Visa fullständig version : Fullt på boenden
I sommar ska vi för första gången på ett par år resa runt i Kykladerna. Vi har börjat titta på öar och eventuella boenden men helt plötsligt känns resan oviss och inte lika lockande. Flera boenden vi har tittat på är redan fulla och ett annat vi hade i tankarna kosta 11500:- för 5 nätter (2 vuxna och 2 barn) :eek:. Det är dessutom bara mars än.
Vi brukar boka ett boende de första dagarna för att sedan låta lusten styra oss vidare till ö och boende. Men med de här resultaten vågar vi kanske inte göra det i sommar.
Visst är det kul att det går bättre för hotellägarna men vilken explosion det verkar bli för Grekland i sommar.
/Ofelia
Smultron
2014-03-30, 09:39
Måste bara fråga vilka öar ni kollat på och vilken period ni tänkt åka? Är det på Booking.com ni kollat?
Oj, det lät mycket för 5 nätter! Då förmodar jag att ni reser i peak-säsong, augusti. Vi reser i slutet av aug o början av september o betalar 40 € inkl frukost för ett 2 bäddsrum, förbokat.
Har läst här på forumet att det kan vara dyrare att boka via sajter o bättre att maila/ringa direkt till det hotell man vill bo på. Hoppas verkligen ni hittar något till bättre pris!
De aktuella nätterna är 22-27 juni och öarna är Sifnos, Schinoussa och Amorgos. Vi har kollat på olika bokningsidor men även på en del boendens egna hemsidor.
Vi har rest runt bland öarna i nästan 20 år och inser att en förändring är på gång ( precis som Janne är inne på i en annan tråd).
/ Ofelia
Jeg er enig.. Sifnos og Koufonissi virker iallefall veldig dyrt... Har spurt direkte flere steder og de skulle ha 50-80 euro pr. natt for en person i siste uken av Juni...og dette er enkle steder uten pool og alt slikt...mye er også fullt.
Jeg er enig.. Sifnos og Koufonissi virker iallefall veldig dyrt... Har spurt direkte flere steder og de skulle ha 50-80 euro pr. natt for en person i siste uken av Juni...og dette er enkle steder uten pool og alt slikt...mye er også fullt.
Men hjälp så dyrt! Det stämmer nog som de säger då i så fall. Det blir en riktig Greklandsboooom i år.
Ofelia: Jag vet inte var på Amorgos ni vill bo men förra året hyrde jag billigt i juni på Pelagos i Egiali. Men bokade då på plats. Nog tror jag ni borde kunna göra det även i år? (Fast reser man med familj så vågar man kanske inte chansa.)
I år har jag förbokat på Pension The Big Blue i Katapola (mailade direkt med hotellet). Och fick ett väldigt bra pris för att vara i slutet av juli. Testa med dem.
Som jag har förstått det så är det ett hotell med enkel standard men fantastisk utsikt.
Vi har också bott ett par nätter på Pelagos i Egiali:) Det var både bra boende och bra pris:)
Riittabye_bye
Vi har också bott ett par nätter på Pelagos i Egiali:) Det var både bra boende och bra pris:)
Riittabye_bye
Ja och otroligt hjälpsam och gullig personal. Dessutom frikostiga. Jag skrev uppflera frappe på rumsnotan och de bara skrattade åt mig som om jag var alldeles tokig, när jag ville betala för dem vid avfärd.
Tack för tipsen. Vi har inte bestämt än vilka öar det blir dö vk fortfarande kollar båttider och boenden. Om det blir Amorgos kan både Katapola och Aegiali vara aktuellt.
/Ofelia
Føler at det enkelte øyer som har et enormt trykk og som har mulighet til å høyne prisene enormt.. det er spesielt Sifnos og småkykladene etter min erfaring.. mye er også utsolgt på Santorini, men har ikke følelsen av at prisene der er steget i samme omfang..
Har man en litt slunken lommebok så man man rett og slett velge andre øyer...som f.eks. Amorgos ... og det er jo ikke helt galt ;)
I sommar ska vi för första gången på ett par år resa runt i Kykladerna. Vi har börjat titta på öar och eventuella boenden men helt plötsligt känns resan oviss och inte lika lockande. Flera boenden vi har tittat på är redan fulla och ett annat vi hade i tankarna kosta 11500:- för 5 nätter (2 vuxna och 2 barn) :eek:. Det är dessutom bara mars än.
Vi brukar boka ett boende de första dagarna för att sedan låta lusten styra oss vidare till ö och boende. Men med de här resultaten vågar vi kanske inte göra det i sommar.
Visst är det kul att det går bättre för hotellägarna men vilken explosion det verkar bli för Grekland i sommar.
/Ofelia
verkar helt galet!
kanske läge att byta öar? Naxos är lika billigt som vanligt vid den tiden (vi är där då) har kontaktat fler av hotellen i Agios Prokopios som vi brukar bo på och det är samma priser som förra året, det går att få dubbel rum för 25 och 3 bädds rum för 30-35 euro, vi har dock valt ett annat alternativ i år då det bara är jag och min son (22 år) vill då bo precis på beachen eftersom vi har lite olika tider;)
och betalar 30 euro för en lägenhet med vidsträckt havsutsiktflabb_flab
Naxos har ju också allt för alla åldrar, vi har återkommit 12 gånger och varje gång vi öluffade tidigare år slutade det alltid med att vi återkommit dit:cool:
ett tips vi använt oss av är att kolla med hotellägaren på Naxos om de har familj eller vänner på de andra mindre öarna och fått bra priser på det sättet när vi åkt vidare dit.
lycka till!
Ia (Zelda)
Vi reser samma period. Har förbokat ett familjerum för fyra, inkl frukost på Schinoussa. Kostar oss 60 euro per natt. På Amorgos har vi fått priser från 40 euro och uppåt, ej bokat något. Donoussa 35 euro. Men Sifnos var dyrt redan när vi var där 2004, betalade då 65 euro i Faros (tre bäddar).
Bea
Kalimera
2014-03-30, 16:45
Flera boenden vi har tittat på är redan fulla och ett annat vi hade i tankarna kosta 11500:- för 5 nätter (2 vuxna och 2 barn) Det är inte bara vi svenskar som återvänder till Grekland, detsamma gäller säkert alla nationaliteter. och då blir blir priserna därefter. Men 11 500:- för 5 nätter låter extremt mycket. Var det ett "normalt" boende?
Det boende som i fredags och i går kostade 11 500:- var Lakki Village på Amorgos. Men idag finns det helt plötsligt rum kvar för 7000:- - rum som tidigare varit slut. men jag tycker ändå att 7000:- är för mycket. Det är sonen som vill ha pool på ett av våra boenden under luffen.
/Ofelia
Jag roade mig med att gå in på booking och kolla boende på Sifnos.
Kollade först på 1 person i början på juli och fick flera träffar på 30 euro.
Kollade sen på 2 vuxna och 2 barn och då blev det helt andra priser, fick träffar på 50 -60 euro som billigast.
Vi är ju vana vid att man betalar per rum i Grekland och inte per person, kan det vara så att man börjar ta betalt per person nu?
Fast 60 euro gånger 5 nätter blir ju 300 euro, så om det blir mer än 1000 euro så verkar det ju inte vara budgetnivå precis. 200 euro/rum låter som lyx! Även om det handlar om 2 rum så är det ju fortfarande 100 euro per rum!
Yanna
Det boende som i fredags och i går kostade 11 500:- var Lakki Village på Amorgos. Men idag finns det helt plötsligt rum kvar för 7000:- - rum som tidigare varit slut. men jag tycker ändå att 7000:- är för mycket. Det är sonen som vill ha pool på ett av våra boenden under luffen.
/Ofelia
Lakki Village är inte ett dyrt boende, jag bodde där -96.
Även om det är många år sen så låg de då i lägsta prisklassen och så särskilt mycket standardmässigt har inte hänt där sedan dess, de kan ha lagt ribban högt på Booking.
Kontakta dem direkt istället, de har egen hemsida.
Yanna
Men visst måste det väl vara så att det blir mer fullt då man kan boka i förväg utan att det kostar något att avboka och att allt fler bokar i förväg. Jag kan tänka mig att ett hotell kan vara fullbokat, men om man sen kollar dagarna innan så finns det lediga rum
Fast man måste ändå säga att rent generellt så är Greklandsöarna billiga att bo på. Eller rättare sagt är det kanske som så, att boendet varit extremt billigt på vissa öar tidigare men nu börjar nå mer "vanliga" priser (om man jämför med andra turistländer i Europa som också har Euron som valuta)? Kanske kan de hårdare skattereglerna också bidra till en liten del att priserna ökat?
Fast man måste ändå säga att rent generellt så är Greklandsöarna billiga att bo på. Eller rättare sagt är det kanske som så, att boendet varit extremt billigt på vissa öar tidigare men nu börjar nå mer "vanliga" priser (om man jämför med andra turistländer i Europa som också har Euron som valuta)? Kanske kan de hårdare skattereglerna också bidra till en liten del att priserna ökat?
Fast extremt billigt vet jag inte om det varit. Många ställen som jag gillat att bo på har varit fina men ljusår från svensk hotellstandard och ganska spartanska. Hårda sängar och ibland väldigt enkla badrum.
Eva
Elisabet
2014-04-02, 10:39
På bokningssajterna finns oftast bara hotell som har en viss standard, t ex reception. De små, familjära boendena som man ofta hittar på plats finns sällan med. De har oftast priser som många båtluffare är vana vid och där finns säkert rum kvar inför sommaren. För den skull inte sagt att priserna inte har gått upp, det är det ju mycket troligt att de har.
Hei.
En kommentar/opplysning: Vi betaler 700 Euro for 2 uker på hotell
SeaBreeze i Kalamaki v/Chania i september. Hotellet ligger på stranden, samtidig veldig sentralt. Vi har ikke sett det innvendig, men det virker ganske fint på booking.com siden. Rett nok ikke noe basseng, men det er helt unødvendig også.
Dette hotellet var ikke blant de billigste vi så på i omegnen Kalamaki/Chrissi Akti. Årsaken til at vi valgte dette hotellet, er at vi har sett på det utenfra i åresvis uten å komme oss dit. Nå slo vi til og flyr med Ryanair.
Vennlig hilsen
Pelagia
Tycker det var normala priser i år på Naxos och Santorini (sistnämnda har jag iof svårt o bedöma iom jag inte känner prisläget som ju varierar mellan öar, hört det hör till de dyrare öarna,)
men Honeymoon som många här rekommenderat ville ha 30 per natt och det är ju helt OK) Bokade sen en lägenhet på Naxos vid Grotta där han ville ha 27 per natt (han har lovat en vidunderlig utsikt) och sen ville vi även bo vid strand utanför staden några dagar (så får man ju det bästa av två värdar :) )så tog ett soft hotel vid agia anna där han ville ha 31 med frulle, men då är det även svimpöl, gym o lite sådant lull lull (man får även handduk för stranden, vilken service) ,
tycker personligen att i Grekland lönar det sig sällan lägga på några utsvävningar dyrare ställen /hotell har i min erfarenhet inte så mycket mer att erbjuda för att svara det högre priset, har bott bättre på ställen där jag payat 22 per natt än ställen som tagit närmare 100. våra 3 veckor kostar under 7000 svenska per skalle in alles med flyg båtar transfer o boende,
Ingela A
2014-04-02, 15:49
Konstigt! Jag hittade (de datum du nämnde) Benaki Hotel (Platis Gialos) har rum för 4 för 356 kr natten. To Korali har studio för 3-4 pers för 356 kr, även det i Platis Gialos. Och Giannakis Studios (samma område) har för 570 per natt och verkar superfint!
Arhontou har en lägenhet för 5 pers för 561 kr och ligger i Apollonia. Themonia ligger också där och har rum för 4 för 374 kr! Alla hittade jag på booking.com
På Schinoussa kolla in Liolio Hotel info@lioliou-beach.com (info@lioliou-beach.com) eller Livadi Rooms som båda har familjerum. mail@livadirooms.com Ring också och kolla om Anna Hotel har familjerum "Anna domatia," tel 0030 22850 71161
Och här har du en bra sida med de flesta hotell på Schinoussa http://www.calypso.gr/hotels-rooms-accommodation.php
Ingela
Måste förklara mig lite här: Jag menade inte med detta inlägg att priserna verkligen och med säkerhet, har gått upp. Snarare menade jag OM priserna gått upp så vore det kanske inte så konstigt av flera olika orsaker.
Personligen tycker jag den stora charmen med små, grekiska pensionat är just om de är enkla och att det råder en familjär stämning. På något lustigt sätt blir "personligt" i grekiska övärlden också (nästan) alltid fint.
Huvudsaken, för min del, är att det finns en balkong/uteplats och ett kylskåp och nåja...nu för tiden är även wifi ett måste. Lite familjär stämning på det så lever jag lyxliv ;)
Tack för era tips! På Schinoussa vill vi gärna bo mitt i byn och det ställe som vi vet har bra studio är fullbokat. På Sifnos vill vi gärna bo i Faros och där har några ställen varit fulla redan nu. Jag tror säkert att det kommer att finnas boenden om jag letar vidare (bredare) än jag gjort tidigare. Men det som slog mig när jag kollade runt var att det inte är säkert att vi kan välja boende helt efter våra önskemål.
/Ofelia
Ingela A
2014-04-02, 19:48
Ok! Vet inte om du har sett DENNA siten http://sifnos.e-sifnos.com/plan-trip-to-sifnos/sifnos-faros-rooms-hotels.html men där fann en hel del med rum/lägenheter/studios för runt 50 euro natten i Juni. Och hittade även denna : http://sifnos.gr/rooms/rooms-en.html#faros
Ingela
På bokningssajterna finns oftast bara hotell som har en viss standard, t ex reception. De små, familjära boendena som man ofta hittar på plats finns sällan med. De har oftast priser som många båtluffare är vana vid och där finns säkert rum kvar inför sommaren. För den skull inte sagt att priserna inte har gått upp, det är det ju mycket troligt att de har.
Min erfaring er at flere og flere av de små familiære stedene finnes på feks Booking.com.
Jeg ble veldig overrasket da jeg "fant" "min" STELLA i Kardamilli der, hun har 4 leiligheter.
Selv vil jeg fortsatt booke direkte av henne, uansett, men spesielt fordi "vår" leilighet er den eneste som ikke ligger på B.com ;)
Min PC holder på å si "takk for seg" t r o r jeg :confused:
Først skjedde det ingenting, s å kom a l l e forsøkene jeg hadde gjort som innlegg :o:confused::mad:
Jeg har sett at det generelt er dyrere rom/studios på de øyene jeg har sjekket i Dodekaneser'ne enn det er i Kykladene.
Litt merkelig siden vi skal til Kykladene i juli og Dodekaneser'ne i mai og sept :confused:
På Naxos og Ios har jeg booket bosteder til hhv 25 og 20 euro/natt for 2pers.
Det er mye å velge i til den prisen fram til midten av juli, spesielt på Ios :)
Men visst måste det väl vara så att det blir mer fullt då man kan boka i förväg utan att det kostar något att avboka och att allt fler bokar i förväg. Jag kan tänka mig att ett hotell kan vara fullbokat, men om man sen kollar dagarna innan så finns det lediga rum
Jag tänker som Gunnar oxå. Det här med att man kan boka rum med gratis avbokning ger nog ett förvirrat intryck. Många bokar, ibland inte bara ett hotell utan flera för att senare boka av. Visst det är en förmån för oss gäster som bokar att kunna göra det, men är inte speciellt rättvist mot hotellägarna. Om jag drev ett hotell/studio skulle jag inte tycka att det var speciellt roligt om många när det närmar sig avresa bokar av. Det måste vara ekonomiskt stressande.
Anna
Elisabet
2014-04-03, 08:33
Min erfaring er at flere og flere av de små familiære stedene finnes på feks Booking.com. Ja, jeg har også notert dette og det er ju ikke rart, bokkingsajterne (heter det så?) er ju en stor førdel før den som leier ut rom. Har ikke sjekket i år, men det er helt sikkert blitt enda fler som er med der nå en tidligere. Trur nok enda det er en del av de små som ennå ikke er med.
Min PC holder på å si "takk for seg" t r o r jeg :confused:
Først skjedde det ingenting, s å kom a l l e forsøkene jeg hadde gjort som innlegg :o:confused::mad:Det er nok ikke datamaskinen din som krangler. Det var noe rart med Kalimera i går kvell.
Monica C
2014-04-03, 10:35
Ja något var galet ett tag igårkväll på Kalimera.Plötsligt hade vi bara 5 dagar kvar till vår resa,HJÄLP jag som inte har fixat nytt pass och inte avbokat dagstidningen osv,osv!!!Dock lite senare hade vi dryga 50 dagar tills vi ska åka,puh:D
Monica:)
Har nu bokat boende de första nätterna för årets luff. Det blev inte som vi tänkt utan bytte inriktning och lämnar Kykladerna efter en natt och åker mot de Egeiska öarna.
/Ofelia
Det er nok ikke datamaskinen din som krangler. Det var noe rart med Kalimera i går kvell.
Godt der var årsaken :) - men, vi er i ferd med å kjøpe ny stasjonær PC uansett,
den vi har er gammel og t r e g ...
Ingela A
2014-04-06, 12:59
Ja. men de Egeiska öarna är ju underbara och jag är bara såååå avundsjuk!! Jag jobbar ju hela sommaren på Santorini och kan bara åka runt i slutet av Oktober eller i April. Det är ju i och för sig inte så dumt det heller men det skulle vara underbart att kunna åka i mitten av maj - början av juni!!
Ha en härlig semester och skriv om dina upplevelser här på Kalimera!!
Ingela
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.