handdator

Visa fullständig version : Avstånd till klostret


elisabethk
2014-04-03, 09:45
Hej!
Är det någon som vet hur långt det är från Agios Antonios till klostret Agios Pandeliemonas (stavning?)? Då menar jag vägen från där bussen stannar i Agios Antonios till klostret. Är det över 1 mil?


mvh
ElisabethK (7 veckor kvar till första Tilosresan)

Annki
2014-04-03, 20:47
Nej, så långt är det inte. Jag vet inte om du menar asfaltsvägen, men annars går det en vandringsled mellan Ag. Andonis och klostret, och den är 4.8 km. och beräknas ta 1.5 timmar, enligt vandringsboken "Exploring Tilos, a walker's guide to the island." Jag har själv inte gått den, men vi hoppas att ev. kunna göra det nu i Påsk.

Ann-Kristin bye_bye

elisabethk
2014-04-03, 22:24
Hej Annki
Tack för svar. Den vandringsleden har jag inte sett på den karta vi har haft när vi vandrat. Vart får man tag på den boken? Om ni vandrar där i påsk kan du väl skriva hur det var och fram för allt vart vandringsleden startar, det kanske du redan vet?
Mvh
ElisabethK

Annki
2014-04-04, 10:26
Vilken karta har ni? Tiloskartan från SKAI finns att köpa i de flesta minimarkets på Tilos, och den är annars den bästa. Där finns vandringsleden utmärkt, och på baksidan finns en kort beskrivning, det är vandring nr: 03. Den går mellan klostret Ag. Pandeleimonas och det lilla klostret Panaghia Kamariani vid Ag. Andonis. Där anges vandringen till 3.2 km, antagligen därför att Kamariani ligger en liten bit från Ag. Andonis hamn.

Vandringsboken gavs ut förra året, men sålde slut snabbt, den trycktes upp på nytt och fanns då att köpa på Informationskontoret vid kyrkan, så fråga där.

Ann-Kristin bye_bye

sjöborren
2014-04-04, 11:22
Kan säga att jag blir trött bara av att bläddra i boken.;) Men så är jag heller ingen van vandrare. Men skulle vilja vandra från Ag. Andonis upp till klostret. Hade jag vetat att det fanns en stig ovanför den asfalterade vägen, hade jag aldrig satt mig på bussen - blundade hela vägen. :o Därför vill jag se de vackra vyerna - som jag vet jag missade - med öppna ögon.

Sjöborren. bye_bye

Kalimera
2014-04-04, 16:11
men annars går det en vandringsled mellan Ag. Andonis och klostret, och den är 4.8 km. Vi försökte göra den vandringen fast åt andra hållet. På grund av höjdrädsla fullföljde vi inte vandringen. Om vi nu pratar om samma vandring.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/tilos_hike.jpg

Jag har fyllt i med vitt där vi skulle gå, men inte vågade gå. :o

elisabethk
2014-04-04, 20:36
Hjälp, ser lite brant ut!! Vandrar nog vägen i stället, nån som vet hur långt det är?
Mvh
Elisabeth

olaa
2014-04-05, 09:42
Hjälp, ser lite brant ut!! Vandrar nog vägen i stället, nån som vet hur långt det är?
Mvh
Elisabeth

Hej,

Enl. Skai är det 5.2km. Ungefär halvvägs kan man dessutom ta ett dopp vid Plaka beach :)

/Ola

Kalimera
2014-04-05, 16:40
Enl. Skai är det 5.2km.aUppför hela vägen. Jag skulle aldrig orka gå dit. :)

elisabethk
2014-04-05, 17:35
Janne, på bilden du lagt in, ligger klostret till vänster utanför bild eller bakom berget till höger?
I höstas gick jag från Livadia till Megalo chorio upp till fästningen uppe på toppen, ner till Agio Andonios o åt ljuvlig kalimare o sen vandrade jag hem igen. Tänker att då kan jag nog gå från Agio Andonios (stavar fel tror jag). Synd Sjöborren att du har hunnit åkt hem, annars har du kunnat göra mig sällskap innan glassen😋 Maken vägrar alltid mina långa svängar, jag njuter av dem.
ElisabethK

Kalimera
2014-04-05, 17:49
Janne, på bilden du lagt in, ligger klostret till vänster utanför bild eller bakom berget till höger?Klostret ligger till höger, ganska långt till höger.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/tilos_nisyros.jpg

Här kan du se hur brant vägen till klostret är.