handdator

Visa fullständig version : Nice/Cannes


Hasse
2006-03-12, 11:45
Jag ska på konferensresa med jobbet i september och vi ska troligen bo "mellan Nice och Cannes någonstans". Allt jag vet om tvenne städer är vad som visats i tv från t.ex Cannes´ filmfestival och dylikt. Det är väl två stora städer med en oherrans massa flärd, lyx och vackra människor mm. och vad annat finns då möjligtvis att finna förutom det ???

Jag skulle vilja veta vad som finnas kan på nätet om detta område, någon trevlig site som kan berätta lite grundläggande och innehålla trevliga bilder.

Tid finnes det ju gott om fram till september.



Hasse :cool:

Frappe
2006-03-12, 15:57
Vad du hittar på nätet har jag inga tips om. Dock om du får tid över hyr en bil gärna en cab och åk kustvägen från Cannes ner till Monaco, underbar väg. Ett måste är att promenera upp till borgen där även grekerna gjort sitt avtryck, NIKI. Ligger ovanför fisketavernorna i slutet av Nice mot Monaco hållet!flabb_flab Du som gillar vin kan besöka någon av alla vingårdar som finns i området, eller varför inte nått av parfym fabrikerna...:rolleyes:
Nåja det finns mycket att se, när du vet var ni ska bo mm och fått programmet kan man se lite mer vad för tid du har o röra dig med! klapp_klap

Camilla

Elisabet
2006-03-12, 17:17
Jag skulle vilja veta vad som finnas kan på nätet om detta område, någon trevlig site som kan berätta lite grundläggande och innehålla trevliga bilder. Googla på Alpes-Maritimes, som området heter, så hittar du ett och annat. Är det i Antibes/Juan les Pins ni ska bo? Det är två trevliga tvillingstäder som ligger mellan Nice och Cannes. Sök på dem också, så hittar du en del.

Hasse
2006-03-12, 18:25
Ni är snabba med svaren, ni flickor !:p

Camilla - denna konferensresa kommer inte att innehålla något utrymme för egna utsvävningar så att det går att åka iväg från området dessvärre. Jag tror det blir tre övernattningar för min del och allt vi kommer att göra blir diverse sammankomster, eventuellt någon utbildning mm. och då finns nog ytterst få egna stunder att få. I alla fall stunder med längre tid till förfogande. Skulle tro att det finns åtskilligt att göra i Nice där jag antar att verksamheten under helgen kommer att förläggas.

Jag vet faktiskt ännu väldigt lite, nyheten om själva resan kom för ett par dagar sedan.

Elisabet - jag vet som sagt för lite ännu men nu har jag i alla fall tack vare dig några ortsnamn (?) att gå på. Jag har sett en bild på anläggningen vi ska bo på men det är allt jag vet. Kanske kan jag via Google hitta någon bild som är den jag sett ?

Som alltid med större konferenser av detta slag är en eller flera arrangörer på sitt sätt inblandade med t.ex flyg och boende för att allt ska fungera praktiskt. Skulle tro att det finns information att få via dem vad det lider. Det är ju ett knappt halvår kvar innan vi åker.




Hasse :cool:

Kalimera
2006-03-13, 08:34
Det är länge sedan jag var i Nice, tillbringade flera somrar där under min tågluffarepok. Tills jag en dag upptäckte Grekland...

Nice är som du skriver en flärdfull stad, det är också en mycket vacker stad. Säkert har det hänt massor sedan jag var där, men gamla stan borde vara intakt, där är/var väldigt fint. Ett år valde vi att bo i Juan les Pins som var en en fin by med mycket charm. Hoppas ni ska bo där Hasse!

Du som gillar vin kommer säkert ha fullt upp med att prova viner så du kanske ändå inte hinner med annat. ;)

karinafp
2006-03-14, 15:42
OM du skulle få tid, tycker jag verkligen att du skulle försöka ta en tripp till den mysiga staden Villefranche-sur-mer. Helt underbart att strosa runt i gränderna som sluttar ner mot havet... (James Bond körde runt här i en film också....tror att det var i Never say never again... ;)) Andra säkra kort är ju konstnärsbyn St Paul de Vence, keramikstaden Vallauris och parfymstaden Grasse.

Vad härligt det låter! Jag är bara LITE avundsjuk... det var alldeles för länge sedan jag var där!

anoula
2006-03-14, 15:48
keramikstaden Vallauris
Jag har en fransk kompis som har hus där. Har varit och hälsat på ett par gånger - verkligen ett mysigt ställe.

Hasse
2006-03-25, 16:03
mysiga staden Villefranche-sur-mer. Helt underbart att strosa runt i gränderna som sluttar ner mot havet... (James Bond körde runt här i en film också....tror att det var i Never say never again... ;))



Och jag som tycker Bond-filmerna är både en aning överreklamerade och bitvis smått fåniga här och där. Men nu har jag lärt mig lite efter att ha sett några på Kanal5 de senaste månaderna.

Där han körde runt, var det då han skapade kaos i hela byn och alla grönsaksstånd demolerades och allt blev en stor hög av folk, grönsaker, bilar, djur och annat medan han lugnt körde vidare med den snygga tjejen ?

Kan ha totalt fel............


Hasse :cool: