på din resa!

Hoppas vädret blir bättre så att du slipper dunjackan! :D

Tack, Anne!!
Kul att mina rapporter intresserar!!!..fb_gilla

Ja, Amorgos är en något bökig ö att ta sig till om man inte kan flyga till Santorini och ta båt den vägen!!
Resan från Pireus -Amorgos tänker jag aldrig göra om igen... 9 timmar på en båt, det är drygt!

Tur att jag ska vara här lääänge...då jag tog den låååånga vägen hit!!.. :D

Ja, det ska bli varmare, så dunjacka och yllemössa behövs nog inte!.. ;)

Sunnybye_bye

Yanna
2014-05-10, 15:42
För den som inte varit i Katapola sedan 2009, kan jag berätta att det stora trädet vid Taverna Mythos och Hotel Minoa är borta! SAKNAR!!! Det var så mysigt att sitta i skuggan under trädet, nu är det mer asfaltkänsla! snyft_drop snyft_drop
Jag frågade ägaren till Taverna Mythos varför man tagit bort trädet..han sa "de är idioter", han gillade inte att man tagit bort trädet.

Yanna

lugnagatan
2014-05-10, 22:49
För den som inte varit i Katapola sedan 2009, kan jag berätta att det stora trädet vid Taverna Mythos och Hotel Minoa är borta! SAKNAR!!! Det var så mysigt att sitta i skuggan under trädet, nu är det mer asfaltkänsla! snyft_drop snyft_drop
Jag frågade ägaren till Taverna Mythos varför man tagit bort trädet..han sa "de är idioter", han gillade inte att man tagit bort trädet.

Yanna

Jag delar verkligen sorgen. Det är verkligen tråkigt när man tar bort ett vårdträd. Det måste ha varit dom kommunala myndigheter som gjort detta, det skulle ingen kafé ägare ha gjort.
Det är väldigt intressant att följa eran tråd sedan 4:e maj.

Sunny12
2014-05-11, 07:09
Söndag 11 maj

Vaknade idag vid 08.00..kikade ut genom fönstergluggen, vid fotändan av min säng.... strålande SOLSKEN och knappt någon vind...klapp_klapklapp_klap

IDAG blir en PERFEKT dag för utflykt till EGIALI och bergsbyarna Thoralia, Langada och Potamos!!..:)
Hyrbil igen hos Tomas i Katapola... toppen!!!

Blir även en fin avslutning för Yanna idag, då hon tyvärr åker hem imorgon till KRETA.. snyft_drop...vilkens lyckans ost att få vara kvar i Grekland.

Sen får jag roa mig själv.. flabb_flab...mycket vandringar blir det..
Nästa vecka tänkte jag bla gå från Katapola till Profiti Elias... Ska vara en fin vandring!!

Mer rapporter kommer efter denna dags utflykter och kanske några bilder med, TACK igen ALLA Ni som tycker det är intressant att följa min resa!!.. fb_gilla

Sunny12
2014-05-11, 21:14
Söndag 11 maj

Vaknade idag vid 08.00..kikade ut genom fönstergluggen, vid fotändan av min säng.... strålande SOLSKEN och knappt någon vind...klapp_klapklapp_klap

IDAG blir en PERFEKT dag för utflykt till EGIALI och bergsbyarna Thoralia, Langada och Potamos!!..:)
Hyrbil igen hos Tomas i Katapola... toppen!!!

Blir även en fin avslutning för Yanna idag, då hon tyvärr åker hem imorgon till KRETA.. snyft_drop...vilkens lyckans ost att få vara kvar i Grekland.

Sen får jag roa mig själv.. flabb_flab...mycket vandringar blir det..
Nästa vecka tänkte jag bla gå från Katapola till Profiti Elias... Ska vara en fin vandring!!

Mer rapporter kommer efter denna dags utflykter och kanske några bilder med, TACK igen ALLA Ni som tycker det är intressant att följa min resa!!.. fb_gilla

Denna söndag blev den bästa hittills, vädret visade sig från sin bästa sida.. Strålande solsken och varmt!!..
Mycket efterlängtat efter fem dagar med kraftig vind och kyla... NU..äntligen har de lovat varmare väder framöver.. klapp_klap..då ska jag ta mig en skön simtur imorgon!!!

Tillbaka till denna dag, som varit full av nya intryck och upplevelser, vägen till EGIALI den vackraste jag någonsin färdats på!
Det finns knappt några ord att beskriva EGIALI på rätt sätt, såååå fantastiskt vackert, slår KATAPOLA med många hästlängder!!
Jag blev genast förälskad i EGIALI.. här ska jag bo snart, tänkte jag genast!

Här kommer bilder därifrån...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13086

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13087

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13089

Vi besökte förstås bergsbyarna LANGADA och THOLARIA .. så charmiga!!
Vi åt lunch i Langada på Tavernan O'Nicos mysigare ställe finns inte...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13088

Har fler bilder i min andra kamera... de jag visar här är tagna med min mobilkamera då de är enklast att ladda ner till min surfplatta...

En bild från utsikten från THOLARIA..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13090

Alltså det är verkligen ett paradis denna tid på året, grönt och mycket blommor.
Sen alla dofter av tex timjan är väldigt stark..Underbart!!
Första gången jag reser till Grekland så här tidigt på året... därför blir jag så exalterad av all denna skönhet!!! Det går inte att se sig mätt på allt det fina, sen finns det hur många motiv som helst att fota, springer där med kameran i högsta hugg..när ska man ha semester tro???..flabb_flab

Passade på att gå runt på några hotell i EGIALI... för att fråga om rum och priser, tillslut fann jag hotellet jag ville bo på, alldeles vid hamnen i Egiali, MIKES hotel, perfekt läge med utsikt upp till bergsbyn THOLARIA, samt ut över havet "The Big Blue"..:D
Ett bra pris förhandlade jag fram också, mina planer är att bo kvar i KATAPOLA några dagar till, för att hinna göra de vandringar jag planerat in, sen drar jag till EGIALI så snart som möjligt! DÄR vill jag ut och vandra till byarna mm, det var STORSLAGET där I LOVE IT!!

Imorgon är jag solo, Yanna åker som sagt hem tidigt på morgonen, vi har haft en trevlig vecka tillsammans, med många skratt och trevliga upplevelser!
TACK, igen Yanna för gemenskapen!!

Sunnybye_bye

Thira
2014-05-12, 05:52
Kul att du gillar Egiali så mycket. Det är verkligen supermysigt.
Vet ju inte ifall du har lust att göra vandringen upp till Langada och Tholaria nu när du redan varit där men annars kan den verkligen rekommenderas. Kan tänka mig att den är ännu vackrare (och kryddoften än mer intensiv) att göra nu än vad den var i slutet av juni.
Som vanligt: Tack för uppdateringarna och ha en fortsatt fin resa.
/E

Alala
2014-05-12, 07:18
Ser härligt ut och så roligt att vädret har blivit bättre. Hoppas den är bra också på Lesvos dit jag skall flyga onsdagmorgon! :) Kanske jag inte hinner titta in på Kalimera så ofta då, men jag blir borta bara en vecka så det är ju bara att fortsätta sen.

Tack till Yanna också som jag önskar en trevlig hemresa till Kreta!

/ Anne bye_bye

Sunny12
2014-05-12, 07:22
Kul att du gillar Egiali så mycket. Det är verkligen supermysigt.
Vet ju inte ifall du har lust att göra vandringen upp till Langada och Tholaria nu när du redan varit där men annars kan den verkligen rekommenderas. Kan tänka mig att den är ännu vackrare (och kryddoften än mer intensiv) att göra nu än vad den var i slutet av juni.
Som vanligt: Tack för uppdateringarna och ha en fortsatt fin resa.
/E

TACK, Thira ja det är därför jag vill bo där.. pga vandringarna till byarna!
För att jag varit där en gång, hindrar inte mig från att vandra dit flera gånger, blir ju en helt annan upplevelse, vi körde ju bil upp nu.. pga att Yanna inte klarar att gå så långt och uppför i backar.
Jag ÄLSKAR att vandra och ska göra många turer nu på egen hand!

IDAG bli det en simtur i det " STORA Blå" vid MALTEZI BEACH, en kort promenad över till andra sidan från Katapola... solen skiner och det är vindstilla idag den 12 maj.

Sunnybye_bye

PS. Trevlig resa till Lesvos sen Anne!!:)

yannis
2014-05-12, 08:07
Vandra även upp och ner till Potamos.
Men gör det inte i stark värme (det gjorde vi, men det var kameran som fick solsting och la av ett tag)
Birgitta.

Sunny12
2014-05-12, 08:21
Vandra även upp och ner till Potamos.
Men gör det inte i stark värme (det gjorde vi, men det var kameran som fick solsting och la av ett tag)
Birgitta.

Ja, Birgitta det ska jag absolut göra!!.. :)
Vi "hoppade" POTAMOS" igår därför att det var väldigt varmt och vi kände båda att vi var mer än nöjda med de andra byarna vi besökt!!

Sunnybye_bye

Kalimera
2014-05-12, 09:33
Det är så roligt att läsa om era äventyr, och den positiva andan i alla inlägg.

Tack! klapp_klap

Pyttan
2014-05-12, 13:31
Hej Sunny12!

Jag älskar också Egiali och trivs bättre där än i Katapola, fast Katapola har många fördelar med närhet till Agia Anna och Chora t ex. :)

Ska bli spännande att höra var du kommer att bo etc… :)

bye_bye Pyttan

Kalimera
2014-05-12, 13:59
Sunny: kan du gå in på någon av resebyråerna och fråga hur det står till med Express Skopelitis?

Sunny12
2014-05-12, 14:16
Sunny: kan du gå in på någon av resebyråerna och fråga hur det står till med Express Skopelitis?

Visst det kan jag göra Janne!!.. :)

Återkommer lite senare, sitter och softar på min balkong, efter ett dopp i det "stora BLÅ"..:D..fast det var svinkallt.. cirka 18 grader fick jag veta senare när jag käkade lunch på tavernan Mythos..ägaren sa att han tar ett dopp varje morgon kl.6..:eek:..fast det är ju vana då förstås!!
Jag är ju van att bada på hösten i Grekland,då det är typ 25 grader i havet!!.. :)

Sunny(direkt från Katapola) :cool:

Lissi
2014-05-12, 14:29
Härligt , härligt att vädret vänt!! Fortsätt att njuta av sol och vandringar!:D:D

Nu längtar jag också ner igen, 17 dagar kvar till Kreta:cool: Fast där blir tyvärr inga vandringar med min onda högerfot:mad::mad:

Lissi

Sunny12
2014-05-12, 15:33
Härligt , härligt att vädret vänt!! Fortsätt att njuta av sol och vandringar!:D:D

Nu längtar jag också ner igen, 17 dagar kvar till Kreta:cool: Fast där blir tyvärr inga vandringar med min onda högerfot:mad::mad:

Lissi

Hej, Lissi!!

Så tråkigt att foten inte läkt ännu.. du som gillar att vandra!!
Krya på dig!

Kram

Sunny12
2014-05-12, 16:05
12 maj

Tog en promenad över till Xilokeratidi byn på andra sidan sett från Katapola och sen vidare förbi den lilla kyrkogården och fram till MALTEZI BEACH, det fanns ett par till små stränder på vägen hit och sen en annan lite mer svårtillkomlig bakom ett berg, men jag badade här (helt för mig själv), svinkallt som sagt MEN glad över att ta några simtag... det var ett tag sedan nu...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13130

Så vackert här med det lilla kapellet!

Blomsterprakt i gränderna på väg till stranden...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13135

Som jag skrev tidigare så käkade jag lunch på Tavernan Mythos, medans jag satt där så kom det in en färja och då var förstås "roomsare" på plats, lite diskret stog de där med sina skyltar, men tyvärr var det inte många själar som gick iland, så de fick gå hem igen utan några rum uthyrda!!
Kul att sitta och titta och studera folklivet...:)

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13136

Nu ska jag strax kila ut och höra på resebyrån senaste nytt om Express Skopelitis...
återkommer senare..

Sunnybye_bye

LaRose
2014-05-12, 21:22
Hej igen Sunny!
Åh, vad det är fint att följa dig! Bara att titta på bilden här ovan... suck. Så perfekt att du föll för Egiali, när det är där det finns så fina vandringar! Själv blev jag ju förälskad i Katapola. Och Langada. Skönt att värmen har kommit också.

Eva L
2014-05-13, 04:46
Ser att du har det fortsatt härligt. I Egiali och ett par byar ovanför har jag bara varit över dagen. Behagliga vandringar vad jag minns. Arne och Birgitta bodde högt med utsikt vid deras sista resa dit. Det boendet vill jag ha namnet på för jag känner några som gärna vill bo på ett litet berg där med utsikt. Eva

yannis
2014-05-13, 05:14
Eva, vi bodde på Galaxy. Fint ställe med en trädgård. Rekommenderas. Men inte alla rum har havsutsikt.
Inte så jobbig att gå till, då man kunde välja mellan trappor eller väg.
Riitta har bott på hotellet strax nedanför, där hon hade fin havsutsikt. Det stället heter Filoxenia och ser fint ut.
Birgitta (direkt från ett vackert Norrbyskär).

Sunny12
2014-05-13, 07:01
Eva, vi bodde på Galaxy. Fint ställe med en trädgård. Rekommenderas. Men inte alla rum har havsutsikt.
Riitta har bott på hotellet strax nedanför, där hon hade fin havsutsikt. Det stället heter Filoxenia och ser fint ut.

Hotell Filoxenia finns på min bild till höger om väderkvarnen, var dit och tittade fint läge men något dyrare än på Mike's som ligger centralt vid hamnen och utsikt både över havet och upp mot bergen och byn Tholaria... Underbart läge!! (finns på booking.com)

MEN kunde se där att det lönade sig att förhandla på plats!!.. Ang_elx

Sunny(som är på språng och snart ska ut på lång vandring) bye_bye

kassiopeja
2014-05-13, 09:07
Nu har även jag njutit av dina fina bilder och berättelser. Tack!

/kassio, direkt från Nea Chora (hotell Danaos wi-fi fungerar utmärkt från solstolen också).

Yanna
2014-05-13, 11:55
Imorgon är jag solo, Yanna åker som sagt hem tidigt på morgonen, vi har haft en trevlig vecka tillsammans, med många skratt och trevliga upplevelser!
TACK, igen Yanna för gemenskapen!!

Sunnybye_bye

Ja, vi har verkligen haft trevligt och höjdpunkterna var förståss bilutflykterna och den till Egiali gör att jag ger Egiali många fler poäng än jag gett tidigare, då Katapola varit min favoritby. Nu får dom samma betyg av mig. När/om jag åker till Amorgos igen, så ska jag bo i båda byarna. :)
TACK själv, Sunny, utan dig hade jag inte sett så mycket utan bil. Det gick ju ingen buss heller, så jag hade ju fastnat i Katapola!
TUSEN TACK, Sunny!!! bye_byeklapp_klapfb_gilla

Jag hade en låååång hemresa, med några timmar att spendera på Naxos och Santorini (hamnen), men jag tyckte tiden ändå gick fort, just pga alla stopp. Båtresan Santorini-Heraklio var det grov sjö och några mådde inte tip-top, men jag klarade mig bra. Båten blev försenad, så jag hann inte med 8-bussen Till Rethymno och fick ta 9-bussen...seeegt i sista stoppet. Åkte från Amorgos kl 6 på morgonen och var hemma 22:30.

Jag hoppas du får många underbara dagar på Amorgos, ska följa dig hela vägen! KRAM!

Yanna

Yanna
2014-05-13, 12:00
Sunny(som är på språng och snart ska ut på lång vandring) bye_bye

Lång vandring....Profiti Ilias kanske? :)

Yanna

Pyttan
2014-05-13, 12:58
Hej Sunny12!

Jag har bott på Gryspos i Egiali för några år sedan. Trivdes bra!
I sommar ska jag bo där igen. Det ligger lite högre upp så man får lite motion :). Fin utsikt över hav från en del studios.

Pyttan

Carina
2014-05-13, 14:36
Vad trevligt att följa den vistelse på Amorgos. Jättefint, men eftersom det är lång båtresa så är det uteslutet, anlag för sjösjuka. Max en timmes båtresa för oss (Skiathos - Skopelos).
Själv ser jag nu fram emot två veckor i Molivos på Lesvos, den 22:a åker vi.

Carina

Eva L
2014-05-13, 14:51

Fick mail att de läst ditt tips. Själv har jag rätt bristfällig bild av hur det ser ut i Egiali. Var där ganska kort och det är länge sen. De vill bo högt med utsikt och är vältränade +60-åringar så branta backar blir nog bara trevligt.

Eva

KR
2014-05-13, 16:23
Härliga bilder, förstår att du njuter.
Det är 10 år sedan jag var på Amorgos så det är bäl snart dax igen.
//
KR

Thira
2014-05-13, 16:39
Fick mail att de läst ditt tips. Själv har jag rätt bristfällig bild av hur det ser ut i Egiali. Var där ganska kort och det är länge sen. De vill bo högt med utsikt och är vältränade +60-åringar så branta backar blir nog bara trevligt.

Eva
Hur högt?
Potamos kanske?
Där finns studios att hyra med fantastisk utsikt.
Jag bodde på Pelagos som låg i Aegiali i själva byn men uppför backen ca 200-250 meter. Hyfsat pris, trevliga ägare och utsikt som heter duga ifall de väljer havsutsikt då vill säga. (Det gjorde inte jag ändå kunde jag se en del av havet från mitt rum.)

Sunny12
2014-05-13, 19:48
Tisdag 13 maj

Fortsatt soligt och varmt.. det tackar jag för!!.. klapp_klap

IDAG..kände jag för en längre vandring.. strax före 10.00 hade jag packat den lilla ryggan med diverse förnödenheter, vatten viktigast!

Målet var PROFITIS ELIAS... vandringen gick från KATAPOLA från mitt hotell och upp på den kända vandringsleden till CHORA (gick ju den vägen tidigare men då ner till Katapola).
Här kommer ett par bilder från vandringsleden, tyvärr är de felvända, vet tyvärr inte hur jag ska göra för att få de rättvända..:confused:...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13143

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13144

Efler en timmas effektiv vandring kunde jag se CHORA.. hade ett par korta pauser på vägen upp, hittade en vattenkälla där jag fyllde på med mer vatten, underbart smakade det!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13145

So far so good...:)..Sen följde jag landsvägen en bit mot EGIALI.. andra avtagsvägen till höger tog jag av (har sett bild på Kalimera (Jannes) så jag kände igen mig!!
Det var otroligt vackert att gå på denna leden, mycket blommor och utsikten helt otroligt!!
Tyvärr var det "London-dimma" på fm, så här såg det ut ner mot Chora...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13151

SÅ.. Vackert med blommorna!!! (tyvärr också denna bild felvänd), Ni får väl vända på datorn..flabb_flab..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13146

Leden upp för berget, tja vad ska man säga... mycket sten och ojämnt, inget för de med onda knän! Som tur är så är jag frisk, så det gick bra för mig, tog cirka en timme så kom jag upp på ett berg och sen fortsatte leden neråt mot Egiali-hållet då började jag genast tänka att nu har jag missat avstickaren upp mot PROFITIS ELIAS..det fanns inga markeringar, men jag såg ju berget som var högre än det som jag hade kommit upp på.. hmmm...inte lätt för en kvinna ensam ute i vildmarken.. flabb_flab..bara en massa getter som höll mig sällskap, de var ständigt närvarande! MYSIGT!!..:)

Tillslut beslöt jag mig för att gå neråt åt Egiali-hållet...tillslut kom jag fram till dessa vackra bergsformationer, där getterna höll till...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13147

Här satte jag mig för att ta en paus och dricka min Lilla Mythos och äta lite chips, efter två timmars intensiv vandring uppför och det var varmt... här satte jag mig vid det underliga berget med getterna som sällskap och med denna utsikten, magiskt kan jag säga...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13148

Satt väl här en halvtimme och funderade på hur i helsike jag skulle ta mig till Profitis Elias.. :D..tillslut beslöt jag mig för att gå samma väg tillbaka för att se om jag missat avstickaren upp dit... MEN när jag kom upp igen kunde jag inte se den, bara en massa stenar ingen led och ingen skylt som talar om vart man ska gå.. :eek:..nej jag går tillbaka ner till CHORA.. orkar inte leta, innan jag gick ner tog jag denna bild, vilken utsikt!!

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13150

Något besviken kom jag ner till Chora, måste fråga någon tänkte jag som vet exakt vart man ska ta av uppe på berget för att komma till den högsta punkten..
Käkade lunch på den mysiga Tavernan som Yanna och jag besökte tidigare... i Chora,granne med To Xyma, som fortfarande inte har öppnat..trots att det är en hel del turister här nu, mest fransmän, inga svenskar har jag råkat på än...

Frågade tavernaägaren om hon visste hur jag ska hitta rätt väg till Profitis Elias, men hon hade inte vandrat dit själv, men hon tipsade mig om vart jag kunde fråga, i en turistshop i närheten!
Jag gick dit och frågade mannen som jobbade där, beskrev så gott jag kunde, han har själv gått dit flera gånger sa han!

Han förklarade att när man kommer upp dit som leden börjar gå nerför ska man ta åt höger upp mot det stora höga berget, men det är mycket svårt att se vart man ska ta av om man inte är så van... det fanns ingen upptrampad led mer än den jag gick på... bara en massa stenar vid sidan om... Ok får väl gå upp dit igen vid ett annat tillfälle!!

Inte hela världen det var ju ändå en härlig vandring jag gjort idag och lång, en heldag på 8 timmar, med pauserna inkluderat.

Strax före 18.00 kom jag ner till Katapola, här kan jag se ner till byn från vandringsleden..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13149

Ändå nöjd med min dag, Amorgos är så vackert!!

I hamnen har det kommit in många fritidsbåtar, riktigt lyxiga sådana..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13142

Imorgon är en ny dag med nya äventyr... MEN.. ska ta det lite lugnare..kanske ett dopp i det stora blå.. :D..
På torsdag tänker jag vandra till klostret PANAGIA CHOSOVIOTISSA, från Katapola via Chora...och hoppas att de släpper in mig..flabb_flab..det lär ju bli en upplevelse för livet!!

Fortsättning följer...

Samt TACK för alla trevliga kommentarer!!.. fb_gilla

Sunny(direkt från paradisön AMORGOS)..bye_bye

Pyttan
2014-05-13, 20:17
Vilket härligt äventyr Sunny12! :)

Tack för fina bilder :)

Eva L
2014-05-13, 20:21
Ibland är det ju vägen och inte målet som ger mening. Oavsett verkar du ha haft en underbar dag. Klostret blir säkert en fin upplevelse. Eva

Lissi
2014-05-13, 20:51
Tack, för din fina skildring! Så vackert. Synd att Amorgos ligger så avigt till...men tack vare dig så får jag ju se ön ändå:D.

Lissi

Malina
2014-05-13, 21:02
Underbar läsning!
Vi vill också vandra till P.Elias,men det verkar lite krångligt...
Jannes beskrivning är ju klar och tydlig,men det är SYND att någon inte märker ut leden bättre.Det kunde väl nån turistbyråmänniska eller borgmästare göra,eftersom intresset är stort att gå denna sträcka!
I juli 2009(tror jag),gick Emilo och jag från klostret till Aegiali.Det tog 6 timmar och var betydligt jobbigare än vad som beskrivits av andra vandrare.Vi gick vilse och vissa partier var branta och rejält steniga.Trots det, var det en underbar vandring och det bästa var att med värkande fötter och knän äntligen komma ner till stranden,kasta av sig kläderna och kasta sig rakt ut i havet.Vi sov under en tamarisk i två timmar och sen åt vi pasta som smakade HIMMELSKT!
Även denna led borde märkas ut betydligt bättre och också övriga.
När vi kommer till Amorgos i september,ska jag tala med någon ansvarig om detta!(Oj oj oj vad SVENSK jag lät)...

Yanna
2014-05-13, 21:12
Underbart!
Att vandra måste ju slå bilturer med råge!

Yanna

Yanna
2014-05-13, 21:15
Tack, för din fina skildring! Så vackert. Synd att Amorgos ligger så avigt till...men tack vare dig så får jag ju se ön ändå:D.

Lissi

Lissi, det tar 3 timmar från Naxos....som man kan flyga till inrikes! Du skulle åka dit, du skulle INTE ångra dig!

Yanna

Thira
2014-05-13, 21:21
Ju mer jag tänker efter desto mer övertygad blir jag om att jag ska gå tillsammans med Studio Iris ifall jag går sträckan Klostret - Egiali ensam i sommar. Jag fnissar samtidigt lite åt mig själv som liksom behöver någon att hålla i handen när det blir brant. Men nu känns det ändå ganska klokt att göra det, särskilt som jag kommer dit i högsommarvärme.

Vackra bilder Sunny. Du vet väl hur de säger...
En gång Amorgos alltid Amorgos.
Nu är det nog färdigåkt till andra öar, åtminstone utan att pula in Amorgos i rutten ;)

Du har en otroligt häftig upplevelse framför dig imorgon. Hälsa klostret från mig.
/E

Sunny12
2014-05-13, 21:42
Underbar läsning!
Vi vill också vandra till P.Elias,men det verkar lite krångligt...
Jannes beskrivning är ju klar och tydlig,men det är SYND att någon inte märker ut leden bättre.Det kunde väl nån turistbyråmänniska eller borgmästare göra,eftersom intresset är stort att gå denna sträcka!
I juli 2009(tror jag),gick Emilo och jag från klostret till Aegiali.Det tog 6 timmar och var betydligt jobbigare än vad som beskrivits av andra vandrare.Vi gick vilse och vissa partier var branta och rejält steniga.Trots det, var det en underbar vandring och det bästa var att med värkande fötter och knän äntligen komma ner till stranden,kasta av sig kläderna och kasta sig rakt ut i havet.Vi sov under en tamarisk i två timmar och sen åt vi pasta som smakade HIMMELSKT!
Även denna led borde märkas ut betydligt bättre och också övriga.
När vi kommer till Amorgos i september,ska jag tala med någon ansvarig om detta!(Oj oj oj vad SVENSK jag lät)...

Lät underbart den vandringen Ni gjorde, men då ska man ju vara minst två!
Jag skulle säkert klara det ensam, MEN det räcker ju att jag vrickar foten eller något liknande, vem hjälper mig då??
Ja, jag håller med att det är dåligt att vandringslederna är så dåligt utmärkta, med tanke på att de är så populära för turister att vandra på dessa!!
Jag gick också bort dit vandringsleden till klostret, Agia Anna och Egiali börjar, där står visserligen en skylt..men på grekiska.. :eek:..jag kan inte läsa på grekiska, finns säkert fler som inte kan! Bara en sån sak!! Om jag nu får klaga lite!!.. ;)

Ju mer jag tänker efter desto mer övertygad blir jag om att jag ska gå tillsammans med Studio Iris ifall jag går sträckan Klostret - Egiali ensam i sommar. Jag fnissar samtidigt lite åt mig själv som liksom behöver någon att hålla i handen när det blir brant. Men nu känns det ändå ganska klokt att göra det, särskilt som jag kommer dit i högsommarvärme.

Vackra bilder Sunny. Du vet väl hur de säger...
En gång Amorgos alltid Amorgos.
Nu är det nog färdigåkt till andra öar, åtminstone utan att pula in Amorgos i rutten ;)

Du har en otroligt häftig upplevelse framför dig imorgon. Hälsa klostret från mig.
/E

Thira imorgon vilar jag, på torsdag går jag till klostret!!.. ;)
Ja, så blir det nog.. En gång Amorgos, alltid Amorgos!!.. :D

Sunnybye_bye

LaRose
2014-05-13, 22:12
Tack för en härlig beskrivning av din dag, Sunny!

I "Weekly newsletter" från Upaya Zen Center som jag just fick, skriver Roshi Joan Halifax: "There's something so wonderful about getting lost, because if you're not lost, you think you know where you're going..."

Sunny12
2014-05-13, 22:26
Tack för en härlig beskrivning av din dag, Sunny!

I "Weekly newsletter" från Upaya Zen Center som jag just fick, skriver Roshi Joan Halifax: "There's something so wonderful about getting lost, because if you're not lost, you think you know where you're going..."

fb_gilla..klapp_klap

Kalimera
2014-05-14, 07:30
Han förklarade att när man kommer upp dit som leden börjar gå nerför ska man ta åt höger upp mot det stora höga berget, men det är mycket svårt att se vart man ska ta av om man inte är så van... det fanns ingen upptrampad led mer än den jag gick på... bara en massa stenar vid sidan om... Det ÄR svårt att hitta vägen upp eftersom det inte finns någon riktig stig, men det är inte omöjligt. Vi har gått flera gånger.

Såg du några gamla telefonstolpar på vägen upp? Det finns gröna/blåa duttar på en del stenar, men de kan vara svåra att se. Det finns även små stenrösen som andra vandrare har byggt. Men de kan ha försvunnit under vinterns regn.

Sunny12
2014-05-14, 09:17
Det ÄR svårt att hitta vägen upp eftersom det inte finns någon riktig stig, men det är inte omöjligt. Vi har gått flera gånger.

Såg du några gamla telefonstolpar på vägen upp? Det finns gröna/blåa duttar på en del stenar, men de kan vara svåra att se. Det finns även små stenrösen som andra vandrare har byggt. Men de kan ha försvunnit under vinterns regn.

Ja, Janne det fanns någon gammal telefonstolpe som låg vid sidan av leden på ett ställe, samt ett fåtal stenrösen som markerade den leden jag gick på, MEN som sagt ingen markering som visar vägen upp till Profitis Elias, bättre utmärkt kunde det ju vara, med tanke på att det är så sevärt!!..:)

larvih
2014-05-14, 11:03
... ingen markering som visar vägen upp till Profitis Elias...

Du kan evt. købe et kort fra Terrain (http://www.terrainmaps.gr/index.php?l=en#products) eller Anavasi (http://www.anavasi.gr/product.php?lang=en&id=17).

Her findes en beskrivelse af ruten til Profitis Ilias (http://www.cycladen.be/Chora-Profitis%20IliasAmorgos2EngFrame.htm).

Ha' en fortsat god semester på Amorgos. :)

Sunny12
2014-05-14, 12:42
Du kan evt. købe et kort fra Terrain (http://www.terrainmaps.gr/index.php?l=en#products) eller Anavasi (http://www.anavasi.gr/product.php?lang=en&id=17).

Her findes en beskrivelse af ruten til Profitis Ilias (http://www.cycladen.be/Chora-Profitis%20IliasAmorgos2EngFrame.htm).

Ha' en fortsat god semester på Amorgos. :)

Tack, för länkarna ska studera dem noga!!..:D

Kalimera
2014-05-14, 15:51
MEN som sagt ingen markering som visar vägen upp till Profitis Elias, bättre utmärkt kunde det ju vara, med tanke på att det är så sevärt!!..:)Jo, det hade varit tacknämligt. Om du ska göra ett nytt försök kan jag prova att lägga ut några bilder som kanske hjälper dig. Du vill väl inte missa denna vy? :)

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/amorgos_elias_profitis.jpg

Långt därnere ligger Agia Anna.

Sunny12
2014-05-14, 16:23
Tack, det vore jag tacksam för om du vägleder mig med bilder.. :)..envis som jag är så kommer jag ju att göra ett nytt försök!!
Den vyn vill jag absolut uppleva!!.. fb_gilla

Sunnybye_bye

Sunny12
2014-05-14, 18:49
Onsdag 14 maj

Idag har jag haft en lugn "slappa-dag"..gjorde en liten vandring halvvägs till Minoa...kunde inte låta bli förstås!!.. :D
Tyvärr något blåsigt idag men soligt, hade ju tänkt att ta mig ett dopp, men vinden var något kylig så det blev inget bad!!
Strosat längs hamnen med ett fånigt leende på läpparna, på Amorgos känner jag hela tiden en stor glädje och tacksamhet över att få vara här!!

Nu laddar jag för morgondagen, ska packa ryggan med sarong och dylikt, så jag är respektabelt klädd för klosterbesöket.. :D...ska ge mig iväg tidigt imorgon, då deras öppettider är begränsade, mellan kl.8-13 och 17-19 är tiderna som gäller har jag tagit reda på!

Så nu ska jag ut och vandra igen.. _B-anana..Katapola-Chora-klostret-Agia Anna och ta mig ett dopp beroende på väderlek och sen vandra tillbaks, med en sen lunch i Chora är planerna!!
Längtar till imorgon!
Trött idag på ett skönt sätt, orkar inte gå ut ikväll!!
Så skönt att bara "vara"..sitta och njuta på balkongen med lite vin och filosofera, det är livet det!.. :D

Fortsättning följer...

Sunny(direkt från Katapola) bye_bye

Yanna
2014-05-14, 19:13
Onsdag 14 maj
Så skönt att bara "vara"..sitta och njuta på balkongen med lite vin och filosofera, det är livet det!.. :D

Fortsättning följer...

Precis så är MITT Amorgos! Antingen på balkongen eller ett rangligt bord en meter från vattnet, läsa en bok, filosofera, skriva...ja...bara vara!

Yanna - livsnjutare!

elisabethk
2014-05-14, 19:17
Hej Sunny!
Så roligt att följa din resa och dina vandringar. Vi skulle nog passa att vandra tillsammans! Tack för att du peppat mig till ensamresa. Åker till Tilos om 11 dagar, längtar lika mycket denna 3:e gång till ön. Önskar dig en fortsatt härlig semester och jag läser dina fina berättelser med glädje varje dag.
Njut av Amorgos!
Mvh
ElisabethK

Sunny12
2014-05-14, 19:30
Hej Sunny!
Så roligt att följa din resa och dina vandringar. Vi skulle nog passa att vandra tillsammans! Tack för att du peppat mig till ensamresa. Åker till Tilos om 11 dagar, längtar lika mycket denna 3:e gång till ön. Önskar dig en fortsatt härlig semester och jag läser dina fina berättelser med glädje varje dag.
Njut av Amorgos!
Mvh
ElisabethK

Vad roligt att mina skriverier intresserar, ja vi kanske råkar vara på någon ö samtidigt någongång, då kan vi ju ta någon tur ihop!!.. :D

En ensamresa är sååå...skönt!! Det är verkligen semester att få bestämma helt över sin tid, göra vad man vill eller ingenting när man vill!!
Det är avkoppling till 100% för mig!!.. :)

Lycka till på din ensamresa till Tilos sen, en ö som passar bra för ensamresenärer!!

Sunnybye_bye

Kalimera
2014-05-14, 20:09
Tack, det vore jag tacksam för om du vägleder mig med bilder.. :)..envis som jag är så kommer jag ju att göra ett nytt försök!! Kolla in den här sidan (http://www.kalimera.se/oar/kyklader/vandra/amorgos_vandra_elias.html) som jag skrev efter vår första vandring till Profitis Elias.

Den vägledningen stämde då, men kanske inte idag. Jag har färskare bilder men hinner inte lägga ut dem nu. Tänkte bara höra om du känner igen dig någonstans.

Sunny12
2014-05-14, 20:27
Synd att jag inte kollade på din vägbeskrivning innan jag påbörjade vandringen igår....lätt att vara efterklok.. kände igen mig på alla bilderna från början... MEN.. när bilden med telefonstolparna kom upp, kan jag inte minnas att jag såg några sådana!.. :confused:

Jag var hela tiden fokuserad på att leden skulle se lika ut hela vägen upp till Profitis Elias, vilket den ju inte gjorde då!!.. :rolleyes:
Men med den här vägbeskrivningen är det ju värt att göra ett nytt försök!!..:)

Vet ju vilket berg jag ska upp på, har ju också sett det ifrån Minoa dit jag vandrat tidigare!

Så vackert, verkligen!

TACK, för hjälpen får se om det funkar bättre för mig nästa gång!!..

Thira
2014-05-14, 20:29
Ge dig på vandringen en gång till Sunny.
Det kommer att gå bra.
Med vänlig hälsning Saida ;)

Sunny12
2014-05-14, 20:30
Ge dig på vandringen en gång till Sunny.
Det kommer att gå bra.
Med vänlig hälsning Zaida ;)

:D:D...

Jostein
2014-05-14, 20:44
Hei,

Du må spise pizza på cafe Erato mens du er i Katapola. Byens beste! 😄 hils Andreas fra meg! (Stedet der BMW med sidevogn står utenfor)

Jostein, som er på plass 17. Juni.

Sunny12
2014-05-14, 20:52
Hei,

Du må spise pizza på cafe Erato mens du er i Katapola. Byens beste! 😄 hils Andreas fra meg! (Stedet der BMW med sidevogn står utenfor)

Jostein, som er på plass 17. Juni.

Det stället har jag inte lagt märke till , har du något annat riktmärke tex en annan taverna som ligger i närheten?!

Yanna
2014-05-14, 21:19
Sunny, jag tror du måste gå förbi Mouragio, men tror inte den restaurangen som Jostein menar har öppnat än.
Så här ser sidovagnen ut iaf:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=198&pictureid=13166

Sunny12
2014-05-15, 06:01
Tack, Yanna..hmmmm..nej där har jag inte varit.. :D..pizza är inte det första jag tänker på att leta efter när jag är i Grekland heller!!.. ;)

Kalimera
2014-05-15, 15:20
pizza är inte det första jag tänker på att leta efter när jag är i Grekland heller!!.. ;)Du skulle tänka annorlunda om du smakat deras pizza, den slår det mesta man kan tänka sig. :p

Här kommer fyra bilder som är mer aktuella än de på sidan som jag länkade till. Så här gick vi vid ett senare tillfälle.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/vandra_profitis_elias_01.jpg

Svänga upp här.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/vandra_profitis_elias_02.jpg

Titta efter denna sten långt upp och gå dit.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/vandra_profitis_elias_03.jpg

Komma fram stenen.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/vandra_profitis_elias_04.jpg

Fortsätta uppåt tills du ser detta.

Från bild ett till bild fyra tog det oss tjugo minuter att gå.

Lycka till!

Sunny12
2014-05-15, 22:33
Torsdag 15 maj (del 1)

Vandringsdag igen, jippie.._B-anana
Startade vid 09.00 från Katapola, planerad vandringsrutt var, Katapola - Chora - Monastery Panagia Chosoviotissa -Chora-Katapola.

Idag var vädret perfekt för vandring lagom varmt, klart och en lätt svalkande vind!
Laddad som tusan, vandringen gick lätt upp till CHORA på under en timme, följde sen landsvägen en bit och tog av första vägen till höger, snart kom jag fram till denna skylt (översätt den om ni kan?).. :D.. här börjar vandringsleden till klostret bla..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13180

Sen följer några bilder från leden och fram till klostret... såååå vackert!! (tyvärr fortfarande fel vända bilder som jag ej kan justera, tyvärr!).. :o

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13188

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13189

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13195

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13185

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13186

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13187

Jag var så lycklig att jag tagit mig hit och till fots, hela vandringen hit tog 1 timme och 40 minuter och då stannade jag och fotade flera gånger, samt stop för vätskeintag (då menar jag ända upp till klostret som sista bilden visar. (lite duktig känner jag mig iaf..;))

Klart det kändes i benen att gå upp för alla dessa trappor till klostret, då jag startat ända från KATAPOLA.
Först trodde jag att jag var den enda som skulle besöka klostret, men efter en stund kom ett franskt par som jag hade sällskap med in i klostret, det kändes bra!!

Innan jag gick in tog jag på mig min sarong som jag stoppat ner i ryggan samt en långarmad jumper.. nu var jag redo och hoppades ju förstås på att jag skulle bli insläppt!
Först kommer man in i ett förmak och där hängde det en massa gamla kläder som besökare får låna, hmmm...tänkte jag, tur att jag hade med mig egna.. :D..

Sen var det en mycket brant trappa upp till en stängd dörr, när jag är på väg upp så öppnas plötsligt den tunga lilla dörren och en munk välkomnar mig, magiskt! Som att kolla på en film, overkligt!
Jag frågade en vakt om jag fick fota? Det var OK
om jag inte använder blixt,så jag fotade en del (fler bilder har jag i min andra kamera)

Jag blev bjuden på klosterlikör och klostergodis, satte mig ner med det franska paret och vi hade en trevlig pratstund, medans vi njöt av den goda likören och den helt magiska miljön!

Frågade sen munken om jag fick ta en bild på honom, med ett brett leende svarade han, YES FOR 100 EURO!!..flabb_flab
Sen flinade han än mer, vilken go munk!!.. :D..här kommer bilden (tyvärr felvänd.. :rolleyes:)..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13193
Här följer fler foton från klostret...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13190

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13194

Sen vandrade jag glad och nöjd nerför alla dessa trappsteg igen, vilken underbar plats, ett minne för livet!
Meningen var att jag skulle gå ner till AGIA ANNA för att slänga mig i det stora blå... MEN.. min mage talade om för mig att nu är det dax för lunch.. Så jag vandrade tillbaka till CHORA och till min favorittaverna som jag ju besökt ett par gånger tidigare, älskar atmosfären där och den trevliga tavernaägaren.
Medans jag satt där och åt kom Marias dotter förbi och vi pratade en stund.. passade på att tala om jag trivs så bra på Pension Amorgos och att hennes mor Maria är så vänlig och alltid glad och tillmötesgående.

När jag ätit och vilat klart var klockan bara 13.30..då började jag fundera på vad ska jag göra nu... måste ju göra något mer innan jag traskar tillbaka till KATAPOLA...

OM det äventyret tänker jag berätta om imorgon, då kommer del 2 av denna torsdag....

Nu är jag helt slut... kom tillbaks till Katapola 20.00 ikväll..

GODNATT!!

Sunnybye_bye

LaRose
2014-05-15, 23:38
Du är allt en riktig friskus du, Sunny! Vilken fantastisk dag du verkar ha haft och så strålande det gick för dig på klostret!! Spänningen är oliiidlig inför del 2...

Lissi
2014-05-16, 08:55
Så härligt Birgitta !
Du är då en riktig upptäckare! Vilken vandringskompis för vem som helst!klapp_klapklapp_klap

Ser fram emot del 2.

Lissi

Netwolf
2014-05-16, 09:07
Vilken härlig dag, du verkar ha haft. Vilken känsla att ha hela Amorgos "för sig själv". Jag avundas dig! Nu är jag spänd på fortsättningen. Spänningen är oliiiidlig! :)

/Wolfen

Sunny12
2014-05-16, 17:02
Torsdag 15 maj (del 2)

Efter tavernabesöket kände jag mig redo för nya äventyr.. nya och nya kanske är fel att säga, jag var fast besluten att återigen göra ett nytt försök att ta mig upp till PROFITIS ELIAS.. skam den som ger sig!!.. flabb_flab

Jag började min vandring igen längs landsvägen som går till EGIALI tog av andra vägen till höger som tidigare när jag gick upp dit... SÅ långt vet jag att det är helt rätt!

Hade Jannes vägbeskrivning i huvudet och gick och tittade efter telefonstolparna som skulle finnas när man kommit upp en bit på vandringsleden.

Men icke sa Nicke, inte en enda telefonstolpe så långt ögat kunde nå!!
(så den beskrivningen Janne har gett gäller INTE 2014)

Istället tittade jag efter markeringar, inga sådana heller, tillslut tog jag sikte på kapellet som såg ut som en liten sockerbit uppe på det höga berget... sen gick jag bara rakt på i den värsta terräng man kan tänka sig, små buskar som river en på benen och stora stenar och ojämnt!
Rejäla skor är ett måste, joggingskor eller vandringsskor,annars skadar man lätt fötterna bland buskar och stenblock.. Så här såg det ut där jag började gå upp.. (Ber åter igen om ursäkt för att bilden inte är rättvänd..:o..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13201

Mycket får på vägen upp denna gång, här ser man mest bara rumporna på dem.. flabb_flab..de tänker ju bara på mat...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13202

Jag kände mig som en bergsget som skulle bestiga Mount Everest eller nåt... flabb_flab..
värk i benen efter att redan gått långt idag, skulle jag klara detta gick jag och funderade på medans jag sakta men säkert började närma mig det vita kapellet.. det är mycket mer brant uppför än vad det ser ut på bild... SÅ äntligen hade jag nått mina drömmars mål... _B-anana..jag har bestigit det högsta berget och tagit mig upp till PROFITIS ELIAS... då kom det glädjetårar...såååå vackert....
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13203

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13205

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13206
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13207

Jag satte mig ned vid det lilla kapellet och bara njöt, det här är livet tänkte jag, så bra skulle man alltid ha det!
Det här är nog det mäktigaste och vackraste jag någonsin sett.. så mycket vackrare IRL än på bild helt MAGISKT!!!
När jag helt förstummad satt och tittade ut över Amorgos på denna hiskeligt höga höjd... kom plötsligt en känsla över mig att.. "HÄR BOR GUD"..jag är så långt ifrån religiös man kan vara, MEN.. kan förstå de som blir det om de bor i detta PARADIS på jorden, som AMORGOS är, en ö som omfamnade mig med kärlek och med alla de otroligt vänliga ö-borna som alltid möter mig med ett leende och säger jassu eller Kalimera!!.. :)

Efter cirka en timme här uppe började jag lite motvilligt min vandring nerför... INTE så lätt att slita sig från denna vackra plats... klockan började närma sig 16.30 och jag hade ett ärende kvar att göra i CHORA innan jag skulle vandra hem till KATAPOLA.. så här ser det ut på väg nerför..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1316&pictureid=13204

Sen när jag kom ner där vandringsleden startar och där landsvägen tar vid, stog mina getter och välkomnar mig... flabb_flab

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1314&pictureid=13208

Nu var jag rätt slut... MEN.. vilken fantastisk vandringsdag!!
Styrde stegen mot CHORA skulle träffa Marias dotter Evaggelia på hennes Guest house EMPROSTIDIA.. för att betala för min tid på PENSION AMORGOS, därför att på Lördag den 17 maj flyttar jag till EGIALI och ska bo på MIKES hotel.
Så där väntar nya äventyr... mer om det får ni höra senare...

Då var torsdagens äventyr till sin ende... 20.00..ankom jag KATAPOLA med trötta steg, sov förstås ovaggad hela natten!!.. flabb_flab

Lissi
2014-05-16, 17:28
SÅ FINT!!!
Vilken vandring! Vilken fin känsla Du förmedlar Birgittafb_gilla

Lissi

Thira
2014-05-16, 17:51
Den där känslan tycks uppträda lite överallt på Amorgos. När jag var i klostret upplevde jag en liknande känsla. Man kan nästan känna delar av den i vinden som blåser över ön. Det är kanske inte för inte som så många som varit på Amorgos tycker att ön kallar en tillbaks gång på gång. Vem vet ;)

Vackra (för att inte säga rent magiskt vackra) foton och vilken hurtis du är som gick så långt på en och samma dag.

Sunny12
2014-05-16, 17:57
Fredag 16 maj

Idag när jag vaknade hade jag svårt för att ta mig upp ur sängen.. det känns i hela kroppen efter den långa vandringen igår.. känner mig väldigt seg idag.. man rör sig på ett helt annat sätt här än hemma.. då brukar jag inte bestiga höga berg.. flabb_flab..

Idag blir det en "bara vara dag "..MEN.. en liten promenad orkar jag ändå med.. gick bort till ELENI hotell och följde vägen som går förbi hotellet och sen kan man gå ganska långt längs kusten.. IDAG var havet mer turkosblått än vanligt, så vackert...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13209

En väldigt vacker båt..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13211

Passerade även detta helmysiga hus...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13210

Återgick sedan till hamnen i Katapola där jag fick lust att prova Café ERATO som jag fått tips om här skulle ha så goda pizzor, ja varför inte, det var sååå länge sedan jag åt en pizza.. beställde en vegetarisk och den var verkligen jättegod.. :p..inga hårda kanter utan krispig helt perfekt!!
Familjen som driver cafét/Tavernan är jättetrevliga och pratar gärna.. tyvärr dåligt med gäster nu, jag var den ända men kanske fler går dit under kvällstid.. satt här lääänge och beställde även in lite vin.. mysigt att sitta här och titta på de färgglada små fiskebåtarna som guppar i hamnen alldeles utanför Erato..samt barn som leker och andra som passerar förbi..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13212

Nu ska jag strax börja packa ihop mina pinaler... det blir hyrbil imorgon till EGIALI, visserligen har bussarna börjat gå, men jag har lite mer nu att släpa på, mat och dryck i kylen bla.
Sen är det skönt att slippa passa busstider,(jag är ingen bussåkarmänniska)..flabb_flab

Det är så bra med Thomas Auto-Moto Rental för de har kontor även i Chora och Egiali ,så jag kan lämna bilen i Egiali, annars hade jag ju inte hyrt, för då hade jag ju ändå fått åka buss tillbaks till Egiali när jag lämnat den i Katapola.
Fin service de har samt priser, men klart dyrare under högsäsong fick jag veta!

Så gott folk det lönar sig att resa under lågsäsong på många vis!!.. ;)

Over and out for today from Katapola.

Sunnybye_bye

KR
2014-05-16, 18:19
Det låter helt underbart Sunny, jag gläds med dig.
//
KR

Sunny12
2014-05-16, 18:22
TACK, för ALLA trevliga kommentarer hittills!!.. fb_gilla

Yanna
2014-05-16, 20:08
Wow vilka vandringar du gör, önskar jag orkade hälften av de du gör! Du är helt fantastisk, Sunny! Önskar dig den bästa av upplevelser i Egiali med omnejd!!!
Kram från Yanna!

LaRose
2014-05-16, 21:39
Jag är stum av beundran! Mållös...

maji
2014-05-16, 22:49
Tack för fina bilder och en härlig berättelse om din vandring. Precis så ska Amorgos upplevas! NU kan det bara bli bättre i Egiali med omnejd;)
Ha en fortsatt härlig semester!
//majibye_bye

Jostein
2014-05-17, 07:37
Hei Yanna,

Så bra at du likte pizzaen på Erato. Andreas er en god venn som jeg har kjent siden 1998, og der trives jeg virkelig bra!

Jostein

Netwolf
2014-05-17, 08:17
Jag känner igen mig i känslan, när man står på en ö:s högsta punkt. Det är nästan som när Karl-Bertils ömma moder får nåt religiöst i blicken. :)

/Netwolf

Sunny12
2014-05-17, 10:00
Jag känner igen mig i känslan, när man står på en ö:s högsta punkt. Det är nästan som när Karl-Bertils ömma moder får nåt religiöst i blicken. :)

/Netwolf

Precis så är det ja!!!.. flabb_flab:D..

Sunny12
2014-05-17, 13:30
Hei Yanna,

Så bra at du likte pizzaen på Erato. Andreas er en god venn som jeg har kjent siden 1998, og der trives jeg virk

Jostein

Jag gillade också pizzan på Erato.. ;)..

Sunny(direkt från Egiali) :cool:

Riitta
2014-05-17, 14:34
Hej Sanny, läste mig kapp om din resa, för har varit en sväng till Sicilien och inte varit inloggad under resan:)
Glädjer mig att du gillar Amorgos och har det så fint där_B-anana Vilka vandringar:) Visst var det härligt att bo hos Maria. Jag fick sån längtan av dina berättelser och bilder:)

Hoppas du trivs bra i Aegiali , fast kan inte tänka mig annat:rolleyes: Där skuttar du säkert runt upp till byarna runtomkring:)

Ha det så fint i fortsättningen också:)

Riittabye_bye

ellada
2014-05-17, 15:26
Tack för fin läsning och underbara bilder om två månader är vi oxå därfb_gilla

Sunny12
2014-05-17, 19:57
Lördag 17 maj

Idag flytt över till Egiali, hämtade hyrbilen runt 12.30, så skönt att komma iväg till Egiali som att komma till en ny ö, Katapola är mysigt men efter snart två veckor där känns det ändå som dax to move on!

Tagit adjö av Maria på Pension Amorgos gjorde jag igår och hon önskade mig en fin tid i EGIALI och på Mikes hotell, hon och hennes dotter känner ägaren och de tyckte jag hade gjort ett bra val!
Maria hoppades förstås att jag skulle återvända till Pension Amorgos snart igen, vilken go gumma!!.. :p

När jag anlände EGIALI och såg de fina byarna igen vart jag alldeles salig av lycka, KATAPOLA i all ära men här med de fina byarna LANGADA, THOLARIA och POTAMOS så nära så vackert!

Mitt rum underbart vilken utsikt från min balkong, kolla här....

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13220

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13222

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13223

Theodoros ägaren till Mikes hotell är så gästvänlig och serviceminded, lånade ut en vattenkokare samt porslin så jag kan fixa egen frukost, vilket jag uppskattar!
I rummet finns kylskåp, tv, Wi-fi-fi som funkar utmärkt!
En härligt mjuk säng också!.. :D

Här kommer jag att stortrivas!.. :)..kanske inte åker hem igen!

Efter att jag slängt in mitt bagage, tog jag bilen upp till LANGADA för lunch, den finaste bergsbyn, POTAMOS har jag inte besökt än, men det får bli en vandring dit sen eller flera!!

Käkade lunch på Nikos taverna, där jag och Yanna har förra söndagen, underbar miljö och vilken utsikt!! Som tagen ur filmen Bröderna lejonhjärta, ja detta är nog paradiset på jorden!!
Här åt jag världens godaste falafel och en liten greksallad, kocken är från Egypten så Falafel är dom bra på!!.. :p

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13228

Här satt jag länge och bara njöt av denna vackra utsikt, vad mer behöver man göra!!

Sen har jag strosat omkring nere i EGIALI och njutit av atmosfären, här upplever jag det som att det är mer turister, en annan stämning, lite mer liv!
Kikat i de små presentbutikerna, finns mycket fint att köpa hem om man vill!

Flera mysiga tavernor att sitta och mysa på samt caféer, här är underbart!!
Fick en känsla av att komma till en helt annan ö, landskapet är annorlunda här!

Vattnet kan drickas direkt ur kranen här, informerade Theo mig! Det smakade gudomligt gott, bältet än i Katapola. (vattnet är bältet här fick jag veta).

Kvällarna är fortsatt kyliga långbyxor och en kofta är nödvändigt om man ska sitta ute!
Dagarna är lagom varma, så man orkar att gå på vandringar, vilket lockar mig mer än vad just nu, men imorgon kan det bli att jag tar mig ett dopp i THE BIG BLUE!!

Här kommer några bilder från LANGADA..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13225

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13226

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13227

Nu ska jag sätta mig och bara njuta på min fina balkong!!

Sunny(direkt från Egiali)bye_bye

Sunny12
2014-05-17, 20:03
Blev lite fel i texten, kunde inte justera det med surfplattan, där det står "bältet "..ska det stå "bättre ", fast det fattar ni säkert ändå!!.. :D

Netwolf
2014-05-18, 06:52
Blev lite fel i texten, kunde inte justera det med surfplattan, där det står "bältet "..ska det stå "bättre ", fast det fattar ni säkert ändå!!.. :D

Nä, jag blev änna lite förvirrad. Vadå bältet? Heter vatten bälte, tänkte jag? :D

Sunny12
2014-05-18, 08:41
Nä, jag blev änna lite förvirrad. Vadå bältet? Heter vatten bälte, tänkte jag? :D

:D:D..det vart något mysko igår när jag "editerade" då kunde jag inte scrolla i texten, kunde därför inte gå tillbaka och rätta!!
Kanske Janne kan gå in och rätta?? (fast det kan jag nog inte begära, han har säkert tillräckligt att göra med detta forum)

Sunny(som precis har ätit sen frukost) :D

zakka
2014-05-18, 09:11
Det är så härligt att få följa med dig på din resa Sunny! Dina bilder och berättelser om dina vandringar är så mysiga!!! Det hjälper lite när egen längtan till paradeiset på jorden som du skriver sätter in... ;) Ska också äta frukost snart och faktiskt kanske det går att göra så på min altan idag... Solen skiner på Västkusten också just nu... Ang_elx

Ha det fortsatt riktigt GOTT!

MVH zakka

Sunny12
2014-05-18, 09:17
Det är så härligt att få följa med dig på din resa Sunny! Dina bilder och berättelser om dina vandringar är så mysiga!!! Det hjälper lite när egen längtan till paradeiset på jorden som du skriver sätter in... ;) Ska också äta frukost snart och faktiskt kanske det går att göra så på min altan idag... Solen skiner på Västkusten också just nu... Ang_elx

Ha det fortsatt riktigt GOTT!

MVH zakka

TACK, Zakka, det var roligt att höra!!.. :)

Samt trevligt med ALLA andras kommentarer, då kanske jag orkar skriva ett tag till!!.. ;)

Lissi
2014-05-18, 11:17
TACK för att vi får följa med!! Här i Kalmar har vi haft sommar i tre dagar, men idag regn och blåst igen...
Tur att vi premiärbadade i går vid kallbadhuset. 14 grader i vattnet!

HA det fortsatt bra.....närmar det sig halvtid nu? Vi har många rapporter kvar att njuta av med andra ord :D

Lissi

Sunny12
2014-05-18, 12:06
TACK för att vi får följa med!! Här i Kalmar har vi haft sommar i tre dagar, men idag regn och blåst igen...
Tur att vi premiärbadade i går vid kallbadhuset. 14 grader i vattnet!

HA det fortsatt bra.....närmar det sig halvtid nu? Vi har många rapporter kvar att njuta av med andra ord :D

Lissi

Tack, Lissi!

Halvtid börjar närma sig, MEN inte riktigt än, som tur är.. ;):D

Sunny(direkt från Egiali)bye_bye

PS.Vad hurtig du är som badar när det bara är 14 grader,.. :eek:..och jag som tycker det är kallt här på Amorgos när det är 18 grader.. Men det beror på att den riktiga sommarvärmen inte kommit här än.. har inte sett någon som badar här än i Egiali.

Sunny12
2014-05-18, 21:11
Söndag 18 maj

Idag har jag besökt bergsbyn POTAMOS.. tog den långa vägen dit dvs bilvägen.. brant uppför.. MEN.. belöningen kom på tavernan KAMARA högst upp på Potamos.. här följer några bilder från vägen upp och sen ner mot Egiali igen.. Så fint!!
Tog en annan väg ner som är kortare!!...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13243

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13242

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13241

Jag skrev ju tidigare idag att inga badade, men plötsligt när jag senare på eftermiddagen satt på balkongen, sprang en massa grekiska barn och tjoade och hoppade rätt ner i havet i hamnen mellan fiskebåtarna... galna ungar.. flabb_flab..då blev jag badsugen, gick bort till den långa stranden ett stenkast från mitt hotell..slängde mig i det STORA BLÅ.. det var ljuvligt.. ÄNTLIGEN.. är det skönt och varmare, minst 20 skulle jag gissa på.. hade en lång skön stund på stranden och bara njöt... nu kan det bara bli bättre, imorgon ska jag gå till en annan strand längre bort en kortare vandring blir det, SEN hoppas jag också på en vandring upp till THOLARIA om jag orkar!!

Med soundtracket från filmen THE BIG BLUE... avslutar jag denna dag, imorgon väntar nya äventyr!!!

Sunny(direkt från Egiali) bye_bye

Netwolf
2014-05-18, 21:31
Skönt att det börjar bli badvänligt :)

Thira
2014-05-19, 05:54
Drömmer mig iväg till Amorgos via dina uppdateringar.
Skönt att höra att du fortfarande trivs som fisken i vattnet. Själv blev jag faktiskt lite rastlös i Egiali efter fem dagar men det berodde nog på att jag blev så tagen av öns atmosfär så jag mesta bara kom mig för att lulla runt och insupa den och inte göra så mycket annat än en enstaka vandring och så iväg till klostret och bergsbyarna då förstås.

Två öar har jag varit med om som haft så speciell energi fast på två helt olika sätt. Santorini med sin speciella intensitet (och då syftar jag inte på kommersen i Thira) utan den slags energi som man även kunde uppleva för 25 år sedan. Den är otroligt speciell. Och så Amorgos med en helt annan slags energi. Mer stillsamt smekande men ändå ständigt närvarande och påtagligt vänlig. Häftigt!!!
Ser fram emot att få läsa fler uppdateringar ;)

klapp_klap

Kalimera
2014-05-19, 15:59
Tack för alla rapporter Sunny! klapp_klap

Har inte haft tid att läsa i helgen, men nu har jag läst ikapp. Stort, stort grattis till bedriften att gå upp till Profitis Elias. Fantastiskt att du inte gav upp. Visst var det värt "besväret"?

Fortsatt trevlig semester på underbara Amorgos. bye_bye

Sunny12
2014-05-19, 17:39
Måndag 19 maj

Idag är det mulet och ingen sol på Amorgos, perfekt vandringsdag..hoppar bad idag..
Blir en vandring till den fina bergsbyn THOLARIA.

Frågade Theo igår om vandringsleden dit och han förklarade för mig inte svårt att hitta, fick även låna en bra vandringskarta och en hel guide om Amorgos med fina bilder, så gulligt!!.. :)

Följde den långa stranden i Egiali och sen tar man av första till höger och sen första till vänster, vilket är en bilväg. Sen går man bara rakt upp på den vägen, när man gått en bit börjar vandringsleden, det är bra skyltat, till skillnad från mina tidigare vandringar.. här följer bilder som visar början av vandringen och till det att jag kommer upp till THOLARIA...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13244

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13245

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13246

Jag har ju varit upp till THOLARIA en gång tidigare, men körde ju då bil upp med Yanna, att vandra hit upp från mitt hotell tog mig 40 minuter, med en del stopp för fotografering också,
det är brant uppför i stort sett hela vägen.

Så underbart vackert med all grönska och blommorna längs hela leden upp!!
Sen utsikten, helt fantastiskt vackert att se Egiali långt där nere!

Jag strosade länge uppe i byn och bara njöt, knappt några turister ett fåtal fransmän bara!
Det är något alldeles speciellt att vara på öarna under lågsäsong, som att ha hela Amorgos för mig själv, helt underbart!!.. :)

Slog mig ner på den mysiga tavernan SANTOURAKI i centrala Tholaria, med lokalt producerade grönsaker.
Beställde in en greksallad och lite vitt vin, menyn är också här begränsad pga lågsäsong, så det finns inte så mycket att välja på tyvärr!
Men en greksallad är inte fel, tomaterna smakar ju underbart och fetaosten.. Mmm...mumma..:p.

Vid 14.00 fortsatt mulet och det började komma några regnstänk..så nu kändes det dax att återgå till Egiali...men innan jag gick ner fotade jag lite igen, bla denna charmiga katt som har både ett blått och ett grönt öga (om ni tittar noga)...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13249

Sen följer fler bilder tagna från byn bla kaktusar som blommar nu och den fina kyrkan i byn..

. http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13250

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13251

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13248

Sen påbörjar jag vandringen tillbaka igen, det småregnar forfarande, men det är varmt ute så det gör inget, bara uppfriskande med lite regn..så här ser skylten ut som visar vägen ner till Egiali...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13247

Det går förstås snabbare nerför, när jag gått en bit såg jag att en färja var på väg in, NEL LINES...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13252

Nu kommer det fler turister tänkte jag, MEN det såg dåligt ut med det.. båten angjorde bryggan i högst 3 minuter, sen avgick den igen, det var nog den kortaste stund jag någonsin sett en sådan stor båt stanna i hamn , kanske ingen skulle åka med??

Det började regna mer när jag kom ner till Egiali, första regnet sen jag kom hit 5 maj.

Nu de närmaste dagarna kommer jag nog att ha lite slödagar, har ju varit väldigt aktiv sen DAG 1(from 5 maj).

Så det känns i både kropp och själ efter alla nya intryck och äventyr jag varit med om.. Känns som jag måste ta det lite lugnare ett tag.

Därför kan det bli att jag gör ett litet uppehåll i mina rapporteringar härifrån tillsvidare, OM det nu inte skulle hända något alldeles speciellt som jag vill dela med mig av.. ;)...

Då blir det en uppdatering för flera dagar samtidigt ist.

Har tänkt att hyra bil igen lite längre fram, vill så gärna ta mig ett dopp i AGIA ANNA och även besöka CHORA som är så mysigt!!

Sen kan det ju bli andra nya äventyr också, vem vet!.. ;)

Sunny(direkt från ett regnigt Egiali).. bye_bye

Sunny12
2014-05-19, 17:44
Tack för alla rapporter Sunny! klapp_klap

Har inte haft tid att läsa i helgen, men nu har jag läst ikapp. Stort, stort grattis till bedriften att gå upp till Profitis Elias. Fantastiskt att du inte gav upp. Visst var det värt "besväret"?

Fortsatt trevlig semester på underbara Amorgos. bye_bye

TACK, Janne!
Ja, det var verkligen värt besväret, skulle kunna tänka mig att gå dit upp igen, men då utvilad och ta bil till där leden börjar!
För så vackert är det där, så det lockar till återbesök!.. :)

Masse
2014-05-19, 18:25
Tack för din fantastiska rapportering Sunny!

Jag är mäkta imponerad av både dina mastiga vandringar och de trevliga beskrivningarna och bilderna från dina färder på ön. Bådadera kräver säkert en rejäl dos energi.

Önskar dig nu några välförtjänta "slappardagar" och ser fram emot när du återkommer med mera härliga bilder.

Lissi
2014-05-19, 18:33
Åh så fina bilder!

Jag fastnar speciellt för den bilden på de slitna trappstegen på åsnestigen. Hur många sådana "trappor" finns det på de grekiska öarna?

Jag minns alla jag klev i på Tinos på mina vandringar där i april.
Vila nu ett par dagar och kom sen åter med fler fina rapporter!

Lissi

Sunny12
2014-05-19, 18:37
Tack för din fantastiska rapportering Sunny!

Jag är mäkta imponerad av både dina mastiga vandringar och de trevliga beskrivningarna och bilderna från dina färder på ön. Bådadera kräver säkert en rejäl dos energi.

Önskar dig nu några välförtjänta "slappardagar" och ser fram emot när du återkommer med mera härliga bilder.

TACK, Masse!!.. fb_gilla

Sunny12
2014-05-19, 18:40
Åh så fina bilder!

Jag fastnar speciellt för den bilden på de slitna trappstegen på åsnestigen. Hur många sådana "trappor" finns det på de grekiska öarna?

Jag minns alla jag klev i på Tinos på mina vandringar där i april.
Vila nu ett par dagar och kom sen åter med fler fina rapporter!

Lissi

Tack.. det kommer mera... ;)

maji
2014-05-19, 21:32
Åh vad jag längtar när jag ser dina fina bilder och läser din berättelse.!!!_B-ananaAmorgos är såå underbar och Egiali med omnejd så fint. Hoppas att du hittar några bra matställen också. Mina favoriter är Asteria och To Limani. Ta det nu lugnt några dagar och bara koppla av. Känn ingen press på att vi vill veta hur du har det;):rolleyes:
//majibye_bye

Netwolf
2014-05-20, 07:29
Tack Sunny, för ytterligare ett läsvärt inlägg. Du borde få en egen hörna, så bra och fängslande, som du skriver.
Tholaria väcker minnen. Där åt jag en av de mest minnesvärda grekiska luncherna i mitt liv. Undra om det var samma Taverna? Måste kolla mitt arkiv.
Dina beskrivningar har väckt något till liv inom mig. Nämligen att besöka Amorgos igen och då helst i lågsäsong. Har eg inte haft nån superlängtan till Amo, då vi gjorde ön för några år sen, men jag ser att det finns fläckar kvar att upptäcka. Om inte, bara för att besöka Chora och klostret igen.
Vila fötter och hjärnbark några dar och kom sen tillbaka med nya intryck.
Vi längtar! :)

/Netwolf

Sunny12
2014-05-20, 09:01
Åh vad jag längtar när jag ser dina fina bilder och läser din berättelse.!!!_B-ananaAmorgos är såå underbar och Egiali med omnejd så fint. Hoppas att du hittar några bra matställen också. Mina favoriter är Asteria och To Limani. Ta det nu lugnt några dagar och bara koppla av. Känn ingen press på att vi vill veta hur du har det;):rolleyes:
//majibye_bye

Tack, Maji!

Angående matställen så har jag till största del ätit uppe i byarna, THOLARIA och LANGADA pga utsikten därifrån som är väldigt aptitretande!!.. :p;)

Har även ätit här nere i Egiali, nära mitt hotell i gränden bakom mitt hotell och mitt emot bageriet! Minns inte namnet på tavernan, det står oftast på grekiska, så här glömde jag fråga, men god mat där!!

Sunny:)

Tack Sunny, för ytterligare ett läsvärt inlägg. Du borde få en egen hörna, så bra och fängslande, som du skriver.
Tholaria väcker minnen. Där åt jag en av de mest minnesvärda grekiska luncherna i mitt liv. Undra om det var samma Taverna? Måste kolla mitt arkiv.
Dina beskrivningar har väckt något till liv inom mig. Nämligen att besöka Amorgos igen och då helst i lågsäsong. Har eg inte haft nån superlängtan till Amo, då vi gjorde ön för några år sen, men jag ser att det finns fläckar kvar att upptäcka. Om inte, bara för att besöka Chora och klostret igen.
Vila fötter och hjärnbark några dar och kom sen tillbaka med nya intryck.
Vi längtar! :)

/Netwolf

Tack, snälla för din kommentar.. NU blir jag nästan lite generad.. :o..inte trodde jag att det var så intressant!!..

Egen hörna... flabb_flab...undrar var den skulle heta tro... kanske... "Sunnys vilda äventyr när hon är i Grekland "...:Dflabb_flab

PS. Angående tavernan SANTOURAKI, så ligger den precis där kyrkan är, den syns på bilden med kyrkan ovan.

Eva L
2014-05-20, 13:15
Tänk jag minns inte alls att vandringen upp till Tholaria var så brant. Måste ha varit i god form.;) I vilken av byarna finns tavernan med alla vackra gamla svartvita foton från gågna tider? Om den finns kvar?

Eva

Kalimera
2014-05-20, 14:34
Tack än en gång Sunny. klapp_klap

Hoppas att du får några lugna dagar nu. :)

Sunny12
2014-05-20, 15:01
[Qva L;333269]Tänk jag minns inte alls att vandringen upp till Tholaria var så brant. Måste ha varit i god form.;) I vilken av byarna finns tavernan med alla vackra gamla svartvita foton från gågna tider? Om den finns kvar?

Eva[/QUOTE]

Jag är också i väldigt bra form och kondition, MEN att ge en beskrivning upp dit och säga att det är plant..då ljuger man, det syns väl på bilderna hur högt upp THOLARIA ligger i förhållande till EGIALI ..så det är brant uppför,!!..:rolleyes:

Sunny (som har badat hela dagen) bye_bye

simetra
2014-05-20, 19:47
Hej Sunny12!

Roligt att läsa om dina äventyr på, som det verkar, vackra ön Amorgos... och alla fina illustrerande bilder därtill; känns ju nästan som man varit där!

Lite lata dagar för återhämtning är ju heller inte fel... simma lugnt! ;)

Simetra bye_bye

Sunny12
2014-05-20, 20:04
Hej Sunny12!

Roligt att läsa om dina äventyr på, som det verkar, vackra ön Amorgos... och alla fina illustrerande bilder därtill; känns ju nästan som man varit där!

Lite lata dagar för återhämtning är ju heller inte fel... simma lugnt! ;)

Simetra bye_bye

TACK, jag simmar lugnt!!.. ;)

Sunny(som precis har käkat middag på ASTERIA i Egiali..:p)

maji
2014-05-20, 20:50
TACK, jag simmar lugnt!!.. ;)

Sunny(som precis har käkat middag på ASTERIA i Egiali..:p)

Hoppas det var gott:)

//majibye_bye

Sunny12
2014-05-20, 20:57
Hoppas det var gott:)

//majibye_bye

Ja, det vart seafood, mums, verkligen ett jättemysigt ställe, även med skön stämningsfull grekisk musik, dit lär jag gå fler gånger, så tack för tips!

Sunnybye_bye

Sunny12
2014-05-21, 16:42
Är jag helt GALEN.. eller???

Nu har jag bokat om min hemresa, istället för fyra veckor blir det totalt sex veckor... _B-anana..skulle rest hem från Aten den 4 juni, men har IDAG ändrat min flight hem till den 14 juni!!.. :D

Det kostade mig 1000 kr extra, men vad gör det om tusen år!!

Är helt frälst i den här ön, vill inte alls åka hem!.. :D

SÅ nu får Ni stå ut med mina rapporteringar ett bra tag till framöver, återkommer snart med fler bilder och rapporter inom kort!

Sunny(som bara njuuuuter i paradiset Amorgos).. bye_bye

PS. Tänkte höra med Er experter om jag tar Bluestar från Amorgos -Pireus som avgår 06.00 och ska vara i Pireus 15.00, vågar jag då chansa på att hinna med flyget som går 19.30?
Vill gärna vara på flygplatsen 2 timmar innan avgång, gillar inte att stressa!

Lissi
2014-05-21, 17:11
Härligt Sunny! Tänk att Du hittade DIN Ö!klapp_klap

Jag är ingen expert på båtar, men jag skulle aldrig chansa på en så lång båtresa samma dag som flyget går hem!

Härligt att följa Dig vidare!

Lissi

maji
2014-05-21, 17:21
Ja du är underbart galen Sunny_B-anana Vad härligt att du har möjligheten
att göra så!
Du hinner säkert men varför avsluta en så fin semester med att "stressa" så? Boka in dig på ett hotell i Aten i Plakaområdet. Vi bodde nyligen på hotell Plaka som ligger väldigt bra till i området. Sedan har du ju en kväll och nästan en hel dag att strosa omkring där. Lovar att det är en bra avslutning;)

//majibye_bye

Ylvan
2014-05-21, 17:28
Men så härligt:)
Har med stort nöje följt dig på denna resa Sunny. Så härligt att få göra det ännu längre.
Att du njutit av varje dag har märkts så väl!
Tack för dina dagliga raporter och vackra bilder!
Ha det fortsatt jättegott!
Ylva

våga
2014-05-21, 17:36
PS. Tänkte höra med Er experter om jag tar Bluestar från Amorgos -Pireus som avgår 06.00 och ska vara i Pireus 15.00, vågar jag då chansa på att hinna med flyget som går 19.30?
Vill gärna vara på flygplatsen 2 timmar innan avgång, gillar inte att stressa!
Det låter tajt! Du ska av båten, till flygbussen och flygbussen ska avgå så snabbt som möjligt och du ska helst inte hamna i rusningstrafik... Det kan gå, och om du är beredd att köpa en ny flygbiljett i värsta fall kan det funka! Ett alternativ är att ta Blue Star till Naxos och sen flyga därifrån till Athen, om det finns några flygbiljetter!
Våga

Sunny12
2014-05-21, 17:49
Det låter tajt! Du ska av båten, till flygbussen och flygbussen ska avgå så snabbt som möjligt och du ska helst inte hamna i rusningstrafik... Det kan gå, och om du är beredd att köpa en ny flygbiljett i värsta fall kan det funka! Ett alternativ är att ta Blue Star till Naxos och sen flyga därifrån till Athen, om det finns några flygbiljetter!
Våga

Ja, nu när jag funderat en stund så känns det som det blir bäst att ta en övernattning i Aten innan hemresan, det kan ju bli så dyrt om jag måste boka om en flight till!!
Tack, för svar!.. :)

Sunny12
2014-05-21, 17:52
Tack för trevliga kommentarer Lissi, Maji och Ylvan!.. fb_gilla

Smultron
2014-05-21, 18:13
För några år sen åkte jag med Blue Star från Naxos samma dag som jag skulle flyga hem. Färjan blev 20 minuter försenad och var alltså i Piraeus 15.20. Jag hade ändå gott om tid och hann med en lunch i Piraeus, men då gick mitt flyg förstås en timme senare än ditt, 20.40.

Blue Star är ju stora och pålitliga färjor och med samma marginal skulle jag absolut gör om det igen. Om allt flyter som det ska så borde du ju hinna, men om du inte gillar att stressa så kanske en övernattning i Aten är att föredra:)

För övrigt vill jag tacka för dina inspirerande vandringsreportage och ser fram emot fler_B-anana

Sunny12
2014-05-21, 18:33
Tack, Smultron!

Får se hur jag gör med hemresan, det är ju långt kvar dit..;)..jag tror också som du att BLUE STAR är en båt som oftast håller tiderna, fast då kan det ju ist bli något strul med flygbussen, kanske bäst ändå att ta det säkra framför det osäkra alternativet!

Roligt att också du uppskattar mina rapporter!!

Sunny (direkt från Egiali) bye_bye

elisabethk
2014-05-21, 18:54
Hej!
Så otroligt rätt av dig! Man lever bara en gång (tror jag i alla fall) och man vet inte hur länge! Leva här och nu, göra det man vill och kan, helt rätt!
Och vingård njuta ännu längre av dina härliga rapporter.
Jag kommer att följa din resa från Tilos, åker ju dit på söndag. Skriver några rader därifrån. Hur gör man för att få in bilder här?

Njut av semestern!
ElisabethK

Malina
2014-05-21, 20:28
Magnifico!!!!

Yanna
2014-05-21, 20:37
Är jag helt GALEN.. eller???

Nu har jag bokat om min hemresa, istället för fyra veckor blir det totalt sex veckor... _B-anana..skulle rest hem från Aten den 4 juni, men har IDAG ändrat min flight hem till den 14 juni!!.. :D

Det kostade mig 1000 kr extra, men vad gör det om tusen år!!

Är helt frälst i den här ön, vill inte alls åka hem!.. :D

Ja du helt underbart "GALEN", Sunny!! klapp_klap
_B-anana_B-anana_B-anana

Yanna

KR
2014-05-21, 21:09
Det är ju underbart!
Det gäller att ta vara på livet.
Njut vidare.
//
KR

Netwolf
2014-05-21, 21:41
Vilken ynnest att kunna förlänga med två veckor. Jag avundas dig!

/NW

Masse
2014-05-21, 22:47
Häftigt!

Jag håller med Wolfen, det är få förunnat att kunna göra så. Det gäller att ta vara på möjligheterna man har. Ofta är det värst att behöva ångra de saker man INTE gjorde!

........ och så får ju vi andra också vara kvar lite längre på Amorgos! klapp_klap

LaRose
2014-05-21, 22:55
Härligt, Sunny! Jag tyckte inte tre veckor var nånting, fast vi bara bodde i Katapola...

Ang hemresan, så gjorde vi så att vi tog Blue Star till Paros och fick tillbringa 7 timmar där (lagom för lunch/stros/eftermidagsfika) för att sen flyga till Aten, som ju var gjort på ett kick. Där hade vi sen precis lagom med tid inför vår flight hem på kvällen. Men nog tror jag att det ska hända mycket oförutsett för att du ska bli sen till flygplatsen, om du tar båten ända till Pireus.

Kalimera
2014-05-22, 08:52
Nu har jag bokat om min hemresa, istället för fyra veckor blir det totalt sex veckor... _B-anana..skulle rest hem från Aten den 4 juni, men har IDAG ändrat min flight hem till den 14 juni!!.. Grattis! klapp_klap

Du är inte alls galen, du klok. Ingen vet något om framtiden, och kan man njuta av livet så ska man göra det.

PS. Tänkte höra med Er experter om jag tar Bluestar från Amorgos -Pireus som avgår 06.00 och ska vara i Pireus 15.00, vågar jag då chansa på att hinna med flyget som går 19.30? Vill gärna vara på flygplatsen 2 timmar innan avgång, gillar inte att stressa!Jag hade utan tvekan åkt med den båten. Om flyget gick från exempelvis Santorini så hade jag åkt dit dagen innan, men när det gäller Aten så väljer jag att chansa, och har så gjort flera gånger, och båten har alltid varit i tid. Det kostar mycket att bo en natt i Aten, och känslan att komma till en bullrande kaotisk storstad efter sex veckor på lugna Amorgos är förskräcklig.

Sunny12
2014-05-22, 09:10
Tisdag 20 maj - Onsdag 21 maj

Idag Tisdag en helt oplanerad dag, får gå på min första känsla, efter lång frukost på balkongen tog jag min rygga packad med badgrejer och fika!

Skulle ju ta det lugnt.. :rolleyes:...promenerade längs den långa stranden i Egiali tills den tar slut.. sen fick jag lust att gå till de stränderna som ligger lite avskilt, väldigt vackert belägna!

För att ta sig dit får man gå på en smal åsnestig uppe på berget, härlig tur att gå, med havet långt där nere.. det finns tre stränder på motsatt sida av Egiali som man tar sig till den här vägen.. hittade tillslut min favoritstrand, helt för mig själv... här följer lite bilder på ett par av stränderna...
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13272
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13271

Här ligger jag och blickar rakt över till Egiali på andra sidan.. ni kan se mina tår sticka upp!.. flabb_flab..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13273

Vilken avkoppling att vara här och bada i det turkosblå havet och medhavd fika smakar extra gott i denna underbara miljö.. :p
Senare dök det upp ett fåtal personer.. väldigt lugnt ställe att vara på!
Hit kommer jag att gå fler gånger, annars är den långa fina stranden i Egiali helt ok också!

Onsdag 21 maj

Rutin med lång frukost och balkongsittning och med utsikt över hamnen och båtlivet har blivit förmiddagarnas höjdpunkt.. :)..idag kommer fiskebåten med fisk, jag gick ner och fotade i massor och kollade när de la ut näten... så vackra färger, hade jag varit konstnär hade jag suttit här hela dagarna och målat... vilka fantastiska motiv..
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13281

Efter detta hade jag inga större planer, men mina ben styrde mig upp mot LANGADA min favoritby, tog vandringsleden upp, här följer bilder från skylten och upp dit.. gudomligt vackert!!..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13279

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13275

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13274

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13276

Det är väl cirka 3 km hit upp, kan vara lite mer...
Brukar alltid äta lunch på O'Nicos, men idag kände jag för att prova ett nytt ställe så det blev på MAXO'S längst upp i byn (döpt efter berget bakom uppåt i Langada).

Underbar tavernaägare, kvinnlig med ett ständigt leende på läpparna och pratvänlig om allt mellan himmel och jord.. även här var menyn begränsad så tidigt på säsongen, jag beställde friterad Zucchini med tsatziki och en kvarts krus vitt, mums!.. :p

Hästarna får också jobba..:D..trevligt inslag under tavernabesöket...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13278

Sen vandrade jag mätt och belåten ner mot Egiali igen.. den här markeringen där leden börjar kan man ju inte missa.. :D..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13277

Avslutar denna dag med en fin solnedgång..

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1320&pictureid=13280

Så där ja.. då var dessa dagar uppdaterade..det kommer mera....

Sunny (som nog ska bada idag).. bye_bye

Smultron
2014-05-22, 11:07
Visst är det vackert i området ovanför Egiali! Om du inte redan har gjort det så kan jag rekommendera att du från Langada fortsätter till klostret Panagia Epanochoriani. Vandring dit och tillbaka är så otroligt vacker! Och utsikten ner mot havet på vägen tillbaka går definitivt inte av för hackor! :D

yannis
2014-05-22, 12:50
Då kanske vi träffas säkert FLERA dagar, då vi kommer den 29 maj och 12 dar framåt.
Men tyvärr kan vi inte följa med på dina vandringseskapader. Bara genom dina underbara foton.
Birgitta (direkt från Naxos).

Sunny12
2014-05-22, 16:05
Grattis! klapp_klap

Du är inte alls galen, du klok. Ingen vet något om framtiden, och kan man njuta av livet så ska man göra det.

Jag hade utan tvekan åkt med den båten. Om flyget gick från exempelvis Santorini så hade jag åkt dit dagen innan, men när det gäller Aten så väljer jag att chansa, och har så gjort flera gånger, och båten har alltid varit i tid. Det kostar mycket att bo en natt i Aten, och känslan att komma till en bullrande kaotisk storstad efter sex veckor på lugna Amorgos är förskräcklig.

Då får jag ha is i magen och chansa då!.. :) Har för mig att flygbussen går ganska ofta under dagtid! Någon som vet hur mycket det kostar att åka taxi från Pireus - flygplatsen??

Visst är det vackert i området ovanför Egiali! Om du inte redan har gjort det så kan jag rekommendera att du från Langada fortsätter till klostret Panagia Epanochoriani. Vandring dit och tillbaka är så otroligt vacker! Och utsikten ner mot havet på vägen tillbaka går definitivt inte av för hackor! :D

Tack för tips!.. klapp_klap..Den vandringen ska jag absolut försöka göra, någon dag när det inte är så hett, vet inte hur många grader det kan vara nu, men minst 25 skulle jag gissa på i skuggan, skönt!.. :)

Då kanske vi träffas säkert FLERA dagar, då vi kommer den 29 maj och 12 dar framåt.
Men tyvärr kan vi inte följa med på dina vandringseskapader. Bara genom dina underbara foton.
Birgitta (direkt från Naxos).

Ja, det skulle vara riktigt kul att träffa Er, vi får ordna det längre fram!.. :)

Sunny(direkt från Egiali)..:cool:

Kalimera
2014-05-23, 09:52
Någon som vet hur mycket det kostar att åka taxi från Pireus - flygplatsen?? Runt 50 € kostar taxin.

Tack än en gång för fina bilder! klapp_klap

Ska du flytta tillbaka till Katapola?

Sunny12
2014-05-23, 12:54
Runt 50 € kostar taxin.

Tack än en gång för fina bilder! klapp_klap

Ska du flytta tillbaka till Katapola?

Tja, det var ju inte så fasligt dyrt!
Utifall det blir förseningar så tar jag en taxi, näst intill billigare än en övernattning i Aten.

Då blir det Bluestar den 14 juni, då chansar jag på att hinna med flyget!.. :)

Detta innebär då att jag kommer att flytta tillbaka till Katapola eftersom Bluestar avgår därifrån den 14/6.
Har tänkt att tillbringa min sista vecka där eller om jag flyttar dit tidigare, det tål att tänkas på!!.. :D

Sunny(direkt från Egiali)