handdator

Visa fullständig version : Vår vårresa på Peloponnisos/ Poros


Tom
2014-04-05, 20:22
Tänk ....mindre än två veckor till vårens/årets höjdare , en vecka på fastlandet + en vecka på Poros !

Såååå... man kan längta ! Hyrbil första veckan på Peloponnisos , bl.a 3 dgr på "Les Sirenes" i Kardamili ! Sen ett par dgr i Githio hos Voula på Karlaftis Rooms !!!

Därefter drar vi norrut .

Nafplion får ett besök , ev övernattning .

Vi åker sen till Galatas där lämnar vi hyrbilen , sen 5min med taxibåt till Poros .

På Poros bor vi hos Christian på Panorama Apartments .
(googla) Ett helt suveränt boende. Bättre kan man knappast få om man som vi älskar att sitta på balkongen/altanen och njuta av utsikten. Alla rum har havutsikt !

Dessutom trevliga ägare som ser till att man trivs & mår bra. ”Panorama” drivs av trevlige Christian,( son i huset) född & uppvuxen i Sverige , talar flytande Svenska. Mycket rimliga priser för den standarden och det läget/utsikten !!!

Tel. +30229802311 e-mail christian@poros.biz

Sen har vi ett måstebesök på ”Meze- Meze” ! En mezedepolio som serverar dom godaste smårätter vi ätit . Meze-Meze drivs av Katarin & Demos ,

Katarina är svenska och sköter serveringen. Demos är grek och är en utmärkt kock som basar i köket. Att sen Demos är gudomlig sångare och Bouzuki/Gitarrspelare gör inte saken sämre. När det lugnat sig i köket spelar han och sjunger med glädje för gästerna .

Vi kommer att tillbringa dom flesta kvällarna där !!!

/ Tom & Bodil

Inger
2014-04-05, 21:54
fb_gilla

Sunny12
2014-04-05, 22:35
Instämmer där Tom, Christian är supertrevlig!!.. :)
Hade en hel del mejlkontakt med honom tidigare då det var meningen att jag skulle till Poros och bo på Panorama Apt..:rolleyes:..MEN sen ångrade jag mig och ville till Amorgos ist.,fick iaf ett väldigt förmånligt pris på en studio då jag bokade direkt med honom!

Han var väldigt serviceminded och svarade på alla mina frågor och mer därtill!!. :D

Pga det ska jag någongång besöka Poros och bo på Panorama Apt.

Sunnybye_bye

PS.Trevlig resa sen!

kari
2014-04-06, 09:39
Det blir herlig, Tom :D

Bortsett ifra at vi hittil ikke har vært på Poros, gjorde vi deres vårferie i omvendt rekkefølge i oktober :)
Først Nafplio ( 4 netter) derfra til Kardamili (en uke), videre til Gythio( dessverre kun 2 netter), før vi reiste videre til Kissamos/Nea Chora, Paleochora/ KRETA :)

For noen år siden bodde vi 2 netter på Gorgona/ Les Sirenes, det var påske og trivelige Maria hadde ikke ledig rom mer enn de to nettene....
Det var d a vi "fant STELLA" og siden har vi blitt der :)
Vi hadde rommet nærmest Taverna'n, dere bor kanskje i den beste(?) delen/ andre enden av bygget?

Poros s k a l besøkes, og "ditt" PANORAMA har jeg merket meg fb_gilla
For to år siden valgte jeg Poros til datteren min m/familie, d e likte seg veldig godt. Bodde på Villa Dolphin:)

Selv må vi vente 4 uker nå før vi skal reise til Kastellorizo, Tilos og Chalki :)

Kalo Taxidi bye_bye

Kalimera
2014-04-07, 16:05
Tänk ....mindre än två veckor till vårens/årets höjdare , en vecka på fastlandet + en vecka på Poros ! Det låter verkligen som en resa till paradiset. klapp_klap

Lissi
2014-04-07, 19:06
Låter härligt Tom! Man ska alltid återvända till sina paradis!

Ankan
2014-04-08, 13:57
Önskar er en riktigt härlig resa! bye_bye

Anki

anneli56
2014-04-08, 16:37
Vad härligt Tom! Synd att ni inte har vägarna förbi Koroni/Vounaria ;-)
Hade gärna bjudit på fika med hembakat !
Ha en underbar semester!

Tom
2014-04-08, 17:50
Vad härligt Tom! Synd att ni inte har vägarna förbi Koroni/Vounaria ;-)
Hade gärna bjudit på fika med hembakat !
Ha en underbar semester!

Det låter gott !!!
Beroende på väder & vind kan tänkas att vi gör en utflykt åt det hållet !
I så fall letar vi upp dig.
/ Tom

anneli56
2014-04-08, 17:55
Skickar mitt mobilnr till dig ifall att ni kommer hitåt :)

Tom
2014-04-17, 20:29
Hej !

Nu har vi packat & klart ! Kl 08,45 från Kastrup till Aten. Sen ca:3 tim söderut i hyrbil ner till Kardamili. Där stannar vi och firar påsken. Tisdag åker vi till Githio , stannar 2-3 dgr. Därefter norrut till Galatas , lämnar bilen där och tar taxibåt till Poros ! På Poros bor vi i en vecka på Panorama !!! De ska bli gött !

Tom & Bodil

Lissi
2014-04-17, 20:40
Kalo taxidi, kai Kalo Paska..har inte grekiskt tangentbord. Ett resebrev efter resan tack! :D.
Lissi

Tom
2014-04-17, 20:53
Hej Lissi !
Vi tar det analogt i Kalmar den 17/5 !
/Tom

nilam
2014-04-17, 21:15
Trevlig resa och Glad Påsk!

Vi åker till Chania på lördag :)

Hälsningar Malin och Tommy

Lissi
2014-04-17, 23:06
Malin o Tommy...ha det bara så jättegott!!!

Lissi

nilam
2014-04-17, 23:21
Malin o Tommy...ha det bara så jättegott!!!

Lissi

Tack! Det ska bli otroligt skönt att komma iväg nu fb_gilla

// Malin

Tom
2014-05-01, 20:04
Nu hemma från vår våresa i / på Peloponnissos + Poros !

Helt fantastisk blev det . Påsken firades i Kardamili. På boendet där (Gorgonas) kunde vi från balkongen beskåda hur man grillar lamm. 5 tim tog grillningen.
Givetvis besökte vi Tavernan på kvällen och inmundigade detsamma !

Efter 3 dgr åkte vi till vårt kära Githo. Där hade vi 3 dgr med både sol & bad.

Sen rakt norrut upp till Galatas , hyrbilen lämnade vi där.
Taxibåt till Poros därefter (5min) !

På Poros bor vi givetvis hos "halvsvensken" Christian på Panorama ! Det har blivit vårt nya favoritboende ! På Poros äter man & och blir underhållen på "Meze Meze " , kocken och musikern Demos med hustrun Katarina ser till så att man trivs. En av dom tre kvällarna vi besökte dom blev det förutom god musik av Demos , spontan Grekdans mellan borden !

Tyvärr fick vi lämna Poros en dag tidigare än planerat pga den utlysta generalstrejken. Inga båtar gick idag 1/5 som var vår hemresedag.

Allt ordnade sig till slut , men man blir så j-la trött på dessa strejker ! __D

Tom & Bodil

Lissi
2014-05-01, 20:13
Välkomna hem igen! Jag fick min extra natt i Rafina pga strejk 2 april. Man får räkna med detta om man ska till Grekland tyvärr. Man glömmer det mellan bokningarna.;)

Lissi

KR
2014-05-01, 21:54
Härligt Tom (förutom strejken förstås)
//
KR

Kalimera
2014-05-02, 11:36
Låter underbart Tom, förutom det där sista. :)

Tom
2014-05-02, 19:05
En liten filmsnutt från favoriten Meze-Meze på Poros ! Demos kockar först & sen underhåller han med sång och spel ! Frun Katarina (senska) servar med öl & vin. Allt blir så "kala kala" !

/ Tom & (Bodil som oxå dansade)

https://www.youtube.com/watch?v=oXWXIQWNzVE&feature=youtu.be

Monica P
2014-05-02, 19:18
klapp_klapklapp_klapklapp_klap

KR
2014-05-03, 02:19
Jag vill också dansa nu men får vänta till 12:e juli!
//
KR

Katitzi
2014-05-03, 09:20
fb_gilla Måste tillbaka till Poros snart! Det var alldeles för länge sen jag var där...snyft_drop

Katitzi:)

Tomas N
2014-05-03, 21:29
På Poros bor vi hos Christian på Panorama Apartments .
(googla) Ett helt suveränt boende. Bättre kan man knappast få om man som vi älskar att sitta på balkongen/altanen och njuta av utsikten. Alla rum har havutsikt !

Dessutom trevliga ägare som ser till att man trivs & mår bra. ”Panorama” drivs av trevlige Christian,( son i huset) född & uppvuxen i Sverige , talar flytande Svenska. Mycket rimliga priser för den standarden och det läget/utsikten !!!

Tel. +30229802311 e-mail christian@poros.biz

Instämmer.