handdator

Visa fullständig version : Sunwing Makrigialos


pelagia
2014-03-31, 10:28
Hei.
Vi reiser til Sunwing Makrigialos 7. august med 2 barn 4 og 7 år.
Jeg har tenkt at det er veldig varmt der på den tiden og bestilt et rom med utsikt mot fjellene og gaten, altså mot nord. Vi kommer ikke til å være mye på rommet, har også valgt All Inclusive (tross prinsipper om det motsatte).
Leser anmeldelser, men finner bare ros for den fine havutsikten. Men også om sterk vind i blant. Denne kommer vel da fra sør, innbiller jeg meg. Vind fra nord stoppes vel av fjellene.
Det er ikke AC hele dagen. Kan noen som har vært der si om hva som er best mht varmen?


Vennlig hilsen
Pelagia

kari
2014-03-31, 12:02
Hei.
Vi reiser til Sunwing Makrigialos 7. august med 2 barn 4 og 7 år.
Jeg har tenkt at det er veldig varmt der på den tiden og bestilt et rom med utsikt mot fjellene og gaten, altså mot nord. Vi kommer ikke til å være mye på rommet, har også valgt All Inclusive (tross prinsipper om det motsatte).
Leser anmeldelser, men finner bare ros for den fine havutsikten. Men også om sterk vind i blant. Denne kommer vel da fra sør, innbiller jeg meg. Vind fra nord stoppes vel av fjellene.
Det er ikke AC hele dagen. Kan noen som har vært der si om hva som er best mht varmen?

Vennlig hilsen
Pelagia

Hei,
Godt du er klar over at det er / bruker å være veldig varmt i Analipsi (der Sunwing ligger)/ Makrigialos i august:)

- jeg har ikke vært der annet enn tidl vår og sen høst, men vet det via andre.

Havutsikt, er havutsikt, og den e r vakker fra Sunwing, men det er vakkert mot fjellene og, synes jeg :)

Makrigialos ligger utsatt for vind fra NORD. men i august er vel den velkommen vil jeg tro ?:)

Vi bodde i Makrigialos hele nov måned 2011, da kunne vi greid oss uten nordavind, selv om den ikke var spesielt sterk gjorde den kveldene kjølige!

Jeg skal ikke ta opp temaet "AI", det er selvsagt en privatsak, men vil si dere at det er gode tavernaer, både nær Sunwing og nede i landsbyen, o m dere vil ha litt avveksling bye_bye

pelagia
2014-03-31, 15:42
Takk Kari!
Jeg er også glad i utsikt mot fjell, så jeg tenker vi beholder rommet mot nord. Et år vi var i Rethymnon i september blåste det så fælt i 2 uker at det
var umulig å bade der. Vi leide tilslutt bil og dro til Plakias, der blåste det jo en fralandsvind da, og det var ikke bølger på stranda, men blåste sikkert bra på utsatte steder.
Dette med AI er unntak pga barna. Reisen blir dyr nok (må reise i skoleferien) , og barn betaler jo ikke noe Dermed får vi altså AI for kr. 5.500,- for en uke. Dette syns vi er billig å betale for 4 personer.
Når vi "gamlinger" senere i høst reiser til Chania blir det ikke noe IA, kan jeg love deg.

Vennlig hilsen
Pelagia

PA
2014-03-31, 17:21
Hej Pelagia bye_bye


Utmärkt hotell, jag bodde där i höstas i slutet på september, utan måltider.


Något minne av det blåste speciellt mycket det kommer jag inte ihåg. Om ni trots AI går ut och äter någon kväll. Kan jag rekommendera Faro nere i byn vid kajen, gå till vänster ner för backen från hotellet. Går ni istället till höger uppför backen från hotellet, restaurangen som ligger på vänster sida uppe på krönet. (Jag kommer inte ihåg vad den heter).


Ha en go tur!


//PA_B-anana

pelagia
2014-03-31, 18:00
Hei PA.

Hvis det er opp til meg kommer vi nok til å ta et par turer rundt omkring.
Jeg og mannen reiser mye og er vant til å oppsøke nærområdet og prøve koselige greske tavernaer. Nå er det sønnen og barnebarna som er reisefølge. Jeg skal gjøre mitt beste for å få dem med.

Takk for tips!

Vennlig hilsen
Pelagia

Lissi
2014-03-31, 18:14
Så härligt att resa med barn och barnbarn! Det gjorde vi i april 2011 till Tinos, då vi firade grekisk påsk. Tyvärr var det riktigt kallt så det blev fleecetröjor istället för baddräkt . Men ni får garanterat varmare! :D:D Men många fina upplevelser blev det och jag reser gärna med "barnen" flera gånger.

Ha en fin resa när det blir dags!
Lissi

MariaJ
2014-03-31, 18:16
Vi har varit många gånger i Makrigialos, men bara under vår och höst, så jag vet inte hur vindarna brukar vara i augusti. De gånger det har varit blåsigt så har vinden oftast kommit från norr. Men jag tror nog att den vinden bara är välkommen i augusti. Oftast brukar havet ligga ganska stilla, därför är det så barnvänlig strand där.

Jag säger som de övriga, hoppas att ni kommer er ut också och får äta på någon av de trevliga tavernorna som finns i byn :)

Maria

kize
2014-03-31, 19:44
Vi har bott på Sunwing en gång för ett antal år sedan. Vi reste också i augusti och jag minns inget speciellt om att det var starka vindar fr norr. Det fläktade skönt vad jag minns. Vi köpte till ac dagtid, då vår yngsta dotter har soleksem o behövde svalka av sig mitt på dagen. Hoppas ni får en trevlig resa. Makrigalos är en fin by.

myssa
2014-03-31, 20:51
Hej och grattis till ett bra val av by :)
Jag har varit många gånger i Makrigialos och trivs mycket bra där också.
Angående vind så blåser det inte mycket, särskilt inte i augusti, det är oftast "plattvatten".
Det jag har upplevt någon gång är den berömda varma "fön" vinden som rycker bort kläder från torkställnigen och man får leta efter sina badlakan :)
Men det är ju så olika för oss alla och vilken vecka vi råkar vara där.
Jag kan rekommendera att äta en kväll på Zorbas som ligger en liten bit nedåt gatan mot byn på höger sida. God mat och trevlig personal. Ge en kram från mig till Niko :)
Ha en härlig resa :)
Myssa...(Maria)

pelagia
2014-04-01, 08:06
Hei.

Takk Myssa og alle andre som har engasjert seg i mitt innlegg.

Kanskje kan oppholdet på Sumwing denne gang gi inspirasjon til en tur med mannen min et annet år? Vi har ikke vært lenger øst enn til Agios Nikolaos før dette, og da på motorsykkel (vi var litt yngre da).
Ikke har vi vært i sør annet enn dagsturer til Plakias heller pluss at mannen har gått Samariaravinen et år.

Nå gleder jeg meg til turen i august, og håper ikke varmen tar pipen av barna. Selv trives jeg godt i skyggen med en Mythos også.

Vennlig hilsen

Pelagia

pelagia
2014-06-03, 10:07
Vår reise til Makrigialos nærmer seg nå. Jeg tenker på bussturen fra flyplassen til Sunwing. Hvor svingete er den egentlig? Er det et alternativ å leie bil på flyplassen og at utleiefirmaet så henter den der? Har noen et firma å anbefale i såfall? Bussen for oss 4 koster kr. 510,-. Vet noen om det er mulig å ta taxi og hvor mye det vil koste??

Vennlig hilsen
Pelagia

Ylva A
2014-06-03, 19:30
Pelagia,
Jag hade nyss skrivit ett meddelande till dig, men då "gick strömmen". Jag försöker igen! Vägen är till stora delar snabb och rak, men några partier, framför allt närmare Makrigialos är krokiga. Någon uppgift om taxipriser har jag inte, men här är några telefonnummer till Taxi Ierapetra:
+306944504797; +302842022000; +306999860000
Vill du hyra bil kan du kolla kostnaden på www.magictours.gr (http://www.magictours.gr)
Kostas Lirasakis är att lita på och han väntar säkert på flygplatsen, om ni kommit överens om priset.
Ha en bra vistelse i Makrigialos. Vi fick ett tips om en utmärkt taverna i M-s utkant: Stratos. Pröva den föreslår / Jannis i Koutsounari

pelagia
2014-06-03, 20:08
Takk for svar!
Har sjekket nettsiden og det ser ut til å være greie priser. Så da skal vi vurdere dette og ta kontakt med Kostas.

Vennlig hilsen
Pelagia

LenaochJanis
2014-06-03, 21:49
Om ni blir lite trötta på maten och stranden vid Sunwing, så finns Diaskaristranden, ingen musik, några solstolar under bambutak, inte många människor (i alla fall inte när vi var där) och så en liten taverna med riktigt god mat. Vilken saganaki!! Man går till höger när man kommer ut från Sunwing, går en bit, går ned för den ganska branta vägen ned till Diaskari. Jobbig backe att forcera när man ska gå upp från stranden. Man ni kanske åker bil. Det går bra att parkera där.
Trevlig resa!
Lena

pelagia
2014-07-31, 20:21
Hei igjen! Det nærmer seg turen til Makrigialos. Nå lurer sønnen på om man kan få kjøpt sprit i butikk på stedet? Da mener han nok internasjonale merker. Er det noen som vet?

Vennlig hilsen
Pelagia

MariaJ
2014-07-31, 21:22
Nå lurer sønnen på om man kan få kjøpt sprit i butikk på stedet? Da mener han nok internasjonale merker. Er det noen som vet?



Jodå, det finns flera butiker som säljer alkohol, både i vanliga supermarkets och så finns det även en ren "spritbutik". Vanliga internationella märken finns också!

Ha en trevlig resa

/Maria

pelagia
2014-08-01, 07:50
Takk for svaret!_B-anana
Da blir sønnen fornøyd. Kanskje Makrigialos er litt "større" enn jeg tror. Gleder meg til å prøve denne delen av Kreta.


Vennlig hilsen
Pelagia

pelagia
2014-08-19, 18:31
Hei.
Siden jeg fikk så mye respons her på forumet i anledning reisen til Sunwing Makrigialos tenkte jeg å skrive noen ord.
Det var nesten en "ut av Hellas"-opplevelse. Sønn og barnebarn så ingen grunn til å ta seg ut av området bortsett fra en tur i barneforretningen tvers over gata og en liten kveldstur ned bakken og til vannet!
Barna ville ikke bade i havet heller, da begynte det å klø.........
Sunwing fungerer som en stor barnehage, bra for barna.
Jeg må dessuten innrømme (noe motvillig) at maten på AI var over mine forventninger bra. Vi manglet ingenting hverken barn eller voksne.
Det var rent og pent og alt gikk på skinner (nærmest som på IKEA).
Bussturen fikk veldig bra begge veier, ingen barn som ble syke.
Det mest negative med den turen var flyplassforholdene i Heraklion. Dit kom vi nesten 3 timer før flyavgang, og det var bokstavelig talt sild i tønne. Jeg har klaget alvorlig til Ving på dette. Hadde det skjedd noe der, kunne det lett gått helt galt. Vi reisende skal ikke finne i oss sånne forhold når vi betaler dyrt for en reise. Min erfaring er at flyplassen i Chania aldri har vært så tettpakket som dette.
Sønnen og jeg snakket om dette idag, og vi er enige om at det er flyplassen som gjør at vi ikke vil reise tilbake.


Neste tirsdag drar jeg og mannen til Kalamaki og Paleochora. DET gleder jeg meg til!


Vennlig hilsen
Pelagia

MariaJ
2014-08-19, 20:13
Vad roligt att höra att ni haft en trevlig semester trots att ni i stort sett bara varit på hotellområdet! Lite synd ändå att ni inte fick tillfälle att ge er ut lite i byn tycker ju jag, men ibland så är det ju kanske resesällskapet som styrAng_elx

Jag är inte heller så förtjust i Heraklions flygplats, men vi har bara varit där under lågsäsong, och då har det inte varit riktigt så mycket folk.

Ha en trevlig resa till Kreta igen bye_bye

Maria

pelagia
2014-08-20, 09:04
Hei.


Jeg har jo heller aldri vært i Hellas i skolenes sommerferie før - vi pleier å reise i mai/juni og september. Det er mulig det kan være like ille i Chania ved midt på sommeren.
Neste gang jeg legger ut på tur med barnebarna, kommer vi nok til å be om fri fra skolen en uke og reise på et litt annet tidspunkt. Da er det helt andre priser også.
Og litt av omegnen fikk jeg da med meg - spesielt de nydelige, høye fjellene.
Jeg syns fjellene er så fasinerende, de skifter utseende i løpet av dagen etter som sola står. Man får jo både fjell og hav littegrann selv fra Sunwing.


Vennlig hilsen
Pelagia