handdator

Visa fullständig version : Grekland nu


Eva L
2014-03-08, 08:54
Är det ingen som är i Grekland nu som kan berätta om våren, blomningen etc. I Norrland har vi rekordtidig vår och för första gången på mycket länge lyser solen. :) Eva

Fysimera
2014-03-08, 19:22
Ja Eva
Vi jobbar nu för fullt med att prova nya vandringar. Vi hinner ej skriva allt vi vill.
Men oj vad det blommar.
Även de första tulpanerna de lite ljusare som kommer först.
Narcisser finns det miljontals uppe på platåerna. Stora vita doftande fält, mer än normalt.

Vi fortsätter snart med våra naturrapporter.

Olle & Anna

Monica P
2014-03-08, 20:51
Vi har haft lite ojämnt väder denna vår. Grönskan är otrolig tack vare åtskilliga regndagar. Varje dag ser man nya blommor om man tar sig tid att titta. Små vallmo såg jag idag. Miniprästkragar överallt. Rabattblommor prunkar och runt gamla hus kan grönskan ibland ta överhanden, så att säga.I mina ovårdade rabatter finns fresia och hyacinter om vartannat. Fikonträden har börjat skicka fram blad, liksom vinrankorna. Nu går det fort om solen börjar värma. Maximal grönska förbyts i torrt gräs och taggigt ris.

Monica C
2014-03-08, 23:56
Fysimera och Monica P det låter helt underbart.
Monica:)

Eva L
2014-03-09, 09:57
Vad härligt det låter med alla vårblommande växter. Regnet har ju många fördelar med sig som bättre vattenförsörjning och kanske ni får uppleva riktig grönska längre. Även här vid norrlandskusten spirar det i rabatterna i denna upp och nervända vädervärld. Snödroppar har blommat några veckor och krokusarna är inte långt borta. På gamla tomter blommar de antagligen vilken dag som helst. SMHI har idag premiär med årets första varning för gräsbränder gällande stora delar av södra Sverige och upp mot södra norrlandskusten,

Eva

Lissi
2014-03-09, 10:03
Jag fick rapport från Tinos igår och där har det regnat lite och det har ju medfört att allt blir grönt och det börjar blomma.
Jag ser verkligen fram mot vandringar i grönskande blommande landskap om drygt tre veckor. Regnkläder kommer med och kraftigare skor som tål vatten, för här ska njutas av grekiska våren!:D:cool:
Det svåraste blir väl att klara sig utan maten på Malamatenia, för de har inte öppnat när jag är där!

Lissi

anneli56
2014-03-09, 17:10
Såg första blomman i Aprikosträdet idag :) Underbara blommor.Mandeln blommar än.Små Prästkragar och Anemon fyller olivlundarna.
Det är grönt överallt efter några veckors regn.

Inger
2014-03-10, 07:03
fb_gilla

Eva L
2014-03-10, 08:39
Oj vad härligt det låter med alla era beskrivningar. Tänk att mandelträden blommar än jag trodde det skulle vara över för länge sen. Ser verkligen fram emot min majresa och hoppas på mycket grönt även då.

Eva

dettis
2014-03-10, 09:13
Hej Eva, jag lägger in ganska mycket bilder i min blogg. Du hittar adressen i min kontaktinfo.

yannis
2014-03-10, 12:00
Ja, Dettis/Birgitta. Du har FANTASTISKA blomsterbilder! Och en bra fotograf.
Väl värt ett besök på din/hennes blogg, jag vet (eller hur, Birgitta?). fb_gilla
Birgitta2

Monica C
2014-03-10, 13:31
Hej Dettis!!
Gick in på din blogg och hjälp så fina bilder på blommor och underhållande läsning.Nu har jag lagt din blogg bland mina favoriter,jag har många bloggar om Grekland där:)
Du skrev att ni hade ätit på en fiskerestaurang/taverna i Nea Chora,eftersom vi ska bo där under några dagar i början av juni vore det kul att veta vad den heter och var den ligger.Antar att det finns flera stycken men kul med konkreta tips.
Monica:)

yannis
2014-03-10, 14:05
Det finns i princip bara bra tavernor i Nea Chora!
Men Dettis vet vad fisktavernan heter.
Birgitta.

Monica C
2014-03-10, 15:29
Det finns i princip bara bra tavernor i Nea Chora!
Men Dettis vet vad fisktavernan heter.
Birgitta.



fb_gillaMonica:)

Eva L
2014-03-10, 15:58
Hej Eva, jag lägger in ganska mycket bilder i min blogg. Du hittar adressen i min kontaktinfo.

Nu har jag hittat din blogg. Vilka vackra blom och naturbilder du tar. Ser helt underbart ut.

Eva

dettis
2014-03-10, 16:34
Tack för att ni gillar bloggen! Monica tavernan heter αγκιστρο, det är skrivet med små bokstäver och betyder metkroken enligt ägaren

Birgitta

Monica C
2014-03-10, 22:58
dettis,tack för hjälpen!
Monica:)