Visa fullständig version : Vad är det med den där öa!?!
Sitter just nu och kollar olika alternativa öar till sommarens kommande öluff i Dodekaneserna. Just det i DODEKANESERNA.
Men märker att jag efter varje ö kollar möjligheterna med förbindelse till Amorgos.
Så, vad är det med den där ön egentligen?
Jag har en teori: Det sitter en snällhetens gudinna uppe på Profitis Elias (ja, det är där hon gömmer sig det är jag övertygad om eller möjligtvis vid Stavros) och blåser ut förtrollande luft över Amorgos alla besökare.
Det faktum att mitt första starka intryck av ön var när jag, på morgonen efter det att jag anlänt, satt på stranden i Aegiali och riktigt kunde känna hur snällheten fanns i vinden. Det var nästan som den smekte min och alla andras kind då den for förbi med mild omtanke, tycker jag beriktigar mitt påstående ;)
Ytterligare vetenskapliga fakta för att min teori om förtrollning stämmer, är hur svårt det är att "släppa" ön. (Som jag t.ex som nu sitter här och liksom lite smygkollar om ändå inte alla vägar på något sätt kan bära till Amorgos...på något sätt.)
Ändå har jag säkerligen inte ens upplevt hälften av allt det som finns att uppleva. Det finns mängder med vandringar kvar att göra, flertalet dopp i Agia Ana och ett antal solnedgångar över Katapola som jag ännu inte hunnit se.
Vilket f.ö för mig, helt osökt då alltså, in på om någon av er möjligtvis vet ifall det anordnas organiserade vandringar på Amorgos?
Alltså ifall det nu skulle vara så att de flesta vägar nog bär till Amorgos trots allt.
Vackert skrivet och TOTALT medhåll från mig!
Vilken underbar känsla du beskriver!.. :)
Nu känner jag än mer att AMORGOS var rätt val av ö för mig att besöka i år!
Angående organiserade vandringar, vet jag tyvärr inget om...men det vet säkert någon annan här!.. bye_bye
Vackert skrivet och TOTALT medhåll från mig!
Jag håller också med Malina. Var finns denna solnedgång någon annan stans? Fast Nea Choras är faktiskt ganska hyfsad.
Birgitta.
Kalimera
2014-03-11, 19:15
Vilket f.ö för mig, helt osökt då alltså, in på om någon av er möjligtvis vet ifall det anordnas organiserade vandringar på Amorgos?Jag känner inte till några sådana, men det betyder inte att det inte finns. Dock vet jag att det finns väldigt bra kartor med vandringar, många av vandringarna är enkla. Jag minns inte om du gick vandring från klostret Panagia Chosoviotissa till Egiali när du var på Amorgos, om inte så kan jag rekommendera den. Här (http://www.kalimera.se/grekland/amorgos-vandra-mellan-chora-och-egiali.html) kan du läsa om den vandringen.
När vi firade påsk på Amorgos ett år gjorde vi många vandringar, om dessa kan du läsa om här (http://www.kalimera.se/resebrev/2009/amorgos_3.html). (Bläddra dig framåt.)
För övrigt tycker jag att du ska strunta i andra öar och åka tillbaka till Amorgos. :)
Vilken underbar känsla du beskriver!.. :)
Nu känner jag än mer att AMORGOS var rätt val av ö för mig att besöka i år!
Angående organiserade vandringar, vet jag tyvärr inget om...men det vet säkert någon annan här!.. bye_bye
Jag är säker på att du kommer falla pladask för Amorgos Sunny, hoppas du får en underbar resa. Och snälla, skriv ett litet (ännu hellre jättestort) resebrev när du kommer hem. Ska bli så spännande att höra hur du upplevde allt.
Jag känner inte till några sådana, men det betyder inte att det inte finns. Dock vet jag att det finns väldigt bra kartor med vandringar, många av vandringarna är enkla. Jag minns inte om du gick vandring från klostret Panagia Chosoviotissa till Egiali när du var på Amorgos, om inte så kan jag rekommendera den. Här (http://www.kalimera.se/grekland/amorgos-vandra-mellan-chora-och-egiali.html) kan du läsa om den vandringen.
När vi firade påsk på Amorgos ett år gjorde vi många vandringar, om dessa kan du läsa om här (http://www.kalimera.se/resebrev/2009/amorgos_3.html). (Bläddra dig framåt.)
För övrigt tycker jag att du ska strunta i andra öar och åka tillbaka till Amorgos. :)
Ja vad tokig jag var haha. Vet inte varför jag fick för mig att " nu minsann skulle det upptäckas nya öar". Jag är ju inte på långa vägar färdig med Amorgos ännu (fast det tror jag aldrig man blir å andra sidan).
Tack för tips på fin vandring, den verkar ju inte alls särskilt svår.
Den jag gjorde var den mellan Aegiali, Langada och Tholaria. Också en finfin vandring som var perfekt för en nybörjare som mig.
Jag är säker på att du kommer falla pladask för Amorgos Sunny, hoppas du får en underbar resa. Och snälla, skriv ett litet (ännu hellre jättestort) resebrev när du kommer hem. Ska bli så spännande att höra hur du upplevde allt.
TACK, ja det hoppas jag också på att resan och vistelsen på Amorgos blir helt fantastisk!.. :)
Sen önskar jag mig bra väder också..:D..fast i början på maj vet man ju inte, bara jag kommer ut på en del av de fina vandringarna som finns, då är jag nöjd!
Resebrev...hmm.. ja något ska jag väl dela med mig!.. ;)
Det hoppas jag Sunny, särskilt skulle det vara roligt att höra hur du upplevde de olika vandringarna.
När jag kommer dit råder värsta grekiska högsommarvärmen så kanske det inte kan bli några jättelånga vandringar för mig. Däremot några stycken kortare sådana ska jag absolut göra. I övrigt får jag la ta buss, taxi eller rida på en get för att utforska de delar av ön jag inte redan sett.
Upptäckte just att Thira ska få gå på festival minsann. Den 26/7 är det först det traditionsenliga firandet vid kyrkan som ligger ovanför Paradise Beach (minns inte vad den heter i skrivande stund) och samma dag på kvällen så är det rakifestival
i Katapola.
Och en festival eller två - DET orkar man alltid, även i grekisk högsommarvärme ;)
Hjälp så jag längtar till Amorgos nu.
Det hoppas jag Sunny, särskilt skulle det vara roligt att höra hur du upplevde de olika vandringarna.
När jag kommer dit råder värsta grekiska högsommarvärmen så kanske det inte kan bli några jättelånga vandringar för mig. Däremot några stycken kortare sådana ska jag absolut göra. I övrigt får jag la ta buss, taxi eller rida på en get för att utforska de delar av ön jag inte redan sett.
Upptäckte just att Thira ska få gå på festival minsann. Den 26/7 är det först det traditionsenliga firandet vid kyrkan som ligger ovanför Paradise Beach (minns inte vad den heter i skrivande stund) och samma dag på kvällen så är det rakifestival
i Katapola.
Och en festival eller två - DET orkar man alltid, även i grekisk högsommarvärme ;)
Hjälp så jag längtar till Amorgos nu.
Hej, längtar med.. MEN snart så bara en månad kvar så ska jag iväg till fina AMORGOS! :)
Ska bli intressant att få uppleva våren i Grekland, första gången jag reser den tiden på året!
Klart jag ska berätta om mina vandringar, hinner ju med en hel del under den tiden jag ska vara där!
Ja, det är nog riktigt varmt och skönt där i Juli!!
Kanske det finns en häst eller åsna du kan rida på ist för en get?!.. flabb_flab
Nej, men allvarligt talat en häst skulle jag gärna rida på, vilken känsla! :)
Mvh Sunnybye_bye
Kalimera
2014-03-25, 19:28
Den 26/7 är det först det traditionsenliga firandet vid kyrkan som ligger ovanför Paradise Beach (minns inte vad den heter i skrivande stund) och samma dag på kvällen så är det rakifestival i Katapola.Grattis! Det kommer att bli en upplevelse! klapp_klap
Kyrkan heter Agia Paraskevi, och ligger ovanför den lilla oansenliga stranden Paradisi (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/strand/amorgos_paradisi.html).
Vilket f.ö för mig, helt osökt då alltså, in på om någon av er möjligtvis vet ifall det anordnas organiserade vandringar på Amorgos?
Det bor en svensk tjej i Egiali, Karin Oscarsson som sedan många år tillsammans med sin grekiske man driver Iris studio. De erbjuder förutom vandringar även yoga, meditation, massage, stjärnskådning och annat spännande. Du hittar dem på http://iris.amorgos.net
Hälsar Lotta
Ohhh så bra TACK! för länken Lotta. Och DÄR hittade jag även något annat jag sökt efter (faktiskt senast idag) på nätet. Volontärarbete på Amorgos vid "off season". Funderar lite vagt på ifall jag kanske ska åka en sväng till Amorgos även i höst men då för att jobba och hjälpa till istället. Liksom ge lite tillbaks till ön av det jag fått och kommer fortsätta att få.
Åh så glad jag blir nu. Tusen tack
bye_bye
Hoppas du får glädje av tipset Thira! Själv besökte jag Amorgos och framför allt Egiali första gångerna i mitten av 80-talet. Då var det boende på stranden under pinjeträden som gällde! Som hos så många andra har ön en särskild plats i mitt hjärta och hoppas på att kunna återvända framöver med min tonårsdotter. Som någon annan föreslagit, skriv gärna ett resebrev med många bilder om dina upplevelser! :)
Lotta
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.