handdator

Visa fullständig version : Julbrev från Kreta

Kalimera
2014-02-24, 14:28
Årets fjärde resebrev är publicerat.

Ni kan läsa resebrevet här. (http://www.kalimera.se/resebrev/2014/kreta-fira-jul.html)

Netwolf
2014-02-24, 14:53
Mycket intressant resebrev. Å tänk att Nerium oleander är så oerhört giftig. Det hade jag inte en susning om, men så är man inte så bevandrad i flora direkt. Oleander är för mig en travhäst, ju.

/Netwolf

Monica P
2014-02-24, 15:03
Oleander på grekiska är "pikrodafni"= bitterlager, och den har en otrolig växtkraft, får också vara ifred för getter och får. Inget att göra sallad på, dock.
Tack för ett intressant resebrev!

Lissi
2014-02-24, 15:17
Det är så trevligt att få höra om livet på Kreta ..Fina bilder ocksåklapp_klapklapp_klap

TACK!
Lissi

Millie
2014-02-24, 20:34
fb_gillaTack för trevlig läsning och vackra bilder!

/Kerstinbye_byebye_bye

Masse
2014-02-25, 23:20
Kul att läsa om er tillvaro på Kreta. Härliga bilder!

Lite extra roligt att se bilden av "grisflocken"! Trots c:a 25 besök i Grekland är det mycket mycket sällan som jag sett grisar eller kor där. Är det tillfälligheter eller är det väldigt sällsynta djur i Grekland? Vad säger ni andra som är mera Greklandskännare än vad jag är?

:) Masse

Fysimera
2014-02-26, 08:43
Grisar är vanligt nu för tiden. De stora fina grisarna uppe i ekskogen bredvid Arkadi klostret är mycket stora säkert ett 50 tal som går runt och äter ekollon.
Kor/oxar finns det på flera ställen bla. uppe på Anopolis platån.

I Pigi finns ett litet "griseri" men dom grisarna är mest innomhus.

Trevligt att läsa denna julhälsning fb_gilla
Olle

IngegerdN
2014-02-26, 16:22
Tack för trevlig läsning och många vackra bilder! Och så roligt det var att träffa på er i Rethymno på Emies kai Emies' party på Tsiknopempti och dessutom kvällen efter på Galero! Så trevligt att vi har gemensamma vänner här i Rethymno! :)klapp_klap

Ylva A
2014-02-26, 21:34
Det var tråkigt att ni inte såg något positivt i Ierapetra. Det är en levande stad hela året runt och inte bara under turistsäsong. Utmärkta matställen hittar man också! Det är tur att vi människor har olika smak. På 90-talet brukade Vingresors personal i Makrigialos prata illa om Ierapetra, då de ville att turisterna skulle stanna kring hotellet. Men vi tycker bättre om staden än turistbyn.
/ Jannis

Kyrianna
2014-03-04, 18:16
:)Hej!
Ge gärna förslag på bra matställen i Ierapetra ifall vi kommer dit igen. De kan ju finnas fast vi inte hittade dem.
Inger

Ylva A
2014-03-11, 09:17
Vi kan återkomma med tips, när vi åter är på plats. Det kan kanske vara bra med en uppdatering också.
/ Jannis