handdator

Visa fullständig version : Tilos och Kalymnos


Thira
2014-03-05, 10:04
Har själv inte varit på någon av dessa öar tidigare men har insett att Tilos är ett MÅSTE efter att jag läst en del om ön. Så dit bär det iväg i sommar :)
Lugn, skön, genuin och vacker?

Kalymnos verkar vara en toppenö att kombinera med Tilos lugn. Eller, är det någon som rekommenderar en annan och bättre kombo till Tilos?

Kanske lite boenderekommendationer, lite lätta vandrinsstråksrekommendationer (måste vara det längsta ord jag skrivit någonsin) lite historiska sevärdhetersre osv?

Thira
2014-03-05, 10:47
Nejmen ohhh! Nu såg jag ju att det inte alls är en omöjlighet att ta sig till Amorgos från Tilos (trots olika ögrupper) med lite mixtrande till Naxos (eller Kos/Rhodos?) först. Tänk så bra!
Så förträffligt bra. Älskade Amorgos.

Bluesea
2014-03-05, 11:05
Vi åkte från Tilos till Amorgos för några år sen, och det funkade bra. Vi fick en halv dag på Naxos på köpet, och det gjorde absolut inget.

Kalimera
2014-03-05, 11:26
Kalymnos verkar vara en toppenö att kombinera med Tilos lugn. Eller, är det någon som rekommenderar en annan och bättre kombo till Tilos?Kalymnos är en bra ö som kontrast till Tilos. Kalymnos är en väldigt grekisk och bångstyrig ö, om du klarar av det efter Tilos. Skulle du sakna lugnet på Tilos åker du över till Telendos, som får Tilos att framstå som en metropol. :)

Sunny12
2014-03-05, 12:22
Hej, Thira!

Jag kan rekommendera MARINA STUDIOS i Livadia på Tilos, vissa lägenheter är reserverade till Ving-resenärer MEN.. Vet att man även kan boka direkt om man tex mejlar eller ringer, hon som driver hotellet är supertrevlig och heter Marina.. :)..hon har även en matbutik där de levererar hem matkassen utan kostnad (om man tex handlar mycket vatten kan det bli tungt att bära.).. jag var här 2012.. här kommer lite bilder tagna från hotellet!
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=915&pictureid=9276



http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=915&pictureid=9253


http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=915&pictureid=9279

Så här ser hotellet ut, längst upp på berget,


http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=915&pictureid=9263

När det gäller tavernor så finns det ett 20-tal att välja på.. alla håller god kvalitet, tänker inte rekommendera någon, bättre att du provar dig fram.. jag var där i tre veckor och åt på de flesta ALLA var bra!
Det finns underbara vandringar på Tilos, den till LETHRA Beach gillade jag bäst.. sååå vackert på vägen dit, med havet ständigt närvarande!
Finns säkert fler här på forumet som har bra tips och förslag, trevlig resa till fina TILOS.. hmmm...måste dit snart igen!.. bye_bye

Thira
2014-03-05, 22:07
Tack snälla ni för svar.

Kanske Tilos och Amorgos i kombination blir för lugnt?
Minns hur jag efter 2013 års resa till Amorgos lullade runt i en slags hippielik (på ett positivt sätt då menar jag)känsla. Helt oförmögen till stress och bara log och tog dagen som den kom. Jättehärligt! Men kanske gör två lika lugna och harmoniska öar på raken att jag fullständigt lullar in i ett sinnesrokoma och aldrig mer hittar ut!?! ;)

Kanske är det säkrast att kombinera Tilos med Kalymnos ändå. Eller så struntar jag helt i att bestämma det i förväg och "tar dagen som den kommer" väl på plats istället.

Thira
2014-03-05, 22:09
Hej, Thira!

Jag kan rekommendera MARINA STUDIOS i Livadia på Tilos, vissa lägenheter är reserverade till Ving-resenärer MEN.. Vet att man även kan boka direkt om man tex mejlar eller ringer, hon som driver hotellet är supertrevlig och heter Marina.. :)..hon har även en matbutik där de levererar hem matkassen utan kostnad (om man tex handlar mycket vatten kan det bli tungt att bära.).. jag var här 2012.. här kommer lite bilder tagna från hotellet!


fina TILOS.. hmmm...måste dit snart igen!.. bye_bye

Tusen tack Sunny för de fantastiska bilderna och tipset om MARINA STUDIOS. Ska absolut kolla upp det. Så vackert det är på Tilos, blir lika hänförd varje gång jag ser bilder därifrån.

Sunny12
2014-03-05, 22:15
Tusen tack Sunny för de fantastiska bilderna och tipset om MARINA STUDIOS. Ska absolut kolla upp det. Så vackert det är på Tilos, blir lika hänförd varje gång jag ser bilder därifrån.

Tack! Är helt säker på att du kommer att gilla TILOS precis lika mycket som AMORGOS.. kan tänka mig att dessa två öar ger en lika avstressande känsla!
Nu ska jag för första gången till Amorgos i Maj...lääängtar!!.. :)

Kalimera
2014-03-06, 09:57
Eller så struntar jag helt i att bestämma det i förväg och "tar dagen som den kommer" väl på plats istället.Det kanske är bäst, för många som kommer till Tilos första gången stannar längre än vad de hade planerat, mig själv inkluderad.

Trots det tycker jag att du ska åka till Kalymnos/Telendos. :)

Sunny12
2014-03-06, 12:19
Det kanske är bäst, för många som kommer till Tilos första gången stannar längre än vad de hade planerat, mig själv inkluderad.

Trots det tycker jag att du ska åka till Kalymnos/Telendos. :)

Risken finns att du vill stanna där "forever"..den känslan fick jag, då hade jag ändå varit där i tre veckor.. Och inte besökt någon annan ö under den tiden.. :eek:..MEN.. det är jag det.. gillar lugna och harmoniska öar!.. :)

Katitzi
2014-03-06, 12:44
Blir ju sugen på Tilos till ett annat år!! Men undrar om det kan bli FÖR lugnt?:o Finns det tex en riktig bykärna med gränder att strosa runt i? En kombo med en livligare ö kanske skulle vara optimalt. Några förslag?

Katitzi:)

Sunny12
2014-03-06, 12:57
Blir ju sugen på Tilos till ett annat år!! Men undrar om det kan bli FÖR lugnt är det tex en riktig bykärna med gränder att strosa runt i? En kombo med en livligare ö kanske skulle vara optimalt. Några förslag?

Katitzi:)

Det finns en bykärna att strosa i, byn LIVADIA där de flesta hotell och turister väljer att bo, det är hit man kommer med båt från Rhodos till hamnen som också är gästhamn, många fiskebåtar och segelbåtar, mycket liv och rörelse runt hamnområdet.
Sen har du Tilos huvudstad MEGALO CHORIO, med många fler underbara gränder att strosa i, jag upplevde inte Tilos som för lugnt!
Det blir vad man gör det till!!.. :)

Lissi
2014-03-06, 17:21
Jag tycker inte Livadia har så många gränder att stosa i, det mesta finns väl runt torget och hamnen med hamnpromenaden, men där är så himla MYSIGT!
Åker man buss till Megalo Chorio så tycker jag där är fler gränder att strosa i..

Men jag, som annars älskar större ställen som t ex Tinos Chora, funderar ändå på att försöka stanna tre veckor på Tilos nästa vår! Jag behöver båda öarna!

Tilos och Livadia bjuder på så många andra upplevelser. Lugnet, alla möjligheter till fantastiska vandringar, livet runt torget, den familjära, vänliga stämningen, den mysiga hamnen och SOLUPPGÅNGARNA mm mm Man saknar inte promenader i gränderna ett dugg. Men visst finns det gränder att gå i och backar!

Jag är superglad att vi lyckades hitta en vecka från Kalmar till Tilos i juni mellan Tinos- och Kretaresorna.:D:D

Lissi