handdator

Visa fullständig version : Hyra moped på öarna

sannapannna
2014-02-28, 20:19
Hej!
Jag tänkte hyra moped på Amorgos när jag åker ner i sommar, tänkte bara kolla så detta är möjligt. Vilken typ av körkort kräver de för en vanlig EU-moped?

Tack på förhand!

Eva L
2014-03-01, 08:33
Här kan du läsa om reglerna.
http://www.kalimera.se/oluffa/moped.html

Eva

Ia
2014-03-01, 10:14
På Amorgos hadde jeg heller leid en bil... det er mye fjell og daler...bratt opp og bratt ned...lange strekninger med bare et goldt landskap til neste attraksjon/landsby/strand. Det er en vill og utrolig vakker utsikt, men selv ville jeg syntes det ville være slitsomt å oppleve øya med moped.
;)

kari
2014-03-01, 11:40
På Amorgos hadde jeg heller leid en bil... det er mye fjell og daler...bratt opp og bratt ned...lange strekninger med bare et goldt landskap til neste attraksjon/landsby/strand. Det er en vill og utrolig vakker utsikt, men selv ville jeg syntes det ville være slitsomt å oppleve øya med moped.
;)

Enig fb_gilla

Sunny12
2014-03-01, 11:54
;)

Att cykla runt ön kan man helt ta och glömma då alltså.. flabb_flab..skojar bara.. jag ska hyra bil!.. :D

Ia
2014-03-01, 16:15
Hehe...ja det kan du bare glemme...;) Bil må du leie ja ! Chora er fantastisk koselig og klosteret er et must... og så bade nede i det store blå etterpå. Jeg syntes stranden til venstre nedenfor den lille kirken var finest :)

Sunny12
2014-03-01, 16:18
Hehe...ja det kan du bare glemme...;) Bil må du leie ja ! Chora er fantastisk koselig og klosteret er et must... og så bade nede i det store blå etterpå. Jeg syntes stranden til venstre nedenfor den lille kirken var finest :)

:D..Tänkte väl det!.. ;)
Funderar på att bo några nätter i Chora också.. bra utgångsläge för vandringar!.. :)

Eva L
2014-03-02, 06:38
Att cykla mellan Katapola och Chora är inget problem. Den sträckan gick jag flera ggr. Hela ön med cykel kräver nog en del. Många som åkte en del moped när jag var där ex mellan Katapola och klostret. Alla tre färdsätten kan fungera lite beroende på hur dagen ska se ut och vart turen ska gå. Eva

Sunny12
2014-03-02, 11:01
Att cykla mellan Katapola och Chora är inget problem. Den sträckan gick jag flera ggr. Hela ön med cykel kräver nog en del. Många som åkte en del moped när jag var där ex mellan Katapola och klostret. Alla tre färdsätten kan fungera lite beroende på hur dagen ska se ut och vart turen ska gå. Eva

Låter bra det Eva! Gillar att cykla så sträckan mellan Katapola-Chora ska jag nog klara av, promenera kan jag ju med göra, det är ju bara cirka 5 km där emellan!
En lagom motionsrunda!.. :)

Smultron
2014-03-02, 13:08
Nu har jag inte vare sig cyklat eller gått från Katapola till Chora (enbart åkt buss o bil), men nog måste man vara ganska vältränad för att cykla den sträckan, det är ju rejäla uppförsbackar större delen av vägen?

Har funderat på att gå upp till Chora om jag nu kommer till Amorgos i sommar, men att cykla det har aldrig fallit mig in:eek:

Sunny12
2014-03-02, 14:32
Nu har jag inte vare sig cyklat eller gått från Katapola till Chora (enbart åkt buss o bil), men nog måste man vara ganska vältränad för att cykla den sträckan, det är ju rejäla uppförsbackar större delen av vägen?

Har funderat på att gå upp till Chora om jag nu kommer till Amorgos i sommar, men att cykla det har aldrig fallit mig in:eek:

Ok, visste inte att att det var så backigt just den sträckan.. nog för att jag är tränad nog för att cykla och springa en del... MEN.. är det mycket backar då lessnar jag snabbt!

Men promenera är ju helt ok, även om det är backigt, bara skönt att få röra på sig och inte hela tiden sitta i en bil!
Tack för info!.. bye_bye

Kalimera
2014-03-03, 08:58
Men promenera är ju helt ok, även om det är backigt, bara skönt att få röra på sig och inte hela tiden sitta i en bil! Det finns en vandringsled mellan Katapola och Chora.

Sunny12
2014-03-03, 12:47
Det finns en vandringsled mellan Katapola och Chora.

Just ja.. :D..det har jag ju läst i e-guiden!..Säkert trevligare att gå den än på bilvägen!.. :)