handdator

Visa fullständig version : Hur berest är du?


nilam
2006-03-11, 16:31
Aftonbladet har en test där man kan klicka i sina besökta länder för att sedan få reda på hur många länder man måste hinna med varje år för att se hela vår värld:)
Hamnade på 15 länder och fick till svar att någon Globetrotter är jag inteAng_elx Skulle behöva besöka 5 nya länder per år närmaste 40 åren för att hinna se allt...


http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,768372,00.html


Malin, som inte kommer besöka några nya länder i år heller:o

Elisabet
2006-03-11, 16:36
Kul test :)
Jag fick samma svar som du - fast bara 14 länder.

Å andra sidan har jag sett väldigt mycket av flera av de länderna. Men det räknas ju inte... :rolleyes:

Agda
2006-03-11, 16:54
23 länder så någon riktig glodetrotter är jag inte men mycket intresserad av att resa och 5 nya länder/år och jag har avverkat världen inom 30 år.

Joanna
2006-03-11, 16:57
Detta fick jag till svar.

Du har varit i 24 länder
Det märks att du är intresserad av att resa. Men det dröjer ett tag innan du blir en riktig globetrotter. Om du besöker fem nya länder varje år tar det har du besökt de flesta av världens länder inom 30 år!

Se på den! Inte för att jag tror det kommer hända nån dag snart men det är ju bra att ha nåt 'to aspire to'.

/jo som önskar hon hade varit någonstans med sol och värme istället för regn och vind!

nilam
2006-03-11, 18:53
Å andra sidan har jag sett väldigt mycket av flera av de länderna. Men det räknas ju inte... :rolleyes:
Så är det för mig också, man har sina favoriter Ang_elx

Peter
2006-03-11, 19:04
Här är nästan en karbonkopia:

Du har varit i 22 länder
Det märks att du är intresserad av att resa. Men det dröjer ett tag innan du blir en riktig globetrotter. Om du besöker fem nya länder varje år tar det har du besökt de flesta av världens länder inom 30 år!

Jag tycker att de i stället ska fråga om hur många gånger man varit i Grekland eller hur många öar, platser, man besökt. Ang_elx flabb_flab :D

Jag har besökt de flesta länder i det vi kallade Väst-Europa, plus några i Öst. (Som väl är, är väl de definitionerna inaktuella nu...) Saknar dock Portugal och Luxemburg. Mutter...

Har aldrig varit i Nord-Amerika (intresserar mig inte), eller Syd-Amerika (för mycket som kryper, slingrar sig och bits...).

Asien är ju mycket intressant med sin urgamla kultur. Angor Vat osv. Vietnam, Thailand m fl hade varit oerhört intressant att besöka. Studera Zen i Japan... Men när kreditkortet bleknar vid blotta åsynen av mig så vet man att hyra och mat bör prioriteras...

Afrika (Väst) har jag dock varit i vid två tillfällen. Och det var upplevelser utanför det mesta! Både positivt och negativt.

Det som sätter stopp för mitt, och de flesta andras resande är naturligtvis ekonomin. Men i går köpte jag en Trisslott och vann 25:- till en ny Lott. Och på den ska jag vinna massor...flabb_flab klapp_klap _B-anana Så att jag får möjlighet att resa massors mer till Grekland och då och då se något annat intressant.

Peter :D

Zanét
2006-03-11, 20:04
Mitt svar blev så här:

Du har varit i 13 länder
Visst är du intresserad av att resa. Men någon riktig globetrotter har du inte hunnit bli än. Om du besöker fem nya länder varje år tar det har du besökt alla världens länder inom 40 år!

Om hälsan är i behåll då, kan man nästan kalla sig för en pigg 90-åring... Ang_elx

//Zanét bye_bye

Peter
2006-03-11, 20:09
Glömde ju Australien! Och visst hade det varit intressant! Göra en "walkabout" och kanske träffa Aboriginer. Se deras heliga platser. Sova under bar himmel och höra giftormarna rassla i buskarna... :cool: Fast deras meny är väl inte så hetsande... :eek: Men som en god väns Australiska flickvän säger: Flytta tillbaka? Aldrig i livet! ALLT där bits eller sticks och är giftigt... snyft_drop snyft_drop __D

Men Nya Zeeland däremot! Inte alls lika mycket kryp och lär ha rätt lika, fast lite bättre klimat än här hemma. Det jag läst om N.Z. har gjort att jag blivit rätt nyfiken på det landet.

Så när jag vinner på min Lott på Måndag ska jag nog beställa en biljett... :D :D :D

Peter

Marianne
2006-03-11, 20:23
...Om hälsan är i behåll då, kan man nästan kalla sig för en pigg 90-åring... Ang_elx //Zanét bye_bye
flabb_flab flabb_flab flabb_flab
Ha-ha! Samma här - sett HELA världen som pigg 90-åring (kan man hoppas på!) om jag besöker 5 länder om året! Men jag har inga ambitioner om det. Nästa resa går dock inte till Grekland, men... jag sitter och letar efter grekiska tavernor på nätet... och har lyckligvis hittar sådana både i Sydney, Brisbane och i Cairns!_B-anana
Så här var mitt svar:
Du har varit i: 17 länder
Det märks att du är intresserad av att resa. Men det dröjer ett tag innan du blir en riktig globetrotter. Om du besöker fem nya länder varje år har du besökt de flesta av världens länder inom 30 år!

Marianne - ingen greklandsresa i sikte just nu!

KUL TEST!

Joanna
2006-03-11, 20:45
Men Nya Zeeland däremot! Inte alls lika mycket kryp och lär ha rätt lika, fast lite bättre klimat än här hemma. Det jag läst om N.Z. har gjort att jag blivit rätt nyfiken på det landet.

Peter

När jag va i Nya Zeeland 1 månad såg jag solen 3 ggr, frös som jag aldrig frusit i sverige samt var konstant blöt från monsunliknande regn.
Det var översvämming i Auckland dagen efter jag lämnade stan, kossor flöt ut i havet, hus flöt ut i havet, båtar flöt upp på land etc.
Detta var tydligen den värsta sommaren på allt från 30-250 år beroende på vem man pratade med.
Tacka vet jag gamla aus-land med sol, stränder och australienare!

Alruts
2006-03-11, 21:09
«Du har varit i 31 länder
Du har redan rest till ganska många länder. Men har en bit kvar till Gunnar Mattssons rekord. Om du besöker tio nya länder varje år tar det har du besökt alla världens länder inom en 15-årsperiod»

Det burde muligens egentlig vært 30 i stedet for 31 – jeg førte opp Hviterussland selv om jeg bare har kjørt tog gjennom det noen ganger. Ti nye land hvert år? Ja, det høres jo fristende ut … men ikke helt realistisk, dessverre.

martinifk
2006-03-13, 19:00
Jag har bara varit i Grekland än så länge och längtar inte bort heller men Sydamerika och Mexico har alltid lockat, fråga mig inte varför det bara är så.:cool: Så testet är väl inte så meningsfullt direkt....

Martinifk som bara har ELLAS i tankarnaklapp_klap

anoula
2006-03-14, 00:01
Du har varit i 23 länder
Det märks att du är intresserad av att resa. Men det dröjer ett tag innan du blir en riktig globetrotter. Om du besöker fem nya länder varje år tar det har du besökt de flesta av världens länder inom 30 år!

Hmm... inom 30 år? Men vad ska jag då göra när jag blir pensionär?

BrittMarie
2006-03-14, 02:58
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,768372,00.html


Malin, som inte kommer besöka några nya länder i år heller:o


Mitt resultat:

Du har varit i 15 länder
Visst är du intresserad av att resa. Men någon riktig globetrotter har du inte hunnit bli än. Om du besöker fem nya länder varje år tar det har du besökt alla världens länder inom 40 år!

hm, nej det strävar jag inte efter men det finns för mig nya länder som jag vill till. T ex El Salvador för att "se" mina barnbarns rötter.

AGGE
2006-03-14, 12:46
29 länder kom jag upp i. Många av dessa har fått ett flertal besök. Som till exempel Grekland med hela 18 gånger. Lovar att det ska vara uppe i 20 innan nästa vinter sätter klorna i oss.
flabb_flab
AGGE
-Som vill ha plusgrader, snöfritt och fågelsång BUMS!

Abi
2006-03-14, 16:20
flabb_flab
AGGE
-Som vill ha plusgrader, snöfritt och fågelsång BUMS!


Jag fick ihop 17 besökta länder, ska klara av alla länder på 30 år med 5 per år. Det bryr jag mig nog inte om. I övrigt håller jag med AGGE, kunde inte sagt det bättre själv.

:) /Abi

Elisabet
2006-03-21, 09:58
Ni andra kanske såg artikeln om denne rekordhållare när ni gjorde testet, men jag såg den inte förrän idag. Ganska häftigt:

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,764733,00.html

Frappe
2006-03-21, 10:46
Du har varit i 52 länder
Du är mycket berest. Men du har många länder kvar för att nå upp till Gunnar Mattssons rekord. Om du besöker tio nya länder varje år tar det har du täckt in alla världens länder inom lite drygt 10 år.


10 nya länder /år blir ju nästan att resa varje månad? Kan man inte ta ett 10 årigt sabbatsår:confused: :confused: orka vänta till pensionen..... Nähä det gick inte:confused: Då får man vell vänta då ra!!

Camilla som reser så långt som till Göteborg på torsdag!bye_bye

Elisabet
2006-03-21, 11:05
10 nya länder/år blir ju nästan att resa varje månadDu får beta av flera länder per resa ju :)

Frappe
2006-03-21, 15:01
Du får beta av flera länder per resa ju :)


Tänkte inte på de.....Ang_elx

martinifk
2006-03-21, 15:08
Ni andra kanske såg artikeln om denne rekordhållare när ni gjorde testet, men jag såg den inte förrän idag. Ganska häftigt:

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,764733,00.html

vilken härlig resglad människa_B-anana

Martinifk

Toto
2006-04-12, 11:37
Du har varit idocument.write(GetSumma()); 35 länder
Du har redan rest till ganska många länder. Men har en bit kvar till Gunnar Mattssons rekord. Om du besöker tio nya länder varje år tar det har du besökt alla världens länder inom en 15-årsperiod


Detta blev mitt facit. Men jag har varit sjöman så det är nog inte samma sak. I Benin t.ex. har jag varit i 12 timmar ungefär.
Men teoretiskt så skulle jag hinna med all världens länder innan jag uppnått medellivslängden för en svensk man.

CarinaN
2006-04-12, 16:27
Femton länder för mig också, precis som många av er andra..... :)

Man får väl ta ett friår och börja kuska runt genast för att hinna mé.

I år har jag besökt Spanien, åker snart till Grekland och så blir det Irland till hösten. Fast... det är ju bara Irland som är nytt förstås.:o

Carina