handdator

Visa fullständig version : Hyra moped på Karpathos?


EvaBur
2014-04-24, 22:13
Hej!

Finns det någon här som känner till om man får hyra/köra moped, utan att man har körkort, typ 30 eller 50 kubikare? Vilken åldersgräns gäller i Grekland?
Jag förstår att den sortens moped inte lämpar sig för bergsvägarna, men kanske funkar det för att besöka stränder norr och söder om Pigadia.flabb_flab

Kalimera
2014-04-25, 10:53
Finns det någon här som känner till om man får hyra/köra moped, utan att man har körkort, typ 30 eller 50 kubikare?För att hyra 50 cc moped måste man enligt lagen ha körkort för motorcykel. Dock är det många uthyrare som struntar i lagen. I nya svenska körkort finns en ruta där det står AM, och har man ett sådant körkort går det bra att hyra moped. Om man inte har något körkort alls går det inte att hyra moped. 30 cc tror jag inte ens att det finns.

Mikke
2014-04-25, 12:01
...instaemmer med Janne.
50 cc raecker fint,iallafall for en person.... jag har just nu en 50 cc Kymco och den piper ivaeg raett raskt....:)Jag var uppe till Aperi med den, och det var inga problem,sa har man inte jaettebrottom, sa gar det saekert att ta sej runt i bergen pa en 50 cc ocksa...:)
Ju langsammare man aker, desto laettare att stanna.....
Mikke

JohnS
2014-04-25, 12:04
På samme måte som i de nordiske land, er det føreren som har det hele og fulle ansvar for å ha gyldig førerkort for det kjøretøy man fører. Kjører man uten gyldig førerkort, kjører man også uten gyldig forsikring, og har selv hele ansvaret for skader på seg selv, mopeden og andre personer eller kjøretøy som måtte bli skadet. Så selv om man får utlevert en moped fra en mer eller mindre useriøs utleier, må man selv vurdere om man vl ta en slik risk.