Visa fullständig version : Eskortera hund ifrån Kreta - snarast
En döv blandrashund som bor hos Silke har fått ett hem i Sverige.
Är det någon som flyger reguljärt inom den närmaste tiden (ifrån Kreta) som kan ta sig an denna hund som eskort. D.v.s. hunden sitter i lastutrymmet men det måste finnas en betalande passagerare i kabinen.
"SWEDEN in desperate need of a flight partner...would prefer flying into Norkoping but won't be picky PLEASE ANYONE EVERYONE SHARE. Its for our girl Lambrini.(our deaf bull terrier mix)..she has a home and can't get there!!!!!!"
Så fint att hunden får ett hem i Sverige!.. :)
Hoppas verkligen "någon" kan ställa upp och eskortera den!
Had jag varit på Kreta då och skulle hem vid den tiden, hade jag ställt upp!
Hoppas det ordnar sig, håller tummarna och att den får ett kärleksfullt hem!.. :)
Håller helt med föregående talare! klapp_klap Underbart för en liten hundis att få ett nytt liv...
Hade jag varit på Kreta vid den tiden så hade jag absolut ställt upp på detta! Jag hoppas verkligen att det löser sig! Det borde ju inte vara så svårt att få tag på någon tycker man...folk ränner ju till Kreta jämt och ständigt?! ;)
Fast hade jag varit hundens nya familj, så hade jag åkt ner och hämtat hem den själv såklart...Ang_elx
Admirala
2014-03-06, 15:06
Jeg skal ikke til (eller fra) Kreta med det første, men tenker at om jeg skulle det, ville jeg gjerne visst litt mer før jeg sa ja. Kanskje bør du skrive litt om det?
F.eks. blir hunden levert på flyplassen eller må jeg hente den, koster det meg noe ekstra å reise med hunden, hva er mitt ansvar når jeg reiser med hund, osv.
Krysser fingrene for at noen kan "følge" hunden til Sverige snart!
Athanasia
2014-03-06, 19:12
Jag hade själv hämtat hunden om jag hade bestämt att den skulle bo med mig.
Jeg skal ikke til (eller fra) Kreta med det første, men tenker at om jeg skulle det, ville jeg gjerne visst litt mer før jeg sa ja. Kanskje bør du skrive litt om det?
F.eks. blir hunden levert på flyplassen eller må jeg hente den, koster det meg noe ekstra å reise med hunden, hva er mitt ansvar når jeg reiser med hund, osv.
Krysser fingrene for at noen kan "følge" hunden til Sverige snart!
Ja, skriv lite mer Deia!
För vi är ju en del som åker från Chania i mars-april.
Birgitta.
Hade jag rest til svergie hade jag kunna tänkt mej att hjälpa till men reser (tyvärr) til norge. Och som sagt, lite mer information så tänker jag det finns barmhärtiga samariter som ställer opp.:) Lycka till med voffsen !!
Ursäkta att svar dröjt. Jag ville vara säker på att uppgifterna stämmer och dubbelkolla.
Tack snälla för alla uppmuntrande ord. Det värmer :).
Den normala proceduren är att man träffar en representant för sheltret vid incheckningen och "checkar in" hunden på samma sätt som sitt bagage. Sheltret betalar för flighten.
Hundens handlingar:
I hundens pass står namnet på den nya ägaren så det är ingen risk att man plötsligt äger en hund :rolleyes:.
På ankomstflygplatsen möter ägaren upp. Det kan ta något lite längre tid med bagageutlämning då dokumenten ska kontrolleras innan hunden kan hämtas ut.
Man måste ha ett direktflyg eller en genomgående biljett d.v.s. att bagage checkas hela vägen. Annars får man checka om hunden vid byte. Och det är ju inte meningen. Man ska inte något som helst besvär av att eskortera hunden!
Det enda jag är osäker på är vem som anmäler transporten av hunden. Inväntar svar ifrån Chania om detta.
Tack alla!
Deia
bye_bye
Jag åker charter hem i juni till Växjö så jag antar att det inte är genomförbart. Tror inte charterbolagen är villiga att hjälpa till. Men vad skulle hända OM värdfamiljen ångrat sig och INTE dyker upp?:eek:
Annars låter det ju smidigt att kunna "få hem" hundar på detta vis.
Hoppas det löser sig!
Lissi
Jag åker charter hem i juni till Växjö så jag antar att det inte är genomförbart. Tror inte charterbolagen är villiga att hjälpa till. Men vad skulle hända OM värdfamiljen ångrat sig och INTE dyker upp?:eek:
Annars låter det ju smidigt att kunna "få hem" hundar på detta vis.
Hoppas det löser sig!
Lissi
Tack Lissi,
Det stämmer att charterbolagen inte fraktar husdjur. Det måste ju finnas ett ventilerat och uppvärmt utrymme i lastrummet. Om dom inte har det eller om dom bara inte vill kan man fråga sig.
Man hämtar ut hundburen på specialbagage, sätter den på en bagagekärra. Passet och chipmärkningen kollas. Sedan passerar man tullen och utanför står ägaren. Jag förstår att det kan kännas lite osäkert om ägaren ska dyka upp men ägarens namn står i passet! Denna procedur är väldigt vanlig och Silke skickar hundratals hundar till Tyskland. Men visst ägaren kan ha fått motorstopp på vägen till flygplatsen m.m.
Jag har inte själv eskorterat men skulle inte tveka om tillfälle fanns. Vi åker tyvärr flygstol med Apollo i sommar. (Jag har en fadderhund/sponsorhund i Rumänien just nu. Att sponsra en hund är ett bra sätt att hjälpa till också :).)
Alla reguljärflyg, Norwegian och Air Berlin tar husdjur men inte Ryanair.
Om någon skulle vilja hjälpa så skicka gärna ett PM. Det sitter hundratals hundar i flera shelters på Kreta och väntar på sitt "forever home".
Deia
bye_bye
http://www.youtube.com/watch?v=0B1T-vHHJ6Q
Alla reguljärflyg, Norwegian och Air Berlin tar husdjur men inte Ryanair.
Om någon skulle vilja hjälpa så skicka gärna ett PM. Det sitter hundratals hundar i flera shelters på Kreta och väntar på sitt "forever home".
Deia
bye_bye
Jeg håper også at noen melder seg og vil hjelpe denne hunden fra Kreta til Sverige :)
En generell opplysning om hunder og fly, som ikke angår denne saken/tråden, er forskjellen imellom Ruteflyselskapene når det gjelder å kunne ta små/mindre hunder med inn i kabinen.
Jeg vet at SAS godtar det, men ikke Norwegianbye_bye
Lilla Lambini är fortfarande kvar på Kreta. Hon har skadat sig i den stora hundrastgården. Är man döv och nästan blind så är det inte lätt. Och Silke har 350 andra hundar att titta till....
Om någon ska resa ner i påsk eller den närmsta tiden skicka mig ett PM eller kontakta "Hemlösa hundar i samarbete med Noah's Little Ark Animal Sanctuary Crete". https://www.facebook.com/hundarkreta?fref=ts (https://www.facebook.com/hundarkreta?fref=ts)
Om man inte kan hjälpa till med eskort så behöver vovvarna mat eller rastning. Det går bra att ta med mat eller att erbjuda sig att rasta en hund.
http://www.youcaring.com/nonprofits/feeding-our-friends-for-the-month-of-april-/157981 (http://www.youcaring.com/nonprofits/feeding-our-friends-for-the-month-of-april-/157981)
Jag är så tacksam för den hjälp med tips jag fått hittills och för erbjudande om eskort till Köpenhamn! Jättegulligt! Just denna vovve är så pass dålig att hon behöver en direktflight till Arlanda! Så om någon flyger med Norwegian direkt.......snälla hör av er.
Monica C
2014-04-14, 21:59
Med risk för att sticka ut hakan och bli lite åtgången här på forumet med det jag nu skriver(som att svära i kyrkan)MEN vore inte det allra bästa för denna lilla hund att få sluta sina dagar på ett värdigt sätt,så gör vi ju med våra kära husdjur här hemma när deras liv blir för svårt.
För kännedom så är jag djurvän.
Monica
Med risk för att sticka ut hakan och bli lite åtgången här på forumet med det jag nu skriver(som att svära i kyrkan)MEN vore inte det allra bästa för denna lilla hund att få sluta sina dagar på ett värdigt sätt,så gör vi ju med våra kära husdjur här hemma när deras liv blir för svårt.
Monica
fb_gilla
Jag håller med Dig Monica!
Lissi
ciakoohler
2014-04-15, 06:03
Bra sagt Monica !!!!!
Monica
fb_gilla
Tycker som Monica fb_gilla
Vi avlivade vår Newfoundlandshund hund när han var svårt sjuk i cancer, och en operation skulle var väldigt plågsam.
Vi bestämde redan när vi skaffade hunden att vi skulle ta bort honom, när han inte längre kunde ha en bra liv. Vår egoism vår skall inte styra djurets välbefinnande.
Tobbe
För mig låter det helt absurt att en stackars döv och nästan blind hund ska påtvingas än stressande flygtransport till ett fullkomligt främmande land. Är inte det djurplågeri om något? :confused:
Instämmer med Monica och AGGE.
Jag har bara varit mellanhand i detta fallet och jag litar fullständigt på Silke Wrobel och hennes 25 år långa erfarenhet av arbetet med hundarna på Kreta. Hennes beslut om att hunden skulle kunna få ett liv värt att leva ifrågasätter jag inte. Det finns många adopterade hundar med handikapp som lever fullvärdiga liv i kärleksfulla hem.
Nu blev det tyvärr inte så att denna levnadsglada hund fick komma till ett forever home. På måndagsmorgonen hittades lilla Lambrini död i sin korg. Tarmomvrängning enligt obduktionen.
Tumme upp på det?
RIP lilla Lambrini. Du fick i alla fall känna kärlek.
För mig låter det helt absurt att en stackars döv och nästan blind hund ska påtvingas än stressande flygtransport till ett fullkomligt främmande land. Är inte det djurplågeri om något? :confused:
Att först bli skjuten och sedan påkörd som denna hund blivit - DET är djurplågeri för mig! Inte att ta hand om, vårda och hitta ett hem till en hund.
Varför du inte fördömer dessa typer av "nöje" på Kreta istället förstår jag inte. Det diskuteras alldeles för lite på forumet. Att bara titta bort är enklare.
Tyvärr finns det allt för många vapen på Kreta vilket bidrar till att det är enkelt att skjuta en hund. Att den som skjuter djur inte kontrollerar om djuret fortfarande lever tyder på riktig ondska. Eva
Monica C
2014-04-16, 19:55
Nu blev det tyvärr inte så att denna levnadsglada hund fick komma till ett forever home. På måndagsmorgonen hittades lilla Lambrini död i sin korg. Tarmomvrängning enligt obduktionen.
Tumme upp på det?
RIP lilla Lambrini. Du fick i alla fall känna kärlek.[/quote]
Nej verkligen inte tumme upp för detta!!!
Dock skönt att hunden nu fått ett slut på sitt hårda liv!
Monica
Vanvård av djur finns i alla länder, inte minst i Sverige. Det är lika förkastligt och hemskt var det än finns!
Lissi
Att den som skjuter djur inte kontrollerar om djuret fortfarande lever tyder på riktig ondska. Eva
Kan bara hålla med. Tyvärr.. :(
/Netwolf
Att först bli skjuten och sedan påkörd som denna hund blivit - DET är djurplågeri för mig! Inte att ta hand om, vårda och hitta ett hem till en hund.
Varför du inte fördömer dessa typer av "nöje" på Kreta istället förstår jag inte. Det diskuteras alldeles för lite på forumet. Att bara titta bort är enklare.
Nu tycker jag att du klampar fullständigt i klaveret här. Håll i sär sakerna. Jag har inte diskuterat nåt om att skjuta och köra på hundar bara att det är fel att sätta en redan sargad stackare på ett flyg till ett annat land. För mig verkar det som du försöker ta bort fokus från det jag sa för att du innerst inne håller med. Så skjut inte budbäraren!
Jag accepterar inte sådana personangrepp, du vet INGET om mig så du ska inte anta en massa saker. :mad:
Nu tycker jag att du klampar fullständigt i klaveret här. Håll i sär sakerna. Jag har inte diskuterat nåt om att skjuta och köra på hundar bara att det är fel att sätta en redan sargad stackare på ett flyg till ett annat land. För mig verkar det som du försöker ta bort fokus från det jag sa för att du innerst inne håller med. Så skjut inte budbäraren!
Jag accepterar inte sådana personangrepp, du vet INGET om mig så du ska inte anta en massa saker. :mad:
fb_gilla
/ Hasse :cool:
fb_gilla
Mycket har jag blivit kallad men inte blivit anklagad för djurplågeri tidigare. Det är en förolämpning AGGE och det var du som började med det påhoppet. Jag har inte gett dig några kränkande tillmälen.
Det är konstigt att man kan sitta på ett internetforum och diagnostisera en hund och säga att man ska avliva den. Den veterinär som haft hand om hunden har ju ansett den resklar. Det brukliga är att det är veterinären som rekommenderar avlivning i de fall det är det bästa för hunden. Under flygfärden får hunden dessutom lugnande om det anses nödvändigt. Självklart behöver en hund som varit med om ett sådant trauma extra mycket tid och kunskap. Den magomvridning Lambrini dog av hade inte med hennes skada att göra. Det kan drabba vilken hund som helst, när som helst.
Nu kommer vi väl inte så mycket längre i detta fallet så det blir mitt sista inlägg i tråden. Men jag kommer att fråga igen om en ny hund behöver flygpartner! Över tusen klick på tråden, men så få som vill ställa upp. Det är tråkigt att det inte kan fungerar lika bra i Sverige som i de flesta andra EU-länder för att eskortera hundar, länder som Tyskland, Schweiz, Nederländerna, UK, Finland m.fl.
Avslutar med en vovve som det gick bättre för. Det är Lillie som också blivit skjuten på Kreta. Hon bor nu i Finland med sina hundkompisar. Hon går i skogen varje dag, viftar på svansen och mår bra - trots ett öga och ett öra.
Varning för otäck bild:
https://www.facebook.com/hundarkreta/photos/a.290246547761368.69219.288246284628061/526578274128193/?type=1&theater (https://www.facebook.com/hundarkreta/photos/a.290246547761368.69219.288246284628061/526578274128193/?type=1&theater)
Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något! Jag tror många på forumet har ett engagemang i något, alla inte nödvändigtvis i grekiska katter och hundar utan något helt annat!
Yanna
Mycket har jag blivit kallad men inte blivit anklagad för djurplågeri tidigare.
AGGE skrev: "Är inte det djurplågeri om något?". När blev en mening skriven exakt så en ANKLAGELSE, Deia??? Du känner dig "anklagad för djurplågeri", transporten av hunden utfördes ju aldrig så vad är det som är en anklagelse?
Jag tänker inte ifrågasätta att du själv kallar dig djurvän men du gör antydningar att andra i denna tråd INTE är djurvänner. Man kan vara djurvän på ofantligt många sätt, även på sätt som du själv uppenbarligen inte vill acceptera.
/ Hasse :cool:
[quote=Deia;330415]Mycket har jag blivit kallad men inte blivit anklagad för djurplågeri tidigare. Det är en förolämpning AGGE och det var du som började med det påhoppet. Jag har inte gett dig några kränkande tillmälen.
Det är konstigt att man kan sitta på ett internetforum och diagnostisera en hund och säga att man ska avliva den.
------------------------------------
Ge dig! Jag har inte anklagat dig för djurplågeri bara sagt att jag motsätter mig att man flyttar nämnda hund från sin invanda miljö med flyg. Krävs inte mycket fantasi för att det ska vara plågsamt för ett djur. Att ta hand om och vårda på plats är en helt annan historia och väl så lovvärt.
Däremot anklagade du mig först för att inte ta ställning mot att hundar blir skjutna och påkörda. Det är ju så självklart att det inte behöver nämnas ens. Jag tycker inte att det är rätt att Putin jävlas med grannarna eller att folk är hemlösa i Sverige heller men det behöver väl inte nämnas när man diskuterar en annan sak för det.
Ej heller har jag diagnostiserat hunden och sagt den ska avlivas som du påstår. :mad:
Monica C
2014-04-17, 19:30
Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något! Jag tror många på forumet har ett engagemang i något, alla inte nödvändigtvis i grekiska katter och hundar utan något helt annat!
Yanna
Så sant sagt Yanna!
Monica
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.