handdator

Visa fullständig version : Med buss genom Peloponnesos


Evidonia
2006-03-13, 23:36
Efter att ha läst S.Stolpes bok "Morea. En bok om Peloponnesos" (rekommenderas!) har jag fått en längtan att åka dit. Vi har inget körkort, så vi tänkte åka med lokalbussar. Vet någon hur det kan fungera? Från Athen-Korinth-Nafplio är det inga problem. Men hur fungerar busstrafiken t.ex. från Nafplio till Leonidio? Går ofta? Ungefärlig biljettkostnad? Vi tänkte koncentrera oss på Nafplio med dagsutflykter till Mykene m.m. samt sedan ta buss kuststräckan ner mot Leonidio till någon lugn, mysig by med bra strand eller nåt sånt. Tips mottas gärna. Vi tänkte vara i Nafplio + kustområdet ca 2 veckor, kanske man hinner längre söderut, till Vinglafia också?

Janérik
2006-03-13, 23:46
Vi åkte runt med buss på Pelloponnesos för några år sedan och det fungerade bra. Ett ställe som jag vill rekommendera är den lilla byn Plaka utanför Leonidio, här kan man hitta lugnet och äta gott, ändå blir det lite fart åtminstone vissa kvällar då det kommer in många chartrade segelbåtar till hamnen.
Det finns också många andra småbyar mellan Nafplio och Leonidio, säkert några av dem som är besöksvärda och där man också kan hitta boende men vi testade aldrig någon av dem.
Tänk på att det inte går att fortsätta med buss söderut från Leonidio, man måste alltså åka tillbaka norrut då man är där. Ett annat alternativ är att åka med båt till Monemvasia längre söderut, det ska visst vara fint men vi har aldrig kommit oss dit fast vi varit i Plaka två gånger. Båtarna gick knepiga tider då vi var där första gången och andra gången hade vi egen bil och lite ont om tid.
Busstidtabeller hittar du på K-Tels hemsida.

Mvh Janérik

Kalimera
2006-03-14, 09:18
Efter att ha läst S.Stolpes bok "Morea. En bok om Peloponnesos" (rekommenderas!) har jag fått en längtan att åka dit.
Jag har aldrig besökt Peloponnesos, men precis som för dig fick Staffan Stolpes bok Morea (http://www.kalimera.nu/guide/index.html) mig att längta dit något oerhört. Även jag vill rekommendera boken till alla som gillar Grekland!

eija
2006-03-16, 10:21
Hej!
Jag har rest ett par gånger med bus och tåg på Peloponnesos, t.o.m. ensam, ock minns inte att jag sku ha haft några problem. Med undantag av det att jag glömde min rycksack med nästan alla mina pengar och flygbiljetter i bussen I Mistras, men efter en MYCKET LÅNG OCH SMÄRTSAM timme fick jag den tillbaka, allt var i förvar!! Fast det var veckoslut och marknadsdag och bussen var full av folk!
Alltså god resa till Peloponnesos!
mvh/Eija

Eirini
2006-03-16, 16:59
Hej!

Jag har har rest ganska mycket pa Peleposnessos men oftast med bil. Strackan Aten - Nafplio har jag dock akt med tag och jag gjorde dagsturer med lokalbuss fran Nafplio till Mykene, Argos, Epidaurosteatern och aven Tolo.
En liten parla som ligger soder ut heter Astros, den staden ar vart ett besok och dar har ni en underbar strand. Jag var dar for ett par ar sen och firade pask kombinerat med bergsvandring. Det borde ga lokalbuss aven dit fran Nafplio.
Jag har passerat igenom Leonidio, men med bil och jag vet inget om bussforbindelse dar.
En helt fantastisk vag att aka buss/bil ar emellan Sparta och Kalamata. Det ar en slingrande vag pa kanten av en ravin, titta pa kartan!
Sen kan man fortsatta med en annan buss soderut till Kardamili. Det ar en otroligt vacker plats med jattefina strander och hoga berg!
Jag ar mycket fortjust i Peleponessos och har vandrat en del i bergen.
Vi taltar oftast sa jag har tyvarr inte nagra tips pa boende.