Visa fullständig version : Julbrev från Kreta
Kalimera
2014-02-24, 14:28
Årets fjärde resebrev är publicerat.
Ni kan läsa resebrevet här. (http://www.kalimera.se/resebrev/2014/kreta-fira-jul.html)
Mycket intressant resebrev. Å tänk att Nerium oleander är så oerhört giftig. Det hade jag inte en susning om, men så är man inte så bevandrad i flora direkt. Oleander är för mig en travhäst, ju.
/Netwolf
Monica P
2014-02-24, 15:03
Oleander på grekiska är "pikrodafni"= bitterlager, och den har en otrolig växtkraft, får också vara ifred för getter och får. Inget att göra sallad på, dock.
Tack för ett intressant resebrev!
Det är så trevligt att få höra om livet på Kreta ..Fina bilder ocksåklapp_klapklapp_klap
TACK!
Lissi
fb_gillaTack för trevlig läsning och vackra bilder!
/Kerstinbye_byebye_bye
Kul att läsa om er tillvaro på Kreta. Härliga bilder!
Lite extra roligt att se bilden av "grisflocken"! Trots c:a 25 besök i Grekland är det mycket mycket sällan som jag sett grisar eller kor där. Är det tillfälligheter eller är det väldigt sällsynta djur i Grekland? Vad säger ni andra som är mera Greklandskännare än vad jag är?
:) Masse
Fysimera
2014-02-26, 08:43
Grisar är vanligt nu för tiden. De stora fina grisarna uppe i ekskogen bredvid Arkadi klostret är mycket stora säkert ett 50 tal som går runt och äter ekollon.
Kor/oxar finns det på flera ställen bla. uppe på Anopolis platån.
I Pigi finns ett litet "griseri" men dom grisarna är mest innomhus.
Trevligt att läsa denna julhälsning fb_gilla
Olle
IngegerdN
2014-02-26, 16:22
Tack för trevlig läsning och många vackra bilder! Och så roligt det var att träffa på er i Rethymno på Emies kai Emies' party på Tsiknopempti och dessutom kvällen efter på Galero! Så trevligt att vi har gemensamma vänner här i Rethymno! :)klapp_klap
Det var tråkigt att ni inte såg något positivt i Ierapetra. Det är en levande stad hela året runt och inte bara under turistsäsong. Utmärkta matställen hittar man också! Det är tur att vi människor har olika smak. På 90-talet brukade Vingresors personal i Makrigialos prata illa om Ierapetra, då de ville att turisterna skulle stanna kring hotellet. Men vi tycker bättre om staden än turistbyn.
/ Jannis
Kyrianna
2014-03-04, 18:16
:)Hej!
Ge gärna förslag på bra matställen i Ierapetra ifall vi kommer dit igen. De kan ju finnas fast vi inte hittade dem.
Inger
Vi kan återkomma med tips, när vi åter är på plats. Det kan kanske vara bra med en uppdatering också.
/ Jannis
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.