handdator

Visa fullständig version : Vilken ö?


wilda
2014-02-28, 09:28
... Om vi har tre dagar att spendera på någon ö i Småkykladerna. Det är jag, min sexåriga dotter och mina föräldrar (snart 80 år) och vi kommer dit precis i början av juli.

Vilken av öarna tycker ni vi ska välja?

Och varför?

PA
2014-02-28, 09:36
Hej Wilda bye_bye




Schinoussa läs under snabbval resmål, där står alla mina skäl till varför.




//PA _B-anana

Kalimera
2014-02-28, 09:57
Schinoussa läs under snabbval resmål, där står alla mina skäl till varför.Jag håller helt med PA. Schinoussa passar er perfekt.

våga
2014-02-28, 16:49
Koufonissi, om dina föräldrar föredrar lite plattare terräng, tillgång till buss som kör mellan stränder och byn och ni står ut med många turister. Annars absolut Schinoussa!
Våga

ofelia
2014-03-01, 15:38
Jag älskar Schinoussa. Dock bör man vara medveten om att det blir en del promenader då det är kuperat och en del avstånd mellan Chora och stränderna. Tycker nog att Iraklia eller Koufonissi bör fungera bra för er om ni vill ha lättare tillgänglighet mellan boende och strand.
/ Ofelia

Ingrid Ny
2014-03-02, 11:56
Hej
Du skriver att ni har tre dagar att spendera? Är utgångspunkten Naxos? Annars känns det som att det är för mycket tid som kommer att läggas på båtförbindelser! Då hade jag valt att vara på en annan ö.
Och är det tre dagar inkl ta sig ut och ta sig hem så blir det ju egentligen bara en hel dag! Min svägerska var med sin son och sonhustru för ett par år sedan och hon är 70 och inte van vid båtluffning - hon tyckte det var jobbigt när de bytte ö efter att ha varit 4-5 dagar på samma ställe.

Jag hade nog stannat på den ö jag var, om det nu är Naxos, Santorini eller vilket som är din utgångspubkt och gjort lite fina dagsutflykter istället.

/Ingrid

Majsan
2014-03-02, 13:17
Kom till Aegiali så hinner vi ses! :) Vi åker därifrån den 5 eller 6 juli.

wilda
2014-03-03, 15:07
Utgångspunkten är Kreta =)

Vi kommer vara en vecka på Kreta först, och ska avsluta det hela på Amorgos, Egiali. Vi åker från Kreta till Naxos den 2:a juli. Min far vill blev så otroligt sugen på någon av småkykladerna förra året när vi tog Skopelitis från Naxos till Aegiali, så jag tänkte att vi kunde göra ett litet stopp där.

Men vi får se. Naxos är härligt att spendera några dagar, och Aegiali drar...

Så vi kanske absolut hinner ses, Majsan ;-)


ps. tack för era förslag. Det lutar åt Schinoussa, då jag var där för många år sedan och tycker det är en vacker ö. Men det är jobbigt med promenaderna... kanske blir Iraklia för att göra det lite enklare. Verkar också vara en vacker ö med mysfaktor.

Kalimera
2014-03-05, 11:19
kanske blir Iraklia för att göra det lite enklare. Verkar också vara en vacker ö med mysfaktor.Det är kortare avstånd på Iraklia. Finns inte mycket att gå till förutom Livadi beach och till byn Panagia. Hamnbyn (där de flesta bor) är pytteliten och stranden är bra.

wilda
2014-03-05, 19:33
Funderar och funderar... Koufonissi, är den sönderturistad, eller är den fortfarande värd att besöka? (I jämförelse med Iraklia och Schinoussa).

Ia
2014-03-05, 20:16
Jeg har bare vært på Koufounissi av disse øyer...men synes virkelig den passer til deres formål ;)
Det er ikke den aller travleste tiden...og jeg ville ha valgt å bo i "byen" nære stranden..
Nydelig "kardemommeby" passe stor for de eldre å ha noe å titte på, flere valg for spisesteder,utsikt, strand, kaien for ankomst rett ved, nydelig å gå langs kysten mot Finikas og Pori om dine foreldre er spreke og badebåt til Pori eller Kato Kaoufonissi om man ønskerl det.

Kalimera
2014-03-06, 09:53
Koufonissi, är den sönderturistad, eller är den fortfarande värd att besöka? (I jämförelse med Iraklia och Schinoussa).Absolut värd att besöka, men inte om du letar efter det lantliga Grekland, det hittar du på Iraklia och Schinoussa.

våga
2014-03-06, 17:35
Funderar och funderar... Koufonissi, är den sönderturistad, eller är den fortfarande värd att besöka? (I jämförelse med Iraklia och Schinoussa).

I början av juli är det garanterat många turister på Koufonissi, men ön blir proppfull först i mitten på juli. Schinoussa och Iraklia har fortfarande kvar ett lugnare, grekiskt tempo, men bägge dessa öar kräver att man orkar gå upp och ner i backar för att komma till och från stränderna.

Koufonissi är mycket flackare, och det går bra att åka både badbåt och lokalbuss till och från stränderna. Då får man också se en stor del av ön utan egen ansträngning. Bystranden är också helt okej om man vill ta ett dopp utan att flytta sig för långt.

Jag tror att ni får det trevligt vilken ö ni än väljer, men jag skulle välja Koufonissi och bo i byn om inte dina föräldrar är väldigt pigga och vana vandrare!
Våga

henile
2014-05-03, 11:14
Går det numera buss till stränderna på Koufonissi?! :(
känner mig ledsen och motsträvig..
men glad vi hann se det tidigare!:o

våga
2014-05-04, 16:46
I somras gick det två privatägda, konkurrerande bussar till stränderna, de körde i kapp för att hinna plocka upp väntande passagerare först. Det var inte så kul att promenera längs vägarna då, när de kom gasande förbi! När jag lämnade ön gick det rykten om att kommunen (Koufonissi är numera en del av Naxos kommun) skulle skicka en buss till ön. Intäkterna från den bussen skulle hamna i kommunkassan till skillnad från de privata bussarnas kassor. Vi får se i sommar hur det har utvecklat sig, kanske det finns tre konkurrerande bussar på ön då?!
Våga