handdator

Visa fullständig version : Hur dricker du ouzo?

Masse
2014-04-13, 11:58
Jag dricker ganska mycket när jag äter lunch/middag. Därför finns alltid vatten på mitt matbord. I Grekland beställs det alltid in en stor flaska vatten. Ouzo dricker jag ganska sällan före eller efter måltiden eller som drink. Däremot ofta TILL maten.

Det man ser mest är att folk tar ouzon med vatten och is i samma glas. Jag tycker att det smakar blaskigt. Särskilt om man har is i som smälter efter en stund. Istället vill jag ha ouzon ren i ett eget glas (sketo, har jag fått lära mig att det heter i Grekland). Till maten sippar jag sedan lite i taget på ouzon och dricker vattnet i ganska stor mängd i eget glas.

Så gillar jag att dricka ouzo. Är det bara en knäpp turistgrej att dricka ouzon "sketo" eller finns det även greker som föredrar det?

Och framför allt ........

........... om du dricker ouzo, .......... NÄR OCH HUR DRICKER DU DIN OUZO?

:) Masse

Monica P
2014-04-13, 12:27
Sällan, och i så fall ihop med en liten grillad bläckfiskarn och skorpa och gurka och oliv och tomat på ett pyttelitet fat på ett pyttelitet bord på en trottoarkant vid taxitorget i Pothia. Lite kallt vatten, inte is, i glaset med ouzo.

AGGE
2014-04-13, 13:13
Ja du Masse, smaken är som baken delad. Själv dricker jag min ouzo med is och vatten helst till meze som kan vara ett flertal smårätter eller bara en liten tallrik oliver beroende på hur hungrig jag är. Sen gäller det förståss att dricka upp innan isen smält så man undviker "blaskighet".
:cool:

Netwolf
2014-04-13, 14:14
Med vatten och ibland med is. Dricker aldrig Ouzo till mat, då jag hellre föredrar vin (vitt till lunch, rött på kvällen) eller Retsina. Någon gång öl med.
/Netwolf

KR
2014-04-13, 14:20
Helst före maten med en skvätt vatten och med sällskap av en liten tallrik med lite godsaker på. Efter maten funkar det bra att blanda med coca cola.
//
KR

Lamaya
2014-04-13, 14:53
Jag dricker hest ouzo på en enkel ouzeria vid ett litet torg. Jag vill ha ouzon med is och vatten i ett glas vid sidanom. Oftast blir jag bjuden på något passande tilltugg t.ex. marinerad bläckfisk.

/Lena

Masse
2014-04-13, 14:58
........................ Efter maten funkar det bra att blanda med coca cola.
//
KR

Huuuga!!! :D

Sunny12
2014-04-13, 15:13
Är inte överförtjust i ouzo, OM jag dricker det någongång blir det med ett glas vatten och is vid sidanom! Aldrig till maten, då föredrar jag retsina, en öl eller vatten (beroende på om jag är ute och kör bil eller inte)

Sunny :)

Kalimera
2014-04-13, 15:27
På Tilos dricker jag en ouzo på torget innan middagen. Varje kväll. Det ska vara is i, men inget vatten. Annars brukar jag inte dricka ouzo före eller efter maten. Däremot gärna till maten. Även då är det is som gäller. Att dricka det som den är tycker jag blir för starkt.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/ouzo.jpg

Till smårätter dricker jag mer än gärna ouzo. :p

Spizeman
2014-04-13, 15:50
Innan julen drack vi varm ozou med honung, ungefär som vi dricker glögg. På julafton kl 15 när vi vanligtvis hemma ser på Kalle satt vi i eftermiddagssolen med kaffe, ozou, o hembakta svenska pepparkakor och njöt av livet och att fira jul i Grekland.

våga
2014-04-13, 16:48
I Grekland dricker jag alltid min ouzo med is, Mini är en favorit, speciellt för den fantastiska etiketten! Den bästa ouzon dricker vi under ouzostunden, dvs stunden när man nyduschad och sval sitter i kvällsskuggan på terrassen med fötterna på den låga muren, efter en heldag i solen. Till ouzon serveras ibland nötter eller oliver, men inte alltid. Luften är ljum och när skymningen sänker sig och ouzon är uppdrucken strosar vi ner till tavernan för en god middag.

Ouzon smakar också bra på hamncaféet, med ett glas kallt vatten och en liten mezetallrik till och doften av bläckfisk som grillas dansande genom kvällsluften medan byns gubbar utbyter skvallergodbitar och rövarhistorier.

Till julbordssillen i decembermörkret hemma i Sverige funkar ouzo också som nubbe, dock utan isbit!
Våga

Admirala
2014-04-13, 19:04
Enhver må drikke ouzoen som de vil, selvsagt, men skal vi lytte til ouzoeksperter skal det ikke is i ouzoen. Da dannes det krystaller som ødelegger kvaliteten på drikken. Ouzo skal drikkes bar eller med litt kaldt vann oppi. Og blander du med litt vann, skal glasset tømmes før du mikser en ny drink. Alt i henhold til ekspertisen.

larvih
2014-04-13, 19:34
½ vand + ½ ouzo. Ikke koldt og ikke varmt.

Efter kl. 21 og før midnat.

En gudedrik. :)

Malina
2014-04-13, 20:43
Jag dricker med lite vatten och is.Mannen med mycket vatten och is.

karinafp
2014-04-13, 21:12
En riktigt bra ouzo ska drickas ren. Ingen is, inget vatten.

Karin

Ylva A
2014-04-14, 07:04
Har ni aldrig provat ouzo som långdrink med apelsinjuice? Det brukar jag bjuda "tanterna" på i Sverige. Själv vill jag helst ha två isbitar till tre gånger så mycket ouzo. Det ska inte vara för utspätt!
/Jannis

Mahava
2014-04-14, 07:48
Dricker alltid med vatten, fick lära mig på ouzodesteliriet på Lesvos det tydligen är helt fel o ha is i, förklaringen som gavs och utav vad jag förstod var att oljorna som ger smak då kristaliserar sig runt iskuberna och man förlorar smaken, vill man ha kall ouzo kan man ha is i vattenkarafen som man häller vatten från men han rekommenderade egentligen för optimal smak att man väljer ett inte alls så kallt vatten, och gärna kranvatten av någon anledning jag inte minns

Claes på Lesvos
2014-04-14, 08:43
http://da.thirstforgreat.com/imagegen.ashx?image=/media/1202/perikles_1950.jpg&width=430&height=430&constrain=true
Om Storm P hade varit i Grekland: Du Perikles: Kan du säga mig när smakar Ouzo bäst? Varje gång!

AGGE
2014-04-14, 09:39
http://da.thirstforgreat.com/imagegen.ashx?image=/media/1202/perikles_1950.jpg&width=430&height=430&constrain=true
Om Storm P hade varit i Grekland: Du Perikles: Kan du säga mig när smakar Ouzo bäst? Varje gång!

Vilken flashback! När jag träffade min man hade han en urgammal rostig folkvagn (bubbla) den hade varit röd men var nu bara rostfärgad och det enda som höll samman den var massor av klisterbilderna av Perikles & Co.
flabb_flab

SteffTee
2014-04-14, 17:09
Dricker alltid med vatten, fick lära mig på ouzodesteliriet på Lesvos det tydligen är helt fel o ha is i, förklaringen som gavs och utav vad jag förstod var att oljorna som ger smak då kristaliserar sig runt iskuberna och man förlorar smaken, vill man ha kall ouzo kan man ha is i vattenkarafen som man häller vatten från men han rekommenderade egentligen för optimal smak att man väljer ett inte alls så kallt vatten, och gärna kranvatten av någon anledning jag inte minns

Precis så som man hävdar att whisky ska drickas i dess hemland, Skottland.

Själv dricker jag min ouzo före middagen i ett glas fullt med isbitar och en aning vatten. Hlt fel enligt vissa regler men helt rätt för mig.
Raki däremot, det är en annan sak ! Rätt upp och ner bara! Varken vatten eller is får störa ;-)

Deia
2014-04-14, 17:48
Med vatten och i Grekland! Helst nyduschad och i skuggan före maten som någon sa :).

Har tagit med en flaska hem någon gång men det är inte alls samma sak att dricka ouzo i Sverige!

Alala
2014-04-14, 18:50
Min man dricker ouzon alltid som den är, utan is eller vatten. Jag dricker på alla sätt. :D Beroende på situationen. Nu ska vi till Lesvos i maj och då tror jag att det kommer att bli mera ouzo än vad vi vanligt brukat dricka under Greklandsresorna. Mera ouzo tillsammans med mat!

/ Anne :)

Ylva A
2014-04-14, 18:51
Här på Kreta dricker vi raki oftare än ouzo. "Hemma" i Sverige dricker vi en ouzo både fredag och lördag kväll. Alltid lika gott och godare än raki!
/ Jannis

Netwolf
2014-04-15, 08:15
Har tagit med en flaska hem någon gång men det är inte alls samma sak att dricka ouzo i Sverige!

Så är det. Jag har "massor" med oöppnade Ouzo-flaskor hemma. Det är inte samma sak. Detsamma gäller Retsina.

En gång var jag på en tysk bierstube, där de framställde sitt eget öl. Det var sagolikt gott. Så gott att jag köpte med mig ett krus hem.
Men när jag satt hemma i mitt svenska kök och skulle dricka det, smakade det inget speciellt. Tror inte ens att jag drack upp det.:(

Mycket hänger samman med stämningen, klimatet, maten younameit.

/Netwolf

Thira
2014-04-15, 08:22
Jag halsar! Direkt ur flaskan! Och allt i ett enda svep! Och vips säger det bara så är hela flaskan slut ;)

Näääe, riktigt så gör jag ju inte :)

Tycker ouzo är riktigt gott till bläckfisk och lite andra smårätter. Har svårt för att blanda den med vatten. Däremot en liten isbit i kan vara helt ok.

AGGE
2014-04-15, 08:54
Raki däremot, det är en annan sak ! Rätt upp och ner bara! Varken vatten eller is får störa ;-)

Raki gäller det bara att kasta ner så fort som möjligt så att man inte känner smaken. Jädra raketbränsle alltså. :eek:

yannis
2014-04-15, 09:13
Av vännerna i Rethymno blev vi för många år sedan bjudna på ouzo med en karaff nypressad citron vid sidan. Sen dess begär vi alltid citron till men får dock oftast bara en skiva.
Vi tar is och vatten efter behag.
Lite meze till ska det vara. Dricker aldrig ouzo till middag. Då delar vi ett krus vitt.
Ett absolut obligatorium när vi är i Chania är att gå till saluhallen, sitta och titta på slaktarbutiken och dricka en ouzo. Meze i form av det torkade köttet med mer är ett måste. Sååå gott!
Birgitta.

Eva L
2014-04-15, 10:05
Min ouzo får inte vara allt för kall. Absolut ingen is men en skvätt vatten.

Eva

ellada
2014-04-15, 17:33
Plomari är godast enligt mej o min man antingen kall från kylskåpet eller med en isbit i på balkongen med utsikt över havet ojoj längtan blev svår

maji
2014-04-15, 20:06
Plomari är godast enligt mej o min man antingen kall från kylskåpet eller med en isbit i på balkongen med utsikt över havet ojoj längtan blev svår

Instämmer helt! flabb_flab

//majibye_bye

Elisabet
2014-04-15, 21:14
Som den är, utan is eller vatten, gärna mycket och när som helst ;)

Yanna
2014-04-15, 23:52
2/3 delar Ouzo och 1/3 kallt vatten! Ungefär - inte så himla petigt!

Yanna

nekjam
2014-04-16, 08:30
Av vännerna i Rethymno blev vi för många år sedan bjudna på ouzo med en karaff nypressad citron vid sidan. Sen dess begär vi alltid citron till men får dock oftast bara en skiva.
Vi tar is och vatten efter behag.
Lite meze till ska det vara. Dricker aldrig ouzo till middag. Då delar vi ett krus vitt.
Ett absolut obligatorium när vi är i Chania är att gå till saluhallen, sitta och titta på slaktarbutiken och dricka en ouzo. Meze i form av det torkade köttet med mer är ett måste. Sååå gott!
Birgitta.

Vilket bra tips med citron, Birgitta. Det måste prövas. Själv vill jag inte ha vatten till, men en liten isbit. bye_bye

Marja
2014-04-16, 10:57
Masse jag gör som du eller greker lärt mig och dricker helst ouzon "sketo"som den är. Har alltid trott att blanda med is eller vatten är en turist sak.

Jag har prövat allt och tycker inget är fel eller rätt utan var och en har sin smak. Hellre ett par droppar citron i som Birgitta nämnde än att det blir blaskigt med för mycket vatten.

Mitt bästa tips är att välja ett Ouzeri vid en fiskeby som har grillade åttaarmad bläckfisk, oktapodi. (Byn Amarynthos på ön Evia är perfekt)

Välj en skön plats i skuggan med havsutsikt. Be om en iskall karaff vatten med is och ett fat av citronklyftor. Drick mycket av det medan du väntar.

Beställ kolgrillad bläckfisk i stora stycken, ej mindre bitar. Se till att få höga
smala glas. Ej selterglas som är bredare. Ett krus eller en liten flaska ouzo av din favvo sort. Häll upp själv.

Ta nu bläckfisken mellan tummen och pekfingret och doppa den i det smala glaset. Kolflagorna kommer att dala ner till botten. Salta om du vill och pressa citron över mumsbiten är en smaksak. Ouzo marinaden kan vara tillräcklig för dig. Njut av din ouzo och se havet!

Skölj ur glaset med kolflagorna och häll upp ett glas till med ouzo.

Marja som längtar :)

ErOg
2015-01-14, 12:49
Gammal tråd men ändå: Dricker gärna och ofta ouzo och då antingen som den är eller "on the rocks" för att få den kall, något jag lärde mej av en grek på Thassos för 15 år sedan. Tycker det är nästan lika gott hemma framför TV'n, även om jag föredrar den på en ljummen kvällsbalkong men utsikt över en hamn el.dyl...

Thassosouzon vi fick då var "hemmagjord" av någon bekant och vid ett tillfälle så flöt inte isen utan sjönk till botten av glaset! (Kanske måste man vara kemist eller fysiker för att förstå vad det betyder. Ledtråd: alkoholhalten...)

xenos
2015-01-14, 14:44
Och framför allt ........
........... om du dricker ouzo, .......... NÄR OCH HUR DRICKER DU DIN OUZO?

Ouzo ska driskas med is, med vatten, också!, blir det just - blaskigt. Har aldrig sett greker hälls vatten i ouzo.
Däremot en turist som blandat en kompromiss, ouzo och juice. Kallas Jozo av aktuell person.
Ouzo passar alltid - frukosten får en extra krydda. Dock ej Ikarias egen ouzo... Men den finns i alla händelser inte på Paskaja eller hos Annas.

Disse76
2015-01-14, 16:44
Älskar verkligen denna dryck :)

Har alltid en flaska i kylen så den är kall, Dricker den så eller med en isbit i.
Det är ju verkligen en sommardryck som är bäst i Grekland på hotellbalkongen, Men funkar rätt bra hemma med på altanen i solen.
Brukar inte klaga så mycket heller när det är vinter & kallt och man tar en i soffan framför tv´n.

En ouzo är aldrig fel :)

Hilda
2015-01-14, 17:44
Håller helt med Disse 76 klapp_klap

MickeKöping
2015-01-14, 20:37
Med is och lite vatten så det inte blir för starkt men inte för blaskigt heller.
Att blanda med Cola eller apelsinjuice har jag inte gjort på snart 30 år då man var på tågluff och så.
Citrontricket ska jag testa.

Netwolf
2015-01-14, 21:51
ynu har jagg tteshtat alla sät atttt driczzaka ouzo, mne jGg vett int viket som schmakar bäscht http://fun.resplace.net/Emoticons/Alcohol/Drunk.gif

/neeetwloff

Masse
2015-01-14, 23:18
ynu har jagg tteshtat alla sät atttt driczzaka ouzo, mne jGg vett int viket som schmakar bäscht http://fun.resplace.net/Emoticons/Alcohol/Drunk.gif

/neeetwloff

Ha ha ha! Du är för go Wolfen! Hade glömt den här viktiga tråden.

På tal om ouzo så upptäckte jag för en vecka sedan en i stort sett helt tom ouzoflaska i skåpet. Med stor förfäran kollade jag igenom bland övrig buteljer men fann till min förfäran ingen ouzo. Ve och fasa!!!

Har sedan gått och våndats över detta eländiga tingens tillstånd i flera dagar. Men så igår råkade jag flytta på en box rödtjut i skåpet intill, och se vad som då uppenbarade sig ........ en hel och oöppnad liter Ouzo!!!!!! Tänk så det kan bli! Puh!!

En och annan kan kanske tycka att ovanstående är ett OT-inlägg i min egen tråd. Men alls icke så. Jag vill bara komplettera svaret på frågan "Hur dricker du ouzo?" med att jag dricker det på samma sätt här hemma i Sverige som i Grekland, dvs njutningsfullt. Jamas! :D

Sevasti & Eleni
2015-01-15, 09:17

/neeetwloff

HaHaHa flabb_flabflabb_flab

Maggy
2015-01-15, 15:07
Ouzo on the rocks :-D_

Monica C
2015-01-16, 00:23

/neeetwloff

:D:D:D
Monica:)

Helena S
2015-01-16, 22:31

/neeetwloff

:D Neeetwloff hahahaha! flabb_flab

ErOg
2015-01-26, 12:56
I brist på "äkta" ouzo på grund av flitigt drickande, för lite greklandsresande och Systemets ringa sortiment och hutlösa pris provade jag att göra "egen" ouzo på köpt essens (Prestige) och köpesprit. Det blev ganska OK! Dock lite för "spritstark" tyckte jag, men att hälla lite vatten i flaskan nu går ju inte... Dock kanske det hade funkat att ha i lite vatten först och få ner alkoholen till 35% eller så, och sedan hälla i essensen...
Det får bli nästa flaskas försök!

lolis
2015-02-08, 09:43
Så här dricker jag ouzo och vad som händer sen ....Ang_elx

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=72&pictureid=696

Masse
2015-02-08, 12:29
Ha ha! Härlig bild Lolis! Tänk så lätta stegen blir efter ett par ouzo! _B-anana
Är det färska blommor som golvet är så vackert smyckat med?

lolis
2015-02-08, 15:39
Benen går automatiskt på grund av ouzon
Det är nejlikor på golvet det var ett namnsdagskalas ;)
En glad firare

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=72&pictureid=695http://

Thira
2015-02-08, 15:44
Benen går automatiskt på grund av ouzon
Det är nejlikor på golvet det var ett namnsdagskalas ;)
En glad firare

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=72&pictureid=695http://
fb_gilla Ouzo får liksom benen att vilja åt ett annat håll än en själv ganska ofta ;)

Monica P
2015-02-08, 18:25
Kanske dags att ta fram den där flaskan som stått i eviga tider...

giottoni
2015-02-09, 09:02
Säger som Monica: Kanske dags nu - har fortfarande inte öppnat flaskan jag köpte på Kreta 1979 ...

sjöborren
2015-02-09, 09:49
giottoni! Då är det på tiden! En 26-år gammal ouzo ... :rolleyes:
Själv dricker jag ouzo, ibland med vatten, ibland med is, ibland rent.
Bara inte blandad med likör, läsk eller juice. :eek:

Trisha
2015-02-10, 23:59
Jag minns när jag sist var på Kreta. Bodde i Ayia Marina. Var en dag uppe i bergen på en mastodont promenad. Började i Platsnias. Gick en bra bit utanför kartan. Leden som var utmärkt på kartan var 5 km. Blev helt galet. Promenaden tog 4,6 h. Kom ner i Pano Stalos. När jag så kom gåendes tillbaka till mitt hotell så beställde jag in min sena lunch. Det blev först 1 liter kallt vatten. Sen så blev det en stadig Ouzo med bara ett par isbitar i. Mums!! Till det blev det en friterad Bläckfisk, sallad , oliver och Feta. Sen 1 liter vatten EFTER allt. Alltså !! Bara ett par isbitar . Lagomt tycker jag . Här hemma tar jag gärna en snaps med Ouzo utan is när jag har ont i halsen . Lindrar!!

Bluesea
2015-02-11, 11:50
Vi köper en ouzo här hemma när längtan till Grekland blir för stark. Men det är liksom inte riktigt samma sak. Det fattas nåt runt själva ouzoglaset - nämligen Grekland.

uggelbo
2015-02-11, 14:01
Jassas,
Är kanske tråkig men jag och frugan dricker bara Ouzo när vi är i Grekland, aldrig annars. Det är lite av en principsak. Samma sak är det med frappé, den dricker vi bara i Grekland.
En gyros kan det hända att vi tar i vagnen vid Medborgarplatsen för den är underbart god men där går gränsen... :-)