handdator

Visa fullständig version : Boendepriser norra Spanien?


Aina
2014-02-26, 12:00
Planerar bilsemester i norra Spanien, Barcelona-Galicien och tillbaka. Två-tre veckor efter midsommar till mitten av juli. Inte ute efter lyxhotell eller ens hotell. Enklare pensionat eller hostel som förmodligen inte finns med på booking.com och andra siter duger.

Är det någon som har koll på ungefärliga priser? Antar att det blir dyrare än i Grekland.

Hälsningar, Aina

Lissi
2014-02-26, 12:22
Jag kan inget om hotellpriser och dylikt, men tror ändå inte att det behöver bli dyrare än Grekland. Vår uppfattning de tre gånger vi var i Spanien förra året är snarare att det var något billigare med mat och GOTT flaskvin!:p

...och missa inte ett stopp i GIRONA! Där bodde vi på Hotell Ultonia i stort rum en gång och svit den andra gången för under 50€natten

Det låter jättehärligt med billuff i norra Spanien! Det hade vi planerat sommaren 2007 med utgångspunkt från Madrid, men då dog Claes pappa så resan fick givetvis ställas in.

Lycka till med planeringen!

Lissi

Aina
2014-02-26, 14:31
Tack för svar! Vi har planerat att inte planera så mycket. Maken är fortfarande inne på Grekland, så det är nog bäst att boka flygbiljett i alla fall, så vi hamnar i rätt land.

Tänkte införskaffa en bra bilkarta och guidebok att ha med (Lonely Planet har en över norra Spanien) och titta på nätet.

Girona vill vi absolut besöka, det står på listan som jag ännu inte skrivit.

Annat jag ser fram emot: skinka (pata negra, bellota), gott kaffe, churros, en kanna gott sangría...

A

Deia
2014-02-26, 14:39
Jag tycker också att Spanien börjar bli billigare än Grekland. I alla fall utanför turistområdena. Men spannet är större. Det finns väldigt dyra hotell också.....

Vi bor oftast på små hostals. Förr faxade eller ringde vi och beställde på knacklig spanska (för engelska pratar man oftast inte - eller vill inte :rolleyes:). Jag är förvånad över att så många av dessa små hostals nu faktiskt finns på Booking! Så leta lite där! Även små pensioner vi bott på i Grekland finns nu på Booking - så du kan nog få en uppfattning om priser där. Och Booking tar ju en avgift av hotellet så man kan får det billigare på plats.

para poli
2014-02-26, 15:12
Jag luffade runt i Spanien 2012. Bokade hostals nån natt i förväg genom hotellsajterna (typ booking).
Det är betydligt billigare att leva i Spanien än Grekland. (Dock är logi ngt dyrare)
För spannet 35-50 € får du ok boende.
Missa inte Galizia! :)

Lissi
2014-02-26, 16:47
Så bra att det inte bara är jag som tycker att Spanien är billigare än Grekland, att jag inte är helt fel ute alltså....:rolleyes:

Som sagt, länderna går inte att jämföra, men jag börjar längta mer och mer till Spanien....Man får VÄLDIGT mycket för pengarna där!

Lissi

Masse
2014-02-27, 01:39
Maken är fortfarande inne på Grekland, så det är nog bäst att boka flygbiljett i alla fall, så vi hamnar i rätt land.



:D:D:D:D:D !!!!!

........... rätt land, vad är det????

:) Masse, som älskar Grekland OCH Spanien

Aina
2014-02-28, 10:14
Tack för era svar. Fantastiskt att kunna diskutera diverse resmål på en greklandssite! ;) Jag har letat efter något liknande kalimera om Spanien, men inte hittat något, inte någon lika välbesökt sida där man får snabba svar.

Rätt land för mig är för tillfället Spanien. Språket är inget problem. Jo, möjligen är mina kunskaper i katalanska, baskiska och galiciska lite begränsade... Spanskan behöver jag öva för jobbet.

Maken är mer lockad av ölivet i Grekland och befarar att Spanien är "mycket dyrare", men det argumentet tycks ju gå bort. Vi har besökt Grekland flera somrar i rad nu och grekiska övärlden finns kvar. Jag växlar gärna. Och maken dricker nog hellre spanskt vin än grekiskt, tror jag.

Kan vara roligt att prova något nytt för honom och nygammalt för mig!
A

Lissi
2014-02-28, 16:48
Jag tror ni blir riktigt , riktigt nöjda! Även maken!:D

Lissi

Aina
2014-03-03, 19:13
Första steget på väg: karta inköpt.
A

Katitzi
2014-03-07, 09:26
Aina har du kollat hostelworld.com? De har enklare boenden och hotel över hela världen. Vi bokade ett hostel i Barcelona med dom en gång och var nöjda.

Jag tycker också att priserna i Spanien är fullt jämförbara eller tom. något lägre än i Grekland. Och då jämför jag med Kanarieöarna dit jag ofta åker en sväng på vintern. Var på Teneriffa förra veckan, lika billigt som i Grekland att äta ute.:D

Kroatien däremot är något dyrare över lag både på boende och mat. Men där är det MYCKET billigare att öluffa. Där kostar en personbiljett ca 50 kr!

Lycka till med planeringen!

Katitzi:)

Lissi
2014-03-07, 09:39
Aina!
Jag hoppas verkligen att er resa blir av och att vi sen får ett resebrev med foton under SPANIEN. Det är så himla kul att även få inspiration om andra länder än Grekland. Många i ens omgivning har ju fått för sig att man BARA åker till Grekland, men så är det ju verkligen inte!;)

Lissi

Aina
2014-03-08, 23:52
Ja, Spanien blir det. Eventuellt inte Girona, eftersom det ligger åt "fel håll". Vi ska ju norrut och västerut, mot Baskien, Galicien.

Ja, Hostelworld är bra, Katitzi. Det var så vi hittade vårt favoritboende i Barcelona, Vrabac, där vi bott två gånger. Det ligger "mitt i smeten", en sidogata till Ramblan, men ändå lugnt och avsides.

Ja, ska bli spännande vad det än blir av vår Spanientur!

A

Aina
2014-04-13, 17:58
Äntligen har vi kommit till skott och bokat. Det blir nästan tre veckor i norra Spanien. Efter lite kartstudier beslutade vi oss för att inte flyga till Barcelona. Vi vill inte ha för långa transportsträckor och sitta i bil länge. Vi flyger i stället till Bilbao och har bokat tre nätter där till att börja med.

Sedan bilar vi förmodligen till San Sebastian och därefter västerut. Kanske når vi Galicien. Vi får se.

Spännande ska det bli! Och kanske ett fotobrev här på Europa så småningom.

A

para poli
2014-04-13, 19:36
Spännande! EnjoY! :)

Lissi
2014-04-14, 18:35
Ja snälla!!!! Ett fotoresebrev vill vi gärna ha...Norra Spanien är magiskt vackert!!

Lissi - som dock åker till Tenerife som årets Spanienresa.

para poli
2014-09-01, 18:32
http://www.vagabond.se/artiklar/nyheter/20140901/europas-billigaste-hotell
Så var den frågan ur världen... :D