Visa fullständig version : Ryggstödsfällning på flygplan
I dagens nätupplaga av Flygrevyn, www.Flygtorget.se (http://www.Flygtorget.se) , finns en enligt mitt förmenande intressant artikel om flygstolsfällning. Förvisso handlar det om inrikesflyg i USA, men problemet är detsamma över hela världen.
Läs och begrunda
Arne
Instämmer i vartenda ord. Flyger varje vecka - tidiga morgnar och sena kvällar, men skulle aldrig få för mig att nagga min bakomvarande passagerares redan trånga utrymme i kanten.
Men jag vet att det finns olika åsikter här på forumet.
Tycker själv mindre bra om, när framförvarande fäller utan att fråga. Brukar själv fråga bakomvarande. Fäller själv dock bara på långflygningar.
Sen är det ju iofs inget jätteproblem. Det är ju sällan någon fäller under matutfodringen och skulle nån göra det, så blir det en tillrättavisning. Sällan några problem.
/Netwolf
Kanske lika bra det blir förbjudet att fälla stolen, så blir det iaf inga fler diskusioner i det ämnet!.. ;)
Jag frågar alltid bakomvarande om det är ok att jag fäller bak stolen, har aldrig varit med om att det blivit några sura miner för det, under måltider och dyl. skulle jag aldrig få för mig att fälla stolen.
Skulle heller inte bli sur om någon förbjöd mig att fälla av någon speciell anledning... :)
dromprinsen
2014-03-05, 10:26
Vad är problemet med att fälla stolen? Om jag fäller min stol efter matintag o dyl så får/kan bakomvarande göra detsamma. Utrymmet minskar inte för någon av oss.
Vad är problemet med att fälla stolen? Om jag fäller min stol efter matintag o dyl så får/kan bakomvarande göra detsamma. Utrymmet minskar inte för någon av oss.
Oj, oj, ø m t å l i g fråga/spørsmål :o:eek:flabb_flab
D e t t e er b e h ø r i n g diskutert i en annen tråd her tidligerebye_bye
Skall framförvarande tvinga mig att fälla stolen? :(
Jag kanske vill sitta och läsa eller dyl.
//Paittas
dromprinsen
2014-03-05, 16:20
Paittas, det är väl knappast en liggfåtölj du sitter i när du fäller stolen ett par cm?Ang_elx
para poli
2014-03-05, 18:28
Visserligen har jag diskuterat detta i en annan tråd (tror det var Arnes underbara stoppkloss) men jag måste svara på denne;
För mig som är 190 cm gör det stor skillnad, utrymmet i många flygplanskonfigurationer minskar rejält för mina ben, då hjälper det noll att jag fäller mitt.
Däremot vill jag absolut inte ha fasta stolsryggar (Ryan-stolar) som artikel refererar till. Jag vill ju passa på att fälla om sätet bakom mig är tomt, vilket händer ganska ofta ändå.
Råkade ut för följande mellan Tel Aviv - Riga i torsdags. Sätet bakom var tomt, jag fällde, en bit in på flygningen flyttar en passagerare in bakom, omedelbart fäller jag upp, han svarar snabbt; "no, no, it's ok", då lämnade jag stolen 1/3-dels fälld. :) (min mittenstol var tom, så det var ändå en mkt angenäm flight, så jag fällde helt upp, för bättre huvudstöd mot väggen, men det är en annan historia)
...Och jag konstaterar bara att jag sen förra diskussionen fortfarande fäller sätet varje flygning och kommer fortsätta med det också. :rolleyes:
para poli
2014-03-05, 21:35
...Och jag konstaterar bara att jag sen förra diskussionen fortfarande fäller sätet varje flygning och kommer fortsätta med det också. :rolleyes:
Tack Nilam! Verkligen omtänksamt!
Jag ska fortsätta tränga mig i köer, strunta i att hålla upp dörrar, låta gamlingar stå på bussen, gnälla på kassörskan, skälla ut stackars dånkentjejen och fortsätta ignorera när grannen hejar. :(
Tack Nilam! Verkligen omtänksamt!
Jag ska fortsätta tränga mig i köer, strunta i att hålla upp dörrar, låta gamlingar stå på bussen, gnälla på kassörskan, skälla ut stackars dånkentjejen och fortsätta ignorera när grannen hejar. :(
Barnsligt svar. Men gör det om det gör dig lycklig...
Paittas, det är väl knappast en liggfåtölj du sitter i när du fäller stolen ett par cm?Ang_elx
Ett par cm??? Ang_elx
//Paittas
para poli
2014-03-06, 18:37
Barnsligt svar. Men gör det om det gör dig lycklig...
:)
Alltså, jag är inte den som hoppar på folk, så, no offence, för det första. Inte Du Nilam, utan det du uttryckte/tyckte. (Hoppas vi har klarat av den biten. För ett underbart forum som detta utan personliga påhopp ska vi värna om)
Meen, vilken del var barnslig?
Jag känner mig kränkt när framförvarande fäller. Därav liknelserna. Jag känner mig i samma grad kränkt om någon tränger sig i kön. Får samma känsla i övriga påståenden.
Ska du ta ifrån mig min känsla?
Såå, var i ligger barnsligheten?
/ Anders :)
Alltså, jag är inte den som hoppar på folk, så, no offence, för det första. Inte Du Nilam, utan det du uttryckte/tyckte. (Hoppas vi har klarat av den biten. För ett underbart forum som detta utan personliga påhopp ska vi värna om)
Meen, vilken del var barnslig?
Jag känner mig kränkt när framförvarande fäller. Därav liknelserna. Jag känner mig i samma grad kränkt om någon tränger sig i kön. Får samma känsla i övriga påståenden.
Ska du ta ifrån mig min känsla?
Såå, var i ligger barnsligheten?
Ett tips är då att åka med bolag ( ex Ryanair) som har icke fällbara säten... För så länge ett säte går att fälla så tar jag för givet att jag får göra det...liksom att om det finns en kö så ställer jag mig i den. Jag tyckte det var en barnslig liknelse helt enkelt. Jag tänker inte ta i från dig din känsla men hoppas bara att du inte sitter bakom mig... För jag kanske känner mig kränkt av att inte få fälla mitt fällbara säte när jag vill sova... Är då din känsla mer värd än min eller...? Så länge det är tillåtet att fälla sätet kommer jag göra det och inte bry mig om ifall de framför mig fäller sitt.
// Malin
Måste säga att jag känner lika här.. Så länge det inte är "förbjudet" att fälla ett säte så måste man väl få göra det, utan att bakomvarande ska känna sig kränkt!
Kan ha förståelse för att de som är långa osv upplever det som trångt och obekvämt, MEN de finns ju platser för de som vill ha mer utrymme även om de platserna är begränsade och måste bokas i god tid.
Men som jag skrev tidigare så skulle jag inte bli sur om någon nekade mig att fälla bak sätet om det finns en speciell anledning till det.
Men det har jag som tur är inte råkat ut för än så länge!!.. bye_bye
Nå for tiden er jo det å reise med fly på turistklasse omtrent som å ta buss i rushtiden - det e r trangt om plassen. Da blir det ikke så stor mulighet til å dekke kun egne behov, det kreves hensyn til andre. Og høflighet, forhåpentligvis. På business på fly har man derimot mer følelsen av 'old times' og 'kongelig' komfort :D. Passer kanskje bedre for individualistene ? - der kan man jo legge setet skikkelig ned uten å krenke medpassasjerene.
Jag har aldrig klagat på den som fäller sätet och jag har inget behov av att fälla sätet för 3,5 timmes flygning, men jag tycker inte om det, för jag får faktiskt mindre plats...bland annat så är det stor risk att vinglaset i plast krossas! snyft_drop
Skämt åsido...det är jäkligt trångt och ännu värre när sätet framför fälls ner. MEN ännu värre är när en unge sitter och sparkar mig i ryggen! Visst säger jag till...men ibland varar det typ några minuter och så fortsätter det...vissa föräldrar kan inte tackla detta....ungen "bestämmer"!
Hmmm...finns mycket att störa sig på när man flyger...egentligen...fällda säten är inte det värsta! snyft_drop
När någon framför mig fäller sätet, så blir det per automatik att jag också fäller mitt säte..OM.. jag inte hade gjort det så kan jag hålla med om att det blir trångt och obekvämt!.. ;)
para poli
2014-03-07, 01:05
Ett tips är då att åka med bolag ( ex Ryanair) som har icke fällbara säten... För så länge ett säte går att fälla så tar jag för givet att jag får göra det...liksom att om det finns en kö så ställer jag mig i den. Jag tyckte det var en barnslig liknelse helt enkelt. Jag tänker inte ta i från dig din känsla men hoppas bara att du inte sitter bakom mig... För jag kanske känner mig kränkt av att inte få fälla mitt fällbara säte när jag vill sova... Är då din känsla mer värd än min eller...? Så länge det är tillåtet att fälla sätet kommer jag göra det och inte bry mig om ifall de framför mig fäller sitt.
// Malin
Skillnaden, Malin, är vilken hänsyn man tar till sin medmänniska. Du bryr dig inte, vilket säger en del.
Jfr med att låta en gamling stå på bussen. "Finns det ett säte ledigt, och jag har betalat för den, ska jag sitta på den, så hoppas inte gamlingen åker samma buss som jag"
Tycker nog att ditt resonemang är barnsligare; "Går det att fälla, så ska jag fälla".
Och, det är klart att du inte bryr dig om framförvarande, om det inte påverkar ditt välbefinnande, men att endast se till, och utgå utifrån sig själv, när man tar beslut som kan påverka andra, det samhället betackar jag mig för.
Tack och lov finner jag hopp hos barn och ungdomar som jag undervisar. Dom får lära sig skills som att; hålla upp dörren för den som kommer bakom (behöver man inte göra, dörren går ju att öppna ändå), lyssna färdigt på den som pratar (behöver man inte heller göra, man kan ju skrika högre), säga tack, be om tillåtelse, ge komplimanger, dela något osv. D v s sådant som helt enkelt ska göra samhället mer trivsamt och varmt.
Reser inte med Ryan, och det vet du. Fäller gärna mitt säte, när ingen sitter bakom. Ber alltid om nödutgång vid bag-drop/check-in, inte alltid det är tillgängligt dock.
/Anders :)
Skillnaden, Malin, är vilken hänsyn man tar till sin medmänniska. Du bryr dig inte, vilket säger en del.
/Anders :)
Du jag ska tala om för dig att det vet du inte ett skit om... Jag tar så mycket hänsyn till alla andra och sätter andra i första rummet så att det sällan finns någon tid över för mig själv!!! Jag jobbar också som lärare 100%(främst med elever i behov av extra stöd) och jag har ett handikappat barn (nu 21 år) som jag har omsorg om på heltid. Du kan ju fundera på hur detta skulle gå om jag inte brydde mig om medmänniskor. ENDA gången jag har tid för mig själv är när jag reser (om inte sonen är med) och då vill jag kunna koppla av och njuta utan att någon ska tala om för mig hur jag ska sitta i flygplanet!!! Aldrig någonsin har någon nekat mig att fälla sätet heller så det kan inte finnas så många som stör sig på det som det kan verka här...
Men att uttala sig som du gör att jag inte bryr mig är för bedrövligt dåligt för du har INGEN aning :mad::mad: Nu är det här slutdiskuterat för min del!!
Men,, det här med benutrymme är icke helt oproblematiskt. Är man som jag 194 cm i strumplästen, då inkräktar du på mitt benutrymme enär jag allredan har mina knän djupt inne i framförvarandes ryggstöd.
Att få känna den hårda stålplattan i knäna under en tretimmarsflygning är icke muntert. Jag har aldrig varit med om att framförvarande frågat om det är OK att fälla ryggstödet. Detsamma fälles utan pardon.
Turligt nog kunna jag med "Knee Defender" förhindra stolsfällning numera.
Den som till äventyrs tror att om bakomvarande bara fäller sitt eget säte, då uppstår status quo, den tror helt fel. Utrymmet ökar ej för bakomvarande. Tja, kantänka om jag skulle lyckas flytta min häck en bit upp på det fällda sätet??? Detta låter emellertid sig icke göras.
Nej, och åter nej, den som fäller stolsryggen och icke bryr sig om att detta innebär obehag för bakomvarande långbenta passagerare, denne är egoist.
En fullblodsegoist därtill.
Förvisso finnes i viss mån möjlighet att boka platser vid nödutgångarna, men dessa platser äro som oftast begränsade till tolv-femton säten av 190 på flygplanet.
Det hela handlar om att fråga bakomvarande och att taga hänsyn, icke annat.
Arne
MEN ännu värre är när en unge sitter och sparkar mig i ryggen! Visst säger jag till...men ibland varar det typ några minuter och så fortsätter det...vissa föräldrar kan inte tackla detta....ungen "bestämmer"!
Hmmm...finns mycket att störa sig på när man flyger...egentligen...fällda säten är inte det värsta! snyft_drop
NU är Du jäkligt modig Yanna! Detta togs upp i en tråd för något/några år sen och då tog det hus i helsicke om jag minns rätt:D
Jag själv , som har arbetat med barn hela mitt vuxna liv , tillåter mig också att bli irriterad över bensparkning och hopp och syskonbråk i sätet bakom och det har INGET att göra med om jag älskar barn eller inte. Är jag på semester blir jag bara rent jättetrött på detta! Mina barn fick aldrig busa på flyget, men det är väldigt vanligt nu tycker jag och det är inte många som blir tillsagda!
...och som sagt jag älskar barn, arbetar frivilligt med dem nu som pensionär och ska ha huset fullt med barnbarn över helgen, det är ju MELLO!:D:D
Men åker de nån gång med på semester i flygplan då får de inte sitta och sparka i ryggen på den framför:mad:
Lissi - som faktiskt också ibland fäller sätet, när den bakom också gör det!
NU är Du jäkligt modig Yanna! Detta togs upp i en tråd för något/några år sen och då tog det hus i helsicke om jag minns rätt:D
Come an bara! :cool:
Det är FÖRÄLDRARNA jag retar mig på, inte ungarna. Är föräldrar oantastliga?
Yanna
Det är FÖRÄLDRARNA jag retar mig på, inte ungarna. Är föräldrar oantastliga?
Yanna
fb_gilla
para poli
2014-03-07, 22:15
Ett tips är då att åka med bolag ( ex Ryanair) som har icke fällbara säten...
...Så länge det är tillåtet att fälla sätet kommer jag göra det...
// Malin
Du jag ska tala om för dig att det vet du inte ett skit om...
...och då vill jag kunna koppla av och njuta utan att någon ska tala om för mig hur jag ska sitta i flygplanet!!!
...Aldrig någonsin har någon nekat mig att fälla sätet heller så det kan inte finnas så många som stör sig på det som det kan verka här...
Men att uttala sig som du gör att jag inte bryr mig är för bedrövligt dåligt för du har INGEN aning :mad::mad:
Så kan det gå när man plockar citat ur sitt sammanhang!
Jag började mitt svar mot dej med att tydligt markera att det inte var dej som person jag angrep,utan ditt inlägg.
Jag tycker att du har en dålig och tråkig attityd, använder dej av tråkiga smileys mot person.
Jag drar slutsatsen av att du inte visar hänsyn till dina medpassagerare genom dina inlägg. Du försvarar det med att du då har semester från hänsynsfullhet. (Då kan man göra som man vill? bara för att man har jobbigt arbete och privatliv?:confused:)
/Anders, jobbar oxå med barn med särskilda behov, samt har ett eget barn med funktionshinder (vad det nu har med sakfrågan att göra?)
para poli
2014-03-07, 22:23
Skulle aldrig få för mig att säga till framförvarande, när dom fäller säte. Tycker bara synd om vederbörande som inte har mer vett än att ta hänsyn till andra.
Däremot om dom frågar, svarar jag; that's ok, but if I get tired, please do you mind if I ask you to fell up?
Brukar få ett väldigt jakande svar.
/ funderar på Arnes 'kneedefenders'
Men herregud:eek::eek::eek::eek::eek:
Vissa har väldigt jobbigt med sina resor tydligen. Varför inte bara stanna hemma???
Lissi
para poli
2014-03-07, 22:55
Men herregud:eek::eek::eek::eek::eek:
Vissa har väldigt jobbigt med sina resor tydligen. Varför inte bara stanna hemma???
Lissi
Lissi; refererar du till att jag har det jobbigt på mina resor?
Jag ponerar så. Om så är fallet.
Då måste jag försvara mej;
Har det inte jobbigt. Har inte påstått det. Läs H E L A tråden!
Vi diskuterar något annat. Inte att resa, inte att flyga.
Vi talar hänsyn. Om det gäller fälla säte eller inte. Vissa tycker ja, vissa tycker nej.
Jag respekterar båda, men jag måste ju kunna få tycka endera utan att bli påhoppad med att låta bli att resa?
Men,, det här med benutrymme är icke helt oproblematiskt. Är man som jag 194 cm i strumplästen, då inkräktar du på mitt benutrymme enär jag allredan har mina knän djupt inne i framförvarandes ryggstöd.
Att få känna den hårda stålplattan i knäna under en tretimmarsflygning är icke muntert. Jag har aldrig varit med om att framförvarande frågat om det är OK att fälla ryggstödet. Detsamma fälles utan pardon.
Turligt nog kunna jag med "Knee Defender" förhindra stolsfällning numera.
Den som till äventyrs tror att om bakomvarande bara fäller sitt eget säte, då uppstår status quo, den tror helt fel. Utrymmet ökar ej för bakomvarande. Tja, kantänka om jag skulle lyckas flytta min häck en bit upp på det fällda sätet??? Detta låter emellertid sig icke göras.
Nej, och åter nej, den som fäller stolsryggen och icke bryr sig om att detta innebär obehag för bakomvarande långbenta passagerare, denne är egoist.
En fullblodsegoist därtill.
Förvisso finnes i viss mån möjlighet att boka platser vid nödutgångarna, men dessa platser äro som oftast begränsade till tolv-femton säten av 190 på flygplanet.
Det hela handlar om att fråga bakomvarande och att taga hänsyn, icke annat.
Arne
Men Arne, , så länge det finns säten att fälla så får man fälla och om man konfererar med den bakomvarande så KAN detta inte vara ett så stort problem. Likaväl som en normallång betalat för att kunna fälla så får en väldigt lång "stå ut med omaket" i de extremfall man inte kommer överens. INGEN ENDA här har ju hävdat att man fäller stolen om bakomvarande bestämt säger nej. Man kan ju också välja att stanna hemma om man är livrädd att framförvarande fäller sätet mot ens vilja!
Lissi
Jag tycker att du har en dålig och tråkig attityd, använder dej av tråkiga smileys mot person.
Jag drar slutsatsen av att du inte visar hänsyn till dina medpassagerare genom dina inlägg. Du försvarar det med att du då har semester från hänsynsfullhet. (Då kan man göra som man vill? bara för att man har jobbigt arbete och privatliv?:confused:)
/Anders, jobbar oxå med barn med särskilda behov, samt har ett eget barn med funktionshinder (vad det nu har med sakfrågan att göra?)
Du har rätt...jag har en dålig attityd och jag använder av mig av de "tråkiga" smileysen. (undrar varför de finns förresten,,,känns ju helt onödigt när man ändå inte ska använda dem ;) ungefär som att säten är fällbara men det finns en tyst lag om att de inte ska fällas :rolleyes: )
Jag tänker inte förklara för dig vad jag tyckte det hade med att göra att du tycker jag är en hänsynslös person helt utam empati för medmänniskor...förstår du inte det så får det va ditt problem. Men naturligtvis ska du ha rätt att skriva det...för jag har ju trots allt beskrivit hur jag hänsynslöst struntar i denna oskrivna lag som ni har. Tänk jag går över gatan ibland utan att använda övergångsstället och jag strutade i att betala tv-licensen i min ungdom :eek: Jag erkänner att jag är en bedrövlig människa som tydligen inte har några skrupler... Men eftersom jag är det så börjar det bli liiite jobbigt och jag känner en viss press att jag ska behöva vara lika perfekta som er andra här inne ( ni som vet att jag inte menar er behöver ju inte ta åt er ;)) men har svårt att leva upp till det så tror jag att min tid på Kalimera börjar lida mot sitt slut...
Lissi; refererar du till att jag har det jobbigt på mina resor?
Jag pratar inte om speciellt Dig.
Lissi
para poli
2014-03-07, 23:22
Snälla Malin, jag försöker hålla mej till sak.
Har försökt hålla mej till sakfråga och inte person. Jag kände mej påhoppad och försökt försvara min ståndpunkt.
Skulle du dyka upp utanför min dörr i Gävle och plinga på dörren imon, skulle ingen bli gladare än jag. Skulle bjussa dej på god mat å gött dricka.
Såpass tycker jag vi mångskrivare på Kalimera har gemensamt, att vi måste kunna diskutera, med högt till tak? Gemensama kärleken till Greklands ö-värld har vi gemensamt, och den kommer vi ganska långt med, tror jag!
para poli
2014-03-07, 23:27
Jag pratar inte om speciellt Dig.
Lissi
Oki, ber om ursäkt!
Kändes som att det var mej det refererades till.
Var lite lättkränkt där, och det var inte meningen. :o
Snälla Malin, jag försöker hålla mej till sak.
Har försökt hålla mej till sakfråga och inte person. Jag kände mej påhoppad och försökt försvara min ståndpunkt.
Skulle du dyka upp utanför min dörr i Gävle och plinga på dörren imon, skulle ingen bli gladare än jag. Skulle bjussa dej på god mat å gött dricka.
Såpass tycker jag vi mångskrivare på Kalimera har gemensamt, att vi måste kunna diskutera, med högt till tak? Gemensama kärleken till Greklands ö-värld har vi gemensamt, och den kommer vi ganska långt med, tror jag!
Ok...det var ju snällt för mat och dryck säger jag nämligen aldrig nej till ;) MEN tyvärr kan jag inte åka till Gävle pga att fel hockeylag hör hemma där :DAng_elx
Men jag kan ju skicka sambon som gillar både Gävle, Gevalia och Brynäs :) Jag stannar här och håller mig till de "lila" ;)
para poli
2014-03-07, 23:44
Ok...det var ju snällt för mat och dryck säger jag nämligen aldrig nej till ;) MEN tyvärr kan jag inte åka till Gävle pga att fel hockeylag hör hemma där :DAng_elx
Men jag kan ju skicka sambon som gillar både Gävle, Gevalia och Brynäs :) Jag stannar här och håller mig till de "lila" ;)
Hahaha! Ok! Jag tycker oxå samma, fel hockeylag. Är nämligen en av några få RÖGLE-supporters här i stan. (Så lite Jörgen Jönsson-stämning kanske?)
Däremot så är det Gefle IF som gäller.
Nä men seriöst, skulle vi träffas, så skulle vi ju diagolisera detta utan problem fast olika åsikter, eller hur?
Så, trevlig helg! OCH, skulle vi ses i Grekland eller whatever, så ser jag fram mot det! :)
Hahaha! Ok! Jag tycker oxå samma, fel hockeylag. Är nämligen en av några få RÖGLE-supporters här i stan. (Så lite Jörgen Jönsson-stämning kanske?)
Däremot så är det Gefle IF som gäller.
Nä men seriöst, skulle vi träffas, så skulle vi ju diagolisera detta utan problem fast olika åsikter, eller hur?
Så, trevlig helg! OCH, skulle vi ses i Grekland eller whatever, så ser jag fram mot det! :)
fb_gilla
para poli
2014-03-08, 00:03
fb_gilla
men har svårt att leva upp till det så tror jag att min tid på Kalimera börjar lida mot sitt slut...
Såna grejor vill vi inte höra talas om. Här ska inte lämnas nåt Kalimera. Begrips! ;)
Bravo! klapp_klap
...pga att fel hockeylag hör hemma där
Hockey? Men hallå, det var väl nåt man höll på med på sjuttiotalet med CCCP o grejer. ;)
/Netwolf
Hele diskusjonen går på om hvor mye man skal ta hensyn til andre. Hvem er den største egoisten, den som feller ned sitt sete uten å spørre om det er OK for den som sitter bak, eller den som låser setet for den som sitter framfor uten å spørre? Det ene er vel ikke verre eller bedre enn det andre, og begge deler viser en attityd når det gjelder å prioritere seg selv på bekostning av andre som jeg har vanskelig for å akseptere.
Polarmannen
2014-03-08, 20:34
Men Arne, , så länge det finns säten att fälla så får man fälla och om man konfererar med den bakomvarande så KAN detta inte vara ett så stort problem. Likaväl som en normallång betalat för att kunna fälla så får en väldigt lång "stå ut med omaket" i de extremfall man inte kommer överens. INGEN ENDA här har ju hävdat att man fäller stolen om bakomvarande bestämt säger nej. Man kan ju också välja att stanna hemma om man är livrädd att framförvarande fäller sätet mot ens vilja!
Lissi
Lissi vem har sagt att man får det? får man göra allt bara för att det går? Lissi jag tycker att du är egoistisk och bara tänker på sig själv. Det är inte trevligt att ha blåmärken på knäna när man går av flygplanet i Grekland.... OM man ska fälla bak ryggstödet frågar man givetvis.
I det flesta fallen då det blir bråk om att fälla bak stolsryggen går flygbolagen på att framförvarande får fälla upp sin stolsrygg. Därför är det ett flertal företag som funderar/planerar på att ta bort möjligheten att fälla bak stolsryggen. Om personer som Lissi skulle vara mer ödmjuk mot sina långbenta medmänniskor så skulle de här aldrig vara ett problem.
Hele diskusjonen går på om hvor mye man skal ta hensyn til andre. Hvem er den største egoisten, den som feller ned sitt sete uten å spørre om det er OK for den som sitter bak, eller den som låser setet for den som sitter framfor uten å spørre? Det ene er vel ikke verre eller bedre enn det andre, og begge deler viser en attityd når det gjelder å prioritere seg selv på bekostning av andre som jeg har vanskelig for å akseptere.
fb_gilla
Om personer som Lissi skulle vara mer ödmjuk mot sina långbenta medmänniskor så skulle de här aldrig vara ett problem.
..och om Du bemödat Dig om att läsa mitt inlägg ordentligt när Du ändå citerar det så står det att det inte borde vara något problem OM MAN KONFERERAR MED DEN BAKOMVARANDE!!! Vilket betyder att om jag frågar och personen säger att det är helt ok, (och kanske även själv fällt sitt), varför skulle jag låta bli då?? För att Du har långa ben???
Jag har aldrig fällt en stol utan att fråga , men tydligen har andra råkat ut för sådana och DET ska inte jag ha skit för!
Läs ordentligt innan Du svarar tack! Huruvida jag sen är ödmjuk eller inte mot personer med långa ben vet Du inget om!
Lissi - som FORTFARANDE aldrig fäller utan att ha frågat innan!!
Jag mår illa när jag läser allt elakt som skrivs här!
Att Lissi skulle vara egoist och inte visa hänsyn till andra..det finns ingen mer omtänksam och hjälpsam person än hon!
Jag är helt säker på att hon skulle respektera om någon nekade henne att fälla ett säte!
Sunny
..och om Du bemödat Dig om att läsa mitt inlägg ordentligt när Du ändå citerar det så står det att det inte borde vara något problem OM MAN KONFERERAR MED DEN BAKOMVARANDE!!! Vilket betyder att om jag frågar och personen säger att det är helt ok, (och kanske även själv fällt sitt), varför skulle jag låta bli då?? För att Du har långa ben???
Jag har aldrig fällt en stol utan att fråga , men tydligen har andra råkat ut för sådana och DET ska inte jag ha skit för!
Läs ordentligt innan Du svarar tack! Huruvida jag sen är ödmjuk eller inte mot personer med långa ben vet Du inget om!
Jag tycker vi borde utöka de 7 dödssynderna till 8 dödssynder för att fälla sätet verkar vara en sådan :eek:
Och väldigt lätt att döma människor efter om de fäller säten eller inte... Jag fattar fortfarande inte...:confused: Hur farligt kan det vara...jag har flugit med personer som är längre än er...och jag har haft en person bakom mig en gång som var över 2 meter och då gav det ju sig själv...han hade nämligen inbyggda "kneedefenders" eftersom han satt med knäna uppe vid hakan och låst fast stolen :eek: Den gången när jag vände på mig och frågade om det gick bra om jag fällde sätet såg han förlägen ut, pekade på sina ben och bad om ursäkt att jag inte kunde göra det... Det känns inte som någon i den här tråden ser det från den sidan som den här trevliga mannen gjorde...
Att Lissi skulle vara egoist och inte visa hänsyn till andra..det finns ingen mer omtänksam och hjälpsam person än hon!
Jag är helt säker på att hon skulle respektera om någon nekade henne att fälla ett säte!
Sunny
fb_gilla
Jag tycker vi borde utöka de 7 dödssynderna till 8 dödssynder för att fälla sätet verkar vara en sådan :eek:
Och väldigt lätt att döma människor efter om de fäller säten eller inte... Jag fattar fortfarande inte...:confused: Hur farligt kan det vara...jag har flugit med personer som är längre än er...och jag har haft en person bakom mig en gång som var över 2 meter och då gav det ju sig själv...han hade nämligen inbyggda "kneedefenders" eftersom han satt med knäna uppe vid hakan och låst fast stolen :eek: Den gången när jag vände på mig och frågade om det gick bra om jag fällde sätet såg han förlägen ut, pekade på sina ben och bad om ursäkt att jag inte kunde göra det... Det känns inte som någon i den här tråden ser det från den sidan som den här trevliga mannen gjorde...
fb_gilla
Det verkar som att Arne hittar de känsliga ämnena att diskutera,Bildgåtor och Stolsfällningar. bye_bye
I bägge fallen gäller väl att folk har olika åsikter,observera ÅSIKTER,det finns inget rätt eller fel, inga fakta som att jorden är rund,bara vad man själv tycker...:eek:
Admirala
2014-03-08, 23:32
Hurra for Arne som klarer å lage to slike diskusjonstråder på kort tid!
Skaper liv i forumet, og det er jo bra klapp_klap
For meg kan folk senke setene så mye de vil, men jeg er 1,67 høy så det plager meg ikke uansett. Men aldri, og da mener jeg bokstavelig talt aldri, har noen spurt meg om det er ok at de gjør det. Eller snudd seg først, for å sjekke om jeg har kaffe eller vin (det er ofte vin) på bordet mitt.
Det verste jeg har opplevd som flypassasjer er faktisk dem (og det har alltid vært menn) som har sittet i setet ved siden av meg og
1) vært forkjølet, snytt seg i medbrakt papir og deretter lagt alle de gjennomfuktede snytefillene i lommen på setet foran
2) snorket. Høyt.
3) ikke dusjet siden århundreskiftet
4) spiller musikk på medbrakt dings med sånne øretelefoner som funker slik at jeg KUN hører diskantlydene (eller hva det nå heter) gjennom hele flyturen
5) skrever så bredt (ohh, I have balls the size of a horse, you know), så mye at det er umulig å ikke ha konstant nærkontakt med det ene beinet deres.
Så vi har alle våre flypassasjerhatobjekter snyft_drop
Men som det ble sagt oppi tråden her: alternativet er jo å holde seg hjemme. Så vi får bare tåle litt ukomfortabelhet, enten det er på den ene eller andre måten. Selv er jeg selvsagt den perfekte flypassasjer :cool:
greklandsgalen
2014-03-08, 23:41
Jag är ingen van resenär, sen jag första gången åkte till Grekland 1981 har det blivit 11 resor. 11 st på 32 år, inte mycket alltså. Vad jag har inbillat mig så är de flesta här, i alla fall de som kommenterar just denna insändare mycket resvana människor som i en del fall åker inte bara en gång om året, utan det kan bli både 2 och 3 resor, till Grekland.
Vad jag är förundrad över är att det problematiseras så mycket över en så trivial företeelse som en flygresa ändå är.
De få gånger jag har rest har jag aldrig ens reflekterat över stolsfällningar eller barn som varit med i planet. Mina tankar har helt varit uppfyllda av längtan till det resmål jag varit på väg till och bara haft förväntan.
Ju fler gånger man reser desto mer luttrad och överseende blir man, det är vad jag trott, men det verkar som att det är helt tvärtom. Man ser bara problem med allt som kan förekomma på resan.
Detta är ett problem som fullständigt har undgått mig. :o Flyger inte så ofta att det bekymrar mig. :D
A
Monica C
2014-03-08, 23:50
[quote=greklandsgalen;326850]
Vad jag är förundrad över är att det problematiseras så mycket över en så trivial företeelse som en flygresa ändå är.
De få gånger jag har rest har jag aldrig ens reflekterat över stolsfällningar eller barn som varit med i planet. Mina tankar har helt varit uppfyllda av längtan till det resmål jag varit på väg till och bara haft förväntan.
Ju fler gånger man reser desto mer luttrad och överseende blir man, det är vad jag trott, men det verkar som att det är helt tvärtom. Man ser bara problem med allt som kan förekomma på resan.[/quote
fb_gillaMonica:)
5) skrever så bredt (ohh, I have balls the size of a horse, you know), så mye at det er umulig å ikke ha konstant nærkontakt med det ene beinet deres.
:cool: Ja det där är vanligt...och inte bara på flygplan!
Yanna
Jag är lite smått chockad över diskussionen här inne. Är det svält, krig eller flygplansstolar som diskuteras? Ord som kränkta och oempatiska i sammanhang om flygplansstolar.
Jag uppskattar att det är fart i forumet men jag förstår inte riktigt hur detta kan röra upp så heta känslor. Fast jag förstod aldrig diskussionen om bildgåtor heller.
/ Ofelia
[quote=greklandsgalen;326850]
Ju fler gånger man reser desto mer luttrad och överseende blir man, det är vad jag trott, men det verkar som att det är helt tvärtom. Man ser bara problem med allt som kan förekomma på resan.[/quote
fb_gillaMonica:)
fb_gillafb_gilla
barn som varit med i planet.
Ingen har klagat på ATT det finns barn med i planet! :cool:
Men GRATTIS till att du aldrig haft ett barn bakom dig som sparkat dig i ryggen under en flygresa!!! klapp_klap
Jag uppskattar att det är fart i forumet
/ Ofelia
Det tycker nog många och det är nog därför diskussionen
går på högvarv nu....Ang_elx
para poli
2014-03-09, 00:23
Har hört att det ska göras ett tillägg i FN:s deklaration om männskliga rättigheter; artikel 9 7§: Rätten att fälla sitt flygplanssäte om detta är möjligt att fälla.
Ni som motsätter er detta kan ställas inför rätta inför Haagtribunalen.
Grattis!
Monica C
2014-03-09, 10:09
Har hört att det ska göras ett tillägg i FN:s deklaration om männskliga rättigheter; artikel 9 7§: Rätten att fälla sitt flygplanssäte om detta är möjligt att fälla.
Ni som motsätter er detta kan ställas inför rätta inför Haagtribunalen.
Grattis!
:D:D:D
Monica:)
Polarmannen
2014-03-09, 10:40
Men hallå Lissi du skriver ju! "Likaväl som en normallång betalat för att kunna fälla så får en väldigt lång "stå ut med omaket" i de extremfall man inte kommer överens"
Det tolkar jag som att personer som har långa ben får skylla sig själv att man är född med långa ben och att bara för det går har personen framför rätt att fälla bak ryggstödet, istället får den långbenta ta smällen att ha 4timmar konstant smärta i knän för att någon ska få lägga bak sitt ryggstöd för bättre komfort. Varför kan inte personen framför vara empatisk och förstå problematiken för långbenta. LOVAR att ingen långbent gör detta för att bråka.
Har varit i en dispyt trots otroligt många resor, med en person framför och det slutade med att hen fick fälla upp ryggstödet då det enligt flygbolaget inte fanns någon rätt att fälla bak ryggstödet då det för mig helt omöjligt skulle gå fortsätta resan. Har sett andra som bråkat om detta och då har man placerat om vissa personer. Ofta den som vill fälla bak ryggstödet.
Problemet kommer fram då man inte frågar och trycker bak ryggstödet så att personen bakom först och främst inte är beredd och sedan gör sig illa, eller att man skiter i personen bakom inte vill att man fäller bak ryggstödet. Om man istället frågar flygvärdinnan brukar de gå att byta plats i planet.
Polarmannen
2014-03-09, 10:45
Sunny
Jag tvivlar inte på att Lissi är en jätte bra person och är väldigt empatisk. Läs igen vad hon skrev så förstår du varför jag reagerar. Hon skriver att om det blir bråk får den med långa ben skylla sig själv och stå ut med att framförvarande fäller bak ryggstödet.....
Var det en (god?) ide om den som har lange ben, eier problemet, henvender seg til personen som sitter på setet foran, f ø r flyet letter, og spør om vedkommende kan la være å felle ned setet sitt og årsaken ?
Om hele denne diskusjonen (som det også er helt frivillig å følge/lese :rolleyes:)
vil jeg si : ER DET MERKELIG AT DET BRYTER UT / ER KRIGER I VERDEN ?:eek:
Sunny
I STEMMER 100% fb_gilla
Athanasia
2014-03-09, 12:24
Jag är inte speciellt lång...bara 1.68..men har problem med ryggen...jag fäller stolen..om de som sitter bakom tycker nåt annat så är jag lyhörd..
Jag är inte speciellt lång...bara 1.68..men har problem med ryggen...jag fäller stolen..om de som sitter bakom tycker nåt annat så är jag lyhörd..
Skulle precis skriva att jag har vissa problem med ryggen som gör att jag behöver fälla stolen en stund då o då (för av avlasta och sträcka ut rygg o höfter) Läser igenom inläggen innan, INGEN har samma problem som mig (trodde jag) men så skriver du detta :D
Vi är många i vår herres hage, alltså är vi många som har olika problem, och tyckanden. Men för den sakens skull så ska vi väl inte behöva bli påhoppade för att vi alla är olika.
När jag behöver fälla stolen en stund så frågar jag nästan alltid om det går bra.
Irene
Jag tvivlar inte på att Lissi är en jätte bra person och är väldigt empatisk. Läs igen vad hon skrev så förstår du varför jag reagerar. Hon skriver att om det blir bråk får den med långa ben skylla sig själv och stå ut med att framförvarande fäller bak ryggstödet.....
Ja, jag läste detta, men jag tycker INTE Lissi eller någon annan här har gjort sig förtjänt att bli kallad för egoist och att vara en person som bara tänker på sig själv!
Det måste ju verkligen vara extremt ovanligt att någon skulle fälla ner sätet om den bakomvarande verkligen beskrev problemet i samband med detta!
Om jag själv hade varit med om så mycket obehag på mina flygningar som Ni beskriver här, tja, då hade jag nog stannat hemma! (alltså OM jag upplevde det som att folk inte visar någon hänsyn)
Men hallå Lissi du skriver ju! "Likaväl som en normallång betalat för att kunna fälla så får en väldigt lång "stå ut med omaket" i de extremfall man inte kommer överens"
...därmed inte sagt att JAG har fällt ryggstödet någon gång mot bakomvarandes vilja! Alltså är det inte JAG som är egoistisk och oempatisk. Det måste väl ändå vara den som gjort det som är det eller:confused::confused::confused:
Fast jag kanske resonerar fel. Det verkar i alla fall vara en tråd som kommer att vara länge!
Lissi
Polarmannen
2014-03-09, 18:41
Ja, jag läste detta, men jag tycker INTE Lissi eller någon annan här har gjort sig förtjänt att bli kallad för egoist och att vara en person som bara tänker på sig själv!
Det måste ju verkligen vara extremt ovanligt att någon skulle fälla ner sätet om den bakomvarande verkligen beskrev problemet i samband med detta!
Om jag själv hade varit med om så mycket obehag på mina flygningar som Ni beskriver här, tja, då hade jag nog stannat hemma! (alltså OM jag upplevde det som att folk inte visar någon hänsyn)
Sunny varför finns forum om man inte får uttrycka sin åsikt?? jag trodde att det var därför man skrev/läste forum för man vill veta andras åsikter om saker och ting?
JAG tycker att det är egoistiskt att fälla ner ryggstödet för att få bättre komfort om personen bakom inte vill det p.g.a för långa ben. Det är något helt annat om man inte vill...
Jag har endast varit med om detta en gång trots otroligt mycket resande och då löste flygbolaget det. Dock har jag sett andra i samma situation.
Vill avsluta med att jag är väldigt lessen att ni Sunny och Lissi , tog det så hårt att jag tycker man är egoistisk när man fäller bak ryggstödet i VISSA situationer. Va inte meningen att någon skulle ta illa vid. Jag ber om förlåtelse. Men jag hoppas att jag får fortsätta uttrycka min åsikt och för den delen även höra andras.
Polarmannen
2014-03-09, 18:56
...därmed inte sagt att JAG har fällt ryggstödet någon gång mot bakomvarandes vilja! Alltså är det inte JAG som är egoistisk och oempatisk. Det måste väl ändå vara den som gjort det som är det eller:confused::confused::confused:
Fast jag kanske resonerar fel. Det verkar i alla fall vara en tråd som kommer att vara länge!
Lissi
Självklart Lissi inte du men den som gör detta.
Sunny varför finns forum om man inte får uttrycka sin åsikt?? jag trodde att det var därför man skrev/läste forum för man vill veta andras åsikter om saker och ting?
JAG tycker att det är egoistiskt att fälla ner ryggstödet för att få bättre komfort om personen bakom inte vill det p.g.a för långa ben. Det är något helt annat om man inte vill...
Jag har endast varit med om detta en gång trots otroligt mycket resande och då löste flygbolaget det. Dock har jag sett andra i samma situation.
Vill avsluta med att jag är väldigt lessen att ni Sunny och Lissi , tog det så hårt att jag tycker man är egoistisk när man fäller bak ryggstödet i VISSA situationer. Va inte meningen att någon skulle ta illa vid. Jag ber om förlåtelse. Men jag hoppas att jag får fortsätta uttrycka min åsikt och för den delen även höra andras.
Du får absolut fortsätta och uttrycka din åsikt, det har jag INTE sagt något om!!
MEN jag tar illa vid mig när man på ett forum där många av oss knappt känner varandra, blir kallad för både det ena och det andra, de "orden"behövs inte i sammanhanget för att försvara sig, det är ju också så lätt att missuppfatta det någon skriver pga att man inte känner personen.
Men jag kan förstå problematiken för Er "långbenta" men har inte hamnat i denna situationen med någon medpassagerare, på de flygningarna jag gjort upplever jag det som de flesta har sina säten fällda.
Sunnybye_bye
dromprinsen
2014-03-10, 15:52
Heja Nilam! Jag är övertygad om att du är en medkännande och ansvarsfull person. Att likna dig vid något annat för att du fäller en flygstol är lite "too much".
Jag fäller också min stol och förnekar ingen annan att göra dito. Tycker
att ämnet tar för MYCKET PLATS!!! i forumet._B-anana_B-anana_B-anana
Kolla länken om du är "passageraren från helvetet (http://www.gp.se/resor/1.2306233-passagerare-fran-helvetet-)". Man börjar nästan undra om de har läst tråden här på Kalimera :D
/Netwolf
Kolla länken om du är "passageraren från helvetet (http://www.gp.se/resor/1.2306233-passagerare-fran-helvetet-)". Man börjar nästan undra om de har läst tråden här på Kalimera :D
/Netwolf
Den var bra!:D
Katitzi:)
Man börjar nästan undra om de har läst tråden här på Kalimera :D
/Netwolf
Jo det finns ju klart samband. :D
Att sedan sådana råd överhuvudtaget behöver lämnas visar ju hur otroligt olika vi är, även som flygpassagerare.
:) Masse
Tänkte också på Kalimeratråden (den gamla) om att fälla sätet, när jag läste dagens GP. Det var jag som blev utsedd till barnhatare den gången flabb_flab
Har efter den tråden studerat flygplanssätena mer ingående och kommit fram till att för att ha obehag av att framförvarande fäller sätet så måste man ha inte långa ben utan väldigt höga ;) Det är först ca 20 cm upp på ryggstödet, mätt från sitsen, själva sitsen är väl ca 15 cm tjock, som stolsryggen lutas in över knäna på den som sitter bakom.
I en del flygplanssäten blir det mer plats där man i de flesta fall har knäna mer plats för bakomvarande. Ni som inte kollat, gör det vid nästa flygning.
Själv tycker jag katapulten är ett värre problem än stolsfällning, jag fäller stolen, de framför mig gör det, jag har aldrig frågat om lov, ingen framför mig har någonsin frågat om lov.
Och aldrig har jag blivit ombedd att fälla upp stolen, ej heller bett framförvarande göra det.
Tänkte också på Kalimeratråden (den gamla) om att fälla sätet, när jag läste dagens GP. Det var jag som blev utsedd till barnhatare den gången flabb_flab
Har efter den tråden studerat flygplanssätena mer ingående och kommit fram till att för att ha obehag av att framförvarande fäller sätet så måste man ha inte långa ben utan väldigt höga ;) Det är först ca 20 cm upp på ryggstödet, mätt från sitsen, själva sitsen är väl ca 15 cm tjock, som stolsryggen lutas in över knäna på den som sitter bakom.
I en del flygplanssäten blir det mer plats där man i de flesta fall har knäna mer plats för bakomvarande. Ni som inte kollat, gör det vid nästa flygning.
Själv tycker jag katapulten är ett värre problem än stolsfällning, jag fäller stolen, de framför mig gör det, jag har aldrig frågat om lov, ingen framför mig har någonsin frågat om lov.
Och aldrig har jag blivit ombedd att fälla upp stolen, ej heller bett framförvarande göra det.
fb_gilla
para poli
2014-03-16, 20:09
Nä, där går min anständighetsgräns!
Iaf, apropå GP-artikeln, det där med fötterna är något som plågar mig. Är så väldans brydd att mina fötter ska lukta. Tycker om att ta av mej dojjorna. Inga större problem, brukar ha ankelstrumpor på mig. Men vid några tillfällen från Vietnam, Filippinerna och Thai, har jag haft flippisar eller badtofflor. Dom blir ju inte fräscha efter några veckor. Brukar även ha våtservetter i handbagaget, så fötterna går att åtgärda, men flippisarna...
Faktum är att jag har aldrig nånsin störts av någons fotodör på flyget, om ens märkt någon. På bio däremot.. uuurk!
/Netwolf
Nu har det tagits fram den ultimata flygstolen (http://www.expressen.se/allt-om-resor/flygstolen-som-satter-stopp-for-kiv-ombord/), som ingen behöver reta sig på! :)
/Netwolf
Den ser ju trång ut?
Lissi
para poli
2014-07-10, 11:23
Den ser ju trång ut?
Lissi
Verkligen! Svårt att se det revulotionerande i detta?
Alltså; svårt att komma ifrån att det på en begränsad yta, vill bolagen ha in så mycket pax som möjligt.
Kommer aldrig bli bekvämt!
Nä och extremt trångt tycker jag det är på Thomas Cooks plan!
Lissi
para poli
2014-07-10, 13:35
Lissi
Jo charterflygen skulle aldrig godkännas som boskapstransporter av djurskyddsmyndigheten.
Marianne
2014-07-10, 14:16
Instämmer verkligen!
Hamnade på sista raden på deras plan förra året och hade svullen fot i flera veckor efter den hemresan. Läkaren trodde t o m att det handlade om blodpropp så jag skickades på akuten där jag blev ordentligt undersökt en hel eftermiddag. Men det var alltså den trånga platsen på planet som hade skadat foten.
Efter den resan betalar jag gärna extra för att kunna välja plats och jag reser helst inte med Thomas Cooks plan om jag kan undvika det.
Lissi
Jag åkte med dom till Lesvos och det var inte sämre än på något annat plan. Även om jag som kortväxt sitter bra på alla plan var det ingen skillnad i jämförelse med SAS. Eva
Marianne
2014-07-10, 18:19
Jag åkte med dom till Lesvos och det var inte sämre än på något annat plan. Även om jag som kortväxt sitter bra på alla plan var det ingen skillnad i jämförelse med SAS. Eva
Då ær det væl så att det ær skillnad på vilket plan man hamnar på, før nær jag jæmfør det Thomas Cooks plan och det SAS-plan jag åkte med senast så var det ENORM skillnad! Till SAS førdel.
Så är det kanske. Jag flyger med SAS varje månad mellan Umeå och Stockholm och det är den sträckan jag kan jämföra med. Kanske det var ovanligt gott om benutrymme på planet till Lesvos. Vi är många som är tacksamma för att det går att flyga direkt från Sverige till Lesvos. Eva
Lite fötter har aldrig stört:) men behovet av att fälla en stol bakåt på en kort Greklandsflight när man vet att det påverkar den bakom är obegripligt. Så jobbigt kan det väl inte vara?
Vi flög med Aegean Air ner till Aten och de hade väldigt lite utrymme för benen. Min sambo som är ca 1.85 fick sitta på sniskan!__D och ännu värre blev det när personen framför fällde sätet. Nu har han haft ont i knäna hela tiden här nere. Det är ju inte klokt! Och snart är det dags för hemfärd... :eek:
Katitzi:(
Claes på Lesvos
2014-07-12, 08:09
Med Aegean kan du checka in 48 timmar innan avfärd. Då brukar platserna vid nödutgångarna vara lediga.
Instämmer verkligen!
Hamnade på sista raden på deras plan förra året och hade svullen fot i flera veckor efter den hemresan. Läkaren trodde t o m att det handlade om blodpropp så jag skickades på akuten där jag blev ordentligt undersökt en hel eftermiddag. Men det var alltså den trånga platsen på planet som hade skadat foten.
Jag var helt blå på underbenet när vi kom hem från Tilos men det var borta dagen efter. Jag trodde först också att jag fått en blodpropp.Det var jättetrångt mellan sätena och omöjligt att sträcka på benen utan att få framförvarande säte som ett tryck över nedre delen av benen.
Jag har aldrig upplevt detta förut och för några år sen hade jag inga problem med TC...Sämre ben eller så har de klämt in fler stolsrader i nya plan?
Lissi
Bråk om fällda säten, kan få oanade konskvenser (http://www.expressen.se/allt-om-resor/planet-fick-nodlanda-efter-brak-om-fallt-sate-1/) flabb_flab
/Netwolf
Bråk om fällda säten, kan få oanade konskvenser (http://www.expressen.se/allt-om-resor/planet-fick-nodlanda-efter-brak-om-fallt-sate-1/) flabb_flab
/Netwolf
Härligt att läsa att Knee defender är förbjudna att användas på vissa flygbolag :D
Då är det bra med Ryan Air för där slipper man detta tjafs!:D:D
Bra flygningar och inget bråk om fälla eller inte. Kanske något för alla som klagar ;)
Lissi
Fattar verkligen inte problemet, jag åker mest lufthansa, austrian osv och på de nya stolarna dem har fälls det så litet så det märks knappt om framförvarande fäller, (för mig Aegean har ungefär samma stolar, ni vet de där ultratunna som har tidningarna bakom bordet (själv tycker jag dom är riktigt bekväma men sambon tycker dem är hårda )) på äldre stolar, som tex senast vi flög ett allmänt dassigt SAS flyg så märktes det mer när framförvarande fällde, men fortfarande inget problem, och jag är både lång och storväxt av mig så jag tycker jag om nån borde få det obekvämt, Tycker att man självklart har rätt att fälla sitt säte, och det utan att be bakomvarande om lov, men är det så att bakomvarande har problem med det så får man ju kanske anpassa sig efter situationen
Mahava
fb_gillafb_gilla
Lissi
Vad det gäller Norwegian så spelar det verkligen ingen roll om man fäller eller inte, varken för den som fäller eller för den som sitter bakom....tror inte ens det är 5 cm skillnad!
Athanasia
2014-08-29, 19:18
Så länge möjligheten finns och jag tycker att jag behöver fälla så gör jag det.
And the story goes on and on forever..... :eek:
Athanasia
2014-08-29, 19:54
:)snyft_drop:p_B-anana__D:)
Man är ju ingen van användare av det här forumet eftersom jag inte reser till Grekland så ofta längre. Inte desto mindre är jag ofta inne och läser och blir avundsjuk på alla er som faktiskt får åka till det underbara landet. Men ibland rycker det till i den där nerven som gör att man vill göra ett inlägg, och nu är det dags. Har följt den här tråden sen den startade eftersom jag berörs av problemet vid flygresor och, måste säga att jag blir förvånad över den brist på empati som vissa inlägg visar. Senast skriver "Athanasia" " Så länge möjligheten finns och jag tycker jag behöver fälla så gör jag det". Det är möjligt att jag övertolkar vad hen skriver men Athanasia vill i alla fall inte jag ha i stolen framför mig. Senast för några veckor sedan på flyget till Menorca hade jag en "Athanasia framför som fällde stolen och ( trots flera påstötningar vägrade fälla upp den) vilket fick till följd att mina ben hade minimalt utrymme med kramp som påföljd. Jag är 194 cm och har insett att charterflyg börjar bli en variant av "survival of the fittest". Jag har viss förståelse att man vill fälla stolen på en 12-timmarsflight till ex. Thailand men på en 3-4 timmarsflight till medelhavet
Så borde man kunna sitta upprätt och inte plåga stackaren som sitter bakom!
Skönt att se att det är de viktiga diskussionerna som dominerar.
Skall ge min empiriska(minsta 500 flygningar) men fullständigt ovetenskapliga erfarenhet i ämnet.
Man, 200 cm = ryggstöd upp. Kvinna, 150 cm= ryggstöd ner.
Funderar dessutom på var tråden om bästa all-inclusive i Grekland tog vägen?
Res ofta, Jonas
Skönt att se att det är de viktiga diskussionerna som dominerar.
Skall ge min empiriska(minsta 500 flygningar) men fullständigt ovetenskapliga erfarenhet i ämnet.
Man, 200 cm = ryggstöd upp. Kvinna, 150 cm= ryggstöd ner.
Funderar dessutom på var tråden om bästa all-inclusive i Grekland tog vägen?
Res ofta, Jonas
Skärp dig nu. ;) jag är 151 och fäller aldrig mitt ryggstöd utan att fråga den som sitter bakom. Behövs förövrigt inte på kortare flygningar till Medelhavet. Eva
Skärp dig nu. ;) jag är 151 och fäller aldrig mitt ryggstöd utan att fråga den som sitter bakom. Behövs förövrigt inte på kortare flygningar till Medelhavet. Eva
Alla som sitter runt omkring en heter inte EVA! :Dflabb_flab
Annars är ju "problemet" ganska lättlöst. Fäller ngn och man störs av det, så ber man försynt om att denne vänligen kan fälla upp sitt ryggstöd. Vill dom inte, så kan dom välja på att få en stor j-a fet smäll. Brukar funka.:D
/Netwolf
Annars är ju "problemet" ganska lättlöst. Fäller ngn och man störs av det, så ber man försynt om att denne vänligen kan fälla upp sitt ryggstöd. Vill dom inte, så kan dom välja på att få en stor j-a fet smäll. Brukar funka.:D
/Netwolf
flabb_flab
Jag kom på en lösning på problemet: man fäller sitt ryggstöd till 50%, då har man en kompromiss, eller så gör man samma som hon Ribbing säger gällande armstödsbråk, man har ryggstödet fällt halva resan (exklusive tiden bältesskylten är på förstås ) :) : Problem solved bye_bye
Man ber passageraren i stolen bakom att flytta på sig och gå in och sätta sig på toaletten resten av resan så man får fälla ned sitt säte och vräka ut sig riktigt ordentligt. Alternativt: Man ber hen vänligt men bestämt att gå ut och taga sig en plats på ena vingen.
Det ultimata skulle kanske vara att vid incheckningen (el. kanske t o m när man bokar) kunna välja nerfällbart säte på en del av planet och icke nerfällbart säte på en annan del av detsamma (som förr när man valde rökare el. icke-rökare) Eftersläntrare får tyvärr ta det som blir över! Smart, eller hur... ;)!
Simetra bye_bye
I-lands problem!....och jag tycker att sparkande barn är värre! :rolleyes: o föräldrar som inte förstår hur irriterande det är när deras ängel sparkar min rygg i 3-4 timmar! De tar ju en liten sparkpaus ibland - o kör igång igen!:( Brukar börjar med att prata m barnet... sedan föräldrarna. Sen, ja då blir jag lite arg.... o fräser som en katt.. nu har jag kanske hoppat ifrån trådenAng_elx
/Emma
I-lands problem!....och jag tycker att sparkande barn är värre!
I-lands problem var det ja.. :D
/Netwolf
Man kan nog (med största säkerhet) säga att alla (åtminstone de allra flesta) av de "problem", frågor etc. som diskuteras i detta forum under respektive ämne är just I-landsproblem (inklusive mina egna).
Brukar tänka på det ibland när det kommer till mig själv och mitt skrivande här: Jag/Vi är lyckligt lottade som har möjligheten att få åka på semester över huvud taget, friheten att röra oss över gränser hur som helst osv.
Sen är det så klart att livet består av många olika områden. Bara för att vi har förmånen att få åka på semster så betyder inte det att livet i övrigt är plättlätt men ändock...
Och särskilt så som det ser ut just nu i världen, så ter sig mina/våra små "problem" om vilken båt jag/vi ska ta till vilken ö löjligt och verkligen skrattretande små.
Och så vill jag få inflikat här: Mitt svar i tråden här ovan var fyllt av ironi (men lyckades glömma smileys) om någon nu inte förstod det. Naturligtvis anser jag att man måste visa hänsyn om en person som sitter bakom mig för ont i benen resten av resan bara för att jag ska få fälla ned mitt ryggstöd några cm.
Mitt svar i tråden här ovan var fyllt av ironi (men lyckades glömma smileys) om någon nu inte förstod det.
Det är förödande att glömma smileys i dagens samhälle. Folk kan ju misstolka signalerna och tro att man menar allvar :D;):)flabb_flab
/Netwolf :cool:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.