handdator

Visa fullständig version : Vårresa till Södra Kreta 2014


Arne
2014-04-19, 12:29
Vårresan till Södra Kreta 2014 har nu inletts.

Resan bokades allredan i början av December 2013. Priset för Norwegians flight från Arlanda via Oslo till Kreta/Chania var så generande lågt att vi icke färden kunde emotstå.

Elva dagar på Kretas sydkust i slutet av April passar oss likt handen i handsken. Kantänka en liten snabbtur till Arandenabron kan smygas i programmet in...

Vi har bokat in de tvenne första dagarna på Arocaria Hotel i Nea Chora. Så skola vi med lokalbussen förflyttas oss till sydkusten och Chora Sfakion via Vrissies. Det blir trenne nätter i Chora Sfakion.

Från Chora Sfakion avser vi taga kustfärjan till Ag. Roumeli för ett par dagar därstädes. Så vidare till Paleochora och inbokat boende på Haris Hotel fyra nätter.

Dags att vända åter till Chania den 29 April inför hemresan på Valborgsmässoaftonen.

Under fredagen reste vi till Stockholm för en övernattning på Arlanda Hotellby. Fri busstransfer samt utmärkt frukost var inkluderat i priset, 700 Sek. Rent och snyggt Hotellalternativ med en service icke av denna världen.

Fredagseftermiddagen hade vi bestämt träff med god vän från Stockholm att äta middag på Rydbergs Salonger. Ett trivsamt matställe, dock icke i lågprisklass. Som krydda på verket fick vi bordet just under porträtten av August Strindberg och Karin Boye,

Husets specialitet, Biff Rydberg a 285 Sek, vann Arnes gillande men han betackade sig via kypqren för den råa äggulan som egentligen skulle ingå i maträtten.

I morse transferbussen från Hotellet in till Terminal fem. Föredömligt smidig incheckning. Vår enda ränsel går genomgående direkt till Chania.

Oslo Lufthavn Gardermoen, är en smula säregen till organisation och uppbyggnad. När vi vid tiotiden i förmiddags klev av planet, då hamnade vi i en ändlös kö i korridoren. Av någon outgrundlig anledning skulle vi transitpassagerare ånyo gå igenom säkerhetskontrollen. Obegripligt, efter vi ju nyss passerat densamma på Arlanda innan avresan därifrån.

Alltnog, enligt planen ska vi borda Norwegians flight till Chania för avfärd 14.00 lokal tid.
Gardermoens fria wlan fungerar suveränt bra.

Vi räknar med att dagligen återkomma med snabbdagbok kryddad med lite nytagna bilder.

Lördag 19 April 12.00

Arne och Birgitta

nekjam
2014-04-19, 12:44
Låter alldeles förträffligt! Ha en jätteskön resa. Ser fram emot trevlig läsningbye_bye

Majken

zakka
2014-04-19, 14:27
Äntligen tillbaka "i rutan" :) Härligt att än en gång få följa er på resa!!! Kommer att sitta klistrad och njuta av att få "smyg-åka" med er till Kreta! _B-anana Ha det riktigt gott önskar

zakka

Lissi
2014-04-19, 14:39
Härligt! Er tur nu....
Paleochora ska jag ju äntligen stanna i i oktober några nätter efter tre dagsbesök innan. Det ska bli spännande. Nea Chora återser jag redan i maj.
Ha en härlig resa och jag ber er hälsa det trevliga resesällskapet ni har på flyget :D

Lissi

kize
2014-04-19, 14:43
Önskar er en härlig vårresa! Ser fram emot att följa er genom era inlägg, precis som på era tidigare resor. Är lite intresserad av att veta växelkursen i uttagsautomater på plats i Grekland. Vill jämföra mot kurserna här hemma, tycker att euron gått upp i pris mot förra året. Något ni kan förmedla kanske? Som sagt ha en god tur!

Lissi
2014-04-19, 15:13
Kize, jag tog ut pengar i automat på Tinos 2 ggr mellan 2-12 april på mitt ICA mastercardkort och betalade för 300€ 2702 resp 2693 kr . Jag svarade nej på att räkna om i SEK och det tjänade jag 80 kr på på vardera uttaget.
Nu har ju euron gått upp lite men Du kanske får en hint i alla fall.

Lissi

kize
2014-04-19, 21:13
Tack Lissi! Även om kursen gått upp nu så är det en betydlig skillnad utifrån de priser du anger. Det blir helt klart så att vi tar ut euro på plats. Tack för tipset om att inte räkna utifrån svenska kronor. Hoppas kursen håller sig under 10 kr under sommaren, vi åker ju inte förrän i slutet av augusti.

Pela
2014-04-19, 22:09
Stort Tack för att ni fortsätter att ta med oss andra på era resor via ord och bild. Det är verkligen uppskattat _B-anana klapp_klap fb_gilla

KR
2014-04-20, 00:02
Så härligt att ni är på "g" igen.
Ser fram emot att få följa med er på ytterligare en resa.
Njut av livet!
//
KR

Millie
2014-04-20, 00:13
Åhhh äntligen en härlig Kretadagbok igen! Ni är så fantastiska att förmedla intryck på era resor. Vi ska för första gången komma ner til Paleochora i Juni, ser verkligen framemot resan. Kramisar och ha det så gött!!

/ Kerstinbye_byebye_bye

Masse
2014-04-20, 00:53
Kize, jag tog ut pengar i automat på Tinos 2 ggr mellan 2-12 april på mitt ICA mastercardkort och betalade för 300€ 2702 resp 2693 kr . Jag svarade nej på att räkna om i SEK och det tjänade jag 80 kr på på vardera uttaget.
Nu har ju euron gått upp lite men Du kanske får en hint i alla fall.

Lissi

Brukar göra som du Lissi och avböja den utbetalande bankens växelkurs och istället välja debitering i euro. Då blir det ju kortutgivarens kurs som gäller. Men blir lite nyfiken på hur du konstaterat att det var just 80 kr förtjänst. Gjorde du ett extra uttag och tackade ja till omräkning för att jämföra kursen eller .......?

Ursäkta Arne att det blir lite OT. Självklart ser jag fram emot att också denna gång läsa om era upplevelser i vårt kära Grekland. Trevlig resa!

:) Masse

Lissi
2014-04-20, 08:33
Gjorde du ett extra uttag och tackade ja till omräkning för att jämföra kursen eller .......?

Ursäkta Arne att det blir lite OT. Självklart ser jag fram emot att också denna gång läsa om era upplevelser i vårt kära Grekland. Trevlig resa!

:) Masse


Masse jag fick förslag på vad växlingen skulle kosta med omräkning. Det kom upp ett alternativ att klicka på. Jag klickade nej och ville ha det i euro enligt min banks omräkning. När jag sen kom hem och gick in på ICAbanken och såg vad DE dragit för uttaget var det nästan 80 kr billigare.

Lissi

Arne
2014-04-20, 09:14
Söndag 20 April. Nea Chora, Chania.

En vacker och livgivande morgon. Förvisso en smula kylslagen. Vid sjutiden visade termometern fattiga 11 grader, men det är vackert och soligt väder med nästintill vindstilla.

Gårdagens avresa från Oslo Lufthavn avgick på tidtabell klockan 14.00.

Vi noterade dock att prisbilden på utrikesterminalen var hårt dyr. Det var snäppet under möjlighet till åtalsanmälan enligt brottsbalkens ockerparagraf… Ett glas vitt vin 90 Nkr. En liten öl 65 dito. En räksmörgås betingade pris av 119 Nkr.

Väl ombord på flygplanet togo vi våra nödutgångsstolar i besittning. Det är väl värt varje krona att förboka dessa platser. Detta sett mot bakgrund av den förnämliga komforten. Lägg därtill att vi som medpassagerare hade Malin med maken ombord. (Nilam) Häpp!

Menyn ombord innefattade bland annat en Tapasbox a 90 Nkr. Vår stolsgranne avrådde å det bestämdaste från denna box. Enligt Icas provkök skulle boxinnehållet leda tanken till något som sopats upp från golvet i ett halvtaffligt restaurangkök.

Vännen Kickie (Kikh) var också med ombord och på väg hem till Kreta och turistsäsongen.

Vi landade på Chania Airport strax efter klockan 19 lokal tid. Föredömligt snabb bagagehantering och så ut till en Taxi. Vi räknade till ett hundratal taxibilar i kön utanför. Snacka om överetablering.

Färden ner till Nea Chora och vårt Hotel Arocaria tog 20 minuter och betingade åkdonslega av storlek 22 €.
Vi erhöll rum nr 5 på våningsplan tre, med balkong och havsutsikt. Priset ligger på 50 € per natt och då ingår bra standard samt trevligt bemötande.

Så kvickt upp med bagaget på rummet för att sedan stega ner att spisa middag. Nektaretas taverna (To Magazaki) hade helgstängt så vi vandrade vidare till närbelägen dito som hade öppet. Det var påfallande många matgäster, de allra flesta skandinaviska turister.

Arne valde en citronmarinerad kycklingfilé och Birgitta fastnade för en vegetarisk tallrik med friterade grönsaker. Mycket god mat, och priset inklusive ett krus vitt stannade på 17 €.

Den terrin med Raki som tillsammans med notan anlände trotsade all beskrivning. Vi brukar varje resa testa bjudrakin på de tavernor vi besöka för att utröna vilken raki som smakar mest rysansvärt. Vi brukar slå i en centiliter i de små bjudglasen att poängsätta den förfärliga brygden samt kora vinnaren när resan är slut.

Det borde icke vara möjligt att på denna resa finna en gräsligare rakismak än denna förstakvällens invitation, men vi får väl se hur det utvecklar sig.

En kommentar angående växelkurser nu. Att växla hemmavid på Forex förmenas vara det allra sämsta alternativet. Växelkursen låg för en vecka sedan på 9,45 € säljkurs. Tar man ut via Bankomat på Arlanda respektive på plats i Grekland, då spar man 500 Sek baserat på ett belopp om 10.000 kronor.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under Söndag 20 April.

Nu klockan tio har termometern segat sig upp till femton grader och solen skina från klarblå himmel.


Livet leka!

Arne och Birgitta

kari
2014-04-20, 11:07
"Vi noterade dock att prisbilden på utrikesterminalen var hårt dyr. Det var snäppet under möjlighet till åtalsanmälan enligt brottsbalkens ockerparagraf… Ett glas vitt vin 90 Nkr. En liten öl 65 dito. En räksmörgås betingade pris av 119 Nkr.
"

Selv om j e g ikke kan noe for det
:o:o:o - skammer jeg meg over ågerprisene på Gardermoen :o:o:o

SELV nyter vi alltid medbrakt mat og kjøper kun kaffen der :)
- v i n venter vi med til vi når reisens mål :)

Jeg har den deilige utsikten fra Arocaria nr 5 ( og 6) på netthinnen :D
- har booket nr 5 siste uke i oktober, deilig å tenke på fb_gilla

Men... 50 euro, prisen øker med populariteten kanskje :confused:
- nok en Kalimera effekt ;)

Jeg bruker booke direkte av Fotis, spurte ikke hvor mye han skulle ha denne gangen, det er jo lenge til oktober, heldigvis står vår neste reise "rett foran døra" :)

OG, d e r e må fortsette og n y t e dagene :D

Til middag i dag anbefaler jeg KOKORETSI fb_gilla - og selvsagt LAM bye_bye

yannis
2014-04-20, 11:59
Kari, det är påskhelgen nu. På Arocaria brukar vi normalt billigare priser.
Birgitta.

Kalimera
2014-04-21, 15:22
Är ni inte framme i CF snart? Väntar med nyfiket på nästa rapport. :)

Arne
2014-04-22, 09:14
Chora Sfakion Måndag 21 April.

Lite försenad snabbdagbok på grund av problem med sändarmasten och repeatern uppe på berget. En reservsändare med ytterst begränsad kapacitet hade skrämts igång.

Vår förbeställda Droska anlände tio minuter före bokad tid och tog oss till den fina nyrenoverade bussterminalen. Stora tydliga elektroniska displayer gav vägledning till alla resenärer.

Vi kunde tacknämligt nog konstatera att det i Nea Chora icke fyrades av några dynamitgubbar eller annan pyroteknisk utrustning, vare sig lördag- eller söndagskvällen- Kantänka det hela beror på att den välbeställda medelklassen i området har hundar i en omfattning av icke tidigare skådat slag…

För den hungrige finnes ett rikligt utbud av såväl mat som dryck till facila priser i bussterminalen.

Bussbiljetter för färden till Chora Sfakion inhandlades till pris av 7,6 € pp enkel resa. Turen tog strax under två timmar. Skada bara att det var tonade rutor i den fina bussen. De tonade rutorna förtog en del av färdupplevelsen över bergen ner till Sfakia. Det är eljest en fröjd att kunna beskåda de Vita snöhöljda bergen parat med den yppiga vårgrönskan i dalarna.

Väl på plats i Sfakia stegade vi genast in på Oves Hörna att klyva ett krus vitt samt språka med Ove och kyparna. Ove har sedan vårt förra besök bantat ner sig en sådär 30-40 kilo, men har ändock kvar en betydande rondör.

Så vidare upp till Stavris och vår förbokade studio nr 16. Arne hade under promenaden en smula otur och lyckades erhålla en lätt vrickning på högerfoten genom att trampa ner i en hålighet i gatan.

Middagen avåt vi nere på kajpromenaden hos snajdaren.

Så hem för tidig nattning samt att via nätet avlyssna Skellefteå AIK-s SHL-seger.

Vi noterar även att sändarmasten uppe på berget ånyo nått full kapacitet till turisternas och näringsidkarnas fromma.

Vi konstaterar ävenså att temperaturen här på Kretas sydkust är väsentligt högre än den morgontemp vi hade i Nea Chora. Här är det allredan klockan sju på morgonen idag 22 grader, att då jämföra med de ynka elva grader vi hade i Nea Chora morgontid.

Vädret är siktigt med svaga molnbankar över bergen. Vi kunna därtill skåda ön Gavdos i all sin prakt just invid horisonten.
Nu vid halv elva ska vi gå ner till Oves Hörna att beskåda kustfärjan Daskalogiannis ankomst hit till Sfakia.

Vi har ju trenne nätter inbokade här på Stavris. 38 € natten inkluderat wifi och AC.

Lite bilder från söndag och måndag ligga så strax inne i galleriet under ”Söndag 21 April”

Nu klockan tio idag noterar vi 26,6 grader.


Arne och Birgitta

Abi
2014-04-22, 20:38
Söndag 20 April. Nea Chora, Chania.

Det borde icke vara möjligt att på denna resa finna en gräsligare rakismak än denna förstakvällens invitation, men vi får väl se hur det utvecklar sig.

Livet leka!

Arne och Birgitta

Så bra att ha klarat av den gräsligaste med en gång.......
I övrigt instämmer jag i tidigare tack för trevlig läsning och bildvisning klapp_klap.

bye_byeAbi

Kalimera
2014-04-22, 20:58
Nu klockan tio idag noterar vi 26,6 grader.Vilken väder ni har, och vilken skillnad mot norra sidan!

Hoppas att foten är bättre.

Yanna
2014-04-22, 21:04
Vilken väder ni har, och vilken skillnad mot norra sidan!



Kan tala om att det har varit 29 grader i Rethymno idag, värmen kom igår kväll med blåsten och kl 21 igår kväll var det 22 grader, kändes som Sahara-vindar!

Yanna

Kalimera
2014-04-22, 21:12
Kan tala om att det har varit 29 grader i Rethymno idag, värmen kom igår kväll med blåsten och kl 21 igår kväll var det 22 grader, kändes som Sahara-vindar!klapp_klap

Netwolf
2014-04-22, 22:32
Kan tala om att det har varit 29 grader i Rethymno idag, värmen kom igår kväll med blåsten och kl 21 igår kväll var det 22 grader, kändes som Sahara-vindar!

Yanna

Nästan som det var här på västkusten i helgen då. Vi hade sanslösa 24 gr - i skuggan! I solen nådde mätaren hela 36,9 gr. Och ja... vi åt grekiskt :D

/Netwolf

Arne
2014-04-23, 08:07
Onsdag 23 April. Chora Sfakion.

Ånyo en mycket vacker morgon. Termometern utvisa 22,6 grader nu klockan sju på morgonen. Tvenne fiskeskutor har just lämnat hamnen för att bringa dagens fångst in till tavernorna i byn.

Morgonbussen till Vrissis/ Chania avgick på tidtabell 07.00.
sändarmasterna för telefoni och mobilt bredband har sedan gårdagen fungerat oklanderligt,och detta sätter vi stort värde på.

Under tisdagens förmiddag vandrade vi de få stegen ner till Three Brothers Taverna att oss varsitt glas nypressad Juice erhålla. Icke det!
Tavernan såg ut som en byggarbetsplats med stegar och bråte. Märkligt att man ej fixat med reparationer och måleriarbeten under senvintern.

Nu lär det ta ytterligare en vecka innan de kan öppna för säsongen.

Det fick i stället bli promenaden ner till Oves Hörna för hamnhäng att iakttaga Daskalogiannis ankomst och avgång. Den lilla passagerarbåten Delfini anlände vid lunchtid.

Efter vederbörlig siestavila var det så dags att spisa middag. Vi valde Taverna Lefka Ori, belägen i bottenvåningen på Hotellet med samma namn. Lefka Ori ligger just nedanför Haris Hotel. En brant backe leder ner.

Birgitta valde fiskfilé medan Arne fastnade för nystekta kryddiga köttfärsbiffar. Tillsammans med ett krus vitt stannade notan på 16,4 €.

Som vi tidigare skrivit om bjudrakin tillsammans med notan borde det icke vara möjligt att finna något mer illasmakande är den brygd vi erhöllo i Nea Chora, med det visade sig vara fullt möjligt ändå. Lefka Oris raki trotsade all beskrivning och har nu intagit en svårslagen förstaplats…

Middagen som serverades var dock väldigt god och vällagad.

Idag när vi planer på att taga oss upp till den lilla byn Anapolis. Det får i så fall bli taxi upp vid tretiden, och sedan bussen tillbaka vid sju. Vi avvaktar med resan för att invänta dagens temperatur. Blir det som tisdagens dryga trettio grader, då lär vi avstå.

Gårdagens värme kunde vi ändock hantera genom att vistas på hamnserveringar i parasollens skugga tillsammans med den svalkande havsbrisen. Siestavilan avklarades med hjälp av studions AC.

I morgon ska vi så fara vidare med kustfärjan till Agia Roumeli och det förbokade rummet därstädes. Det blir enkom en natt innan vi så far vidare till Paleochora för fyra nätter hos Haris.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Onsdag 23 April."

Livet leka…

Nu 32 grader i skuggan. Tveksamt om det blir någon tur upp till Anapoulis idag...

Arne och Birgitta

ouzakia
2014-04-23, 09:24
Hade gjärna bytit ut dom varmegraderna mot dom 14-16 kalla vi hade i förra veckan i Nea Chora. BRRRRRR snyft_drop ha en fortsatt fin semester !!

Athanasia
2014-04-23, 09:26
Låter helt underbart.Fortsatt njutbar tillvaro önskas Er.:)

Eva L
2014-04-23, 09:40
Ni får packa ner lite värme inför hemresan. Här är inte så varmt men 15 grader nådde vi upp till under helgen solen skiner och ska så göra hela veckan.

Eva

larvih
2014-04-23, 10:20
... Nu 32 grader i skuggan. Tveksamt om det blir någon tur upp till Anapoulis idag...

Anopoli ligger i 600 - 700 meters højde, så der er jo lidt koldere deroppe... :)

yannis
2014-04-23, 12:39
Igår var jag faktiskt lite upprymd.
Anledningarna:
- Vi är på södra Kreta.

- Jag fick faktiskt fiskfile med ugnsbakad ptatis för 4,5 Euro (visserligen tog jag bara en halv portion). Men gott!

- Skellefteå AIK är återigen mästare! Laget har förmågan att fostra unga ishockeyspelare från byarna utanför stan. Bra jobbat även detta år!

- Igår har jag varit rökfri i 2 år (men passiv rökare). Det är väl något att fira!

Birgitta.

Kalimera
2014-04-23, 17:10
Igår har jag varit rökfri i 2 år (men passiv rökare). Det är väl något att fira!Absolut, både segern i hockey, och att du har varit rökfri så länge. klapp_klap

Ni kan väl fira med lite raki. :D

Lissi
2014-04-23, 18:26
Men Arne får väl sluta för att vara solidarisk?? Eller är det inte honom Du menar?

Lissi

thed
2014-04-23, 19:57
Tack Birgitta för gratulationerna till guldet! Det värmer alltid lite extra när Umebor ser på hockeyn med lite vidare perspektiv. Som Skelleftebo och engagerad i klubben känns det extra bra.

En liten detalj bara. Kommentatorn Tommy Åström hyllade också laget för att vi tar in talanger i vår ungdoms- och juniorverksamhet från byarna i närheten. Bl à nämnde han 17-årige Sebastian Aho från byn Sävar just utanför Skellefteå. Men rätt ska vara rätt, där har vi er i Umeå att tacka, då Sävar är er förort. Erik Andersson är ju också lövare från början.

10 000 personer hyllade våra hjältar på torget igår afton. Stort!

Det här var ju kanske att frångå ämnet, men jag blir bara så glad när Birgitta blir glad.

Och om en månad blir jag ännu gladare, för då väntar en vecka i underbara Georgioupolis. Härligt!

Netwolf
2014-04-23, 22:33
Igår har jag varit rökfri i 2 år (men passiv rökare). Det är väl något att fira!

Det är verkligen något att fira!!! Grattis!!!! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Sen är det ju det här med den rökare som, utsätter dig för de farliga avgaserna . Kanske denna person, bör tänka till lite.
Faktum är att utsättas för passiv rökning är som att röka själv.

Själv rökte jag tre paket/dagen som värst, men är nu rökfri sen 15 år (mitt livs bästa beslut). Tyvärr har det ändå säkert tagit några år av mitt liv... :(

/Netwolf - numera militant icke-rökare

Malina
2014-04-23, 23:21
Bra Birgitta!! Ha det så fint!

Arne
2014-04-24, 07:54
Torsdag 24 April. Chora Sfakion.

Återigen en mycket vacker morgon. Vi noterar vid sjutiden på morgonen 22 grader och nästintill vindstilla. Icke ett moln att skymta. Vi far idag vidare till Agia Roumeli med kustfärjan klockan 10.30.
Vi har en studio förbokad därstädes.

Nu strax ner till Stavris reception att betala för vår studio. 37 € per natt och då är såväl AC som wlan inkluderat.

Vi har noterat att studions sängar äro mer än hårda, men det får man ta vid vistelse i Grekland.
Studiodörren ut mot hotellkorridoren förmenas ha sämre ljuddämpning än ett draperi, men eljest är detta ett bra boende med en fantastisk havsutsikt.

Igår var det varmt, rejält varmt med 35 grader i dagens mitt. Vi tillbringade förmiddagen nere vid hamnstråket att med hjälp av den tacknämliga havsbrisen parad med parasollernas skugga ha det tämligen behagligt, den hårda värmen till trots.

På Taverna Lefka Ori fick vi ett samtal med en av grundarens söner. Tavernan öppnade 1969 som ett enkelt café för att serva yuppies och backpackers som mellanlandade i byn för vidare färd till Gavdos. Efter hand kom rörelsen att blomstra och man lät uppföra en hotelldel med ett antal rum och studios.

Efter siestavila med full fart på AC-n gick vi ner till Oves hörna att iakttaga kustfärjans ankomst med vandrare från Samariaravinen. Vandrarna, cirka trehundra till antal sågo tämligen luggslitna ut,
detta sett mot bakgrund av den stekheta vandringen de genomfört i ravinen. Inalles sju bussar väntade uppe på bussparkeringen att föra turisterna åter till Hotellen i Chania och Rethymno.

Middagen avåt vi på Lefka Ori Taverna. Det fick bli de goda köttfärsbiffarna i repris. Notan inklusive ett krus vitt stannade på 16,4 €.
Bjudkruset Raki som kom med notan lämnade vi ograverat.

På vägen hem stannade vi på Market att inhandla tvenne flaskor lokaltillverkad ”Meloraki”, den goda honungsrakin.

Kvällssittning på balkongen att njuta aftonens svalka, och därefter tidig nattning med AC.
Vi kunde även under gårdagen konstatera att personalen på Taverna Three Brothers forcerat iordningsställandet av tavernan. Mera troligt avser man öppna serveringen redan idag torsdag.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under Torsdag 24 April”

Vi ska strax ner på byn att leta reda på en butik som saluför Vodafones Refillkort för mobilt bredband, samt inhandla tvenne färjebiljetter för turen till Agia Roumeli. Internetaccessen på Ag Roumeli kan vara en smula svag utan Vodafonedongeln.


Vi sitta nu Oves Hörna. Färdbiljetter inhandlade i den vita kiosken. Tio € per styck till Ag Roumeli. Ett refillkort även inhandlat till Vodafonedongeln som reserv därest vår studio skulle visa sig ha svag uppkoppling.


Livet leka...

Arne och Birgitta

Eva L
2014-04-24, 08:47
Guldet firades med stor fest i Skellefteå. Jag var där veckan innan och även skyltdockorna i dambutiken där jag brukar handla var klädda i guldstadens färger. Förstår vad laget betyder för staden. Mina barnbarn har en kusin som spelar i laget så det pratas en del hockey i min närhet kan jag säga.

Bra Arne att du skriver om de hårda sängarna hade nästan förträngt vad jag mentalt kanske måste förbereda mig på inför min stundande resa till Lesbos. Härda sängar är ett elände när man har dåliga leder och inte är så tung.

Ni får ha en fortsatt bra resa. Här hemma njter vi av sol men betydligt lägre temperaturer. Naturen börjar grönska och efter den extremt milda vintern är det mycket tidigare än normalt.

Eva

lenapg
2014-04-24, 09:03
Igår var jag faktiskt lite upprymd.
Anledningarna:
- Vi är på södra Kreta.

- Jag fick faktiskt fiskfile med ugnsbakad ptatis för 4,5 Euro (visserligen tog jag bara en halv portion). Men gott!

- Skellefteå AIK är återigen mästare! Laget har förmågan att fostra unga ishockeyspelare från byarna utanför stan. Bra jobbat även detta år!

- Igår har jag varit rökfri i 2 år (men passiv rökare). Det är väl något att fira!

Birgitta.

Bra jobbat! fb_gilla Jag och maken är rökfria sedan 2001, då han fick hjärtinfarkt. Det var mycket svårt för mig att sluta röka, men idag är jag glad att jag lyckades.
Lena och Nisse

Alala
2014-04-24, 19:19
Härligt att ni är i farten igen, Arne och Birgitta! Tack för bilder och rapporter, började riktigt och längta till Nea Chora. :p

Spännande det där med rakin, kanske ni serveras något ännu värre. :D

/ Anne bye_bye som gillar raki. :p

Arne
2014-04-25, 08:24
Fredag 25 April. Agia Roumeli..

Vackert morgonväder med sol och nu mildare vågor. 24 grader allredan klockan sju. Vi ska stanna här i byn fram till klockan 17.15 då den lilla kustpassagerarfärjan ska taga oss vidare till Paleochora. Färden tar dryga timmen.

Gårdagens färd hit till Agia Roumeli gick bra. Förvisso var det en gungig färd, men ingen av oss två har anlag för sjösjuka. Direkt vid ankomsten gingo vi de få metrarna upp till Hotel/Taverna Paralia där vi genast erhöllo vår förbokade studio.
En formidabelt vacker studio med en utealtan icke av denna världen. På altanen fanns tvenne solstolar samt en hammock. Inne i studion tronade en jättelik dubbelsäng samt fanns en trinett med kylskåp.

Toalett med duschkabin lämnade ej heller något i övrigt att önska. Priset för vår förbokning stannade på 40 €. Vi erhöllo därtill på särskild förfrågan benäget tillstånd att idag fredag få disponera studion fram till klockan 16.00. Det är alltid förnämligt att kunna siestavila i godan ro innan kustfärjans avgång.

Igår afton strosade vi lite runt i byn att iakttaga när vandrarna från Samariaravinen efter hand återvände att på strandtavernorna vederkvicka sig med mat och dryck i väntan på – om icke herr Godot – så i alla fall kustfärjan Daskalogiannis som skulle ta alla vandrarna tillbaka till Chora Sfakion och de väntande bussarna.

Under eftermiddagen hade vindar och vågor tilltagit alltmer, men Daskalogiannis kunde likväl avgå på tidtabell.

Den lilla Delfini som skulle avgå till Paleochora 17.15 anlände dock först vid pass 17.45, och hade vissa besvär att angöra kajen här. Efter vissa försök kunde dock de tiotalet passagerarna tas ombord och färden påbörjades i den grova sjön. Fartyget gungade betänkligt i vågorna och vi kunde antaga att resan blev allt annat än bekväm.

Middagen valde vi att aväta på en taverna vid namn Faragi uppe på huvudgatan i byn. Det är lite väl turistanpassat i byn med kolorerade stormenyer i fyrfärgstryck på stora skyltar utanför tavernorna.

Vi fann till Birgittas ohöljda glädje att tavernan tillhandahöll tomatsoppa.
Arne fann tycke för kycklingfilé med citronsås. Tillsammans med ett krus vitt stannade notan på 16 €. Notans bjudkrus Raki kom dock icke att putta ner Lefka Oris dito från förstaplatsen…

Efter ett besök i viktualieaffären gingo vi så vid åttatiden åter till vår studio att på altanen avnjuta varsitt glas Meloraki ur den flaska vi inhandlat i Sfakia.

Så nattning. Sängarna var tacknämligt nog något mjukare än dem vi nattat i på Stavris i Chora Sfakion.

Internetuppkopplingen fungerar perfekt på tavernan, men uppe i studion är det noll och intet i täckning. Ej ens vår Vodafonedongel kunde access erhålla där uppe.
Så nu sitta vi som enda morgongäster i hotellets utetaverna att hamra på dagens inlägg samt lyssna på lokalradion hemifrån Västerbotten.

Lite bilder ligga så strax inne i galleriet under ”Fredag 25 April”

Livet leka

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-04-25, 14:22
Hur mycket turister är där nu?

Arne
2014-04-25, 17:13
Second opinion. Fredag 25 April. Agia Roumeli..

Så det kan bli. Under dagen idag har vind och vågor ånyo nått imponerande styrka. Efter hörande av sakkunnig expertis har vi bestämt oss för att stanna ytterligare en natt här på den fina studion i Agia Roumeli.

Vi erforo att troligen skulle den lilla passagerarfärjan Delfini avgå i afton, men att färden till Paleochora skulle bli mer än obekväm. Att sitta ute i bänkarna längs relingen var icke att tänka på enär vågorna slår över relingen. Överfärden skulle därtill ta dryga två timmar i den grova sjön.

Inneutrymmet ser ut som en byggbod som placerats på däcket, och där blir alla garanterat sjösjuka enligt vår expertis.

Till i morgon lördag ska vädret emellertid bliva avsevärt bättre, och då var valet lätt för oss.

Vi har under dagen varit ute på en liten fotosafari, och dessa bilder ligga så strax inne i galleriet under ”25 April, second opinion”

Vännen Flora på Haris Hotel är vederbörligen underrättad om våra ändrade resplaner, och hade inga invändningar att resa.

Livet leka för oss två, men dock icke för de dryga 200 Samariavandrarna som nu sedan klockan fem väntat på färjan till Chora Sfakion. Ännu kunna icke någon färja skymta vid horisonten.


Arne och Birgitta

Fredag afton 18.00

Arne
2014-04-26, 08:50
Lördag 26 April. Agia Roumeli.

Nu har vågorna bedarrat och vinden mojnat. Vi ser fram emot en tämligen lugn aftontur med den lilla passagerarkustfärjan Neptuni som ska ta oss till Paleochora vid pass 17.15.

En skön morgonsol råda över nejden denna morgon.

Vi skola så strax gå ner till hotellets taverna att idka uppkoppling mot internet. Det känns lite udda att hotellet ej fixat accesspunkter för sina studios, men ägaren lät förmäla att det var på gång.

Hotelltavernan hade gyllene tider igår afton. Detta mot bakgrund av kustfärjans försenade ankomst. Färjan Daskalogiannis anlände ju dryga tvenne timmar försenad, och detta innebar kraftigt utökad servering.

Turisterna från Samariavandringen nödgades springa ombord genom vattenkaskaderna som slungades upp över kajkanten. Men, iväg kommo de omsider, förvisso lite blöta och omskakade.

Den lilla passagerarfärjan kom våldsamt gungande in till Agia Roumeli vid halv åtta på kvällen. Det måste blivit en skakig färd till Paleochora, med ankomst runt tiotiden igår kväll. Vi fann vårt beslut att kvarstanna här i Ag Roumeli över natten sällsamt väl grundat när vi såg kustfärjan gunga ut i de hårda vågorna.

Vi spisade middag på vår Hotelltaverna igår afton. Hustru Birgitta fann tycke för en grillad kycklingfilé med citronsås, medan Arne sin vana trogen valde en Pork Schnitzel. Maten var såväl vällagad som prisvärd.

Notan stannade på 18€ inklusive ett krus vitt. Bjudrakin som kom med notan hade icke en chans att toppa vår lista på vedervärdig smak. Rakin var faktiskt riktigt hyfsad i såväl smak som konsistens.

Nu sitta vi nere på Tavernan att njuta morgonsol. Vi betalade nyss för vår studio. 35 € per natt, ett bra pris för den fina studion. Vi får utan kostnad behålla studion fram till klockan 15.00 idag. Detta passar oss precis perfekt sett mot bakgrund av att vår lilla färja till Paleochora avgår först klockan 17.15.

Arne och Birgitta

Arne
2014-04-26, 16:15
Lördag 26 April. Second Opinion.

Nu på eftermiddagen anlända efterhand vandrarna från Samariaravinen.

Det är full rulle här på Tavernan. Mestadels beställa vandrarna en lunchmåltid samt endera stora ölglas alternativt nypressad juice.
Daskalogiannis har legat vid kaj sedan hon hit anlände vid lunchtid från Chora Sfakion.

Färjan återgår idag på tidtabell klockan 17.00. Strax därefter anländer vår lilla passagerarfärja Neptuni, som ska taga oss till Paleochora och vår studio nr 1. Färjebiljetterna äro ej helt billiga, de kostar enkel resa 14 € pp Ag Roumeli – Paleochora, men det får man ta.

Nyss ha vi smaskat varsin Omelett samt ett krus vitt. Notan landade på nio Euro, ett facilt pris.

Lite bilder från dagen ligga strax inne i galleriet under ”Lördag 26 April”

Livet leka i den goda sommarvärmen här på Kretas sydkust.

Arne och Birgitta

Lissi
2014-04-26, 18:30
Men hu, så öde ni har det...Där skulle jag få lappsjuka direkt:D
Tur att jag bestämt mig för Rethymno och Paleochora i höst efter de två veckorna i Nea Chora. Jag upptäcker mer och mer att de ytterst små orterna inte alls lockar! Jag måste få utrymme till promenader och vandringar med start runt knuten! Så vill jag ha lite folkliv och rörelse på kvällarna.
Därför är det så härligt att resa med er via bilderna! Då får jag ju se era pärlor ändå!

Lissi

Arne
2014-04-27, 09:42
Söndag 27 April. Paleochora.

Molnig inledning på dagen. Svaga 21,4 grader klockan sju denna morgon. Det ser dock ut som om molnen är på väg in över land.
Den stora kustf’ärjan Daskalogiannis kom tuffande från Gavdos hit vid sjutiden i morse. Helt utanför tidtabell.
Vid halv åtta for färjan i riktning mot Chora Sfakion.

Lilla kustfärjan Neptuni avgick 08.30 mot Ag Roumeli med ett fåtal passagerare ombord.

Igår eftermiddag avseglade vi från Ag Roumeli med Neptuni klockan 17.30. Till vår förvåning var det cirka femtiotalet passagerare med ombord. Kantänka ytterligare ett antal turister stannade över natten mot Lördag att invänta bättre väder och mildare vågor.

Vår resa avlöpte perfekt. Vi valde oss plats inne i ”salongen” där det fanns ett tjugotal bekväma sittplatser. Ett klokt val visade det sig enär utepassagerarna då och då drabbades av vågskvalp och vindbyar.

Färden gick via Sougia till Paleochora och tog en och en halv timme.
Framme i Paleochora tog vi den korta promenaden till Haris Hotel, där vi varmt välkomnades av Echaterina och terriern Elvis. Terriern slog frivolter av glädje när vi anlände. Vi hade hemmavid inhandlat tvenne hundbollar att förära den lille Elvis. Stor succé.

Alltnog, dags att gå över till granntavernan Methexis att spisa sen middag. Sen och sen, men för vårt vidkommande är middag klockan 20.00 en sen tidpunkt. Vi valde båda Chicken from the owen samt ett krus vitt. Maten var som alltid vällagad. Till notan på femton € följde en terrin Raki som alls ej var tillräckligt vedervärdig för att komma högt upp på Rakilistan.

Så hem till studio nr 1 att natta oss. Den trivsamma katten ”Haristotte” hade nosat upp vår ankomst och äskade kvällsmat. Vi löste detta med hjälp av doggybagen med överblivna kycklingrester.

Nu vid tiotiden på förmiddagen mulnar det ånyo på och åskan mullrar uppe över bergen. Kantänka det vankas regn? Jodå! Nu kom regnet, och det öser ner. Termometern nere på 17,7 grader. Illa för strandpressarna som nog ser denna dag som förlorad…

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet.

Livet leka

Arne och Birgitta

larvih
2014-04-27, 19:04
... Den stora kustf’ärjan Daskalogiannis kom tuffande från Gavdos hit vid sjutiden i morse. Helt utanför tidtabell...

De glemmer næsten altid at slå AIS'en (http://www.naxosisland.eu/live_ship_data.html) til så man kan følge færgen.

Arne
2014-04-28, 07:28
Måndag 28 April. Paleochora.

En vacker och solig morgon med 22 grader allredan klockan sju.
Vi ska idag på förmiddagen taga oss promenaden längs hamnstråket att utröna huruvida vår Italienska taverna hava för säsongen öppnat. Det är den med vedeldade ugnar och pizzor så goda att de äro icke av denna världen.

Har Tavernan öppnat, då blir det med till visshet gränsande sannolikhet där vi spisar middag i afton.

Gårdagens inledning med regn och åska ledde oss tanken att få sitta och uggla här på Water´s Edge Cafe hela dagen. Ack vad vi bedrog oss. Allredan vid elvatiden hade de mörka molnen blåst bort och försvunnit in över de höga bergen. Den livgivande solen kom åter och med den värmen.

Vi hade med Echaterina på W.E överenskommit att hon för söndagskvällen skulle koka en god tomatsoppa till Birgitta och nystekta kryddiga kötbullar till Arne.

Efter sedvanlig siestavila gick vi så vid pass halv fyra ner till byn att besöka KKP-fiket. Cosmogonia är det egentliga namnet. Fiket ägs och drivs av Kommunistpartiets lokalavdelning här i Paleochora.
Inne på fiket kunna man med fördel syssla med ränksmideri och revolutionär planering.
Föreståndaren och servitrisen kom genast fram att hälsa oss varmt välkomna åter. Vi är nog snart bekanta med halva byns innevånare.

Vi sutto oss genast ned att om icke smida ränker, så i alla fall intaga varsin isad Ouzo med citronskivor.
Vid femtiden hemåt igen efter att tagit vägen över Viktualieaffären att inhandla förnödenheter.

Maten smakade precis så förträffligt som vi förväntat, och notan stannade på 14 € inklusive det obligatoriska kruset vitt.
Vår gamle bekanting från Norge, Svanhild, anlände till W.E i aftonen. Vi har träffat henne flera gånger under de senaste åren.

Kvällen avslutades med att lyssna på sportradion via webben. Haris har fixat till en markant bättre internetaccess med god bandbredd.
Husets trivsamma katt, Haristotte, anlände strax innan klockan 21 att högt jamande äska kvällsmat. Djuret fick de sex köttbullarna vi medbringat i doggybagpåsen.



Nu klockan nio denna dags förmiddag har temperaturen redan stigit till 26 grader på vår eminenta utealtan. Solen flödar, och det är i princip vindstilla.

Låt oss avslutningsvis konstatera att de elaka Kretensiska myggorna hitintillls lyst med sin frånvaro. Här i Paleochora kunna vi sova för öppet fönster utan att alls besväras av de eljest enerverande myggorna.

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-04-28, 14:58
Fiket ägs och drivs av Kommunistpartiets lokalavdelning här i Paleochora. Inne på fiket kunna man med fördel syssla med ränksmideri och revolutionär planering.Kanske de diskuterar det kommande EU-valet. :)

Arne
2014-04-29, 10:04
Tisdag 29 April. Paleochora. Färden går vidare.

Oj så vacker och varm morgon denna dag. 23 grader allredan klockan sex denna morgon. Solen flödar, och endast några försynta stackmoln kunna förmärkas över havet.

Vi har nu packat vår ränsel och gjort klart inför avfärden till Busscaféet vid pass klockan elva. Flora har utlovat transitskjuts till bussen som ska avgå 12.00 till Chania Bussterminal.
Så får det bli en taxi till vårt förbeställda Hotel Ionas, i gamla staden.

Studiokatten Haristotte anlände sin vana trogen redan vid sextiden i morse att äska frukost. Turligt nog hade vi i kylen sparat såväl köttbullar som korv att traktera djuret med.

Nu sitta vi Water´s Edge att klyva ett bjudkrus vitt med tilltugg. Dagsrapporten knackas samt ska lite bilder läggas in i galleriet så strax.

Under gårdagen just efter siestavilan gick vi över till den excellenta Pizzerian vid namn Odyssevs, belägen just vid hamnpromenaden, att spisa middag. Pizzerian har så vist ordnat att gästerna själva, och på eget bevåg, kunna sin fyllning välja.

Vi hade strax innan fått oväntat besök av en Kalimeramedlem bördig från Norge men numera bosatt vid Skånes sydkust. Kalimeravännen hade följt vår resedagbok och noterade att vi nu borde befinna oss här på Haris.

Pizzamiddagen var superb, och notan inklusive ett krus vitt stannade på strax under 15 €. Mätta och belåtna gick vi hamnstråket åter till vår studio hos Haris att natta oss.

Echaterine förärade oss ett helt kilo havssalt från Paleochora som avskedspresent denna morgon. Därtill lite andra presenter till Birgitta.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet.

Livet leka

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-04-29, 10:44
Pizzamiddagen var superbDet förstår jag, det är en en riktigt pizzaugn! :p

Hur länge stannar ni i Chania?

Arne
2014-04-29, 17:57
Efter en mycket trivsam resa från Paleochora till Chania har vi nu kommit till vårt Hotel här i Old Town. Vi har förbeställt en taxi till klockan 05.00 att taga oss till Airport. Avresa med Aegan Airlines till Athen 06.30.


Så blir det några timmar i Athen innan vi far åter till Arlanda och sedan Umeå.


Arne och Birgitta

Alala
2014-04-29, 19:12
Hemresa nu redan, det gick ju snabbt! Men ni har ju flera resor kommande, eller hur? Tack för att man fick följa med er igen.

Trevlig hemresa!

/ Anne bye_bye

Thira
2014-04-29, 21:26
Tack för roliga och direkta uppdateringar från Kreta.
Du har ett så vackert språk. Ett rent nöje att läsa varje gång.

KR
2014-04-29, 21:55
Tusen tack för denna resan o ha en fin hemresa!
//
KR

Marja
2014-04-30, 00:00
Tack för skön läsning! Drömde mig bort till Paleochora och Kreta för en stund.

Marja :)

Kalimera
2014-04-30, 10:00
Tack för denna resa också. klapp_klap

Välkomna hem. bye_bye

pawik
2014-04-30, 17:29
Tack för resan!

/pawik

Malina
2014-05-01, 00:54
Fint som vanligt! Ha det så skönt på skäret nu!

yannis
2014-05-01, 04:50
Fint som vanligt! Ha det så skönt på skäret nu!

klapp_klap:)klapp_klap
Birgitta.

Arne
2014-05-01, 16:22
Torsdag 1 Maj. Åter vid hemmets härd.

Hemma igen. Det är alltid en fröjd att i den egna bädden få sova efter en tur i den Grekiska övärlden.

Vi har nu firat 1 Maj och ska sammanfatta den sista dagen för denna resa.

Efter att ha installerat oss på Hotellet i Chania vandrade vi ut på byn att oss middag spisa. Vi valde ett säkert kort och gick in på Taverna Glossitses, just invid lyxhotellet där vi bodde i Januari innan vi for hem.

Tavernan var välfylld, mest av Greker, och vi botaniserade i menyn. Arne för att finna sin goda leverrätt han så hett åtrår. Nja, icke en lever att skymta, men vid förfrågan lät kyparen förmäla att man visst kunde en leverrätt trolla fram.

Birgitta valde en mustig köttgryta med svamp.

Maten anlände föredömligt snabbt, vinkruset ännu snabbare.
Notan stannade på 18 € inklusive kruset vitt. Bjudterrinen med Raki var illasmakande, men ej så illa att den kunde hamna överst på vår värstalista.

Så tillbaka till vårt lilla Pensionat/ Hotel vid namn Ionas att sova. Stället är klart godkänt för en natt eller två. Beläget endast tvåhundra meter från hamnen och vår Taverna.

Balkongen var icke något att skriva hem till vännerna om, men det fanns en Roof Garden av mycket trivsamt slag på samma våningsplan.

Vi hade förbokat en droska för färden till Airport i arla morgonstund. Vi hade bokat till 05.00, men droskan kom tio minuter före att föra oss till flygplatsen. Föraren äskade 21 €, men han fick 25 för bra bemötande.

Snabb incheckning av våra ränslar, med genomgående färd till Arlanda via Athen.

Flyget avgick 06.30 lokal tid, och anlände Athen 40 minuter därefter.
Vi erhöllo varsin kopp lankigt flygkaffe tillsammans med den säregna kombibullen, en korsning emellan wienerbröd och matbrödsgiffel, fylld med något slags kletig chokladmix.

På Athen Airport hade vi förutom ett ruggigt väder dryga fyra timmars väntan på SAS flight hem till Sverige. Vår väntan gick emellertid tämligen bra, detta enär flygplatsen tillhandahåller en timmes fri internetaccess.
Accessen kunde dock förlängas hur länge som helst därest gästen när tiden gått ut tömde laptopens Cacheminne och gjorde en omstart.

Vi inhandlade på Duty Freebutiken tvenne enliters plåtburkar med Sitia Olivolja och därtill två mindre burkar med syltade fruktskal. Så slank slutligen tvenne literflaskor Kretensk Ouzo a 10 € per pava ner.
Vi erhöll varorna i förseglade påsar inför hemresan på transitbasis.

På Arlanda var tiden knapp, men vi hunno ändock inmundiga varsin god men dyr grillad Chirozokorv på inrikes.

Vi landade vid pass klockan 19.00 på en kylslagen Umeå Airport. Arne i shorts…

Vår förbokade Ecotaxi väntade utanför och ränslarna kommo föredömligt snabbt på bagagebandet.
Vi var hemma i bostaden innan halv åtta. Trötta, förvisso, men nöjda med denna Kretaresa.

Nu har vi bara dryga tvenne veckor här hemma innan vi ånyo far till Grekland, denna gång till Cykladerna och vi stannar då en dryg månad.
Innan dess ska vi hinna med att öppna stugan på Skäret inför sommaren, samt ska Arne till Optikern att prova ut nya linser till glasögonen.

Lite kvarvarande bilder från Kreta ligga så strax inne i galleriet under ”Hemåt det bär”

Vi tackar för visat intresse

Arne och Birgitta

Kalimera
2014-05-01, 18:55
Nu har vi bara dryga tvenne veckor här hemma innan vi ånyo far till Grekland, denna gång till Cykladerna och vi stannar då en dryg månad.Hur ser era planer ut för Kykladerna? Naxos antar jag, men vad mer?

Maria/Micke
2014-05-01, 19:50
Tack för att vi fick följa med på er resa. Längtar redan till nästa.😃

Netwolf
2014-05-02, 07:28
Oj, ska ni iväg igen så snart? Blir kul att följa er igen. :)

/Netwolf

nekjam
2014-05-02, 10:35
Välkomna hem! tråkigt att det blev sämre väder. Men vem bryr sig??? Ni ska ju snart iväg till värmen igen!!! Tack för trevlig läsning!
Majkenbye_bye

yannis
2014-05-02, 11:36
Janne, 20 maj åker vi iväg igen för en månads luffande i Cykladerna.
I min grovplanering ligger cirka en vecka på Naxos, Amorgos, Syros samt Tinos. Den ska sedan "godkännas" av Arne.
Vi funderar att bo ett par nätter på chora på Amorgos. Vill gärna ha synpunkter på det.
För att jag ska få åka med Skopan_B-anana kan det även bli ett par dygn även på Schinossa.
Denna planering kommer kanske att falera (det brukar bli det). Osäkrast är Syros.
Vi bokade i god tid flyg direkt till Naxos från Athens flygplats. Det blev i princip samma pris som om vi skulle trassla oss till Pireus och ta dyra Blue Star. Vi kommer då tidigt till Naxos istället för sent på kvällen.

Birgitta. (Men nu är det Skäret som gäller, färjan började gå igår)

Kalimera
2014-05-02, 11:42
Vi funderar att bo ett par nätter på chora på Amorgos. Vill gärna ha synpunkter på det.Vi har aldrig bott i Chora. Däremot brukar vi åka buss till Chora och äta middag på To Xyma. Det är väldigt mysigt i Chora på kvällen.

Eva L
2014-05-02, 13:16
Jag har inte bott i Amorgos Chora men det är en underbar plats både dag och kvällstid. Skulle gärna bo där några dagar.

Eva

Lissi
2014-05-02, 13:20
I min grovplanering ligger cirka en vecka på Naxos, Amorgos, Syros samt Tinos. Den ska sedan "godkännas" av Arne.[/SIZE][/FONT][/B]
Osäkrast är Syros.[/SIZE][/FONT][/B]
Birgitta. (Men nu är det Skäret som gäller, färjan började gå igår)[/SIZE][/FONT][/B]

Strunta i Syros och åk direkt till TINOS!:D:D:D

Ha fina dagar på Skäret!

Lissi