handdator

Visa fullständig version : God eftermiddag


Hasse
2006-03-14, 16:32
Just det, god eftermiddag på er !

Förra året när vi var i Chania-området på Kreta så frågade jag vid något tillfälle om det inte fanns något uttryck/hälsningsfras för timmarna mellan "kalimera" och "kalispera". Eller som jag uttryckte mig då lite putslustigt......."when do you stop saying "kalimera" and start saying "kalispera" ? Jag fick något svar av en person men jag har glömt det.

Härom dagen hittade jag några talfiler på en grekisk website och i min förvåning fann jag en fras som uttalades "kalo mesimeri". Naturligtvis glömde jag bort vilken sida jag hittade den på.

När jag sedan råkade komma in på grekiska språket med en kollega på jobbet och "hälsade" nu under eftermiddagen så sa hon "kalo apojevma" tillbaka.

Så vilken av fraserna kan betraktas som den "rätta" eller är det bara överkurs ? Hur skulle en grek svara om jag använde den rätta ?

Tänka sig, under språk är det inte ofta jag skriver !



Hasse :cool:

ciakoohler
2006-03-14, 16:34
Just det, god eftermiddag på er !




Hasse :cool:

jag har iaf blivit tilltalad "kalo mesimeri" av en grek .Cia

Ruby
2006-03-14, 18:14
Härom dagen hittade jag några talfiler på en grekisk website och i min förvåning fann jag en fras som uttalades "kalo mesimeri".
När jag sedan råkade komma in på grekiska språket med en kollega på jobbet och "hälsade" nu under eftermiddagen så sa hon "kalo apojevma" tillbaka."Mesimeri" står för tiden kring klockan tolv på dagen så det borde vara då man säger "Kalo mesimeri". "Apojevma" däremot betyder eftermiddag så "Kalo apojevma" borde vara det man säger på eftermiddagen. Själv har jag nog bara hört det förstnämnda och det var på nyheterna vid lunchtid.

Ruby

BrittMarie
2006-03-14, 18:18
Jag bidrar med ett utdrag från en svensk tidning som fanns här på Kos förr i tiden.

"Arbets och privatliv

Redan från unga år får man alltså lära sig att inte skilja på arbets och privatliv för gjorde man det skulle man helt enkelt inte ha något privatliv alls. Greker är livsglada individer som tycker om att roa sig. Arbetsdagen slutar sent eftersom folk i allmänhet har både 2 och 3 jobb och därför är den grekiska dygns-rytmen något förskjuten. Det är morgon fram till lunch och lunch fram till eftermiddagen. Eftermiddag på grekiska betyder mellan klockan 18 och 21. Kväll betyder efter klockan 23 och tiden däremellan liksom finns inte för det är då man kommer hem från skolor och jobb. "

Källa Kos Nytt Sommaren 1989, årgång 2. Publicerat av What & Where?

Men, det är förbryllande. Jag har många gånger fått påpekanden när jag vid ca två-tiden säger Kalimera. Då ska man säga Kalispera. Numera brukar jag hålla mig till Jassou, Jassas...

Britt-Marie

Agda
2006-03-14, 18:52
Det tog ett bra tag innan jag lärde mig vad som gällde i mitt närområde och jag var minst sagt förbryllad många gånger.Fram till kl.11 säger de "kalimera", tiden från 11 till siestan ca14 sägs det "Jassou/Jassas".Skiljs man åt vid siestans början då är det "kalo mesimeri".Tiden från 17 och till mörkrets inbrott säger de "Kalo apojevma" "kalo vradi" "kalispera" "Jassou/Jassas".Snurrigt värre för en stackars svensk som är van med att det duger med ett "hej".

BrittMarie
2006-03-14, 19:18
... och går man hem väldigt sent (tidigt) säger man Kalo proi (god morgon)

B-M

Peter
2006-03-14, 19:33
Glöm inte Kalo ipno till den som ska gå och ta sig en lur under siestan... Det är mycket att hålla reda på...

Peter

Eirini
2006-03-15, 21:29
Jag haller med om att det ar mycket att halla reda pa for att inte verka oartig.
Kalimera kan man saga fram till tva-tiden och sen kan man borja anvanda Kalispera . Nar man skiljs at under Mesimeri sager man Kalo mesimeri och senare pa eftermiddagen blir Kalo apojevma bra. Nar man skiljs at annu senare pa kvallen passar det att saga Kalo vradi eller Kali nichta.
Sen galler det bara att halla reda pa om det passar sej att "dua" personen i fraga......:confused:

Sen kommer overkursen......
Kalo diavasma - Ha en bra lasestund!
Kalo dromo - Trevlig resa!
Kalo savvatokiriako - Trevlig helg!
kalo vapsima - Lycka till med malningen!
kali evdomada - Ha en trevlig vecka! ( forsta dagen pa en ny vecka )
.......................
Listan fortsatter i all evighet....

Det ar enklare med Hej eller Ha det bra! Eller hur ? bye_bye

yvonne
2006-03-16, 13:04
Sen kommer overkursen......
Kalo diavasma - Ha en bra lasestund!
Kalo dromo - Trevlig resa!
Kalo savvatokiriako - Trevlig helg!
kalo vapsima - Lycka till med malningen!
kali evdomada - Ha en trevlig vecka! ( forsta dagen pa en ny vecka )
.......................
Listan fortsatter i all evighet....

Det ar enklare med Hej eller Ha det bra! Eller hur ? bye_bye

Glöm inte kalo mina- trevlig månad, att säga den första varje månad;)

Yvonne

Zanét
2006-03-16, 13:26
Glöm inte kalo mina- trevlig månad, att säga den första varje månad;) Yvonne

Kalo Ximona (chimona) - trevlig vinter, är inte heller att förglömma :D

//Zanét bye_bye

ramses
2006-03-16, 15:22
Kali nikkta har jag fått lära mig också. min tolkning av det har varit "god natt". Vad har ni som vet att säga om det?

Zanét
2006-03-16, 16:17
Kali nikkta har jag fått lära mig också. min tolkning av det har varit "god natt". Vad har ni som vet att säga om det?
Stämmer. Man säger kalinikta (kalinyxta) när man säger god natt :)

//Zanét bye_bye

Lissi
2006-03-16, 16:25
Stämmer. Man säger kalinikta (kalinyxta) när man säger god natt :)

//Zanét bye_bye

Min greklärare sa att man säger även Kalinyxta tidigare på kvällen om man skiljs för dagen och inte förväntas träffa den personen igen samma dag....Är det så?...Jag menar så inte en grek tror man är knäpp om man säger Kalinyxta kl 21-22..För då har ju DE många vakna timmar kvar...

Lissi- som glömmer mer och mer av grekiskan!!

Eirini
2006-03-16, 17:03
Zanet skrev: Kalo Ximona (chimona) - trevlig vinter, är inte heller att förglömma :D

Kalo Ximona brukar jag glomma med tanke pa att greker onskar varandra trevlig vinter pa hosten nar det fortfarande ar +30 grader.......
Det kanns inte som att vintern ar pa vag da!! :cool:

karinafp
2006-03-16, 17:44
Kalo Ximona brukar jag glomma med tanke pa att greker onskar varandra trevlig vinter pa hosten nar det fortfarande ar +30 grader.......

Ja, eller när vi säger farväl till vännerna på Karpathos i mitten av juli...Ang_elx då önskar de oss alltid en trevlig vinter! ;)

monica
2006-03-16, 20:48
Och inte att förglömma detta när det gäller det matglada grekiska folket.;)

kalo oreksi, god aptit

Monica

yvonne
2006-03-17, 11:45
Och inte att förglömma detta när det gäller det matglada grekiska folket.;)

kalo oreksi, god aptit

Monica

Kali oreksi, menar du väl;)



Om man har problem med att inte veta vilken hälsningsfras man ska använda, kan man säga Xairete (cherete) eller sas xairetó --jag hälsar er.
Detta är också ett litet finare sätt att hälsa på.

Yvonne

evabro
2006-04-25, 16:54
...och man ska heller inte glömma "Kalo ximeroma"...som betyder ungefär "sov gott", fast ximeroma i sig själv betyder "gryning"!

Om man ätit gott och rikligt kan folk önska en "kali chonepsi", "god matsmältning"! Det finns inga gränser får vad man kan önska varandra i Grekland!:)

Eva

anoula
2006-04-25, 17:48
Kalo Ximona (chimona) - trevlig vinter, är inte heller att förglömma :D


Haha, den vänjer jag mig aldrig vid. Jag kan aldrig hålla mig för skratt flabb_flab när grekerna börjar säga det i slutet av oktober.

annakarin_persson83@
2006-07-09, 21:48
Hej!

Har precis pluggat i Athen ett halvår =). apogeyma är sen eftermiddag från ca 16-19. den grekiska kvällen börjar ganska sent. Kalo mesimeri är samma sak som det svendka god middag. mesimeri är fran tolv till apogeyma.

Men inte sa många som använder dessa båda. Man säger bara Geia sou eller geia sas, när det inte är kalimera eller kalispera eller kalinixta Iaf bland dom yngre.

bye