handdator

Visa fullständig version : Inflation i bildgåtor ?

Arne
2014-02-27, 16:45
Jag noterar att mitt intresse för bildgåtor/frågebilder gått ner till noll nu. Kantänka jag är ensam om detta, men jag har faktiskt slutat gå in på bildgåtor/frågebilder enär utbudet enligt mitt förmenande blivit oöverblickbart.

Visst finnes det något annat att diskutera här på detta eminenta forum?

Arne

Netwolf
2014-02-27, 17:57
Fast funnes ej bildgåtorna, skulle det vara tämligen dött här...

Lissi
2014-02-27, 18:14
Man kan ju välja själv vilka trådar man vill vara aktiv i. Det är ju allas vårt ansvar att hålla forumet levande och starta trådar och just nu är tydligen intresset stort för att ha bildgåtor :D.
Snart blir det hotell och mat och färjefrågor som dominerar... Att lösa en bildgåta eller två gör inte ont;)

Lissi

Ankan
2014-02-27, 18:52
Jag tycker det är kul att se bilder från olika delar av Grekland. Många bilder håller mycket hög kvalitet vilket inte gör saken sämre.
Håller med Lissi; att gissa gör inte ont:)

Anki

emma
2014-02-27, 18:55
_B-anana Jag tycker det är så trevligt och roligt med alla fina bildgåtor! Så glad att ni som kan lägger in era bilder! De förgyller i alla fall mina tråkiga vinterdagar och ger mig en härlig längtan till Grekland! _B-anana
/Emma

maji
2014-02-27, 18:58
Jag noterar att mitt intresse för bildgåtor/frågebilder gått ner till noll nu. Kantänka jag är ensam om detta, men jag har faktiskt slutat gå in på bildgåtor/frågebilder enär utbudet enligt mitt förmenande blivit oöverblickbart.

Arne

:confused::confused::confused:

//majibye_bye

JohnS
2014-02-27, 19:05
Jeg liker bildegåtene, men jeg mener det er altfor mange helt uinteressante gåter. For meg er en gåte bare interessant hvis det finnes elementer i bildet som kan identifisere stedet der bildet er tatt. Når svarene blir ren gjetting (gissning), og man ser øy etter øy etter øy blir foreslått, slik at før eller senere må noen komme med det riktige svaret, er hele poenget med gåten borte..... for meg i alle fall.

maji
2014-02-27, 19:26
Det kan jag i viss mån hålla med dig om JohnS. Men jag som gillar att fotografera tycker också om att se på de många fina bilder som visas. Men visst är det så att det är mycket intressantare med en bild som visar något som identifieras med platsen.
//majibye_bye

simetra
2014-02-27, 20:26
Än så länge är jag barnsligt förtjust i alla dessa bildgåtor OCH frågebilder även om en del av dem är riktigt svåra och då kan man ju med fördel lägga ut en o annan ledtråd ;)... men vem vet; det kanske kommer en tid när jag också blir "för vuxen" :( och mätt på denna lek...?

Simetra bye_bye

Sunny12
2014-02-27, 21:08
Jag är líte av en "´periodare" när det gäller bildgåtor, just NU tycker jag det är kul, men det har funnits perioder, under den tid jag varit medlem som jag varit urless på dem!!

Men som sagt det är ändå tur att dom finns just nu, då jag upplever det som rätt så lugnt på forumet!

Sunnybye_bye

KR
2014-02-27, 21:17
Inte konstigt att vi gillar olika saker.
Tycker själv att det är roligt med bildgåtor.
Så mycket som du ger här i forumet så hoppas jag
att du får tillbaka. Annars får du säga ifrån vad vi
andra kan ge tillbaka med.
//
KR

Masse
2014-02-27, 23:00

Arne

Jag väljer att tolka ditt inlägg så här Arne.

Just nu dominerar bildgåtorna mycket när man söker bland senaste inlägg. Men egentligen är det inte det som finns, nämligen många bildgåtor, som är problemet. De kan man ju avstå från om man vill.

Istället är problemet, som jag ser det, det som just nu INTE finns så mycket av, dvs många andra diskussioner synpunkter. Även jag känner viss saknad av de lite "hetare" eller "mera engagerade" diskussioner som funnits. Vore bra om några av oss kunde peta in lite "pinnar i brasan".

Tills vi lyckas med det skickar jag stort tack till er som är stadigt återkommande skribenter här på forumet. Bl a du själv Arne och flera andra. De är mycket värdefulla.

:) Masse

AndersK
2014-02-27, 23:59

Arne

Viktigt är nog att konstatera att ingenting i detta forum är antingen svart eller vitt. Vi är ju alla (tack och lov) olika, har olika intressen, olika uppfattningar, olika erfarenheter, olika kunskapsbaser, olika syn på vad som är givande, olika syn på vad vi tror att andra anser vara givande osv. Här ska detta sammanstråla i ett forum med en gemensam nämnare - Grekland.

Jag ska villigt erkänna att jag läser det jag vill, det jag just nu är intresserad av. Det skiftar givetvis av olika skäl. Reser jag i en ögrupp under en tid läser jag allt om den. Annat är mindre intressant utan att för den skull tänka tanken att det skrivna är dåligt eller ointressant för någon bland alla forumets medlemmar och övriga läsare. Arne - dina dagliga och högst vardagliga rader från era resor är bevis nog. De är uppskattade av många men läses troligtvis inte av alla. Oavsett, fortsätt och skriv.

Jag väljer också att gissa på de bildgåtor jag vill. Det kan bero på att jag inte hittar "något gå på" och då avstår jag. Tänker kanske för seriöst. Andra gissar ibland vilt och det är kul. De ser bildgåtan som en lek, vilket det enligt min mening är.

Jag väljer också att lägga ut de bilder jag vill, de som jag i leken tror kan vara intressanta. Men det är inte lätt! Det finns så förbaskat många kunniga medlemmar och bland dessa finns alltid någon som noterat den allra minsta detalj. Svårigheten blir att hålla en bildgåta vid liv, att få en mer utdragen lek. Jag kommer att fortsätta med det!

Min uppfattning är att allt som infogas i forumet om i första hand Grekland är av största betydelse för forumets överlevnad.

//Anders

xenos
2014-02-28, 07:50
Kantänka jag är ensam om detta, men jag har faktiskt slutat gå in på bildgåtor/frågebilder enär utbudet enligt mitt förmenande blivit oöverblickbart.

Nej du är inte ensam. Många år sedan jag slutade med allt vad tävlingar heter.
Och slutade glo på bilder som inte berättar eller gestaltar. Lugnagatans Fysimeras te.x
Tack för den Arne!

Lissi
2014-02-28, 08:48
Men så härligt! Nu har vi ju snart en debatt här igen på Kalimeraklapp_klapklapp_klap:D:D Bildgåtor eller inte?, kvalité på dem eller inte? Hur ska de egentligen se ut för att vara bra eller dåliga bildgåtor?? Vems reseberättelser är bäst och vad ska DE innehålla för att vara bra??:confused::confused:

Riktigt heta debatter som fanns förr är borta. Det är svårt att ha sådana utan att någon blir kränkt och ledsen. Det blev ju en del avstängningar för några år sen pga detta.

Snart har några av er här väldigt mycket att diskutera resten av dagen ;);)
Jag har inte en stund funderat över om mina inlägg anses vara tillräckligt seriösa eller inte, jag förutsätter att de som vill läser, de andra hoppar över, precis som jag gör här på forumet.

Lissi

nilam
2014-02-28, 11:26
Jag tycker överlag att det är få trådar som engagerar just nu... Ibland tittar jag eller gissar på gåtorna och ibland inte precis som jag gör med alla andra trådar. Det är sallan jag tittar på en tråd som rör en ö där jag aldrig varit eller troligen inte kommer åka till. Hoppar däremot aldrig över en Kretatråd :D;)Ang_elx

Gick för skoj skull in och tittade på lite statistik... Under hela februari så har 480 medlemmar varit inloggade en eller flera gånger... Av drygt 6000 medlemmar (det står att vi är drygt 10 000 på startsidan men 6000 när man tittar på inloggningar...??En del har inte varit inloggade sen 2005:rolleyes:) Alltså har drygt 90% av medlemmarna inte varit aktiva på minst en månad... Detta är såklart en naturlig utveckling när vi har otaliga sociala medier att välja mellan. Kalimera som Greklandsforum är ju outstanding men Kalimera som en virtuell mötesplats har många övergett. För 8-9 år sedan satt vi hundratals medlemmar en fredagkväll och småpratade på Kafé Kalimera...och slogs om datorn med barnen som ville hänga på Lunarstorm :D:rolleyes: Det gör vi på tex Facebook nu istället (iaf vi "gamlingar ;)) De flesta jag lärt känna här och har kontakt med är sällan eller aldrig inloggade här längre... Men som tur är så träffas vi på andra sätt. :)
Häftiga diskussioner om ämnen som engagerade är något som jag verkligen saknar och jag vet att avsaknaden av dessa också är orsaken till att många sviker... Många av dessa engagerade människor är ju borta härifrån...en del självvalt och en del inte...

Så visst är det väl tur att det läggs in några bildgåtor/frågebilder ibland för annars skulle meddelandet: "Tyvärr har inga ämnen uppdaterats sen du var inloggad sist", eller vad det brukar stå, komma upp var och varannan inloggning :eek::o

Midsommar 2007 var över 1000 medlemmar inloggade samtidigt... nu har 1000 medlemmar varit inloggade sen augusti 2013... Så jag tror att vi ska vara glada att det iaf finns Bildgåtor att gissa på :Dflabb_flab

// Malin - som inte var en av de drygt 1000 inloggade midsommar 2007 eftersom jag var på Kreta då ;)

Sunny12
2014-02-28, 11:46
Håller med om att det inte är så många trådar som engagerar just nu!

Jag har ju bara varit medlem sen 2012..och faktiskt inte känt till forumet förrän då..:o..har inte haft det behovet tidigare, blev Greklandsfrälst först på senare år.

Men måste säga att pga Kalimera så har jag lärt mig så mycket mer om Grekland., ALLA Ni som generöst delar med Er av era erfarenheter och kunskaper, är GULD värt!.. klapp_klap

Har alltid fått svar på mina frågor, Kalimera är det bästa Greklandsforumet som finns!

Sunny :)

Netwolf
2014-02-28, 12:12
"Tyvärr har inga ämnen uppdaterats sen du var inloggad sist", eller vad det brukar stå, komma upp var och varannan inloggning :eek::o

Känslan som infinner sig, när detta kommer... :(

Admirala
2014-02-28, 12:32
Jeg savner også de engasjerende trådene, vel og merke når de er uten skitkasting. Uenighet og debatt er bra, men dessverre er det noen (få) som ikke klarer å la være å slenge skit i tillegg.
Og så er det noen som ikke tåler at man snakker skit om deres favorittøy, men det må jo være lov, så sant kritikken er saklig Ang_elx

Selv hoppet jeg av bildegåtene når mange av bildene begynte å vise /en bit sandstrand med hav bak/en stein foran et tre/et slyngete veistykke på en fjellside/etc, men mange koser seg jo med dem, og det er jo bare å la være å klikke seg inn på dem om man ikke er interessert. Om bildegåtene forsvant ville jo trafikken her bli enda dårligere, og det vil vi vel ihvertfall ikke!

Hasse
2014-02-28, 12:35
Jag tycker mig se en klar tendens att det åter igen handlar om något slags "elittänkande" här.

Vissa slags inlägg anses mindre intressanta, uppenbarligen?

Är det så, vilka kategorier eller vilka ämnen och dylikt är det som ska "gälla" ?

Kan frågeställaren ge några exempel?

Mitt GREKLANDSINTRESSE är oförändrat men tyvärr blir viljan att vara med aktivt i forumet inte större när dylika signaler poppar upp.

/ Hasse:cool:

AndersK
2014-02-28, 13:00
Jag tycker mig se en klar tendens att det åter igen handlar om något slags "elittänkande" här.

Är det så, vilka kategorier eller vilka ämnen och dylikt är det som ska "gälla" ?

Kan frågeställaren ge några exempel?

Mitt GREKLANDSINTRESSE är oförändrat men tyvärr blir viljan att vara med aktivt i forumet inte större när dylika signaler poppar upp.

fb_gilla

//Anders

semlan
2014-02-28, 13:55
Jag älskar bildgåtorna och jag älskar resebreven. Jag läser dom jämt. tyvärr är jag inte lika aktiv att lägga in bildgåtor själv, lite svårt tycker jag, har blivit fel flera ggr. jag är en periodare vad det gäller att läsa om olika ögrupper, det blir mest att jag läser när jag/vi är i planeringsstadiet för en resa. jag tror oxå att nätet i sig gör att vi hittar andra forum, allt är föränderligt, det hör till, det är precis som det skall vara. jag är oerhört tacksam för Kalimera, jag har fått så mycket hjälp och information genom åren.

Puss å kram på er alla
Anna

Eva L
2014-02-28, 13:58
Og så er det noen som ikke tåler at man snakker skit om deres favorittøy, men det må jo være lov, så sant kritikken er saklig Ang_elx

Ha ja det ska gudarna veta. Kan bli rena personförföljelsen om man uttalar sig negativt om någons paradis. Har aldrig fattat varför. :( men en kollega förklarde det med att de som beter sig så har nog bara besökt några få öar.:rolleyes: Mina favoritöar som är flera får ni gärna kritisera. flabb_flab

Om jag ska vara riktigt ärlig tror jag den här typen av beteende bara begränsar och får många att avstå från att föra fram sina åsikter eller att svara på frågor. Vissa rekommenderar dessutom alltid sin favorit oavsett om det stämmer eller inte med frågeställarens önskemål.

Eva

ricky
2014-02-28, 14:05
Jag tycker Arne har en liten poäng här.
Inget snack om saken, det har gått inflation i bildgåtor, men det spelar ingen större roll och mig stör det inte mer än att jag inte tittar på så många gåtor.

Den som njuter av dessa bildgåtor får ju verkligen sitt lystmäte.

Nä, nu får vi jobba igen så staten får sina pengar...

nilam
2014-02-28, 14:09

Men detta har det ju blivit betydligt mindre av än vad det var förr tycker jag. Gud bevare de som skrev något om att åka på AI förr (det är kanske iofs fortfarande en het potatis :rolleyes:) eller det klankades ner på charter över huvud taget. När jag blev medlem 2005 så var det många besserwissrar som klankade ner på alla som inte båtluffade... Använde man resväska var det fel, bodde man för fint så var det fel, åt man på restaurang istället för taverna med lysrör i taket så var det fel...:eek:
Att som jag nu har "landat" på en ö ansågs väl också ganska tråkigt...ju fler öar dest bättre ;)

Tycker att det finns en mycket större acceptans nu för att vi gör OLIKA :)

// Malin

nilam
2014-02-28, 14:16
Ha ja det ska gudarna veta. Kan bli rena personförföljelsen om man uttalar sig negativt om någons paradis. Har aldrig fattat varför. :( men en kollega förklarde det med att de som beter sig så har nog bara besökt några få öar.:rolleyes: Mina favoritöar som är flera får ni gärna kritisera. flabb_flab

Om jag ska vara riktigt ärlig tror jag den här typen av beteende bara begränsar och får många att avstå från att föra fram sina åsikter eller att svara på frågor. Vissa rekommenderar dessutom alltid sin favorit oavsett om det stämmer eller inte med frågeställarens önskemål.

Eva

Och det här tror jag är en annan typ av orsak till att många förvunnit... :eek::rolleyes: Alla besserwissrar har inte försvunnit...Ang_elx ( Det du outtalat säger här är: Ni som är mindre beresta än mig har det här beteendet...och det är fel då enligt dig... )

Netwolf
2014-02-28, 14:22
Och det här tror jag är en annan typ av orsak till att många förvunnit... :eek::rolleyes: Alla besserwissrar har inte försvunnit...Ang_elx ( Det du outtalat säger här är: Ni som är mindre beresta än mig har det här beteendet...och det är fel då enligt dig... )

flabb_flabflabb_flabflabb_flabklapp_klap Obetalbart!

Eva L
2014-02-28, 14:30

Absolut helt rätt. ;) Du får gärna kalla mig bessewisser kanske sitter vi då i samma båt. Faktum kvarstår. Kritisera någons paradis gör man inte ostraffat.

Eva

kari
2014-02-28, 14:34

Dette bekrefter jo h v o r vanskelig det kan være å manøvrere i "nøytralt" farvann her inne :o

nilam
2014-02-28, 14:42
Absolut helt rätt. ;) Du får gärna kalla mig bessewisser kanske sitter vi då i samma båt. Faktum kvarstår. Kritisera någons paradis gör man inte ostraffat.

Eva

Skulle inte tro att vi sitter i samma båt... Fakum är väl att kritiken inte alltid är så välgrundad. Om jag framför kritik om en ö som jag besökt några timmar kanske så kanske jag inte borde göra det... Eller kritik som grundar sig på ett besök 1992... Vad vet jag? Men fortsätt gärna kritisera Kreta eller andra öar jag varit på ( har trots allt varit på fler, trot om du vill ;))... Din kritik brukar väl mest grunda sig på att vi andra inte äter nog bra mat enligt dig.

Eva L
2014-02-28, 14:42
Förövrigt tycker jag att Arne har en ganska stor poäng med sitt inlägg. jag har väl aldrig varit säsrkilt förtjust i bildgåtorna även om jag gissar ibland. Det som kanske skulle göra det lite roligare är om den som lagt in gåtan sedan den är löst berättar lite om platsen där bilden är tagen och kanske när den togs. Det är ju just små berättelser från olika platser som jag saknar numera i forumet.

Eva

Eva L
2014-02-28, 14:49
Skulle inte tro att vi sitter i samma båt... Fakum är väl att kritiken inte alltid är så välgrundad. Om jag framför kritik om en ö som jag besökt några timmar kanske så kanske jag inte borde göra det... Eller kritik som grundar sig på ett besök 1992... Vad vet jag? Men fortsätt gärna kritisera Kreta eller andra öar jag varit på ( har trots allt varit på fler, trot om du vill ;))... Din kritik brukar väl mest grunda sig på att vi andra inte äter nog bra mat enligt dig.

Min kritik av några orter på Kreta grundar sig på mer än 15 resor till ön och den senaste långt senare än 1992. Det jag tycker är att masstursimen fått breda ut sig alldeles för mycket. Vill minnas att någon här på forumet inte jag kallade turistorterna utanför Chania för ett sjunde klassens tivoli. Det var lite mitt i prick. En så vacker ö och så underbara stränder borde behandlats med varsammare hand. Tyvärr ett öde som många populära platser i världen råkar ut för. Jag är inte emot utveckling men när turisten bara blir en vandrande plånbok och den inhemska kulturen utarmas är det inte roligt. Kanske de sista årens kriser får även kretensaren att tänka om eller är det för sent.

Eva

kari
2014-02-28, 14:55
Förövrigt tycker jag att Arne har en ganska stor poäng med sitt inlägg. jag har väl aldrig varit säsrkilt förtjust i bildgåtorna även om jag gissar ibland. Det som kanske skulle göra det lite roligare är om den som lagt in gåtan sedan den är löst berättar lite om platsen där bilden är tagen och kanske när den togs. Det är ju just små berättelser från olika platser som jag saknar numera i forumet.
Eva

D a vil jeg "spille ballen" tilbake Eva!
H v a om den som synes et gåtebilde er fint/interessant skrev at det ville være fint å høre litt om situasjonen/stedet :)
D a ville den som la inn gåten v i t e at noen var interessert :)

Admirala
2014-02-28, 14:57
Et lite hjertesukk:

Om jeg eller en annen for eksempel sier at vi aldri ville bodd på AI, og begrunner det (f.eks. med at det uheldig for lokalsamfunnet, både i følge grekere og større undersøkelser), så er det straks noen som føler seg forulempet.

Det er derfor det er litt vanskelig å ytre en mening her, fordi noen straks tror at vi sier noe slemt til dem fordi de velger AI, at vi er besserwisserere, elitistisk, ser ned på andre eller lignende. Men det er jo ikke slik, jeg kan bare uttrykke min personlige mening. Vi har alle en, om det meste i Hellas.

Noen kan mer enn andre om enkelte tema, alle har vi våre spesialkunnskaper om ett eller flere ting/steder i Hellas, og det bør være ok å fortelle om dem, ha en mening om dem, være saklig uenig i en annens mening om dem, uten å sette merkelapper på hverandre.

kari
2014-02-28, 15:07
Min kritik av några orter på Kreta grundar sig på mer än 15 resor till ön och den senaste långt senare än 1992. Det jag tycker är att masstursimen fått breda ut sig alldeles för mycket. Vill minnas att någon här på forumet inte jag kallade turistorterna utanför Chania för ett sjunde klassens tivoli. Det var lite mitt i prick. En så vacker ö och så underbara stränder borde behandlats med varsammare hand. Tyvärr ett öde som många populära platser i världen råkar ut för. Jag är inte emot utveckling men när turisten bara blir en vandrande plånbok och den inhemska kulturen utarmas är det inte roligt. Kanske de sista årens kriser får även kretensaren att tänka om eller är det för sent.

Eva

Jeg kjenner ikke igjen "mitt" Kreta i det du skriver Eva, Kreta har a l t, du finner det du "leter" etter.
Uten å ha oversikt over hvilken tid på året du har vært på Kreta, vil jeg anbefale deg å reise i l a v sesong, hvis du ikke allerede har den erfaringen:)

Netwolf
2014-02-28, 15:18
Jag tror banne mig att många redan korkat upp fredagsvinet allaredan. Det här artar sig till rejäl diskussion. :)

Själv argumenterar jag aldrig, utan jag bara förklarar varför jag har rätt! :D

/Netwolf

nilam
2014-02-28, 15:18
Et lite hjertesukk:

Om jeg eller en annen for eksempel sier at vi aldri ville bodd på AI, og begrunner det (f.eks. med at det uheldig for lokalsamfunnet, både i følge grekere og større undersøkelser), så er det straks noen som føler seg forulempet.

.

Men detta är något annat Admirala...att diskutera sakligt måste vi ju få göra men jag menar att det genom åren inte alltid sett ut så. Det kan ha kommit in en ny medlem och ställt en fråga om AI-hotell och genast blivit "idiotförklarad" av medlemmar som genast talat om hur underbara lokala tavernor som finns och de minsann aldrig skulle vilja resa på detta vis osv... Om man inte har något att säga om detta specifika hotell det då frågats om kanske man inte ska svara :confused:

nilam
2014-02-28, 15:19
Jag tror banne mig att många redan korkat upp fredagsvinet allaredan. Det här artar sig till rejäl diskussion. :)

/Netwolf

fb_gilla

Admirala
2014-02-28, 15:57
Men detta är något annat Admirala...att diskutera sakligt måste vi ju få göra men jag menar att det genom åren inte alltid sett ut så. Det kan ha kommit in en ny medlem och ställt en fråga om AI-hotell och genast blivit "idiotförklarad" av medlemmar som genast talat om hur underbara lokala tavernor som finns och de minsann aldrig skulle vilja resa på detta vis osv... Om man inte har något att säga om detta specifika hotell det då frågats om kanske man inte ska svara :confused:

Nilam, det var bare et eksempel, og ikke hovedpoenget med det jeg skrev. Jeg kunne like gjerne nevnt f.eks en øy, et sted, blekksprut til middag eller strømper i sandaler etc etc etc.

Uansett tema er jeg helt enig med deg i at man ikke skal idiotforklare noen. Men å si (saklig, selvsagt) hva AI gjør med lokalsamfunnet, det må det også være rom for.

AndersK
2014-02-28, 16:02
Min kritik av några orter på Kreta grundar sig på mer än 15 resor till ön och den senaste långt senare än 1992. Det jag tycker är att masstursimen fått breda ut sig alldeles för mycket. Vill minnas att någon här på forumet inte jag kallade turistorterna utanför Chania för ett sjunde klassens tivoli. Det var lite mitt i prick. En så vacker ö och så underbara stränder borde behandlats med varsammare hand. Tyvärr ett öde som många populära platser i världen råkar ut för. Jag är inte emot utveckling men när turisten bara blir en vandrande plånbok och den inhemska kulturen utarmas är det inte roligt. Kanske de sista årens kriser får även kretensaren att tänka om elle är det för sent.

Eva

Du har en poäng i det du skriver, men som kanske hör hemma att diskutera i en annan tråd, kanske med tema; Fria tankegångar om varför det är som det är i Grekland?

Du tillhör en av många medlemmar som under många år under kortare eller längre tid vistats i Grekland och som har kunnat följa utvecklingen. Från ett relativt självhushållande land till ett land i en globaliserad värld, där villkoren för överlevnad sannolikt har varit och är långt mer dramatiska än hos oss. Dessa perspektiv har inte alla eller så överskuggas de av nutidens angelägenheter. Hur det än är så måste historien lyftas fram för att förstå dagens förhållanden.

Jag är övertygad om att du har mycket att bidra med.

//Anders

sjöborren
2014-02-28, 16:12
Några vill lösa gåtor, andra vill diskutera ... Vad är problemet???:confused:

Sjöborren ... Som inget begriper. :rolleyes:

AndersK
2014-02-28, 16:21
Kanske så enkelt att det finns ett uppdämt behov av att diskutera. Frågan är om Arne kände vibbar.....Ang_elxAng_elx

xenos
2014-02-28, 17:28
Kul det där med "elit".
I denna tråd använt som en minoritet som man inte ska bry sig om. Mobbing? "Antiintellektualism"?
Kul det där "besserwisser".
I denna tråd använt om en minoritet som man inte ska bry sig om. Mobbing?
Antiintellektualism?

xenos
som har fräckheten ...
forts kanske föjer

yannis
2014-02-28, 18:49
Kanske så enkelt att det finns ett uppdämt behov av att diskutera. Frågan är om Arne kände vibbar.....Ang_elxAng_elx

Ang_elx

yannis
2014-02-28, 18:50
Kul det där med "elit".
I denna tråd använt som en minoritet som man inte ska bry sig om. Mobbing? "Antiintellektualism"?
Antiintellektualism?

xenos
som har fräckheten ...
forts kanske föjer

fb_gilla

Kikh
2014-02-28, 19:25
Jeg kjenner ikke igjen "mitt" Kreta i det du skriver Eva, Kreta har a l t, du finner det du "leter" etter.
Uten å ha oversikt over hvilken tid på året du har vært på Kreta, vil jeg anbefale deg å reise i l a v sesong, hvis du ikke allerede har den erfaringen:)

klapp_klapklapp_klapklapp_klap Jag tackar och bugar å det ödmjukaste för din fantastiska formulering av mina tankar Kari! Jag har valt att bosätta mig helt nära "turistfällan" och "tivolit" Platanias av ren bekvämlighet - Ska man bo på Kreta måste man försörja sig, och det gör man smidigast i turistbranchen. Nu verkar det, tråkigt nog, som om jag på grund av bostadsort sällat mig till en för mig tidigare okänd B-kategori av människor. Mina åsikter och mitt kunnande om Chania och Kreta gills liksom inte, och inte fan kan jag vara med på bildgåtorna heller, eftersom jag har fräckheten att vara bosatt på ön.
Till mitt försvar ska hållas att jag jobbar så mycket att jag håller mig runt Chania-kusten om sommaren. Dessutom har jag ett rent förbaskat dåligt minne, och till råga på allt så spottar jag inte i glaset när jag är ute på tur runt ön, så jag kan omöjligt komma ihåg alla platser jag sett :D Men jag har nu inte bara slutat kolla bildgåtorna, jag har mer eller mindre kastat in handuken och överlåter åt andra sakkunniga Kreta-proffs att hjälpa i spörsmål. Bäst så kanske, så massturismen till ovan nämnda by sinar ut och alla näriga lokalföretagare kan återgå till att odla apelsiner i ruinerna av sina tidigare blomstrande taveror och hotell. Då kan jag starta upp eko-turism i området! Nej, skämt å sido har det blivit så att de som vill ha tips om Chania-kusten hellre skriver till mig privat än lägger ut trådar på forumet. Ingen vill väl bli åthutad för vilket semestermål man väljer.

//Kikh

Lissi
2014-02-28, 19:44
Jag gillar Kreta mer och mer.. Ön har allt, inte minst turister varav jag är en! Agia Marina, en gång, Platanias 2 ggr, Nea Chora en gång, snart 3 och Retymno 2, snart 3 ggr. Lika härliga resor alla! Vi har rest runt massor på ön och vandrat i raviner. Besökt genuina byar och trängts på överfulla hamnpromenader med inkastare. Älskar allt!! Resor blir vad man gör dem till. Varför det t ex ska vara finare att åka till Paleochora eller Chora Sfakion förstår jag inte. Antalet turister i förbållande till bofasta är förmodligen högre där :D. Kikh, jag ser fram emot att träffa Dig och Kostas igen i juni och september och dig Yanna i oktober!
Lissi

Admirala
2014-02-28, 20:41
Så mange diskusjoner her! Kreta: etter mitt syn en fantastisk øy, med noen få unntak. Ting trenger ikke være svart/hvitt, eller? Klart deler av Kreta er turistifisert til det ukjennelige, det kan vel alle innrømme? Og om noen vil dra på ferie til et slikt sted, så stå for det, da! Kreta har noe for alle, enten man vil dra på charter med skandinaviske naboer eller bo i en landsby med bare grekere. For eksempel. Og nei, jeg sa ikke at det ene var verre eller bedre enn det andre. Men jeg må få lov å si at jeg personlig, (som turist, Kikh,) hadde valgt andre deler av Kreta enn vestsiden av Chania, uten at jeg er elitistisk eller besserwisser av den grunn. Men Kreta velger jeg gjerne igjen.

Så til denne:
Kul det där med "elit".
Antiintellektualism?

xenos
som har fräckheten ...
forts kanske föjer

flabb_flab

Med en gang noen klistrer merkelapper på folk, det være seg elite eller besserwisser eller hva det nå er, da forsvinner sakligheten. Og så går vi i skyttergravene. Kan vi ikke bare diskutere SAK, ikke PERSON?

Og antiintellektualisme - ja, nei, tør ikke kommentere den Ang_elx

Ylva A
2014-02-28, 22:49
Mitt förslag till Janne är: Lägg bildgåtor i ett eget forum, så är det lättare att hitta under "Ordet är fritt". Dessutom kan ju alla som gillar bildgåtor (inte jag) snabbt hitta "rätt". Håller ni med?
/ Jannis!

nilam
2014-02-28, 23:02
Bildgåtor ligger ju redan under " Bildgåtor" ;) Fattar inte inte att detta är ett problem... Öppna inte tråden och läs inte om ni inte är intresserade :confused::eek: Man behöver ju inte fundera mer på varför Kalimera håller på att dö ut om dess forumdeltagare tycker detta är ett problem...

Faestis
2014-02-28, 23:07
Bildgåtor ligger ju redan under " Bildgåtor" ;) Fattar inte inte att detta är ett problem... Öppna inte tråden och läs inte om ni inte är intresserade :confused::eek: Man behöver ju inte fundera mer på varför Kalimera håller på att dö ut om dess forumdeltagare tycker detta är ett problem...
fb_gilla

Monica C
2014-02-28, 23:30

/Netwolf

:D:D:D
Monica:)

Yanna
2014-02-28, 23:32
Lite funderingar ang turistorter!

Många greker lever av turismen och bakom varje tingeltangelbutik finns en grek som drar ihop sin inkomst under turistsäsongen.

Bortom varje ställe där det finns en tingeltangelbutik eller s.k turistfälla så finns det också ett genuint grekiskt liv. Om man lämnar turiststråken och går iväg till områdena där grekerna själva bor så upptäcker man det genuina Grekland, men många håller sig till turistautostradorna och åker sedan hem och säger att orten är så turistisk.

Det är stor arbetslöshet i Grekland och vi tycker att turismen är bra för grekerna, men klagar på deras tingeltangelbutiker och andra turistshoppar, så motsägelsefullt!

Yanna - som tycker bildgåtor är kul!

Monica C
2014-03-01, 00:24

Många greker lever av turismen och bakom varje tingeltangelbutik finns en grek som drar ihop sin inkomst under turistsäsongen.

Bortom varje ställe där det finns en tingeltangelbutik eller s.k turistfälla så finns det också ett genuint grekiskt liv. Om man lämnar turiststråken och går iväg till områdena där grekerna själva bor så upptäcker man det genuina Grekland, men många håller sig till turistautostradorna och åker sedan hem och säger att orten är så turistisk.

Det är stor arbetslöshet i Grekland och vi tycker att turismen är bra för grekerna, men klagar på deras tingeltangelbutiker och andra turistshoppar, så motsägelsefullt!

Yanna så bra och insikiktsfullt skrivet!!

kari
2014-03-01, 00:27
fb_gilla

AndersK
2014-03-01, 00:31

Tack för din kortfattade analys. Den visar på komplicerade samband, som är lätta att glömma.

Anders

KR
2014-03-01, 01:01
Bra där Yanna!
Vi får inte heller glömma bort att vi själva är turister när vi semestrar i Grekland. Det kan ju aldrig vara så att det finns rätt eller fel typer av turister, det är ju upp till var o en samt fritt att tycka olika. Det kan däremot vara intressant att diskutera vad o varför vi tycker som vi gör för att förstå andra samt att hitta andra vinklingar än ens egna.
//
KR

Fysimera
2014-03-01, 08:09

/Netwolf
fb_gilla
Detta uttryck kommer jag att använda ibland.
Tack

emma
2014-03-01, 08:58

Förstår verkligen inte heller problemet:confused: om man inte är intresserad så öppnar man inte tråden och är man intresserad av bildgåtor så öppnar man! eller har jag missat ngt här...Ang_elx
/Emma

Alala
2014-03-01, 09:21
Haha, tror att Arne ville provosera lite med denna tråd. ;) Och nu fick han ju igång en diskussion.

Jag gillar bildgåtorna och har alltid gjort det. Gissar på utan att ha en aning om var bilden är tagen (tja, några gånger har jag faktiskt vetat). :D flabb_flab

Jag går ofta in och snabbkollar så att jag har koll på vad som händer, men hinner inte logga in eller skriva något.

Tycker att det är roligt om det blir lite diskussion kring bilden, så det skulle vi kanske kunna försöka bli bättre på.

Kalimera är härligt! :p

/ Anne :)

Ylva A
2014-03-01, 09:44
Eftersom ni inte förstått min tanke, förklarar jag! Lägg bildgåtor utanför "Ordet är fritt" på ett ensamt forum, så hittar ni gåtlösare mycket snabbare. Vi andra får också snabbt reda på när Monica P, Fysimera eller Lugna gatan har skrivit något trevligt att läsa.
/ Jannis

Eva L
2014-03-01, 09:56
Hur man hittar till olika trådar beror nog lite hur man går in på sidan och hur ofta. Jag förstår hur du menar men eftersom bildgåtorna är så många och andra trådar så få kommer de antagligen att kännas dominerande ändå.

Jag tror bildgåtorna blir intressantare med en diskussion runt bilderna och platsen men det bygger på att man ska vilja dela med sig och berätta. Det initiativet måste kanske komma ganska snabbt hos den som lagt in gåtan för sen den är löst är den ju inte aktuell särskilt länge.

Eva

Lissi
2014-03-01, 10:08
Vi andra får också snabbt reda på när Monica P, Fysimera eller Lugna gatan har skrivit något trevligt att läsa.
/ Jannis
De har ju egna forum redan så dessa är väl lätt att hitta! Så slipper ni allt annat, i ert tycke, trams" här.:D

Lissi

Lissi
2014-03-01, 10:17
Jag tror bildgåtorna blir intressantare med en diskussion runt bilderna och platsen men det bygger på att man ska vilja dela med sig och berätta. Det initiativet måste kanske komma ganska snabbt hos den som lagt in gåtan för sen den är löst är den ju inte aktuell särskilt länge.

Eva

Men vi kanske är massor som bara vill gissa och sen få info om öarna/platserna just under dessa öar, inte under bildgåtorna! Precis som tidigare och ibland förekommande redan så kan man ju säga när gåtan är löst, att "Ja den bilden togs en härlig dag efter en vandring ner till strand xx. Vill nån sen fråga mer så har det väl alltid funnits den chansen....Intresset för detta kanske inte är så stort eftersom detta sällan sker. :confused:

Lissi

AndersK
2014-03-01, 10:25
Hur man hittar till olika trådar beror nog lite hur man går in på sidan och hur ofta. Jag förstår hur du menar men eftersom bildgåtorna är så många och andra trådar så få kommer de antagligen att kännas dominerande ändå.

Eva

Hej Eva
Jag försöker förstå din tanke med en diskussion runt bilderna och platserna, men behöver ytterligare "kött på benen" för att komma vidare. Min önskan är därför att du lägger in en ett exempel - en bild med tillhörande text.
Tack på förhand
Anders

ramses
2014-03-01, 10:30
Håller med Nilam i alla inlägg. Vad är problemet? Det gäller väl för Kalimera att leva även i lågsäsong, en parallell till vårt favoritland, som väl i alla fall är det som förenar oss på forumet.

nilam
2014-03-01, 10:36
De har ju egna forum redan så dessa är väl lätt att hitta! Så slipper ni allt annat, i ert tycke, trams" här.:D

Lissi

fb_gillaHahaha...Precis!

malou
2014-03-01, 10:45
Det er jo okay at det problematiseres og diskuteres :D.

Men j e g liker 'bildgåtor' som det er nå :), har ikke behov for tekst. Om nysgjerrigheten pirres leter jeg opp mer info selv, det gjør jeg ofte, enten her på Kalimera eller andre steder. 'Bildgåtor' er jo en lek! :), ikke et reiseleksikon. Eller ??:confused:

bye_bye

Lissi
2014-03-01, 10:54
'Bildgåtor' er jo en lek! :), ikke et reiseleksikon. Eller ??:confused:
bye_bye

fb_gilla EXAKT!!klapp_klap

Lissi

Eva L
2014-03-01, 10:57
Lissi jag ger mig ni behöver inte skriva något om platserna fortsätt bara som tidigare det blir säkert bra. Anders jag lägger aldrig in några bilder här. Har lyckats få ihop några fotoresebrev vid några tillfällen det har fått räcka för mig. Eva

AndersK
2014-03-01, 11:20
Lissi jag ger mig ni behöver inte skriva något om platserna fortsätt bara som tidigare det blir säkert bra. Anders jag lägger aldrig in några bilder här. Har lyckats få ihop några fotoresebrev vid några tillfällen det har fått räcka för mig. Eva

Eva! Jag menar givetvis inte som bildgåta, utan som ett exempel på din tanke om hur det kan vara. Utan exempel blir argumentationen något i luften löst hängande som inte går att förhålla sig till. Dessutom förnekar du mig och andra att ha synpunkter på ditt alternativ, en frihet som du måste tillmäta mig och andra. Se det så här; din frihet är förenad med en skyldighet för att ge andra frihet. Typ..
Anders

Eva L
2014-03-01, 11:49
Eva! Jag menar givetvis inte som bildgåta, utan som ett exempel på din tanke om hur det kan vara. Utan exempel blir argumentationen något i luften löst hängande som inte går att förhålla sig till. Dessutom förnekar du mig och andra att ha synpunkter på ditt alternativ, en frihet som du måste tillmäta mig och andra. Se det så här; din frihet är förenad med en skyldighet för att ge andra frihet. Typ..
Anders

Jag är helt enkelt inte så tekniskt kunnig att jag lägga in foton här. Har så många andra intressen och motivationen att lära mig det har inte funnits. Sista resebrevet för några år sedan var nog bökigt när foton inte kom fram och att få texten att hamna rätt var inte heller helt lätt. Hade ambitionen att skriva ett resebrev från Skopelos men inte ens det blev av. Kanske har det med åldern att göra. Beträffande diskussion kring bilderna tänkte jag mig inte det som en resehandbok eller reseskildring utan bara kanske en liten mening om hur omgivningen ser ut, en glimt från en kafenio, taverna eller andra vardagsting i text. Jag älskar böcker och att måla upp en egen fantasibild av det som beskrivs ger mig glädje.

Eva

Lissi
2014-03-01, 12:07
Det finns ju ett alldeles utmärkt forum för just detta att UTAN en massa bilder skriva ner sina reflektioner över en nyss upplevd resa.Det heter "Hej, nu är vi tillbaka igen ! " Där är det ju jätteenkelt att skriva om den resan man kanske fick många tips och idéer om här innan man åkte. Det är en sällan utnyttjad funktion. Jag brukar ju lägga in fotoresebrev ganska snabbt istället, men efter snart 11 resor till Tinos så är ju inte fotobrev lika intressanta längre, utan då kan man ju skriva mer allmänt och jämföra om något hänt i grekiska vardagslivet sen förra gången man var där.

Jag tycker faktiskt att här finns underforum för det allra mesta som rör Grekland och allt annat också. Det är nog VI SJÄLVA som utnyttjar dessa dåligt.

Lissi

kari
2014-03-01, 12:38
Det som kanske skulle göra det lite roligare är om den som lagt in gåtan sedan den är löst berättar lite om platsen där bilden är tagen och kanske när den togs. Det är ju just små berättelser från olika platser som jag saknar numera i forumet.

Eva

D a vil jeg "spille ballen" tilbake Eva!
H v a om den som synes et gåtebilde er fint/interessant skrev at det ville være fint å høre litt om situasjonen/stedet :)
D a ville den som la inn gåten v i t e at noen var interessert :)

Eva

Jeg s e r du mener/gjentar dette, Eva :) Du har kanskje ikke sett mitt svar til d e g :confused:

Dersom du ser det nå :) HVA synes d u ?

Jeg har lagt inn en del bildegåter, og har faktisk i blant villet fortelle noen ord om den, men latt det være....... :(

Sunny12
2014-03-01, 12:50
[/B]

Jeg s e r du mener/gjentar dette, Eva :) Du har kanskje ikke sett mitt svar til d e g :confused:

Dersom du ser det nå :) HVA synes d u ?

Jeg har lagt inn en del bildegåter, og har faktisk i blant villet fortelle noen ord om den, men latt det være....... :(

Jag har ju också lagt in en del bildgåtor/frågebilder den senaste tiden.. i några av dem berättat lite mer om platsen och även lagt in någon extra bild i sammanhanget... MEN.. Knappt någon som kommenterar detta.. "stendött".. SÅ vilket intresse finns då igentligen!..:confused:..kan ju förstå att inte just mina bilder och platser intresserar ALLA men ändå!!
Överlag tycker jag de är få som svarar på bildgåtor.. men de finns säkert många som gillar att titta på alla bilderna, med tanke på hur många visningar en Bildgåta kan ha!

malou
2014-03-01, 13:19
.. men de finns säkert många som gillar att titta på alla bilderna, med tanke på hur många visningar en Bildgåta kan ha!

Som meg for eksempel :). Som aldri legger inn bilder selv, som svært sjelden svarer - fordi min 'reiseportefølje' har vært nokså tynn de siste årene. Som likevel liker bildegåtene veldig godt flabb_flab.

Ellers ser denne tråden ut til å ta en noe merkverdig vending :confused:; forstår ikke helt hvorfor en person blant m a n g e her oppfordres til et spesielt ansvar for å utdype sine meninger eller refleksjoner.

bye_bye

Netwolf
2014-03-01, 15:01
Har inget emot bildgåtor, har själv lagt ut många. Det går i perioder. Ibland gissar man på alla, ibland tröttnar man. Precis som allt annat i övriga livet.
En sak kan dock småirritera mig, vad gäller bildgåtor. Om man söker info om någon ö i forumet, så får man även upp en massa bildgåtegissningar, som inte alls har med min sökning att göra. Det är dock ett problem jag orkar leva med..

/Netwolf

Elisabet
2014-03-01, 15:10

Din kritik brukar väl mest grunda sig på att vi andra inte äter nog bra mat enligt dig.

För min del är det inlägg likt dessa som gör att jag tappar lusten för forumet. Det du skriver nilam är inte en diskussion i en sakfråga utan personangrepp. Och när en eller flera hakar på som du gör Netwolf, är det mobbing.

kari
2014-03-01, 15:31
Ellers ser denne tråden ut til å ta en noe merkverdig vending :confused:; forstår ikke helt hvorfor en person blant m a n g e her oppfordres til et spesielt ansvar for å utdype sine meninger eller refleksjoner.
bye_bye

Jeg håper det ikke er mitt innlegg, der jeg gjerne vil ha svar fra EvaL , du sikter til, malou? :o

nilam
2014-03-01, 16:09
För min del är det inlägg likt dessa som gör att jag tappar lusten för forumet. Det du skriver nilam är inte en diskussion i en sakfråga utan personangrepp. Och när en eller flera hakar på som du gör Netwolf, är det mobbing.

Personangrepp eller inte...enligt mig är det sant. Och mobbing...nja, den som själv uttalar sig om det ena än det andra och ofta trampar folk på tårna bör kanske tåla det :rolleyes: Och sakfrågan var väl från början Bildgåtor och då förstod jag inte ens varför det börjades diskutera om mindre berestas beteende och de tog mer illa upp vid kritisering av favoritön :confused: Är inte det ett översitteri att uttala sig på det viset...? Eller tycker du det var sakligt?

Men om folk inte klarar av mina inlägg så tar jag på mig andraplatsen på listan över anledningar till att folk lämnar Kalimera... Förstaplatsen är sen länge upptagen :D

Elisabet
2014-03-01, 16:40
Personangrepp eller inte...enligt mig är det sant. Och mobbing...nja, den som själv uttalar sig om det ena än det andra och ofta trampar folk på tårna bör kanske tåla det :rolleyes: Och sakfrågan var väl från början Bildgåtor och då förstod jag inte ens varför det börjades diskutera om mindre berestas beteende och de tog mer illa upp vid kritisering av favoritön :confused: Är inte det ett översitteri att uttala sig på det viset...? Eller tycker du det var sakligt?

Men om folk inte klarar av mina inlägg så tar jag på mig andraplatsen på listan över anledningar till att folk lämnar Kalimera... Förstaplatsen är sen länge upptagen :D

Man har inte bara ett ansvar för det man skriver utan också för hur man tolkar och uppfattar det andra skriver. Alla uttrycker sig olika och alla nyanser kommer aldrig fram. En del är övertydliga och missförstås ändå ibland. En del är mer korthuggna i sitt sätt att skriva och missförstås också.
Jag förstår att EvaL kan uppfattas som att hon kommer med pekpinnar ibland eftersom hon uttrycker sig lite korthugget. Men eftersom jag känner henne lite, och vi faktiskt har pratat om detta en gång, så vet jag att hon inte menar så. Hon är inte det minsta dömande och tycker som de flesta andra att var och en ska göra precis som det passar en själv. Hon har inte heller någon enda gång skrivit några nedlåtande ord till eller om någon i forumet. Däremot har hon många gånger talat om vad hon tycker om olika saker. Och som sagt, hon gör det på ett kort och lite krasst sätt, som jag förstår kan misstolkas. Men den som läser har som sagt också ett ansvar att tänka efter om skrivaren verkligen menar som man själv först uppfattar det.

Jag menar alltså att du och Netwolf har missförstått henne. De nyanser som ni uppfattar i det hon skriver är era egna, inte hennes.

Ylva A
2014-03-01, 16:48
Inget bråk i klassen!
/ Jannis

AGGE
2014-03-01, 17:03
Några vill lösa gåtor, andra vill diskutera ... Vad är problemet???:confused:

Sjöborren ... Som inget begriper. :rolleyes:

Håller helt och fullt med dej. Ser inget problem med att smaken är som baken, delad.
Jag tror dessutom att anledningen till att antalet bildgåtor exploderar nu är att våren är här och man känner att säsongen nalkas. Grekland är närmre än på länge.

:cool:

Sunny12
2014-03-01, 17:06
Inget bråk i klassen!
/ Jannis

:D:D...

sjöborren
2014-03-01, 17:10
Varför har alla taggarna utåt ... :confused:

Sjöborren. :D))

Lissi
2014-03-01, 17:20

Inte alla.....bara sjöborrar :D:D:D:D

Förlåt, kunde bara inte låta bli!;)

Lissi

Sunny12
2014-03-01, 17:24

Vad menar du med "ALLA".. :confused:..så upplever inte jag det!.. ;)

Kikh
2014-03-01, 17:34
...
Jag menar alltså att du och Netwolf har missförstått henne. De nyanser som ni uppfattar i det hon skriver är era egna, inte hennes.

Då tror jag faktiskt att det handlar om en ömsesidig missförtåelse, för trots att jag nu mer sällan kommenterar så läser jag fortfarande inlägg då och då. Så om vi ska reda upp missförstånd vill jag tala om att Malin inte tillbringar all sin tid på playan i Platanias utan får finna sig att "släpas med" på de mest hissnande turer runt Kreta när tid finns. Malin har besökt små kafeneio på obyggden och druckit morgon kaffe med knotiga gamla Kretensare, hon har firat äkta Grekisk påsk, vandrat långa vägen ner och upp till Prevelli släpandes på allehanda ting, ätit hemlagad grekisk husmanskost, haft skådespelare från Zorbas till bordet, kört vilse i bergen och ätit lamm med fåraherdar och lärt sig laga mat som inte finns på några turistmenyer. Efter alla, mer eller mindre underförstådda, påhopp mot Malin har jag full förståelse för att sinnet rinner ibland. Jag har själv varit i samma situation. För att återknyta till ämnet Bildgåtor, Malin har lagt ut minst en och omgående fått kommentrer om att det ju självklart måste röra sig om Chania.

Beträffande Netwolf kan jag bara gissa att han när ett genuint intresse för ett Grekland bortom fasaden, men gubben är "förbannad" med skitskön humor och en par av forumets medlemmar verkar tycka illa vara om skämt.

Om man nu får ha olika smak och tycke beträffande bildgåtornas vara eller ikke vara, eller huruvida de ska förgyllas med vidare information så måste vi också ha överseénde med sånna som mig och Netwolf, som kan se humor i det mesta och aldrig klarar att hålla käften när det sker.

Du, Elisabet, ska inte tolka mitt inlägg som kritik eller personangrepp mot dig utan för vad det är, ett inlägg om allas olikheter och ett litet försvarstal för ovan nämnda medlemmar - som jag tycker fått utstå mer än ett påhopp genom åren.

//Kikh

Lissi
2014-03-01, 17:35
Men så härligt! Nu har vi ju snart en debatt här igen på Kalimeraklapp_klapklapp_klap:D:D Bildgåtor eller inte?, kvalité på dem eller inte? Hur ska de egentligen se ut för att vara bra eller dåliga bildgåtor?? Vems reseberättelser är bäst och vad ska DE innehålla för att vara bra??:confused::confused:

Riktigt heta debatter som fanns förr är borta. Det är svårt att ha sådana utan att någon blir kränkt och ledsen. Det blev ju en del avstängningar för några år sen pga detta.

Snart har några av er här väldigt mycket att diskutera resten av dagen ;);)
Jag har inte en stund funderat över om mina inlägg anses vara tillräckligt seriösa eller inte, jag förutsätter att de som vill läser, de andra hoppar över, precis som jag gör här på forumet.

Lissi

Nu citerar jag mig själv från gårdagens morgon.....det kanske inte är rumsrent, men diskussion blev det i alla fall! Alla har verkligen inte taggarna utåt och VARFÖR ska det vara "Tyst i klassen?";)

Lissi

ps Jag håller med dig Kikh!

Kikh
2014-03-01, 17:38
...det kanske inte är rumsrent, men diskussion blev det i alla fall! Lissi

Och tänk så många som kanske blivit nyfikna på Chania och Platanias tack vare denna tråd och diskussion, det betyder att vi kanske får ännu fler och mer pålästa turister i år! _B-anana

//Kikh

Riitta
2014-03-01, 17:41
Noterar bara att så många inloggade som det är nu, har det inte varit på länge;) Lite bråk på gång och folk vaknar av dvalan:cool:

Riittabye_bye

AndersK
2014-03-01, 17:50
Noterar bara att så många inloggade som det är nu, har det inte varit på länge;) Lite bråk på gång och folk vaknar av dvalan:cool:

Riittabye_bye

Nja, bråk är väl att ta i! En engagerad diskussion vill jag kalla det och som ett skönt avbrott i förhållande till trivialiteter, typ Medlodifestival ;);)
En tanke har slagit mig; det vore intressant att få uppleva en kväll på en taverna i exempelvis Chania med alla i diskussionen inblandade. Jag tror att kvällen skulle bli full av smittande skratt och trevliga diskussioner. :):)

Kikh
2014-03-01, 17:52
...
En tanke har slagit mig; det vore intressant att få uppleva en kväll på en taverna i exempelvis Chania med alla i diskussionen inblandade. Jag tror att kvällen skulle bli full av smittande skratt och trevliga diskussioner. :):)

fb_gillafb_gillafb_gilla

//Kikh

Riitta
2014-03-01, 17:56
Det tror jag också. När man skriver så blir det så mycket missförstånd:o
Alltid lättare och förstå varandra om man har ögonkontakt:)

Riittabye_bye

AGGE
2014-03-01, 17:56
Nja, bråk är väl att ta i! En engagerad diskussion vill jag kalla det och som ett skönt avbrott i förhållande till trivialiteter, typ Medlodifestival ;);)

Jag är definitivt på! En skitbra idé!
_B-anana

Riitta
2014-03-01, 17:58
Fast inte i Chania utan på Kalymnos;):D

Riittabye_bye

Sunny12
2014-03-01, 17:59

Instämmer!..:)
Vad vore forumet utan diskussioner och medlemmar med humor (som Netwolf)...:D... såååå tråkigt..!! Alla är vi olika och reagerar på olika sätt, det är väl bara och "gilla läget" eller strunta i att svara på inlägg som irriterar och stör!

Netwolf
2014-03-01, 18:39
Beträffande Netwolf kan jag bara gissa att han när ett genuint intresse för ett Grekland bortom fasaden, men gubben är "förbannad" med skitskön humor och en par av forumets medlemmar verkar tycka illa vara om skämt.

Instämmer!..:)
Vad vore forumet utan diskussioner och medlemmar med humor (som Netwolf)...:D... såååå tråkigt..!! Alla är vi olika och reagerar på olika sätt, det är väl bara och "gilla läget" eller strunta i att svara på inlägg som irriterar och stör!

Jag blir nästan lite generad, men TACK. Det värmer. :o
Sänder er varsin virtuell kram!

/Netwolf

Lissi
2014-03-01, 19:25

Gärna!
Är i Chania 29maj-5 juni samt 18 sept-2 okt...Oavsett diskussionsämnen är det alltid kul att träffa trevliga människor!

Lissi

Ingrid Ny
2014-03-01, 19:48
Märklig diskussion - vill man titta så gör man väl och vill man inte eller är urless på bildgåtor så får man väl låta bli!:rolleyes:
Jag tror många får en "lust" att åka till ett visst ställe när man ser alla bilder som läggs in.
O även om jag inte gissar så kollar jag varje dag och tycker det ärtrist om inte det kommit in något nytt!

nilam
2014-03-01, 19:49
Gärna!
Är i Chania 29maj-5 juni samt 18 sept-2 okt...Oavsett diskussionsämnen är det alltid kul att träffa trevliga människor!

Lissi

Och när du inte är där är jag där :D 19 april-26 april, 27 juni-9 augusti och 25 oktober -1 november :)

Hasse
2014-03-01, 20:40
Märklig diskussion - vill man titta så gör man väl och vill man inte eller är urless på bildgåtor så får man väl låta bli!:rolleyes:

Bättre och enklare än så här kan man inte uttrycka sig klapp_klapklapp_klap

Klar trend, (lång vinter, dock snö- och köldfattig i södra delarna av landet) men tydlig för att vara nu, månaderna innan säsongen startar så utlöparna och avvikelserna från grundämnet i tråden är helt normala och nyttiga för dynamiken i forumet.

Om det handlar om andra aspekter kring vad enskilda "mer erfarna" forumaktörer sysslar med eller har sysslat med och hur hjälpsamheten gentemot "mindre erfarna" är, det fnissar jag stilla åt och håller det resolut för mig själv. "Liknande trådar" med snabbt växande antal inlägg där saker och ting ifrågasätts har förut ofta spårat ur med raderade inlägg, avstängda medlemmar, spott och spe hit och dit.

Jag tycker bildgåtorna ofta är nyttiga för mitt eget lärande om andra öar än de jag besökt OCH de öar jag HAR besökt men då, specifika platser jag inte ännu varit på. Kvaliteten på bilderna är inte alltid "helt tillfredsställande", vi har alla skiftande intresse och/eller kunskaper inom fotografering och de bilder vi eventuellt väljer att lägga ut som gåtor.

Själv har jag ofta tänkt tanken att låta läsekretsen ta del av mina bilder men jag har "mina anledningar" att INTE göra det. Framför allt nämner jag tidsbrist och ointresse att över huvudtaget göra mina privata bilder offentliga av någon som helst anledning! Känner inte till om någon tänker likadant men mina privata bilder ÄR INTE av allmänt intresse, även om de naturligtvis skulle kunna vara nyttiga bidrag till t.ex bildgåtor.

Konservativt tänkande? Ja, visst är det så men det är ett val och det ligger djupare än det deltagande här på Kalimera som det innebär i detta fallet.

/Hasse:cool:

Sunny12
2014-03-01, 20:46
Jag blir nästan lite generad, men TACK. Det värmer. :o
Sänder er varsin virtuell kram!

/Netwolf

TACK...för den!!.. ;)

Lissi
2014-03-01, 20:53
Och när du inte är där är jag där :D 19 april-26 april, 27 juni-9 augusti och 25 oktober -1 november :)

Ha ha..men vi ger oss väl inte???
Kom till Kalmar vetja!

Lissi

nilam
2014-03-01, 21:30
Ha ha..men vi ger oss väl inte???
Kom till Kalmar vetja!

Lissi

fb_gilla Vem vet :) Men det var ju nästan att du kom till Karlstad i vintras... Så kom en Cypernresa i vägen ;)

Hasse
2014-03-01, 21:52
Arne, tillåt mig att ställa följande motfrågor i ämnet "ointresse för bildgåtor" (min egen tolkning och ändring av din rubriksättning):

Oöverblickbart är ett ord som inte ger något matnyttigt sökresultat på t.ex Wikipedia. Det brukar i regel dyka upp bland de första sökresultaten, huruvida dessa då är att betrakta som relevanta och förståeliga är något som oftast "återstår att se".

Om det finns någon slags lista över svenska ord där adderandet av bokstaven o före specifikt ord i fråga, innebär en officiell version där vi som bor söder om Dalälven kan förstå både ursprung, syfte, eventuell dialektal särart och i så fall översättning till "sörländska", vänligen skicka nödvändig och nyttig hänvisning till hugad läsekrets därav.

Till kärnfrågan: Du Arne, HAR FAKTISKT för länge sedan skickat in bildgåtor till oss andra. Måhända är det flera år sedan, och det må vara hänt att du inte gjort det på väldigt länge. Jag började att titta på bildgåtorna med att klicka på "sista sidan" men de allra första dök inte upp, dvs. de som är nr. 1 och uppåt räknat.

Om du sedan även har GISSAT på bildgåtor yngre än de från t.ex 2010 är något jag inte har koll på. Tyvärr är det något som jag tycker är ganska ointressant kronologiskt sett men heltnog har jag dock sett att du faktiskt GISSAT på några. Fullt och fast något jag tycker är "helt okej om man ser det från ett kollektivt seende, vi är trots allt långt över 10.000 deltagare här". Har du därefter av någon för oss, orelevant/irrelevant anledning haft anledning att upphöra med inskickande, respektive gissande av/på bildgåtor som är det i så fall förståeligt, något vi andra får "fethaja".

Men utifrån detta, så har du som du skriver, "slutat gå in på bildgåtor enär utbudet enligt mitt förmenande blivit oöverblickbart". Vad är det i så fall i ditt och din hustrus resande som har gjort att din åsikt över bildgåtorna har ändrat karaktär så pass konkret och ändrat sig gentemot det faktum att du varit "i båda ändarna av bildgåtorna förut" som jag nu beskrivit med idel fakta till viss del och med personliga åsikter för övrigt?

JA, det VET du att det finns.

Arne

Netwolf
2014-03-01, 21:56
Arne med fru berättar så frekvent om sina resor, så alla gissar ändå på Patmos, Kreta, Syros, Naxos m fl öar. Därför kanske Arne inte lägger ut gåtor så frekvent.

/Netwolf

Pela
2014-03-01, 23:16
Så här många svar på ett ämne har det väl inte varit sen tråden:
''Vem vinner Allsvenskan 2013'' :)
Det ämnet kändes nog viktigare än det här.. :rolleyes:

Är väl liten mellansäsong nu,många vana grekresenärer har redan ordnat sin resa och fått svar på sina frågor i forumet.
De som inte är lika vana,väntar troligen närmare avresan med sina frågor och undringar..
Då är det ju bra att kommunikationen mellan medlemmarna finns kvar,just nu i form av Bildgåtor...

Netwolf
2014-03-02, 00:35
Så här många svar på ett ämne har det väl inte varit sen tråden:

Är väl liten mellansäsong nu,många vana grekresenärer har redan ordnat sin resa och fått svar på sina frågor i forumet.
De som inte är lika vana,väntar troligen närmare avresan med sina frågor och undringar..
Då är det ju bra att kommunikationen mellan medlemmarna finns kvar,just nu i form av Bildgåtor...

Ja, va kul att det blev lite fart i forumet ändå. Det har varit lite "panschisstämning" ett tag nu. ;)

/Netwolf

sjöborren
2014-03-02, 16:27
Trodde alla fattade poängen med taggarna...:rolleyes: Men jag kan ändra ordvalet till; varför har NÅGRA taggarna utåt? ;)

Kikh! Du får gärna ta med en liten sjöborre på dina äventyr. :cool:
Och det skulle vara trevligt att träffa några av er på en taverna i eller utanför Chania. (2-16 maj).

Hälsningar! Sjöborren.

Pnyx
2014-03-02, 21:51
[QUOTE=Pela;325949]Så här många svar på ett ämne har det väl inte varit sen tråden:

Då glömmer du nog den animerade debatten om bromsklossar på flygplanssätena.Ang_elx Var det förresten inte Arne som startade den också? :D

Pela
2014-03-03, 21:58
Då glömmer du nog den animerade debatten om bromsklossar på flygplanssätena.Ang_elx Var det förresten inte Arne som startade den också? :D[/quote]

Ja den borde jag kommit ihåg,ständigt levande fråga.:D

Monica C
2014-03-03, 23:02
Gärna!

Lissi
Vi är i Chania Nea Chora 31 maj -3 juni och sen i Palechora,Georgiopolis och sen åter till Chania 14 juni-21 juni.

laero
2014-03-04, 10:34

Arne har ju inte direkt fått något större medhåll i frågan men jag vill faktiskt ge honom lite support i det här.
Från början var bildgåtorna ett trevligt inslag i forumet, jag tittade på alla och gissade på vissa. Har också för längesedan lagt in ett par stycken själv. När nu Arne tar upp saken kan jag bara hålla med, noll intresse för min del också och jag har nog inte tittat på en bildgåta på ett halvår.
Jag har två skäl till det:

-Precis som A säger har utbudet blivit ogreppbart. Det ligger så många gåtor ute att det är omöjligt att hålla isär dem och att intressera sig för "gissandet". Just nu finns det 9 olösta bildgåtor (frågebilder oräknade) varav ett flertal är utlagda av samma medlem.
-För att jag ska tycka det är intressant måste bildgåtan innehålla något som är helt unikt för ön/platsen. Det unika får gärna vara svårt men att bara lägga ut en bild på nån intetsägande "grushög" skapar bara ett helt slumpartat gissande på blandade öar som för min del känns meningslöst att följa.

Det finns en regel om att en medlem inte ska ha mer än en olöst bildgåta i gång. Borde kanske påminnas om den regeln?
Hur vore det med en rekommendation (inte regel) om att avvakta med att överhuvudtaget lägga in nya bildgåtor om det finns fler än två olösta?

/Lars

ErOg
2014-03-04, 14:49

Eva

fb_gilla

ErOg
2014-03-04, 14:58
Det finns en regel om att en medlem inte ska ha mer än en olöst bildgåta i gång. Borde kanske påminnas om den regeln?
Hur vore det med en rekommendation (inte regel) om att avvakta med att överhuvudtaget lägga in nya bildgåtor om det finns fler än två olösta?

/Lars

fb_gilla

Förövrigt gillar jag bildgåtorna!

Katitzi
2014-03-04, 15:47
Vad är problemet? Antingen gillar man bildgåtor och då tittar man på dem eller så gillar man dem inte och då struntar man i dem!

Katitzi som gillar bildgåtor:)

Monica C
2014-03-04, 16:05
Vad är problemet? Antingen gillar man bildgåtor och då tittar man på dem eller så gillar man dem inte och då struntar man i dem!

Katitzi som gillar bildgåtor:)fb_gilla

Håller helt med dig Katitzi!

xenos
2014-03-04, 19:19
För att jag ska tycka det är intressant måste bildgåtan innehålla något som är helt unikt för ön/platsen.

Utmärkt förslag. Det skulle höja kvalitén och intresset.

AGGE
2014-03-04, 19:26
fb_gilla

Håller helt med dig Katitzi!

klapp_klapInstämmer till fullo tjejer!

Sunny12
2014-03-04, 19:42

Katitzi som gillar bildgåtor:)

Exakt!!..fb_gilla

simetra
2014-03-04, 19:49
För att jag ska tycka det är intressant måste bildgåtan innehålla något som är helt unikt för ön/platsen.

Men välkomna då mina damer el herrar... och lägg in en sådan bildgåta då så att vi andra får se hur "en riktig bra" bildgåta ska se ut istället för att sitta där och dissa alla andras!

Förövrigt tycker jag inte det verkar vara någon brist på intresse för
bildgåtor här på forumet...?

Simetra bye_bye

Sunny12
2014-03-04, 19:59
Men välkomna då mina damer el herrar... och lägg in en sådan bildgåta då så att vi andra får se hur "en riktig bra" bildgåta ska se ut istället för att sitta där och dissa alla andras!

Förövrigt tycker jag inte det verkar vara någon brist på intresse för
bildgåtor här på forumet...?

Simetra bye_bye

fb_gilla...Det är just ENKELHETEN i en Bildgåta som gör att jag överhuvudtaget ska "våga" lägga in en... ska det ställas krav på hur en Bildgåta ska se ut för att vara godkänd, tänker iaf INTE jag lägga in några fler!.. :(

laero
2014-03-04, 20:34

Katitzi,
Det är absolut inget problem, en del av oss har tappat intresset för bildgåtorna och struntar därmed i dem precis som du föreslår.
Mitt inlägg var min åsikt om hur man kanske skulle kunna förbättra företeelsen och därmed få fler intresserade (igen). Nu verkar de flesta tycka det är bra som det är och då är det fine for me, men iom att Arne tog upp ämnet så är det väl ok att ha en åsikt?

Deia
2014-03-04, 23:13

I april - reser du med ett flygbolag som tar hund då (inte charter utan reguljärt)? Kan du tänka dig att flyga som eskort till en hund i så fall.

laero
2014-03-05, 06:41
I april - reser du med ett flygbolag som tar hund då (inte charter utan reguljärt)? Kan du tänka dig att flyga som eskort till en hund i så fall.

Jag trodde tråden handlade om bildgåtor:confused:

ÖBO
2014-03-05, 07:58
Kalimera är det forum som ger trådkapning ett ansikte.

Lissi
2014-03-05, 08:15
Kalimera är det forum som ger trådkapning ett ansikte.

:D:D:D

Hasse
2014-03-05, 11:09
Jag vet inte om jag........

1. Har förstått rätt ?

2. Har läst på för dåligt ?

3. Borde låta bli att bry mig ?

Men.......det är uppenbart att det förekommer åsikter att bildgåtorna ska delas upp så att de passar "vissa" men inte alla???

Jag kan inte förstå hur detta skulle gå till? Ett foto är ett foto, visar man det för någon annan så reagerar vederbörande på ett visst sätt. Från någon annan får man en annan reaktion, osv. osv.

Här vill "vissa" styra så att bilderna som läggs ut ska ge betraktarna något slags "förutbestämt kategoriskt indelat kvalitetsepitet" - "får inte vara för lätt" eller hur tusan jag ska uttrycka det??? Jag nämner tidigare i tråden att jag ser ett krypande "elitistiskt tänkande" här vilket jag står för än mer nu än då.

Skratta gärna, kalla mig gärna något onämnbart men jag kan inte begripa vad detta handlar om? Ordet ENKELHET används i tråden, det vore kanske ett bra ord för "vissa" (tyvärr, jag nämner er inte vid namn eller citerar någon specifik heller.......) att anamma för det är väl ett förbaskat bra ord att ha när vi älskar Grekland???

Har under tiden jag skrivit detta funderat på att uttrycka mig långt mer sarkastiskt, ironiskt, elakt men det tjänar varken jag eller andra på. Men min UNDERTON är i alla fall.........

Har aldrig lagt ut någon bildgåta, tänker ALDRIG göra det i framtiden heller.

/ Hasse :cool:

Riitta
2014-03-05, 12:10
Hasse, bryr du dig inte, så behöver du ju inte lägga ut massa långa föreläsningar om ämnet heller:eek:;) Varifrån detta intresse för ämnet så plötsligt:rolleyes:

Riittabye_bye

Hasse
2014-03-05, 12:34
Varifrån detta intresse för ämnet så plötsligt:rolleyes:

Riittabye_bye

För att jag tycker det är roligt att gissa på bildgåtor, även de du lägger ut.

Därför är mitt engagerande i detta ämne inte plötsligt som du tror, utan långvarigt av ovan nämnda orsak.

kari
2014-03-05, 13:24
Inget bråk i klassen!
/ Jannis

:D

xenos
2014-03-05, 13:29
Jag kan inte förstå hur detta skulle gå till? Ett foto är ett foto, visar man det för någon annan så reagerar vederbörande på ett visst sätt. Från någon annan får man en annan reaktion, osv. osv.

Skratta gärna, kalla mig gärna något onämnbart men jag kan inte begripa vad detta handlar om? Ordet ENKELHET används i tråden, det vore kanske ett bra ord för "vissa" (tyvärr, jag nämner er inte vid namn eller citerar någon specifik heller.......) att anamma för det är väl ett förbaskat bra ord att ha när vi älskar Grekland???

"När jag tänker efter och tittar noga på mina bilder så är de alla, på sitt speciella sätt, ingenting annat än självporträtt", har Christer Strömholm sagt.

Med min enklare ord; varje bild jag knäpper är en bild av mig själv.

kari
2014-03-05, 13:58
-För att jag ska tycka det är intressant måste bildgåtan innehålla något som är helt unikt för ön/platsen.
/Lars

Men, vil ikke resultatet da lett kunne bli en større "inflasjon" av Bildegåter ;) - som ville bli løst omgående :rolleyes: - riktignok i "kvalitetsgåter" - kanskje et kortvarig "problem" for snart ville jo hele t r å d e n "dø" ut ;) - og

Fastlandet er stort, og har veldig m y e som er helt unik, men da trenger Kalimera's medlemmer begynne å reise mere dit for ha mulighet til å løse gåtene :rolleyes:

Jo, jeg v e t man kan google, men det synes ikke j e g er en helt "fair" måte å løse gåter på, synes det er triveligst når noen kjenner seg igjen:)

Det jeg vil fram til er at en s t o r prosent av gåtene ville løses enda mye raskere enn i dag, rekker vi å gjette ;)
F O R de fleste øyene, mellomstore og små som vi her i Forumet elsker å besøke, har vel begrenset antall "helt unikt" , selvsagt kan det med "unikt" defineres.

- jeg tenker meg/noen eksempler,:
litt overdrevnet ;) -som hele innlegget også er ment

Tinos : Kirken, Dueslag, fin marmor og evt kurvfletting

Naxos : Portara'n

Tilos . Klosteret

Nisyros : Vulkanen

Sikinos : Tempelet/kirken

Nafplio : Borgene og Fortet

- og Athen : AKROPOLIS, for å gjøre overdrivelsen komplett flabb_flabbye_bye

lenapg
2014-03-05, 14:57
Jag ÄLSKAR bildgåtorna, lätta eller svåra - kvittar! :cool:
Ang_elx klapp_klap _B-anana
fb_gilla
Lena PG

Deia
2014-03-05, 16:38
Jag trodde tråden handlade om bildgåtor:confused:

Det trodde jag med - men här är högt i tak :D. Allt ifrån tingeltangelbutiker och all inclusive till strumpor i sandalerna har dryftats.....så varför inte en hund också.

Lissi
2014-03-05, 17:56
[/B]

Tilos . Klosteret

Jag tycker ALLA bildgåtor skulle vara från Tinos!:D:D:D:D

Lissi - som gerfb_gilla för hela inlägget Kari! Tack för dagens skratt!

Kikh
2014-03-05, 19:16
[/b]...
- jeg tenker meg/noen eksempler,:
litt overdrevnet ;) -som hele innlegget også er ment

Tilos . Klosteret

Du glömde Kreta och Stivania :eek:

//Kikh

Katitzi
2014-03-05, 19:50

//Kikh
Ja, eller som att alla bildgåtor från Kreta skulle vara från Knossos!;) Hur kul vore det?:(

Katitzi:)

kari
2014-03-05, 22:18
Jag tycker ALLA bildgåtor skulle vara från Tinos!:D:D:D:D

Lissi - som gerfb_gilla för hela inlägget Kari! Tack för dagens skratt!

Det var en glede å by på den :D

kari
2014-03-05, 22:26
//Kikh

- ja, og kanskje enda flere/mere ;):D

AndersK
2014-03-05, 22:44
Spännande att läsa att några vet så mycket om bildgåtor samtidigt som man under lång tid inte tittat på alla förfärande och intetsägande bildgåtor som påstås sänka forumets totala kvalité. Förekommer tjuvkikande? :rolleyes::rolleyes:

Dessutom förfäras det över att antalet bildgåtor när de vid ett och samma tillfälle överstiger 9 stycken olösta och därigenom blir oöverskådliga. Men hallå! Bättre hade det varit att det funnits fler bildgåtor! Troligtvis hade fler hittat sin "godtagbara" bildgåta.

För övrigt; ett forum utan ramar för diskussionen är häftigt! Att reglera är ett otyg, liksom att reglera en uppflammande diskussion under kafferast på jobbet.
Vem får för sig något så korkat? Alla förstår "spelet", får en adrenalinkick och kanske något nytt att tänka på.
//Anders

AGGE
2014-03-06, 08:40
Spännande att läsa att några vet så mycket om bildgåtor samtidigt som man under lång tid inte tittat på alla förfärande och intetsägande bildgåtor som påstås sänka forumets totala kvalité. Förekommer tjuvkikande? :rolleyes::rolleyes:

Dessutom förfäras det över att antalet bildgåtor när de vid ett och samma tillfälle överstiger 9 stycken olösta och därigenom blir oöverskådliga. Men hallå! Bättre hade det varit att det funnits fler bildgåtor! Troligtvis hade fler hittat sin "godtagbara" bildgåta.

För övrigt; ett forum utan ramar för diskussionen är häftigt! Att reglera är ett otyg, liksom att reglera en uppflammande diskussion under kafferast på jobbet.
Vem får för sig något så korkat? Alla förstår "spelet", får en adrenalinkick och kanske något nytt att tänka på.
//Anders

Anders: Där fick du in en veritabel fullträff! Exakt min mening! klapp_klap

Katitzi
2014-03-06, 09:33
[QUOTE=AGGE;326505]Anders: Där fick du in en veritabel fullträff! Exakt min mening! klapp_klap[/QUOTE

Håller med, det finns alltid någon (några) " Vän av ordning" som ska tala om för andra hur det ska vara!flabb_flab:p

laero
2014-03-06, 10:20
Ja det finns alltid någon (några) " Vän av ordning" som ska tala om för andra hur det ska vara!flabb_flab:p

Eftersom det väl är mig du menar så skulle jag vilja att du preciserar vad i mina 3 tidigare inlägg i tråden du stör dig på.
Väldigt underlig inställning du med flera har; om det finns olika åsikter i en tråd så vill man "cencurera" det man själv inte håller med om med motiveringen "....tala om för andra hur det ska vara"

Om det här med "vän av ordning" handlar om inlägg nr126, så ja, jag tycker det är en bra regel i ett forum att man har respekt för trådskaparen och håller sig till ämnet och inte börjar skriva om hundar, kalimeraträffar, strumpor etc lite varsomhelst i forumet.

Hasse
2014-03-06, 10:41
Om det här med "vän av ordning" handlar om inlägg nr126, så ja, jag tycker det är en bra regel i ett forum att man har respekt för trådskaparen och håller sig till ämnet och inte börjar skriva om hundar, kalimeraträffar, strumpor etc lite varsomhelst i forumet.

Det kan aldrig bli "kliniskt rent" från utlöpare från ämnet i en tråd som växer snabbt. Däremot kan det ibland förekomma att en skribent skriver ungefär samma inlägg i två olika trådar. Inlägg 125 (om en hund) i denna tråd är ett exempel på det, inte två exakt likadana inlägg men dock "dubbelpostning" som det heter. Därför anmälde jag det via "röda triangeln" men inlägget ligger kvar i denna tråd.

Jag har inte fått någon respons på om det var fel av mig att agera som jag gjorde.

Laero - du skriver "väldigt underlig inställning du med flera har" i ditt färska inlägg, vilka exakt avser du?

JohnS
2014-03-06, 11:54
-För att jag ska tycka det är intressant måste bildgåtan innehålla något som är helt unikt för ön/platsen. Det unika får gärna vara svårt men att bara lägga ut en bild på nån intetsägande "grushög" skapar bara ett helt slumpartat gissande på blandade öar som för min del känns meningslöst att följa.

/Lars

Jeg er helt enig, det er fullstendig uinteressant for meg med gåter som ikke har noe man kan knytte til et bestemt sted, selv om jeg generelt liker bildegåtene. Men for all del, hvis noen har glede av "ett helt slumpartat gissande på blandade öar" over flere sider, så plager det ikke meg. Er bildet uinteressant, åpner jeg ikke tråden flere ganger. Så enkelt er det.

Katitzi
2014-03-06, 12:17
Eftersom det väl är mig du menar så skulle jag vilja att du preciserar vad i mina 3 tidigare inlägg i tråden du stör dig på.
Väldigt underlig inställning du med flera har; om det finns olika åsikter i en tråd så vill man "cencurera" det man själv inte håller med om med motiveringen "....tala om för andra hur det ska vara"

Nej , jag syftade inte på ditt inlägg 126. Utan mer på att några här vill ha så mycket regler för att en bildgåta ska duga. Det är väl en lek!:confused: Alla har sina sätt att se bilder och se saker i bilder. Alla ska känna sig välkomna att lägga ut och gissa på bildgåtor utan pekpinnar, tycker jag.
Jag är förskollärare och i mitt yrke jobbar man mycket med bilder och vad man kan se i bilden, alla människor kan se olika saker. Inget är mer rätt eller fel.
Jeg er helt enig, det er fullstendig uinteressant for meg med gåter som ikke har noe man kan knytte til et bestemt sted, selv om jeg generelt liker bildegåtene. Men for all del, hvis noen har glede av "ett helt slumpartat gissande på blandade öar" over flere sider, så plager det ikke meg. Er bildet uinteressant, åpner jeg ikke tråden flere ganger. Så enkelt er det.
Men det du bara ser som en grushög i en bild John, kanske säger någon annan en hel del! Man kan inte vara så kategorisk om vad "alla" andra tycker och ser i en bild.

Katitzi:) som älskar Grekland och ALLA bilder därifrån!

Sunny12
2014-03-06, 12:29
Nej , jag syftade inte på ditt inlägg 126. Utan mer på att några här vill ha så mycket regler för att en bildgåta ska duga. Det är väl en lek!:confused: Alla har sina sätt att se bilder och se saker i bilder. Alla ska känna sig välkomna att lägga ut och gissa på bildgåtor utan pekpinnar, tycker jag.
Jag är förskollärare och i mitt yrke jobbar man mycket med bilder och vad man kan se i bilden, alla människor kan se olika saker. Inget är mer rätt eller fel.

Men det du bara ser som en grushög i en bild John, kanske säger någon annan en hel del! Man kan inte vara så kategorisk om vad "alla" andra tycker och ser i en bild.

Katitzi:) som älskar Grekland och ALLA bilder därifrån!

Håller helt med dig här Katitzi.. upplevelsen av en bild kan ju vara så olika för var och en av oss!
Som jag nämnde tidigare så är det just "enkelheten" som gör det roligt att lägga in en Bildgåta.... MEN Ni som önskar att bildgåtorna ska se ut på ett visst sätt kan väl bidra med några sådana, så blir det en mix av olika typer av bildgåtor!.. :)

Deia
2014-03-06, 14:09
Det kan aldrig bli "kliniskt rent" från utlöpare från ämnet i en tråd som växer snabbt. Däremot kan det ibland förekomma att en skribent skriver ungefär samma inlägg i två olika trådar. Inlägg 125 (om en hund) i denna tråd är ett exempel på det, inte två exakt likadana inlägg men dock "dubbelpostning" som det heter. Därför anmälde jag det via "röda triangeln" men inlägget ligger kvar i denna tråd.

Och här har vi nu en utlöpare som anser att alla andra ska hålla sig till ämnet. Dock inte han själv. Forumregler/frågor handlar inte om bildgåtor.
Jag gjorde i mitt inlägg #125 en återkoppling till ett tidigare inlägg (också ett irrelevant inlägg för tråden) så det var ingen dubbelpostning. Så till raden av ämnen som inte handlar om bildgåtor i denna tråden kan vi nu lägga ämnet forumpoliser.

Inte speciellt snällt att anmäla mitt inlägg som var en vädjan för en hund som fått utstå mycket grymhet. Den hittades skjuten OCH på körd (det är vanligt att man skjuter hundar på Kreta). Den hade båda sina bakben brutna, kunde inte höra och knappt se. MEN mirakulöst har Silke Wrobel lyckat få denna hund på benen igen. Hörseln är det enda som inte kommit tillbaka. För att få råd att ta hand om fler hundar som också överges eller misshandlas behövs pengar. Genom att använda sig av eskortflyg så blir det mer kvar i kassan för vård av djuren. Denna vovve som heter Lambrini har haft turen att få ett kärleksfullt hem i Sverige.

Jag förstår att du var nöjd när du tryckte på den röda triangeln för att få bort denna regelvidriga vädjan ifrån mig Hasse.

http://www.youtube.com/watch?v=y4koK4C-BIo (http://www.youtube.com/watch?v=y4koK4C-BIo)

Deia,
som nu lämnar tråden
(men är tacksam för att ha fått empatiska PM :). Lilla Lambrini har dock ingen eskort än....)

Kalimera
2014-03-06, 15:09
Jag har flyttat den här tråden till Kafé Kalimera eftersom den handlar om så många olika saker, och jag hinner inte rensa bland inläggen.

Netwolf
2014-03-26, 22:56
Nu börjar även jag tycka att det är en viss inflation...

http://forumbilder.se/DC7NE/fraga.jpg

xenos
2014-03-27, 07:20

Välkommen till elitistiska förbundet!__D
I förbundet har vi nu löst gåtan med denna "inflation": Det är ett enkelt sätt att få bekräftelse på. Ungefär som varför en deckarförfattare skriver deckare, man blir säkrare publicerad och läst.:cool:
Som spinoffeffekt kan man njuta av vara den ende som vet._B-anana
Precis som deckarförfattaren vet vem som är mördaren innan vi andra betalat för boken..

Katitzi
2014-03-27, 08:43

Vad bra att det finns bildgåtor!:D Annars hade det stått: Inga nya inlägg! Hur kul hade det varit? Jag vet att du skojar med oss Netwolf...;)

para poli
2014-05-07, 17:37
Är det deflation på bildgåtor just nu?
Konjukturcykeln svänger snabbt på Kalimera. :D

Katitzi
2014-05-07, 17:50
Är det deflation på bildgåtor just nu?
Konjukturcykeln svänger snabbt på Kalimera. :D

Det är väl så att på vintern hänger man mer på Kalimera för att drömma sig bort. Nu har ju många här redan börjat sina Greklandsresor för i år.:D