handdator

Visa fullständig version : Vad bör man inte missa på Kos?


nickelena
2014-03-02, 18:40
Halloj.
Har lyckats boka flyg för två vuxna och en tioåring (med Ryan) och en vecka på Kosta Palace i Kos stad för 4000 kr på självaste påsklovet_B-anana...Så nu ska vi testa att flyga med Ryan till Grekland. Sen kan vi diskutera om det är bra eller dåligt, när vi har erfarenhet.
Vad bör vi ha upplevt under denna vecka? Hur är avståndet mellan Kos stad och de varma källorna, moppeavstånd?
Sol och bad är inget man räknar med vid påsk, utan mer att njuta av all god mat och livet i Grekland.
Ser tacksamt fram mot lite tips...

nickelenabye_bye

Kalimera
2014-03-03, 09:54
Hur är avståndet mellan Kos stad och de varma källorna, moppeavstånd?Ja, det är moppeavstånd. Många cyklar dit, så det är ganska nära. Från parkeringen (där det finns en massa hungriga getter) går en stig ner till stranden. Man kan köra ända ner, men det är väldigt brant.

Fysimera
2014-03-03, 12:00
Kanske en dagsutflykt till Nisiros.

En spännande ö med levande/sovande vulkan.
Olle

Ia
2014-03-03, 20:00
Ja, fin sykkeltur til Thermabad...men litt langt for 10-åring om han ikke er vandt med å sykle lengre turer... mye flatt, men litt oppover også.
Fantastisk deilig å ligge der å plaske om det ikke er så varmt i luften...anbefales...
Hotellet deres ligger midt i smørøyet..:)

Kalimera
2014-03-03, 20:14
Kanske en dagsutflykt till Nisiros.Håller med. En dagstur till Nisyros (http://www.kalimera.se/oar/dodekan/nissyros.html) får ni inte missa.

nickelena
2014-03-03, 21:53
Tackar för dessa tips. Har nog lyckats fresta ett par kompisar att hänga med. Denna tokbilliga resa med boende gör att de inte kan motstå en vecka med oss:D
Vi tar glatt emot flera tips. Tack så längebye_byebye_bye

Lena med herrar

Kalimera
2014-03-05, 11:31
Vi tar glatt emot flera tips.Om ni vill vara kulturella finns det hur mycket som helst att se i Kos stad. Andra intressanta sevärdheter är Asklepion (ligger nära Kos stad), borgen i Antimachia nära flygplatsen, Plaka forest (massor med påfåglar) och fästningen Palio Pyli.

Monica P
2014-03-05, 12:56
...samt utflyktsbåtar till Pserimos och Kalymnos...

nickelena
2014-03-10, 19:50
Tackar! Ska skriva upp dessa tips i min lilla resebok. För e-guiden jobbas det fortfarande på, eller är den snart på g;)?

Lena, som nu får fyra herrar i div åldrar som resesällskapflabb_flab

Kalimera
2014-03-11, 20:18
För e-guiden jobbas det fortfarande på, eller är den snart på gTyvärr är den inte på g, varken nu eller senare i år. Det blir ingen E-guide om Kos.

nickelena
2014-03-12, 08:48
Ok. Då behöver vi inte vänta och hoppas att kanske kanske...
Tror säkert att de tips vi fått räcker gott och väl.
Era e-guider är ju helt fantastiska att ha med på resa. Var så häftigt i somras när vi satt på båtturen till Sifnos och såg att andra passagerare på båten läste Kalimeras e-guideklapp_klap
Gôtt!fb_gilla

aris4
2014-03-13, 09:29
Hej !!


Om ni ska hyra moppe flera dagar tycker jag att ett besök upp till Zia är ett måste och då gå till Tavernan Oromedon. Ägaren där är en god vän till mig sedan länge. De har mycket god mat och bra priser. Nedanför finns en kyrka i Lagoudi om man gärna vill besöka det. Sist men inte minst till byn Mastixari. Där brukar jag bo när jag är på Kos. Så mysigt och avkopplande.


Lite längre bort mot Kefalos så har ni Plaka , där finner ni påfågelparken som också är värt ett besök. Nåväl, det finns många platser mer , ni kommer säkert att få flera tips men det här är mina. Hoppas ni får en trevlig resa :) bye_bye Hälsningar Suzanna

nickelena
2014-03-13, 18:18
Tackar! Blir säkert en trevlig resa, det är ju alltid ljuvligt att komma till Grekland.
Ska fortsätta skriva upp tipsen. Tvärsäkert hyr vi moppe flera dar. Så brukar det bli.flabb_flab
Lena

aris4
2014-03-14, 07:56
Hej igen :)

Låter bra det fb_gilla Folket på Kos är som de flesta ställen kan jag tänka mig men eftersom jag varit där så många gånger själv så är de ju mina favoriter ;) De är generösa på både det ena och det andra sättet.

Åker ni till Plaka bör ni fortsätta ut till Kefalos, det är så vackert där. Ön är ju inte stor så det går att fara runt som ni vill, Kardamena har sin tjusning och Tigaki sin.

Sen har ni ju nära till Kalymnos vilket är ännu en fin härlig ö att besöka. Från Mastixari tar ni er snabbt över. Biljetter finns att köpa vid hamnen.

Själv åker jag ner i början på Maj och jag längtar så jag längtar _B-ananaklapp_klap

Vi kanske hörs här snart igen! Jag har lite tips på restauranger i stan fb_gillabye_bye

jan c
2014-03-14, 08:36
Har inte varit på Kos sedan 2008 en favorit vi hade i utkanten av Kos stad var Josef rest ,han hade också en strand bredvid rest,Roligare o trevligare rest,ägare har vi inte träffat .Vi har hört att han gift sig skaffat större rest. Vet du om han finns kvar ?

nickelena
2014-03-14, 21:10
Tack Suzanna! Vi ser fram mot lite rest.tips i stanflabb_flab
Det är ju i stan vi ska bo.

Lena

Kalimera
2014-03-15, 14:36
Om ni får för er att köra till Kos västra sida kan jag rekommendera Agios Theologos (http://www.picturesfromgreece.com/kos_agios_theologos.html) beach. Stranden är vild och galen och hör till mina favoriter på Kos. När ni är där kanske det inte är badväder, men har ni tur har tavernan (samma namn som stranden) öppen. Där kan jag garantera att ni får äta riktigt god mat. Mycket av det som serveras kommer från egna djur och odlingar. Den vackra utsikten får ni på köpet. :)

aris4
2014-03-15, 18:26
Hej Jan C!!

Jag har bara hört talas om Josef, har själv aldrig varit där men jag har bekanta som jag tror vet mer om honom. Återkommer om det :)

aris4
2014-03-15, 18:57
Hej igen Lena!!

Några bra restauranger i stan är framförallt Hassan med familj på Restaurang " Caravan " Ameriki str 52 . Där får ni bra mat till bra pris samt en himla bra service och underhållniing. Hotell Imperial mitt emot Caravan kan man gå in och få sig en öl eller annat att dricka :) Där brukar jag natta över när jag är inne i Kos stad. Sist men inte minst så finns Strandrestaurangen " Plaza " på Lambi beac Även där mycket bra mat och service. Abraham med familj som äger den och de är härliga människor också.

På andra sidan stan på Makrigianni str, kan ni finna en restaurang som heter Yefsis Traditional. Så även där familjeägt och pappan i familjen känner jag sen början av mina resor till Kos men då hade de en annan restaurang i hamnen som ej längre finns kvar tyvärr. Runt hörnet finns en känd restaurang som heter Frangelico, jag har varit där ett par gånger och har inget att klaga på där heller.

Sådär ja, nu har ni fått tips om restauranger i Kos stad, skulle ni vilja ha tips om dom i Mastixari så hojta till bara ;)

Jag tror jag nämnde Oromedon i Zia förrut så den ska jag inte tjata om något mer :o

Ni har gjort ett bra val av ö, den bästa fb_gillaklapp_klap_B-anana // Hälsningar Sanna

kari
2014-03-16, 10:18
Sådär ja, nu har ni fått tips om restauranger i Kos stad, skulle ni vilja ha tips om dom i Mastixari så hojta till bara ;)



Hei, jeg vil gjerne vite hvilke som er d i n(e) favoritter blant restauranter i Mastixari, Sanna:)

- jeg syntes vi fikk veldig god mat der vi spiste den uka jeg var i M med barnebarna:)

Det blir et gjensyn med Mastixari til høsten bye_bye

aris4
2014-03-16, 20:19
Hej Kari :) !!

Vad kul att höra att ni gillade Mastixari och maten.

Jag brukar mest vara på Nostos vid hamnen, och även Tasos Kalymnos även kallat Brasosca.

De som ligger bredvid i hamnen som t ex Kali Kardia och Kalymnos är också bra ställen och det finns bättre än dem har jag hört men smaken är ju lite olika ibland ;) och jag kanske ska gå dit och pröva jag med :D

Aplo är en bar med lite maträtter men jag har aldrig ätit där, är mest där kvällstid :o

När du går lite längre uppåt så har du Kennys Grill och där finner du bästa gyrostallriken och så även i pita.

Sist men inte minst så vid stranden har du Traditional taverna som kör ekologiskt till stor del. Savvas med familj som har det stället. Kocken som jobbar där har förr varit på Nostos och gör himla god mat tycker jag.

bye_bye Hälsningar Sanna

Bachalos
2014-03-18, 07:00
Angående restauranger i Kos stad så är Wolves nest på bouboulinas street och Broadway på alexander the great street fantastiska! Petrino och Zorbas är också två favoriter.

kari
2014-03-19, 09:07
Hej Kari :) !!

Vad kul att höra att ni gillade Mastixari och maten.

Jag brukar mest vara på Nostos vid hamnen, och även Tasos Kalymnos även kallat Brasosca.

De som ligger bredvid i hamnen som t ex Kali Kardia och Kalymnos är också bra ställen och det finns bättre än dem har jag hört men smaken är ju lite olika ibland ;) och jag kanske ska gå dit och pröva jag med :D

Aplo är en bar med lite maträtter men jag har aldrig ätit där, är mest där kvällstid :o

När du går lite längre uppåt så har du Kennys Grill och där finner du bästa gyrostallriken och så även i pita.

Sist men inte minst så vid stranden har du Traditional taverna som kör ekologiskt till stor del. Savvas med familj som har det stället. Kocken som jobbar där har förr varit på Nostos och gör himla god mat tycker jag.

bye_bye Hälsningar Sanna



Takk, Sanna :)

Vi spiste på flere av "dine" favoritter , Traditional Taverna ville blitt min "stam" Tavernava i M :p - men siden jeg var i mindretall, 1 voksen og 3 barn, b l e det ikke mange besøk der ;)

Det skal jeg "ta igjen" til høsten :D

aris4
2014-03-20, 08:11
:) Va roligt att höra Kari!! Ja du får ta igen det i höst istället ;)


När jag går till stranden som inte är mer än 100 meter från där jag bor så brukar jag gå dit för att kolla mina mail och jag brukar luncha där. Trevlig familj det där fb_gilla Jag bor på samma gata som Traditional , runt hörnet från baren Nr One. Han som äger baren har bott i Sverige för många år sedan. Jag går ganska ofta dit eftersom jag har många vänner som man hittar där. Aplo är värt ett besök på dagen, fin utsikt och nära till stranden också. Man kan luncha eller bara kaffe eller annat drickbart _B-anana
Jag längtar dit som alltid klapp_klap bye_bye

kari
2014-03-20, 19:05
:) Va roligt att höra Kari!! Ja du får ta igen det i höst istället ;)


När jag går till stranden som inte är mer än 100 meter från där jag bor så brukar jag gå dit för att kolla mina mail och jag brukar luncha där. Trevlig familj det där fb_gilla Jag bor på samma gata som Traditional , runt hörnet från baren Nr One. Han som äger baren har bott i Sverige för många år sedan. Jag går ganska ofta dit eftersom jag har många vänner som man hittar där. Aplo är värt ett besök på dagen, fin utsikt och nära till stranden också. Man kan luncha eller bara kaffe eller annat drickbart _B-anana
Jag längtar dit som alltid klapp_klap bye_bye

fb_gilla

nickelena
2014-04-08, 10:18
Tack för alla tips, nu är dom nerskrivna!
Längtar som bara den till påskaftonens middag, som givetvis ska intas med en påsk-ouzoklapp_klap
Ska bli helt underbart att få njuta av Grekland snart...

Lenabye_bye

aris4
2014-04-13, 20:41
Hej igen!!


Vill önska er en trevlig resa och ha det så himla gött på Kos !!!
Va kul att vara där på påsk också, en gång har jag upplevt det. Jättekul!!


Jag har 25 dgr kvar tills jag åker, ska bli så skönt att komma ner igen. Kalo taxidi= trevlig resa _B-anana klapp_klap bye_bye
fb_gilla Hälsningar Sanna

nickelena
2014-04-13, 22:16
Tackar tackar! Det ska bli kanon med greklandsluft nästa helg. Men många dryga jobbar-dagar denna vecka först. Hoppas på lite vårsol på plats.bye_bye
Lena o co

nickelena
2014-04-15, 19:28
Självklart önskar vi Glad Påsk tillbaka, tack för alla tips!

aris4
2014-04-22, 09:40
Hej på er igen!!


Hoppas ni har det bra i paradiset och att ni träffat några av mina vänner ;)


Ska bli spännande att höra vad ni pysslat med och vart ni varit. klapp_klap bye_bye


Hälsningar Sanna

nickelena
2014-04-24, 09:14
Halloj. En snabb sammanfattning so far. Vi har cyklat här i stan, åkt moppe runt här på ön. Bla t .Therma. Idag blir det en biltur t stränderna i söder. Har också varit och bott en natt på Nissyros. Olika matställen varje gång. Det kryllar ju av frestande plejs. Vi har härliga dagar.
Lena o co

Kalimera
2014-04-24, 11:20
Har också varit och bott en natt på Nissyros. Olika matställen varje gång.Kul att ni åkte dit, och dessutom stannade en natt. klapp_klap

nickelena
2014-04-24, 18:45
Vi åkte moppe där också! Även i de svindlande gränderna! Häftigt! Sparsamt med turister, vi var nog ensamma. Som utlänningar alltså.

Kalimera
2014-04-25, 11:05
Sparsamt med turister, vi var nog ensamma. Som utlänningar alltså.Tyvärr är det så på sommaren också. Synd att inte fler åker till Nisyros och stannar över natten. Det är är mycket speciell ö.

aris4
2014-04-27, 10:40
Hej hej!!!

Va kul för er, jag har tyvärr inte besökt Nissyros, har bara hört gott om det.

Jag fick nyligen veta attv2 av mina favvoställen i Kos stad ännu inte öppnat, blir nog snart ändå men förmodligen är ni säkert hemma i Svedala då. Har ni varit i Mastixari ännu? O vilka ställen?

Hälsningar Sanna

Kalimera
2014-04-27, 16:52
Va kul för er, jag har tyvärr inte besökt Nissyros Men så bra, då har du något att se fram emot. :)

aris4
2014-04-28, 09:47
Hej Janne :)

Jag tackar för det, o ja det ska bli ¨så skönt att komma " hem " några veckor _B-ananaklapp_klap

Har ni något planerat framöver? :)

Hälsningar Sanna bye_bye

Kalimera
2014-04-28, 11:16
Har ni något planerat framöver? :)Åker ner i juni, men i år blir det inte Kos, utan några öar i Kykladerna. :)

aris4
2014-05-03, 11:00
Ok, ja det finns ju så många andra fina ställen att se också fb_gilla!!!!


Ska kanske ta mig en båttur denna gången, det var alldeles för länge sedan. Det är ju så härligt och kul att se en annan ö. Är lite sugen på Symi. Har bara varit i hamnen där. bye_bye

nickelena
2014-05-08, 19:22
Hej Sanna.
Ursäkta dröjsmål med kommentarer ang vår resa. Men här hemma har det varit full fart med köksrenovering och att bli mormor igen... Ibland är det lite svårt att hinna med, det förväntas ju att man ska jobba också.
Lite pinsamt att erkänna men vi var nog inte på nån av dina rekommenderade matställen. Vi hade så fullt upp med att välja (alla fick välja varsin dag), och som Janne skrivit så fullkomligt vimlar det ju av matställen på Kos.
Vi hittade dock ett jättetrevligt place, La Prima. Diagora sq. Old town.
Där trivdes vi gott!
Barnens favvo var ju Strandcafeet, där vi hade jättetrevliga prat- och matstunder med ägarinnan Annelie (som kommer fr Gtb).

Kos var trevligt, vi åker gärna dit igen.
klapp_klapbye_byeLena

aris4
2014-06-10, 19:24
Hej Lena!!


Nu blev det min tur att vara sen med inlägg. Har nu varit hemma en och en halv vecka och jag längtar redan tillbaka ;) .
Jag hyrde moppe som vanligt och for runt lite överallt. Var ut till Plaka och fotade påfåglarna och katterna. Ska se om jag kan få in bilder lite senare. Har dom inte här just nu. Jag Zia och hälsade på bekanta och förstås in till stan där jag sov över emellanåt :) . Solat och badat har ju också gjorts men första veckan var så där i vädret och ganska kalla kvällar. Sen blev det bättre klapp_klap _B-anana


Det blev en hel del besök på Traditional, bor ju nära dom och lätt att få internet plus att jag gillar familjen väldigt mycket , för att inte tala om den goda maten, Zacharias är bäst klapp_klap .


Återkommer med bilder framöver. Ha det gott och vi hörs!!! // Kram Sanna

nickelena
2014-06-11, 08:51
Gôtt å höra! Här råder fortfarande byggkaos... Längtar faktiskt tillbaka till påskveckan på Kos. Men nästa vecka väntar Kroatien. Det ska bli spännande. Men vi har upptäckt att vi alltid jämför alla resmål, med hur gôtt vi har det i Grekland:).
Ha det fint!
Lena

aris4
2014-08-02, 19:20
Hej Lena!!

Hoppas allt är bra , nu har vi ju haft himla fin sommar här hemma oxå men det är ändå inte detsamma för min del, saknar Kos i alla fall ;););)

Ska åka ner i oktober igen men inte så många dagar som sist. Tycker det är jätteskönt då, lagomt varmt men kan vara lite kalla blåsiga kvällar. Vad gör väl det :D

Hälsningar Sanna!!! bye_bye