handdator

Visa fullständig version : Det stora blå


AGGE
2014-03-29, 17:30
Kände för lite nostalgi igår och plockade fram Luc Besson's härliga " Det stora blå". En fantastisk film som lämnar ingen oberörd. Gör inte greklandssuget mindre när man ser scenerna från Amorgos.

Detta kräver en ouzo! :D Jamas alla glada Kalimeror! bye_bye

myssa
2014-03-29, 17:45
:) Jamas :)

Netwolf
2014-03-29, 18:01
Härlig film som kan lösa de flesta av livets knutar! :)

/Netwolf

Athanasia
2014-03-29, 18:14
Jamas!!!:)

Sunny12
2014-03-29, 19:32
Den är underbar den filmen, många år sedan jag såg den, men kanske de visar den på Amorgos, ska ju dit snart!!.. :)

Jamas!

Thira
2014-03-29, 19:35
Den är underbar den filmen, många år sedan jag såg den, men kanske de visar den på Amorgos, ska ju dit snart!!.. :)

De visar den både i Katapola och Egiali.
Den är nästan svår att missa som tur är!

Thira
2014-03-29, 19:35
Härlig film som kan lösa de flesta av livets knutar! :)

/Netwolf

Ja och musiken är inte att förglömma. Otroligt vacker!

Sunny12
2014-03-29, 19:41
De visar den både i Katapola och Egiali.
Den är nästan svår att missa som tur är!

Härligt.. det måste ju vara en alldeles speciell känsla att sitta där och se filmen!

Thira
2014-03-29, 19:45
fb_gilla
Jättemysigt Sunny. Man kommer i rätta stämningen då ;)

Thira
2014-03-29, 19:50
Jag gjorde förresten en spellista till Greklands ära. Den blev till en kylig vårkväll förra året då jag var lite Greklandsentimental och nostalgisk. På den listan är en del musik från Stora Blå med.
Och ja, det var efter några extra "jamas" :o så sådär superlyckad vet jag inte om jag tyckte den blev när jag väl lyssnade igenom den hm... Hade tänkt att ha den under vandringarna men så blev det inte. Däremot så lyssnade jag på den på färjan på väg till Amorgos på natten, för att som jag tyckte själv, riktigt komma i stämning.
Den var extra bra att ha en natt då det var oväder på Folegandros. Vinden tjöt och ven och åskan mullrade. Jag reste ju ensam och bodde i den uråldriga Kastrodelen av Chora och var absolut övertygad om att det skulle titta fram några grekiska slottsspöken den natten. Då kunde jag lyssna på musiken istället för vinden och somna ovaggad (nåja nästan) trots ovädret.
Och just ja! Jamas!

Sunny12
2014-03-30, 17:18
Ja och musiken är inte att förglömma. Otroligt vacker!

Bra att du påminde om musiken från filmen.. :)..pga det tog jag och laddade ner några låtar från Spotify till min spellista, stämningsfullt! Särskilt nu när jag snart ska till Amorgos!.. fb_gilla

Yanna
2014-03-30, 17:43
Bra att du påminde om musiken från filmen.. :)..pga det tog jag och laddade ner några låtar från Spotify till min spellista, stämningsfullt! Särskilt nu när jag snart ska till Amorgos!.. fb_gilla

Jag har sett filmen för många år sedan, men jag minns inte när, var eller hur. Sitter just nu och lyssnar på filmmusiken. Musiken är ju bara så underbar och påminner lite om musiken man spelade på tavernan i Oia på Santorini när man tittade på solnedgången, när jag var där 1996.
Sunny12, eftersom vi kommer att träffas på Amorgos, så måste vi ju bara se filmen när vi är där! Om de nu visar den så tidigt på säsongen...

Yanna

Thira
2014-03-30, 17:55
Ja, på min lista finns en hel del lite "meditativ" och jazzig musik som påminner om Amorgos med. T.ex denna http://www.youtube.com/watch?v=cLydf0V5S_o (hoppas man får länka här inne?)
Enigma, soundtracket från Det Stora Blå, flera låtar med Eva Cassidy, Leonard Cohen, Pink Floyd, Tanita Tikaram och Sade (alltså inte Erik Sade då utan av sångerskan Sade).

Yanna
2014-03-30, 18:34
Ja, på min lista finns en hel del lite "meditativ" och jazzig musik som påminner om Amorgos med. T.ex denna http://www.youtube.com/watch?v=cLydf0V5S_o

Vackert, Thira! fb_gilla

Yanna

Sunny12
2014-03-30, 19:31
Ja, på min lista finns en hel del lite "meditativ" och jazzig musik som påminner om Amorgos med. T.ex denna http://www.youtube.com/watch?v=cLydf0V5S_o (hoppas man får länka här inne?)
Enigma, soundtracket från Det Stora Blå, flera låtar med Eva Cassidy, Leonard Cohen, Pink Floyd, Tanita Tikaram och Sade (alltså inte Erik Sade då utan av sångerskan Sade).

Visst är hon bra, Sade..har även laddat ner några låtar med henne!
Även där underbar och stämningsfull musik!.. :)

Sunny12
2014-03-30, 19:36
Jag har sett filmen för många år sedan, men jag minns inte när, var eller hur. Sitter just nu och lyssnar på fil mmusiken. Musiken är ju bara så underbar och påminner lite om musiken man spelade på tavernan i Oia på Santorini när man tittade på solnedgången, när jag var där 1996.
Sunny12, eftersom vi kommer att träffas på Amorgos, så måste vi ju bara se filmen när vi är där! Om de nu visar den så tidigt på säsongen...

Yanna

Ja, den måste vi se! OM vi ber riktigt snällt kanske de visar den för oss, även om det inte är säsong!.. :D;)

Yanna
2014-03-30, 19:45
Ja, den måste vi se! OM vi ber riktigt snällt kanske de visar den för oss, även om det inte är säsong!.. :D;)

Filmen visas på en bar som heter just Le Grand Bleu, så vi får väl gå dit och beställa drinkar och be på våra bara knän Ang_elx
Le Grand Bleu ligger på andra sidan viken från ditt rum räknat, nära där jag ska bo.

Yanna

Sunny12
2014-03-30, 19:53
Filmen visas på en bar som heter just Le Grand Bleu, så vi får väl gå dit och beställa drinkar och be på våra bara knän Ang_elx
Le Grand Bleu ligger på andra sidan viken från ditt rum räknat, nära där jag ska bo.

Yanna

Ja, de är säkert inte omöjliga att övertala!.. :D