handdator

Visa fullständig version : Grekisk fest i Umeå


Eva L
2006-03-14, 09:09
:) Varmt välkomna till grekisk knytkalasfest i Umeå den 1 april på kvällen. Den som vill delta anmäler sig till mig via min inbox eller via email. :)

Eva

Elisabet
2006-03-14, 09:59
:) Varmt välkomna till grekisk knytkalasfest i Umeå den 1 april på kvällen.Nämen! Här har vi också småpratat om att kanske träffas den 1 april. Tänk vad roligt det skulle kunna vara om vi sammanstrålade till en gemensam fest någon gång!

Eva L
2006-03-14, 10:44
Nämen! Här har vi också småpratat om att kanske träffas den 1 april. Tänk vad roligt det skulle kunna vara om vi sammanstrålade till en gemensam fest någon gång!

Ni är hjärtligt välkomna hit. Vi har plats för fler gäster. :)

Eva

Elisabet
2006-03-14, 11:58
Ni är hjärtligt välkomna hit. Vi har plats för fler gäster. :) Det var ju inte precis ett oväntat svar ;)

Vi får väl fundera på saken. Till Umeå åker man ju inte bara över kvällen, och 1 april är en lämplig dag för mig att träffas i Luleå, eftersom jag ändå har planer på att vara där på ett annat arrangemang den eftermiddagen. Å andra sidan tror jag att de andra, och jag själv förståss, skulle tycka det vore roligt att träffa fler Kalimeror än "bara" det vanliga gänget :)

myssa
2006-03-14, 19:52
vad jag förstått så är det fler än vi här på kalimera som kommer från våra trakter,kanske skulle vi slänga in ett inlägg om kalimeraträff i luleå den 1 april??? andreas ville veta i god tid sa han så han kan ge oss riktigt bra service ;)
myssa......

Elisabet
2006-03-14, 19:58
andreas ville veta i god tid sa han så han kan ge oss riktigt bra service ;)DET gör han ju även om vi kommer oanmälda! :)

Men vi kan väl prata ihop oss - fast i en egen tråd, kanske...

myssa
2006-03-14, 20:16
jovisst...
och nog hade det varit roligt med er fest i umeå också men kanske lite längre fram.
jag är idel öra för förslag :)
kanske i skellefteå dom har ju en rätt bra grekisk restaurang där vill jag minnas. så hamnar vi lite mitt emellan.
myssa.....

Eva L
2006-03-14, 20:39
Festen i Umeå blir inte på restaurang utan vi kör med hemlagat. Brukar vara några svenskar och några greker som samlas till kalimerafest i Umeå. Den här gången ser det ut att bli minst lika många greker som svenskar så vi har ett spännande matbord att se fram emot. Jag kommer att försöka organisera matlagningen lite så vi får en bra spridning av olika rätter. Vi inhandlar några flaskor retsina, lite ouzo och sen tar gästerna med dryck efter eget tycke och smak. Vi kommer att hålla till i en fin kvartersgård ganska centralt i Umeå.

Hedersgäster blir Arne och Birgitta som under flera år bjudit in till Kalimera-Artic-Circle fester som de fyndigt döpt Umeåfesten till.klapp_klap

Jag tror inte Skellefteå är något alternativ för oss. Det skulle kräva övernattningar för många personer och den grekiska restaurangen där är ganska ordinär. Tror att den som är intresserad av en gemensam fest vid tillfälle lika gärna åker till Luleå som är en betydligt trevligare stad än Skellefteå.

Eva

myssa
2006-03-14, 20:49
ååååå vad ni kommer att få äta mycket gott. man blir ju avens.
och jag tror nog ingen restaurang kan överträffa er fest.
ni måste skriva om den senare.
men vi kan ju hålla en liten tråd framöver om gemensam träff.
myssa......

Arne
2006-03-15, 15:01
Vi se verkligen fram emot kalimerafesten den 1 April!!!

Har kollat i gömmorna och fann ett ograverat helrör Ouzo Tzantali vi inhandlade vid vårt februaribesök i Helsingfors. Vi ta flaskan med till festen
som bjudouzo!!!

Sitta just och fundera på något bra aprilskämt den dagen till ära.....

Arne

Rasmus
2006-03-15, 16:28
Sitta just och fundera på något bra aprilskämt den dagen till ära.....

Arne

Arne! Ta med svärmor...!!!
R ;)

Eva L
2006-03-15, 17:07
Vi se verkligen fram emot kalimerafesten den 1 April!!!

Har kollat i gömmorna och fann ett ograverat helrör Ouzo Tzantali vi inhandlade vid vårt februaribesök i Helsingfors. Vi ta flaskan med till festen
som bjudouzo!!!

Sitta just och fundera på något bra aprilskämt den dagen till ära.....

Arne

Låter spännande. Stora möjligheter till mycket roligt alltså. flabb_flab Ouzo Tzantali blir perfekt.

Eva

Arne
2006-03-15, 18:37
Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden......

Eva L
2006-03-18, 08:48
Vill bara säga att intresset är över förväntan. Utöver vi som tillhör det "gamla gänget" har fler i Umeå bosatta greker anmält intresse samt kalimeror från andra orter i Västerbotten. Ska bli så roligt att träffa alla.

Idag ska jag göra en liten inköpsrunda och ordna med lite fina ljus och servetter. Kanske köpa lite fina stenar i affären...och drömma lite om all den goda maten vi kommer att få njuta av om ett par veckor.

Eva

Eva L
2006-03-21, 20:30
Nu kan jag meddela att det kommer att bli liveuppträdande då ett par av de grekiska gästerna kommer att ta med sina instrument. Om det sen ockå blir lite grekisk dans hänger på oss andra. _B-anana _B-anana

Eva

Eva L
2006-03-27, 09:02
I skrivandes stund är deltagarantalet fortfarande okänt men sist jag räknade var det 25 personer som meddelat att de säkert kommer. :)

Musik och massor av mat blir det.. mer än 20 rätter :)
Kommer att sätta sträck för nyanmälningar i mitten av den här veckan
så finns det fler som vill delta är det dags att anmäla sig nu. :)

Eva

Eva L
2006-04-01, 09:19
Lagade mat mest hela gårdagskvällen och nu ska den sista av mina rätter tillagas inför kvällens knytkalas. Gissar att vi kommer att bli mer än mätta när jag läser listan med alla läckerheter som folk ska ta med. Om Arne orkar släpa på sin fina digitala kamera kanske det blir några festbilder som ni andra kan njuta av.

Själv ska jag med närstående börja dagens festligheter med att besöka en familjekonsert med musik från Lappland till Senegal. En av musikerna som spelar med i Ale Möller Band medverkar och han är en av mina folkmusikfavoriter.

eva

Elisabet
2006-04-01, 10:00
Önskar er i Ume en riktigt riktigt rolig och trevlig fest i kväll !!! bye_bye

Eva L
2006-04-01, 11:06
Tack för det. Hoppas att ni också får en trevlig festkväll och att vi kan ordna en gemensam grekisk norrlandsfest i framtiden._B-anana _B-anana

Eva:)

Arne
2006-04-01, 11:47
Jodå!!! Digitalkameran är laddad, minneskortet bara väntar på fina bilder från kvällens fest!!

Hustrun nu koka och steka läckra rätter inför kvällens fest!!!

Ska strax lägga mig att middag sova enär jag under gårdagens afton ju var uppe ända till midnatt...

Arne

Riitta
2006-04-01, 14:04
Livet är hårt när man skall hitta på aprillskämt;)
Önskar er alla en riktigt trevlig festklapp_klap

Riittabye_bye

Athanasia
2006-04-01, 17:01
Ha e trevlig kväll,önskar en "gammal" Umebo.Kramar Phia

Zanét
2006-04-01, 21:00
Bättre sent än aldrig, men här kommer en önskar-er-alla-en-trevlig-kväll-hälsning :D

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-04-02, 09:38
Jag ser att Birgitta fyller år idag, så det blev väl lite födelsedagsfirande igår också förstår jag.

GRATTIS BIRGITTA!

Ivi
2006-04-02, 10:12
Jag ser att Birgitta fyller år idag, så det blev väl lite födelsedagsfirande igår också förstår jag.

GRATTIS BIRGITTA!

Och klapp_klap GRATTIS klapp_klap från en annan norrbottning!

Ivi

Riitta
2006-04-02, 10:17
Och från Bohuslän ocksåklapp_klap

Riittabye_bye

Janérik
2006-04-02, 10:54
OJOJ VILKEN FEST DET BLEV I ÅR IGEN!!!!
Mycket folk och god mat, levande musik och dans gjorde allt för att öka stämningen. Så här efteråt kanske man kan tycka lite synd om övriga som bodde i kvarteret men så länge ingen blir vräkt för det så kan man väl ta det också.
Tack alla som ställde upp med mat och jobb!

Mvh Janérik

Arne
2006-04-02, 16:55
Så kunna det vara på sin plats att delgiva alla Kalimeravännerna lite bilder från gårdagens hellyckade Kalimerafest i Umeå.

För allra första gången hade Hustrun och jag den stora favören att vara just bara "Gäster" En skön känsla eftersom vi ju mycket väl är medvetna om vilken logistik det ligger bakom en fin fest.

Vi lyfta därför mössan av och utbringa ånyo ett stort och varmt tack och "Hurra" för er i arrangörsstaben!!!

Vi kunde räkna in cirka 30 festdeltagare, och detta är ett rekord. Så mycket nya spännande och trevliga människor. Många Greker och lika många svenskar.

Vi kunna konstatera att ju fler festdeltagare som medverkar, dess mera läckra maträtter tillkomma!!! Gårdagens kulinariskt fulländade matbord förmenas svårslaget vara.

Lägg till detta att arrangörerna lyckats med konststycket att få tag på en Bouzookiensemblé här i Umeå. Några av våra Kalimeravänner fick sig ett livemobilexempel på ensemblens musikkonst i gårkvällens sena timme....

Bildlänk http://www.sendpix.com/albums/06040208/q7ykg72jpc/

Arne och Hustru Birgitta

yannis
2006-04-02, 19:15
Jag är fortfarande yr efter den fantastiska grekiska folkdansen!!!
Vilken underbar kväll vi hade här i Umeå!
Stort tack till våra grekiska vänner samt till Eva och hennes närmaste.
Den här kvällen kommer man aldrig att glömma; god mat och dryck samt underbar stämmning.

"En som var med"

Birgittaklapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap

Eva L
2006-04-02, 21:45
Tack alla för en trevlig kväll, god mat, härlig musik och sång. Somnade ovaggad vid tre-tiden i natt med ett leende på läpparna.:) Extra kul att se alla bilderna som blir ett eget litet minne från festen.

Efter städning av lokalen har jag fortsatt att laga mat av bara farten till min gamla mamma samt tagit mina första salsalektioner så nu är det bäst att krypa till sägs.

Hemma hos sonen finns ett litet lager av div skålar och kokkärl som efterlyser sina ägare så den som saknar nåt kan höra av er till mig eller direkt till Peder.

Eva