handdator

Visa fullständig version : Jobba på Kos


Hanna20
2006-03-12, 19:04
Jag funderar på att åka ner till Kos i mitten/slutet av april för att jobba som bartender, men kan också tänka mig att jobba som servitris. Har aldrig tidigare varit på Kos... Någon som kanske vet någon bra och seriös bar som behöver personal?

Hanna20
2006-03-14, 12:26
Ungefär hur mycket tjänar man som bartender? Och hur mycket dricks brukar man få?

Kos
2006-03-14, 17:08
Hej,
Med tanke på tiderna de jobbar på barerna på Kos kan jag tänka mig en lön på ca €700... Svårt att tro att någon lämnar dricks på barerna på Kos...
Det kan vara svårt att hitta jobb som bartender, men kan garantera dig att det blir lättare att få jobb som servitris eller "inkastare".
Är på Kos varge sommar 2-3 månader men aldrig jobbat på bar...

//Thomas

Peter
2006-03-14, 19:46
Servitriserna på ett lite bättre hotell jag känner till på en annan ö har ca 600 - 650 € i månaden. Dessutom fritt rum och mat. Hur de har det med ev dricks vet jag inte. Och det är tufft jobb 7 dagar i veckan...

Men på Kos kan man väl räkna med att en del turister lämnar lite dricks vid sina barbesök? Barjobb är ju rätt tufft och slitsamt. Kolla om du inte kan hitta något jobb på ett hyfsat hotell med restaurang. Klarar du Grekiskan kan du ta vilket hotell som helst, annas kolla med de som har mycket svenska gäster.

Peter

Eva L
2006-03-14, 20:52
Dricks får bar och restaurangpersonal överallt även i Grekland. Kan vara ganska stor ibland.

Den högsta summan jag själv fått vid restaurangjobb i Sverige för många år sedan var 1000 kr av en gäst som vunnit storkovan på travet.

Eva

Zanét
2006-03-14, 21:06
Dricks får bar och restaurangpersonal överallt även i Grekland. Kan vara ganska stor ibland.
Eva
Alla får nog dricks, men det är inte alltid man får behålla den för sig själv. På många ställen, även här i Sverige, är det vanligt att serveringspersonalen lägger dricksen i en pott som sedan delas. Har varit med om att serveringspersonal inte velat dela dricks med t ex kökspersonal eftersom man menat att dessa inte träffat gästerna. I Grekland är det ju också vanligt med "springpojkar" som dukar fram och sedan städar av borden efter att gästerna gått och utan att veta tror jag inte att dessa får så stor del av potten, eller kanske ingen alls.

//Zanét bye_bye

Hanna20
2006-03-15, 23:12
Jag skrev till en bar och frågade ungefär hur mycket man tjänar. Svaret blev 15-20 euro/dag + dricks, vilket inte är så mycket att hurra över... Kan lönen verkligen vara så låg?

Hanna20
2006-03-15, 23:38
Ni vet möjligtvis inget ställe som behöver personal från slutet av april och framåt? Har jobbat som servitris och är utbildad bartender.

BrittMarie
2006-03-16, 00:24
Jag tror inte att det är svårt att hitta jobb om du kommer ner i slutet av april. Men jag skickar en email-adress till dig.

Britt-Marie

Themis
2006-03-16, 01:31
Jag skrev till en bar och frågade ungefär hur mycket man tjänar. Svaret blev 15-20 euro/dag + dricks, vilket inte är så mycket att hurra över... Kan lönen verkligen vara så låg?

Jag har svårt att jämföra eftersom jag bara har jobbat för drachmer, men det är ingen idé att räkna med att det skall bli pengar över från dag till dag. Snarare får man ha en liten reskassa med sig för oförutsedda utgifter..
Ibland kan man få boende som "löneförmån", lite lägre lön men det blir ändå billigare än att hyra "eget".
Kolla även vad som ingår i arbetsuppgifterna - på vissa ställen skall man till exempel sköta städning efter stängningen.. och roligare kan man ha...

Eva L
2006-03-16, 08:09
Jag skrev till en bar och frågade ungefär hur mycket man tjänar. Svaret blev 15-20 euro/dag + dricks, vilket inte är så mycket att hurra över... Kan lönen verkligen vara så låg?

Beror på var du ska jobba. Vilka kvalifikationer du har. Erfarenhet. Språkkunskaper etc. Räkna med att arbeta 6-7 dagar per vecka. Enligt lagen har du rätt till en ledig dag.

Eva