handdator

Visa fullständig version : Smidigaste-finaste-kortvisiten i mars-april?


Pat
2006-03-14, 15:13
Hej! Vi är ett par med en 11 månaders bebis som alla är totala greklands-nybörjare. Vi har totalt fem dagar alldeles snart i slutet av mars eller i mitten av april då vi skulle vilja få lite försmak av våren utan att för den skull åka till Mallis och trängas med fotbollshuliganer.

Att flyga till Aten från Köpenhamn verkar ju smidigt - men sedan då? Eftersom vi har så kort tid och en liten bebis så vill vi ha en så "smärtfri" resa som möjligt, så gärna en kort resa, max några timmar med båt från Aten. Vi har inga krav på att det måste vara en bad-ö eftersom det ändå är så tidigt på våren, men naturligtvis vill vi få en så vacker vistelse som möjligt. Vi kommer troligen att hålla oss på hotellet/lägenheten (balkongen!) och i de närmaste trakterna för lite promenader och lite mys. Varken mer eller mindre :)

Hur och vart åker vi? Har redan läst många fantastiska tips här men vill gärna få fler!! // Pat

Tom
2006-03-14, 17:10
Hej !
Gör som vi gjort i Mars-April dom senaste åren, åkt till Poros.
Bussen till Pireus, sen Fly Dolphin till Poros kl 17.00.
Efter 1 tim är ni på Poros.

Det är inte ngn Ö med fina bad,men en mysig stad med Grek-känsla finns.
Eftersom Ön ligger nära fastlandet,är där ganska varmt vid den tiden.
Vid dålig väderlek åker man taxibåt ( 1 euro ) till Galatas på fastlandet. Här brukar vi hyra bil, sen har man hela Peleponnisos för sina fötter.
Hotel "Theano" kan vi rekomendera ca:30 eoru/natt,alla rum med havsutsikt.

Lissi
2006-03-14, 18:26
..och jag säger, håll er på fastlandet! Åk från Aten söderut till Varkiza! Där finns lite allt möjligt, trevliga gator att promenera på ,strandpromenad, affärer, och förutom en fin strand om vädret tillåter så är där genuint grekiskt!
Ni kan också LÄTT åka till Aten och promenera i den fina stadsparken...
Det är mitt förslag!
Lissi

Elisabet
2006-03-14, 18:56
Nu har ni fått två bra förslag och det tredje alternativet är att ta inrikesflyget, till exempel till Kreta eller Rhodos - eller vilken annan ö med flygplats som helst :)

Eirini
2006-03-15, 11:23
Jag tycker att ni ska aka till Poros eller Agistri for att fa den ratta o-kanslan. Jag har massor av information om Poros om ni ar intresserade.

yvonne
2006-03-15, 18:32
Tänk bara på att den tiden ni planerar att åka, så är många hotell eller pensionat stängda på öarna. Det kan också vara rejält kallt och fuktigt på rummen om nätterna, då de stått ouppvärmda under vintern. Jag skulle nog istället göra som Lissi föreslog att åka till Athen och Varkiza, där det är större chans att få uppvärmda rum. (Det är den lilla eller lille jag tänker på);)

Yvonne